Wielozadaniowe JLTV dla USMC, Litwy i Słowenii

18 lutego 2020, 11:29
840_472_matched__pj2fe0_JLTVGroupJ1A510210x8rgbLowRes
Rodzina pojazdów JLTV / Fot. Oshkosh Defense

Jak poinformował Departament Obrony, 14 lutego podpisano modyfikację zamówienia dla firmy Oshkosh Defence na kwotę ponad 407 mln USD, w ramach którego do sił zbrojnych Litwy i Słowenii trafią pierwsze samochody JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Kolejne egzemplarze trafią do USMC, który ogłosił już gotowość operacyjną tych pojazdów.

21 listopada 2019 r. Departament Obrony USA zaprezentował litewskiemu resortowi obrony narodowej i Litewskiej Agencji Materiałów Obronnych ofertę rządową (Letter of Offer and Acceptance - LOA) na zakup 200 egzemplarzy JLTV  wraz z dostarczeniem niezbędnego wsparcia. W sierpniu 2019 r. Departament Stanu USA ogłosił możliwość sprzedaży na Litwę w ramach programu FMS (Foreign Military Sales) pięciuset pojazdów oraz dostarczenia wsparcia do nich. 

Z kolei Słowenia podpisała jeszcze w grudniu 2018 LOA na dostawę 38 egzemplarzy JLTV za kwotę 15 mln EUR.

Zamówione przez Wilno pojazdy, miały być dostarczone w wersji M1278A1 (Heavy Guns Carrier General Purpose) uzbrojonej w ciężki karabin, a także zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Kongsberg M153 Common Remotely Operated Weapon Station (CROWS) oraz dysponujące uchwytami montażowymi Mk-93  w tym dla ciężkich karabinów maszynowych Browning M2 kal. 12,7 × 99 mm i granatników automatycznych. Każdy pojazd miał standardowo dysponować zestawami do wykrywania ostrzału, systemem do zwalczania improwizowanych ładunków wybuchowych,  nieprzezroczystymi oknami, wyciągarką, oponami z wkładką Run-flat oraz standardowym dla tych pojazdów wysokoprężnym silnikiem Duramax Turbo V-8 dysponującym mocą ok. 400KM i sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Oshkosh JLTV został zaprojektowany dla U.S. Army i U.S. Marine Corps jako wielozadaniowy pojazd nowej generacji, który w niektórych zastosowaniach zastąpi popularne HMMWV. Przy jego budowie wykorzystano też doświadczenia związane z opracowywaniem samochodów MRAP (MRAP-Mine Resistant Ambush Protected), dzięki czemu zapewnia podobny jak MRAP poziom ochrony, przy co najmniej tak samo dobrej mobilności. Przyjmuje się, że US Army zamówi łącznie ok. 49 tys. tych pojazdów, USMC 9 tysięcy. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
Gienek
środa, 19 lutego 2020, 14:27

A u nas ........ niekończąca się saga o Mustangu.

12345
środa, 19 lutego 2020, 13:18

1000 sztuk dla Polski i 1000 Toyot Land Cruiser i Pegaz oraz Mustang załatwione. Tylko trzeba więcej kasy przeznaczyć w budżecie w MON, a nie tyle, co kot napłakał. Ograniczyć social i zlikwidować 500+ i pieniądze by były. Budżet na MON ok. 50 mld zł, Budżet na 500+ ok. 60 mld zł. Gdzie tu logika ?

bender
środa, 19 lutego 2020, 12:00

Zapamiętajmy: 38 egzemplarzy JLTV za kwotę 15 mln EUR. Ideał nie do osiągnięcia w żadnej z edycji telenoweli Mustang.

Litwinów
środa, 19 lutego 2020, 13:24

Kolega ma rację mamy discount w us, teraz tylko javelin i hellfire

Johnny
środa, 19 lutego 2020, 10:36

Litwa postąpiła odważnie, a niektórzy w komentarzach płaczą że tylko Polska kupuje bez offsetu i od USA.

LMed
wtorek, 18 lutego 2020, 17:26

Zdecydowany ruch Litwy. Jestem pod wrażeniem.

Kierowca
wtorek, 18 lutego 2020, 16:57

Honker lepszy!

Wesoły Helmut
wtorek, 18 lutego 2020, 15:19

Taki pojazd powinien być rozpatrywany w przetargu na mustanga, ewentualnie Mowag Eagle albo Hawkei, a do codziennego jeżdżenia po bazie wystarczy dostawczak typu Iveco Daily.

Tweets Defence24