MSPO 2021: Navantia z propozycją dla Miecznika i Orki

7 września 2021, 09:09
P1090504
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24
Reklama

Hiszpańska spółka Navantia prezentuje swoją ofertę na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Na swoim stoisku demonstruje dwa modele produktów, które obecnie oferuje SZ RP w programach pozyskania nowych okrętów wojennych dla Marynarki Wojennej.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Mowa konkretnie o fregacie rakietowej F-100 i okręcie podwodnym S-80, które są oferowane odpowiednio w programach Miecznik i Orka prowadzonych obecnie przez MON w ramach Programu Modernizacji Technicznej (PMT). Oba typy okrętów zostały zamówione przez hiszpańską marynarkę wojenną i są również oferowane potencjalnym odbiorcom eksportowym.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24

W sierpniu br. Navantia poinformowała, że jest jednym z trzech potencjalnych partnerów zagranicznych branych pod uwagę przez stronę polską (głównym wykonawcą będzie PGZ) przy wyborze docelowego projektu trzech fregat rakietowych. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w przyszłym roku, a hiszpańska stocznia rywalizować będzie o ten intratny kontrakt z brytyjskim Babcockiem i niemieckim TKMS. Oferta Navantii dla Polski bazuje na projekcie fregat klasy F-100 znanej także pod hiszpańską nazwą Alvaro de Bazan. Pięć okrętów tego typu posiada obecnie Hiszpania, a kolejne jednostki na bazie tego projektu zakupiła Australia (typ Hobart) i Norwegia (typ Fridtjof Nansen). 

Navantia jest gotowa do obecności w Polsce w celu wsparcia budowy i utrzymania okrętów. Z dumą oferujemy Marynarce Wojennej RP model współpracy, który przyniósł obopólne korzyści i pozwoli Polsce, partnerowii i sojusznikowi, dysponować zaawansowanymi technologicznie zdolnościami w zakresie walki na morzu, potwierdzonymi zarówno przez hiszpańską marynarkę wojenną, jak i innych klientów zagranicznych.

- dyrektor handlowy i rozwoju Navantia Javier Herrador

Dzięki doświadczeniu zdobytemu w czasie realizacji dostaw fregat klasy F-100 dla rodzimego odbiorcy oraz klientów eksportowych Navantia deklaruje gotowość do kompleksowej realizacji programu Miecznik na rzecz Marynarki Wojennej RP. Zakłada on bowiem pozyskanie trzech fregat wielozadaniowych, które będą wyposażone w systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. Ich budowa (połączona z transferem technologii) ma być realizowana przez stocznie Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy wsparciu wybranego zagranicznego partnera przemysłowego. 

image
Reklama

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
Dynia
czwartek, 16 września 2021, 03:44

Nic z tego. Tak jak nic nie bylo ze wszystkich innych ofert. Zakupione bedzie z pulki z USA. It yle w temacie. Beda nisczyciele klasy Zumwalt: ORP Westerplatte, ORP Powstaniec Warszawski, i ORP Lech Kaczynski.

ABC
środa, 15 września 2021, 17:39

Nie przejdzie, nie ma odpowiedniego znaczka, odpowiedniej kwoty do zapłaty najlepiej w dolarach, i nie jest z półki i odpowiedniego transferu technologii ... malowania, też nie. Możemy się wysilać, dostaniemy gotowe kilkunastoletnie, przybrzeżne do remontu za to w większej ilości i drożej. Przecież nam proponowano, propozycja nie do odrzucenia. Uwalą wszystkie inne propozycje jak z czołgami. Czy ktoś na tym forum poważnie brał Abramsy pod uwagę. Nie przypominam sobie takiego i... .

kamyl
środa, 8 września 2021, 10:24

Oferta jak każda inna... Wszystko zależy od transferu technologii. Pytanie czy Orkę też chcą u nas robić?

Ralf_S
środa, 8 września 2021, 07:10

Czego nie zbudują, to i tak wychodzi im okręt podwodny... Może za bardzo rotują pracownikami i ci od OP poszli budować HNoMS Helge Ingstad ;)

asd
wtorek, 7 września 2021, 18:14

A co z rakietami manewrującymi ? Te fregaty powinny mieć dużą siłę ognia ofensywnego.

rezerwa 77r.
wtorek, 7 września 2021, 21:48

są gotowi zabudować w/g życzenia klienta

BUBA
wtorek, 7 września 2021, 17:58

Stawiam na niemieckie+OP

Viktor
wtorek, 7 września 2021, 13:48

Norwegia jeden utraciła

facetoface
wtorek, 7 września 2021, 16:31

Jak się mądrzyć to do końca. Dopisz z jakiego powodu.

Jerd
wtorek, 7 września 2021, 22:26

Powody? "Konfliktowy" Oficer płci "parytetowej" dowodzący i nie słuchający istotnych informacji od innych oficerów odpowiedzialny za spowodowanie kolizji. Skandaliczne braki w wyszkoleniu załogi (otwarte grodzie po kolizji) to przyczyna utraty okrętu.

rezerwa 77r.
wtorek, 7 września 2021, 13:39

bardzo ciekawa propozycja , jestem na TAK

Qdłaty
wtorek, 7 września 2021, 13:24

Jak zamówimy fregaty to może będzie zniżka na o.p. :))

luka
wtorek, 7 września 2021, 14:23

A sprawdź ile oni budowali ten swój S-80 - godny przeciwnik dla Gawrona/Ślązaka :-D a co do zniżek to można było z francuzami Scorpen'y i FREMM'y klepać + znalazłoby się też coś dla Czapli (korwety Gowind).

Chyżwar
wtorek, 7 września 2021, 14:39

FREMM'y to już kobyły są. Od Francuzów drogi Panie jeśli chodzi o fregaty, to FDI raczej. Tyle, że oni się nie zgłosili w terminie. A szkoda, bo te okręty fajne są. Fakt, że hiszpański S-80 potrwał. Ale ma się ku końcowi. Robią go dla siebie, więc raczej nie będzie fuszerki. No i ma fajny AIP. Znacznie ciekawszy od szwedzkiego. Tyle, że ten okręt spory jest.

Nico
wtorek, 7 września 2021, 17:16

Fuszerka była z AIP . Pierwszy s 80+ będzie bez AIP .

Solaris
wtorek, 7 września 2021, 13:18

Byle nie Navantia… stara fregata i wadliwy okręt podwodny.

OP
wtorek, 7 września 2021, 14:18

No co Ty, przecież OP ich projektu _podobno_ już potrafi się wynurzyć. Nie wiem tylko, czy w pełni samodzielnie, ale to szczegół.

Skleroticus
wtorek, 7 września 2021, 22:29

Już potrafi samodzielnie. Amerykanie go poprawili, więc teraz powinien być ok.

jurgen
wtorek, 7 września 2021, 13:07

ale że nie pokazali makiety 1:1 ?

Chyżwar
wtorek, 7 września 2021, 12:33

S-80 nie byłby taki głupi. Ma przenosić Tomahawki. No i AIP z ogniwami zasilanymi etanolem. Do produkcji tego paliwa wystarczą porządne "bimbrownie". Tylko, że okręt trochę większy od Scorpène jest.

rezerwa 77r.
wtorek, 7 września 2021, 21:48

czy razem ze stylem?? [ tomahawki oczywiście ] /;-))

Ech
wtorek, 7 września 2021, 11:53

da sie obketwnie powiedziec ktra z 3 opcji jest naljepsza? czy porownwalne?

Boczek
wtorek, 7 września 2021, 19:00

TOKAT. Nie ma na razie pewniejszego i bardziej sprawnego systemu

Alaris
wtorek, 7 września 2021, 14:21

Każda i żadna. F-100 jest droga i wielka, przez co jej utrata będzie bardzo bolesna, a sam zakup mocno kopnie budżet. Ale ma gigantyczne możliwości, w tym przeciwbalistyczne i siłę ognia niszczyciela. Ale jej radar wymaga wymiany. Arrowhead jest zupełnym przeciwieństwem. W miarę tania i bardziej pasująca do Bałtyku, ale jej możliwości to max połowa tego co potrafi F-100. Niemiec to coś pośrodku. Z bardzo dobrym radarem. 2000 km wykrywania pocisków balistycznych to mocny argument.

czytelnik D24
wtorek, 7 września 2021, 16:31

2000 km zasięgu wykrywania rakiet a antena radaru SMART-L to przestarzała PESA.

Davien
środa, 15 września 2021, 20:19

I tylko wykrywania, do tego radar to AESA a dopóki Raytheon nie zrobi SM-3/6 pod coś innego niż AEGIS to masz wyłącznie dostęp do SM-2MR

Alaris
środa, 8 września 2021, 00:14

Od kiedy SMART jest PESA? Do tego przecież napisałem że wykrywa z 2000 km pociski balistyczne.

321
wtorek, 7 września 2021, 11:25

Do końca stycznia 2017 roku poznamy producenta OP dla Polski,mamy 2021 rok a Orka w lesie :)

luka
wtorek, 7 września 2021, 14:24

No przecież poznaliśmy - nie będzie Orki to i producenta nie ma ;-)

Tweets Defence24