Miliony na części do Bielików [AKTUALIZACJA]

27 sierpnia 2020, 11:00
840_472_matched__pjq66h_20161017testy041
Fot. Leonardo

41. Baza Lotnictwa Szkolnego poinformowała o zakończeniu przetargu na części zamienne i materiały do samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik, które mają umożliwić ich eksploatację w latach 2021-2022.

Przetarg ogłoszono w marcu br. i zakładano, że w jego ramach zostanie wydanych łącznie do 24 mln PLN brutto. Wydatek okazał się nieco większy i wyniósł 24,76 mln PL, mimo że spośród 26 zakładanych zadań trzy zostały unieważnione. Nie zakupiono siatek uprzęży HPRU zespołu fotela (planowano 44 sztuki), linek ściągających (10 plus 10 w opcji) i zespołów spadochronu stabilizującego (14+14). Powodem tego był brak złożonych ofert w tych zadaniach.

Największym dostawcą w przetargu został producent samolotów M-346 Bielik/Master czyli Grupa Leonardo. Dostarczy ona:
- 5 koncentratorów tlenu;
- 4 regulatory tlenu ;
- 5 butli tlenowych;
- 12 osłon termicznych APU;
- 4 linki wypuszczania spadochronu hamującego;
- 1 pomocniczą jednostkę zasilającą APU;
- 1 komputer sterowania lotem;
- 1 blok taktycznego systemu treningowego;
- 1 radiostację V/UHF typu SRT-651/N;
- 1 goleń podwozia przedniego;
- lewą i prawą lotkę;
- lewą i prawą klapę zaskrzydłową;
- uniwersalną skrzynkę sterowniczą;
- blok sterowania prądnicą;
- zespół hamulca podwozia;
- 3 skrzynki prądu stałego;
- 3 skrzynki przyłączeniowe. 

Oprócz tego pewne zamówienia trafiły do polskiej spółki Ankol, jednak ich  wartości nie przekracza 0,5 mln PLN. Są to Zawory jednokierunkowe zwrotne i zawory bezpieczeństwa.

Kontrakty przewidują jednocześnie opcje, które potencjalnie mogłyby objąć dodatkowe części zwiększając wartość kontraktu do 41,5 mln PLN.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
Szczery
czwartek, 27 sierpnia 2020, 20:23

Moja pięcioletnia skoda nie wymaga zakupu pakietu części zamiennych.

koniu
czwartek, 27 sierpnia 2020, 19:20

Po co nam te samoloty jeżeli polskie szkolenia pilotów nie uzyskały certyfikacji USAF i piloci jadący na szkolenia do US na F-16 zaczynają kursy od zera - marnotrawiąc nasze pieniądze i czas na szkolenie?

kaelivan
piątek, 28 sierpnia 2020, 10:58

Serio pytasz? Nie wiesz po co u nas są przetargi? Żeby pijawki miały skąd krew ssać.

w
czwartek, 27 sierpnia 2020, 18:58

cały swiat robi biznes na częsciach zamiennych. Nie na wyrobie

emeryt
czwartek, 27 sierpnia 2020, 17:52

No całkiem nieźle , czekam kiedy zostanie rozpisany przetarg na części zamienne dla Jastrzębi bo jakoś MON milczy na temat ilości sprawnych samolotów mimo pytań ze strony mediów. Pieniędzy zabrakło czy co ?.

Logistyk
czwartek, 27 sierpnia 2020, 16:21

W Polsce powstawały na deskach kreślarskich i nie tylko polskie samoloty bojowe: Grot, Grot 2, Iryda, Orkan (na bazie Irydy) Skorpion, Szerszeń, Kobra 2000, EM-10 Bielik. Zanim zaczęto nad nimi prace wstępne to były one już dyskwalifikowane dlatego mamy co mamy. Podobnie ze śmigłowcem-dronem ILX-27. Dobrze się zapowiadał i... znikł. Inni spijają śmietankę.

biały
czwartek, 27 sierpnia 2020, 19:53

wystarczyła by Iskra z nowoczesną awioniką i nowoczesnymi silnikami , parametry lotu nie miała takich złych , a nie porywanie sie z motyką na słońce . I wyszło jak wyszło niw potrafili budować , były przemiany transformację trzeba było unowocześnić Iskrę i kasa by została w kraju tylko silniki by sprowadzili do nowych płatowców

Logistyk
czwartek, 27 sierpnia 2020, 20:58

Tendencje wśród polityków i wojskowych były takie, by pozyskiwać sprzęt zachodni dlatego niszczono, nie dofinansowano naszych projektów, zakładów zbrojeniowych które były postawione przed widmem upadku wobec braku zamówień, braku informacji czego wojsko oczekuje od przemysłu (działania m. innymi Klicha). Czym to się skończyło? Zakupami z półeczki, brakiem rozwoju własnej myśli technicznej, brakiem konkretnych intratnych produktów którymi zainteresowane byłyby armie innych państw. Teraz inni spijają śmietankę.

Patriota
czwartek, 27 sierpnia 2020, 17:34

Dlatego, że polska myśl techniczna jest na skandalicznie niskim poziomie. W polskich szkołach uczy się o cierpieniach Jezusa i wydaje na to około 4 miliardy złotych rocznie, natomiast nauki ścisłe są celowo marginalizowane, gdyż nie są zgodne z nauczaniem kościoła.

kaelivan
piątek, 28 sierpnia 2020, 11:05

To mało wiesz o nauczaniu kościoła. Popatrz np. na wkład księży w kosmologie. To tylko ludzie ktorzy są tak wierzący, że aż są heretykami lekceważą naukę.

Bany
czwartek, 27 sierpnia 2020, 16:08

A Leonardo zaplacilo kary umowne na opoznienie pierwszej transzy dostawy Bielikow?

Karkoszka
piątek, 28 sierpnia 2020, 11:55

Nie zapłacił i nie zapłaci. Wystarczy, że "dofinansował" kogo trzeba przy zakupie, a to zobowiązuje. Napisano wyżej"polski podatnik przepłacił dwukrotnie w stosunku do pierwotnej ceny". Zrozumiany?

Autor widmo
czwartek, 27 sierpnia 2020, 15:08

Patrzcie i uczcie się, jak się robi prawdziwe interesy w zbrojeniówce. Leonardo jest chyba liderem wyciągania pieniędzy z budżetu MON.

Victor
czwartek, 27 sierpnia 2020, 23:43

Nie dorasta do pięt LM w tym zakresie.

Pit82
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:46

Dlaczego w cenie zakupu Masterów nie było wliczonych części i serwisu na np 20lat? Albo chociaż gwarancji na cenę części i serwisu na te 20lat. Teraz będą przy każdym przetargu podnosić cenę o 100%. Paranoja!!!

jarema
czwartek, 27 sierpnia 2020, 19:02

Bo poprzedni rząd PO kupił najtańszy pakiet bez serwisu i części zamiennych...

edda
piątek, 28 sierpnia 2020, 13:16

to sprawdź kto dokupił tych samolotów i jaką podpisał umowę, pisowczyku bez wiedzy

w
czwartek, 27 sierpnia 2020, 18:58

tak powinien wygladac porzadny przetarg. Ale ....

Wojciech
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:46

Się zniszczyło własny przemysł lotniczy to trzeba płacić innym.

tępym być to sztuka
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:19

Włoskie "fiaciki" już nam wychodzą bokiem, a pożytek bojowy z tej wersji jest żaden ! Gdzie obiecana lata temu międzynarodowa szkoła latania mająca wykorzystywać Mastery ? Przypomniałem sobie włosi ją stworzyli ...

Dr.House
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:12

To jakieś nieporozumienie z tymi samolotami. Nowy samolot a już takie sumy trzeba na ich naprawy wydawać. Oddać te samoloty włochom a pieniądze za zwrot samolotów przeznaczyć na projekt i produkcję polskiego samolotu Grot-2.

ewa
piątek, 28 sierpnia 2020, 13:17

ale brednie, sam wyklepiesz w garażu? a może zrobi to dla Ciebie Biedronka?

As
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:08

No tak jest jak nie ma fachowców a kierują działacze. Do wszystkiego co kupujemy powinniśmy od razu doliczać drugie tyle.

wers
czwartek, 27 sierpnia 2020, 14:00

Te brakujące części dorobi Pan Zenek w garażu. Mamy w tym wprawę. Idiotyczne jest oczekiwanie ze strony MON że te wymienione części dostarczy ktoś inny niż producent samolotu, kolejne chałupnictwo i druciarstwo oby nie skończyło się znowu katastrofą. Kolejne pytanie to jak został podpisany kontrakt? bez części zamiennych? aby taniej?

Rafał
czwartek, 27 sierpnia 2020, 19:04

Spytaj Siemoniaka, on podpisał umowę na te samoloty.

wedda
piątek, 28 sierpnia 2020, 13:18

Pytam również obecną włądzę która dokupywała te nieloty....ciągłe odsyłanie do poprzedników jest żenujące.

Kozakiewicz
czwartek, 27 sierpnia 2020, 13:58

Włosi dobre robią tylko buty.

Max
czwartek, 27 sierpnia 2020, 13:14

5 butli tlenowych .... Mamy rozmach!

kaelivan
piątek, 28 sierpnia 2020, 11:07

Fajniejsze są helowe. Hihi

Tweets Defence24