MSPO 2019: Zmodernizowany WZT dla Leopardów

3 września 2019, 09:25
Wisent
Fot. M. Szopa/Defence24.pl.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania demonstrują głęboką modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer-2.

Proponowany pakiet zmian ma doprowadzić do zapewnienia temu pojazdowi możliwości zabezpieczenia prowadzenia działań bojowych przez czołgi Leopard-2A5 i Leopard-2PL. Zmodernizowany Bergepanzer 2 wyposażono w System Bojowego Zabezpieczenia Technicznego (Combat Recovery System - CRS), w praktyce umożliwiający wsparcie ewakuacji czołgów o masie ok. 60 ton.

Podstawowe elementy modernizacji to zwiększenie mocy silnika (do 680 kW), wydłużenie ramienia dźwigu z jednoczesnym zwiększeniem udźwigu maksymalnego do 30 t, poprawa zapewnianej osłony balistycznej i przeciwminowej (odpowiednio do poziomów IV i III wg STANAG 4569) wraz z wprowadzeniem wykładzin przeciwodłamkowych. Modernizacja objęła również m.in. instalację wyciągarki o stałej sile uciągu 35 t i długości liny 80 metrów. Pomocnicza wyciągarka ma natomiast linę o długości 180 metrów. Pojazd jest też wyposażony w uniwersalny lemiesz i stelaż do transportu szybkowymiennego zespołu napędowego (power-pack) czołgu Leopard 2. 

Zmodernizowany Bergepanzer otrzymał także zawieszenie hydropneumatyczne, elektroniczny system sterowania układem hydraulicznym (EHS), dwuobwodowy system hamulcowy. Zamontowano również system klimatyzacji oraz gąsienice dostosowane do zwiększonej masy ogólnej. Każdy z członków załogi dysponuje systemem obserwacji w zakresie 360 stopni, co ułatwia prowadzenie zadań rozpoznania technicznego.

Długość prezentowanego w Kielcach pojazdu to 8210 mm, szerokość 3250 mm, wysokość 2970 mm. Jego prześwit to 440 mm. Masa własna zmodernizowanego Bergepanzera to 44,5 t, bojowa – 54 t, a prędkość maksymalna 62 km/h. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,2 m bez przygotowania i 2,25 m po przygotowaniu. 

Wojsko Polskie zamierza modernizować posiadane wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, pozyskane wraz z czołgami Leopard 2. Stosowne postępowanie prowadzi już Inspektorat Uzbrojenia. W trwającej od września 2017 roku procedurze uczestniczy Konsorcjum: PGZ S.A. (Lider), WZM S.A. oraz Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. Postępowanie zakłada modernizację łącznie 28 wozów Bergepanzer 2, a więc wszystkich znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP.

Demonstrowany w Kielcach pojazd stanowi propozycję Konsorcjum i wywodzi się z wozu Wisent-1 opracowanego przez partnera zagranicznego Konsorcjum, firmę Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG). Została ona opracowana na potrzeby armii duńskiej, po tym jak ta wprowadziła na wyposażenie czołgi Leopard 2A5. 

Duńskie siły zbrojne, podobnie jak polskie, wykorzystują wozy zabezpieczenia technicznego rodziny Bergepanzer 2, oparte na podwoziu Leoparda 1. Krajowa propozycja modernizacji zakłada natomiast wykorzystanie jak największej liczby komponentów i systemów oferowanych przez polski przemysł, na bazie rozwiązań Wisenta. 

Wozy Zabezpieczenia Technicznego powstają z myślą o wsparciu działań prowadzonych przez czołgi lub inne pojazdy opancerzone/nieopancerzone znajdujące się na wyposażeniu różnych armii. Do ich zadań należy np. wsparcie prac obsługowo-naprawczych prowadzonych w warunkach polowych czy prowadzenie ewakuacji uszkodzonych pojazdów. Posiadanie odpowiednio przygotowanych pojazdów wsparcia, w tym zabezpieczenia technicznego, ma kluczowe znaczenie dla przeżywalności pododdziałów pancernych na polu walki.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
agat
piątek, 6 września 2019, 23:32

A czemu nie zrobia WZT na podwoziu Kraba?

Duduś
środa, 4 września 2019, 14:09

WZM Poznań nie ma żadnych kompetencji w produkcji WZT

Aaa
środa, 4 września 2019, 10:06

WZM Poznań nie ma żadnego doświadczenia w produkcji WZT

milwaw
wtorek, 3 września 2019, 19:40

Ciekawa oferta bo ważne by nasz przemysł jak najwięcej miał udziału w modernizacji armii, . Do reszty naszych czołgów z rodziny T-72 powinny być zakupione pilnie wozy zabezpieczenia technicznego nasze WZT-4

AMF
środa, 4 września 2019, 04:59

Cyba kpisz! Wprowadzanie unikatowego podwozie tylko na potrzeby WZT (i to bez perspektyw) jest po prostu CHORE! Jak maja alergię na LEO2 to już nawet wydłużony T72 (jak daglezja) będzie o niebo lepszym podwoziem - z jakakolwiek wymiennością części i perspektywą eksportu. Bardziej egzotyczną (głownie dlatego, że to by wymagało chyba jakiejś baby z jajami [bez skojarzeń z LBGTPQZ] w rządzie co się poklepywać nie da i za uśmieszki nie sprzeda) ale i całkiem sensowną opcją byłby tłokowy Abrams. PS: bezczelnie przypomnę, że czymś holować trzeba też Kraby. Co planują: konie czy F35??

Tweets Defence24