Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2020: Polsko-czeski pojazd 4x4 z HSW. Jest porozumienie [WIDEO]

Photo: HSW.

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Huta Stalowa Wola oraz czeska Tatra Export s.r.o. podpisały porozumienie dotyczące zaprojektowania oraz dostawy gotowego pojazdu w układzie 4x4 wraz z kompletną dokumentacją techniczną umożliwiającego produkcję pojazdu w Polsce.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Podpisane porozumienie ma umożliwiać oferowanie lekkiego, opancerzonego pojazdu 4x4 w programach, w których uczestniczą spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Nowa platforma będzie oferowana m.in. w programach modernizacji Wojsk Rakietowych i Artylerii.

Pojazd 4x4 jest potrzebny, aby móc wprowadzić wóz dowodzenia szczebla baterii/plutonu do już istniejących dywizjonów z wyrzutniami Langusta (wykorzystujących jednak radzieckie wozy dowodzenia WD-43, pomimo że w samych wyrzutniach jest system Topaz) oraz projektowanych Dywizjonowych Modułów Ogniowych Kryl. To właśnie brak platformy pojazdu 4x4 spowodował, że dywizjony Langust nie otrzymały wcześniej systemu dowodzenia, o czym mówił wcześniej Defence24.pl gen. bryg. rez. Jarosław Wierzcholski, były szef Wojsk Rakietowych i Artylerii WP, dyrektor programów artyleryjskich w latach 2010-2013.

Tak podpisane porozumienie skomentował natomiast prezes zarządu HSW Bartłomiej Zając: – Naszą specjalizacją jest produkcja systemów artyleryjskich. Wypracowaliśmy w tym segmencie strategię oferowania Zamawiającemu kompletnych modułów ogniowych, które tworzymy we współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład GK PGZ jak i przemysłem prywatnym, jak Grupa WB. Pozyskanie praw do produkcji pojazdu 4x4 w Polsce znacznie rozszerza nasze możliwości dostarczenia Siłom Zbrojnym RP rozwiązań skrojonych pod ich potrzeby w programach artyleryjskich i nie tylko.

Prezes HSW podkreślił, że pojazd będzie powstawał „wspólnie” i z bardzo dużym udziałem polskiego przemysłu, natomiast współpraca z czeską spółką będzie ułatwiona poprzez niewielkie odległości pomiędzy siedzibami obu firm, co ma znaczenie w sytuacji pandemii koronawirusa. Wyraził też nadzieję, że pojazd zostanie zaprezentowany już w przyszłym roku w Kielcach. Taką samą deklarację złożył Wojciech Grzonka, prezes Tatra Export (wchodzącej w skład Czechoslovak Group). Podkreślił też, że nowo budowany pojazd przeznaczony jest również na rynki trzecie.

Pojazd 4x4, którego dotyczy porozumienie, ma być oferowany wszystkim rodzajom wojsk, również pod zabudowy specjalistyczne. Nowoczesna konstrukcja ma zapewnić bardzo dobre właściwości jezdne, niski koszt eksploatacji oraz wysoki komfort jazdy.

HSW (lider) i Tatra Export s.r.o. uczestniczą też w ramach konsorcjum w postępowaniu na Wielozadaniowe Pojazdy Wojsk Specjalnych Pegaz, prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia. Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika, że są jednym z czterech oferentów, którzy przeszli wstępną kwalifikację do dalszego etapu postępowania, obok AMZ Kutno, HCP wspólnie z francuską firmą Arquus oraz Thales Polska. Na razie jednak lista ta nie jest ostateczna, bo nie minął jeszcze termin do wnoszenia ewentualnych protestów do Krajowej Izby Odwoławczej. Pomimo tego, podpisane porozumienie w pewien sposób wpisuje się więc w ciąg działań, jakie podejmują HSW i Tatra w celu wzmocnienia wspólnej oferty pojazdów 4x4.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Reklama

Komentarze

    Reklama