NH90 sprawdziły się w Mali. Czy zastąpią Caracale we francuskim specpułku?

24 czerwca 2015, 18:59
NH90
Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert

Po doświadczeniach płynących z eksploatacji NH90 w Mali francuskie siły zbrojne planują - wcześniej niż zamierzano - zastąpić nimi helikoptery H225M Caracal, używane obecnie przez pułk śmigłowcowy 4 RHFS (4e Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales) - jednostkę wchodzącą w skład wydzielonych wojsk specjalnych Francji.

Dwa śmigłowce NH90TTH Caimane trafiły do Mali w listopadzie 2014 r. wraz z francuskim kontyngentem, są użytkowane wraz ze starszymi H225M Caracal oraz AS532 Cougar. Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach klimatycznych i przy znacznym obciążeniu zadaniami operacyjnymi potwierdziła, zdaniem personelu francuskich wojsk lądowych, wysokie walory tych maszyn. Piloci szczególnie dobrze ocenili zwrotność nowych śmigłowców, systemy zapewniające świadomość pola walki i klimatyzację, która znacząco poprawia warunki wielogodzinnej pracy w gorącym klimacie. Obecnie w misji Barkhane w Mali biorą udział dwa NH90TTH należące do 1e Régiment d'Hélicoptères de Combat (1 RHC), a kolejne dwa śmigłowce mają trafić tam w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Na podstawie informacji z Mali i ogólnej oceny dostarczonych dotąd maszyn, planowane jest wprowadzenie NH90 w wariancie zoptymalizowanym do wymagań do pułku śmigłowców wspierającego działania francuskich formacji specjalnych, między innymi słynnej GIGN. 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales, bo taką nazwę nosi ta jednostka, należy do Brygady Wojsk Specjalnych. W skład 4 RHFS wchodzi sześć eskadr śmigłowców, wydzielonych z sił powietrznych i wojsk lądowych, w tym jedna eskadra śmigłowców szturmowych Tiger, jedna lekkich śmigłowców Gazelle i cztery transportowe, wykorzystujące maszyny Puma, Cougar i Caracal.

Zgodnie z informacjami portalu IHS Janes, w lipcu tego roku personel 4 RHFS odwiedzi lotnicze centrum testowe w Gemstat, aby zapoznać się z maszynami NH90 i zaopiniować modyfikacje niezbędne dla maszyn przeznaczonych do zadań specjalnych. Celem jest opracowanie do końca roku wymagań dla wersji specjalnej, która już w 2018 r. miałaby trafić na wyposażenie pułku. Oznacza to, że program wymiany maszyn zostałby przyspieszony o wiele lat. Śmigłowce NH90 mają zastąpić używane obecnie maszyny H225M Caracal, które zostaną przekazane siłom powietrznym, mają jednak pozostać w dyspozycji wojsk specjalnych m. in. do operacji morskich. W 4 RHFS mają docelowo pozostać maszyny transportowe MH90 i Cougar oraz śmigłowce szturmowe i lekkie.

NH90 w wersji ”specjalnej” najprawdopodobniej zostaną wyposażone w dodatkowe optoelektroniczne systemy obserwacyjne, rozbudowany system komunikacji i łącza cyfrowe oraz liny desantowe. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 112
Reklama
a-i
środa, 24 czerwca 2015, 22:47

NH-90, Tak, ładna maszyna i chyba całkiem zgrabnie by się prezentowała z szachownicami ale... ten śmigłowiec jest wspólnym dziełem tworu o nazwie NHIndustries w skład którego wchodzą Eurocopter Group (obecnie Airbus Helicopters), Agusta i Fokker. Ten ostatni już nie istnieje ale obie pozostałe firmy wystawiły w naszym przetargu swoje niezależne konstrukcje. Widocznie każda z nich wolała zgarnąć całą pulę niż dzielić się zyskami. Tu bym upatrywał brak chęci wystawienia HN-90 w naszym przetargu, bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz. Swoją drogą, prototyp NH-90 wystartował do swojego pierwszego lotu 18 grudnia 1995 r. natomiast prototyp "starego szminkowanego trupa" (cytując autora jednego z wpisów) Carakala 27 listopada 2000 r. czyli 5 lat później. Do seryjnej produkcji oba śmigłowce weszły mniej więcej w tym samym czasie, Carakal w 2005 r., NH-90 w 2006 r. Dla oponentów - zgoda, NH-90 to konstrukcja opracowana od podstaw natomiast Carakal jest ostatnim z długiej linii rozwojowej. Jednak nie oceniaj książki po okładce, ten śmigłowiec ma niewiele wspólnego ze swoim przodkiem czyli Pumą. W kilku tematach pojawiły się pytania, skoro czemu ten Carakal taki dobry to czemu sami Francuzi mają go tak niewiele. Ano dlatego, że mają ponadto 176 śmigłowców poprzednich wersji (źródło: Military Balance 2014) wśród których obok Cougarów jest jeszcze aż leciwych 112 Pum. Nawet Francja nie ma budżetu z gumy i nie jest w stanie wymienić całej tej floty z dnia na dzień.

....................
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:04

Ale NH90 zamawia a Pum i Cougarów nie modernizuje - naprawdę wystarczy odrobina logicznego myślenia żeby zrozumieć dlaczego tak jest

Piotr Kraczkowski
czwartek, 25 czerwca 2015, 02:05

Ma pan rację. Najszybszy helikopter świata X3 wywodzi się i linii śmigłowców Delfin, ale nikt nie zaprzeczy, że to nowa generacja. ___H225M Caracal stosuje niezawodne rozwiązania mechaniczne poprzedników, ale mimo to jest nową generacją. Ja wolę sprawdzoną w setkach tysięcy lotów niezawodność przekładni wziętą od poprzedników H225M od nowości NH-90.

morgul
środa, 24 czerwca 2015, 22:45

spokojnie sopkojnie sopkojnie ... NH90 może i jest lepszy od Caracala ale nikt go nam nie zaproponował ! więc oczywiście możemy bić pianę że skoro Specjalsi Francji wolą NH90 a Caracale przesuwają do "zwykłych" jednostek to powinniśmy wybrać NH90 ale nikt nam nie złożył takiej oferty. Kupiliśmy najlepszy sprzęt jaki mieliśmy na stole, Caracal ma bronić polskiej ziemi a nie latać na "klimie" po Mali więc jego przewaga nad Caracalem wcale nie musi być aż tak przepastna jak tu niektórzy piszą :) . I jeszcze jedno ! Piłka sama meczu nie wygrywa, narty, nawet najlepsze same nie skręcają, nawet najlepsza rakieta tenisowa sama nie serwuje Będziemy mięli smiglaki z górnej półki ale to od naszych żołnierzy/dowódców/pilotów będzie zależało najwięcej !

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 13:25

dla wszystkich piewców Caracala wypowiedż eksperta i byłego pilota...: http://tech.wp.pl/kat,130034,title,Airbus-pracuje-nad-nastepca-smiglowca-Caracal-Do-Polski-trafia-przestarzale-smiglowce,wid,17661290,wiadomosc.html?ticaid=1151bb

aaaa
piątek, 26 czerwca 2015, 22:19

Tylko to nie jest były pilot helikopterów, więc jakie on ma pojecie o tej tematyce. To niech jeszcze pilot F-16 w tym temacie sie wypowie, co nam szkodzi.

Bakcyll
środa, 24 czerwca 2015, 22:24

Jaracie się NH90 bo ładnie wygląda a tak naprawdę ma gorsze parametry od Caracala

obiX
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:59

jak choćby które parametry ?

Pluto
środa, 24 czerwca 2015, 22:19

Zaczęło się gdakanie .... Po pierwsze NH 90 nie został nam zaproponowany....a chyba wiecie kto ma udziały w NHI - to jest konsorcjum a więc muszą wszyscy udziałowcy wyrazić zgodę na wystąpienie w przetargu. Po drugie po NH 90 jest długa kolejka-nawet gdyby wygrał to czas oczekiwania to by nie były dwa lata a przynajmniej cztery-pięć. Po trzecie cena jest o wiele wyższa wiec musielibyśmy kupić mnie maszyn. Po czwarte opinie co do przydatności NH 90 nad Bałtykiem są raczej niezbyt dobre zresztą Fracuzi nad wodą zostawiają Caracale. Po piąte,w przypadku NH 90 który jest dziełem konsorcjum wynegocjowanie jakiegoś rozsądnego offsetu z transferem technologii byłoby raczej ciężkie. No i po szóste...Francuzi nie pozbywają się Caracali tylko przesuwają je do nieco innych zadań a o NH 90 mówią na dzisiaj w kontekście działań specjalnych w Afryce....my sie chyba do Afryki nie wybieramy !

Piotr Kraczkowski
sobota, 27 czerwca 2015, 20:21

To można odwrócić: potencjalni klienci Airbusa stawialiby sobie pytanie: Francuzi oferują NH-90, ale sami go nie używają... ___Francja ni ma wyjścia: chcąc nie chcąc musi kupować NH-90

miecio
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:02

Przesuwają całych 14 Caracali ?Francuzi się ich nie pozbywaja bo nie specjalnie mają czego się pozbywać... nie kupują ich tylko NH90 - i to nie tylko w wersjach specjalnych ale m.in. ZOP

Piotr Kraczkowski
czwartek, 25 czerwca 2015, 02:28

Powiedzmy sobie szczerze dlaczego ci specjalsi wolą rampę: bo rampa jest wygodniejsza od liny. W czasie pokoju albo na takich wojnach jak Mali, gdzie Francja ma przewagę, to wygodna rampa rozstrzyga głosowanie na rzecz NH-90, ale na prawdziwej wojnie każdy modliłby się o H225M Caracal, bo załaduje lub rozładuje wszędzie, nawet przez korony drzew lub spomiędzy ruin, natomiast winda NH-90 jest słaba, zaś użycie rampy będzie możliwe raczej rzadko. H225M ma też miejsce na dodatkowe opancerzenie, a więc będzie lepiej chronił swój desant niż NH-90 i podwiezie desantowi dodatkowo moździerz 120mm z amunicją. H225M będzie mógł zabrać więcej własnych rakiet by wesprzeć swój desant niż NH-90. Dla obrony desantu H225M ma MG w odzielnym oknie oraz ogień przez drzwi desantowe - to są dwa stanowiska ogniowe. Natomiast NH-90 może ustawić MG tylko w drzwiach desantowych - to jest tylko jedno stanowisko ogniowe. Strzelec w oknie H225M obłoży się płytami i szybami kuloodpornymi, drzwi desantu się zamknie. NH-90 nie może dla samoobrony w powietrzu zamknąć drzwi desantu - ja dziękuję, zestrzelą ich pistoletem sygnalizacyjnym. ___Wygoda głupiej rampy miałaby tu rozstrzygać? Po rampie NH-90 można wtoczyć moździeż 120 mm, ale wtedy nie ma miejsca dla desantu. W H225M desant weźmie ten moździeż w 3-ech częściach ze sobą i złoży w kilka sekund po wylądowaniu - i jeszcze będzie miejsce na plazmę aby nie opuścić meczu. :-) Nie dajmy się zwodzić pozorom w tak ważnej rzeczy jak broń. Opatrzność czuwała nad polskim kawalerzystą powietrznym dając mu H225M.

arza
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:47

EC 725 Caracal NH90 Załoga 2 2 Liczba miejsc 28 20 Średnica wirnika 16,20m 16,30m Długość 19,50 m 19,56 m Wysokość 4,60 m 5,31 m Masa Własna 5330 kg 6400 kg Masa Startowa 11000 kg 10600 kg Prędkość maks. 324 km/h 300 km/h Prędkość przelotowa 260 km/h Pułap praktyczny 6095 m 6000 m Zasięg 857 km 982 km Napęd 2 silniki turbinowe 2 silniki turbinowe moc 2413KM RTM: 2172 KM GE: 2095 KM Dane z Wiki jeżeli są prawdziwe (raczej są) to w czym NH 90 jest lepszy od Caracala ?

Zed77_GTW
czwartek, 25 czerwca 2015, 14:18

W dobie oszczędzania, w tym na obronę, Caracal jest po prostu zbyt drogi w eksploatacji. Z tego co widziałem aż 2,5 razy od NH-90...

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 13:33

a chodźby tym iż Carakal na radarze świeci jak latarnia morska w nocy. Ma ślad cieplny tak wielki że można go spokojnie trafić prymitywnym zestawem strzała. Nie mówiąc juz ze spada pod ostrzałem z broni ręcznej. No i NH90 to nowoczesny śmigłowiec wykonany w nowej technologi.Carakal jest u kresu swojej drogi modernizacyjnej.

elal69
środa, 24 czerwca 2015, 22:13

Jak to jest z tymi NH90 - podobno były za drogie i dlatego nieoferowane. Ale caracale tez sa drogie a przy nh90 stare. O co chodzi - tylko o kase?

dfg
wtorek, 30 czerwca 2015, 17:28

Po co dzielić włos na czworo, przetarg był w taki sposób skonstruowany, że tylko Caracal spełniał w 70 % kryteria przetargowe i tyle. Miast przeskoku w XXI w my robimy kolejny krok do tyłu i niestety przez kolejne 30 do 40 lat będziemy eksploatowali te archaiczne wiropłaty. Rządzący odtrąbią kolejny triumf, który w mainstreamowych mediach głównego nurtu zostanie przekazany szarej masie jako gigantyczny sukces gospodarczy i militarny. Poza tym już na niektórych portalach internetowych można przeczytać jaki to cud techniki kupujemy.

nie zawsze nie
piątek, 10 lipca 2015, 16:07

Czemu upolityczniasz ten przetarg? Produkowanych jest przynajmniej 8 modeli śmigłowców spełniających kryteria. Producenci zgłosili tylko trzy modele. Mamy napaść na Sikorskiego i wymusić zgłoszenia maszyny nam przydatnej? Obejrzyj i przestań głupoty opowiadać https://www.youtube.com/watch?v=j5rlrRVOBZI

Marick
środa, 24 czerwca 2015, 22:07

Jakiekolwiek pretensje można mieć do producenta NH90 czyli Sikorskiego że nie brał udziału w przetargu, wybrano najlepszy z oferowanych!!! Jakiekolwiek podważanie wyboru śmigła jest działaniem na szkodę WP Komentarze załogi z Mielca czy Świdnika są po prostu żałosne

a-i
środa, 24 czerwca 2015, 23:40

Sikorskiego ???? Rozumiem, że to niezamierzona pomyłka ;)

ehh
środa, 24 czerwca 2015, 22:06

To zdanie "...i przy znacznym obciążeniu zadaniami operacyjnymi potwierdziła, zdaniem personelu francuskich wojsk lądowych, wysokie walory tych maszyn..." ukazuje co wybraliśmy.

Hrrrr
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:11

Nic nie ukazuje. NH90 nie było w przetargu. Caracal nie jest lepszy od NH90, ale cóż z tego? Skoro nikt nam go nie chciał sprzedać...

Darek S.
sobota, 27 czerwca 2015, 04:09

W Mi17 dorosły człowiek może swobodnie stanąć, jak w autobusie. W Caracalu siedzisz jak w taksówce, albo jak w niskim namiocie, jest dużo ciaśniej. No ale szofer w Caracalu ma więcej bajerów na desce rozdzielczej i w ogóle jest francuski. A taki Mi 17 to ruska taniocha do kupienia przed dewaluacją rubla za 10 mln USD. Lepiej kupić jednego nowego super Volkswagena, niż 4 nowe wołgi w tej samej cenie. Jakiego wyniku przetargu się spodziewaliście, jak generałowie o tym decydują. Poza tym niestety są inne obiektywne racje które niestety wykluczają poczciwe lecz stare Mi-8

gazek
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:24

Proste zastąpienie tego, co mamy, to powinny być Black Howki (za Sokoły) i Chinooki (za Mi). Wybór jednej platformy chyba nie sprawdzi się w praktyce i podejrzewam, że skończymy z 3 platformami (małym, średnim i dużym). A była szansa ograniczyć się do dwóch platform. Ponadto, warunki przetargu były źle określone, bo dopuszczały maszyny o tak różnych gabarytach jak Caracal i BH. Do tego "błąd" był odnośnie wymogu uzbrojenia śmigłowców, jeśli wiadomo było, że BH nie będzie miał uzbrojenia, chociaż może mieć w zasadzie każdą broń (pakiet Battle Hawk). Natomiast trzeba powiedzieć, Caracal to oczywiście świetny śmigłowiec, z bogatą awioniką, porównywalny w tym zakresie do NH-90. Jednak znacząco tańszy od NH-90. Problem jest tylko taki, że będziemy potrzebować także mniejszych śmigłowców i dużych transportowców, więc skończymy z 3 platformami, zamiast 2.

cosmo-pl
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:22

Nic dziwnego, wojska specjalne są nad wyraz dobrze traktowane w armii francuskiej, czego nie można powiedzieć o naszych wojskach specjalnych, chociaż powoli się to zmienia. Caracale nie wyjdą z eksploatacji, a NH-90 to lepsza wersja Caracala, mocniejszy silnik, większa prędkość przelotowa etc. W związku z tym, że Francja musi kupić trochę sprzętu, który sama wyprodukowała m. in., to nie dziwi mnie fakt, że trafi do wojsk specjalnych, które najlepiej wykorzystają jego możliwości. Mogą sobie na to pozwolić. My musimy na razie myśleć o podstawowym zadaniu, jakim jest zastąpienie przestarzałej floty, nowymi śmigłowcami. Na zakupy NH-90 jeszcze przyjdzie czas. Bo pewnie i naszym "specjalniakom" by się parę takich maszyn przydało, a ich serwis nie powinien być dużo bardziej uciążliwy niż Caracali.

Afgan
środa, 24 czerwca 2015, 21:14

A tak ja bym widział skład śmigłowców w naszej armii za kilka lat- 100 SW-4 Puszczyk w wariantach szkolnym, zwiadowczym i przeciwpancernym ( następca Mi-2) - Produkcja w Świdniku. 100 W-3 Sokół/W-3PL Głuszec- zmodernizowane i z nowymi ukraińskimi silnikami, jako podstawowy śmigłowiec wielozadaniowy wojska (tzw."koń roboczy armii")- Produkcja i modyfikacja w Świdniku 70 NH-90 w miejsce Mi-8/14/17- Mogły by powstawać w Łodzi 60 - 80 AH-1Z w miejsce Mi-24- Produkcja w Mielcu ( AH-64E Guardian dla nas za drogie, a wersji D- Longbow Apache by nam raczej nie zaproponowali, wersja A już przestarzała ). Jeśli ktoś się nie zgadza i ma inne sugestię śmiało niech pisze, tylko niech przedstawia swoje sensowne propozycje i je uzasadniania, a nie tylko szczekanie i hejt.

Eagle
piątek, 26 czerwca 2015, 13:10

Guardian vs Viper to róznica w cenie 3~4 baniek $ na sztuce. A bądźmy szczerzy, ah-64e góruje nad konkurencją w każdy możliwy sposób poza $.

ig.
czwartek, 25 czerwca 2015, 01:35

To wygląda jak licytacja kto da więcej ;) Śmigłowców powinno być tyle żeby mieć pokrycie w personelu latającym i środkach na utrzymanie. W programie Kruk postawiłbym na AH-64 gdyż poza ceną góruje nad potencjalną konkurencją pod KAŻDYM WZGLĘDEM :) a w naszym położeniu geopolitycznym nie stać nas na maszyny przeciętne. Zastąpienie nimi Mi-24 to daje około 32-40 maszyn w miejsce Mi-24 Mi-24 powinien zostać zmodernizowany do standardu np Super Hind i przeniesiony do kawalerii powietrznej za sokoły, które do niczego się nie nadają - niestety (słabe silniki,mały udźwig, koncepcja rodem z Mi-2 sic!). Może wziąłby je jakiś nasz sojusznik za symboliczną złotówkę i wtedy przynajmniej zarabiać będziemy na częściach. Mi-17 zostawiłbym do wyczerpania resursów z uwagi na rampę (możliwości przewozowe) Z wyborem Caracalla się pogodziłem po lekturze danych technicznych. Gdyby amerykanie poważniej podeszli do przetargu to zaoferowaliby chociaż UH-60/MH-60 a nie S70i i byłoby się nad czym zastanawiać. SW4 to ciekawa maszyna która ma potencjał modernizacyjny jak w US (OH-58 Kiowa)

a co mi tam
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:25

Zamiast NH 90 wstawił bym H 92 (Sikorskiego) AH-1Z Viper chyba były już jakiś czas temu oferowane, ale się zgadzam. Czas pomyśleć o dużych śmigłowcach ,obstawiał bym na CH-47F Chinnok lub CH-53E Super Stallion od 8 do 10 szt.

Bilbo
środa, 24 czerwca 2015, 23:38

Dobra koncepcja. Szczególnie podobają mi się te AH-1Z jako śmigła uderzeniowe. super gdyby udało się chociaż częściowo produkować je w Polsce. Pytanie jakie ilości będziemy kupować.

Ani
środa, 24 czerwca 2015, 22:35

Nie stać nas na to. Koniec uzasadnienia.

Obywatel
środa, 24 czerwca 2015, 22:27

odkupiłbym Licencje od Świdnika na Sokoły i Puszczyki i produkcje ,modernizacje z Ukraińcami w Łodzi, dodatkowo zastąpienie Mi 8/17 SH 92... co do śmigłowców uderzeniowych ja stawiam na model turecki Mangusty ze względu na cene to i moze udało by sie pomiędzy 48 a 64 szt kupić..? Co do Apache cóż dobre śmigło ale na nowe wersje nas nie stać...Może kupić używki i zmodernizować? Jeśli chodzi o podane liczby obawiam sie ze Woja nie bedzie stać na ich utrzymanie.

bob
środa, 24 czerwca 2015, 21:51

200 śmigłowców ze Świdnika w polskiej armii to marzenie Putina. Już dziś Włosi robią problemy z obsługą Sokołów. Produkty ze Świdnika należy wycofywać i skupić się na Caracalach(zwiększyć liczbę do 100) i Tigerach(32).

taka prawda
środa, 24 czerwca 2015, 21:03

NH90 był moim faworytem i nie mogę zrozumieć dlaczego ten śmigłowiec nie brał udział w przetargu? .Być może było tak ustawione aby wygrał Caracal bo wybór był polityczny i jakoś za Tuska trzeba się było odwdzięczyć bo gdyby brał udział w przetargu NH90 to Caracal miał by mniejsze szanse wyboru i dlatego NH90 udziału w przetargu nie brał gdyż zakłócił by polityczny wybór .

Friz
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:05

Możesz mi wierzyć że MON próbował wpłynąć nawet na amerykanów żeby wystawili NH90. Tyle że nasi najlepsi sojusznicy nie chcieli nam go zaoferować. Przecież wojny im z tego powodu nie wypowiemy...

Tyberios
środa, 24 czerwca 2015, 22:56

Nie mieścił się w widełkach cenowych jakie ustanowił na początku MON oraz ma obsadzone zamówienia na co najmniej dekadę do przodu czyli nie mógłby spełnić wymogów terminu dostaw. Drogi i powoli produkowany.

hieh
środa, 24 czerwca 2015, 22:53

Co ty nie powiesz. A wiesz, żę NH90 robi Airbus wraz z Agusta-Westland? Zapytaj raczej dlaczego Agusta nie zgodziła się na wspólne z Airbusem wystawienie NH90, tylko każdy wystawił swój...

Slee
środa, 24 czerwca 2015, 22:42

Bylo setki razy tlumaczone, na wystawienie do przetargu NH90 nie zgodzila sie Augusta (jeden z udzialowcow konsorcjum), bo wolala wystawic w 100% swoj produkt.

Arkadiusz
środa, 24 czerwca 2015, 22:29

Nie było opcji, moim zdaniem, dostaw NH90 już w 2017.

Prawda taka
środa, 24 czerwca 2015, 22:23

bo NH90 to Airbus + AW. i AW nie chciał, żeby NH90 brał udział w przetargu, ... bo chcieli żeby AW149 wygrał pierwszy raz w 10 lat.

say69mat
środa, 24 czerwca 2015, 20:54

Jak się wydaje, treść artykułu może posłużyć za najlepszy komentarz do wysiłku naszego Ministerstwa ON oraz Komisji Przetargowej. W kwestii wyboru śmigłowca XXI wieku dla naszych SZ. Swoją drogą, cały czas się zastanawiam, dlaczegóż to, w trakcie trwania misji w Afganistanie nie kupiono od amerykanów najnowocześniejszych wersji BH i Chinooków??? Tego zaiste nie jestem w stanie ... pojąć!!! Przecież mieliśmy wszystkie potrzebne argumenty aby dostać zarówno dobry kredyt, błogosławieństwo rządu federalnego i Kongresu. A w efekcie, otrzymać dobre, na wysokim poziomie technicznym, podatne na modernizację śmigłowce. W dodatku, produkowane w zakładach przemysłu lotniczego w naszym kraju.

Afgan
środa, 24 czerwca 2015, 23:06

Bo BH i Chinook to 2 typy śmigłowca całkiem różniące się od siebie konstrukcyjnie, a co za tym idzie koszta utrzymania i logistyki rosną lawinowo. Tym bardziej BH nam nie jest potrzebny bo mamy Sokoła, a zamiast Chinooka pamiętającego Wietnam i słynną ofensywę "Tet" z 1968 roku proponował bym jednak znacznie nowszego NH-90.

Tomasz
środa, 24 czerwca 2015, 21:56

Na inny typ śmiglaka nie przesiada się ot tak, z marszu. Wymagane są odpowiednie przeszkolenia pilotów, które wymagają czasu. W Afganistanie nowe maszyny były potrzebne od zaraz, więc kupiono śmigłowce na które nasi piloci mogli wsiąść od razu.

Afgan
środa, 24 czerwca 2015, 20:42

Byłbym skłonny poprzeć powtórzenie przetargu na śmigłowiec dla Wojska Polskiego. Jednak pod 2 warunkami- 1. W przetargu obok Caracala startują NH-90, S-92, AW-101, a nie szmelc w postaci S-70i i AW-149, które się do niczego nie nadają i nikt ich nie chce. 2. Przetarg rozstrzygnąć w pół roku, tak aby nie było kolejnych zaległości czasowych, w i tak już opóźniających się dostawach.

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:36

Jakie pół roku, nowy przetarg to z 5 lat zajmie.

obiX
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:02

W 100% się z Tobą zgadzam. Błędne od początku były zapisy przetargu (i tak jak się okazało luźnie interpretowane). Przetarg do powtórzenia tym razem z perspektywicznymi maszynami zdolnymi zastąpić pochodne Mi-8 i pochodne w naszej armii.

Sky
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:46

Ani MON ani nikt inny w Polsce nie może sobie wybierać jakie śmigłowce mają konkretne firmy wystawić w przetargu.

xXx
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:55

Najpierw muszę zlikwidować durny limit wagi. Ja i tak uważam, że przejście na amerykański system byłoby najlepszym wyjściem: coś średniego wielkości BlackHawka + duży śmigłowiec transportowy (Francuzi swój sprzęt i tak projektują głównie do ganiania dzikusów po Afryce). Oczywiście pomysł MONu jest taki, żeby zostać przy koncepcji rodem z Układu Warszawskiego.

Friz
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:12

Sobi możemy dowolne warunki stawiać a czy ktoś je przyjmie to insza inszość. Amerykanie widać wiedzieli że będą zwijać filię w Polsce i jeszcze chcieli na niej ostatnim rzutem zarobić. Nie wyszło (i dobrze). Wiedzieli że żeby zaoferować NH90 by musieli stworzyć nową linię montażową w Mielcu. Policzyli i uznali że potencjalne korzyści są niższe niż koszty. Korzyści polityczne dla nich byłyby żadne bo i tak można mieć wrażenie że wchodzimy im bez wazeliny. To po co im "jeszcze bardziej lojalny sojusznik". I tak łazimy za nimi gdzie tylko chcą. A włosi... włosi też umieją liczyć i policzyli tak samo jak amerykanie. Po prostu. Dobrze że chociaż france zaoferowały coś zbliżonego do naszych potrzeb, bo w ogóle byłby blamaż.

Obywatel
środa, 24 czerwca 2015, 22:30

Bardzo dobre typy a nie sadzisz ze MON powinien przeprowadzić jawne testy podanych przez Ciebie śmigłowców,a potem wybrać najbardziej dla nas odpowiedni?

rozbawiony głupotą
środa, 24 czerwca 2015, 20:32

A gdzie ten "mendrek" który tu ustawicznie wypisuje, że helikopter wielkości Mi-17 jest "za duży" dla "specjalsów" bo jak się go trafi, to dużo ich ginie i dlatego takie helikoptery dla specjalsów się "nie nadają"? :-D

Tyberios
środa, 24 czerwca 2015, 23:00

No wiesz, trochę racji ma... po tym jak w Afganistanie zrąbali amerykanom Chinooka i zginęło 38 osób + pies w tym 25 specjalsów to latanie dużym maszynami przez specjalsów jest unikane.

alf
środa, 24 czerwca 2015, 20:29

a my w epokowym przekrętargu kupiliśmy coś, co Francuzi chcą właśnie wycofać?

gg
środa, 24 czerwca 2015, 20:27

Myślę, że polskie wojsko zasługuje na dobry śmigłowiec a nie starego szminkowanego trupa. Artykuł do przemyślenia dla miłośników carakala.

zxxc
środa, 24 czerwca 2015, 20:18

No to dawajcie z tymi komentarzami:"a nie mówiłem!"

plumq
środa, 24 czerwca 2015, 19:58

Skoro Francuzi wymieniają Caracale na NH90 to dlaczego MON ichnie wybrał w przetargu, przecież śmigłowiec ten jest określany śmigłowcem NATO, a parametry chyba podobne do Caracali tylko bardziej zwrotny i pozwala na lepszy przegląd pola walki, więc dlaczego? Za drogi?

olo
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:47

Caracale zostają tylko będa latac nad morzem tam gdzie NH-90 nie może bo RDZEWIEJE. Czy wy rozumiecie że Francja ma jeszcze Pumy czyli pradziadka Caracala :)

murison
środa, 24 czerwca 2015, 23:17

ja bym strzelał, że jakiś wpływ na to może mieć fakt, że nh90 nie startował w naszym przetargu. ale to tylko moje zdanie

Teer
środa, 24 czerwca 2015, 23:15

Nie wybraliśmy go... bo nikt go nam go nie zaoferował. Wojskowi dawali nieoficjalnie znać Auguście, która była w konsorcjum opracowującym NH90, że interesuje nas ten śmigłowiec i dobrze by było gdyby Włosi zgłosili go do przetargu... a Włosi stwierdzili że im się nie opłaca dzielić ewentualnymi zyskami w przypadku wygrania przetargu z innymi uczestnikami konsorcjum, i zaoferowali w przetargu coś co jest trochę większe od Sokoła i na etapie mozolnego zdobywania kolejnych certyfikatów (jeszcze nad wodą latać nie może) - ale jest w 100% włoskie. Airbus początkowo nie interesował się naszym przetargiem (bo miał być na dwadzieścia kilka śmigłowców, a po za tym liczył, że AW wystawi NH90, więc część "fruktów" przypadłaby też Airbusowi - jako członkowi konsorcjum które opracowało NH90), ale po decyzji Włochów i zwiększeniu ilości zamawianych przez MON śmigłowców zdecydował się na zaoferowanie Caracali. Nie mogli nam zaoferować NH90, bo na to musiała zgodzić się Augusta-Westland, a ta przecież nie była zainteresowana robieniem sobie konkurencji...

Afgan
środa, 24 czerwca 2015, 23:11

Bo NH-90 nie oferowano w przetargu nie wiem dlaczego ! A z tej "fantastycznej trójki" nam zaoferowanej Caracal był najlepszy.

vvv
środa, 24 czerwca 2015, 22:17

Ales ty mądry. A to dlatego ze AW mogła go zaoferować ale nie chciała bo musiałaby podzielić sie kasa z airbusem. Wolała nam wpychać na sile niedokończona AW-149

Tomasz
środa, 24 czerwca 2015, 22:00

Producent NH-90 nie chciał nam ich sprzedać.

Matt
środa, 24 czerwca 2015, 19:53

No to widać jakie 'hiper-nowoczesne' są te nasze smiglaki...

hp7
środa, 24 czerwca 2015, 19:24

Zaraz powiedzą, że Polsce sprzedają śmigłowce z demobilu :D

D
środa, 24 czerwca 2015, 19:10

A my kupimy zlom francuski ktorego oni sami juz nie chca. Brawo dla naszych geniuszy z MONu. Jeszcze tylko dokupic T-34 i bedzie nowoczesna armia 21 wieku :)

Friz
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:03

No pewnie, najlepiej to poczekać aż nasz obecny złom zacznie spadać. A potem złorzeczyć że nie kupiliśmy niczego. Kupiliśmy najlepsze co nam proponowali. Nie najlepsze na świecie, po prostu najlepsze co nam zaoferowali.

malkontent
środa, 24 czerwca 2015, 23:06

Sprawdzony w walce!

AK
środa, 24 czerwca 2015, 22:45

NH90 jest prawie 2 razy droższy od śmigłowców startujących w przetargu. Jedynym rozwiązaniem był by zakup tylko 25 sztuk NH lub zabranie kasy górnikom ;)

vvv
środa, 24 czerwca 2015, 22:19

Kolejny specjalista. Caracal wygrał łącznie z nami 3 zamówienia na dostarczenie ponad setki tych śmigłowców. AW mogła go zaoferować ale nie chciała

NuBel
środa, 24 czerwca 2015, 22:15

Według szybkich ustaleń z netu budżet obronny Francji na 2015 to 31 mld Euro i ma być zwiekszony w nastepnych latach o 3,8 mld Euro. Budżet obronny Polski na 2015 r. to 38 mld.... złotych. I dlatego oni kupują NH90 a my Caracale. Zejdź na ziemię.

gg
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:27

Nie wybralismy go bo nikt go nie oferowal. Nikt go nie oferowal bo tak byly napisane warunki pryetargu, aby go nikt nie oferowal!

Cierpliwy
czwartek, 25 czerwca 2015, 17:47

Serio? A może to AW nie chciała się "dzielić tortem" i zaoferowała śmigłowiec, który nie spełniał warunków przetargu? NH-90 mógł być oferowany i spełniał warunki przetargu. Kwestią otwartą pozostawałaby cena i terminy ale to NH-90 a nie AW149 bardziej odpowiadał warunkom przetargu. Ja mogę poprawiać te głupie wpisy miłośników pana K obwiniające wszystkich tylko nie tych, co próbowali wciskać wojsku to, czego wojsko nie chciało.

Kosa
czwartek, 25 czerwca 2015, 06:26

Panowie może trochę faktów oraz danych liczbowych do tej dyskusji.Ponieważ już ręce opadają jak się tego wszystkiego słucha.Choćby tego ze np NH90 nie był nam oferowany,mam przez to rozumieć ze to nie MON chciał kupić nowe śmigłowce tylko Airbus, AW i Sikorski zadzwoniły do MONu i powiedziały hej co tam słychać, może chcecie kupić jakieś fajne helikoptery?mamy akurat mały popyt na Caracala , AW149 bądź BH możemy sprzedać kilka sztuk.Rozumiem ze również jak idziecie do salonu kupić nowy samochód to mówicie chcę ten dany model a sprzedawca odpowiada nie da rady, sprzedam Panu jedynie inny model?Bądźmy poważni;) Prawda jest taka ze jeśli MON chciałby NH90 to były NH90. Jeśli takie państwa jak Belgia, Holandia Nowa Zelandia, Grecja, Oman czy nawet Tajlandia może zamówić taki śmigłowiec to Polska pewnie też.Niestety to tego potrzebni są poważni ludzie na poważnych stanowiskach niestety każdy widzi jak jest obecnie. Jak myślicie jeśli Polska przychodzi do NHIndustries i twardo stawia warunek albo NH90 albo idziemy do Sikorskiego po H92 to myślicie ze NHIndustries odpuszcza przetarg na 13mld zł, nie wydaje mi się.Choć prawdą jest ze obłożenie na ten śmigłowiec jest sporo więc pewnie pierwsze dostawy by się trochę przedłużyły. Teraz obiecane liczby, niestety wynika z tego ze kupujemy raczej jedne z najdroższych śmigieł na świecie przy czym najgorsze z całej czwórki (AW101, H92, NH90).Oczywiście przy cenie 13mld czy średnio 260mln sztuka.To nawet NH90 były sprzedawane sporo taniej, natomiast aby być uczciwym te przetargi były już parę dobrych lat temu, dlatego postaram się przedstawić najbardziej przybliżone czasowo zakupy innych państw. AW101- 16(wersja SAR) sztuk zakupionych przez Norwegię w 2014 roku, pierwsze dostawy w 2017.Za sztukę wychodzi około 287mln zł.W tej cenie będzie pełne wsparcie techniczne wraz z dostawą części zamiennych oraz szkolenie przez 15 lat plus symulator pełnego zakresu lotu. AW101 dla Norwegi będzie wyposażona w "Śmigłowce będą wyposażone w nowoczesny sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy, obejmujący wielosegmentowy (AESA) poszukiwawczy radar dookólny produkcji Selex ES, 4-osiowy cyfrowy automatyczny układ sterowania lotem, dwie wciągarki ratownicze, reflektor, urządzenia elektrooptyczne, w pełni zintegrowaną awionikę oraz system zarządzania misją" NH-90- 22 sztuki w tym 12 w wersji transportowej oraz 10 w wersji morskiej które będą stacjonowały na fregatach dla Kataru(2014 rok- zamówienie ). Cena 8mld zł.Natomiast w tej cenie będą dostarczone również dwa samoloty cysterny A330 MRTT które średnio kosztują 1mld zł(cenę opieram na zakupionych w 2008 przez Australię A330 MRTT od tego czasu cena pewnie poszła w górę ale mimo to)czyli za dwa A330 MRTT mamy 2mld zł odjąć 8mld zostaje 6mld zł na śmigłowce NH90.Czyli średnio 270mln za sztukę.Niestety nie znalazłem ile kosztowała ich wersja morska oraz transportowa. Dodam jeszcze Niemcy które zmniejszyły ostatnio zamówienie na NH90 z 122 na 82 sztuki w wersji transportowej. Wychodzi 183mln zł za sztukę. Oraz za 18 wersji morskich MH90 Sea Lion która wychodzi za sztukę 300mln zł. Caracal- Meksyk 2011 rok zakupił 6 sztuk (CSAR) w cenie 168mln zł sztuka. Caracal-Tajlandia 2012 rok zakupiła 4 sztuki(SAR) w cenie 100mln zł sztuka. Caracal-Malezja 2010 rok 12 sztuk(CSAR) w cenie 142mln zł za sztukę. Jak widać tylko nasze jakieś trochę przydrogie, widocznie idziemy w ślady Arabii Saudyjskiej i nie będziemy rozmieniać się na drobne. Z tego wynika ze nawet podana wyżej AW101 wyjdzie taniej ponieważ Norwegia zakupiła tylko wersje specjalistyczne.Pamiętajmy za przy naszych 50 Caracal 16 jest tylko transportowych i 5 medycznych które również nie są jakieś specjalnie drogie. Idąc dalej i przyjmując ze te wersje jak mówią niektórzy są nawet 3 razy tańsze to wychodzi. To cała reszta czyli (CSAR, SAR, i te super drogie ZOP jak wielu tutaj podaje, tylko ludzie ich będzie 8sztuk chodzi o ZOP a nie 50 jak wielu tutaj wmawia:)) wychodzi nam około 400mln zł za wersje specjalistyczne. Przecież to jest jakaś kpina. Dodatkowo za kilka lat będzie trzeba dokupić coś z rampą(Caracal nie ma) plus coś mniejszego za sokoły(których Caracal również nie zastąpi).Ten Caracal to jakiś głupi pomysł i będzie tylko kulą u nogi. Ponadto MW oraz specjalsi chciała coś zupełnie innego.To już chyba lepiej brać AW101,H92 albo NH90 i nie będzie trzeba rozpisywać kolejnych przetargów na transportowe z rampą ? Bądź tandem AW101 oraz AW149 bądź H92 oraz BH. Na litość wybierzmy coś przyszłościowego,tylko nie Caracala który kończy swój żywot i jak widać po tym artykule nie będzie rozwijany ponieważ już ma swojego następce.

mwb
piątek, 26 czerwca 2015, 10:43

Jeśli ogłaszasz przetarg to nie podajesz, że chcesz kupić NH90, tylko ogłaszasz przetarg na śmigłowiec o określonych parametrach. To tak na marginesie

aaaa
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:19

A my podpisalismy kontrakt. Sam prezes Airbasa oceniał wpływy swojej firmy z tego kontraktu na max. 10 mld zł, wiec prosze z tymi wyliczeniami poczekac na podpisanie kontraktu.

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:10

No przecież ma być tandem 50 EC725 + 20 np. AW101.

marek!
czwartek, 25 czerwca 2015, 03:41

z tym CZAJNIKIEM z ofrnsywy Tet, to przegiecie, a nowe ciezkie smiglowce i tak beda potrebne....odrzucono oferte na BH - bo Mielec nie przedstawil uzbrojenia......wybrano Karakana, bo najbardziej przypomina Mi8.....przeprowadzono testy w ciagu paru dni......zabawa w tandem Sokol/Puszczyk to dziecinada...... Porownanie BH do Sokola to kpina !!!!! Sokola to mozemy sobie porownywac do s76 Sikora !!!! Dlaczego polski MON ma utrzymac prywatna firme francuska - i ich linie produkujaca smiglowce wg koncepcji z lat 60......? Wreszcie dlaczego nie przeprowadzono solidnych prob poligonowych WSZYSTKICH startujacych w przetargu modeli......kupujemy sprzet dla wojska na najblizsze 30 lat i pakujemy sie w techniczne bagno..... wiele pytan, zadnej odpowiedzi......za chwile Kruka wygra jakis turecki wynalazek. a nowy samolot bedzie produkcji chinskiej......Proponuje w ogole zrezygnowac z przetargow, a zakupy realizowac na poziomie rzad - rzad. Mielismy juz "noz na gardle" w latach 30 i co ? Nasz najwiekszy sojusznik i gwarant bezpieczenstwa zamiast D520 sprzedal Ms406, zamiast Somua - R35 i wyybudowal PMW okrety, ktore w wieku 6 lat okazaly sie pelne wad i nie mogly spelnic pokladanych w nich nadziei ani w planie Wschod, ani Zachod. Po przyplynieciu do Anglii ani torpedy, ani artyleria (ORP Burzy) nie byly kompatbilne z uzbrojeniem Royal Navy. W 1940 roku zmarnowano we Francji ponad 90 tys polskich zolnierzy, dostarczono przestarzala bron....Mam nadzieje, ze moze Scorpene kupimy bez wad (to moj faworyt jesli chodzi o OP)....Na koniec - Popatrzcie na sylwetke Karakana - tak ma wygladac polski smiglowiec XXI wieku ?

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:14

Próby poligon owe nieuzbrojonych BH i AW149 nie miały najmniejszego sensu, skoro już na papierze nie spełniają postawionych wymagań.

Lucek
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:40

NH-90 nie byli nawet w stanie zaproponować aby dostawy zaczeły się w 2017 roku bo brak mocy przerobowych i Airbus musiałby się dzielić z AW. Można po 2025 roku jak beda wymieniać Mi 17 zamówić dopracowany juz NH-90 bo ma jednak dość duzo problemów choćby z lataniem nad morzem co ostatnio Niemcom uziemiło NH-90.

olo
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:36

Ja tez chciałem NH-90 ale niestety po pierwsze nie były oferowane a po drugie termin przekazania pierwszych takich maszyn byłby po 2020 roku pewnie bo na razie nie wyrabiaja z dostawami do pierwszych zamawiających. Kilka lat jeszcze zajmie aby też wyeliminowć wady i usterki NH-90. Jak bedziemy zastepowali większe transportowce Mi to można pomyśleć bo przecież jednym z producentów NH-90 jest Airbus.

Piotr Kraczkowski
czwartek, 25 czerwca 2015, 15:20

Polecam dokumentację, która pokazuje pierwsze użycie helikopterów we Wietnamie: 400 amerykanów miało wylądować w helikopterach i zaatakować 200 Wietnamczyków. Ponieważ to nie były H225M, to zabierały na raz za mało żołnierzy i wylądowanie wszystkich 400 trwałoby kilkanaście godzin, bo linami szło jeszcze wolniej niż na dużej polanie. Tak jak Amerykanie lądowali kolejnych żołnierzy, tak byli oni kolejno zabijani i stracili w 3 dni ponad 250. Tym bardziej, że okazało się, że Wietnamczyków było 1600. Przywołane samoloty zmusiły Wietnamczyków do ucieczki, ale przy okazji zabiły pomyłkowo kilku Amerykanów: https://www.youtube.com/watch?v=FxPeHqH4XxI Gdyby mieli H225M, to wylądowaliby na raz 5 razy więcej żołnierzy, którzy byliby wstanie poszerzyć i obronić lądowisko. Z H225M nie potrzebowaliby zresztą lądowiska, bo potężne windy H225M wylądowałyby ich w lesie, linami, przez gałęzie, a więc wylądowaliby bezpiecznie, poza ostrzałem. ___To przykład, jak posiadanie olbrzymiej ilości małych helikopterów utrudnia sprawę. Dziś ci Wietnamczycy mieliby MANPADs i tym łatwiej obroniliby lądowisko. H225M natomiast wysadziłby desant szybciej i w bezpiecznym miejscu.

b3rs
czwartek, 25 czerwca 2015, 18:44

Od 1966 USA miało do dyspozycji Chinooki, które zabierały więcej żołnierzy niż ówczesna Puma.

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 16:16

zapomniałeś o tym ze zanim wyleźli by z tego Carakana już by nie żyli to tak po 1. Po drugie w środku 1,8 m miejsca wiec za dużo oprócz karabiny nie weźmiesz. 3. Nie ma tylnej rampy wiec nie ma szans o tym by wziąść nap moździerz lub inną broń wsparcia..4. We wszystkich przetargach gdzie startował Caracal i MI 17 wygrywał Mi 17 więc po co kupowac gorsze i droższe?

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:15

Mam do Was pytanie jak kupujecie samochód to wy decydujecie o marce i wyposażeniu czy bierzecie to co wam wcisną w komisie w ciemno? Nie my wybieraliśmy śmigłowce to firmy nam wybrały co mamy sobie wziąć . Tylko SH 92 spełnia warunek zastępstwa za Mi 8/17, brak tylnej rampy dyskwalifikuje każdy śmigłowiec w wersji chociaż by dla specjalsów...Jak sie załadują z tymi nowymi lekkimi wozami ,moździerzami i innym uzbrojeniem an akcje sam jestem ciekaw. Tylko NH 90 jest w stanie dać nam przewagę technologiczną nad naszym potencjalnym przeciwnikiem co jak widać rozumie wiele państw na świecie szczególnie w NATO. My kupujemy śmigłowiec który jest u kresu swojej drogi modernizacyjnej nie posiada żadnych nowych technologii , nie spowoduje przewagi , nie zastąpi obecnych śmigieł. A co z wymianą Mi 2? Po co ogłaszać przetarg z wymogiem jednej platformy skoro kupuje się tylko 50 szt a do wymiany pozostaje kolejne 100? Nasi żołnierze i piloci zasługują na najlepszy i najnowocześniejszy sprzęt za tak ogromne pieniądze. A ktoś tu chyba z kogoś kpi!

malkontent
piątek, 26 czerwca 2015, 01:51

Firmy dały to co miały i spełniało warunki przetargu. Gdybyśmy zażądali dużej maszyny to startowałyby 101 i s92. Ale ktoś sobie wymyslił że śmigłowiec morski bazowania lądowego ma lądować na okrętach.

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:20

Spróbuj wybrać model i wyposażenie kupując w komisie. W praktyce możesz kupić tylko z tego co ci zaoferują.

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:16

Mi-2 zostały zastąpione Puszczykami i Sokołami.

Wojmił
czwartek, 25 czerwca 2015, 15:09

Tak - bo I liga tego świata kupuje NH-90 a amerykanie już konstruują następcę Black Hawka... A w Polsce rozpisano przetarg tak, aby NH-90 nie był nawet wystawiony do przetargu...

44
środa, 24 czerwca 2015, 23:52

w przyszłym teoretycznym konflikcie nasze 48 F-16 i tak nie jest w stanie wywalczyć przewagi w powietrzu wiec śmigłowce to raczej zbędna fanaberia WP, lepiej zainwestować te pieniądze w Harcerzy oni już raz udowodnili ze potrafią lepiej walczyć w obronie ojczyzny niż nasza armia

Qba
czwartek, 25 czerwca 2015, 22:19

Nawet nie mają wywalczać przewagi w powietrzu, bo to zadanie amerykańskich F-15 i F-22.

sylwester
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:42

fakt partyzantka jest nie do zniszczenia , wystarczy spojrzeć na Iran Afganistan , lekka broń dla piechura udającego cywila granatniki , rpg , karabinki wyborowe i szturmowe miny , takich jednostek nikt nie pokona , można zająć państwo ale stałe zamachy zmuszą do wycofania kwestia czasu

hhahaahha
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:37

to już lepiej się poddac niż Harcerzy wysylac na 1 linie frontu

FGH
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:32

Koleżko w przyszłym konflikcie żaden europejski kraj nie jest w stanie samodzielnie walczyć (chociażby Niemcy z ich kilkunastoma sprawnymi Typhoonami) dlatego właśnie jesteśmy w NATO i tyle.

say69mat
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:23

Przecież harcerze już zreformowali WSI, i to tak skutecznie. Że nic nie widzieli, nic nie słyszeli. A z tego co widzieli i słyszeli nie byli w stanie nic kompletnie zrozumieć.

czu
środa, 24 czerwca 2015, 23:38

Zaraz się zacznie POLSKIE piekiełko. Fakty, np.takie że nh90 nie był oferowany - bez znaczenia.

na independet
czwartek, 25 czerwca 2015, 11:56

To poczytaj sobie angielskie forum na temat wyboru śmigłowca bojowego. Jak Anglicy jadą czemu sami czegoś nie wymyślą. Swoją drogą, oni za 50 apaczy chcą dać 1 mld funtów (1 billion pounds), czyli około 6 mld złotych.

gosc
czwartek, 25 czerwca 2015, 07:11

Nawet gdyby byly to i tak niepredko bysmy je dostali bo zamowienie na NH90 jest tak duze, ze nie moga sie wyrobic i maja opoznienia w realizacji.

jarek
środa, 24 czerwca 2015, 23:23

Zrozumcie wreszcie, że ktoś obiecał ten przetarg dwóm koncernom podczas prywatyzacji Świdnika i Mielca. Minęło kilka ładnych lat, pan Petelicki już nie doradza a wojsko potrzebuje innej maszyny. No i wskoczył Airbus "upychając" coś co jest stare ale spełnia wymagania.

vvv
czwartek, 25 czerwca 2015, 03:17

Jakie stare? Boże co za gamonie. Caracal ostatnio sprzedaje sie jak ciepłe buleczki. Zarówno nh-90 jak i caracal sa dobre ale niestety nh-90 nie został zapferowany ale AW-149. Tak tak AW mogła go zaoferować ale nie chciała bo jej sie to nie opłacało

Lucek
czwartek, 25 czerwca 2015, 14:32

NH - 90 mogła być oferowana Polsce ale AW czytaj ŚWIDNIK nie pozwolił na to bo chciał nam plastikową TAXI wcisnąć zrozumieli. Trzeba też powiedzieć sobie wprost że te 50 sztuk byłoby dużo droższe niż Caracale i dostarczone po 2020 roku bo nie mają mocy przerobowych i mają opóźnienia już dla obecnych klientów. WP wyszło obronna ręką bo kupiło mniejszą ilość a pozostałe 20-30 śmglaków będziemy nabywać po 2022 roku i może wtedy kupimy dopracowany bez wad sprawdzony w boju NH-90.

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 16:24

Nie będziemy jak już śledzisz przetarg to śledź dobrze wojsko zrezygnowało z zakupów dużych śmigieł i zmieniło doktrynę użycia śmigieł pod Caracala. Na razie Panowie głowią sie jak bedą sie tłumaczyć przed sejmowa komisją z braku 20 szt... i co mają zrobić z eskadrami Mi 2 o których zapomnieli.

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 16:19

no i dziwnym trafem zamiast 120 szt które potrzebujemy przetarg ogłoszono dla 70 z czego dostaniemy 50. Moze specjalisto wytłumaczysz jak to się ma do przetargu który MON ogłosił na lekki samochód dla specjalsów który ma być transportowany tymi śmigłowcami. Z czego będzie zrobiony ? Z klocków Lego? Chłopaki w powietrzu będą go składać czy jak wylądują?

cynik
środa, 24 czerwca 2015, 23:16

co to zmienia? Caracal byl najlepszym wyborem z tych smiglowcow ktore nam zaproponowano w przetargu, chyba wszyscy na forum woleli bysmy NH90

emes
czwartek, 25 czerwca 2015, 12:04

po pobieżnej analizie przetargu WYDAJE mi się, że armia pisała przetarg właśnie pod nh90, tylko, że go nie zgłosili, a armia nie mogła anulować przetargu i wybrali coś najbliższego do nh90, czyli Caracala...

Drzewica
środa, 24 czerwca 2015, 23:10

Powinno się powtórzyć przetarg od podstaw, już bez wpływów Tuska i Komorowskiego, na podstawie samych merytorycznych ocen.

hahahah
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:41

o to chodzi ze oceny były merytoryczne i spelnil je tylko caracal. A teraz jest bicie piany zwiazkow zawodowych i politykow. NH90 nie wzięto pod uwagę bo PZL Swidnik olal zapytanie MON o ta maszyne.

Snooker
czwartek, 25 czerwca 2015, 01:14

Czy wymóg lądowania na korwetach (do których będzie się ograniczał racjonalny stan naszej MW), do czego NH90 jest za ciężki. To nie była merytoryczna ocena ?

Obywatel
czwartek, 25 czerwca 2015, 00:18

tak i to my powinniśmy wybrać śmigła które chcemy przetestować wybrać 150 szt i produkcje u nas z długim czasem dostaw! A testy i umowy powinny być jawne by nie było nie domówień. Jak jakas firma nie chce nam dac tego co chcemy powinniśmy o tym wiedzieć to zamknęło by dyskusje.

Marek
środa, 24 czerwca 2015, 23:02

Także uważałem, zakup Caracali za czysty idiotyzm.

hahahaha
czwartek, 25 czerwca 2015, 10:43

a ja uważam ze idiotyzmem jest wystawianie aw149 i s-70. Polska powinna zlozyc zawiodomienie do prokuratury czemu Swidnik olal ich zapytanie o NH90.

polo
czwartek, 25 czerwca 2015, 14:09

Fakty: Francuzi caracale wycofują, Polska je kupuje. Wnioski mozna wyciągnąć samemu.

Piotr Kraczkowski
czwartek, 25 czerwca 2015, 16:20

Podaje pan nieprawdę, Francuzi mają już setki helikopterów, które tak jak H225M Caracal nie mają rampy i są ładowane/rozładowywane tak jak H225M, ale nie mają osiągów H225M i nie mają potężnych wind H225M - te setki helikopterów podobnych do H225M tylko starszych nie są zastępowane przez NH-90. ___Tam gdzie nie ma wojny z Rosją, lecz w Mali itp., tam rampa jest wygodniejsza, ale w wojnie z Rosją liczyłaby się nie rampa NH-90, lecz to, że H225M jest znacznie większy niż NH-90, lepiej chroni desant, a winda jest bardziej przydatna niż rampa.

Tweets Defence24