Następcy Honkera od jutra w służbie [AKTUALIZACJA]

14 grudnia 2020, 13:57
840_472_matched__qgc6qn_MustangJSabak
Fot. Juliusz Sabak/Defence24
Reklama

Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało uroczysty odbiór pierwszych samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL. Pojazdy te zostaną wdrożone jako następcy wysłużonych samochodów krajowej produkcji Honker, służących od początku lat 90.

Uroczystość przekazania pierwszych Rangerów odbędzie się 15 grudnia na terenie 2 Regionalnej Bazy Logistycznej w warszawskim Rembertowie. Przekazanych zostanie wówczas pierwsza setka spośród 648 zamówionych samochodów. Pojazdy te zostały zakupione w marcu tego roku w ramach zakupu będącego de facto sukcesorem programu "Mustang". Jak dowiedział się Defence24 to tylko część z 214 samochodów, które zostaną dostarczone w tym roku.

Umowę podpisano z konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o.o. (lider) i czeskiej firmy matki Glomex MS s.r.o. Początkowo jej przedmiotem były samochody Nissan Navarra, które miały zostać zakupione w liczbie 485 sztuk plus 150 w opcji (łącznie 635). Wartość umowy wynosiła 121 mln PLN brutto. Planowano dostawy w wysokości 160 samochodów (plus 50 w opcji) w roku 2020, taką samą partię w roku 2021 i minimalnie większą (165 + 50 w opcji) w roku 2022.

image
Reklama

Na przełomie czerwca i lipca okazało się jednak, że samochody nie będą mogły zostać dostarczone w wyznaczonym czasie. Powodem okazała się… epidemia koronawirusa. Nałożyła się ona na wcześniejsze problemy Nissana, który musiał m.in. zamknąć linię produkcyjną w Hiszpanii. A to właśnie na niej miały zostać wyprodukowane polskie samochody. Udało się jednak osiągnąć kompromis. Dostawca zmienił platformę o jaką ma zostać oparty polski „Mustang” – właśnie na Forda Rangera XTL. Samochody te zostały zaoferowane w nieco niższej cenie.

Wartości kontraktu jednak nie zmieniono, ale przy negocjacjach w tej sprawie rozszerzono go o dodatkowych 13 samochodów o wartości 3,5 mln PLN. Zwiększyło maksymalny wymiar kontraktu do 648 maszyn. Dokładnie zwiększona została opcja – ze 150 do 163 samochodów. Biorąc jednak pod uwagę, że obecnie w służbie znajduje się około 2 tys. Honkerów, a w tym roku dostarczonych zostanie łącznie 214 samochodów, wydaje się że zostanie ona w pełni wykorzystana. 648 samochodów nie wyczerpie bowiem potrzeb, a co najwyżej trzecią ich część, a biorąc pod uwagę rozwój liczebny wojsk operacyjnych i WOT, być może nawet jeszcze mniejszy ułamek. Mimo to cały zakup należy ocenić pozytywnie, jako zwiększający komfort i prestiż służby i w pewnym stopniu także efektywność Sił Zbrojnych RP.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 163
Reklama
BFG
środa, 16 grudnia 2020, 09:42

Nie lepiej byłoby dogadać się z Japońcami, żeby odkurzyli projekty i dać im Patrole GR II z silnikem 4.2, a dla trepów wsadzić silniki 3.0 od BMW? Konstrukcja sprawdzona, napędy nie do zajechania. Wystarczyłoby jedynie karoserię i ramę w ocynku zrobić i mieliby samochody na 50lat. Wsiadasz, odpalasz i ogień...

carl fath
środa, 16 grudnia 2020, 18:09

Masz jeszcze jakieś śmieszne pomysły ?

Maciek
środa, 16 grudnia 2020, 15:06

O czym ty mówisz. Oprzyrządowanie do produkcji tych zabytkowych podzespołów, zgoda, że bardzo solidnych, od lat istnieje tylko w postaci puszek, gwoździ i czego tam jeszcze z przerobu złomu.

jm
wtorek, 15 grudnia 2020, 17:18

Hehe, jest lepiej niż na tym zdjęciu - nie są nawet szare tylko granatowe. Piękny metalik, błyszczący grill. Po prostu model z salonu. Za to 20 tys. drożej niż w salonie przy zakupie hurtowym.

Maciek
środa, 16 grudnia 2020, 15:10

Swego czasu przez kilka dni malowałem ogrodzenie jednostki. Może dla obronności kraju byłoby lepiej gdybym ten czas spędził na ćwiczeniach, ale kto by wtedy pomalował ogrodzenie! Coś mi mówi, że będą w wojsku kolejne ważnezadania związane z malowaniem...

Maciek
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:23

Niestety, wszystkie obawy się potwierdziły. Są to zwykłe cywilne samochody, z fabrycznym błyszczącym lakierem, chromowanym grillem, tapicerką i kierownicą nieodporną na zabrudzenia i eksploatację w terenie. Nie ma też miejsca na radiostację, bo jest wielki ekran multimediów - rzecz oczywiście niezbędna w wojskowym samochodzie. Masakra po prostu.

carl fath
wtorek, 15 grudnia 2020, 20:10

Na zdjęciu jest wersja cywilna...

Kaliber7.62
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:22

Rozumiem że ta karoseria nie chroni od pocisków broni palnej typu kałach i do czego w razie czego przyspawać płyty stalowe?

motoznafca
wtorek, 15 grudnia 2020, 22:32

A honker to chronił?

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:46

Tak tylko na marginesie... Podobne pick upy widziałem w firmach energetycznych... u leśników... wszędzie jeden właściciel - skarb państwa, choć reprezentowany przez różnych dysponentów... ciekawe czy nie warto byłoby wrócić do pomysłu z produkcją terenówek (lub choćby takich pick- upów) w Autosanie...

Warto
czwartek, 17 grudnia 2020, 03:35

pewnie ze warto

oli
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:26

Przy potrzebie wszystkich służb na przynajmniej 4 tysiące spokojnie mogli uruchomić montaż w kraju np. w Autosanie. Samochody zupełnie nie sprawiają wrażenia wojskowych. Brak wciągarek, niskie zawieszenie, brak wzmocnień zderzaków, brak szperaczy czy siatek osłonowych. najbardziej przeraża mnie brak malowania w odpowiednim kolorze i te chromowania zupełnie jak w cywilnej limuzynie. Nawet jeśli teraz to zmienią i zamalują to dodatkowy koszt. Uważam, że niestety ale ta konstrukcja nawet jeśli sama w sobie dobra to jest zbyt mało w Polsce popularna co powoduje, że w czasie "W" niestety nie znajdziemy poza armią mechaników czy części zamiennych. warto dodać, że spolonizowanie przynajmniej podwozia pozwoliło by na budowę w oparciu o nie wielu zabudów specjalistycznych. Brak dalekowzroczności w tym zakupie poraża.

Pjoter
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:25

Strasznie przepłacony szosowy Pick-up z zabudową rodem z lat 80tych.. lepiej już ich nie kupujcie więcej.. bo żenada.. kupcie lepiej za połowę tych pieniędzy Nowe Honkery od AutoBoxa.. prawdziwie terenowe i lekko opancerzone AH 20.44

carl fath
wtorek, 15 grudnia 2020, 20:13

Honker terenówka ?

knox
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:24

Właśnie na jednym z portali zobaczyłem zdjęcia z przekazania owych aut. Na prestiżu to zyskają z pewnością. Piękny błyszczący lakier, piękne chromowane dodatki. Jakoś mało wojskowo, chyba,że mają wtapiać się w pejzaż urbanistyczny miast i miasteczek.

TakZeTego
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:47

Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie ale z podanych liczb wychodzi na to, że sztuka kosztuje ok 190tys. a na rynku cywilnym waha się między 120 a 150 tys. Chciałbym więc zapytać, co autor tekstu miał na myśli pisząc, że kupiono je "po nieco niższej cenie". W dodatku w takim stanie jak w tym, w którym stoją na zdjęciu nikt nie pozwoli na to, żeby to auto wjechało w teren.

Ok bajdur
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:45

Bardzo dobrze, że wreszcie są. Po za pick up powiinny być zamówienia na wersję kabinowe z drzwiami przesuwnymi na szynach. wersja kabinowa powoli na ewentualne dopancerzenie i poprawi możliwości załadunku.

Leo
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:00

Mam nadzieję że za jakiś czas WP dokupi co najmniej drugie tyle nowych aut tego typu. Z drugiej strony 2 tysiące Honkerów to duża liczba i ciężko od razu wszystkie wymienić.

wtorek, 15 grudnia 2020, 16:16

Ciekawa teoria...

jm
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:36

To tylko 200mln złotych. Szpital "Narodowy" mimo, że stoi prawie pusty to kosztuje 20mln miesięcznie.

dr Strosmeier
wtorek, 15 grudnia 2020, 01:28

Pierwszy na świecie Pick-up wojskowy lśniący chromami....i srebrnymi felgami. Ręce nie mają gdzie opadać nawet w sprawie takich detali.

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:31

Тak, tu się przychylam do zdania Kolegi... spodziewałem się, że jednak Glomex "przejedzie" przynajmniej te auta zielonym matowym lakierem... (Tak jak było to pokazywane na MSPO) Chociaż z drugiej strony na pierwszy rzut oka nie będą się one odróżniać od cywilnych wersji... do partyzantki - jak znalazł...

Wodnik
wtorek, 15 grudnia 2020, 01:12

Przypominają mi się czasy bolszewi. Na stacji radiolokacyjnej miałem cztery rodzaje pojazdów i każdy inny silnik. Tym samym musiałem trzymać cztery różne np.: filtry paliwa, uszczelki itp. bo nie pasowały. Miałem dwa agregaty prądotwórcze z czterema silnikami i każdy agregat z innym silnikiem. Koszmar w serwisowaniu tego badziewa. Czterech producentów do różnych silników. Co do tych nieszczęsnych fordów to przyjmuję argument, że to dobre silniki, samochody ale dla Wojska Polskiego potrzebne są bardzo dobre samochody terenowe i moim zdaniem takim samochodem jest odpowiednia wersja Land Cruzera. Cóż Ford to ładny, dobrze wyglądający, marketowy samochód. Zastanawia mnie czy zabezpieczono odpowiednie zestawy części zamiennych na czas pokoju i zestawy nienaruszalne na wypadek wojny?

Janosik
wtorek, 15 grudnia 2020, 12:58

Proszę sprawdzić porównanie tych samochodów w terenie. Land cruiser przegrywa z Rangerem - hiszpański vlog youtube: comparativa itd

kvmkxvkcxzklvj
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:28

Po co Ci zestaw części dla seryjnie produkowanego samochodu? Takie zestawy części przechowuje dostawca. Tu się idzie do sklepu i po prostu kupuje.

MARIAN
wtorek, 15 grudnia 2020, 01:01

Spokojnie ...nasza WOT również złożyła zapotrzebowanie na 106 sztuk Suzuki Jimmy ...32 sztuk będą nośnikami Jawelinów a 24 sztuki systemów plot Kusza oraz 24 sztuki jako ciągniki 99 mam polskich moździerzypozostałe transportowe ...więc się dzieje

Papaj
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:06

Mam nadzieje ze malowanie będzie zielono matowe jak na niektórych prezentacjach.

R
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:47

Pomazyc zawsze mozna, zerkinj na Twitera i Pana Blaszczaka.

knox
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:25

No nie. Jest piękne błyszczące. Będzie wrogów razić w oczy przy pełnym słońcu.

12345
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 23:48

Super sprawa, tylko trochę za mało. 2500 trzeba by było jeszcze dokupić dla reszty Wojsk Lądowych i dla WOT.

Sdd
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:50

Prestiż ważniejszy niż produkcja u siebie na licencji... Jak ma w tym kraju być dobrze? Stąd trzeba uciekac

yar
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:59

Z Rosji wielu próbuje uciekać...

v,bk.jnm
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:53

To ile tych fordów chciałbyś na licencji? Bo musiałbyś zrobić sporo. Dużo więcej niż potrzebuje ich wojsko.

Ja
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:38

Akurat Ranger to obok Amaroka najwygodniejszy pickup na polskim rynku. Tyle, ze Ranger lepiej sprawuje sie w terenie. I bardziej sie do wojska nadaje. Jest takim "bardziej" pickupem niz Amarok, ktory jest bardziej life stylowy wiec wybor dobry. Szkoda, ze innymi projektami w wojsku nie idzie tak sprawnie.

lolek
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:31

Trochę to małe i ciasne dla żołnierzy w kamizelkach, a te zapewne w wielu sytuacjach będą konieczne z braku opancerzenia. Takie i podobne niepozorne pojazdy nadawałyby się jako nośniki pocisków choćby Spike NLOS https://www.defence24.pl/nowa-wyrzutnia-pociskow-spike-nlos

wtorek, 15 grudnia 2020, 11:02

Wojskowe autobusy też powinny być opancerzone?

Bolek
wtorek, 15 grudnia 2020, 20:49

Tak, powinny chronić chociaż przed odłamkami. W końcu to sprzęt dla wojska. Ponadto czytaj tekst ze zrozumieniem. Nie jest napisane, że mają być opancerzone tylko, że są małe i ciasne.

ursus
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:15

Zerowa wartość bojowa, więc celebrują przekazanie, a tam gdzie trzeba podziałać są wieczne analizy - cyrk.

yar
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:01

Powiedz to Francuzom, którzy dla swojego wojska też kupili już ponad 2 tysiące Fordów.

Marc
piątek, 19 lutego 2021, 09:57

No to poczytaj co potem z nimi zrobili. U nas zostaną w takiej postaci jak je kupiliśmy. No ewentualnie pomalujemy je na zielono.

As
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:55

Nasza PGZ nawet z gotowych części auta nie skręci. Kunie się przydadzą jak w 1939.

yar
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:04

Poducz się historii. Zarówno armia niemiecka jak i radziecka do końca wojny wykorzystywali transport konny. A w Armii Czerwonej jednostki kawalerii istniały do lat pięćdziesiątych. A jedna "filmowa" jednostka to do końca ZSRR!

Roshedo
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:20

Chromy doskonale maskują to auto a standardowe koła i zawieszenie na bank przy tak ciężkim aucie nie poradza sobie na czymkolwiek poważniejszym niż droga szutrowa Ale... Racja panie Ministrze po co było przepłacać, ważne że zakup na kartce" do zrobienia" jest odkreślony. Sztuka jest sztuka. Ciemny lud- że tak zacytuję klasyka -to kupi. Ps. Nawet Honker M-AX z 2020r zjada tego chromowanego bulwarowa na śniadanie. O HMMV, UAZ-ach, Uro Vamtac, Defenderze a nawet hinduskiej Mahindrze z litości nie wspomnę.

Arti66bvb
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:41

a nie lepiej było kupic jakieś DINGO czy coś w tym rodzaju a nie auto na parady..???

Arado
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:26

Auta te produkowane sa w Afryce Poludniowej w Port Elizabeth, doskonale na wertepy,ale czy sie sprawdza przy ostrej zimie ?

Rezerwista
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:29

Mam juz drugiego,po jezdzie terenowej do suszenia bo nie odpala,lub brak mocy.Problemy z elektroniką. WILDRACK 200Km2018R i teraz 2.2 2010 160 km.

SimonTemplar
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:49

Ostra zima w Polsce? Masz na myśli 0st przy gruncie i to nad ranem?

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:11

Jakie mają wady i zalety, to się wkrótce okaże...

Opel
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:06

A gdzie masz teraz w Polsce ostre zimy? W swojej stodole?

Czompo
wtorek, 15 grudnia 2020, 17:42

Trzy lata temu w Nowym Targu było -35 stopnia. Ale tam nie będziemy Fordem jeździć.

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:45

akurat Polska to Warszawa tylko , przejedź sie w Bieszczady lub Mazury , jeszcze kilka lat temu minus 25 tam się zdarzało , po resztą taka temperatura nie ma żadngo wpływu na ten samochód , ale nie pisz ze w Polsce nie ma porządnych mrozów

anakonda
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:34

w USA sie sprawdzaja ,tak że .

monroe
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:13

Kolejny zakup... Kolejny produkt made in USA... Kilka tygodni temu dla SG zakupiono ok. 100 samochodów Jeep Wranglery, a teraz dla MON samochody Ford Renger. Nie powiem, że to źle pojazdy ale to zaczyna przypominać poprzednią strategię obronności polski opartą o jedynie militarną mys l techniczna CCCP. Dziwne... Takie tam skojarzenie...

yar
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:06

To jeszcze powiedz to Francuzom, że źle zrobili kupując też te samochody od Forda dla swoich żołnierzy. :-)

Paweł Wiatr
środa, 6 stycznia 2021, 16:57

Porównaj ich fordy z naszymi bulwarówkami

Marek
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:20

Zanim coś napiszesz, powinieneś wiedzieć na jakie samochody najpierw padło i dlaczego teraz są te. Dla ułatwienia podpowiem, że padło na firmę, która nie ma niczego wspólnego z USA i odpadła, bo zamknęła fabrykę w Barcelonie.

ito
wtorek, 15 grudnia 2020, 09:53

Nie przypomina. Wtedy produkcję sprzętu dzielono między kraje i były kategorie, w których np. Polska była jedynym dostawcą dla bloku. Dzisiaj takie rzeczy Polsce się nie zdarzają.

Eter
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:09

Brak polskich odpowiedników.

SimonTemplar
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:56

To jest element strategii prowadzonej od lat 90tych ubiegłego wieku. Najpierw przez lata niszczono polski przemysł ciężki. Huty, stocznie, fabryki. A potem wprowadzano obcy na warunkach określanych przez dostawcę. Nie masz własnego, nie masz zdolności samodzielnej produkcji to bierzesz od obcych. Polskie fabryki są pod obcą kontrolą. A jak co nie jest jak np. stocznie, to nie pozwola Ci na ich użycie. Patrz: korweta. Miało być 8 nowoczesnych korwet rakietowych a wyszla jedna lodz patrolowa. Tak samo jest z czołgami, smiglowcami, samochodami..... Albo kupisz od Jankesow lub Niemców albo odmalujesz stare zlomy. Tu nie ma żadnej przypadkowosci. Nie po to USA w latach 80tych pakowaly w Polska opozycje miliony dolarów aby teraz patrzeć jak Polska sama produkuje swoje uzbrojenie. F16- Himars, Patriot, F32......

jm
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:41

Jest tylko parę krajów na świecie, które dały radę wyprodukować własne samoloty bojowe czy własne czołgi. Polska do nich nie należy. I będzie coraz trudniej produkować nowoczesny sprzęt bo koszty rosną lawinowo. Próbuje coś samodzielnie np. Korea czy Japonia, ale to nowoczesne kraje z olbrzymim PKB i opierające gospodarkę na przemyśle i eksporcie.

dvksdkfjdkjfkdjf
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:34

Jeden fakt nie pasuje do twojej teorii i całkowicie ją obala my pierwotnie kupiliśmy Nissana, czyli chyba Francuzo-Japońca. To Nissan zrezygnował z kontraktu, a Ford amerykaniec to zamiennik.

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:15

Zapomniałeś o Jelczach, MANach, Volvo, Autosanach, a w Policji o Kiach i Hyundayach... w wojskach specjalnych o Polarisach... Z tego Jelcze, Many, Autosany i Polarisy przynajmniej częściowo są produkowane w Polsce...

Bbbb
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:27

Czytałeś artykuły miał być Nissan Navara ale go zastąpiono z powodu zamknięcia fabryki

mick8791
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:24

No to głupie masz te skojarzenia skoro po przeczytaniu artykułu nie zrozumiałeś z Żegocinie wynikała potrzeba zamiany Nissana na Forda...

slow-o
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:19

Pewnie lepsze byłyby VW Amaroki z Berlina?

KAJMAR
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 23:13

A te Mercedesy ,Many,Ople ,Skody,i reszta jak Ci się kojarzy?

w
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:22

co słuzbeczka to inny sprzet. Wiec obsługa tego, koszty czesci zamiennych rosna. Nie po to sfagier zakładal firme zeby nie zarobic

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:48

i tak wojsko nie będzie tego naprawiać tylko profesjonalny serwis , teraz bez przeszkolenia w serwisowaniu konkretnego modelu i bez oprogramowania diagnostycznego to sobie możesz , to nie Honker że każdy warsztat samochodowy go naprawił

Pio
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:56

Sprzęt, a sprzęt

rydwan
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:37

Dokładnie tak to wygląda ,osobiscie byłem za odejsciem od Honkera ale miałem nadzieje na jego rozwój w każdym aspekcie a nie posadowienie na kracie od Iveco jak proponował Automotive , a tu prosze całkowite przejscie na model forda , bardzo dobry ale jednak gospodarczo nic nie wnoszacy do naszej gospodarki ,no chyba ze za kontraktem kryyje sie jakas technologia.

poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:36

To RPA jest jednym z Stanów Zjednoczonych?

Box123
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:17

Faktycznie dziwne. Ktoś racjonalnie myślący zauważył by różnice w relacjach z ZSRR, które nas napadlo, mordowalo dziesiątkami tysięcy naszych obywateli, grabilo masz majątek i okupowało 50 lat, a USA do których wolne demokratyczne, polskie władze zwróciły się o pomoc, właśnie w celu ochrony przed spadkobiercami tych pierwszych, którzy regularnie ćwiczą napasc na nasz kraj. Takie pytanie niby zatroskanych, kojarzą mi się z ruskimi trollami udającymi zwykłych obywateli. Takie tam skojarzenia

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:52

grabiło nas majątek , no to przypomnę ustawa 447 przegłosowana przez USA , sprzedaż drogich zabawek na które tak się zapożyczymy ze przez kolejne 10 lecia będziemy spłacać , jedni i drudzy nas ruch,,, ją , a my - przynajmniej nasi decydenci i jednym i drugim staramy się wejśc głęboko w 4 literki

mvxvcxnzvm,cnx
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:37

Wielu ludzi ma podobne, takie tam skojarzenia, więc coś chyba w tym jest ...

Jerzy
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:58

Przestańcie stale krytykować znawcy militariów i wojskowi od siedmiu boleści,stale tylko zle i niedobrze,a co polski przemysł ma do zaoferowania?właśnie-wszystko rodem lat 90

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:54

mógł by być lepszy , chociaż nadwozie zrobić na 7 lub 9 osób , możliwość przewiezienia na noszach rannego - to tak dużo twoim zdaniem

luka
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:58

Nie chodzi tyle o to, że ma być polskie tylko o to że ciągle tylko bierzemy sprzęty od jednego dostawcy - od USA. Nie dość że się uzależniamy od jednego dostawcy to za dostarczony sprzęt płacimy dużo nie mając z tego żadnych korzyści.

Dudley
wtorek, 15 grudnia 2020, 09:12

Jak Jelcz i Autosana było warto ratować, a raczej reanimować trupy. Ale nie warto inwestować w produkcję platformy w kraju, dla wszystkich służb mundurowych. Taki Ford jest produkowany na potrzeby sił zbrojnych Francji. A u nas kupujemy z półki nie patrząc jak wielką flota pojazdów jest nam potrzebna i ile będzie kosztowała w cyklu życia. Za rok będzie inny przetarg, wygra inna platforma z innym dostawcą. I to ma być godne pochwały?

Istan
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:07

Dokładnie. Niestety jesteśmy mistrzami świata w narzekaniu i krytykowaniu.. Taka cechą narodowa.

Felix
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:57

Jak wojsko będzie chciało dobre terenówki to je wam zarekwiruje w razie W. Po co wydawać na produkcje na licencji u siebie? jeszcze mogły by skorzystać, wopry, gopry, straż poż., energetycy, pogotowie gazowe, policja, straż graniczna, leśnicy itp. szło by 5 000 aut rocznie no ale nareszcie mamy ekipę, która dba o polski interes a nie jak ci co przez 8 ostatnich lat...

Bobo
wtorek, 15 grudnia 2020, 17:46

Mnie do wojska chcieli wziąć Kia Optima. Perłowy biały, automat, podgrzewane siedzenia itd.

Dax
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:46

5000 aut rocznie to min 20 razy za mało i to przy założeniu ze będziesz produkował 10 lat, abyś mial w ogóle cień szansy utrzymać się na rynku. Przy 5000 aut rocznie sens ma jedynie serwisowanie, zabudowa specjalna. Koszty skonstruowania i doprowadzenia do produkcji seryjnej to min 1 Mld EUR.

Hieronim
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:01

Dobrze mówi. Polać mu!

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:23

Ciekawe ile wozów co roku kupują te służby... Czy to faktycznie jest potencjał na zrobienie biznesu? DZTyminscy nie zrobili biznesu, Andoria już silników nie produkuje, FSC lublin leży i kwiczy. O pomyśle produkcji terenówek w Autosanie z początków rządów PIS nikt nie pamięta... Nawet Łady Nivy nie sprzedają się w więcej niż homeopatycznych ilościach... Przypadek?

mick8791
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:28

A wiesz chłopcze ile kosztuje wybudowanie i wyposażenie fabryki samochodów? Wiesz ile kosztuje wyszkolenie pracowników i zorganizowanie łańcucha dostaw? Produkcja 5000 rocznie? Czlowieku wszystkie nasze służby razem wzięte nie używają takiej ilości samochodów o tej charakterystyce. Ale tak to jest jak atechniczni fantaści biorą się za pisanie komentarzy...

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:57

no to nawet jakby kupili te 3 tysiące aut , ale niech bedzie jeden model terenówki podstawowej

oli
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:36

Energetycy, służby leśne, wszystkie mundurowe. To zapewne da z 500-1000 rocznie. Zawsze można było kupić licencję na podwozie, a resztę po prostu montować. Podwozie pozwala na tworzenie zabudów specjalistycznych, a to znacząco by wzmocniło sens wytwarzania tych podwozi i zunifikowało sprzęt, a co za tym idzie obsługę i dostawy części. Oczywiście pewnie można by też coś eksportować /choćby tylko same podwozia/. Chciałbym zobaczyć w terenie jak to autko zachowuje się i realizuje zadania wojskowe, a jak stary Honker?. To, że jest nieporównywalnie nowocześniejsze nie podlega dyskusji. Pytanie na ile jest dostosowane do zadań jakie ma wykonywać. Jak dla mnie brak wizji i tyle. Więcej przy dobrym podejściu po prostu można było Forda namówić do budowy fabryki u nas.

bvcbcxvdsgfdgfdgxdf
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:43

Popieram, tego typu samochody, się produkuje na taśmach produkcyjnych w dużych ilościach na rynki światowe, wtedy się opłaca.

Dubliner
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:26

DBA? ty chyba otrzezwiej!

wtorek, 15 grudnia 2020, 01:18

Przez 6 lat , kolego. Rozbrajano WP , pierwsze zakupy - wiosny nie czynią.

dsfdsgfdsgfdg
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:44

Nie przez 6 ale przez kilkadziesiąt, 6 lat to nie byłby problem.

wtorek, 15 grudnia 2020, 01:05

To lepiej i taniej kupić. Ale ostatnia ekipa od 5 lat ma gest, to kto wie czy nie postawią fabryki na 5000 aut, skoro nie wyszła im na milion?

Feluś
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:28

Słusznie, słusznie ale energetycy to jednak powinni wchodzić w Teslę, a gazownicy to cuś w gazie więc pewnie dla tego nie będzie wspólnej platformy.

Pepe
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:36

Ta przynajmniej coś robi dla wojska, nie jak ekipa z przed 8 lat

Kazik :)
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:12

A najlepsze z całego artykułu jest zdanie końcowe autora:"Mimo to cały zakup należy ocenić pozytywnie, jako zwiększający komfort i prestiż służby i w pewnym stopniu także efektywność Sił Zbrojnych RP." Ha Ha ha do czego służy WP? Zatem już wiemy dlaczego nie kupiono Honkera MAX, Choć wszyscy dbają o swój przemysł i swoje miejsca pracy - vide artykuł z 18 kwietnia 2020 r. - D24 - pt."Niemiecka "szpica" pojedzie Mercedesami".

Yaro
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:29

A czym jest Honker Max? Takim samym złomem jak zwykły Honker, bo to jego kolejna inkarnacja pod nową nazwą handlową!

Kazik :)
wtorek, 15 grudnia 2020, 16:05

A czym jest Mercedes-Benz G-Klasse Greenliner 2020 który bazuje na wersji W463 300 CDI - jest zgodnie z Twoim rozumowaniem "takim samym złomem jak...." produkowanym od 1990 roku w Graz - Austria, przedmiotowy Mercedes!!!! Już wiem dlaczego Niemcy są bogaci!!!!!!

Jojo88
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:24

No właśnie to jest synteza myślenia tych biurkowych cwaniaków i karierowiczów udających znawców a będących tylko urzedasami w mundurach. Prawdziwi wojskowi znający realia poligonu i wojny by tego przepłacone go Forda nie wzięli.

Sierżant Pieprz
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:03

Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego w ramach przygotowania Rangera dla wojska nie wymieniono tego błyszczącego grilla na czarny z wersji XL? To chore, żeby wojskowy pojazd miał lustrzany przód! W której jeszcze armii świata mają auta z chromowanym grillem?!

Dax
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:52

Co do chromu to racja. Jednak jeżeli Ford nie ma w katalogowej ofercie grilla w wersji czarnej, należy poprosi okleić folia w zadanym kolorze. Wyjdzie najtaniej, tworzenie nowej części i to dla takiej ilość aut byłoby najdroższa częścią w historii tego Forda

mick8791
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:31

Przecież to jest egzemplarz pokazowy, a nie sprzęt, który będzie dostarczony do WP. No litości...

Paweł Wiatr
środa, 6 stycznia 2021, 17:12

100 egzemplarzy pokazowych? No litości...

Oli
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:37

Na zdjęciach z przekazania niestety stoją te autka i świecą tymi chromami.

Feluś
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:39

Odpowiedz jest bardzo prosta. Chrom można polerować i sprawdzać jakość wypolerowania - i tak można w twórczy sposób zapełnić wolny czas żołnierzy na ciekawym i rozwijającym zajęciu. Kiedyś odkryto to w marynarce i od tego czasu marynarze z zapałem pucowali pokłady.

rob.ak
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:19

To samo dotyczy lakieru, który wygląda na półmat, a powinien być pełny mat taki jak na Jelczach i innych pojazdach wojskowych.

ale jaja !
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 19:45

W Rosji sporo armijnych UAZów jeżdzi na alufelgach !!!

Lord Godar
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:36

Ja też mam nadzieję , że to był tylko egzemplarz pokazowy , a nie prezentacja docelowego wariantu .

Paweł Wiatr
środa, 6 stycznia 2021, 17:16

To było 100 pokazowych egzemplarzy ??

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:04

Dziś się przekonasz jak wygląda...

jm
wtorek, 15 grudnia 2020, 17:30

No i się przekonaliśmy. Wygląda przekomicznie jak na sprzęt wojskowy.

devlin0
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:42

a potrzeba minimum 6000szt;czy nie mozna bylo kupic licencji i produkwac je w kraju?na pewno inne sluzby tez by skorzystaly

dropik
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:40

dla 6000 tys takich pojazdów licencja sie nie opłaca. to w zasadzie zwykły samochód.

mick8791
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:33

A wiesz ile kosztowałoby 1 samochód gdyby dla wyprodukowania 6 tys sztuk trzeba by było sfinansować budowę fabryki?

Olo
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:15

A konkretnie to gdzie chciałbyś to produkować? W Biedronce? Zabce? Może w Castoramie?

Ogarnij się
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:45

A po co się odzywasz bez konstruktywnej krytyki? A może w Autosanie, Poznaniu, a może trzeba by spowolnić przekop Mierzei i środki przeznaczyć na uruchomienie montażu tam gdzie będą zamykać polskie kopalnie?

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:04

...w Sanoku? W Autosanie?

Fgf
wtorek, 15 grudnia 2020, 01:49

Faktycznie, w FSO składy kontenerów morskich a w halach koparki bitcoin.

Se puku
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:23

Może w FSO, przynajmniej gołębie przestałyby po halach latać.

Dawid
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:04

Można by produkować w Kutnie albo w stalowej woli

oj
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:36

"Zakup zwiększający prestiż służby" ? To jakiś chory żart ? Wojsko kupiło bulwarowe "terenówki", żeby podnieść prestiż ? Nie, nie...

acr
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:39

Bulwarowej terenówki? Zdziwiłbyś się, jak te samochody spisują się w terenie.

Drzgred
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:23

Rozumiem, że wszystkie trafià do WOT?

Marek1
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:27

Nie nie trafią do Wotu, czytaj ze zrozumieniem.

Marek
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:27

Nie nie trafią do Wotu, jeśli tak to rozumiesz to znaczy że nie przeczytałeś dokładnie artykułu. W większości trafia do jednostek liniowych.

Kapitan LWP
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:06

Nie do jednostek liniowych tylko do sztabów rych jednostek

Wojak123
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 23:04

Zdziwiłbyś się...

Rafał
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:09

Za mało trzeba min. 3000 takich Fordów.

Lewandos
wtorek, 15 grudnia 2020, 04:06

...ale przecież podobny wniosek jest w artykule...

Wojtekus
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 16:59

Male i ciasne. Dla dwojga zolnierzy to jeszcze, ale dla wiekszej ekipy to nie bardzo.

ryba
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:54

5 wchodzi spokojnie plus paleta z wyposażeniem na pake , Honkera zstąpią z powodzeniem .Są to bardzo dobr maszyny szkoda tylko że nasz przemysł nie mógł coś wykombinować np na płycie własnie tych samochodów bądz Wranglerów.

BadaczNetu
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 16:31

Ranger to naprawdę fajny samochód. Bez potowy do Navarry. Ciekawe tylko czy ktoś zadba o porządne zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Bez tego za 5-8 lat rudy je zeżre..

Nico
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:08

Tylko za zabezpieczenie anty korozyjne będzie odpowiadać spółka z Polski. Kasę na produkcji zarobią Amerykanie a za sprowadzenie aut z USA Czesi a my oczywiście nic.

anakonda
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:07

obawiam sie że nie masz racji , nowych aut nie wolno konserwowac bo stracisz gwarancje , po okresie gwarancyjnym opieke przejma nasi mechanicy bo to żadne supertechnologie ale solidny terenowy pojazd .Zakup jak najbardziej dobry przy zupełnym braku zainteresowania naszego przemysłu takim rodzajem pojazdów.

Adam
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 16:27

Jak to jest że przetarg wygrali oferując Nissany Navara a dostarczają Fordy Rangery? Czy skoro nie byli w stanie dostarczyć Nissanów to nie powinni zostać wykluczeni z przetargu i wybrany drugi dostawca który oferował Fordy?

dropik
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:42

to kolejny tzw : "polski przetarg" . tak się od pewnego czasu mówi na Zachodzie...

Yaro
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:38

A wpadłeś może na tak oczywisty fakt, że Nissan wygrał, bo został zaoferowany w niższej cenie niż Ford? A od tego dostawcy kupujemy Forda taniej niż Nissana? To co mieliśmy anulować kontrakt żeby kupić drożej to co teraz kupujemy taniej?

tom
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:24

I co by to dało ? Auta są , spełniają wymagania... Cieszmy się , że nie anulowali setny raz

Davien
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 16:18

Honker miał prostą konstrukcję, jak się coś zepsuło to mógł go naprawić każdy bardziej ogarnięty żołnierz. Tak samo blacharkę dało się bez problemu zrobić kawałkiem blachy i migomatem. Gdyby wstawić mu lepszy silnik (np. 6 cylindrową benzynę z BMW), skrzynię, normalny reduktor i mosty od Nissana Patrola to byłoby auto na kolejne 20-30 lat. Te Fordy dzisiaj są ładne ale za kilka lat będzie koszmar w utrzymaniu, szanse udanej naprawy tej bulwarówki poza ASO wynoszą dokładnie 0 procent.

wtorek, 15 grudnia 2020, 08:59

Nonsens. Po wstawieniu "twoich" dodatków cena dorówna seryjnie produkowanej Toyocie lub Nissanowi. Tarpan jest konstrukcyjnym zabytkiem. Tarpan nie jest rozwiązaniem, podobnie jak naiwna próba podmiany wybranych części na współczesne. Gdyby był jakiś polski współczesny następca to byłoby co innego. Ale tu przegrywany wtedy serwisem i kosztami wyprodukowania. Zawsze wielkie koncerny będą miały lepszą i tańszą ofertę niż producent dopiero wchodzący na ograniczony rynek i to z nowym niesprawdzonym produktem.

dropik
wtorek, 15 grudnia 2020, 08:44

jak będzie silnik merca i mosty nissana to już nie będzie taki prosty. Te samochody nie są na 15 lat. pewnie za 5-7 lat trzeba bedzie kupic nowe

Stivens Wszechpotężny Etyzer
wtorek, 15 grudnia 2020, 05:39

Czyli budujemy nowy samochód z zagranicznych części, na pordzewiałej ramię i przykryty klepaną budą. Genialne! Ruscy pomyślą, że wjechali na złomowisko, nie na pole walki obstawione piechotą na Honkerach. Pewnie jesteś podszywem Daviena, ale... On sam nie jest zbyt mądry.

mick8791
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:42

Benzynowy silnik w wojsku i to jeszcze w firmę, która ma jeździć również w terenie? Oj...

Pio
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:59

Nie wiem czy jeździłeś tym cudem ja tak i jeżeli byłyby to lata 60 to ok

Opel
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:20

Idź sobie i kup Honkera jak taki świetny. Przecież nikt Ci nie broni prawda?. Wyklepiesz sobie w garażu wstawisz sobie silnik z audi skrzynie z BMW. Będzie jak nowy. Posłuży Ci nawet 50 lat. Potem sobie znowu wyklepiesz.

Herr Wolf
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:41

Tu choć raz ten osobnik ma rację! By kraj 35mln nie posiadał własnej motoryzacji to szczyt...

jm
wtorek, 15 grudnia 2020, 10:46

Wylistuj producentów samochodów w ilości powyżej milion sztuk rocznie i podaj kraj pochodzenia i liczbę mieszkańców. Wniosek nasunie się sam.

Lord Godar
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:42

Mnie zastanawia ile to potem będzie kosztować w utrzymaniu i nie jestem optymistą . Już pewnie te felgi stalowe , które są na zdjęciu kosztowały tyle co alusy z górnej półki , a to tylko dla tego , że to dla MON .

A
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:27

Benzynówkę z BMW? No przestań, może jeszcze spojler i naklejkę z literką M? Tylko porządny diesel - moc i maksymalny moment obrotowy od samego "dołu", niższe spalanie, możliwość uciągu sporej przyczepki. Reszta to niezaprzeczalny fakt, honkera naprawi kowal, rolnik czy pan Kazio z młotkiem i spawarką w ręku. A to cudo będą naprawiać szamani tańcząc przy ognisku.

SOWA
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:51

Diesla w ciężkim terenie szybciej zagrzejesz niż benzynę. Zresztą te auto powinno mieć silnik o pojemności minimum 3 litrów, a tak mamy pojazd dla rolnika lub inżyniera na budowę. Kupiony przez wojsko z drugiej strony to i tak ogromny przeskok w porównaniu do Honkera. Trzeba tylko pamiętać, że pickup to nie jest auto terenowe z krwi i kości.

A
wtorek, 15 grudnia 2020, 12:12

Za to benzynę ciągniesz po obrotach i wychodzi na to samo. W dieslu moc jest od niskich obrotów więc nic nie przegrzejesz. Nota bene, wszystko co ma być poddane obciążeniom to diesle. Od ciężarówek poprzez autobusy, dostawczaki, także wszystko niemal co wojskowe też jest na ON. Pojemność - masz absolutną rację.

Marek1
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:20

Widać że w temacie motoryzacji twoja wiedza Dejw wynosi okrągłe zero, Honkera się nie naprawia bo tego się nie da naprawić.

.
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:58

Tarpany zawsze się naprawiało śrubokrętem i kamieniem w polu a nie w ASO. Estetyka nie grała roli. Tak samo jak w przypadku Uaza. Tu w razie konfliktu będziesz szukał najpierw fachowców a później części i to zapewne nie w internecie.

biały
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 16:12

szkoda że ma takie nadwozie , nie można ani przewieźć rannego na noszach ani dłuższych ładunków , przecież są zabudowy pod auta 7 osobowe 3 rzędy krzeseł po złożeniu można ponad 2 metrowe elementy przewozić czy rannych na noszach , letka kicha

Yaro
wtorek, 15 grudnia 2020, 02:43

Ale to nie jest auto do przewozenia rannego na noszach ani dłuższych ładunków wiec po co ma mieć takie parametry?

biały
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:40

w razie wojny będzie służyło do wszystkiego , po resztą zołnierzy na strzelnice przewieźć zawsze lepiej autem 7 lub 9 osobowym niż 5 osobowym lub starem , zawsze lepiej jest mieć możliwość przewiezienia rannego jak jej nie mieć , honkery też nie miały służyć do wożenia rannych ale czasem się je w tym celu wykorzystywało jak był na miejscu i nie było czasu aby na karetke czekać

Taki Tam
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 15:59

No fajnie teraz WOT-y FORDAMI BEDA CZTERY LITERY WOZIĆ A wojska operacyjne jak biedny kuzyn dalej wiekowym Honkrem . Ale lepszy Honker niż nic. Ale jeszcze kiedyś na pewno będzie dobrze i w wojskach operacyjnych

Marek1
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:28

Czytać nie Umiesz ? Trafią w większości do jednostek liniowych.

Taki Tam
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:53

Ile sprzętu miało trafić do jednostka liniowych, a ile trafiło to się przekonamy. Jeden podpis i sprawa załatwiona. Więc jak nie zobaczę to nie uwierzę. W tym kraju tak niestety jest

Brawo
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 15:35

zamieniono samochody dla rolników na samochody dla farmerów.

Edmund
wtorek, 15 grudnia 2020, 07:04

Hahaha dobre!

Lord Godar
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:39

A może takim śmiga strażnik teksasu , kowboj nad kowboje ...

Marek
wtorek, 15 grudnia 2020, 11:15

On śmiga pojazdem od konkurencji. Takim z benzynowym silnikiem o potężnym momencie obrotowym.

środa, 30 grudnia 2020, 20:45

Wie co dobre . Ja sam miałem przyjemność śmigać amerykańcem z silnikiem

Tweets Defence24