Modernizacja systemu IFF polskich MiGów-29

4 czerwca 2018, 08:35
_DSC0922-Edit
Fot. Jacek Simiński

Koncern BAE Systems prowadzi jak podwykonawca WZL-2 modernizację myśliwców typu MiG-29 Sił Powietrznych RP. Obejmuje ona zamontowanie systemu identyfikacji „swój-obcy” w standardzie Mod.5 na wszystkich zarówno jedno, jak i dwumiejscowych samolotach tego typu.

Reklama

Prace prowadzone są w WZL-2 i obejmą 31 samolotów MiG-29 i MiG-29UB. Program wiąże się z tym, że w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy), który jest zastępowany systemem IFF Mark XIIA (mod 5 jako podstawowy mod bojowy).  Modernizacja wpisuje się w szerszy program unowocześniania MiGów-29.

BAE Systems dostarczy transpondery AN/APX-125 AIFF dla MiG-ów-29A i AN/DPX-7 dla MiGów-29UB. Program modernizacji i montażu systemu na polskich myśliwcach rozpocznie się w czerwcu 2018 roku, loty testowe pierwszych samolotów z nowym systemem są spodziewane w październiku br. W pierwszej kolejności modyfikacja obejmie maszyny MiG-29A. BAE Systems zapewnia zarówno transpondery, jak i szkolenia oraz wsparcie eksploatacyjne. Proces modernizacji każdego samolotu i montażu na nim nowego systemu ma potrwać kilka miesięcy.  

To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.

Mark Supko, wiceprezes ds. systemów elektronicznych w BAE Systems

Przejście z systemu IFF w wersji Mark XII  (Mod 4) na Mark XIIA jest związane przede wszystkim z wprowadzeniem nowego modu 5, w którym zastosowano nowoczesne metody cyfrowego kodowania i szyfrowania transmitowanych sygnałów. Nowa wersja ma  charakteryzować się m.in. najwyższym stopniem odporności na fałszowanie sygnału, a także ma lepsze parametry techniczno-operacyjne.

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
pragmatyk
wtorek, 5 czerwca 2018, 11:27

BAE Systems z Poznania. MiG 29 ,to jeden z najbardziej udanych rosyjskich samolotów ,nowsze wersje są oparte na tej konstrukcji. Mam nadzieję ,że montaż nowych systemów przybliży ten samolot do wspólczesnych generacji lotniczych.Lepiej póżno niż wcale.

-CB-
środa, 6 czerwca 2018, 01:04

Nowych systemów? Przecież to tylko IFF... A my mamy niestety wersję eksportową, bardzo okrojoną, w dodatku samoloty nigdy nie modernizowane. Do współczesnej generacji nie da się już tą konstrukcją przybliżyć.

kołalsky
wtorek, 5 czerwca 2018, 11:10

Dla mnie to kompletna paranoja. Z jednej strony obawiamy się putinowskiej Rosji, a z drugiej \"pielęgnujemy\" sprzęt którego jedynym producentem jest potencjalny wróg. Ile jeszcze takich dualizmów jest w uzbrajaniu naszej armii...

Miki
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 21:45

Ta modernizacja Mig29 jest głównie po to, żeby nam sojusznicy tych Migów nie postrącali. Reszta ta pikuś, ten złom jeszcze trochę polata.

Zajac
wtorek, 5 czerwca 2018, 12:55

Modernizowac to mozna ORP Blyskawica (ORP Burzy juz raczej dzielna admiralicja nie da rady). A to co lata w Polsce to jest wlasnie zlom do przerobu na opakowania do zyletek !!!

Polak
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 20:46

Bardzo dobrze ze smokery będą modernizowane? To świetne samoloty. Dolozyc do nich odpowiednie uzbrojenie i jeszcze z 10lat polatają

-CB-
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:57

Jeśli się nie mylę, to przynajmniej dwie polskie firmy (i to chyba obie należące do PGZ/MON) chwalą się, że produkują IFF w najnowszej wersji. Czyli co: tylko się chwalą i biorą kasę na badania, a w rzeczywistości nie produkują, mają ceny jak zwykle kilka razy wyższe niż konkurencja, czy ci co najbardziej krzyczeli o wspieraniu polskich firm, wspierają jednak zagraniczne?

zz
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 15:21

Polska firma mogła to wyprodukować i zamontować a tu jakieś przekręty . za grube miliony jak zwykle.

g77
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:52

Jak modernizować to zacząć od radaru, awioniki, uzbrojenia. Przecież to wszystko jest dostępne. Gorzej z silnikami...

Banan
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:48

Silniki są tak samo dostępne jak radary.

Rafal
wtorek, 5 czerwca 2018, 12:17

A niby skad silniki?

wojtek
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:23

czy w Europie najeżonej systemami pl wogóle jest sens utrzymywac jakieś lotnictwo myśliwskie poza maszynami do startu rakiet z powietrza i najnowszymi maszynami 5 generacji, które cokolwiek mogą wnieść do układu sił?

Rekin
wtorek, 5 czerwca 2018, 08:51

Nie wydaje ci się że w świetle tego że wszyscy w Europie utrzymują lotnictwo myśliwskie twoje pytanie jest zwyczajnie głupie. Masz dziesiątki zadań które mogą być wykonywane tylko przez samoloty myśliwskie.

PRS
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:21

,,w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy)\" Czy wymontowany Mark XII mod 4 trafi np. na pozostałe ,,statki latające\" SP czy zostanie spisany protokół zniszczenia? Na temat katastrofy Miga cisza w eterze... 31 maszyn ( w tym z wersjami UB) to mniej niż 2 eskadry... Przydało by się odkupić od jakiś byłych demoludów z 6 maszyn do remontu. Mamy w tym doświadczenie. Z 2 oczywiście na kanibalizację... P.S. Szwajcarzy najpierw ogłoszą referendum ogólnokrajowe na temat tego czy chcą nowe 30 maszyn. Jeżeli będzie pozytywne to ogłoszą przetarg. Wśród wybranych już potencjalnych maszyn nie ma F-16...

Willgraf
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 13:56

do wszystkich laików tzw. znawców...sprawność bojowa F-16 jest na poziomie 25-30 % zatem maks 9-12 samolotów sprawnych na bieżąco do lotów...Sprawność Mig-29 to 70 -85% ..zatem o czym wy mówicie o jakim zakupie czegoś co generalnie jest niezdolne do lotów i może startować jedynie z dwóch lotnisk w Polsce

Tomo
wtorek, 5 czerwca 2018, 08:59

No ile razy będziesz wypisywał te same kłamstwa ? Sprawność F-16 utrzymuje się od dekady na poziomie 70 do nawet 90 procent.

BUBA
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 21:22

W jednostkach F-16 Dowódca Sił Powietrznych przyznawał nagrody za programy kanibalizacyjne radiolokatora. Powstał nawet specjalny biuletyn kanibalizacyjny. Wyciągano części z różnych samolotów i odsyłano w jednym zapasowym radiolokatorze a on wracał naprawiony po kilku miesiącach z USA. Problem w tym że zapasowy radiolokator jest jeden a samolotów 48 więc część oczekuje wciąż na naprawę w USA systemu uzbrojenia. Stąd mała dostępność samolotów zdobnych do podjęcia walki powietrznej. Natomiast F-16 mogą latać bez radiolokatora ale już walczyć nie. I w ten sposób tuszuje się mankamenty samolotu bez serwisu - przecież lata o co chodzi? ................................................................................................................................................................................ Nie przejmuj się Willgraf F-16 z niesprawnym radiolokatorem jest i tak lepszy od MiGa uzbrojonego i gotowego do walki bo F-16 jest amerykański. A wszystko co amerykańskie jest lepsze...w Technologicznej Pyrlandii.

Banan
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:51

Chyba ci się liczby pomyliły akurat migi z racji wieku i braku wsparcia producenta miewały okresy gdzie ich dostępność była na poziomie 30%. F16 z wyjątkiem jednego incydentu mają dostępność 60-75%.

Podbipieta
wtorek, 5 czerwca 2018, 05:59

Dokładnie tak.Efy mają sie dobrze....

Whiro
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 18:47

Dlaczego niby może startować jedynie z dwóch lotnisk? Bo kamyczki są ? Czy piaseczek? A co mi z 75 % sprawności miga 29 jeśli na polu walki stanowi on nikła sile?

Czesio
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 17:32

Przestań siać dezinformację. 25-30%? To z czterech polskich efów w Kuwejcie latał tylko jeden?

Pim
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 20:08

A jaka pana zdaniem jest obecna sprawność, przy założeniu, że niektóre części trafiają do serwisu do USA. Tam nie ma pośpiechu i mamy do czynienia w kanibalizacją samolotów?

Tomo.
wtorek, 5 czerwca 2018, 09:06

70-90 procent. Różnie w różnych latach. I nie mamy do czynienia z żadną kanibalizacją. Po prostu część i podzespoły które muszą być serwisowane czy naprawiane w USA mamy nadmiarowo.

Fun Davienowskich bajek
czwartek, 7 czerwca 2018, 21:30

Czego mamy \"nadmiarowo\"? Dzieciaku: to dość znany problem, że pewne \"moduły\" (do których strona polska nawet nie może \"zajrzeć\" (bo polscy mechanicy mogą samodzielnie te maszyny w zasadzie tylko tankować i podwieszać uzbrojenie) wysyłane są do USA i wracają po kilku miesiącach zupełnie \"inne\" tj. z innymi numerami. Te wracające pochodzą najpewniej z \"kanibalizowanych\" w USA innych egzemplarzy F-16, których tam nie brakuje. Ale co najniebezpieczniejsze: mogą być z wersji starszych choć z naszymi \"kompatybilnymi\" ale bez części funkcji. To temat \"tabu\" dla ogółu ale wybitnie świadczy o tym jak \"Wuj Sam\" któremu Polska wchodzi ostatnimi czasy bezkrytycznie w cztery litery bez wazeliny traktuje swojego \"wasala\".

BUBA
środa, 6 czerwca 2018, 23:47

90% pełnej dostępności to te samoloty nie posiadały nigdy. I pisze to z pełna odpowiedzialnością. NIGDY. Po pierwsze nie było przeszkolonych pilotów ze statusem Combat Redy, po drugie samoloty jak już przyleciały miały kilkaset usterek i nie nadawały się do odbioru. Zrobiono fetę na pokaz. Zapoznaj się z raportami DSP Gen. Błasiaka. Do 2013 samoloty miały niesprawny system walki elektronicznej więc...jakie 70%? To były sprawne czy tylko zdolne i dopuszczone do lotu - tu system uzbrojenia może być niesprawny? Bo to dwie różne rzeczy latać i walczyć.

Janek
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 13:51

modernizacja migów - ładnie brzmi ale skończy się na IFF, nowym lakierze i nowych oponach

Lehu
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 13:32

Trzeba było ok. 10 lat temu porządnie, głęboko zmodernizować Migi 29. A tak bezustanne łatanie dziur i wydawanie kasy. Może o to chodzi???

ryba
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:58

tak sie to robi na całym swiecie łata sie dziury a jak juz nie można załatac to opracowywuje sie nowe wazne aby całosc działan na rzecz obronnosci stwarzały takie możliwosci aby każdego przeciwnika odeprzec i skontrowac jeszcze na poziomie granicy .

-CB-
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:50

No nie do końca. W wielu tych bardziej cywilizowanych krajach modernizacje sprzętu planuje się już na etapie jego produkcji i zakłada, że pierwsza będzie np. po 10 czy 15 latach wraz z remontem głównym. Wtedy koszty eksploatacji, szkoleń i samych modernizacji są niższe, a sprzęt przez cały okres życia w miarę nowoczesny. U nas przez 30-40 lat nic się nie robi, a później ogłasza wielkie plany modernizacyjne, które tak naprawdę nie mają już wtedy żadnego sensu.

Adam
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:41

Trzeba było. Wiele rzeczy trzeba było 10 lat temu ale z tym to wiesz do kogo.

blbllblbb
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 13:20

Szkoda na to wydawać kasę lepiej sprzedać i dokupić choć z 6-12szt F16V

JSM
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:43

Przecież to zupełnie inna klasa i przeznaczenie samolotów. Za MiG-i to F-15 albo Super Hornety

Banan
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:53

No akurat migowie o wiele bliżej do F16 niż F15 czy F18(!).

Bielakosp
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 12:59

Wszystko w porządku. Niech ulepszają. Tylko nasowa się pytanie. Czy to jest opłacalne? W sumie na tą chwilę co lepszego pozostaje? Od kad ruszył program HARPIA cisza i cisza. Samoloty 5 generacji. Hmm. Może za 10 15 lat. Lepiej dokupić 2 eskadry F-16.

iras
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 21:54

Ale wszystkie F16 na świecie, oprócz tureckich, amerykanie mogą wyłączyć z użycia jednym guzikiem.

JSM
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:45

Dorzucisz ze 2 mld $ do budżetu? To wtedy w/g życzenia Jaśnie Pana.

Banan
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:53

Spokojnie można dorzucić 20mld wystarczy zlikwidować 500+.

www
wtorek, 5 czerwca 2018, 13:14

Wtedy nie będzie tymi samolotami kto miał latać :) I tak źle i tak niedobrze.

Polsk
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 20:51

Spokojnie..Rudy wróci to zlikwiduje 500plus...sęk w tym ze te 20mld..moze zaginąć po drodze

Marek
wtorek, 5 czerwca 2018, 07:30

Zgodnie ze swoją dawną zapowiedzią zlikwiduje także \"motorówki\" pływające po Bałtyku. Potem wprowadzi zmiany w systemie emerytalnym polegające na tym, że na emeryturę będzie można iść po ukończeniu lat 100 i uzyskaniu pisemnej zgody żyjących rodziców. Na koniec, żeby poprawiły mu się słupki sondażowe, uzyskane w ten sposób oszczędności przeznaczy na truskawki dla domów dziecka.

Podbipieta
wtorek, 5 czerwca 2018, 06:01

He,he,he...dobre....

erdfsa
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 12:28

To pierwszy przypadek w świecie gdy najnowocześniejsze transpordery montowane są na egzemplarzach muzealnych. Nie zwiększamy możliwości bojowych samolotu, nie wymieniamy radarów, awioniki. Nie wymieniamy silników które już nie są produkowane w tej wersji. Nie przystosowujemy samolotu do zachodniego uzbrojenia. My, Polacy, wywalamy kasę na system IFF i malowanie samolotu twierdząc że jest tu super wypasiona modernizacja złomu.

Sternik
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:47

Nie wymieniamy radarów, awioniki, nie wymieniamy silników bo to się na prawdę nie opłaca.

Erdfsa
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 21:43

Zgadza się. To po prostu złom bez wartości bojowej generujacy koszty. Po co pakować w niego nowoczesny IFF?

-CB-
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 19:52

Zgadza się, ale przez to wychodzi też na to, że eksploatacja tych samolotów w takiej wersji jest również nieopłacalna.

ktos
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 11:51

\"To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.\" i tu pojawia sie pytanie... czy jestesmy tak innowacyjni ze jako pierwsi wprowadzamy taki sprzet w post sowieckim obozie, czy moze jako ostatni uzywamy tak stary sprzet i jestesmy jednoczesnie pierwsi i ostatni.

giojas
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 11:39

Zamiast wydawać piniądze na wymianę czegoś, co działa dobrze lepiej daliby więcej kasy na lekcje WF w szkołach żeby dzieci nie bawiły się smartfonami tylko uprawiały sport.

Feluś
wtorek, 5 czerwca 2018, 13:32

Nie kuś, bo jeszcze zrobią strzelnicę w każdej szkole!

JSM
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:49

Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku, że jednak nie działa i np. Rosjanie mogą podesłać swoje samoloty udające nasze MiG-i. Proste?

tut
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 11:28

Dla mnie to akurat zła wiadomość. Akurat ten moduł powinniśmy robić sami. Tym bardziej że mamy w tym doświadczenia.

JSM
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:50

Doświadczenie mamy. Gorzej z ochroną kontrwywiadowczą.

Stefan
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 11:08

a 32-drugi MIG 29 spadł parę km od lotniska. Do dziś nie udało się ustalić, czy mu zabrakło paliwa i czy pilot się katapultował... Ale minęło zaledwie pół roku...

ck16
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 10:59

Polska powinna się na coś zdecydować i być konsekwentna. Jeśli MiG-i mają u nas latać jeszcze z 15-20 lat to je nie tylko modernizujemy ale i staramy się dokupywać inne używane egzemplarze i je również modernizować (musimy też mieć do nich odpowiedni zapas części zamiennych na te 15 lat). A jeśli zamierzamy z nich zrezygnować np za 5-7 lat to już teraz powinniśmy ogłosić przetarg na nowy samolot przy czym jako nowe samoloty możemy potraktować również używane F16 czy inne podobne.

JSM
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:53

Mig-i są potrzebne tylko do czasu wojny czyli maks 2-3 lata. Po wojnie już nie będą potrzebne. A nowy IFF musi być bo stary Rosjanie już złamali i mogliby wlecieć udając naszych.

Adams
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 10:58

Czyli nowych samolotów nie będzie tylko modernizacja postsowieckich wraków.Tak samo jak śmigłowce i czołgi T-72,wraki do modernizacji a nic nowego a Macierewicz jeździ po Polsce i opowiada że za jego rządów Polska ma 3 najsilniejszą armię w Europie

Sternik
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:55

Będą. Po wojnie czyli za jakieś 3-5 lat.

PKP kargo
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:08

Ale nie mówił z której strony... Miał na myśli ariergarde czy awangardy?

Smuteczek
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 10:56

Wiadomo juz cos wiecej o tej ostatniej katastrofie gdzie pilot przezyl w kabinie? Cos długo nie ma oficjalnych informacji na ten temat

dawo
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 13:54

Jak nie wiadomo. Błąd pilota a fotel nie zadziałał. Zawiodły ładunki pirotechniczne, które nie były serwisowane lub ich w ogóle nie było. Dopiero teraz na szybkości się je kupuje zanim wyjdzie na jaw i ktoś aferę zrobi.

Tomo
wtorek, 5 czerwca 2018, 09:13

Skąd masz te informacje ? Żadne oficjalne źródła (KBWL czy prokuratura wojskowa ) nic nie podały.

Podbipieta
wtorek, 5 czerwca 2018, 06:07

Jak nie były serwisowane to znaczy że ktoś spirytus wychlał bo to podstawowy smar do pirotechniki katapult.Wiem bo piłem.Super czyściocha..Nie to co w sklepie.

Tweets Defence24