Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: oferta Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego S.A.

LUZES V/D seria V. Fot. Maciej Szopa/Defence24
LUZES V/D seria V. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. (WCBKT S.A.), znane jest przede wszystkim jako jedyny w Polsce producent urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP). W tym roku prezentowane przez nie wyroby nie ograniczały się  jednak wyłącznie do tego segmentu rynku.

Urządzenia NOSP

Na pierwszym miejscu z prezentowanego wachlarza ofert wypada wymienić Lotniskowe Urządzenie Zasilania Elektroenergetycznego Samolotów - LUZES V/D seria V zabudowane na samochodzie ciężarowym wysokiej mobilności Jelcz 662 i prezentowane w naturze na stoisku WCBKT S.A. Rozwiązanie to zostało zgłoszone na tegorocznej edycji salonu do nagrody DEFENDER, a jego producent chce je oferować nie tylko na rynku krajowym, ale także myśli o rynkach eksportowych. LUZES V/D seria V to innowacyjne rozwiązanie, które może być stosowane przy obsługach wszystkich typów statków powietrznych Sił Zbrojnych RP – tych proweniencji wschodniej jak i maszyn produkcji polskiej i zachodnich (w tym F-16 i F-35). Do użytku zostało wprowadzone w roku 2018 jako zamiennik dotychczas stosowanych tego typu urządzań produkcji rosyjskiej APA 4 i APA 5. Urządzenie to może być cyfrowo, zdalnie uruchamiane i sterowane za pomocą tabletu. Innowacyjność tego rozwiązania polega także na tym, że można zdalnie przeprowadzać jego diagnostykę co jest autorskim i wyjątkowym w skali światowej rozwiązaniem.

Z kolei Lotniskowy Zasilacz Elektroenergetyczny LZE-6/M był prezentowany na zewnętrznym stoisku Wojskowych Zakładów Lotniczych WZL-1 zasilając demonstrator zmodernizowanego śmigłowca Mi-24. Projekt tego wiropłata – tzw. Modernizacja śmigłowca Mi-24 na Uniwersalny System Pokładowy Do Zwiększania Potencjału Bojowego Śmigłowców Wojskowych Na Przykładzie Mi-24) – także został zgłoszony do nagrody DEFENDER.

image
Lotniskowy Zasilacz Elektroenergetyczny LZE-6/M. Fot. Maciej Szopa/Defence24

 

Na stoisku WCBKT S.A. był prezentowany w formie modelu także zasilacz elektroenergetyczny LUZES V/N seria III, który dysponuje podobnymi parametrami technicznymi, ale jest posadowiony nie na samochodzie ciężarowym wysokiej mobilności Jelcz 662, ale na niskim podwoziu, przystosowanym do holowania, z prędkością do 30 km/h.

Także w formie makiety w skali 1:5 pokazano Lotniskowy Zasilacz Hydrauliczny LZH/N  seria II, przeznaczony do zasilania instalacji hydraulicznych statków powietrznych najnowszej generacji w tym myśliwców F-16C/D Jastrząb.

image

 Fot. Maciej Szopa/Defence24

Innowacyjna technologia wirtualnej rzeczywistości - okulary Hololens - szkolenia LZH/N

Co ciekawe to samo urządzenie zostało zaprezentowane także w formie holograficznej instrukcji obsługi odtwarzającej kompletny, trójwymiarowy model urządzenia oraz czynności serwisowe lub/i obsługowe. WCBKT S.A. jako pierwsze przedsiębiorstwo w branży wojskowej zaimplementowało bowiem innowacyjną technologię wirtualnej rzeczywistości w postaci okularów HoloLens, które umożliwiają wyświetlanie obrazów holograficznych.  Rozwiązanie to służy do prowadzenia szkoleń z zakresu obsługi Lotniskowego Zasilacza Hydraulicznego LZH/N bez konieczności udziału instruktora. Może również być zastosowane przy prowadzaniu przeglądów urządzenia przez personel nie posiadający wiedzy inżynieryjnej. Dzięki tej technologii czas trwania czynności serwisowych jest znacznie skrócony przy jednoczesnym zminimalizowaniu wystąpienia pomyłek.

Sprzęt lotniskowy

WCBKT S.A. prezentowało także makietę przedstawiającą sprzęt lotniskowy, który może być produkowany na indywidualne zamówienie klienta, m.in. schody pasażerskie - LSP 3 VIP, schody serwisowe - MAU, wózek bagażowy - WB 05.

image
Sprzęt lotniskowy WCBKT S.A. Fot. Maciej Szopa/Defence24

System STOPFIRE

Przy prototypie bojowego wozu piechoty Borsuk zaprezentowana została makieta systemu produkcji WCBKT S.A. ale nie związanego z rynkiem lotniczym. Chodzi o System Tłumienia Wybuchu i Gaszenia Pożaru Stopfire, który ma być w przyszłości instalowany w czołgach i właśnie w przyszłych bojowych wozach piechoty.

Jak mówią przedstawiciele WCBKT system ten – zaprojektowany na Wojskowej Akademii Technicznej, charakteryzuje się bardzo wysoką efektywnością i spełnia wymagania stawiane tego typu rozwiązaniom, mogąc konkurować z najlepszymi na świecie.

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Źródło:MSPO / Defence24
Reklama

Komentarze

    Reklama