Reklama

MSPO 2019: Cegielski z mostem pontonowym SRB

6 września 2019, 13:36
P1080347
Rampa najazdowa i blok pontonowy systemu SRB. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Na tegorocznym XXVII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego spółka H.Cegielski – Poznań S.A. prezentuje stalowy most pontonowy SRB i system Vedette F2 francuskiej firmy CETA jako propozycje skierowane do Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej.

Stalowy most pontonowy SRB

Stalowy most pontonowy SRB jest nowoczesnym systemem przeprawowym, który pełni funkcję zarówno mostu pływającego, jak i promu. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie skutecznego pokonywania przepraw wodnych przez wojskowe pojazdy kołowe i gąsienicowe o masie dopuszczalnej według standardu MLC 85T, 120 W. Do jego obsługi wykorzystuje się łodzie/kutry typu Vedette F2. Przy projektowaniu systemu SRB konstruktorom przyświecała idea efektywności, elastyczności, prostoty i wielofunkcyjności.

Most ten ma charakteryzować się znaczącą łatwością instalacji nawet przez żołnierzy pododdziałów inżynieryjnych jedynie po krótkim przeszkoleniu, a także ma wymagać minimalnej konserwacji. System ten jest przystosowany do różnych modeli pojazdów wojskowych oraz posiada uniwersalną paletę transportową, dzięki czemu można go przystosować do dowolnych wymagań potencjalnego użytkownika.

SRB może być przemieszczany na większe odległości z wykorzystaniem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego. Jeden kompletny blok pontonowy lub jedna kompletna rampa najazdowa mogą być transportowane przy wykorzystaniu samolotów transportowych takich jak C-5 Galaxy, C-17 Globemaster czy A400M Atlas. Do transportu systemu do miejsc docelowych przepraw może służyć dowolna ciężarówka w układzie 6x6 lub 8x8, wyposażona w hakowy system załadowczy. Blok pontonowy ma długość całkowitą 6,7 m, szerokość przed/po rozłożeniu odpowiednio 3,35 i 8,6 m, wysokość przed/po rozłożeniu odpowiednio 2,4 i 1,4 m oraz masę całkowitą wynoszącą 7,95 t. Rampa najazdowa ma długość całkowitą 6,3 m, szerokość 6,65 m i maksymalną wysokość 1,5 m oraz masę całkowitą wynoszącą 5 t.

Zestaw promowy o nośności MLC 80 składa się z sześciu bloków pontonowych i dwóch ramp najazdowych, a także dwóch-trzech łodzi/kurtów Vedette F2 do jego zabezpieczenia. Czas, który jest potrzebny na rozłożenie promu składającego się z czterech bloków pontonowych wynosi w przybliżeniu ok. 15 minut. Most tego typu może być wykorzystywany przy prędkości prądu rzeki do 3 m/s. Dla lepszego zobrazowania, według deklaracji producenta, do rozłożenia stumetrowego mostu pontonowego z wykorzystaniem systemu SRB potrzeba 13 bloków pontonowych, dwóch ramp najazdowych i minimum pięciu łodzi/kutrów Vedette F2, a czas potrzebny na rozłożenie promu wynosi od 30 do 45 minut.

image
Kuter/łódź Vedette F2. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Kuter/łódź Vedette F2

Kuter/łódź Vedette F2 jest następcą Vedette F1. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie stalowego mostu pontonowego/promu SRB. System ten ma zapewniać szybką, skuteczną i bezpieczną przeprawę, nawet w najcięższych warunkach klimatycznych i środowiskowych.

Dwa strumienie wody z obracaniem o 360° w obu kierunkach mają pozwalać na wysoką precyzję obsługi i manewrowania. Dwa niezależne silniki Cummins QSB 6,7 Stage III A o mocy 264 KM, napędzają dwa pędniki Water Jet, które z kolei mają zapewniać doskonały ciąg przekraczający 2 tony. Dzięki zastosowaniu konfiguracji z płaskim dnem możliwe jest zachowanie 100% ciągu na głębokości zaledwie 50 cm pod kadłubem.

Wysokie bezpieczeństwo użytkowania systemu ma zapewniać m.in. brak widocznej śruby do wytwarzania strumienia wody. Kuter ten może być załadowywany i przewożony z wykorzystaniem dowolnej ciężarówki wojskowej lub przyczepy. System Vedette jest obsługiwany przez dwie osoby i może samodzielnie operować przez 8 godzin przy prędkości maksymalnej 8,5 m/s przy głębokości wody powyżej 5 metrów. Jego długość całkowita wynosi 7,75 m, szerokość 3,25 m, głębokość zanurzenia 0,5 m, a jego masa całkowita to 6 t, a ładowność 0,6 t (400 litrów pojemności). Kadłub tej łodzi wykonano z aluminium.

image
Kabina operatora systemu Vedette F2. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Propozycja zestawu przeprawowego złożonego ze stalowego mostu pontonowego SRB i łodzi/kutrów Vedette F2 dla SZ RP jest wynikiem powstania konsorcjum złożonego z francuskiej firmy CEFA oraz polskich firm: H. Cegielski – Poznań S.A. i WB Group. Konsorcjum to oferuje dostosowanie tego systemu do wymagań polskiego gestora w zależności od jego potrzeb i wymagań.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
PRS
sobota, 7 września 2019, 14:20

Bez szans.

jak?
poniedziałek, 9 września 2019, 22:26

PRS-czyli co?-wstęga PP-64-ma dalej być w WP?

dfg
sobota, 7 września 2019, 21:23

Większe szanse ma Cegielski z mostami pontonowymi niż pchając się z Koreańskimi czołgami.

jas
poniedziałek, 9 września 2019, 18:46

Będą i amerykańskie mosty i amerykańskie czołgi.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama