Miliardowy Lynx w dwóch etapach. Węgry zamawiają BWP z Niemiec

10 września 2020, 08:50
Lynx_Ungarn
Fot. Rheinmetall.
Reklama

Węgry zamówiły za ponad 2 miliardy euro 218 bojowych wozów piechoty Lynx, opracowanych przez niemiecki koncern Rheinmetall. Ich produkcja będzie realizowana w dwóch etapach, w Niemczech i na Węgrzech.

Złożone przez władze Węgier zamówienie obejmuje dostawę 218 pojazdów Lynx oraz dziewięciu wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Buffalo (zdolnych również do wsparcia pozyskanych przez Węgry czołgów Leopard 2A7+ i haubic PzH 2000), a także symulatorów i szkoleń oraz wstępnego pakietu części zamiennych i wsparcia eksploatacji. Uzbrojeniem nowych węgierskich BWP będą wieże Lance produkcji Rheinmetalla z armatami 30 mm.

Niemiecki koncern podkreślił w komunikacie, że w trakcie kilkudziesięcioletniego cyklu życia Lynxów na Węgrzech najprawdopodobniej otrzyma kolejne zlecenia, związane ze wsparciem ich eksploatacji. Sam program zostanie natomiast podzielony na dwa etapy. W pierwszym Węgrzy otrzymają 46 wozów Lynx (prawdopodobnie przeznaczonych dla jednego batalionu) oraz wszystkie dziewięć pojazdów zabezpieczenia technicznego. Wszystkie te pojazdy mają być wyprodukowane w Niemczech, a wieże Lance dla pierwszego etapu – w zakładach Rheinmetalla w Australii.

Natomiast pozostałe 172 pojazdy zostaną wyprodukowane na Węgrzech, przez spółkę joint venture stworzoną na bazie porozumienia węgierskiego rządu i niemieckiego koncernu. Węgrzy podejmą w tym celu inwestycję w zbudowanie nowego zakładu produkcyjnego, który ma wynieść zdolności tamtejszego przemysłu na nowy poziom.

Prezes zarządu Rheinmetall AG Armin Papperger powiedział, że „rynkowy przełom” Lynxa to duży sukces dla koncernu. Dodał też, że podejmując decyzję o pozyskaniu tych wozów przywódcy wojskowi i polityczni na Węgrzech wykazali się „realnym przywództwem”. Dzięki temu Węgry staną się bardziej efektywnym członkiem NATO. Będą też pierwszym użytkownikiem niemieckiego BWP, oferowanego również Czechom, Australii oraz w specjalnej wersji, w kooperacji z przemysłem amerykańskim - USA.

Dla tamtejszej armii wprowadzenie niemieckich BWP będzie przełomem, bo dziś posiada ona jedynie rosyjskie kołowe transportery w rodzaju BTR-80/80A. Pojazdy Lynx będą też dobrze dostosowane do współpracy z czołgami Leopard 2, pozyskanymi wcześniej przez Węgry (44 nowe Leopardy 2A7+ i 12 używanych Leopardów 2A4). Po sfinalizowanym w końcu 2018 roku zakupie czołgów i 24 haubic PzH 2000 jest to kolejny duży kontrakt Węgier w niemieckim przemyśle zbrojeniowym. Należy oceniać, że jest to dążenie do ściślejszej współpracy wojskowej, ale i politycznej z Berlinem.

Po wybuchu wojny na Ukrainie Węgry zdecydowały się na skokowe zwiększenie wydatków obronnych z mniej niż 1 proc. PKB w 2014 roku docelowo do 2 proc. w roku 2026. To pozwoliło na zwiększenie liczebności armii (zarówno jednostek czynnych jak i rezerw) i uruchomienie szeregu programów modernizacyjnych. Najważniejsze z nich to, obok wspomnianych „pancernych” zakupów kontrakty na śmigłowce H225M Caracal i H145M z 2018 roku oraz przygotowywana umowa na zestawy przeciwlotnicze NASAMS. Zakupiono również nowej generacji broń strzelecką oraz zestawy przeciwlotnicze Mistral 3.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 77
Reklama
*Niezalezny obserwator*
piątek, 18 września 2020, 11:30

Wydawać by się mogło że Węgrzy wchodzą to z dwóch powodów. Technologia i możliwości wytwórcze skomplikowanych komponentów w swoich fabrykach. Sam dobór sprzętu może być podyktowany na przykład możliwością operacji militarnych na wschód lub na południe od Węgier.

meek rozpaczy
niedziela, 13 września 2020, 16:56

Paszczak pomaluje na nowo t 72 ipostawi 3 pod domem kartofla

:))
poniedziałek, 14 września 2020, 13:06

T 72 i PT 91 nie są złymi maszynami... mogą służyć do ustawiania posterunków w drugiej linii działań etc. ewentualne zielone ludziki musiałby mieć pociski przeciwpancerne co osłabi ich mobilność. Ważne aby systemy anty dronowe rozwijać. Nie trzeba ich kupować bo je mamy a każdy sprzęt trzeba modernizować jak to nawet zaznaczono w powyższym artykule.

Interek
sobota, 12 września 2020, 08:07

A u nas cyk modernizacja hełmów z czasów układu warszawskiego

Hak
piątek, 11 września 2020, 15:11

Skokowy wzrost Ha ha Faktycznie 1 procent w 10 lat. Skok ogromny ha ha

Energy
piątek, 11 września 2020, 11:12

Kupować dużo, to niekoniecznie kupować mądrze. Można najeżyć kraj wielkości Węgier tego typu bronią, ale pozostaje pytanie po co, jeśli Putin zajmie go bez jednego wystrzału, Niemcy ukatrupią odcięciem gospodarczym, a sugerując ewentualną interwencję na Ukrainie, to szanse nawet najlepszego sprzętu w starciu w obitą w boju armią ukraińską, wyglądają marnie. Decyzja polityczna

piątek, 11 września 2020, 21:35

Przecierz tzw ukraińska armia dostaje baty od piechoty Rosyjskiej

Zaq
piątek, 11 września 2020, 06:41

A u nas chcą modernizowac BWP 1.

klawiatura
piątek, 11 września 2020, 00:21

Odpowiemy powołaniem kolejnych generałów i płaceniem za klepanie po plecach przez najlepszego na świecie sojusznika.

Obiektyw
czwartek, 10 września 2020, 22:11

Nie wiem czy Węgrzy dobrze przemyśleli ten zakup. Przecież gdyby spojrzeli na mapę Węgier zwróciliby uwagę ze ich kraj jest poprzecinany dwoma- trzema dużymi rzekami. A Lynx ma podstawową wadę - nie pływa. Wiec nie wiem jak oni chcą szybko przeprawić się przez Dunaj/Raba / Tisza. Przecież oni powinni kupić naszego Borsuka który jest idealny na takie warunki i spełnia wymogi nowoczesnego pola walki.

Anders
piątek, 11 września 2020, 09:19

Nie wiem Czy borsuk po dunaju poplynie. Dunaj ma szybki nurt.

Obiektyw
piątek, 11 września 2020, 16:07

Popłynie , nie popłynie. Chodzi raczej o kurczowe trzymanie się koncepcji , którą niewiele krajów w Europie zaprząta sobie głowę. Stawiaja na pancerz i przeżywalność załogi. A spektakularne wizje dziesiątek bwp przekraczających wpław rzekę to fajnie wyglada na filmach z Holywood.

Nikt
piątek, 11 września 2020, 22:05

Mosty pontonowe i szturmowe to chyba w Polsce jakiś nieistniejący byt, podobnie jak zwykłe mosty

Arnold
czwartek, 10 września 2020, 19:13

Same ruskie trole tu jęczą. Poza tym jak Węgrzy nie będą mieli wielowarstwowej obrony plot to im te czołgi i bwpy Rosjanie rozwalą w dwa dni.

Gorge
czwartek, 10 września 2020, 17:36

Powinniśmy uczyć się od Węgrów pragamtyki

Rain Harper
czwartek, 10 września 2020, 16:05

Wystarczą na rajd do Naddniestrza ?

Gar
czwartek, 10 września 2020, 15:30

Wyglada że to jest modernizacja. I to nie tylko dlatego, że nie wydali wszystkiego na Wisłę i F-35. No tak ojciec mi tłumaczył, że Czesi i Węgrzy to generalnie dość sprytne narody. A ja tego nie kupowałem. A teraz widać jaki naród tacy jego przedstawiciele-decydenci.

Ręce opadają
czwartek, 10 września 2020, 14:57

Kupują za 2 miliardy euro i będą mieli offset za 2 miliardy a my co mamy za f-35 ?? Bazę wojskowa USA za drugie 2 miliardy ? Tak polska robi interesy na świecie ?

Artur Woźniak
czwartek, 10 września 2020, 20:39

Ręce opadają nawet nie ma co

Mobilny
czwartek, 10 września 2020, 17:35

Sprostowanie. Są F16 mają być Patrio Himar Ikr35 a niebawem zapewne i Nare. Przepraszam ale HU nie offset Już bulimy a efektu nie widać plus żołnierze USA w Polsce na nasz koszt. Drama

abc1
piątek, 11 września 2020, 08:21

Co to za bełkot

Zenek
czwartek, 10 września 2020, 14:50

Kalkulacja ekonomiczna ?? / 2 miliardy euro na 218 wozów bojowych a 2 miliardy wydać na amerykanska bazę przeżrą przepiedza a polska będzie z golizna ??

Takie buty
czwartek, 10 września 2020, 14:20

I tak dzięki tym zakupom Parlament Europejski odczepi się od Węgier.

kot w butach
piątek, 11 września 2020, 09:10

Też mam takie wrażenie, że tylko o to chodzi. Przecież taki zakup u nas to wg tych samych internetowych fachowców ilości defiladowe, a na Węgrzech to sukces.

Monkey
czwartek, 10 września 2020, 21:37

To prawda. A dzięki naszym Amerykanie będą się wtrącać w sprawy niezawislości mediów i sądów na spółkę z UE...I to bez offsetu.

olo
czwartek, 10 września 2020, 14:19

Mogą sobie na to pozwolić bo nie wydają dziesiątków miliardów USD na podtrzymanie amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego. Na Patrioty, Himarsy i F- 35. Wszystko przemyślane i ...jaka wdzięczność sojusznika i partnera niemieckiego !!

rmarcin555
czwartek, 10 września 2020, 14:00

Pytanie do ekspertów. Czy ten Lynx będzie dorównywał naszemu zmodernizowanemu BWP1?

Hektor
czwartek, 10 września 2020, 17:46

Nie jestem ekspertem, ale ci odpowiem. Z tym, że po pierwsze, to pytanie powinno brzmieć: Czy nasz zmodernizowany BWP-1 będzie dorównywał temu Lynxowi? Otóż tak samo jak pan Czesio spod budki z piwem po kilku wizytach na siłce nie da rady w walce na bokserskim ringu Mike'owi Tysonowi, tak samo zmodernizowany na typową MON-owską modłę (czyli byle jak) BWP-1 nie będzie równoważnym przeciwnikiem dla Lynxa.

LMed
czwartek, 10 września 2020, 17:35

Nie można porównywać, bo przecież chodzą w innej wadze, per analogia do boksu.

nikt
czwartek, 10 września 2020, 13:31

A my przez najbliższe 15 lat będziemy zmieniać wymagania wobec Borsuka i nikt nie pójdzie za to siedzieć! Odmalujemy sobie 50-cio letnie bewupy, tak jak T-72 i otworzymy granice zapraszając ruskie dywizje.

ghg
czwartek, 10 września 2020, 12:36

Dlaczego nikt w MON nie zaczyna działać na rzecz cięzkiego Borsuka? Przecież prace nad nim bedą trwały lata , już powinno byc finansowanie i praca nad prototypem... Ktoś ewidentnie sabotuje byle u nas w kraju nie powstawał sprzet konkrencyjny na inny rynek

Gort
czwartek, 10 września 2020, 23:16

Oferta na zakład produkcyjny Lynxa już w Polsce była na stole. Nue skorzystalismy a Rheinmettal potrzebuje partnera do eksportu, po to by nie być związany politycznymi blokadami sprzedaży np. na Bliski Wschód. Zignorowane tematy nie lubią leżeć. Ten wóz zaprojektowany na Europejski teatr wojny będzie w Czechach, Austrii, Węgrzech i kilku innych. A u nas będzie ciągłe dłubanie w Borsuku.

Dudley
czwartek, 10 września 2020, 12:34

Ponad 200 bwupów, to sporo jak na tak mały kraj, niemal całkowicie otoczony sojusznikami z NATO i UE. Chyba Orban idzie w ślady Erdogana, jednemu marzy się drugie imperium Osmańskie a drugiemu wielkie Węgry. Szykuję się odebrać Rumuni Siedmiogród, Ukrainie Zakarpacie, Słowacji południe kraju zamieszkałą przez mniejszość węgierską? Ostatnio Orban opublikował mapę królestwa Węgier z Chorwacja w swoich granicach, czym zirytował braci Słowian. A może przyjdzie mu do głowy aneksja rozbrajającej się Austrii i ogłoszenie się cesarzem nowych Austro-Węgier? Czy Węgry mają sąsiada z którym nie byliby skonfliktowani lub w sporze granicznym?

bender
piątek, 11 września 2020, 15:21

Strasznie lubicie w Rosji zmyślać, tak aż do absurdu. A tymczasem rzeczywistość jest taka, że Węgry są w NATO, tak jak Chorwacja i Rumunia, a zbrojenia Sojuszu są skierowane właśnie w celu powstrzymania rosyjskiej agresji. 200 Lynxów dla Węgier to 200 nowoczesnych BWP więcej w siłach NATO.

jurgen
czwartek, 10 września 2020, 12:04

to ich odpowiedz na nasza moderkę BWP-1 - musieli sie bardzo wystraszyć

maniek
czwartek, 10 września 2020, 11:21

Podobny do naszego OP-1,co Wy na to

weras
czwartek, 10 września 2020, 14:22

Tak, tylko w odróżnieniu od naszego nie jest zrobiony z dykty i sklejki.

Kopia
czwartek, 10 września 2020, 13:55

Kopia

orel
czwartek, 10 września 2020, 12:23

Masz na myśli PL-01? z tego co pamiętam ta makieta była właśnie na bazie Lynxa zrobiona stąd to podobieństwo

Ja
czwartek, 10 września 2020, 16:09

Nie, ona byla na bazie CV90

Stefan
czwartek, 10 września 2020, 11:19

I będą mieć najnowszy sprzęt i produkcję u siebie i w razie potrzeby mogą rozjechać nas jak masło... Ciężko się patrzy na polskie bezchołowie...

czwartek, 10 września 2020, 15:25

Już widzę jak Węgier rozjeżdża nas jak masło.

Antex
czwartek, 10 września 2020, 20:38

najpierw Słowację, Rumunię i Ukrainę. Nas nie ruszyli w 1939, Niemców też nie przepuścili.

Kiks
czwartek, 10 września 2020, 15:11

Polski syf pod przewodnictwem gastronoma Błaszczaka > racja. Co do reszty spójrz na mapę.

Sarmata
czwartek, 10 września 2020, 13:21

Akurat to raczej mało prawdopodobne, raczej odwrotnie, to przyjaciel od wieków.

Ble ble ble
czwartek, 10 września 2020, 11:46

Grecy myśleli podobnie do ciebie. Teraz Niemcy za swoje czołgi chcą wyspy na własność, i tak się uzależnia od obcej gospodarki, a Borsuk. A projekt polskiego pływającego Bwp ci się nie podoba bo tańszy, bo polski, bo pływający, czy może gorszy skoro ma gorszą reklamę, i ogólnie się mówi że Polacy nie umieją nic robić.

czwartek, 10 września 2020, 17:03

I tu muszę się zgodzić.

KU CHWALE WIELKIEJ POSCE - PRACA DLA POLAKÓW STOP EKSPORTOWI ZATRUDNIENIA
czwartek, 10 września 2020, 11:18

Polska powinna zakupić wkońcu wiekszą partię BWP BORSUKA rezygnując z modernizacji starych BWP -1 je ewentualnie można zmodyfikować ( doprowadzic do pełnej sprawności poprzez remonty dać nową łacznośc i wizję z uzbrojenia mozna jedynie wymienić ppk MALUTKA NA PIRATA)

Nikt
piątek, 11 września 2020, 22:06

Testy kwalifikacyjne?

edek
czwartek, 10 września 2020, 14:24

O kolega z Tworek znowu nadaje.....a kupilismy już jakiegoś Borsuka? wogóle wyszedł z fazy prototypu? nie? to weź leki.

BWiNG
czwartek, 10 września 2020, 13:43

Do niektórych to jak grochem o ścianę! Aby "... zakupić wkońcu wiekszą partię BWP BORSUKA..." trzeba je najpierw wyprodukować! Myślisz że w pierwszym lepszym markecie jest cały regał z napisem BWP Borsuk!? Przecież to nie jest produkcja taśmowa jak piłki do pig-ponga!!!

Woland
czwartek, 10 września 2020, 12:52

Chcesz kupić „większą partię” kota w worku???

orel
czwartek, 10 września 2020, 12:25

Powinna zakupić jakąkolwiek, ale testy trwają, moze w przyszłym roku się doczekamy na jakąś sensowną umowę (nie na 100sztuk)

Robert W.
czwartek, 10 września 2020, 12:13

A masz już tego Borsuka? Zanim Borsuk wejdzie do produkcji, zanim armia będzie nimi nasycona minie dobrych parę lat a przez ten czas to co, żołnierze na rowerach mają działać? Czas eksploatacji BWP to perspektywa kilkunastu lat, więc modelka jest niezbędna.

dropik
czwartek, 10 września 2020, 11:14

nie chodzi o obawy przed Rosją bo z nimi się dogadają ale o formę nacisku na sąsiadów do ktorych Wegry mają nieoficjalne pretensje graniczne. No i o łagodniejsze traktowanie przez Niemców

Aha...
czwartek, 10 września 2020, 11:11

W Polsce jak w lesie Węgry bwp zamawiają a my odmalujemy i będzie gitara ..

dropik
piątek, 11 września 2020, 08:08

no a kiedy niby będą dostawy tych bwp ? pewnie nie wiele wcześniej niz borsuka

Bursztyn
czwartek, 10 września 2020, 11:10

Lepiej mieć uzbrojone 3 pełne brygady niż FIKCJE MON

Matołusz
czwartek, 10 września 2020, 11:09

Węgrzy są w Unii Europejskiej, zatem kupują sprzęt europejski, logiczne.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 10 września 2020, 17:07

Polska też jest w Unii i też kupuje sprzęt europejski czyli polski.

Robert W.
czwartek, 10 września 2020, 12:17

Węgry nie są krajem frontowym w NATO jak my. Dlatego mogą sobie pozwolić na taką politykę. My musimy się oprzeć na Amerykanach bo tylko oni mają realną możliwość wsparcia naszej armii w razie konfliktu z sąsiadem ze wschodu. A za wsparcie, chcesz czy nie chcesz, musisz zapłacić.

dropik
piątek, 11 września 2020, 08:06

już za samo takie zalożenie dostaniesz cenę o 10-15 % wiekszą od tych wspaniałych Amerykanów

Kris
czwartek, 10 września 2020, 19:10

Przyswój sobie pojęcie ciągów logistycznych, potem spójrz na globus, jeżeli nadal nie będziesz czegoś rozumiał to znaczy że wypowiadasz się w temacie, o którym nie masz zielonego pojęcia.

Dawid W.
czwartek, 10 września 2020, 18:38

Święta Prawda.

lkjcxklvjkclxjvkc
czwartek, 10 września 2020, 12:11

A my jesteśmy w UE i w NATO, więc kupujemy sprzęt w UE i w NATO, logiczne.

yy
czwartek, 10 września 2020, 11:45

Logiczne?Czy to oswiata zawodzi czy społeczeństwo coraz durniejsze?

Dark
czwartek, 10 września 2020, 11:05

Jak widać kraj 4 razy mniejszy może ... ale nasz MON nic nie potrafi poza malowaniem T72

czwartek, 10 września 2020, 11:59

nie ta skala kolego,

Aha
czwartek, 10 września 2020, 18:35

Jak nie ta skala?? Matematyka sie klania, jak wielu "znafcom" na forach. Wegry - Polska 1 - 4, wiec tak patrzymy i dla nich te 218 Lynxow to jak 800 Borsukow dla Polski. Zobaczymy ile, kiedy, za ile i jakiej jakosci te Borsuki beda i wtedy o skali pogadamy i takich tam innych rzeczach!

bender
piątek, 11 września 2020, 14:58

A kiedy będą produkowane na Węgrzech Lynxy? Odnoszę wrażenie, że Borsuk będzie szybciej.

LMed
czwartek, 10 września 2020, 11:04

LeoA7, bwp Lynx,Caracale, Nasams, PZH2000 chyba też. Wartościowa broń, nie ma lipy i dosyć dużo tego, a kraina taka niewielka i trochę na boku.

Darek
czwartek, 10 września 2020, 12:34

Węgrzy prócz zakupu czy leasingowania Gripenów nie modernizowali swoich sił zbrojnych od 1989 roku a i za komuny też byli odcinani od nowoczesnego sprzętu sowieckiego. Jedynie tam zmiany to było coroczne wycofywanie sprzętu i to wszystko. Więc kiedyś w końcu nawet będąc tak niewielkim krajem na uboczu coś zacząć robić, tylko czy zakup 40 kilku czołgów to taka pięść pancerna czy lynxów jak jakiś pajac tu napisał, że ,,nas nimi rozjadą"? Chyba tylko jego i jego auto używane na kredyt kupione. Pozdrawiam samodzielnie i rzeczowo myślących pozbawionych kompleksów.

Aha
czwartek, 10 września 2020, 18:41

Zanim zaczniesz o wiele madrzejszych ludzi od ciebi nazywac pajacami to moze pomysl czy sie doucz! Wegry nie sa krajem frontowym i sa (w zaokragleniu) 4 razy mniejsze od Polski, wiec trzeba to miec na uwadze i tak patrzec. Dla Wegier te czolgi to jak 200 dla Polski, tylko ze ich czolgi sa o lata swietlne lepsze od tych co posiada Polska i samo porownanie (juz po efekcie skali jakosci) mowi nam, ze to raczej Polska blado wyglada. W wypadku BWPow nawet nie ma co porownywac, gdyz te 218 LynxowJak sie ma taki polski BWP1 do Lynxa!) to jak >800BWP w Polsce a Polska ma na razie skansen i mrzonki o jakims Borsuku! Nie obrazaj ludzi i popatrz moze obiektywnie na sprawe a nie przez rozowe, patriotyczne okulary.

bender
piątek, 11 września 2020, 14:56

Nie gorączkuj się tak, bo primo to niezdrowo, secundo nie masz racji. IMHO Borsuk jest lepszym wozem od Lynxa, a pierwsze dostawy Borsuka wcale nie muszą być później niż dostawy Lynxa, natomiast na wozy wyprodukowane lokalnie to sobie Madziarzy jeszcze poczekają. Co do Leopardów 2A7, to może są i lepsze od 2A5/2PL, tylko że ich na Węgrzech jeszcze nie ma i przez jakiś czas nie będzie. A w naszym programie czołgi już są, a i Bumar wreszcie czegoś nowego się nauczył.

LMed
czwartek, 10 września 2020, 17:41

Lynxów jednak ponad 200 kolego. A kraik nieporównywalny do Wielkiej Polski.

gfhgjsefsdfdsfds
czwartek, 10 września 2020, 12:12

Pytanie czy te ilości starczyły by chociaż na jedną Polską dywizję? Poza tym oni nie kupili za dużo samolotów i opl.

Bobek
czwartek, 10 września 2020, 12:00

dużo? dużo czego? Ilości na 3-4 bataliony.....

Tweets Defence24