Media: Izraelsko-rosyjskie starcie myśliwców nad Libanem

13 września 2019, 14:37
Su-35
Fot.mil.ru

Rosyjski portal Avia.pro poinformował o udaremnieniu przez rosyjskie samoloty myśliwskiego nalotu izraelskiego lotnictwa na Syrię. W gotowości na „przyjęcie” obcych samolotów był również syryjski system obrony przeciwlotniczej.

Zgodnie z opublikowaną w Rosji informacją, w nocy z 9 na 10 września 2019 r. rosyjskie myśliwce Su-35S zostały poderwane w trybie alarmowym z bazy w Hmiejmim i skierowane na południe Syrii w celu przechwycenia obcych samolotów bojowych. Wysunięto hipotezę, że Rosjanie mogli w ten sposób uniemożliwić izraelskiemu lotnictwo wykonanie odwetowego uderzenie w Syrię w odpowiedzi na „rzekome” ostrzelanie terytorium Izraela.

W rosyjskiej informacji prasowej podkreślono, że „syryjskie systemy obrony powietrznej były w pełnej gotowości bojowej do odparcia ataku izraelskiego, jednak to myśliwce Su-35S nie pozwoliły wykonać zdania izraelskim samolotom”.

Alarmowe poderwanie rosyjskich samolotów nie oznacza wcale, że atak sił powietrznych Izraela był jakąś niespodzianką. Izraelskie władze już wcześniej obwiniały wojska irańskie znajdujące się w Syrii o ataki rakietowe na terytorium Izraela i sygnalizowały, że mogą wykonać uderzenie odwetowe na terytorium syryjskie. Władze w Damaszku odrzucały te oskarżenia, jednak spodziewały się nalotu przygotowując zawczasu swoje siły obrony przeciwlotniczej. Podobnie gotowi byli Rosjanie i to właśnie oni mieli zareagować wysyłając swoje najlepsze myśliwce.

Ich reakcja nie była zresztą czymś zupełnie nowym, bowiem wcześniej kilkakrotnie reagowano w ten sam sposób, ale głównie w odniesieniu do lotnictwa tureckiego. Rosyjskie media przypomniały m.in. wydarzenia z końca sierpnia 2019 r., gdy rosyjski myśliwiec Su-35S przechwycił turecki samolot F-16 i zmusił go do opuszczenia syryjskiej przestrzeni powietrznej, gdy znajdował się on już tylko 30-40 kilometrów od miejscowości Idlib. W podobny sposób miano również ochronić przed tureckim lotnictwem miasto Chan Szajchun.

Rosjanie pochwalili się również, że pod koniec sierpnia ich myśliwce Su-35S przechwyciły izraelskie samoloty nad Libanem udaremniając im w ten sposób rajd nad południowe przedmieścia Damaszku. Nie wyjaśnili jednak skąd wiedzieli, że znajdujące się tak daleko izraelskie lotnictwo ma właśnie jako cel ataku okolice stolicy Syrii.

Doniesienia prasowe o przechwyceniu przez myśliwce Su-35S izraelskich samolotów nie zostały potwierdzone przez rosyjskie ministerstwo obrony. Milczą o tym zarówno codzienne biuletyny jak i dział nowości ministerstwo obrony. Nie wiadomo więc: w jaki sposób izraelskie samoloty miały zostać „odgonione” przez Rosjan i jak to w ogóle było możliwe biorąc pod uwagę fakt wykorzystywania przez lotnictwa Izraela w dużej części rakiet dalekiego zasięgu.

Przekaz jednak miał być taki, że niebo nad Syrią jest kontrolowane i bezpieczne – w głównej mierze dzięki rosyjskim myśliwcom. I co najważniejsze, dla dużej części obywateli w Rosji jest to przekaz wiarygodny.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 45
Reklama
Adrian
poniedziałek, 16 września 2019, 07:07

Mogli by się troszkę pobawić

AbDuL
poniedziałek, 16 września 2019, 00:32

Zamiast przechwycić powinni zestrzelić.

zybi
wtorek, 10 grudnia 2019, 02:32

tez popieram

Mirek
środa, 18 września 2019, 06:11

Popieram

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 14:01

Jak widac ani nie próbowali przechwycić ani zestzrelic bo rosyjskie maszyny jednak wróciły do bazy:))

AbDuL
poniedziałek, 16 września 2019, 00:31

Zamiast przechwycić powinni zestrzelić.

Niemysl jak wszyscy
niedziela, 15 września 2019, 12:10

A może Rosjanie niechca pokazywać na co stać ich system s 400;). Po co pokazywać karty. Syria to jest poligon doświadczalny dla wszystkich zaangażowanych w konflikt. Tutaj mogą testować w warunkach bojowych to co mają ulepszać poprawiać. Zachwycacie się lotnictwem Izraela ale to Izraela pokazuje karty co mogą jego samoloty. A jeżeli właśnie oto chodzi żeby znaleźć słabe strony f 35 i f 16 ich pięte achilesowa.

zxc
sobota, 14 września 2019, 20:37

Dziwne, że rosyjskie systemy s-300 albo s-400 nie zestrzeliły tak jak ostatnio swoich samolotów. Bardzo podejrzane

antyDavien
niedziela, 15 września 2019, 03:18

Rosyjskie systemy wzięły przykład z Patriota w AS, nie strzelały. Dzieki temu mamy mniej terrorystów w Idlib i dzięki temu AS ma nieczynna rafinerię.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 14:02

A ten znowu.... Zrozum może że Patriot nie zwalcza dronów ze sklejki bo zwyczajnie się nie nadaje:) Podobnie jak S-400 które milczały jak drony demolowały Hmiejmin

e554
poniedziałek, 9 grudnia 2019, 20:07

Droby wielokrotnie atakowały rosyjskie bazy i nigdy nie udał się im zniszczyć rosyjskiej infrastruktury.

Palmel
sobota, 14 września 2019, 15:31

szkoda że nie podali jakie samoloty Izraelskie zostały pogonione jeśli to były F 35 to nasz MON ma nad czy myśleć

Davien
niedziela, 15 września 2019, 03:48

Panie Palmel, żadne bo albo to były F-35 i Su z prostymi PESA nie były nawet w stanie ich znależć albo nie było żadnego nalotu, bo jakby zaczepili F-16I czy F-15I to Rosja musiałaby wysyłac tam nowe Su-35:)

zybi
wtorek, 10 grudnia 2019, 02:36

poczytaj sobie troche w necie o parametrach tych samolotow!! czoowieczku hahaha su35 to czolg dla malucha f16

AWU
sobota, 14 września 2019, 11:21

Ostatni raz gdy Rosjanie próbowali przechwycić izraelskie myśliwce .. zakończyło się to dla Rosjan "jak zwykle". Podczas 3 minutowego starcia 5 Migów strąconych, 4 Rosjan zabitych bez strat własnych dla IAF .... Operacja Rimon20, nad Egiptem ... Największą radochę mieli Egipcjanie którym Iwany wmawiali że nie wiedzą jak latać "najlepszym na świecie" myśliwcem :)))

antzet70
niedziela, 15 września 2019, 15:15

coz to za rzewna historia sprzed pol wieku.Migi 21 kontra F4.Nie jest tak ze F4 mialy przewage techniczna.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 14:04

Tyle ze akurat MiG-21/F-4 Phantom II czy Mirage III to rówiesnicy , weszły do słuzby w tym samym praktycznie czasie:)

rycky
sobota, 14 września 2019, 01:16

No i skończyło sie rumakowanie. Potwierdzeniem tego faktu jest kolejna pielgrzymka przedstawiciela Izrela do Moskwy i płacze Izrela na temat że maja prawo do ataków na Iran.

WARS
piątek, 13 września 2019, 21:58

...dobrze , ze nie zestrzelili kilku cywilnych maszyn, bo jedynie takie sa w stanie atakowac

antyDavien
piątek, 13 września 2019, 20:59

Przekaz jednak miał być taki, że niebo nad Syrią jest kontrolowane i bezpieczne – w głównej mierze dzięki rosyjskim myśliwcom. I co najważniejsze, dla dużej części obywateli w Rosji jest to przekaz wiarygodny. --- ślicznie ale dla nas ten przekaz też jest wiarygodny bardziej nawet niż ten artykuł.

halny
piątek, 13 września 2019, 20:57

Cytuję "Rosjanie pochwalili się również, że pod koniec sierpnia ich myśliwce Su-35S przechwyciły izraelskie samoloty nad Libanem udaremniając im w ten sposób rajd nad południowe przedmieścia Damaszku. Nie wyjaśnili jednak skąd wiedzieli, że znajdujące się tak daleko izraelskie lotnictwo ma właśnie jako cel ataku okolice stolicy Syrii. " odpowiadamy ---- Rosjanie też mają swój wywiad.

Davien
sobota, 14 września 2019, 15:11

Panie halny po pierwsze nic nie przechwycili bo Su-35 nie jest w stanie przechwycic F-35 a w innym przypadku te Su bu nie wróciły jakby zaczepiły IAF. I tyle z rosyjskich bajek.

Jacek
niedziela, 15 września 2019, 14:02

Nie ośmieszaj się, poczytaj sobie jaki to "cud technik"i ten F35.

antyDavien
niedziela, 15 września 2019, 03:16

Jak pojawia się Su-35s to F35 ucieka szybciutko do bazy by znów nie zderzyć się z bocianem który zresztą w tym rejonie nie przebywa.

Davien
niedziela, 15 września 2019, 20:33

A ten znowu:)) Su-35 dla F-35 to jedynie ruchomy slepy i głuchy cel którego pilot jedyne co może to się katapulkować, o ile znowu K-36D nie nawali:)

John
piątek, 13 września 2019, 20:55

A Netaniahu juz właśnie leci do Moskwy na rozmowy z Putinem ... Szojgu zapowiedział kilka dni temu, że Rosja bierze zachodnią część Izraela i Syrię pod ochronę i będzie strzelała do Izraelskich samolotów. Szczegóły tego przemówienia są do odnalezienia w sieci i bardzo się dziwię, że autor artykułu ich nie przytoczył bo sa dosyć warunkowe dla strony Izraelskiej. I następne pytanie retoryczne, niedawno autor obśmiał znów S300 i S400 w Syrii więc czego ten Izrael się tak przestraszył ? Może jakaś analiza by się przydała ?

prawda
sobota, 14 września 2019, 16:09

A ty myślisz, że Izrael się przejmie? Rozwala cała syryjska obronę albo zaczną używać f-35...

prawda prawda
niedziela, 15 września 2019, 03:14

Rozwalają od czterech lat i raptem udało im się trafić max trzy nieczynne Pancyry. Rewelacja skuteczność godna mistrza nieskuteczności.

GB
wtorek, 17 września 2019, 20:01

Przecież Izrael nie rozwala syryjskiej i rosyjskiej OPL, która jest mało skuteczna, choć czasem uda jej się trafić rosyjski samolot. Po co marnować amunicję na nieskuteczna broń. Owszem czasem aby ośmieszyć OPL produkcji rosyjskiej robi się filmiki jak się niszczy powolną amunicją takiego Łańcucha, ale to nie jest priorytet lotnictwa izraelskiego.

Stirlitz
piątek, 13 września 2019, 20:14

Szkoda zajmować się plotkami z rosyjskich blogów. Chłopaki próbują podbudować swoje nastroje po blamażu systemów plot.

autor widmo
piątek, 13 września 2019, 18:28

Najbardziej podoba mi się ostatnie zdanie :)....

Urko
piątek, 13 września 2019, 17:37

Cóż wspomniany rosyjski portal sam podał, że informacje o całym zdarzeniu są niepotwierdzone, a wzięły się z plotek na twiterze i telegramie...

FR technologiczne imperium
piątek, 13 września 2019, 17:35

Trzeba jakoś zakryć blamaż po ostatnim pokazie braku skuteczności systemów s400 .

Komentator
sobota, 14 września 2019, 20:40

A tymczasem dzisiaj nastąpił atak na najważniejszą instalację naftowa w AS. AS ma systemy przeciwlotnicze, które według pewnego mistrza Wiki odznaczają się stuprocentową skutecznością. Dlaczego patrioty milczały? Na co AS wydała tyle kasy?

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 14:07

Panie Komentator, taki znaffca jak pan piwinien wiedziec że system Patriot nie słyzy do zwalczania dronów ale jak widac....

tylko pytam...
poniedziałek, 16 września 2019, 15:04

.. to co służy do zwalczania dronów ?

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 23:03

Systemy jak SKYSHIELD, MANTIS czy systemy artylerii malokalibrowej oraz systemy elektroniczne, ale chyba to wiesz??

niedziela, 15 września 2019, 02:59

Nawet na 2 rafinerie , to całkowity blamaż opl saudów, czyli jakiej produkcji?

Davien
niedziela, 15 września 2019, 20:36

To jak nazwiesz całkowita bezsilność rosyjskiej i syryjskeij OPL w Syrii i to od kilku lat??

Polish blues
piątek, 13 września 2019, 16:58

Wygląda to na reakcję na doniesienie sprzed kilku dni o tym jak Amerykańskie rakiety przeniknęły na tereny chronione systemami S-300 i S-400. Oczywiście jak było naprawdę (tak teraz, jak i poprzednio) wiedzą tylko wojskowi bezpośrednio zaangażowani w tę sytuację.

M.M
sobota, 14 września 2019, 11:50

Dokładnie to samo sobie pomyślałem. Teoretycznie jednak jedno i drugie może być prawdą. Może być, że myśliwce postawiono na nogi, aby uniknąć dalszego kompromitowania się S-300 i S-400.

MateuszS
piątek, 13 września 2019, 22:26

Ja uważam, że jak Syria to sojusznik Rosji i ich system S400 jest taki dobry to powinni zastrzelić izraelski samolot - bo puki nie mają strat będą latać nad Syrią dowoli. Tak jak Rosjanie nad Turcją- do zestrzelenia ich samolotu. Prosta sprawa. A, że wiedzą, że ich rakiety są cienkie jak chrzczone wino - wysłali samoloty i wieszczą światu ' nasz system s400 był w gotowości' chyba do ekaplozji od zachodniej rakiety, bo i izraelskie F16 i amerykańskie tomahowki latają nad Syrią jak nad poligonem w Teksasie.

Davien
niedziela, 15 września 2019, 03:54

MateuszS, jak próbowali to trafili w Ił-20M mylac go z odległymi o kilkaset km F-16I. Co prawda to Syryjczycy, ale spzręt jak najbardziej rosyjski.

qwert
niedziela, 15 września 2019, 00:44

Izraelskie samoloty nie latają nad Syrią, ataki wykonują z przestrzeni powietrznej Libanu

Davien
niedziela, 15 września 2019, 20:38

Taak, powiedz to obsłudze Jy-27 znszczonego bombami w Damaszku czy irańczykom w ich bazach trafianym przez GBU. A moze ładnemu filmikowi z IRST F-35 jak rozwalali irańskei i syryjskie stanowiska OPL:)

Tweets Defence24