Koncern BAE Systems prowadzi jak podwykonawca WZL-2 modernizację myśliwców typu MiG-29 Sił Powietrznych RP. Obejmuje ona zamontowanie systemu identyfikacji „swój-obcy” w standardzie Mod.5 na wszystkich zarówno jedno, jak i dwumiejscowych samolotach tego typu.
Prace prowadzone są w WZL-2 i obejmą 31 samolotów MiG-29 i MiG-29UB. Program wiąże się z tym, że w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy), który jest zastępowany systemem IFF Mark XIIA (mod 5 jako podstawowy mod bojowy). Modernizacja wpisuje się w szerszy program unowocześniania MiGów-29.
BAE Systems dostarczy transpondery AN/APX-125 AIFF dla MiG-ów-29A i AN/DPX-7 dla MiGów-29UB. Program modernizacji i montażu systemu na polskich myśliwcach rozpocznie się w czerwcu 2018 roku, loty testowe pierwszych samolotów z nowym systemem są spodziewane w październiku br. W pierwszej kolejności modyfikacja obejmie maszyny MiG-29A. BAE Systems zapewnia zarówno transpondery, jak i szkolenia oraz wsparcie eksploatacyjne. Proces modernizacji każdego samolotu i montażu na nim nowego systemu ma potrwać kilka miesięcy.
To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.
Przejście z systemu IFF w wersji Mark XII (Mod 4) na Mark XIIA jest związane przede wszystkim z wprowadzeniem nowego modu 5, w którym zastosowano nowoczesne metody cyfrowego kodowania i szyfrowania transmitowanych sygnałów. Nowa wersja ma charakteryzować się m.in. najwyższym stopniem odporności na fałszowanie sygnału, a także ma lepsze parametry techniczno-operacyjne.
BAE Systems z Poznania. MiG 29 ,to jeden z najbardziej udanych rosyjskich samolotów ,nowsze wersje są oparte na tej konstrukcji. Mam nadzieję ,że montaż nowych systemów przybliży ten samolot do wspólczesnych generacji lotniczych.Lepiej póżno niż wcale.
Nowych systemów? Przecież to tylko IFF... A my mamy niestety wersję eksportową, bardzo okrojoną, w dodatku samoloty nigdy nie modernizowane. Do współczesnej generacji nie da się już tą konstrukcją przybliżyć.
Dla mnie to kompletna paranoja. Z jednej strony obawiamy się putinowskiej Rosji, a z drugiej \"pielęgnujemy\" sprzęt którego jedynym producentem jest potencjalny wróg. Ile jeszcze takich dualizmów jest w uzbrajaniu naszej armii...
Ta modernizacja Mig29 jest głównie po to, żeby nam sojusznicy tych Migów nie postrącali. Reszta ta pikuś, ten złom jeszcze trochę polata.
Modernizowac to mozna ORP Blyskawica (ORP Burzy juz raczej dzielna admiralicja nie da rady). A to co lata w Polsce to jest wlasnie zlom do przerobu na opakowania do zyletek !!!
Bardzo dobrze ze smokery będą modernizowane? To świetne samoloty. Dolozyc do nich odpowiednie uzbrojenie i jeszcze z 10lat polatają
Jeśli się nie mylę, to przynajmniej dwie polskie firmy (i to chyba obie należące do PGZ/MON) chwalą się, że produkują IFF w najnowszej wersji. Czyli co: tylko się chwalą i biorą kasę na badania, a w rzeczywistości nie produkują, mają ceny jak zwykle kilka razy wyższe niż konkurencja, czy ci co najbardziej krzyczeli o wspieraniu polskich firm, wspierają jednak zagraniczne?
Polska firma mogła to wyprodukować i zamontować a tu jakieś przekręty . za grube miliony jak zwykle.
Jak modernizować to zacząć od radaru, awioniki, uzbrojenia. Przecież to wszystko jest dostępne. Gorzej z silnikami...
Silniki są tak samo dostępne jak radary.
A niby skad silniki?
czy w Europie najeżonej systemami pl wogóle jest sens utrzymywac jakieś lotnictwo myśliwskie poza maszynami do startu rakiet z powietrza i najnowszymi maszynami 5 generacji, które cokolwiek mogą wnieść do układu sił?
Nie wydaje ci się że w świetle tego że wszyscy w Europie utrzymują lotnictwo myśliwskie twoje pytanie jest zwyczajnie głupie. Masz dziesiątki zadań które mogą być wykonywane tylko przez samoloty myśliwskie.
,,w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy)\" Czy wymontowany Mark XII mod 4 trafi np. na pozostałe ,,statki latające\" SP czy zostanie spisany protokół zniszczenia? Na temat katastrofy Miga cisza w eterze... 31 maszyn ( w tym z wersjami UB) to mniej niż 2 eskadry... Przydało by się odkupić od jakiś byłych demoludów z 6 maszyn do remontu. Mamy w tym doświadczenie. Z 2 oczywiście na kanibalizację... P.S. Szwajcarzy najpierw ogłoszą referendum ogólnokrajowe na temat tego czy chcą nowe 30 maszyn. Jeżeli będzie pozytywne to ogłoszą przetarg. Wśród wybranych już potencjalnych maszyn nie ma F-16...
do wszystkich laików tzw. znawców...sprawność bojowa F-16 jest na poziomie 25-30 % zatem maks 9-12 samolotów sprawnych na bieżąco do lotów...Sprawność Mig-29 to 70 -85% ..zatem o czym wy mówicie o jakim zakupie czegoś co generalnie jest niezdolne do lotów i może startować jedynie z dwóch lotnisk w Polsce
No ile razy będziesz wypisywał te same kłamstwa ? Sprawność F-16 utrzymuje się od dekady na poziomie 70 do nawet 90 procent.
W jednostkach F-16 Dowódca Sił Powietrznych przyznawał nagrody za programy kanibalizacyjne radiolokatora. Powstał nawet specjalny biuletyn kanibalizacyjny. Wyciągano części z różnych samolotów i odsyłano w jednym zapasowym radiolokatorze a on wracał naprawiony po kilku miesiącach z USA. Problem w tym że zapasowy radiolokator jest jeden a samolotów 48 więc część oczekuje wciąż na naprawę w USA systemu uzbrojenia. Stąd mała dostępność samolotów zdobnych do podjęcia walki powietrznej. Natomiast F-16 mogą latać bez radiolokatora ale już walczyć nie. I w ten sposób tuszuje się mankamenty samolotu bez serwisu - przecież lata o co chodzi? ................................................................................................................................................................................ Nie przejmuj się Willgraf F-16 z niesprawnym radiolokatorem jest i tak lepszy od MiGa uzbrojonego i gotowego do walki bo F-16 jest amerykański. A wszystko co amerykańskie jest lepsze...w Technologicznej Pyrlandii.
Chyba ci się liczby pomyliły akurat migi z racji wieku i braku wsparcia producenta miewały okresy gdzie ich dostępność była na poziomie 30%. F16 z wyjątkiem jednego incydentu mają dostępność 60-75%.
Dokładnie tak.Efy mają sie dobrze....
Dlaczego niby może startować jedynie z dwóch lotnisk? Bo kamyczki są ? Czy piaseczek? A co mi z 75 % sprawności miga 29 jeśli na polu walki stanowi on nikła sile?
Przestań siać dezinformację. 25-30%? To z czterech polskich efów w Kuwejcie latał tylko jeden?
A jaka pana zdaniem jest obecna sprawność, przy założeniu, że niektóre części trafiają do serwisu do USA. Tam nie ma pośpiechu i mamy do czynienia w kanibalizacją samolotów?
70-90 procent. Różnie w różnych latach. I nie mamy do czynienia z żadną kanibalizacją. Po prostu część i podzespoły które muszą być serwisowane czy naprawiane w USA mamy nadmiarowo.
Czego mamy \"nadmiarowo\"? Dzieciaku: to dość znany problem, że pewne \"moduły\" (do których strona polska nawet nie może \"zajrzeć\" (bo polscy mechanicy mogą samodzielnie te maszyny w zasadzie tylko tankować i podwieszać uzbrojenie) wysyłane są do USA i wracają po kilku miesiącach zupełnie \"inne\" tj. z innymi numerami. Te wracające pochodzą najpewniej z \"kanibalizowanych\" w USA innych egzemplarzy F-16, których tam nie brakuje. Ale co najniebezpieczniejsze: mogą być z wersji starszych choć z naszymi \"kompatybilnymi\" ale bez części funkcji. To temat \"tabu\" dla ogółu ale wybitnie świadczy o tym jak \"Wuj Sam\" któremu Polska wchodzi ostatnimi czasy bezkrytycznie w cztery litery bez wazeliny traktuje swojego \"wasala\".
90% pełnej dostępności to te samoloty nie posiadały nigdy. I pisze to z pełna odpowiedzialnością. NIGDY. Po pierwsze nie było przeszkolonych pilotów ze statusem Combat Redy, po drugie samoloty jak już przyleciały miały kilkaset usterek i nie nadawały się do odbioru. Zrobiono fetę na pokaz. Zapoznaj się z raportami DSP Gen. Błasiaka. Do 2013 samoloty miały niesprawny system walki elektronicznej więc...jakie 70%? To były sprawne czy tylko zdolne i dopuszczone do lotu - tu system uzbrojenia może być niesprawny? Bo to dwie różne rzeczy latać i walczyć.
modernizacja migów - ładnie brzmi ale skończy się na IFF, nowym lakierze i nowych oponach
Trzeba było ok. 10 lat temu porządnie, głęboko zmodernizować Migi 29. A tak bezustanne łatanie dziur i wydawanie kasy. Może o to chodzi???
tak sie to robi na całym swiecie łata sie dziury a jak juz nie można załatac to opracowywuje sie nowe wazne aby całosc działan na rzecz obronnosci stwarzały takie możliwosci aby każdego przeciwnika odeprzec i skontrowac jeszcze na poziomie granicy .
No nie do końca. W wielu tych bardziej cywilizowanych krajach modernizacje sprzętu planuje się już na etapie jego produkcji i zakłada, że pierwsza będzie np. po 10 czy 15 latach wraz z remontem głównym. Wtedy koszty eksploatacji, szkoleń i samych modernizacji są niższe, a sprzęt przez cały okres życia w miarę nowoczesny. U nas przez 30-40 lat nic się nie robi, a później ogłasza wielkie plany modernizacyjne, które tak naprawdę nie mają już wtedy żadnego sensu.
Trzeba było. Wiele rzeczy trzeba było 10 lat temu ale z tym to wiesz do kogo.
Szkoda na to wydawać kasę lepiej sprzedać i dokupić choć z 6-12szt F16V
Przecież to zupełnie inna klasa i przeznaczenie samolotów. Za MiG-i to F-15 albo Super Hornety
No akurat migowie o wiele bliżej do F16 niż F15 czy F18(!).
Wszystko w porządku. Niech ulepszają. Tylko nasowa się pytanie. Czy to jest opłacalne? W sumie na tą chwilę co lepszego pozostaje? Od kad ruszył program HARPIA cisza i cisza. Samoloty 5 generacji. Hmm. Może za 10 15 lat. Lepiej dokupić 2 eskadry F-16.
Ale wszystkie F16 na świecie, oprócz tureckich, amerykanie mogą wyłączyć z użycia jednym guzikiem.
Dorzucisz ze 2 mld $ do budżetu? To wtedy w/g życzenia Jaśnie Pana.
Spokojnie można dorzucić 20mld wystarczy zlikwidować 500+.
Wtedy nie będzie tymi samolotami kto miał latać :) I tak źle i tak niedobrze.
Spokojnie..Rudy wróci to zlikwiduje 500plus...sęk w tym ze te 20mld..moze zaginąć po drodze
Zgodnie ze swoją dawną zapowiedzią zlikwiduje także \"motorówki\" pływające po Bałtyku. Potem wprowadzi zmiany w systemie emerytalnym polegające na tym, że na emeryturę będzie można iść po ukończeniu lat 100 i uzyskaniu pisemnej zgody żyjących rodziców. Na koniec, żeby poprawiły mu się słupki sondażowe, uzyskane w ten sposób oszczędności przeznaczy na truskawki dla domów dziecka.
He,he,he...dobre....
To pierwszy przypadek w świecie gdy najnowocześniejsze transpordery montowane są na egzemplarzach muzealnych. Nie zwiększamy możliwości bojowych samolotu, nie wymieniamy radarów, awioniki. Nie wymieniamy silników które już nie są produkowane w tej wersji. Nie przystosowujemy samolotu do zachodniego uzbrojenia. My, Polacy, wywalamy kasę na system IFF i malowanie samolotu twierdząc że jest tu super wypasiona modernizacja złomu.
Nie wymieniamy radarów, awioniki, nie wymieniamy silników bo to się na prawdę nie opłaca.
Zgadza się. To po prostu złom bez wartości bojowej generujacy koszty. Po co pakować w niego nowoczesny IFF?
Zgadza się, ale przez to wychodzi też na to, że eksploatacja tych samolotów w takiej wersji jest również nieopłacalna.
\"To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.\" i tu pojawia sie pytanie... czy jestesmy tak innowacyjni ze jako pierwsi wprowadzamy taki sprzet w post sowieckim obozie, czy moze jako ostatni uzywamy tak stary sprzet i jestesmy jednoczesnie pierwsi i ostatni.
Zamiast wydawać piniądze na wymianę czegoś, co działa dobrze lepiej daliby więcej kasy na lekcje WF w szkołach żeby dzieci nie bawiły się smartfonami tylko uprawiały sport.
Nie kuś, bo jeszcze zrobią strzelnicę w każdej szkole!
Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku, że jednak nie działa i np. Rosjanie mogą podesłać swoje samoloty udające nasze MiG-i. Proste?
Dla mnie to akurat zła wiadomość. Akurat ten moduł powinniśmy robić sami. Tym bardziej że mamy w tym doświadczenia.
Doświadczenie mamy. Gorzej z ochroną kontrwywiadowczą.
a 32-drugi MIG 29 spadł parę km od lotniska. Do dziś nie udało się ustalić, czy mu zabrakło paliwa i czy pilot się katapultował... Ale minęło zaledwie pół roku...
Polska powinna się na coś zdecydować i być konsekwentna. Jeśli MiG-i mają u nas latać jeszcze z 15-20 lat to je nie tylko modernizujemy ale i staramy się dokupywać inne używane egzemplarze i je również modernizować (musimy też mieć do nich odpowiedni zapas części zamiennych na te 15 lat). A jeśli zamierzamy z nich zrezygnować np za 5-7 lat to już teraz powinniśmy ogłosić przetarg na nowy samolot przy czym jako nowe samoloty możemy potraktować również używane F16 czy inne podobne.
Mig-i są potrzebne tylko do czasu wojny czyli maks 2-3 lata. Po wojnie już nie będą potrzebne. A nowy IFF musi być bo stary Rosjanie już złamali i mogliby wlecieć udając naszych.
Czyli nowych samolotów nie będzie tylko modernizacja postsowieckich wraków.Tak samo jak śmigłowce i czołgi T-72,wraki do modernizacji a nic nowego a Macierewicz jeździ po Polsce i opowiada że za jego rządów Polska ma 3 najsilniejszą armię w Europie
Będą. Po wojnie czyli za jakieś 3-5 lat.
Ale nie mówił z której strony... Miał na myśli ariergarde czy awangardy?
Wiadomo juz cos wiecej o tej ostatniej katastrofie gdzie pilot przezyl w kabinie? Cos długo nie ma oficjalnych informacji na ten temat
Jak nie wiadomo. Błąd pilota a fotel nie zadziałał. Zawiodły ładunki pirotechniczne, które nie były serwisowane lub ich w ogóle nie było. Dopiero teraz na szybkości się je kupuje zanim wyjdzie na jaw i ktoś aferę zrobi.
Skąd masz te informacje ? Żadne oficjalne źródła (KBWL czy prokuratura wojskowa ) nic nie podały.
Jak nie były serwisowane to znaczy że ktoś spirytus wychlał bo to podstawowy smar do pirotechniki katapult.Wiem bo piłem.Super czyściocha..Nie to co w sklepie.