MSPO 2021: Uzbrojony AW139W. Propozycja w programie Perkoz

12 września 2021, 07:07
HH-139B MSPO 2021 62
Fot. J.Sabak
Reklama

Należące do koncernu Leonardo Helicopters zakłady PZL-Świdnik zaprezentowały, podczas salonu przemysłu obronnego w Kielcach (MSPO), śmigłowiec HH-139B włoskich sił powietrznych. Jest to najnowsza maszyna należąca do rodziny AW139, dostosowana do wymagań sił zbrojnych, mająca promować propozycję tego producenta w programie lekkiego śmigłowca wielozadaniowego Perkoz.

Ponad 1 200 maszyn AW139 zostało sprzedanych blisko 280 odbiorcom w ponad 70 krajach. W 24 państwach służą one w siłach zbrojnych, ale wśród pozostałych operatorów często znajdują się służby porządkowe i ratownicze. W 2019 roku US Air Force odebrały pierwszą z 84 zamówionych maszyn MH139A Grey Wolf, czyli wariant AW139 dostosowany do specyficznych wymagań tego operatora. Zaledwie w grudniu 2020 roku włoskie lotnictwo odebrało pierwszy egzemplarz śmigłowca HH139B, prezentowanego w Kielcach. Od wcześniejszych wariantów różni się on m. in. bogatym wyposażenie w sprzęt przydatny podczas misji specjalnych i ratowniczych, taki jak sensory radiolokacyjne i optoelektronicznych oraz reflektor kierunkowy i wyciągarkę.

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

System nawigacji satelitarnej i syntetyczny system wizyjny dają trójwymiarowe odzwierciedlenie środowiska zewnętrznego na wyświetlaczach kabiny, nawet w złych warunkach widoczności. Maszyna posiada też systemy unikania kolizji i zbliżeniowe, czujniki misji i automatyczny system kierowania lotem, który jest w stanie wspierać załogę w czasie wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych i przejmowania ratowanych osób w trudnych warunkach środowiskowych i pogodowych. AW139 ma również rozwiązania w zakresie prognozowania serwisu i diagnostyki, umożliwiające dokładną, szybką ocenę i przetwarzanie danych dotyczących stanu i zużycia elementów statku powietrznego. Pozwala to na skuteczniejsze działania serwisowe zwiększające efektywność operacyjną i bezpieczeństwo.

Po statycznej prezentacji podczas 19 edycji MSPO w Kielcach włoska maszyna będzie prezentowana w powietrzu przedstawicielom sił zbrojnych, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz prasy. W programie Perkoz PZL-Świdnik proponuje jeszcze bardziej zaawansowany wariant oznaczony AW139W, który oprócz możliwości jakimi dysponują wcześniejsze warianty ma otrzymać zewnętrzne pylony dla uzbrojenia kierowanego oraz niekierowanego. Maszyna ma być dostosowana do szczegółowych wymagań polskich sił zbrojnych i produkowana w PZL-Świdnik na linii z której obecnie schodzą AW139 dla odbiorców na całym świecie. 

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:48

Warto zwrócić uwagę że AW139 jest trzy razy za duży i trzy razy za drogi jak na wymagania w programie Perkoz.

Ass
wtorek, 14 września 2021, 22:38

Wszystko da się przyspawać do turystycznego śmigłowca

jurgen
wtorek, 14 września 2021, 10:30

ładny cywilny helikopter pomalowany na szaro

bc
wtorek, 14 września 2021, 14:02

Ja tam widzę radar, głowicę opto i miejsca dla strzelców. Ma być opancerzony jak Mi24 czy co?

say69mat
wtorek, 14 września 2021, 07:49

@defence24.pl:MSPO 2021: Uzbrojony AW139W. Propozycja w programie Perkoz ... kluczową zmienną przy wyborze śmigłowca w dowolnym programie modernizacyjnym powinien być ... czas. Czas niezbędny dla osiągnięcia gotowości bojowej w trybie alarmowym. Czas niezbędny dla odtworzenia zdolności bojowej. Czas niezbędny dla dokonania naprawy uszkodzonego śmigłowca z wykorzystaniem ntp drukarki 3D.

Codybancks
poniedziałek, 13 września 2021, 18:35

I to jest chyba ta alternatywa , co zamiast Sokoła w różnych wersjach!!! Ten jest bardziej uniwersalny i nowocześniejszy !! Pogodzić się trzeba z tym , że budujemy własne śmigłowce na bazie starych sokołów !! Współpracować w ramach Leonardo jako ich spółka i proponować te śmigłowce naszej Armii !! I na zewnątrz też , jako cywilne !!

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:43

Zdecydowanie jest za duży i za drogi na następcę Mi-2

Rob
wtorek, 14 września 2021, 10:17

AW139 ma trudności, aby wlecieć na Teide (Teneryfa), a polski Sokół robi to bez problemu - widziałem

Ger
poniedziałek, 13 września 2021, 17:34

Już czas na produkcję dla Wojska Polskiego!

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:43

Nijak nie spełnia wymagań Wojska Polskiego

zxxc
poniedziałek, 13 września 2021, 10:29

Z profilu przypomina Nosacza Sundajskiego, jakże bliskiego polskiej popkulturze memów... Czyli Halina brać!!!

say69mat
poniedziałek, 13 września 2021, 09:13

Hmmm ... jakim to cudem Leonardo nie wyrobił się z prezentacją AW 101 w barwach Lotnictwa SZRP na kieleckich targach???

Gnom
poniedziałek, 13 września 2021, 14:10

Może dlatego, że ważniejsze jest przekazanie tego śmigła w terminie do MW RP, a pokazy temu nigdy nie sprzyjają. Poza tym kontrakt jest zawarty, a na AW-139 jeszcze nie.

G.K.
poniedziałek, 13 września 2021, 09:11

Potrzebne są śmigłowce KOMBAT SAR oraz pola walki.

Gnom
poniedziałek, 13 września 2021, 14:14

Tak to zapiszesz komisarza batalionu Armii Czerwonej z końca lat 30, ale fakt faktem, warto by pomyśleć i o polskim skrócie w miejsce CSAR, czasem używa się pojęcia bojowego poszukiwania i ratownictwa, a w końcu nie tylko SAR ale i LGPR funkcjonuje w wojsku jako skrót. Zatem ...

Maciek
niedziela, 12 września 2021, 21:17

Głowica opto wisi jakieś 15cm nad gruntem. Czy to tak tylko dla celów ekspozycji i jest chowana przed lądowaniem, czy jest na stałe? Bo jeśli tak to nie widzę użytkowania tego wynalazku w warunkach polowych.

Gnom
poniedziałek, 13 września 2021, 14:17

Spójrz na wiele innych śmigieł z karaczanem (a i BH) na czele - brak praktycznych różnic. Porównaj zdjęcia obu (AW i BH) z tegorocznego MSPO i dołóż sobie H-225M, H-145M, S-92 itp, itd z poprzednich.

Nikki
niedziela, 12 września 2021, 12:41

Powinniśmy kupić 60 nowych śmigieł , a każde z innej firmy . Z różnych kontynentów . Tak w ramach programu 'unifikacji" naszych SZ. A może wcale nic nie kupować , skoro dajemy radę bez . W razie W trochę maszyn lata w LPR . Można usunąć defibrylatory i zainstalować uzbrojenie . Na poważnie jednak to jest niekończąca się historia.

bc
niedziela, 12 września 2021, 10:33

Brać.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:44

Za drogi dla nas

Opel
niedziela, 12 września 2021, 20:26

To bierz.

Cao Bang
niedziela, 12 września 2021, 10:29

Lekkie śmigłowce Bella wybrała już policja i to naturalny kandydat na Perkoza. Najlepiej kupić je razem z Krukiem i odpuścić sobie jakieś dziwaczne włoskie wynalazki.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:46

Belle 407 nie spełniają wymagań wojska w programie Perkoz, bo mają po jednym silniku

Polish blues
niedziela, 12 września 2021, 14:02

Niby dlatego, że policja kupiła aż trzy Belle 407 Bella mamy z automatu kupować naturalnego kandydata na Perkoza? Ale jakiego - także Bella 407?

say69mat
niedziela, 12 września 2021, 18:34

USAF mając do dyspozycji galerię 'maluchów' Bella wybrali włoski wariant modyfikacji Bell 412.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:46

429M idealnie nadaje się na Perkoza

Cao Bang
niedziela, 12 września 2021, 23:03

Włochy są prorosyjskie i maja kiepskie produkty przemysłowe, a napinanie się ich przedstawicieli handlowych tego nie zmieni. W Polsce BH jako pierwsza zakupiła policja i analogicznie będzie ze śmigłowcami Bella. Żadne proeuropejskie ujadania tego nie zmienią.

Gnom
niedziela, 12 września 2021, 22:43

Czyli AB-412 (praktycznie już nie produkowany - bądź poważny) bo AW-139 nie specjalnie poza zbliżoną kategoria wagową ma coś wspólnego z Bell 412.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:47

429M

say69mat
poniedziałek, 13 września 2021, 11:16

Ile wspólnego ma model Bell UH1A z modelem Bell UH1Y???

Gnom
poniedziałek, 13 września 2021, 14:21

Mówiąc poważnie tylko oznaczenie i bryłę, a w przypadku AW-139 i Bell 412 (dowolnej odmiany) nawet nie ma wspólnego oznaczenia, czy bryły i stąd moje pytanie. Czyżbyś nadal twierdził, że AW-139 to wersja Bell 412? Zatem wg ciebie S-92 to wersja Mi-8 bo ma podobną maksymalną masę startową? Bądź poważny! A, ze sam pomysł programu "Perkoz" jest równie poroniony jak stale lansowane przez polityków "jedno śmigło do wszystkiego" to już zupełnie inna para kaloszy.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:45

Perkoz ma być wielkości Bell 429M

logistyk
niedziela, 12 września 2021, 10:15

jeszcze ze 30 rodzajów statków powietrznych! co zdecydowanie ułatwi logistykę - w czasie pokoju jest z tym problem gdyż części do F-16 jeszcze przed pandemią potrafiły iść pół roku, a cóż dopiero w czasie działań wojennych

Polish blues
niedziela, 12 września 2021, 13:52

Chyba, że właśnie o to chodzi....

Qba
niedziela, 12 września 2021, 17:55

Dokładnie o to chodzi, w razie W samodzielnie mamy co najwyżej szansę z Białorusią. Bez NATO jesteśmy nikim i taki stan rzeczy musi się utrzymać, bo jest to w interesie wielkiego brata.

kowalsky
niedziela, 12 września 2021, 21:35

Ale to nie wielki brat od lat unieważnia wszelkie przetargi (chyba).

poniedziałek, 13 września 2021, 01:35

Nie on ale na jego polecenie.

Tweets Defence24