MSPO 2021: Między Black Hawkiem a bojowym Skytruckiem

12 września 2021, 09:13
Black Hawk MSPo 2021 22
Fot. J.Sabak, Defence24
Reklama

Podczas kieleckiego salonu przemysłu obronnego zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin, prezentowały nie tylko tradycyjnie już obecny na MSPO śmigłowiec S-70i Black Hawk, ale również odradzającą się gwiazdę – samolot M28 Skytruck. Tym razem w nowej, silnie uzbrojonej i bogato wyposażonej wersji oznaczonej SOMA (ang. Special Operations Multi-Role Aircraft). Powstaje ona wspólnie z amerykańską firmą Sierra Nevada Corp. w odpowiedzi na wymagania US SOCOM sformułowane w programie Armed Overwatch. Jeden egzemplarz tak zmodyfikowanej maszyny ma zostać zaprezentowany w Polsce w październiku bieżącego roku.

Co interesujące, samolot MC-145B SOMA w swojej konstrukcji nie odbiega znacząco od standardowego M28 Skytruck, eksploatowanego już przez US Air Force pod oznaczeniem C-145A. Kluczowe zmiany dotyczą wzmocnienia struktury skrzydeł, w celu zainstalowania pod nimi 4 pylonów do przenoszenia uzbrojenia. Ma ono obejmować m. in. pociski kierowane AGM-114 Hellfire, rakiety AGR-20 APKWS i bomb GBU-39 SDB. W kadłubie mają znaleźć się wyrzutnie dla stosowanych m. in. na maszynach MH-130 pocisków GBU-69 SGM i AGM-176 Griffin oraz amunicji krążącej i bezzałogowców takich jak Coyote czy Altius. Z tylnej rampy również będzie można odpalać podczas lotu różnego typu środki bojowe i rozpoznawcze, a nawet pociski manewrujące JASSM.

Instalacja głowicy optoelektronicznej została zapożyczona z eksploatowanych m.in. przez polską Marynarkę Wojenną i Straż Graniczną wersji patrolowych samolotu M28. Drugi, wysuwany sensor, którym może być np. radar SAR, zainstalowano w środkowej części kadłuba, a specjalistyczne systemy przeznaczone do łączności, zakłócania czy rozpoznania będą mogły być modułowo instalowane na pokładzie zgodnie z potrzebami. Modernizacji polega również awionika, w tym przede wszystkim systemy łączności i nawigacji.

image
Uzbrojenie MC-145B SOM. Fot. Lockheed Martin

Prace realizowane są przez Sierra Nevada Corp z USA, która zaoferowała wspólnie z koncernem Lockheed Martin tak zmodyfikowany samolot amerykańskiemu dowództwu operacji specjalnych US SOCOM w programie Armed Overwatch. Maszyny tego typu mają wspierać działania jednostek specjalnych w trudnych warunkach, operując z małych, oddalonych i pozbawionych infrastruktury lądowisk czy w terenie nieprzygotowanym. Do działania w takich warunkach stworzono samolot M28 Skytruck. Amerykanie planują w programie Armed Overwatch zmówić od 50 do 75 maszyn. 

M28 w Mielcu wyprodukowano dużo, natomiast byłyby to największy jednostkowy kontrakt a dla samolotu taki drugi oddech. Wyposażenie samolotu jest bardzo ciekawe. Będzie to wymagało rekonfiguracji naszej linii produkcyjnej, ponieważ ilość samolotów produkowanych rocznie byłaby taka, jakiej PZL Mielec dotąd nie produkował, ale jesteśmy na to przygotowani. Będziemy budować samoloty z tak zwanym „provision” do różnego rodzaju wyposażenia, które instalować będzie SNC (Sierra Nevada Corp.) i dostarczać do klienta końcowego.

Janusz Zakręcki, prezez PZL Mielec

Co równie istotne, do podobnego standardu będzie można dostosować już istniejące, latające samoloty M28. Otwiera to całkiem nowe możliwości i oznacza swego rodzaju druga młodość dla M28 Skytruck. Wariant M28/MC-145 SOMA będzie dostępny dla innych klientów zagranicznych, którzy już wyrażają zainteresowanie. Samolot ma uzysać niezbędne certyfikaty w USA i być gotowy do produkcji już w 2022 roku, a rok później mogą rozpocząć się dostawy.

Informacje dotyczące MC-145B SOMA budziły duże zainteresowanie ekspertów i wojskowych, mimo że maszyna była obecna na targach jedynie w postaci dużej planszy reklamowej ponad stoiskiem PZL Mielec. Na samym stoisku obecny był natomiast śmigłowiec Black Hawk, w dość bogatej wersji poszukiwawczo-ratowniczej. Maszyna wyposażona m. in. w głowicę optoelektroniczną, radar pogodowy i wyciągarkę nosiła tymczasową cywilną rejestrację. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Defence24 jest to egzemplarz przeznaczony dla sił zbrojnych Filipin, które zamówiły 16 egzemplarzy, a ich dostawy trwają. Jest to jeden z licznych operatorów maszyn S-70i Black Hawk produkowanych w PZL Mielec. W Polsce maszyny tego typu znajdują się na wyposażeniu Policji oraz Wojsk Specjalnych.

image
Fot. J. Sabak

Ciekawym elementem ekspozycji, związanym z rozwojem zastosowań bojowych śmigłowców, ale nie rzucającym się zbytnio w oczy była umieszczona obok Black Hawka makieta amunicji krążącej Warmate TL wraz z wyrzutnią, która może być wykorzystywana na maszynach latających. Otwiera to nowe możliwości wykorzystania śmigłowców wspólnie z bezzałogowcami np. w celu realizacji ataków saturacyjnych czy rażenia szczególnie ważnych celów w głębi terytorium przeciwnika.

Śmigłowce Black Hawk to nie tylko maszyny wojskowe czy policyjne. W ostatnich tygodniach PZL Mielec otrzymał z USA kolejne zamówienie na śmigłowce przeznaczone do przebudowy na wersję pożarniczą oznaczoną FireHawk. Jest to głęboka modernizacja S-70i realizowana przez firmę z USA obejmująca m. in. instalację pod kadłubem zbiornika na wodę i systemu jego napełniania w locie, wymuszoną tym wymianę podwozia na wyższe oraz specjalistyczne systemy ratownicze, nawigacyjne i komunikacyjne. Co istotne, maszyna zachowuje zdolność do transportu na pokładzie strażaków czy ewakuacji poszkodowanych. Obecnie kilka egzemplarzy FireHawków jest eksploatowane przez służby pożarnicze w USA. W Polsce do tych samych zadań wykorzystywane są śmigłowce S-70i Black Hawk należące do Policji, dzięki możliwości podwieszenia pod kadłubem tak zwanego Bambie Bucket, czyli miękkiego zbiornika na wodę.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 68
Reklama
normalny
piątek, 17 września 2021, 14:02

Wszystkich którzy przyczynili się do sprzedaży zakładów lotniczych w Mielcu i Świdniku oddał bym pod sąd. Może doczekam tej chwili że będą rozliczeń.

Admirał Gawrona
środa, 15 września 2021, 10:39

A co z naszymi skorupami kompozytowymi do Ukraińskich silników. Kiedy ten postrach ruskich wejdzie do służby?

Bilon
poniedziałek, 13 września 2021, 09:44

Może by tak kupić z 50 black hawków dla naszego wojska i dodatkowe 4 dla sił specjalnych ? Chyba już czas ruszyć z wymianą przestarzałych śmigłowców w wojsku.

poniedziałek, 13 września 2021, 20:08

nie da rady ...

say69mat
poniedziałek, 13 września 2021, 09:11

Hmmm ... MC145SOM w Polsce??? Jaki jest udział S70i w wariancie DAP, w strukturze lotnictwa wojsk specjalnych??? Dalej, jaki jest udział dowolnych śmigłowców zdolnych do realizacji misji DAP w obszarze SZRP??? I ... to zjawisko jest symboliczną miarą problemu SZRP i WS zrządzanych zamysłem generalicji wychowanej i wyedukowanej w tradycji peerelowskiego zmechu. Dla porównania, jaki jest udział jednostek aeromobilnych zdolnych do realizacji koncepcji wojny manewrowej z wykorzystaniem transportu helikopterowego w strukturze SZ Federacji Rosyjskiej???

Davien
sobota, 18 września 2021, 21:57

Nie ma czegoś takiego jak S-70l w wersji DAP i nigdy nie było więc ta liczba to zero.

Olo
poniedziałek, 13 września 2021, 06:03

Tanio odkupić od talibów oni dostali za darmo i nie wiedzą co z tym robić

Davien
sobota, 18 września 2021, 21:58

A co , w Rosji macie jeszcze gorszy złom że chcecie odkupić antyczne UH-60A od Talibów??

Cody bancks
niedziela, 12 września 2021, 18:36

Jeśli chodzi o śmigłowce to chyba już trzeba sobie odpuścić te Sokoły i Puchacze i jakoś przełknąć powiazanie z Leonardo , nowszą wersje naszych śmiglaków !!!! Sokoły to stara konstrukcja i raczej nie da się jej już rozwijać !!! Rodzina AWXXX chyba jest to najlepsze rozwiązanie dla małego i średniego śmigłowca wielozadaniowego !! Reszta , czyli te uderzeniowe to taczek Apache i inne amerykańskie !! Tak myślę , ale Rząd i MON ma większą wiedze i rozeznanie , dlatego d nich zależy wybór !!

ciekawy
niedziela, 12 września 2021, 15:38

'Do działania w takich warunkach stworzono samolot M28 Skytruck'- czy możecie rozwinąć temat ;)

poniedziałek, 20 września 2021, 16:28

"... operując z małych, oddalonych i pozbawionych infrastruktury lądowisk czy w terenie nieprzygotowanym..."

kowalsky
niedziela, 12 września 2021, 21:48

Plakat wydrukować łatwo i niezobowiązująco.

KrzysiekS
niedziela, 12 września 2021, 14:20

S-70M/S-70i Black Hawk czyli tzw.„Battlehawk” jak najbardziej tak do zastanowienia jeżeli tańszy do UH-60 Black Hawk to czemu nie tak bardzo mu nie ustępuje koszt efekt.

Viktor
niedziela, 12 września 2021, 13:22

Uzbrojona soma to 23 mln usd

say69mat
niedziela, 12 września 2021, 18:23

Zgoda, wariant dla SZRP nie przewiduje zaawansowanego technologicznie uzbrojenia. Stąd samolot w wersji M28 jest zdecydowanie tańszy.

Trzcinq
niedziela, 12 września 2021, 13:00

Byłyby Caracale (troszkę więcej niż 4 szt:)) i Airbus w Polsce (dla PiS offset miał być naj) ale zdecydowali się uwalić te jakże niedobra dla Polski umowę i zdecydowali się na Made in USA w liczbie 4 szt Bieda hawkow. Brawo wy!

Robin
poniedziałek, 13 września 2021, 12:03

Stary uszminkowany francuski trup , konstrukcyjnie wywodzący się z lat 60 tych, na następne 30 lat dla bantustanie Polska. Całe szczęście to uwalili.

Slayer
wtorek, 14 września 2021, 08:52

No a sprawdź sobie z jakich lat jest konstrukcja Black Hawka, ha ha oblatany był kilka lat wcześniej

.gylvb.iugikh
poniedziałek, 13 września 2021, 10:47

A po ci Caracale?

DK
niedziela, 12 września 2021, 20:59

Bo to miała być umowa w stylu: "Przepłacicie za nasze śmigłowce a w offsecie ukradniemy wam fabrykę."

Anatol
niedziela, 12 września 2021, 22:05

A w efekcie nie mamy śmigłowców ani fabryki bo padła nie mając zamówień.

gregorx
poniedziałek, 13 września 2021, 10:02

Jaka znowu "fabryka"? Masz na myśli planowaną halę do montażu końcowego śmigłowców z pakietów dostarczonych z Francji? Hala miała powstać na terenie zakładów remontowych, które nadal funkcjonują więc o czym Ty piszesz?

Trzcinq
wtorek, 14 września 2021, 08:32

A kto te zakłady sprzedał He? W związku z powyższym jak chcą to je zburzą i zrobią MCDonalda. W wyniku skandalicznej decyzji PiS nie ma śmigłowców i nie ma zakładu a więc Wojsko nie ma nic a nie sorry są 4 biedne hawki od Pana z ameryki

Gnom
czwartek, 16 września 2021, 13:58

No własnie kto? Zacznij od sprzedaży Rzeszowa przez AWS i UW (były takie partie - dziś politycy w PO i PiS) i ich pani minister Kameli. Bez napędów i przekładni nie masz lotnictwa, to nie był przypadek, że rozpoczęto od WSK PZL Rzeszów. W efekcie nastąpił ponad 3 krotny wzrost cen na produkty z Rzeszowa. Dodatkowe obstrukcje amerykanów w ciągu kilku lat doprowadziły praktycznie do zaprzestania produkcji silników i przekładni do W-3, Mi-2 i An-28 i M-28. Dlatego skutecznie zablokowano produkcję w Świdniku i Mielcu. Do tego sprzedano zakłady produkujące inne istotne komponenty (mniej znane nieprofesjonalistom). Potem prezesina kaczorek sprzedał na przełomie 2006/2007 PZL Mielec i od razu zamówił dla polskiej armii M-28 za 3 razy tyle ile wziął od amerykanów. Kolejni geniusze, tym razem z PO, najpierw zablokowali w Świdniku kontynuację modernizacji W-3 do Głuszców, ograniczyli zamówienia obsługowe a potem tuż przed ogłoszeniem przetargu na zakup śmigłowców wielozadaniowych sprzedali jedną z 3 istniejących w Europie (poza Rosją) firm śmigłowcowych z własnym biurem projektowym, częścią badawczą i gotowymi produktami potencjalnemu uczestnikowi przetargu, po czym oczywiście wznowili zamówienia za kwotę wyższa niż otrzymana za zakład. Zatem nie rozrywaj szat i nie pluj tylko na PiS bo obie strony mają to samo błoto za paznokciami. Skutecznie okradają cię zgodnie z literą prawa (i jak widać po twoim komentarzu wmawiają winę innych). A przy karaczanie zapłaciłbyś (jako podatnik) kilka miliardów złotych za linię montażową, która w kilka lat nie tylko przestałaby być potrzebna, ale i szybko doprowadziłaby WZL-1 do bankructwa. W ekonomii istnieje pojęcie amortyzacji środków produkcji - własnie to podniosłoby znacząco koszty WZL-1 i to one zeżarłyby WZL-1, bo to WZL, a nie politycy - musiałyby utrzymywać linię wraz z amortyzacja pozyskanych technologii. A MON pomimo tych inwestycji z publicznych pieniędzy i tak (swym zwyczajem) ogłaszałby otwarte przetargi, w których wygrywałyby firmy teścia i szwagra z zięciem i przekazywały pracę do producenta (patrz F-16). To tyle, abyś wiedział po czym płaczesz - może nie warto płakać?

Wasko
niedziela, 12 września 2021, 15:41

I co z tego? Jak i tak ważniejsze w realnej walce potrzebne nam były i rakiety i samoloty do obrony naszego nieba. Coś za coś...

Trzcinq
niedziela, 12 września 2021, 21:22

Zgoda ale czy to oznacza rezygnację że śmigłowców? I gdzie masz te rakiety i samoloty?

x
niedziela, 12 września 2021, 20:51

i dlatego w ramach offsetu za te Caracale było przekazanie technologii prochów wielobazowych (o ile pamiętam)

Nie inż.
niedziela, 12 września 2021, 15:34

Bardzo dobrze zrobili. Przecież to było kukułcze jajo zostawione przez POprzedników. A offset był tak skonstruowany że za linię montażową trzeba było 2xzapłacić i nadal nie była naszą własnością

Trzcinq
niedziela, 12 września 2021, 21:23

Serio? Tak twierdzili i?

BUBA
niedziela, 12 września 2021, 15:08

I w czym te Carakale byly by takie dobre ...... a Blach Havki sa i w Policji i w WP i dolacza do nich AW101 ...

Slayer
wtorek, 14 września 2021, 08:57

To nie są Black hawki tylko s70 - to spora roznica, a w czym caracale były lepsze - spytaj Węgrów bo przejęli nasz kontrakt - może w udźwigu...

Gnom
czwartek, 16 września 2021, 13:32

Spójrz jednak na oficjalną nazwę S-70i - to jednak BlackHawk. A karaczan to po prostu przyzwoite śmigło o tonę cięższe od BH, ale nic specjalnego.

Davien
sobota, 18 września 2021, 22:01

I mające sporo lepsze osiągi, do tego to specjalizowaną wersja wojskowa a nie małpia odmiana UH-60M jak S-70i

Kasia
niedziela, 12 września 2021, 18:58

Były by lepsze w cenie, w ilości, w różnorodności, w dostępności oraz w offsecie.

DDt
poniedziałek, 13 września 2021, 11:50

Internet wszystko przyjmie. ... szczególnie rozbawiła nie ta różnorodność, dostępność oraz offset. Nieznając szczegółów dotyczących wad umowy łatwo jest wplatać do treści swoje opinie a nie fakty.

Kasia
poniedziałek, 13 września 2021, 14:02

To może porównamy do umowy na 4 szt. s70??

BUBA
poniedziałek, 13 września 2021, 17:25

Nie 4 a 8 +4AW101 na ktorych zarobil nasz skarb panstwa.

wtorek, 14 września 2021, 08:33

Hura a le dużo i fajne

wtorek, 14 września 2021, 08:33

Są 4 Bh a co będzie a nie jest nie pisze się w rejestr

LOL
poniedziałek, 13 września 2021, 23:17

Dobry żart... Tak- skarb państwa zarobił na śmigłowcach wyprodukowanych w amerykańskiej fabryce w Polsce (działającej na specjalnych warunkach podatkowych), i w włoskiej fabryce w Wielkiej Brytanii...

Ab
niedziela, 12 września 2021, 14:47

Inwestycja w helikoptery caracal czy inne tego typu maszyny bez obrony powietrznej to byłoby szybkie game over.

DDt
poniedziałek, 13 września 2021, 12:02

Ciężko jest merytorycznie korygować impregnowane w świadomość zdeformowane "fakty", że produkt rodem z początku lat '60-tych rozwiąże czy chociaż mocno wpłynie na poprawę naszych zdolności obronnych. Game Over tych maszyn byłby podobny do tego jaki mieli nasi sąsiedzi i to bez kontaktu z regularnymi oddziałami państwa wspierającego tamtejszy konflikt.

Ryś
niedziela, 12 września 2021, 14:34

Czy zakup śmiglaków powinien być priorytetem? Wydaje mi się że nie, ważniejsza jest opl.

niedziela, 12 września 2021, 21:23

Gdzie ta opl?

Jan
niedziela, 12 września 2021, 18:56

No i gdzie ta opl??

niedziela, 12 września 2021, 20:39

@Jan Jak to gdzie ta OPL ? przecież to już, za 15 do 17 lat :)))))))))))))

say69mat
poniedziałek, 13 września 2021, 00:11

Jak to, nie wiesz gdzie jest rzeczona opl??? O ... Pl ;))) Chłopaki są tak zafascynowani własną doskonałością, że zakup jakaś tam opl jest trzeciorzędną kwestią. Podstawową jest budowanie właściwych postaw patriotycznych w oparciu o sprawdzoną w praktyce walki niepodległościowej doktrynę 'kamienie na szaniec i w ... garść'.

wolę postawy patriotyczne
poniedziałek, 13 września 2021, 10:51

Tamci byli zainteresowani "ubogacaniem" nas "lekarzami" i "inżynierami".

Paweł P.
niedziela, 12 września 2021, 18:40

+1, modernizujmy co Jeszcze można.

Tropiciel
niedziela, 12 września 2021, 14:30

Nie tylko offset. Miała być fabryka Caracali 1:1 taka jak w Francji z własnością 90% państwa polskiego. Zmarnowano największą możliwość transferu technologii w III RP i odbudowy własnego lotniczego. https://www.defence24.pl/upload/2018-01-05/p23nsv_listotwartyAirbus.PDF

vvgnk'
poniedziałek, 13 września 2021, 10:56

To miał być interes odbywający się na zasadzie: "my dajemy Francji węgiel i w zamian za to dajemy im cukier".

Gnom
niedziela, 12 września 2021, 22:40

A coś oficjalnego ze strony AH podpisanego z rządem RP co gwarantowałoby bajki z tzw. litu otwartego? LM ni etakie cuda obiecywał przy zakupie F-16.

Hrabia
niedziela, 12 września 2021, 21:09

Miała być montownia, MONTOWNIA !!! Kiedy to do was dotrze ??? A udziały miały być wykupione w 51% przez Francuzów w WZL2 za naszą kasę. A co poniektórzy jeszcze przyklaskują. I skoro to było takie fantastyczne dla MON do dla czego nie podpisali poprzednicy tego kontraktu ??? Czasu od rozpoczęcia przetargu mieli wystarczająco, aż nad to ???

LOL
poniedziałek, 13 września 2021, 23:29

Tak sama montownia jak Mielec, czy Świdnik. To był jedyny dostawca który gwarantował produkcję silników w Polsce. Ani Mielec, ani Świdnik tego nie produkują.

fsaq
poniedziałek, 13 września 2021, 08:38

To jest najlepszy argument przeciw Karakanom bo czemu PO nie POdpisało tego kontraktu!!!???

Bogdan
niedziela, 12 września 2021, 20:26

no dobra Caracali nie ma ale za to mieliśmy swojego człowieka w UE, który ponoć miał być wymieniony na Caracale. Więc zwycięstwo, bo nie musieliśmy kupować Caracali a swojego człowieka w Brukseli mieliśmy. Załatwił nam tyle, że nie możemy tego do dzisiaj strawić ....

Zenon
niedziela, 12 września 2021, 18:23

Az sie poplulem

Byrrbyć
niedziela, 12 września 2021, 12:27

Na kogo i gdzie ten samolot będzie zrzucał bomby?

Alf
niedziela, 12 września 2021, 20:05

Gorzej by było gdyby sam "spadł" (nazewnictwo dziennikarskie) i Ci przy... walił z góry.

fifi
niedziela, 12 września 2021, 16:36

Twój niepokój jest uzasadniony. Uważaj jak coś takiego będzie lecieć.

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 12 września 2021, 11:43

Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk dalej nie pozwoli napisać, że 1 września o pokład USS Abraham Lincoln rozbił się Sea Hawk Wielkiego Wuja i zginęło 5 marynarzy? O katastrofach rosyjskich piszecie w ten sam dzień, bo zgoda jest domniemana a w przypadku Wielkiego Wuja wydawana dla każdego przypadku indywidualnie? :D

y
niedziela, 12 września 2021, 16:28

A napiszesz o rosyjskim "seryjnym samobójcy"?

Miki
niedziela, 12 września 2021, 15:21

Piszą o rosyjskich, bo te nie maja analogow w mirze. Ponadto w USA to zjawisko, ze coś uległo wypadkowi a u was norma.

Vesper
niedziela, 12 września 2021, 15:20

Bo nic tak nie cieszy jak zimny kacap

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 12 września 2021, 20:51

Żydów jak ty zawsze cieszy śmierć goja - tak im nakazuje ich religia. :D

BUBA
niedziela, 12 września 2021, 15:10

@@@@Fanklub Daviena i GB - ....

---
niedziela, 12 września 2021, 13:25

No ja zauważyłem, że posty z nazwiskami polityków nie przechodzą. Jednego udało mi się przemycić niedawno w formie akronimu :).

niedziela, 12 września 2021, 20:41

@--- jak to nazwiska polityków nie przechodzą ? Napisano wyraźnie "Abraham Lincoln" :)

Tweets Defence24