- Wiadomości
Miniśmigłowce Skeldar V-200B wybrane przez niemiecką marynarkę wojenną
Szwajcarsko – szwedzka firma UMS Skeldar, założona przez grupę przemysłową Saab i firmę UMS AERO, będzie dostawcą bezzałogowych pionowzlotów V-200B dla niemieckiej marynarki wojennej. Drony te będą uzupełnieniem dla śmigłowców pokładowych, zastępując je w szczególnie niebezpiecznych misjach i na okrętach, gdzie nie ma miejsca na zbudowanie odpowiednio dużego lądowiska dla helikopterów.

Kontrakt z firmą UMS Skeldar podpisał 3 sierpnia br. niemiecki urząd ds. uzbrojenia, technologii informacyjnej i eksploatacji BAAINBw, zajmujący się realizacją programów pozyskania sprzętu dla Bundeswehry. Umowa zakłada dostarczenie dwóch bezzałogowych miniśmigłowców V-200 do końca przyszłego roku, są one przeznaczone na korwety typu 130 Braunschweig.
Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez niemieckie media, kontrakt podpisany przez urząd BAAINBw nie oznacza wcale, że szwedzko-szwajcarski dron będzie w przyszłości docelowym bezzałogowcem dla sił morskich Niemiec. Wskazuje się np. na to, że wcześniej w 2018 r. podpisano umowę z amerykańską firmą AeroVironment na dostawę trzech bezzałogowych samolotów RQ-20 Puma AE II.
W rzeczywistości mamy tu jednak do czynienia z zupełnie innego rodzaju systemami bezzałogowymi, o różnych możliwościach bojowych i o różnych wymaganiach co do startu i lądowania. Przykładowo, V-200 ma na tyle duży udźwig, że w razie potrzeby może przenosić również uzbrojenie (małe, zdalnie sterowane rakiety).
Zaskoczeniem jest jednak sam wybór, ponieważ bardzo duże szanse w postępowaniu miał inny bezzałogowych miniśmigłowiec – austriacki dron Schiebel C-100 Camcopter. Był on zresztą od wielu lat testowany przez Niemców – i to dodatkowo pod patronatem NATO (w próbach tych uczestniczyli również oficerowie polskiej Marynarki Wojennej). Ostatecznie urząd BAAINBw wybrał jednak nową wersję Skeldara – V-200B, która została przetestowana na początku 2000 roku.
Zastosowano w nim już bardziej wydajny dwusuwowy silnik, który zwiększy możliwości taktyczno-techniczne dronów (zwiększając miedzy innymi prędkość i pułap) i zmniejszy koszty ich eksploatacji (wydłużając czas pomiędzy obowiązkowymi przeglądami). Wprowadzono też zmiany konstrukcyjne do samego płatowca, zwiększając jego wytrzymałość i zmniejszając ciężar. Automatycznie przełożyło się to na zwiększenie zasięgu i autonomiczności (do ponad 5 godzin przy maksymalnym obciążeniu).
Dron Skeldar V-200 to miniśmigłowiec o długości 4 m, średnicy wirnika 4,6 m, wysokości 1,3 m, szerokości 1,2 m i masie startowej 235 kg. Bezzałogowiec może się poruszać z prędkością maksymalną do 150 km/h, do pułapu 3000 m w promieniu 200 km (który zależy od zasięgu systemu łączności). Bardzo ważną cechą systemu jest jego modułowość. Dzięki niej bardzo szybko i łatwo można wymienić ładunek przenoszony przez V-200, a więc zmieniać rodzaj wykonywanego przez ten miniśmigłowiec zadania.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS