Monitor Polski: opublikowano wieloletni program dotyczący zakupu Abramsów

3 sierpnia 2021, 16:55
M1A2 SEPv3
M1A2 SEPv3. Fot. US Army
Reklama

We wtorkowe popołudnie, 3 sierpnia 2021 roku, Rada Ministrów opublikowała w Monitorze Polskim uchwałę, dotyczącą ustanowienia programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi” i zapewnienia warunków jego realizacji. Najpewniej dotyczy on pozyskania przez Polskę 250 czołgów M1A2 Abrams w wersji SEPv3.

Uchwała z dnia 9 lipca 2021 r., dotyczy wieloletniego programu modernizacyjnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2021-2026. Według zapisów programu Wojsku Polskiemu zostaną dostarczone w powyższych latach czołgi – biorąc pod uwagę ostatnie plany Ministerstwa Obrony Narodowej tymi czołgami będzie 250 M1A2 Abrams SEPv3, które byłyby stosowane do zadań wynikających z systemu obronnego oraz przyjętych zobowiązań sojuszniczych.

W elementy składowe tego programu możemy zaliczyć poza uzbrojeniem Polski w Abramsy m.in. zapewnienie pakietów szkoleniowych, logistycznych, dostawę amunicji czy przygotowanie niezbędnej infrastruktury w jednostkach wojskowych – w tym wypadku 18. Dywizji Zmechanizowanej, gdzie będą zakupione czołgi stacjonowały.

Głównym celem programu jest doprowadzenie do wzrostu potencjału obronnego Polski, realizując postanowienia Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 maja 2020 roku. Według dokumentu władze państwowe muszą podjąć odpowiednie działania, które zapewniłyby odpowiedni poziom bezpieczeństwa obywateli oraz kraju, nie dopuszczając do agresji nieprzyjaciela i podnosząc zarazem zdolności odstraszania, jednocześnie angażując się w proces modernizacji SZ RP. Na wypadek zaistniałego już stanu wojny wojska pancerne miałyby się podjąć prowadzenia skutecznej walki dzięki nabytemu sprzętu wojskowemu.

Przechodząc do kwestii finansowania tego wieloletniego programu, to Rada Ministrów wyszczególniła dwa główne źródła: budżet państwa (maksymalnie 4,8 mld zł rocznie), Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, przy czym zastrzeżono również w uchwale, że pieniądze na sfinansowanie zakupu czołgów mogą pochodzić z innych, jeszcze niewskazanych źródeł.

Reklama
Reklama

Określono także górną granicę czasową realizacji dostawy nowoczesnych czołgów – według uchwały nieprzekraczalnym terminem jest 31 grudnia 2026 roku. Wykonawcą programu będzie szef resortu obrony, który rokrocznie będzie do dnia 30 kwietnia składał Prezesowi RM sprawozdanie za poprzedni rok z realizacji poszczególnych elementów programu.

Przypomnijmy, 14 lipca br. Mariusz Błaszczak i Jarosław Kaczyński podczas wizyty w 1. Brygadzie Pancernej w Wesołej ogłosili, że Polska zakupi 250 czołgów M1A2 Abrams w najnowszym wariancie SEPv3. Wtedy również określono, że na sfinansowanie zakupu zostanie przeznaczonych 23 mld złotych spoza budżetu MON na podstawie uchwały RM. Trafiłyby one do sumarycznie czterech batalionów Żelaznej Dywizji, znacząco wzmacniając wschodnią flankę NATO.

Jeszcze tego samego dnia zostało wysłane zapytanie ofertowe (Letter of Request), w którym to strona polska określiła swoje zapotrzebowanie na te czołgi. Jednocześnie ta decyzja wiązała się z oficjalnym rozpoczęciem procedury sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales), która zezwala na nabycie amerykańskiego SpW na tych samych zasadach, co US Army.

M1A2 Abrams SEPv3 są najnowszym wariantem, wprowadzonym niedawno na uzbrojenie US Army. Względem poprzednich ulepszono opancerzenie, zwiększając zarazem przeżywalność załogi. Do ochrony czołgu warto dodać także system przeciwdziałania zdalnie odpalanym ładunkom wybuchowym jak i nowe wewnętrzne systemy przeciwpożarowe.

Modyfikacjom uległa również jednostka napędowa. Udoskonalono alternator, pierścień poślizgowy jak i moduły Hull Power Distribution Unit (eHPDU)/Common Remote Switching Modules (CRSM) i system monitorowania akumulatorów (BMS). Dodano pomocniczy agregat zasilający. Poprawiono również system łączności. Znaczna część modyfikacji dotyczyła architektury elektronicznej czołgu i systemu generowania energii, tak aby był on dostosowany do ewentualnych dalszych usprawnień. Wprowadzono także nowe systemy łączności.

Zmodyfikowano także system kierowania ogniem, poprzez dodanie systemu Ammunition Data Link, pozwalającego na przesyłanie informacji do kompatybilnych z nim pocisków, takich jak przeciwpancerny kinetyczny M829A4 Advanced Kinetic Energy (AKE) oraz odłamkowo-burzący/wielozadaniowy XM1147 Advanced Multi-Purpose (AMP). W zmianach, jakie nastąpiły w czołgu, znalazło się także miejsce dla zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia CROWS-LP.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 144
Reklama
andys
środa, 22 września 2021, 21:22

1. Z tymi Abramsami, to nic pewnego. Jeśli Amerykanom odbije szajba, jak z Francuzami ..... 2. Zastanawiam się również, co za róznica , co za 40 lat pójdzie do hut - Abramsy , czy T-72 modernizowane. Przeciez w latach 70- i 80-tych wysyłaliśmy T-55, a mozna byłoby T-34. Korzysc jednak jakas była - T-55 było produkowane w Polsce na licencji.

JUHUUU
środa, 4 sierpnia 2021, 22:35

Fajnie, że za nasze podatki będziemy utrzymywać miejsca pracy w USA !!!!!!!!!!

wert
piątek, 6 sierpnia 2021, 13:35

fajnie że wybierałeś tych którzy do tego doprowadzili

Dowódca
niedziela, 15 sierpnia 2021, 23:28

Do tego że nie mamy technologii i fabryk to doprowadziła Platforma Obywatelska. Teraz wszystko trzeba zaczynać od początku... Cofneli nas do 1945 roku.

BUBA
czwartek, 5 sierpnia 2021, 18:10

Gdaby nasze Firmy cos takiego by produkowaly toba MON napeno kupil utrzymajac miejsca pracy w Polsce. Ale jak poprzednicy ( dlaczego wciaz jeszcze lataja wolno ) sie cieszyli ze fachowcy z Polski szli na zachod do pracy i rozbroili WP i zatopili PMW zamiast inwestowac w Stocznie i przemysl. Gdaby wtedy rozkrecali przemysl to my teraz produkowalibysmy "Abramsy "np.

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:11

Taak, produkowałbyc "Abramsy" na poziomie T-72M

piątek, 6 sierpnia 2021, 23:57

Następcy poprzedników mieli 6 lat na przygotowanie krajowej produkcji

rezerwista
niedziela, 15 sierpnia 2021, 23:30

Podczas tych 6 lat zrobili więcej niż reszta przez 25 lat i każdy to wie.

Mpx
wtorek, 7 września 2021, 13:19

Racja

radek
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 12:19

6 lat?? :))) Na takie cos i 20 to zbyt mało (opracowanie technologii, know-how i td.

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:10

Produkcji czołgów na poziomie M1A2 SEP3??? A zobacz sobie ile to trwało w USA .

Mersoner
środa, 4 sierpnia 2021, 18:54

Jak zawsze zaprzańcy są na nie

KomAndor
niedziela, 15 sierpnia 2021, 23:31

Totalna Ruska Opozycja!!!

BUBA
środa, 4 sierpnia 2021, 17:01

Swietnie gratulacje MON

Pjoter
środa, 4 sierpnia 2021, 18:44

I co ? Gratulacje ? Po dzisiejszym pismie z senatu USA o możliwych problemach w relacjach militarnych i innych . Spokojnie z tymi gratulacjami

Tery
niedziela, 15 sierpnia 2021, 23:32

Nie martw się ten Rząd potrafi załatwiać sprawy a nie tak jak poprzedni tylko prosić i przepraszać.

Der
sobota, 28 sierpnia 2021, 16:53

Napewno podwyżki sobie szybko załatwili......

R
środa, 4 sierpnia 2021, 14:09

SEPv3? czyli co bedziemy pierwszym na swiecie krajem, ktory otrzyma Abramsy bez zubozonego pancerza? watpie.

Gojan
czwartek, 5 sierpnia 2021, 18:16

Też wątpię, bo Amerykanie, jak dotąd, nie eksportowali pancerza ze zubożonym uranem. Wątpię też, żeby Amerykanie zaoferowali nam Abramsy z systemem obrony aktywnej Trophy, gdyż dla wersji SEPv3 prowadzą dopiero próbne strzelania poligonowe, których zakończenie planują na 4 kwartał 2021 r. A nawet jeśli byśmy chcieli dokupić Trophy, a Amerykanie i Izrael zgodzą się nam go sprzedać, to, pomijając wzrost ceny "polskiego" Abramsa", jego waga wzrośnie do 69,1 ton metrycznych (z obecnych 66,8 t), czyli o 5 tys. funtów. A w ogóle, to zobaczymy, czy Amerykanie przyślą MON-owi ofertę na Abramsy do otwarcia Targów w Kielcach A.D. 2021, tak, żeby Błaszczak mógł podpisać umowę w świetle jupiterów.

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:15

Po pierwsze panie Gojan oferowali choćby Australii, po drugie USA nie moze ci oferować Trophy , bo to nie ich system ale izraelski. Natopmiast wieża SEP3 jest dostosowana do Trophy co jest jednym z elementów moderniacji do tej wesji.

wert
piątek, 6 sierpnia 2021, 13:41

SEPv3 ma przekonstruowaną wieżę przystosowaną do montażu Trophy, podobnie zresztą jak Merkawa, dlatego utyje o 840 kg wagi systemu. Montaż Trophy na SEPv2 czy Leo A7V/A7A1 to wzrost wagi o ok 3.5 tony(systemy zamocowań +balans wieży)

Gojan
piątek, 6 sierpnia 2021, 22:47

@Wert, poproszę o źródło informacji, że SEPv3 ma przekonstruowaną wieżę przystosowaną do montażu Trophy, podobnie jak Merkava, i dlatego utyje tylko o 840 kg. Bo nie wynika to z zamieszczonych w sieci oficjalnych komunikatów instytucji rządowych USA, np. z: "Abrams M1A2 System Enhancement Packages (SEPs) Main Battle Tank (MBT) and Trophy Active Protection System (APS)", Army programs FY20 ani nieco starszego: "Abrams tank upgrade"

wert
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 08:52

znajdziesz w sieci. 3.5 tony to były artykuły dotyczące Trophy na SEPv2. Są np zdjęcia z dodatkowymi płytami balansu na pancerzu czołowym wieży. Zobacz z resztą porównanie wieży SEPv3 i SEPv2 na pierwszej stronie FY20 tam masz wyraźnie dospawany panel. Przekonstruowane wieże to było w artykułach poświęconych montażowi Trophy na Leo. Dokładnego teraz nie podam trochę dużo szukania. Wolski Ratka Zbies paru innych. Czasopisma, portale, etc

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:16

Opis modernizacji M1A2 SEP3 wystarczy:"More passive ballistic protection added to the turret faces, along with new Explosive Reactive Armor mountings (Abrams Reactive Armor Tile (ARAT))[150] and Trophy Active Protection systems added to the turret sides."

Gojan
piątek, 6 sierpnia 2021, 23:48

Sorki, uciął się koniec ostatniego zdania, miało być: "Abrams tank upgrade"

Realista66
czwartek, 5 sierpnia 2021, 11:38

Dla USA to strategia. Jeśli kraj NATO może się obronić lub zranić wroga bardzo mocno to będzie ich mniej kosztować a co za tym idzie mniej sił będą musieli poświęcić na Europę żeby skupić się na Azji. Prawda jest taka że Europa sama się nie obroni a USA nie ma możliwości być w 2 miejscach. To się zmieni dopiero po programie Kratos jeśli wszystko pójdzie w porządku. I jeśli uda im się zlinkować do 12 samolotów do 1 f35

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 09:28

Pierwszy był Egipt który dostał licencje na M1A1 takie ja twedy miało USA. Drugim była Australia która dostałą MiA2 w standardzie US Army ale sami zrezygnowali z uranu w pancerzu i pociskó M829. A co do "zubozonego" pancerza to taki dostał jedynie Irak i to na maksa, ich M1A1M to takie osłabione M1 z działem 120mm Pncerz eksportowy tajwańskich M1A2T jest lepszy niz w M1A2SEP2.

Tani
sobota, 7 sierpnia 2021, 01:02

Ile mozna pisac nie dostaniesz tego uranowego bo zabrania tego uklad o nierozpowrzechnianiu broni jadrowek. Australia nawet sie nie wyglupila by o to wystapic bo by nie dostala. My tez uranowego Abramsa nie dostaniemy bo zaden kraj poza UDA ich nie dostanie. My je dostaniemy gdy wybuchnie wojna. To beda te ze skladu w Polsce. Ale jak jest wojna nikt ukladami sie nie przejmuje.

xXx
środa, 4 sierpnia 2021, 16:37

Zubożony pancerz to już nie jest taki krzyk mody ani najnowsza tajemnica wojskowa, a biorąc pod uwagę, że Polska to jednak Wschodnia flanka NATO pozwala sądzić, że jednak jest sens dać tu dobre czołgi, bo co za nami? Niemcy, Francja i UK, każde z mniej niż 200 czołgami (i nie wiadomo czy wszystkie są na chodzie).

bez przesady z tym pancerzem
środa, 4 sierpnia 2021, 15:01

więcej wiary

R
czwartek, 5 sierpnia 2021, 12:34

Staram sie.

lukpal
środa, 4 sierpnia 2021, 10:45

Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej... 32 str tekstu - napisana tak ogólnikowo że na jej podstawie można kupić wszystko nawet ekspresy do kawy i papier toaletowy ... Ani słowa o wojskach pancernych... za to dużo i bezpośrednio o obronie PPL "Zapewnić zdolność państwa do skutecznej obrony powietrznej, w tym przeciwrakietowej" i artylerii "zbudować zdolności operacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do precyzyjnego rażenia celów na dalekie odległości oraz obrony przeciwlotniczej i przeciwpancernej" Co ciekawe nasza strategii wspomina również o polskim przemyśle :) - "Stworzyć warunki, aby polski przemysł obronny, niezależnie od formy własności, realizował długofalowe potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych"

wert
piątek, 6 sierpnia 2021, 14:18

"Polsce w przeciągu najbliższych 20 lat nic nie zagraża" SBN RP AD 2014. A za chwilę "stała" się ukraina

kaczkodan
sobota, 7 sierpnia 2021, 00:00

Notabene byliśmy sondowani w sprawie chęci do jej rozbioru.

nigdy
niedziela, 8 sierpnia 2021, 13:35

Jesli Rozbior to tylko Oni nas- my ich nie.

środa, 4 sierpnia 2021, 13:37

Bo dokładnie taka ma być SBN bo dotyczy całego państwa a nie tylko armii, szczegóły powinny być w dokumentach wykonawczych resortów m.in. Strategii Obronności.

Natalia
środa, 4 sierpnia 2021, 10:21

Dostawy do 2026? No sory, ale z dużo tych czołgów nie kupiliśmy. Także jakby dostawy były do 2025/4 było by lepiej.

środa, 4 sierpnia 2021, 13:38

Czep się pociągu i porównaj ile na 44 czołgi czekają Węgrzy.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:41

Od 2018 do 2023r i to jak wszystko pójdzie idealnie.

Rosomak
środa, 4 sierpnia 2021, 20:33

Tylko że oni zamówili tylko 44 czołgi... a my aż 250, czyli prawie sześć razy więcej. Na 250 Leopardów to przy obecnych mocach przerobowych Niemców czekalibyśmy do 2040 roku.

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 09:30

Zapewne dłużej, bo Niemcy sami dla siebei przerobiają leo2 i pracuja nad MGCS.

say69mat
środa, 4 sierpnia 2021, 09:06

Niczym bumerang powraca pytanie, czy SZRP dysponują systemami obrony bezpośredniej opl i opr rejonów koncentracji broni pancernej??? Tak aby potencjalnemu agresorowi maksymalnie utrudnić zniszczenie czołgów wartości 23 miliardów złotych. Zanim rzeczone czołgi zdążą wykazać swoją doskonałość w konfrontacji z jednostkami pancernymi potencjalnego agresora. Ponieważ, jeżeli potencjalny agresor wykorzysta dostępne efektory artylerii rakietowej oraz pocisków manewrujących i balistycznych czy też uav-ów. To pozostanie nam po raz kolejny w historii kontemplować pozostałości snów o potędze narodowego programu modernizacji broni pancernej. Przecież koszt wyposażenia IDF w efektory systemu Iron Dome to circa 50 milionów USD przez baterię, czyli circa 192 miliony PLN. 15 baterii systemu Iron Dome to koszt 1,5 miliarda USD, czyli 5,747 miliarda PLN. Jedyny problem, czy Izrael będzie gotów sprzedać efektor systemu bezpieczeństwa narodowego naszemu krajowi???

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:42

Iron Dome to Sona czyli system C-RAM a nie Narew, nie myl programów.

ja
niedziela, 8 sierpnia 2021, 13:37

Ma racje. Same nazwy nie maja znacznia. Nie czepiaj sie

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:19

Akurat to ma znaczenie czy to C-RAM czy system OPL wiec nie zabieraj głosu jak nei masz pojecia.

say69mat
środa, 4 sierpnia 2021, 23:20

Czy Narew, czyli CAMM jest w stanie obronić zgrupowanie wojsk pancernych przed atakiem artylerii rakietowej??? Tak jak rzeczonego zgrupowania może bronić system analogiczny do Iron Dome??? Po drugie, tego typu zgrupowanie wojsk z reguły staje się celem saturacyjnego ataku, wykorzystującego zarówno efektory artylerii rakietowej, pociski balistyczne i manewrujące. Tylko po to aby skala zniszczeń efektywnie zredukowała potencjał zgrupowania wojsk pancernych

Davien
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 07:23

Say, Iron Dome nie obroni ci nic przed atakiem artylerii rakietowej ala Grad bo zwyczajnie nie da rady. CAMM moze zwalczać pociski rakietowe to tez system pokładowy. Do tego maksymalny zasieg zwalczanyh przez Iron Dome rakiet to 70km ( do 200 w najnowszej wesji pokładowej). A za zwalczanie rakiet ala Grad, PGMitp odpowiada własnie C-RAM a nie OPL jak Narew.

środa, 4 sierpnia 2021, 13:43

Dysponują ale nie w wystarczającej ilości i jakości. Dlatego NAREW powinna być podpisywana na już nie ma na co czekać. Pocisk z Iron Dome ma zasięg kilkunastu km.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 4 sierpnia 2021, 08:24

Wezmą te czołgi i dobrze, że wezmą. Pusta gadanina już nic nie pomoże. Tak samo jak nie pomoże przy F-35.

Lord Godar
środa, 4 sierpnia 2021, 20:36

Marku ... nawet jak widzisz radiostacje tam będą inne , biorą dlatego wozy łączności aby nie było problemów , a ja tylko pytam , czy my sobie zabezpieczymy obsługę tych radiostacji i innego sprzętu jeśli już nie da się inaczej , czy tak jak w przypadku innej "techniki" made in USA będą na serwisowanie przyjeżdżać za grubą kasę ich fachowcy , niejednokrotnie dziadki na emeryturze ... Ja tu widzę całkiem niezły "przewał" przy okazji zakupu tych czołgów ...

Roman S.
środa, 4 sierpnia 2021, 08:00

Jeden pocisk typu kornet em za 20 tyś zł wystarczy aby rozwalić czołg Abrams za 92mln zł. Jest to udowodnione na prawdziwym polu bitwy w Afganistanie.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:43

Taak, a potem kosmiczne zdziwienie operatora Kornet-M że Abrams jedzie sobie dalej lekko osmalony:)

niechybnie
środa, 4 sierpnia 2021, 15:16

To popularna propaganda na Ruskim Internecie Tam to Abramsy to najłatwiejsze do wyeliminowania czołgi na świecie i oni w to święcie wierzą i pielęgnują tą wiarę jak religię... a Abrams? Po długiej ścieżce dymu która wskazuje tego nieszczęsnego Korneta pewnie widocznej jak na dłoni przez jego narzędzia obserwacyjne robi małe krótkie prawie niewidoczne paff i po problemie :)

Adam S
środa, 4 sierpnia 2021, 13:25

A do likwidacji operatora PPK Kornet wystarczy nawet nóż za 20 pln.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:44

Adam,Kornet_M nie ma szans przebicia przedniego pancerza Abramsa od wersji M1A1HA gdzie tenze pancerz miał wyższą odporność na HEAT niż ma Kornet penetracji.

qwert
środa, 4 sierpnia 2021, 17:06

Czy nie przebije przedniego pancerza to sprawa dyskusyjna, natomiast bez problemu radzi sobie z bocznym , czy tylnym

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 09:35

Qwert 9M133 Kornet-EM ma maksymalna penetracje 1300mmRHA. Pancerz pzredni dla M1A1HA z 1985r ma odpornośc na HEAT 1350mmRHA. Boczny i tylny pancerz przebije ale najpierw ustaw się tak by strzelić zwłaszcza że od razu stajesz sie widoczny po namierzeniu celu bo zdradza twoje stanowisko wiązka lasera naprowadzającego. Aha Kornet-EM poradzi sobie z bocznym czy tylnym pancerzem dowolnego MBT tak samo jakkazdy nowoczesny ppk. Wyjątek to Merkava Mk4 która jest tak osłonieta przed ppk ze nawet TOW-2B nie da nie daje rady, a ten ppk niszczył każdy MBT.

Bosman
środa, 4 sierpnia 2021, 13:43

A przeprowadzono dialog techniczny?

sam
środa, 4 sierpnia 2021, 07:51

Czołgi służą raczej do napadu, atakowania. A my przecież chcemy się bronić ! Nam potrzebna jest broń ppanc, niszczyciele czołgów, środki obrony plot (Narew !!), artyleria rakietowa, smigłowce. Bez tego wszystkiego...te 250 Abramsów bedą jak małe, bezbronne, ślepe kocięta.. 10 rosyjskich śmigłowców z odległości 15 km (poza zasiegiem Gromów i Piorunów) wystrezla je w kwadrans !

Realista66
czwartek, 5 sierpnia 2021, 11:46

Akurat tu się mylisz czołgi również służą do obrony. Zwłaszcza do wybicia klina w linii wroga żeby go osłabić i rozbić. Niestety inaczej się da. A to że reszta jest zaniedbana to już inna bajka.

xXx
środa, 4 sierpnia 2021, 16:40

Tylko, że Polska jest płaska jak stół - jeśli nie chcesz się bronić tylko na linii Wisły, to jednak czołgi są dość mocno zalecane.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:45

A bez czołgów stare T-72B ci rozstrzelają to OPL.

,,Pułkownik" Michał
środa, 4 sierpnia 2021, 12:06

Zgadzam się, że obrona płot. to podstawa, ale w sytuacji gdy t 72 się sypią to nowe czołgi też są potrzebne. Cóż 30 lat zaniedbań robi swoje. P.S. Obrona zakłada również wyprowadzanie kontruderzeń w celu odbicia utraconego terytorium.

środa, 4 sierpnia 2021, 07:43

Czołgi przyjęte na uzbrojenie armii polskiej jako oznaka polityki sojuszów państwa polskiego: (T-72 - sojusz z Armią Radziecką i innymi bratnimi armiami Układu Warszawskiego, PT-91 - brak sojuszów i poleganie na własnych siłach, Leopard 2 sojusz z NATO i integracja z UE, Abrams - polityka polexitu i stawka na Wielkiego Brata za Wielkiej Wody).

Ech
niedziela, 8 sierpnia 2021, 13:47

Polska morze byc w NATO - ale bardziej na swoj przemysl nastwac. Oczywscie trzeba planowac. 6 lat zajmuje zanim cos sie robi z Borskiem. Podobnie inne np zamiast kupiwac gowy Himras lepiej bylo u siebie skadac. Za duza zaleznosc od USa to dla nas strata. Nacisk na wlasne zdolnosci+ przemysl + na koncu sojusz to ok. Nie odwrotnie. Brak przemyslu + sojusz zle.

Gts
środa, 4 sierpnia 2021, 15:13

Przypomnij mi ilu sojusznikow juz USA porzucilo? Nawet wygrana militarnie wojne w wietnamie, z powodu naganiaczy sponsorowanych przez Kreml w mediach, na iczelniach i w spoleczenstwie przerwali i porzucili sojusznikow. Potem oczywiscie zaden z tych dzieci kwiatow nie sprawdzil co sie w wietnami dzieje, a morze bylo czerowne od krwi wyzynanych w pien poludniowcow. Wiesz jak sie na sojuszach wychodzi czy dalej naiwny jak dziecko jestes? Kurdow zapytaj co sie stalo jak ISA ich porzucili. Zobaczysz co za chwile bedzie sie dzialo w Afganistanie po tym jak amerykanie zebrali sie w 4h zostawiajac cale wyposazenie baz. Naiwniacy. Biden dal Rosji wolna reke, dla USA teraz najwazniejsza jest Azja i konfrontacja z Chinami.

Armia Krajowa
czwartek, 5 sierpnia 2021, 04:31

To co teraz Niemcy/EU? Zamiast U.S.

Ciekawy
środa, 4 sierpnia 2021, 06:50

Czy to te same czołgi, tylko odnowione które od 20 lat służyłą w Kuwejcie i zostają wymienione na nowe ??? Kuwejt --> USA ( Makeup) --> Polska ??

Łysy
środa, 4 sierpnia 2021, 14:54

Bo baranie jeden USA nie produkują już nowych. Modyfikują i remontują te co mają.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:47

Wow, to nie wiedziałęm że Kuwejt pozbywa się swoich M1A2??

Manolo
środa, 4 sierpnia 2021, 06:45

Za olbrzymie pieniądze kupujemy sobie całkiem dobry argument propagandowy - na jakieś 10 lat, kasując jakiekolwiek marzenia o odbudowie możliwości przemysłu w czasach międzykryzysowych. Ćwiczenia i poligony można organizować tak żeby uwypuklać zalety abramsa, a na defiladach sprawdzi się doskonale, tu nie ma dwuch zdań. Do realnego planowania działań i jakiejś namiastki doktryny użycia należałoby sobie przypomnieć jak Niemcy tracili tygrysy na naszych terenach oraz policzyć ile paliwa potrzebuje batalion abramsów gdyby niedajboże musiał zjechać z dróg w pola po opadach deszczu? Scenariusz irracjonalny w okolicach Siedlec ale należy się nad nim pochylić. Tyle na początek, reszta niestety wyjdzie dopiero w praniu...

aaa
środa, 4 sierpnia 2021, 06:12

Czy ktoś zwrócił uwagę, że publiczna deklaracja zakupu abramsów to jeszcze nie umowa, nagle może okazać się, że to jest gra pod sprawę tvn, a czołgi mogą być inne?

Posterunkowy
środa, 4 sierpnia 2021, 02:06

Tego Abramsa głowica z RPG 29 przebije

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 14:48

W twoich marzeniach bo realnie jedynie osmali pancerz.

Lechu
środa, 4 sierpnia 2021, 01:25

Nie ma Narwi ani Wisły. Śmigłowce bez rakiet pp a na niebie 48 F-16. Ale co tam. Jak się bawić to się bawić.

Palmel
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:30

czy fabrykę śrub też kupili, amerykanie używają śrub calowych , cysterny na paliwo do turbin, czy minister popatrzył się na mapę- bagna Prypeci i przeanalizował operację Bagration Rokossowskiego i wspomnienia Guderiana z 1941 roku i amerykańskie opracowanie wydane w 2009 roku z 1949 roku opis działań niemieckich wojsk w Rosji

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 11:33

A po co to wszystko? My NIE ZAMIERZAMY atakować Rosji! Za to Rosja ciągle ćwiczy atak na Polskę! I po Waszych wpisach widać, że te Abramsy mocno Wam mieszają szyki! A to warte każdej ceny!

kaczkodan
sobota, 7 sierpnia 2021, 00:07

Przed II wojną światową USA ćwiczyły atak na Wielką Brytanię. Taka jest rola armii aby robić ćwiczenia w różnych konfiguracjach. Rosjanie muszą ćwiczyć atak na NATO, a NATO to my w pierwszej kolejności.

qwert
środa, 4 sierpnia 2021, 17:13

Chłopcze ! ruchy Jankesów przy rosyjskiej granicy wyraźnie sugeruje że przymierzają się do zadymy z ruskimi na polskiej ziemi. Będą walczyć do ostatniego Polaka

Kijowski
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:29

Byle nie marnować kasy na okręty podwodne.

Genowefa
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:19

Papier wszystko przyjmie. Nie takie papiery o modernizacji WP w Polsce już pisano, a dalej jesteśmy w lesie.

Boelsko
wtorek, 3 sierpnia 2021, 22:38

Gdyby tak zrezygnować z jednego czołgu i wyposażyć KAŻDEGO żołnierza w nowoczesne wyposażenie indywidualne. Mam tu na myśli: pas do przenoszenia oporządzenia (ładownice na magazynki, kabura na pistolet, apteczka, jakieś małe cargo) typowo na treningi strzeleckie na strzelnicach, pasach taktycznych. chest rig (ładownice na podstawowe 4magi do karabinka, kieszeń na mapę, jakiś zasobniczek na najważniejsze rzeczy). Kamizelka na wkłady balistyczne. Nie w rozmiarze XXL!! Są Kandahary, ale może trzeba by się ukłonić w stronę czegoś lżejszego w czym nie trzeba się gotować i parzyć. Broń krótka dla każdego żołnierza a nie tylko dla wybranych. Oczywiście nie p83, ale niech już to będzie choćby vis100. Plecaki 3sztuki 110litrow+, 50-60litrow oraz 25-30 "na kanapki" Multitool, kuchenka na paliwo ciekłe lub gazowe, jakiś camelbąk, ponczo, tarp, nóż, czołówka, łopatka, kompas!, Ochronniki słuchu, okulary balistyczne, Jest cała masa sprzętu, którego nie ma a mógłby być zamiast jednego pojazdu za pierdyliard złotówek. Hełmy, gogle noktowizyjne.. mundur letni, w którym stojąc zlewa cię pot i zjeb@n3 brązowe buty, które wraz z mundurem i gejotexem mają wspólną cechę - nie oddychają. Piszę z telefonu także już mi się nie chce więcej pisać, rozwijać. Żołnierze wiedzą o co chodzi, cywili nie interesuje morale żołnierzy i czy chodzą w dziadostwie czy nie.. Pozdrawiam

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 11:38

Przecież to o czym Ty piszesz już dawno jest w wojsku! Ja, osobiście to tego typu oporządzenie miałem już ponad 10 lat temu! I nie, nie w jednostce Wojsk Specjalnych, a w jednej z JW Wojsk Lądowych.

środa, 4 sierpnia 2021, 17:39

Co miałeś 10 lat temu? Kompas? Czołówkę? Co dostałeś z magazynu mundurowego albo od szefa na własność/na stan? Mowisz, ze ty to wszystko dostales a reszta twoich kolegow z jednostki?

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 3 sierpnia 2021, 22:02

Ciekawe czy Amerykanie już wiedzą że sprzedadzą Polsce te czołgi?

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 11:39

Nie martw się. Skoro ogłoszono oficjalnie po obu stronach oceanu, to znaczy, że wszystko już dogadane i potrzebne są tylko oficjalne procedury.

35 mm na Jelczach w internecie jeżdzą Narew w planach a w realnym wojsku niema prawie nic bez szczelnej OPL będzie jak w GÓRKIM KARABACHU
wtorek, 3 sierpnia 2021, 22:00

35 mm na Jelczach w internecie jeżdzą Narew w planach a w realnym wojsku parasol antydostępowy przed środkaminapadu powietrznego nikły wiekszośc zadań tego typu spada na tekilkadziesiąt F-16 więc po co nam czołgi skoro będą bezbronne

Nie inż.
środa, 4 sierpnia 2021, 10:49

Nie będzie tak jak to napisałeś z prostej przyczyny. Nie istnieje cóś takiego jak Górki Karabach

ktos
środa, 4 sierpnia 2021, 07:48

ale powiedz... jakby kupili ze 100 samolotow to bys napisal po co samoloty jak nie mamy czolgow.

Mix
środa, 4 sierpnia 2021, 12:05

Rzesz w tym że lepiej mieć 100 myśliwców i zero czołgów niż odwrotnie.

Vbnjcghbvv
środa, 4 sierpnia 2021, 19:40

Do 100 myśliwców trzeba wyszkolić dodatkowo 100 pilotów, a to zajmie wiele lat.Tymczasem czołgiści już są i czekają na sprzęt.

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 07:39

Do szkoły! Z tego co napisałeś nic sensownego nie można zrozumieć! W języku polskim są określone zasady, których wypadałoby się nauczyć chcąc się udzielać w internecie!

Sam
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:19

Obiecują umowa na Narew we wrześniu. Zresztą czasy nie pewne. Moim zdaniem nie powinniśmy zwiększać liczby wojsk zawodowych a wręcz nieznacznie je zmniejszyć. Przywrocic pobór, a zaoszczędzone w ten sposób środki przeznaczyć na modernizacje sprzetu. Oczywiście z produkcja licencyjna w Polsce by być bardziej niezależnym w czasie W.

Łysy
środa, 4 sierpnia 2021, 14:35

Niestety we wrześniu jedynie umowa jak zawierać umowy na składniki Narwi.

Xdd
środa, 4 sierpnia 2021, 11:34

Ty myślisz, że pobór jest darmowy? Na tym nic nie zaoszczędzisz, wręcz przeciwnie.

reksio
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:13

Widocznie nasi politycy nie zapoznali się z doktryną wojenną pana Putina,który oznajmił że w przypadku ataku na Rosję jakiś np.Abramsów natychmiast odpowie uderzeniem jądrowym na ośrodki decyzyjne agresora.Ponieważ mieszkam w Warszawie uprzejmie proszę aby przed Abramsami zakupić kilkadziesiąt baterii Patriotów dla obrony Warszawy.

123zsa
środa, 4 sierpnia 2021, 13:47

Stolicę należy przenieść np. do Krakowa ponieważ Warszawa nie jest do obronienia, za mała odległość do granicy

Rah Warsz
środa, 4 sierpnia 2021, 12:07

reksio będzie lepiej więc jak się przeprowadzisz na koniec świata gdzie ptaki zawracają ( może Biesczady), poczujesz się bezpieczniej i psychika ci nie będzie tak siadała. Jak Wowa wyprowadzi pierwszy uderzenie bo "jakieś tam Abramsy", wtedy w Rosji także wyrosną grzybki jak po deszczu. A przypominam, że to już nie sowieckie ani nawet carskie czasy... Ludzi już tam nie tak mnogo, grzybki w dużych aglomeracjach spowodują, że ludność skurczy się o kolejne 30-40%. 74,03% ludności FR żyje w miastach, w tym ponad połowa w największych aglomeracjach jak Moskwa 9% populacji, Piter około 6 % populacji i tak dalej z około 13 miastami po około 1-1,5 mln mieszkańców. Wowa też o tym wie a ty chyba nie.

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 11:40

Ale Polska nie zamierza atakować Rosji! Więc czemu piszesz głupoty?

lol
wtorek, 3 sierpnia 2021, 21:52

Tak popieram ejbramsy plus 8 -12 monitorów

Adam
wtorek, 3 sierpnia 2021, 21:36

Znowu dziesiątki miliardów wyprowadzone z naszej gospodarki do USA. No .... SUPER....

jkkk
środa, 4 sierpnia 2021, 11:21

tak lepsze rozwiazanie to ...utrzymywanie wojsk rosji... to tńsze byłoby... no i ty w wojsku na t 72 jak wojenka będzie ...

Nie inż.
środa, 4 sierpnia 2021, 10:50

A jak sprzedawane były polskie zakłady w obce ręce jakoś nie płakałeś?

:))
środa, 4 sierpnia 2021, 09:33

Czy nasza gospodarka jest w stanie lub będzie w przeciągu 5 lat wyprodukować czołg tej klasy co Abrams lub klasy Leoparda? Obserwując trwający od 2012 r. zakończony niedawno proces przygotowania do modernizacji Leopardów mam wątpliwości.

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 07:43

Z Waszej gospodarki? Dziwne. Nie wiedziałem, że Rosja wyprowadza pieniądze ze swojej gospodarki do USA. A nie wydaje miliardów rubli na swój złom. :-D MY, Polacy inwestujemy wreszcie w swoje bezpieczeństwo!

Inżynier
środa, 4 sierpnia 2021, 07:38

Lepiej do USA niż do Rosji he he

Mix
środa, 4 sierpnia 2021, 12:07

Bez różnicy. Jak cię okradają to co za różnica kto.

Zenek
środa, 4 sierpnia 2021, 07:16

Zgadza sie. Zamiast Abramsow moznaby tysiace Rosomakow, Krabow itd kupi :(

ssb
środa, 4 sierpnia 2021, 00:42

No super Niemcy co roku wyprowadzają miliardy za surowce wzmacniając radziecka armie :) jednocześnie dla pozoru chyba nakładając śmieszne embarga na ruskich :)

Szept
środa, 4 sierpnia 2021, 12:09

Niemcy kupują najtańsze surowce jakie da się kupić i w ten sposób wzmacniają niemiecką gospodarkę i jej konkurencyjność. Mają jedyną naprawdę zdrową gospodarkę w UE. Zobacz wielkość ich eksportu a potem załacz.

WSK74
wtorek, 3 sierpnia 2021, 20:26

piękna maszyna, ale śmigłowce, obrona plot i ppanc ważniejsze do skutecznej obrony....... Chyba, że mamy atakować ???? Koszty utrzymania Abramsa irracjonalne niestety, ale to piękna maszyna dla krajów producentów ropy naftowej.....

środa, 4 sierpnia 2021, 08:18

Ja bym się tak bardzo nie zachwycał śmigłowcami.

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 07:46

Douczcie się "znafcy". Do zwalczania czołgów zawsze najlepszy był inny czołg. Śmigłowcami nie zajmiesz, ani nie obronisz terenu. Możesz co najwyżej wesprzeć wojska lądowe. Poza tym dobre śmigłowce wcale nie są tańsze od czołgów.

Takitam
środa, 4 sierpnia 2021, 12:21

Tak było w czasach II wojny światowej, trochę się pozmieniało. Przykładem chociażby Irak..

Czołgista
środa, 4 sierpnia 2021, 07:38

E tam damy rade

Mig
środa, 4 sierpnia 2021, 04:11

Nie wiesz o czym piszesz. Paliwo to jakieś śmieszne pieniądze na waciki. Czołg służy do strzelania i amunicja to sa koszty, ale każdy czołg jej potrzebuje.

123
środa, 4 sierpnia 2021, 00:45

Lol a co do ataku obrona plot nie potrzebna ?? :Da koszty jakie ?? troszkę większe od kosztów utrzymania Leo2a7 :D no i nasze T i PT pala o wiele więcej niż Leosie nasze :) o wiele więcej czyli wyjdzie na zero jak je abramsy zastąpią :)

Szept
środa, 4 sierpnia 2021, 13:07

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Abrams w warunkach terenowych pali 1500 l czyli 2 tazy więcej niż Leopard, dla porównania Twardy pali niecałe 500. Do tego trzeba często wymieniać filtry i żywotność silnika jest niższa niż w Leo. Jeśli pali tak dużo to trzeba mieć 2 razy więcej cystern na paliwo, specjalne przeprawy i ogromne problemy z transportem z uwagi na wagę. Problemy z nawet prostymi przeprawami wodnymi, zachlapanie wlotów powietrza potrafi unieruchomić ten czołg. Do tego problem z częściami i serwisem z uwagi na system miar cale, stopy, konieczność zakupu kompletów wszelkich narzędzi pod ten system. Do tego cała amunicja będzie sprowadzana z USA, o remontach nie wspomnę bo przecież nie wynegocjowano budowy takiego centrum w Polsce. Koszty eksploatacji tego czołgu będą kosmiczne, chyba że będzie tylko stał w jednostkach a na poligonach będą ganiały jak dziś t72 i PT.

J23
środa, 4 sierpnia 2021, 23:02

A Smart pali jeszcze mniej, i nie trzeba żadnych cystern, zatankuje na każdej stacji benzynowej ze zwykłego dystrybutora

Szept
piątek, 6 sierpnia 2021, 07:24

A rower nie pali nic, może trza górale kupić?

tad
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:23

Śmigłowce w tych czasach nadają się jedynie do wożenia bigosu na poligon.

Mix
środa, 4 sierpnia 2021, 12:13

Powiedz to amerykanom, Rosjanom, Francuzom, Brytyjczykom.......

codybancks
wtorek, 3 sierpnia 2021, 20:06

Boję się , że przez tyle lat to one się zestarzeją jak ostatni dotrze do Polski !!??? Ale obym się mylił !!! Niemcy i Francuzi nie chcą nas w programie czołgu Europy !!! Sami to trochę za dużo kasy nie mamy , to trzeba brać z górnej półki !!!

:))
środa, 4 sierpnia 2021, 09:44

Kasę mamy tylko zdolności marne i nic nie wnieślibyśmy do programu... Francja Niemcy chcą eksportować tą maszynę, która wejdzie koło 2040 r. Do tego czasu nasze siły pancerne nadawałby się do muzeum będą. Abramsy Trafią do na nas do 2026 i to nie jest produkt przeterminowany jak Leopardy 2A5. Biorąc pod uwagę powstanie bazy logistycznej USA z częściami do Abramsów w Polsce i możliwością produkcji podzespołów to nie jest gorszy biznes niż zakup Leopardów 2A7A z pułki tak jak to zrobiły Węgry. W USA z pewnością rozpoczną prace nad nowym czołgiem i dołączenie do tego programu może to być dla nas lepsza opcja niż kupno produktów z RFN i Francji z pułki. Takie zaproszenie mamy od Bell co do śmigłowców i mieliśmy co do F35. LM też będzie następcę F16 opracowywał w co możemy się zaangażować tak jak miały Indie w F 21 to dlaczego nie ma to dotyczyć czołgów?

OPTY(k)
poniedziałek, 16 sierpnia 2021, 11:48

Amerykanie już dawno rozpoczęli (i chyba już zakończyli) prace nad następcą M1A2SEPV3 i 4, bo osiągnęli kres możliwości, (np. ze wzgl. na masę). Teraz ma być M1A3, z wieżą bezzałogową, czyli znacznie lżejszy. Dlatego pozbywają się M1A2, co sfinansuje te nowe M1A3.

Stary
środa, 4 sierpnia 2021, 12:50

"Pułki" to są jednostki organizacyjne wojska. Czołgów raczej nie sprzedają.

Nico
środa, 4 sierpnia 2021, 08:49

No tak kupując jeden z najdroższych czołgów droższe są leopardy 2a7 (nowe) i Leclerc a jak się uwzględni inflację to abrams jest najdroższym czołgiem na świecie ( koszt w 2016 z flacją 8.92 million za 1 szt.).No a kto bogatem zabroni.

środa, 4 sierpnia 2021, 23:02

Najdroższe są K2

Robert W.
środa, 4 sierpnia 2021, 08:03

Zanim dotarłby jakikolwiek inny pierwszy czołg ostatni Abrams będzie miał już dobrych kilka lat

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 07:49

Nie bój się, nie zestarzeją się przez CZTERY lata! Ale za to wrzask propagandystów zza wschodniej granicy jest BEZCENNY!

123
środa, 4 sierpnia 2021, 00:46

na pewno nie bardziej jak nasze zabytki muzealne :) T72 PT91 Leo2a4/5

AXM
wtorek, 3 sierpnia 2021, 19:41

Bez silnej,wielowarstwowej obrony przeciwlotniczej to możemy sobie nagwizdać...... Gdzie kontrakt na szumnie zapowiadane 8 baterii Patriot i 19 baterii krótkiego zasięgu ???? Budować silne dywizje zmechanizowane nie mając OPL ? Gdzie tu logika,czy w MON nikt nie wie że OPL to dzisiaj podstawa ??

:))
środa, 4 sierpnia 2021, 09:52

Czy nie wie AXM, że w USA trwają prace nad połączeniem systemów IBCS Patriot Radarów z proponowanymi nam w ramach Narwi CAMM er, IRON Dome ? Warto kupić już gotowy produkt zamiast sztukować na własny koszt.

X
środa, 4 sierpnia 2021, 09:43

Pełna zgoda. Ale OPL może nie jet politycznie "sexi"..?

Nico
środa, 4 sierpnia 2021, 08:50

Kontrakt na Narew ma być podpisany podobno w tym roku

pl
środa, 4 sierpnia 2021, 08:08

Nie od razu Rzym zbudowano! Jest promocja trzeba korzystać.

yar
środa, 4 sierpnia 2021, 07:50

Było czytać wcześniejsze artykuły na tym portalu, to byś wiedział! I do Twojej wiadomości - planowany jest zakup 23 baterii NAREW!

AXM
środa, 4 sierpnia 2021, 12:23

HAHAHAHA jak kupią to wtedy pogadamy bo Narew to już zapowiadają od 6 lat :) I co powiedzieli tobie że kupią 23 baterie i wierzysz ???? Zapowiadali również kupno 160 wyrzutni Himars,500 Krabów,tysiące dronów i okręty podwodne...... W bajki to ja już nie wierzę :)

123
środa, 4 sierpnia 2021, 00:48

logika jest taka ze nie mamy wojsk pancernych :) tylko muzeum na gąsienicach do których nie ma części :) to sie tyczy tez Leo 2a4 cały park pancerny prezentuje poziom lat 80/90

Box123
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:32

Narew podobno we wrześniu

wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:20

Teraz ma być 23 baterie Narwi.

AXM
środa, 4 sierpnia 2021, 12:27

MA BYĆ 23 baterie Narwi a w styczniu 2017 roku MIAŁ BYĆ kontrakt na okręty podwodne z pociskami manewrującymi :) MIAŁY BYĆ i tysiące dronów i kilkadziesiąt nowych śmigłowców tak samo MAJĄ BYĆ 23 baterie :)

Rah Warsz
środa, 4 sierpnia 2021, 12:21

tak jest, ma być 23 baterie Narwi w związku z 18 Żelazną. Dodatkowo dojdą jeszcze 3 pływające baterie na Miecznikach. Może więc obrony bliskiego zasięgu będziemy mieli nawet więcej, zależy ile będzie VLS Mk 41 lub innych (32-48) na okrętach i co w nich zamieszczą. W pojedynczą cele-komórkę VLS Mk41 wchodzą 4 CAM (mamy więc maksymalnie od 128 do 192 jednostek na okręt), choć pewnie część cel-komórek zajmą rakiety średniego zasięgu, lub inne. Łącznie więc będzie "teoretycznie" 8 baterii Wisły, 23 Narwi, 3 Mieczniki. Całkiem nieźle jeśli to dojdzie do skutku jak na terytorium 312 tys. km 2. Ps. nie wiem jak w Narwi ale w Wiśle baterie są mocno rozbudowane jeśli chodzi o ilość wyrzutni i jednostek ognia (jest ich więcej niż np. w amerykańskich wojskach).

x
wtorek, 3 sierpnia 2021, 22:48

no i pierwszy racjonalny komentarz.

Tweets Defence24