Reklama

Siły zbrojne

MSPO 2016: Tygrys, który może stać się Krukiem

  • Jakub Skiba, jeszcze jako wiceszef MSWiA. Fot. MSWiA.

Koncern Airbus Helicopters prezentuje na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD, oferowany polskim siłom zbrojnym w programie Kruk.  

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Tiger to helikopter, który był już używany w warunkach bojowych w Afganistanie, Libii, Somalii i Mali. Tiger ze standardowymi zbiornikami paliwa i przy prędkości przelotowej (około 271 km/h) może przebywać w powietrzu przez 2 godziny 45 minut. Jego załogę stanowią dwie osoby a ładunek użyteczny wynosi około 2350 kg.

Na wystawie statycznej w Kielcach prezentowany jest śmigłowiec Tiger w wersji wsparcia i uderzeniowej HAD (Hélicoptère d'Appui Destruction) z pełnym zestawem podwieszanego uzbrojenia rakietowego oraz integralnym działkiem Nexter M791 kalibru 30 mm umieszczonym pod nosem maszyny.

Obok helikoptera wystawiono m.in. zasobnik z dwiema rakietami powietrze-powietrze typu Mistral ATAM. Są one opracowane na bazie powszechnie wykorzystywanych pocisków przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Mistral. Zachowano przy tym m.in. sposób naprowadzania (na źródło promieniowania podczerwonego), a więc rakiety atakują według zasady „wystrzel i zapomnij” („Fire and forget”).

Rakieta przeciwpancerna Brimston i wyrzutnia dwóch rakiet przeciwlotniczych Mistral ATM. Fot. Defence24.pl

Ułatwia to pilotom działanie, ponieważ po wystrzeleniu pocisków mogą od razu wykonać manewr uniku. Co więcej, mogą realizować atak przy locie z prędkością do 370 km/h (200 węzłów) i do wysokości 4500 m (15 000 stóp). Tigery mogą w sumie przenosić do czterech rakiet Mistral ATM (każda z nich ma długość 1,86 m i masę 18,7 kg), co pozwala im na zwalczanie innych śmigłowców i samolotów na odległości od 500 do 6500 m.

Kolejnym uzbrojeniem Tygrysa HAD prezentowanego w Kielcach jest przeciwpancerny pocisk kierowany Brimstone o masie 48,5 kg. Jest to wyraźna zmiana w stosunku do wystawy MSPO 2015, gdy na jednym z wysięgników helikoptera Tiger były podwieszone cztery makiety rakiet przeciwpancernych SPIKE-ER izraelskiej firmy RAFAEL (o zasięgu od 400 do 8000 m).

Obecnie pokazano, że śmigłowiec może również wykorzystywać pociski Brimstone opracowane przez koncern MBDA, które działają według zasady „wystrzel i zapomnij” i mogą zwalczać cele na odległości do 12000 m.

Wyrzutnia rakietowa FZ 233 z widoczną w środku rakietą naprowadzaną laserowo kalibru 70 mm. Obok podwieszone cztery pociski typu Hellfire. Fot. Defence24.pl

Kolejnym typem kierowanej rakiety przeciwpancernej, która może być zabierana przez Tiger HAD, jest AGM-114 Hellfire o zasięgu 8000 m. Na prawym wysięgniku śmigłowca podwieszono od strony wewnętrznej cztery takie pociski. 

Na tym samym prawym wysięgniku śmigłowca, ale od zewnętrznej strony, podwieszono w Kielcach siedmioprowadnicową wyrzutnię rakietową FZ 233. Mogą być z niej odpalane rakiety kalibru 70 mm zarówno w wersji niekierowanej, jak i naprowadzane laserowo (jedna z makiet pocisku - środkowa - przedstawia właśnie rakietę tego właśnie rodzaju).

2
Śmigłowiec Tiger HAD. Fot. Defence24.pl

Na lewym wysięgniku helikoptera Tiger HAD zawieszono dwie różne wyrzutnie rakiet niekierowanych: dla dwunastu pocisków kalibru 68 mm (typu TDA 68/12) oraz dla 21 rakiet niekierowanych kalibru 70 mm.

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Reklama

Komentarze (7)

  1. marcin

    Byłby to najrozsądniejszy wybór: europejski, blisko do producenta, bliskie szkolenia, bliskie części zamienne, sprawdzony w rożnych klimatach i na wojnie.

  2. ekonomista

    Tiger to nowy helikopter (pierwsze egzemplarze dostarczone Armii Francuskiej w 2005 r.) i choroby wieku dziecięcęgo nie powinny dziwić. HAD jest już całkiem udany, a Mk 3 zwłaszcza z udziałem polskich inżynierów może być wspaniałym helikopterem. Powinniśmy zażądać anulowanie "przetargu" na Caracale, produkcji Tigera w Polsce, inwestycji Airbusa i dostawców Airbusa i NIŻSZEJ ceny, niż w płacona przez Francję czy Niemcy, gdyż pracownicy Airbusa w Polsce otrzymują niższe wynagrodzenia. W przypadku Tigera można naprawdę dużo wynegocjować, gdyż nie ma on sukcesów eksportowych.

    1. Davien

      Tigera uzywaja 4 kraje więc ma sukcesy eksportowe. Vipera uzywa 2, T-129 jeden, AH-64E uzywa 7 więc Tiger tak żle nie wypada. Co do twoich żądań to zobaczysz figę i nie będziesz miał ani Caracali ani Tigerów, bo nikt z niepoważnym partnerem rozmawiać nie będzie

  3. JasiO co WIE

    AH-6i Little Bird.... to lepszy efektor niszczenia i jego przeznaczyć na "KRUKA"

  4. Bazyl

    Eee.. Tyle to i nasz Głuszec dźwignie ! A tak na serio... Czy my potrzebujemy śmigłowca, który sprawdził się w walce w Afganistanie, Libii, Somalii i Mali !?? Nasz ewentualny przeciwnik jakby z nieco...wyższej półki, prawda ?

    1. duży_drop

      A znasz jakiś śmigłowiec który ma za sobą zwycięską kampanię z armią rosyjską?

  5. xxx

    Słaba konstrukcja. Nie ma szans w starciu z Apache.

    1. tadeuszek

      Wydaje mi się że nasza armia nie planuje walczyć z Apachami....

  6. ja

    Mam nadzieję, że nie damy sobie wcisnąć tego bubla i na Kruka kupimy sprzęt amerykański.

    1. takie_pytanie

      Nie zarzucając nic apaczom, na jakiej podstawie twierdzisz że Tiger to bubel?

  7. krzysztof

    nie brać, lepiej zażyczyć sobie wersji ze Spike NOLS z większym zasięgiem i naprowadzaniem pocisków dronem - to odpal i zapomnij oznacza najpierw zobacz czyli wróg cię też może zobaczyć - lepiej niech będzie odpal gdy dron widzi - niech go sobie wróg podziwia ;)

    1. Davien

      Jeżeli chcesz coś z wiekszym zasiegiem to zamiast Brimstone masz Brimstone 2 o zasiegu 40km.

Reklama