Reklama
Reklama

Mroczek: istnieje wątpliwość co do legalności zawarcia kontraktu na system Patriot [WYWIAD]

4 kwietnia 2018, 11:21
Patriot launcher
Fot. Raytheon

Rządzący opierają się na dokumentach dotychczasowych, kończących się na roku 2022. Z tego powodu istnieje ogromna wątpliwość, co do legalności zawarcia tego kontraktu. Będziemy to oczywiście ustalać, złożyłem w tej sprawie interpelację do Prezesa Rady Ministrów, która dotyczy braku dokumentów (chodzi o „Główne kierunki przebudowy Sił Zbrojnych”, „Szczegółowe kierunki przebudowy Sił Zbrojnych” oraz „Planu rozwoju Sił Zbrojnych” do 2026 roku – przyp. red.)” - mówi w wywiadzie dla Defence24.pl Czesław Mroczek, sekretarz stanu w MON w latach 2011-2015.

Andrzej Hładij: Panie Ministrze, jaka jest Pańska opinia nt. podpisanej między Polską a USA umowy dotyczącej zakupu systemu Patriot? Czy wspomniany kontrakt jest realizacją tych potrzeb, które były wskazywane w momencie uruchomienia programu Wisła w czasach rządów Platformy Obywatelskiej?

Czesław Mroczek: Rząd PO 21 kwietnia 2015 roku zadecydował o wyborze z dwóch ofert, które były przedmiotem negocjacji, propozycji firmy Raytheon – systemu Patriot. Przeszliśmy wtedy na tryb umowy międzyrządowej w zakresie pozyskania tego systemu. Ponieważ miałem swój udział w doprowadzeniu do tej decyzji w 2015 roku, to oczywiście cieszę się, że finalizuje się projekt, w który włożyłem dużo wysiłku oraz przede wszystkim, że finalizuje się projekt bardzo potrzebny z punktu widzenia sił zbrojnych i wymogów bezpieczeństwa naszego kraju.

Niestety, na tym plusy się kończą. Jeżeli dokładniej spojrzy się na informacje, które podał MON, to po pierwsze tak poważny kontrakt zbrojeniowy powinien być przedmiotem szerokiego uzgodnienia politycznego, opinia publiczna powinna być wcześniej do niego przygotowana. Ugrupowania polityczne powinny być zapoznane z warunkami, zasadami na jakich ten kontrakt zostanie zawarty. Tutaj chcę przypomnieć, że przed podjęciem przez nas decyzji w kwietniu w 2015 roku poprosiliśmy przedstawicieli wszystkich klubów opozycyjnych zgromadzonych w Sejmie i zapoznaliśmy ich z trybem postępowania, zgromadzoną dokumentacją i naszymi decyzjami. Było to zanim przekazaliśmy te decyzje opinii publicznej. W tych rozmowach uczestniczył m.in. Antoni Macierewicz jako przedstawiciel PiS, któremu przedstawiliśmy zarówno informacje dotyczące obrony powietrznej, jak i śmigłowców.

Jakie inne kwestie powinny skłaniać do pytań?

Kolejną wątpliwość budzi cena. Z dialogu technicznego prowadzonego w 2014 roku, w którym brali udział Amerykanie, przedstawiciele koncernu Raytheon, wynikało, że szacowana kwota ośmiu baterii to ponad 20 mld złotych. Rozumiem, że upłynęło trochę czasu i np. lekko mogła zmienić się konfiguracja, ale obecna cena 60-70 mld złotych za taką samą liczbę baterii stanowi zasadniczą różnicę.

Po drugie, termin. Jeszcze kilka miesięcy temu minister Macierewicz zapowiadał, że dostawy będą realizowane w 2019 roku. Wynikający z umowy termin 2022-2024 jest bardzo odległy, dodatkowo trzeba doliczyć czas na osiągnięcie zdolności operacyjnej, co oznacza, że system wejdzie do służby w latach 2025-2026. Trzeba powiedzieć wprost, że mamy stracone przynajmniej 1,5 roku. Nie chcę tutaj mówić, że można było te negocjacje przeprowadzić w 3 miesiące, ale praktycznie pierwsze 1,5 roku po zmianie rządu było czasem na kontestowanie naszej decyzji przez ministra Macierewicza.

Trzeci element to offset i polski udział przemysłowy. Wyjaśniając, offset na poziomie miliarda złotych na poziomie kontraktu o wartości 16 mld złotych to chyba jeden z najniższych offsetów zawartych przy okazji dużych kontraktów zbrojeniowych. Mówiąc natomiast o udziale przemysłowym naszej zbrojeniówki, to wg. podanych informacji wyniesie on 700 mln złotych, co stanowi niecałe 5 proc. tego kontraktu. Macierewicz kilka miesięcy temu mówił, że będzie realizować Wisłę i w przeciwieństwie do poprzedników dokonał przełomu w kwestii offsetu i udziału polskiego przemysłu w programie. Według zapowiedzi byłego ministra udział polskiego przemysłu miał wynieść aż 50 proc. W tej chwili nie ma nawet 5 proc. Z tego punktu widzenia, w świetle tych zapowiedzi, to jest zupełny dramat. Znamy zdolności polskiego przemysłu i wiedzieliśmy, że połowa udziału w projekcie to przesada. Z drugiej jednak strony strony, zaledwie 5-proc. jego udział jest wielką porażką.

image
Fot. Czesław Mroczek/Facebook

Jak zawarta umowa ma się do planu modernizacji technicznej polskiej armii, który obowiązuje do 2022 roku?

Tutaj pojawia się zasadnicza wątpliwość co do możliwości kontraktowania umów wykraczających poza rok 2022. Niestety nie znam dokładnie planu finansowego tego projektu, wynikającego z podpisanej umowy, o to będziemy dopiero dopytywać. Wiadomo, że umowa będzie realizowana po roku 2022. I z tym wiąże się poważny problem. Nie ma planu modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata po roku 2022, dokumentu na podstawie, którego zawierane są kontrakty, dlatego że na okres planistyczny 2017-2026 prezydent nie wydał dokumentu pt. „Główne kierunki przebudowy Sił Zbrojnych”. Rada Ministrów nie wydała wbrew ustawowemu obowiązkowi „Szczegółowych kierunków przebudowy Sił Zbrojnych”, a minister obrony narodowej nie wydał „Planu rozwoju Sił Zbrojnych”. W związku z tym rządzący opierają się na dokumentach dotychczasowych, kończących się na roku 2022.

Z tego powodu istnieje ogromna wątpliwość co do legalności zawarcia tego kontraktu. Będziemy to oczywiście ustalać, złożyłem w tej sprawie interpelację do Prezesa Rady Ministrów, która dotyczy braku tych dokumentów. Obecnie przygotowywana jest ekspertyza prawna i będę składał tez interpelację do rządu w zakresie wykazania na jakiej podstawie ten kontrakt został zawarty, w związku z brakiem tych podstawowych dokumentów.

Co możemy powiedzieć o samej specyfikacji technicznej tej pierwszej fazy, mam tu na myśli decyzje o zakupie systemu z IBCS, pocisków PAC-3 MSE? Czy możemy być z tego zadowoleni?

Jeśli chodzi o wymagania techniczno-taktyczne, to one się zasadniczo nie zmieniły od ich opracowania w 2014 r. Problematyczne jest podzielenie dostawy systemu na dwa etapy, niezależnie negocjowane. Kupowane w I etapie baterie będą np. bez radaru dookólnego, a to ważna zdolność. Wszystkie zakładane zdolności systemu mają być osiągnięte w II etapie. Jednakże negocjacje w sprawie II etapu mają się dopiero rozpocząć, więc z dzisiejszej perspektywy II etap to zdarzenie przyszłe i niepewne. 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Andrzej Hładij

KomentarzeLiczba komentarzy: 124
As
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, 13:37

To jest cena za obecność jednostek USA w Polsce, a nie tylko Patrioty. Nie ma wyboru.

Drzewica
niedziela, 8 kwietnia 2018, 14:39

Wiedzieliśmy że ze strony Rosji wybór Patriotów będzie sabotowany i że niechętnie przyjmą to też Niemcy, którzy wybrali dla siebie inne rozwiązanie, powinniśmy spodziewać się również ostrej negacji ze strony PO.

?!?
piątek, 6 kwietnia 2018, 13:54

Stracone to mamy nie 1,5 a 8 lat icjh rzadow liedy to rozbrajali jak widac skutecznie polsa armie. Teraz udaja wielkich ekspertow wytykajac bledy tym ktorzy usiluja nadrobic to czego tamci \"specjalisci\" nie zrobili..masakra!

zatroskanyObywatel
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:48

Zawsze, ale to zawsze gdy pojawiają się newsy odnośnie kontraktów jeśli chodzi o nowy sprzęt czy też jego modernizację w przypadku MON mam pewną wątpliwość - czy naprawdę do mediów muszą być podawane dokładne dane ilościowe, jak i kwotowe? Przecież dla wywiadów państw obcych (możliwie wrogich) jest to cenna informacja. Nie twierdzę, że podawane są totalnie wszystkie informacje, ale ułatwiamy im realizację zadań.

sojer
czwartek, 5 kwietnia 2018, 16:31

Zaczęło się kwestionowaniekontraktu, a następny krok to zapowiedzenie anulowania umów po wyborach.

Extern
piątek, 6 kwietnia 2018, 00:58

Tym razem nie da się bez bólu anulować bo kontrakty zostały podpisane. Zerwanie byłoby bardzo kosztowne. Caracale nie były podpisane więc można było je bez kosztowo przeczekać aż wygasną przewidziane na negocjacje terminy.

say69mat
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:00

@def.24.pl: Jeśli chodzi o wymagania techniczno-taktyczne, to one się zasadniczo nie zmieniły od ich opracowania w 2014 r. Problematyczne jest podzielenie dostawy systemu na dwa etapy, niezależnie negocjowane. Kupowane w I etapie baterie będą np. bez radaru dookólnego, a to ważna zdolność. Wszystkie zakładane zdolności systemu mają być osiągnięte w II etapie. Jednakże negocjacje w sprawie II etapu mają się dopiero rozpocząć, więc z dzisiejszej perspektywy II etap to zdarzenie przyszłe i niepewne. ###say69mat: Mam pewną wątpliwość. Mianowicie czy architektura najnowszego z systemów przeciwrakietowych FR - S500 - jest oparta o radar dookolny??? Czy ... sektorowy???

erwe
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:44

Kilka rzeczy zrobił PiS dobrych, w tym jest właśnie wybór Patriota ...

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 16:35

Patriota wybrał Siemoniak.

ok1
środa, 11 kwietnia 2018, 10:50

Wybrał czy podpisał kontrakt na zakup ?

mc.
czwartek, 5 kwietnia 2018, 22:12

Patriota wybrał Komorowski nikogo nie pytając o NIC.

Wawiak
niedziela, 8 kwietnia 2018, 20:44

Ani nic na ten temat nie wiedząc - ale to nic nowego 8-]

miś
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:34

Dobra fota.

Olgierd
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:05

Państwo działa na podstawie planu finansowego. Wydatki powinny być zaplanowane, w budżecie z roku na rok. W dalszej perspektywie, kilkuletniej, na podstawie resortowych dokumentów. Jeśli ich nie ma to faktycznie rodzi się pytanie o LEGALNOŚĆ wydatkowania kilkunastu miliardów złotych. Ciekawa historia ...

CFANGEL
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:36

Ten plan nazywa się budżetem. Wydatki MON są oprócz tego określone niedawno przyjętą ustawą. Trudne dla laików, rozumiem.

Courre de Moll
czwartek, 5 kwietnia 2018, 18:53

Ale budżet jest 1-roczny a ogólne zalecenie 2% pkb to za mało. Nie wystarczy powiedzieć że MON będzie miał pieniądze. Trzeba wskazać konkretne wymagane ustawą dokumenty/plany rozwojowe jako podstawę konkretnych wydatków. Na razie ten rząd nie wypracował własnych i obowiązują plany poprzedników. Tylko że te plany są do \'22 a wydatki dłuższe.

KrzysiekS
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:42

O politykę obronną i zakupy należy dyskutować przed podjęciem ostatecznych decyzji teraz to zwykłe działanie na szkodę Państwa to świadczy tylko źle o klasie politycznej w Polsce.

raf
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:36

V kolumna

Viggen
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:34

Przypomnieć wypada przypomnieć Mroczkowi Drang nach Osten http://www.defence24.pl/polska-przestrzen-powietrzna-pod-kontrola-niemiec-decyzja-bez-wymaganej-podstawy-prawnej

Box
czwartek, 5 kwietnia 2018, 02:38

I to jest właśnie cała platforma. Zrobią wszystko żeby tylko uderzyć w obecny rząd. Pewnie, niech anuluja umowę na patrioty. Może za 10 lat podpiszemy nowa. Przecież mamy czas. I to robią ci co przez 8 lat nic nie ruszyli w tej sprawie, a jak już zaczęli to na dzień dobry ogłosili że kupujemy tylko od usa co nas ustawilo w świetnej pozycji negocjacyjnej. A teraz jak mamy juz podpisana umowę na patrioty z ibcs w dobrej cenie i mamy zaczynać negocjacje drugiej części umowy zawierającej kluczowe elementy dla naszego bezpieczeństwa, o których za rządów tych geniuszy nawet nie było mowy to próbują wszystko storpedowac. No ale przecież ci ludzie chcieli odwołać ministra obrony narodowej na 2? dni przed szczytem nato, a za chwilę wyjdą i będą mówić że to Macierewicz był człowiekiem Moskwy.

Courre de Moll
czwartek, 5 kwietnia 2018, 18:57

To jest właśnie cały PiS - zwyczajnie nie umi w papiery. W negocjacje też. Nic nas nie mogło \"ustawić\" w lepszej pozycji negocjacyjnej, niż podpisanie I fazy przed negocjacją kluczowej dla nas fazy II.

Box
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 21:47

Ale jak na razie mamy dobre warunki, to o co się ubiegalismy i dobra cenę i ruszamy do przodu z realizacją, a gdybyśmy nie podzielili kontraktów to musieli byśmy czekać do teraz z rozpoczęciem negocjacji i umowa była by podpisana dopiero za rok i dopiero był by krzyk, że przez 3 lata nic nie zrobiono. W przypadku poprzedniego rządu natomiast, negocjacje rozpoczęli od stwierdzenia, że nikogo innego poza usa nie biorą pod uwagę, wiec chyba jest różnica. Juz nie mówiąc o tym, że wszystko było po to żeby przykryć aferę z caracalami i udobruchac Amerykanów. I skończyło by się pewnie na 50mld za najstarsza wersje, ale skoro rownolegle przepuścili przynajmniej 300mld na lukach w padatkach likwidując w tym czasie kolejne instytucje do walki z przestępczościa gospodarczą, to raczej trudno oczekiwać ze by sie jakoś specjalnie przejmowali ile wydadzą.

Extern
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:05

Tylko że przyjrzyj się specyfikacji technicznej tej pierwszej fazy. Właściwie druga nie jest od pierwszej zależna techniczne. Jakby bardzo trzeba było, to w sumie druga faza nie musi być od Amerykanów.

prawieanonim
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 16:48

To jak ty się przyjrzałeś tej specyfikacji skoro zakupione w pierwszej fazie EOC i IFCN są wymagane w drugiej fazie bo są elementem nowej architektury obowiązującej w Patriot NG? Licencja na oprogramowanie IBCS zakupiona w pierwszej fazie też jest wymagana w drugiej.

PLUSH
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:53

A dokładnie. wg mnie. SAMP/T i tyle w temacie. Szybciej nie gorszy a taniej. Ehhhhh Polacy........................................................................................................................

Koleszek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:03

Właśnie że gorszy. I to sporo.

ass
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:52

cos ty to tylko gra wyborcza, zreszta jak PO byla przy sterach to tez forsowali Patriota

Lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:33

Naiwne dzieci. Zapomnijcie o efektywnych zakupach dla wojska. Pomijając kwestie polityczne - poróżniliśmy się z każdym - to przede wszystkim w budżecie nie ma faktycznie pieniędzy na zakupy. I nie będzie. Stąd są przeciągane ustalenia, prace koncepcyjne i umowy z datą realizacji za 5 lat.

zeus89
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:03

No widzisz. A według mnie Polska programem Wisła i Narew pierwszy raz w historii powojennej Polski szykuje się na wojnę, która może przyjść, a nie na taką jaka już była.

rozczochrany
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:11

Pewnie aspirujecie do bycia poważnym portalem mówiącym w poważny sposób o poważnych sprawach. Po co rozmawiacie z ludźmi którzy się skompromitowali brakiem kompetencji w latach gdy decydowali o polskiej obronności a obecnie sabotują polskie bezpieczeństwo. Ich prywatne ambicje, interesy i animozje są ważniejsze dla nich niż Polska, o ile w ogóle kiedykolwiek myśleli o Polsce.

Bjj
sobota, 7 kwietnia 2018, 05:12

No pewnie lepiej gadac z ludzmi ktorzy za chwile zaprzecza sadom i powiedza ze wsio jest legalnie bo sad nie.ma wladzy nam eladza wykonawcza i ustawodawcza bo wszystkie 3 sa sobie rowne xd i nawet jak bedzie nielegalne to bedzie legalne xd

SEBA
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:59

PO faktycznie się nie wykazało, choć tak naprawdę wiedzielibyśmy co i jak jeśliby podpiali kontrakt. Dlaczego tego nie zrobili, też nie wiemy. Może nie padowało im się niecałe 5% ofsetu lub coś innego. Natomiast Pan Maciarewicz naobiecywał 50% ofsetu i chała, początek realizacji dostaw w 2019 i chała. Nie mówiąc o kosztach z czspki. Z kolei Pan Błaszak w swoim stylu przypisał sobie sukces choć jego praca była niewielka. Dlatego uważam, że nie ma co wieszać psów tylko na PO, bo wszyscy są siebie warci ...

Ryszard
czwartek, 5 kwietnia 2018, 10:27

100/100

Bartek 1
czwartek, 5 kwietnia 2018, 03:33

No i po co takie wielkie słowa? Pewien znający się na rzeczy człowiek zadał kilka krótkich, precyzyjnych pytań na które wystarczy konkretnie odpowiedzieć. A co do pracy portalu to poproszę o artykuł porównujący zarzuty i obietnice Macierewicza po zostaniu ministrem vs podpisana umowa na Wisłę. Punkt po punkcie.

alkaprim
środa, 4 kwietnia 2018, 23:32

Niestety - Mroczek ma rację co do umowy -ale wszystko to wina też poprzedniego rządu(Mroczka również),że przez dwie kadencje nie kupili śmigłowców,nie kupowali sprzętu,nie modernizowali armii.Ale najwięcej pretensji mam o to,że to właśnie Oni wybrali system Patriot dla armii-odrzucając SAMP/T i MEADS-więc teraz niech nie płaczą-bo nawet dziecko wiedziało,że za Patriota zapłacimy horrendalną,olbrzymią cenę i to się potwierdziło.Teraz czekamy na cenę 2 fazy-o ile będzie nas stać i nie odbije się to na innych zakupach.Gdybyśmy mieli już teraz na stanie Patriota to i tak te dwie baterie z radarami sektorowymi są w stanie zapewnić(być może) obronę powietrzną- połowy Warszawy.

Antykomunista
środa, 4 kwietnia 2018, 22:39

8 lat rządzenia i duża kupa, nadto to teraz opozycja, więc mnożą wątpliwości. Każda partia niewypalająca żelazem postkomuny jest niewiarygodna - utrwala tylko \"fachowców\", których teczki są w Rosji. Dlatego nasza armia i przemysł obronny brną bardzo wolno = procedury, zapytania, analizy porównawcze, przedtesty, w nieskończoność, a wojna za progiem... U Ruskich działa to szybko [niestety!]

BREN
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:53

Zapomniałeś o największym kryzysie gospodarczym od czasów Wielkiego Kryzysu! Nas to jakoś zbyt widocznie nie dotknęło (no, to zależy jak spojrzeć) ale na możliwości finansowa Polski przełożyło się bardzo (blokada wydatków MON). Krótka pamięć to błąd.

MadMax
środa, 4 kwietnia 2018, 21:12

Istnieje wątpliwość legalności wskazania Patriota przez PO, co wybitnie ograniczyło manewr kolejnych rządów w sprawie jakichkolwiek negocjacji ceny.

Deo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 03:40

Mieli wybrać S-400 ? Aktualnie co niektórzy na pewno by się ucieszyli, bo przynajmniej producent nie smęci o łamaniu konstytucji i niezawisłym sądownictwie.

ubolewam
środa, 4 kwietnia 2018, 21:00

Będzie niezła komedia z tą \"Wisłą\", szkoda tylko, że jako podatnicy wszyscy płacimy za to show, a jest to zaiste luksusowa impreza dla krezusów... do których nie należymy. Rzecz gorsza, że cierpią na tym polskie zdolności obronne... i nad tym trzeba ubolewać najbardziej!

zeus89
środa, 4 kwietnia 2018, 20:29

Panie Mroczek. Wszystko co dobre to ja, a wszystko co złe to oni. Po pierwsze wy jedynie co zrobiliście to wybraliście oferenta i na tym koniec. I właściwie to nie było w sumie pewne. W dalszym ciągu mógł zostać on zmieniony. Nie określiliście żadnych terminów, żadnego offsetu, a konfiguracja za 20 mld o których Pan mówi to można porównać do tego co kupili Szwedzi i Rumuni. Słowem mowa o dwóch różnych kontraktach bo w tym momencie porównujemy niebo i ziemię. Dodatkowo żongluje Pan faktami. Termin przedstawiany przez Macierewicza dotyczył możliwości dostarczenia Patriotów w starszej konfiguracji i późniejszej jej modernizacji. Obecny minister powiadomił od razu, że wybrano od razu docelowy zestaw i będzie on później. To czym ma być program Wisła i Narew w perspektywie czasu mówi inny artykuł na tym portalu. Wam się nawet nie śniło za PO, że takie coś będzie możliwe do wdrożenia.

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 16:57

\"Po pierwsze wy jedynie co zrobiliście to wybraliście oferenta i na tym koniec.\" - na wybranie oferenta w tak dużym i skomplikowanym programie potrzeba minimum 3-4 lat ...tylko

zeus89
czwartek, 5 kwietnia 2018, 21:20

No to zdecydujcie się bo tym tokiem myślenia to PIS błyskawicznie kontrakt realizuje.

Tomek72
środa, 4 kwietnia 2018, 19:57

Zawsze powtarzam offset to świecidełka dla indian ... Należy BEZ OFFSETU wybrać NAJBARDZIEJ KORZYSTNĄ ofertę a ZAOSZCZĘDZONE w ten sposób pieniądze samemu zainwestować w rozwój ...

zeus89
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:21

Niestety w Polsce prawo jest głupie i offset musi być. I to nawet nie są świecidełka bo offset nie jest za darmo tylko jest odbijany później w wartości kontraktu, Znaczy nie neguje offsetu bo on ma sens ale powinien być czymś opcjonalnym, a nie robionym na siłę bo tak mówi prawo.

Tomek72
piątek, 6 kwietnia 2018, 19:08

W Polsce kraju o niższych kosztach ALE CAŁKIEM WYSOKIM POTENCJALE MYŚLI INŻYNIERSKIEJ ... \"Offset\" powinien się opłacać i Polsce i kontrahentowi ... \"Offset\" piszę w \"\" - bo tak naprawdę chodzi mi o WSPÓŁPRACĘ NA WARUNKACH RYNKOWYCH! I tak jak Cię też zrozumiałem to powinien być DOBROWOLNY DODATEK A NIE WARUNEK transakcji - i tu pełna zgoda

Ewsdf
sobota, 7 kwietnia 2018, 18:35

Jaki znowu potencjał myśli inżynierskiej? Co to za brednie. Naszych inżynierów ani ich myśli nigdzie nie ma. Całkowite zero ZERO tylko jakieś mity powtarzane przy każdej okazji. Nawet prostej rakiety ppanc zrobić nie potrafią. Tegie głowy potęga świata.

Tomek72
czwartek, 12 kwietnia 2018, 16:52

Jedna wrzutka - \"...K-202 – polski 16-bitowy minikomputer opracowany i skonstruowany przez inż. Jacka Karpińskiego z zespołem w latach 1970–1973. Był to pierwszy polski komputer zbudowany z użyciem układów scalonych w kooperacji polskich zakładów...\" \"...K-202 przewyższał pod względem szybkości pierwsze IBM PC oraz umożliwiał wielozadaniowość, wielodostępność i wieloprocesorowość...\" - Pan poszuka więcej

Adaś
środa, 4 kwietnia 2018, 19:18

Szanowny Panie, a kogo obchodzą Pana \"uzasadnione wątpliwości\"?

Marg
środa, 4 kwietnia 2018, 22:23

Wszystkich, którzy chcą żyć w państwie prawa?

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:50

Jakoś wcześniej mieliśmy \"państwo teoretyczne\" wiec ciezko mówić o państwie prawa .

Courre de Moll
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:06

A teraz niby co się zmieniło. Np. że zamiast po cichu zatrudniać pociotków, zatrudnia się po prostu hurtem i bez żenady działaczy partyjnych na lukratywnych synekurach - ludzi bez żadnej podstaw merytorycznych... przykład z mojego miasta: wszyscy radni PiS, w ciągu jednego roku znaleźli posady w Enerdze i jej spółkach. Sami fachowcy od energetyki, jasne. Oczywiście zgodnie z prawem. Likwidacja wymagań i konkursów na stanowiska w administracji rządowej, rezultat: 1/3 wszystkich stanowisk obejmują ludzie spoza służby cywilnej. To nie jest państwo teoretyczne, to jest państwo monopartyjne.

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:55

To o czym piszesz się nie zmieniło, zawsze było i będzie coś takiego nie zależnie od opcji politycznej ale zmieniło się to ze teraz nikt nie bierze 500 tysięcy zł odprawy jak kiedyś bo odprawa jest obłożona 75% podatkiem a firmami skarbu państwa rządzą osoby które nie mają na celu wykończenie ich tylko po to żeby można było potem daną firmę tanio ją sprzedać albo po prostu zlikwidować tak jak to miało być chociażby z LOT-em.

Ygrek
środa, 4 kwietnia 2018, 20:50

Mnie jako podatnika to obchodzi. Jak zaczniesz pracować to będziesz chciał wiedzieć ile co kosztuje i dlaczego tak drogo. Bo to są moje, nasze pieniądze. A panu Antoniemu to gdzieś się to zero zgubiło odnośnie offsetu. Czyżby w tej euforii wszyscy o tym zapomnieli jakie dyrdymały ten gość prawił?

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:51

Mnie jako podatnika tez to interesuje ale jak oni rządzili to sobie takimi głupotami głowy nie zawracali.

chateaux
czwartek, 5 kwietnia 2018, 05:25

To jako podatnik powinieneś zapytać Panów Mroczka i Siemoniaka, jaki wpływ na wartość kontraktu i rozchód płaconych przez Ciebie podatków miało zlikwidowanie przez tych dwóch panów konkurencji w przetargu.

Courre de Moll
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:09

Zerowy wpływ, gdyż przecież nowa ekipa z miejsca odkręciła to \"zlikwidowanie konkurencji\", ogłosiła że nie ma żadnej umowy, a w ogóle to MEADS jest dalej w grze. Zapomniałeś?

Kali
środa, 4 kwietnia 2018, 20:35

Tak trzymać

Jaś
środa, 4 kwietnia 2018, 18:29

Czynić symulowane ruchy przez wiele lat to jedno. Ale chwalić się tym i krytykować innych, że coś faktycznie zrobili, to już wyjątkowa hipokryzja. 1939 nie nauczył nas NICZEGO. Oby tylko przysłowiowy Polak znów nie okazał się być głupi po szkodzie.

Orzeł
środa, 4 kwietnia 2018, 17:55

Ciekawy jestem, gdzie by się przedostały informacje o warunkach sprzedaży systemu Patriot, jakby tzw. \"opozycja\" je otrzymała...? Głównym powodem dla którego Polska przez lata nie otrzymywała licencji na tzw. wysokie technologie dla przemysłu zbrojeniowego jest tzw. system postkomunistyczny III RP - przeżarty na wylot korupcją i ruską agenturą...

Nieździwiony
czwartek, 5 kwietnia 2018, 08:31

Dlatego Amerykanie u nas założyli tzw. Izbę Handlową, czyli np CIA i NSA pomogą czyścić tzw. \"złogi\" pokomunistyczne. Standard

Opty
czwartek, 5 kwietnia 2018, 00:10

Fakt. JAASMy dostaliśmy przez pomyłkę.

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:53

JASSMy kupił juz ten zły Macierewicz który jeszcze załatwił wiecej za mniej i do tego w lepszej wersji .

bender
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:53

Oj krótką ma kolega pamięć. Zamówienie na obie wersje i zgodę Kongresu dostaliśmy przed dojną zmianą.

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:31

No na pewno mam lepszą pamięć od Ciebie, sprawdź dobrze. w 2014 PO podpisało kontrakt na 40 sztuk (+ dostosowanie F-16 do przenoszenia JASSM) JASSM o zasięgu 370 km za 250 milionów dolarów a w 2016 PIS podpisał umowę (i dostał zgodę kongresu) na dostawę 70 sztuk JASSM-ER o zasięgu ponad 900 km za 200milionów dolarów. Śmiem twierdzić że gdyby \"PISowski MON\" był odpowiedzialny za pierwszą umowę to cena była by niższa.

Boczek
piątek, 6 kwietnia 2018, 18:22

bender Ci już niżej wytłumaczył. Ponadto oczekiwanie na sprzedaż via FMS to z reguły 2 lata czekania na decyzje. ### \"Śmiem twierdzić że gdyby \\\"PISowski MON\\\" był odpowiedzialny za pierwszą umowę to cena była by niższa. \" - Jak widać na przykładzie Patriota jest dokładnie odwrotnie.

bender
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:00

Za defence24: \"Z drugiej strony, jak wskazują sygnały z MON i koncernu Lockheed Martin, docelowo Polska jest raczej zainteresowana pociskami JASSM-ER o zasięgu około 900 km. Może to być jednym z powodów niewielkiej liczby „klasycznych” pocisków JASSM w negocjowanym pakiecie. Docelowo zmodyfikowane Jastrzębie będą zdolne do użycia obu wersji, a w wypadku pozyskania przez Polskę zatwierdzonego pakietu 40 standardowych pocisków, w przyszłości łatwiej będzie nabyć kolejną partię złożoną z pocisków o zwiększonym zasięgu JASSM-ER.\" Artykuł z 5. listopada 2014.

chateaux
czwartek, 5 kwietnia 2018, 05:26

Jassm kupiliśmy bez żadnego transferu technologii i offsetu. Na szczęście zresztą.

kj1981
czwartek, 5 kwietnia 2018, 00:05

Cieszę się, że poruszyłeś temat pana Macierewicza. Być może to tutaj leży odpowiedź na pytanie, czemu ten offset jest tak niski i dlaczego sprowadza się głównie do produkcji podwozi, z wyłączeniem kluczowych elementów systemu.

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 09:59

Nikt w offsecie nie da Ci kosmicznych technologii , nawet jak byś chciał kupić licencje to jest problem bo zazwyczaj jest tak ze najcenniejsze podzespoły sa niesprzedawalne w rozumieniu licencyjnym bo sa to technologie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i mozesz kupić tylko gotowy produkt , np głowice naprowadzająctą jakiejś rakiety czy radary.

Myśliciel
czwartek, 5 kwietnia 2018, 08:32

Zgadza się, bo jak by był Antoni było by więcej. Tak mowią Amerykanie za kulisami

AIS
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:13

ja też mam takie zdanie, dlatego tyle to trwało. Były głosy że Amerykanie już się niecierpliwili...

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:01

Amerykanie za kulisami potwierdzają, że gdyby Antoniego nie wyrzucono, nie byłoby żadnych patriotów. To samo dotyczy także partnerów europejskich.

Sebek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 23:31

Wiarygodne źródła twierdzą, że podpisana umowa jest dzięki temu, że udało się odsunąć PO od wladzy

Maksim
środa, 4 kwietnia 2018, 17:35

Racja ! PO zdewastowała polski przemysł zbrojeniowy. Ironią losu jest to że jej przedstawiciel ma w przypadku tego zakupu rację. Patriot PL niewiele różni się od 2 etapów Wisły z tą różnicą że nie będzie finansowania przez polskiego podatnika radaru Raytheona tylko finansowanie IBCS.

Courre de Moll
czwartek, 5 kwietnia 2018, 19:13

Oraz tego, że będzie parę lat później.

oops
środa, 4 kwietnia 2018, 15:40

Raytheon będzie realizował zamówienie dla Polski dopiero w 2022 roku, bo w 2019 zacznie realizować zamówienie dla Rumunii Gdyby Pan Panie Mroczek nie przeprowadzał kolejnych \"dialogów technicznych\" przez 8 lat, system antyrakietowy dla Polski byłby wcześniej.

Lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:21

Nie. To co nasi zamówili jeszcze nie istnieje. Teraz my ponosimy ekonomiczne ryzyko badań prywatnego przedsięwzięcia. Faza badawcza potrwa co najmniej 4 lata.

bmc3i
czwartek, 5 kwietnia 2018, 03:24

Chcesz powiedzieć że rumuński system tez jest w fazie konstrukcyjnej i badawcze, skoro zacznie się produkować dopiero w 2019 roku, a pierwsze sztuki odbiorą w latach 2021-2022?

Mroczysław
piątek, 6 kwietnia 2018, 00:52

A czy Rumuni kupili Patriota z IBCS? No właśnie...

tebus
środa, 4 kwietnia 2018, 20:53

Gdyby nie obecni władcy Patrioty byłyby \"zaklepane\" 2 lata temu.

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 10:00

Tak w tej samej wersji co Rumunia, o ile nie prowadzono by dalej dialogu technicznego bo kasa musiała wracaj do budżetu i latać dziurę .

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:03

To nie prawda co piszesz. Już chociażby sam radar - że przypomnę.

Ygrek
środa, 4 kwietnia 2018, 20:52

Ale wtedy nie mógłby to być Patriot. Chyba że taki jak kupi Rumunia. A chyba tego nie chcieliśmy

Kkk
środa, 4 kwietnia 2018, 15:18

Pomijając już resztę z tą ceną i offsetem trudno się nie zgodzić

Orzel
środa, 4 kwietnia 2018, 15:16

Obecna opozycja by w życiu nie kupiła Patriotów w takiej konfiguracji, nawet by nie wpadli na pomysł że można. Śmiali się razem z amerykańskimi mediami że przecież Polska chce kupić coś czego nawet amerykanie nie mają, proszę da się, a teraz chcą bombardować coś bez czego będziemy z ręką w nocniku. Teraz \"tylko\" Narew za ciosem i NOWE czołgi i w świadomości podmianka dla BWP-1. Dla tych zakupów śmigłowce mogą zaczekać

Lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:24

Zawsze da się zamówić opracowywany projekt. Tylko czy jest to rozsądne? A co jeśli prace badawcze zakończą się fiaskiem? Co z opóźnieniami? Co ze zmianą uwarunkowań ekonomicznych (choćby cena, kursy walut)?

zxcvb
środa, 4 kwietnia 2018, 21:16

Pomyśl sobie, że szacuje się, że na karuzelach VAT stracono 300mld zł w 4 lata. Czesi szacują, że na zakup 200 wozów bojowych piechoty potrzeba im około 8,3mld zł. To sobie pomyśl gdzie byśmy mogli być gdyby te pieniądze nie uciekły (na szwajcarskie konta i do rajów podatkowych)

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:07

To znaczy, że teraz, po uszczelnieniu VAT mamy 75 mld PLN rocznie więcej w budżecie. Gdzie one są? Spłacamy po kilkadziesiąt mld PLN rocznie długi? Czy wszystko poszło dla kolesiów na nagrody? ### Ale, \"jak widać na załączonym obrazku\", jedyna zasługa PiS to, to co się do tej pory nikomu nie udało, a mianowicie, żeby ciepło tarcia powstające przy rolowaniu własnego elektoratu, było przezeń odbierane jako ciepło ogniska domowego.

Ryszard
czwartek, 5 kwietnia 2018, 23:33

Panie Boczek, zajmij się Pan opłakiwaniem niedoszłych, na szczęście Mieczników i Czapel.

Boczek
piątek, 6 kwietnia 2018, 18:35

O..., widzę trafiony, zatopiony. ### ...a dlaczego na szczęście? Czy to szczęście, że w 2020-2021 pierwszy Miecznik nie wejdzie do służby i że nie mamy MW - dla kogo, dla kogo to takie szczęście?

Niezależny
czwartek, 5 kwietnia 2018, 10:05

Ile by mozna bylo kupić okrętów , czołgów , samolotów , rakiet, kamizelek , broni PP, śmigłowców , tak by mozna było wymieniać

pga
środa, 4 kwietnia 2018, 14:56

Wg mnie tego typu wypowiedzi to jest po prostu sabotaż, niczym nieukrywane działanie wbrew interesowi polskiemu. Zła wola, głupota czy co jeszcze innego?

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:10

Jak zrobisz jeden krok do przodu w Twoim myśleniu, to zauważysz, że jest dokładnie odwrotnie. Otóż aktualny stan - niezgodny z prawem - może doprowadzić do konieczności anulowania kontraktu. Wyobrażasz to sobie co to będzie oznaczało jeżeli stanie się to np. w 2022.

Bolo
środa, 4 kwietnia 2018, 20:07

Właściwie wszystko co wymieniłeś. To właśnie obecna opozycja.

mc.
środa, 4 kwietnia 2018, 14:39

Szanowny Panie Mroczek - prawie kupiliście śmigłowce, prawie kupiliście Patrioty, prawie zmodernizowaliście Leopardy, prawie kupiliście Kraby, prawie i prawie. Mieliście 8 lat by KUPIĆ. W międzyczasie omal nie doprowadziliście do bankructwa HSW, zlikwidowaliście Pronit Pionki, zlikwidowaliście możliwość produkcji polskich silników czołgowych (likwidując zakład produkcyjny), itd., itd.

Opty
czwartek, 5 kwietnia 2018, 00:15

Za to obecni jakoś śmigłowce całkiem przeoczyli. Zabawy z Krabami też nie zaczęli... o leosiach mawet nie myśleli... Ach... Przepraszam... A nasze okręty? Już wszystkie pływają?

Ante
środa, 4 kwietnia 2018, 18:15

Lepiej, przecież za Klicha mieliśmy jedną baterię Patriot, tylko bez rakiet. Nich się może tym pochwalą ;) A tak serio, w pełni się zgadzam. Mieli 2 pełne kadencje i nie zrobili nic.

Lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:27

A dziś coś mamy? A w przyszłym roku? A za dwa lata? Ciągle nic. Prawda jest taka, że zawarto umowę na kupno bardzo drogiego kota w worku, tyle że bez kota. Ten może będzie w przyszłości, a może nie (II etap).

Zenek
środa, 4 kwietnia 2018, 15:41

Panie MC. to nie są zakupy w Biedronce. Znakomita większość tych kontraktów było na końcówce negocjacji. A HSW nie tylko nie zbankrutowało, ale stało się najlepszą firmą w PGZ, ponieważ dostało takie możliwości. I nie od AM i spółki, ale znacznie wcześniej. Jeszcze przypomnę, że zainteresowanie armią trwa od kryzysu na Ukrainie. Wcześniej wszyscy, od lewa do prawa, mieli ją w ...

hermanaryk
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:07

Albo niedawno się urodziłeś, albo masz krótką pamięć. Zainteresowanie armią po prawej stronie trwa od wojny w Gruzji.

mc.
środa, 4 kwietnia 2018, 23:15

Drogi Panie Zenek. Przypominam, że kiedy Pan Prezydent Komorowski ogłosił, że kupujemy Patriota w MON-ie była Gigantyczna Panika, bo nie prowadzono żadnych konkretnych rozmów, a Prezydent Państwa \"z góry \" ogłosił który system chcemy kupić, uniemożliwiając jakiekolwiek negocjacje. Dalej - gdyby nie były Minister Obrony Narodowej Pan A.M. który podpisał umowę z HSW, to zakład już by nie istniał. w ostatnich dniach działań poprzedniego rządu HSW pracowało na 3/5 swoich możliwości (pracownicy pracowali 3 dni w tygodniu), bo nie było PIENIĘDZY W FIRMIE. Wszelkie prototypy, prace rozwojowe, badania HSW przeprowadzała na swój koszt !!! Dalej - przypominam, że we wrześniu 2014 roku MON zamawia pociski odłamkowe dla Leopardów, nie zamawia pocisków przeciwpancernych do nich, jednocześnie twierdzi że w ogóle rezygnuje z zamawiania pocisków do naszych T-72 (PT-91, itd) !!! Wojna na Ukrainie już trwała. Czy WSZYSCY politycy nie interesowali się Armią ? Przypomnę Pana Romualda Szeremietiewa który był jedną z ważniejszych osób optujących za zbudowaniem (wyprodukowaniem) dużej ilości Krabów. Oskarżono go o korupcję (oczywiście został później uniewinniony), a jego pomysły wrzucono \"do szuflady\". Rządy SLD i PO/PSL to rzeczywiście ogromny marazm w armii. Ale to nie są wszyscy politycy którzy są na naszej scenie politycznej (i nie piszę tylko o teraz rządzących). Jest bardzo wielu polityków uznających że wyszkolona i dobrze wyposażona armia jest podstawą naszego bezpieczeństwa. I jeszcze jedno: \"było na końcówce negocjacji\" Jeśli wszytko działało \"wspaniale\", dlaczego MON w kwietniu 2015 roku uznaje że Caracal spełnia wymogi przetargu (zresztą badania odbyły się w trybie ekspresowym), a rząd nie chce podpisać umowy ? Koniec negocjacji ? Czy może bali się, że jeżeli podpiszą to skończy się to GIGANTYCZNĄ AFERĄ.

Andrzej polskiego brzegu
środa, 4 kwietnia 2018, 14:12

a co poWiemy o zakupieniu nieuzbrojonego samolotu szkolnego DWU-silnikowego, Taniego jasne...a co o zwodowaniu patrolowca PO zmianie nie tylko z korwety ale i NAZWY...bardzo sprawnie. Sprawnie jak wprowadzenie dla ...GOPR-u obecnego Airbusa, przed szybkim zakupem Taniego caraczana - NIE chcianego NATO, poZA utrzymywaniem linii w kraju producenta...ZA to chciane Raki od 2004?, przynajmniej przez Szefostwo WP tamtego czasu - NIE chciane przez 8 lat (do 2015)bo to Bizancjum

Opty
czwartek, 5 kwietnia 2018, 00:17

No tak... Patrolowiec już od dwóch lat pływa. Sorry- przeoczyłem go.

chateaux
czwartek, 5 kwietnia 2018, 05:32

Patrolowiec nie byłby patrolowcem lecz korweta i pływałby już od 10 lat, gdyby rząd Pana Tuska z ministrem niedoszłym psychiatra Panem Klichem płacił normalne pieniądze na jego budowę, a nie 70.000 złotych rocznie. A jakby jeszcze warunkami podmiotowymi przetargów nie wykluczał polskich przedsiębiorstw z udziału w nich to byłoby jeszcze lepiej. A tak nie potrafimy nawet amunicji czołgowej wyprodukowywać, bo Pan minister Klich powiedział kiedyś że \"nie jest ministrem przemysłu zbrojeniowego?

Opty
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:39

To teraz powinno być łatwiej wszak różnica między korwetą a patrolowcem jest spora. W rok powinno się udać zwłaszcza że jest już na ukończeniu...ale... No właśnie...wciąż zostaje \"Ale\". Odnośnie wykluczania polskich firm. Zdaje się że A.M też ma sporo do powiedzenia w tym temacie. Tak - wiem - został wprowadzony w błąd. To jak on sobie ludzi dobierał? Pod kolor oczu?

bezpartyjny
środa, 4 kwietnia 2018, 14:11

panie Mroczek, trzeba było podpisywać skory wybraliście... a teraz szukacie igły w stogu siana

rafid
środa, 4 kwietnia 2018, 14:00

Mroczek zamiast krytykować niech wymieni te programy zbrojeniowe, które razem z Siemoniakiem wprowadzili przez 8 lat do WP ? I niech nikt nie pisze o Bieliku bo nie ma się czym chwalić.

Warrant officer
środa, 4 kwietnia 2018, 19:03

Programy zbrojeniowe, proszę bardzo - 21tyś tablic matematyczno-fizycznych i 10 tyś tablic mendelejewa za 31 mln złotych.

Lll
środa, 4 kwietnia 2018, 15:17

Tak na szybko: Casy, langusty, Mastery, Leopardy 2a5, dwa dywizjony NRD, jassm, rakiety Rbs, kormoran, podwozia do kraba

Akula
środa, 4 kwietnia 2018, 23:49

Zapomniałeś o Rak-u, MSBS (Grot), Kormoranie i jeszcze wielu innych. Jeszcze raz przypominam - broni nie kupuje się z półki w sklepie - przygotowanie do produkcji trwa wiele lat.

mc.
środa, 4 kwietnia 2018, 23:41

Tak na szybko: - Casy, kupiliśmy maszyny za 211 mln USD, oddając PZL Okęcie za 26 mln PLN, ale to był rok 2001 rok (czyli AWS) - Langusty, na ponad 220 BM-2, w latach 2007-2011 zmodernizowano 75 wyrzutni; dalej nie mamy do niego nowoczesnego pocisku - Mastery,... chyba ŻART ?! Sporo je przepłaciliśmy. - Leopardy 2A5 - szkoda bo mogliśmy mieć 2A6 NL - 100 takich w styczniu 2014 kupiła Finlandia. Oczywiście my też dostaliśmy propozycję (wcześniej niż Finlandia), ale \"nie byliśmy zainteresowani\". Szkoda tylko, że te 2A5 za chwilę będziemy musieli modernizować. - NRD, dobry sprzęt, szkoda tylko że nikt z poprzedniej ekipy nie pomyślał, że na razie rakiety mają zasięg 40 km (tzn. mogą lecieć dalej, ale nie widzą celu). Ciekawe co zrobi obecna ekipa. - Jassm - patrz Mastery - rakiety Rbs ??? To może ktoś się zdecyduje jaki typ rakiet chcemy używać w MW, bo dwa typy to zwykła bzdura (rakiet o podobnych możliwościach) - Kormoran ??? A czy MW w ogóle wie jakiego sprzętu chce używać za dwadzieścia lat ? Bo na razie jak widać (NRD, Rbs) są to zakupy przypadkowe. - podwozia do Kraba, to nie był pomysł Ministerstwa tylko HSW, które chciało ratować program. Oczywiście widząc wojnę na Ukrainie, Ministerstwo \"przychyliło się do pomysłu\" No i co jeszcze takiego kupiła poprzednia ekipa ? Może karabinki MSBS, który przez 10 lat próbował się przebić przez skorupę MON-u ? A może systemy przeciwlotnicze (rakiety, działka) ? A może systemy przeciwpancerne (rakiety) ? A może budowali albo modernizowali czołgi ? A może opracowali, albo dogadali się z jakąś firmą produkującą BWP-y ? Hurra, kupowali Rosomaki !!! Szkoda tylko że bez pocisków przeciwpancernych i w wersji ekspedycyjnej (z osłabionym pancerzem), ale taki który przepłynie \"kałużę\" - bo rzeki raczej bym nie próbował...

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:18

Tu cała lista: ### - 300 Rosomaków ### - 100 Leo + pojazdów ### - modernizacja Leo (jaki cud?! - nie zerwane przez AM) ### - JASSM ### - drugi NDR - rozpoczęcie realizacji projektu ### - Krab (Przecięty węzeł gordyjski podwozia. Jaki cud?! - nie zerwane przez AM, ale dzięki groźbie strajku.) ### - Kryl - rozwój ### - Rak ### - Poprad ### - Pillica ### - Tryton ### - ZSSU-30 ### - Kormoran II ### - Piorun ### - Soła ### - C-295M ### - Bryzy ### - Mastery ### - H225M - zerwany przez AM. Brak zastępstwa! ### - Liwiec ### - CKPEiRT ### - M+C gotowe do rozpoczęcia projektu ### - ORKA wejście w procedure wspólnego pozyskania z Norwegią ### - wybór dostawcy na Wisłę. Skrytykowany i podważony jako bezsensowny przez AM po to, żeby po roku wybrać to samo, ### - śmigłowce VIP ### - radar P18PL- realizacja prac rozwojowych ### - system radiolokacji pasywnej - realizacja prac rozwojowych ### - BSP Orlik - unieważnione przez AM ### - BSP Wizjer - unieważnione przez AM ### - BWP Borsuk - umowa na PR 24.10.2014 (czyli jednak nie uwalano wszystkiego) ### - WPT Rosomak realizacja PR ### - WRT Rosomak realizacja PR ### - Nowy Kołowy Transporter Opancerzony - umowa na prace rozwojowe 23.12.2013 ### - LOTR Kleszcz umowa na PR 23.12.2013 ### - Tytan - realizacja projektu ### - drugi NDR - rozpoczęcie realizacji projektu ### - MMSD szczebla operacyjnego - projekt zakończony ### - MMSD szczebla oddział/pododział - rozpoczęcie projektu, przetarg unieważniony przez AM ### - Rosomak BMS - ogłoszono przetarg, unieważniony przez AM ### - modernizacja PZL 130 Orlik - zakończono ### - zakup symulatorów (Śnieżnik, Puszczyk, MIG 29, CASA, Rosomak, LST dla Wojsk ### Specjalnych). Dostarczone lub w trakcie realizacji. ### - UKM 2000P - zamówiono 378 sztuk w 2015 ### - granatniki rewolwerowe ### - mosty towarzyszące Daglezja. ### - nowa fabryka dla MSBS ### Zatkało Cię co? ### Jeżeli po 2 latach ktoś ma jeszcze wątpliwości, że PiS z Macierewiczem w tej materii Siemoniakowi do pięt nie dorasta, to trudno, takie są jego możliwości percepcji.

Kokos
niedziela, 8 kwietnia 2018, 12:22

skoro było tak dobrze ... to dlaczego jest (było) tak źle ... wojska operacyjne do zgromadzenia na jednym średniej wielkości stadionie ... i do tego brak przeszkolonych rezerw kadrowych - o stanie naszego przemysłu obronnego przez litość zamilknę ...

Boczek
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 16:11

Nie było źle, jak się okazuje z perspektywy ostatnich 2,5 lat - źle jest teraz. Przede wszystkim zatrzymanie wszystkich ważnych programów spowoduje za 1-1,5 roku kompletny zastój.

bmc3i
czwartek, 5 kwietnia 2018, 07:40

\"A czy MW w ogóle wie jakiego sprzętu chce używać za dwadzieścia lat ? \" ************ Jak MW może wiedzieć jakiego sprzętu chce używać za 20 lat, skoro MW nie wie co ją czeka już jutro, odkąd na skutek reform min. Siemoniaka i gen. Różańskiego zlikwidowano Dowództwo Marynarki Wojennej, a marynarką wojenną dowodzą odtąd generałowie wojsk pancernych z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych

chateaux
czwartek, 5 kwietnia 2018, 03:35

Tak, kupili NSM-y. Szkoda tylko że nie kupili systemu rozpoznania dla nich. Taniej i bardziej skutecznie było w takim razie kupić Mavericki zamiast NSM-ów - cały ich zasięg były zasięgiem skutecznym i w zakresie rozpoznania jedynego sensora jaki zapewnili NDR.

mc.
czwartek, 5 kwietnia 2018, 02:07

Oczywiście pisząc o rakietach NDR, pomyłkowo pisałem NRD. Może dlatego że ten temat mnie \"wkurza\". Rakiety o zasięgu 200 km, \"widzą cel\" w odległości 40 km !!!

xyz
środa, 4 kwietnia 2018, 21:23

Kolego LII. Tak, prawda, ale niestety to wszystko są zakupy na zasadzie łatania dziur w tonącym okręcie w miejscach gdzie dłużej już się trzymać palca nie da. I niestety dla nas wszystkich, jak się przyjrzymy tym zakupom to wszystko produkty z półki. W dodatku, te najlepsze z nich nie wykorzystują większości swoich możliwości. Przykład NDR, który ma nowoczesne rakiety o zasięgu 200+ km, ale Panowie Mroczek i Siemoniak kompletnie nie rozwinęli zaplecza rozpoznawczego, w efekcie można strzelać na 40km. Taki sam los by spotkał JASSMa. Kormoran, w którym udział naszego przemysłu wojennego to jedynie spawanie kadłuba i montowanie serc systemu pochodzących z importu. Te przykłady można rozwijać i mnożyć...

Wachmistrz Soroka
środa, 4 kwietnia 2018, 20:45

Tak na szybko: Casy i langusty były wcześniej, drugi dywizjon MJR jeszcze się formuje, a podwozia do kraba to zasługa i determinacja HSW a nie polityków.

Boczek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:15

\"a podwozia do kraba to zasługa i determinacja HSW a nie polityków.\" ### Bełkot. Najpierw wizyta Komorowskiego w Korei, a potem Siemoniaka, który przywozi podwozia. ### HSW NIE POSIADA JAKICHKOLWIEK ŚRODKÓW WŁASNYCH! To firma żyjąca na kroplówce podatnika!

Bolo
środa, 4 kwietnia 2018, 20:05

Czyli nic przełomowego.

qwer
środa, 4 kwietnia 2018, 13:50

\"Tak poważny kontrakt zbrojeniowy powinien być przedmiotem szerokiego uzgodnienia politycznego\" gdyby sami zrobili tak z przetargiem na śmigłowce dzisiaj bylibyśmy w innej sytuacji.

Lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 01:29

Kiedy właśnie zrobili.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama