Mastery w Dęblinie już w listopadzie. Powstają hangary

19 stycznia 2016, 10:08
Fot. mjr Grzegorz Grabarczuk / 4. SLSz
Fot. mjr Grzegorz Grabarczuk / 4. SLSz
Fot. Alenia Aermacchi
Reklama

Na lotnisku w Dęblinie dobiega końca budowa ośmiu hangarów typu lekkiego na potrzeby ośmiu kupionych przez Polskie Siły Powietrzne samolotów Alenia Aermacchi M-346 Master. Inwestycja związana jest z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego do wymagań systemu szkolenia zaawansowanego Advanced Jet Trainer (AJT). 

Na lotnisku w Dęblinie dobiega końca budowa ośmiu hangarów typu lekkiego na potrzeby ośmiu kupionych przez Polskie Siły Powietrzne samolotów Alenia Aermacchi M-346 Master. Inwestycja związana jest z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego do wymagań systemu szkolenia zaawansowanego Advanced Jet Trainer (AJT). 

M-346 Master hangary
Fot. mjr Grzegorz Grabarczuk / 4. SLSz

Hangary o powierzchni 450 m2 każdy składają się z metalowej konstrukcji oraz pokrycia z blachy. Wyposażone są w instalację elektryczną i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe dzięki czemu piloci będą mogli kierować się tam samolotami bezpośrednio z drogi kołowania. Będą przeznaczone do całorocznego przechowywania M-346A Master oraz bieżącej obsługi maszyn tego typu. Hangary mają być gotowe do eksploatacji już w I połowie br. a zakłada się, że wszystkie kluczowe inwestycje na dęblińskim lotnisku zostaną zakończone jeszcze w tym roku.  

Polska zamówiła łącznie 8 M-346A z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk. Kontrakt o wartości 1,167 mld zł, który oprócz  samolotów obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną podpisano w lutym 2014 roku.  Dostawy włoskich samolotów dla Polskich Sił Powietrznych mają rozpocząć się w listopadzie br., kiedy na lotnisku w Dęblinie mają pojawić się pierwsze dwa Mastery. Aktualnie na szkoleniu we Włoszech przebywa pierwsza grupa pilotów i specjalistów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. 

M-346 Master Polska
Fot. Alenia Aermacchi

Posiadanie zaawansowanego systemu szkolenia AJT oraz nowoczesnej infrastruktury pozwoli 4. Skrzydłu Lotnictwa Szkolnego dołączyć do najnowocześniejszych ośrodków szkolenia lotniczego w Europie. 

Czytaj więcej: M-346 Master podstawą polsko-włoskiej bazy szkoleniowej dla Europy?

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
Mateusz
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:25

Nie żeby to był w jakikolwiek sposób priorytet ale z ciekawości, czy Biało Czerwone Iskry przesiada się na mastery czy po prostu przejdą na emeryturę razem z iskrami?

jasiu
wtorek, 19 stycznia 2016, 20:21

U nas samolotów bojowych jest tak dużo, że master nie musi przenosić uzbrojenia ! Zaawansowane technicznie su i mig 29 są dużo lepsze1!!!

side B
wtorek, 19 stycznia 2016, 13:50

Nigdy nie zrozumiem po co takie informacje podawane są publicznie? Czy nie możemy wybudować kilku hangarów o nieokreślonej konstrukcji i niesprecyzowanym przeznaczeniu bez organizowania od razu konferencji prasowej ze szczegółami dotyczącymi użytej blachy falistej i zawartości tych hangarów? Jeszcze by się precyzyjne namiary GLONASS przydały, ale to na pewno na jakimś BIP-ie będzie.

Szczery
wtorek, 19 stycznia 2016, 19:07

Samoloty sa ok, natomiast hangary to juz widac ze bedzie typowe polskie dziadostwo, ciekawe ile kosztowaly

nie AtackTJ
wtorek, 19 stycznia 2016, 18:51

a ma ten master z jeden takie co jak czeski atj? zasobnik celowniczy + szansa na odpalanie maverick'a? PO co im to? chyba nie do szturmowania Ostrowia Lednickiego np.

say69mat
środa, 20 stycznia 2016, 08:05

Czy ktoś wie w jakim wariancie uzbrojenia są skonfigurowane Izraelskie M346 Lavi???

jóżek z podlasia
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:33

ach ...piękne te JAKi-130....gdyby toto strzelać potrafiło ....ach jooo ..

MW80
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:15

Akurat Jak-130 potrafi.

Adam
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:00

A po co strzelanie w samolocie treningowym?

Afgan
wtorek, 19 stycznia 2016, 16:50

8 M-346 ma niby zastąpić ponad 40 aktualnie używanych Iskier, czyli 1 Master zamiast 5 Iskier. Jakaś kpina !!!

Szczery
wtorek, 19 stycznia 2016, 19:52

Dla 48 F16 wystarczy

Viggen
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:05

przypomnijcie,jest możliwość uzbrojenia Masterów? i W co?

Maczek
wtorek, 19 stycznia 2016, 13:34

jest taka wersja ale my nie zamawialismy takiej która może przenosić uzbrojenie

ciekawy
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:03

Do czego służą te małe stateczniki na skrzydle?

dropik
środa, 20 stycznia 2016, 09:51

Odpowiedż po wojskowemu będzie taka : Ten statecznik waży ! ;) To znak, że skrzydło nie radziło sobie z przepływem powietrza i trza było cóś takiego dołożyć żeby to porawić.

bila01
wtorek, 19 stycznia 2016, 11:59

Ładny samolocik.Iryda jest (była),piękniejsza.

cynik
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:32

iryda byla garbata a jakosc jej wykonania wolala o pomste do nieba

Qba
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:03

Iryda to był nielot.

Kapral
wtorek, 19 stycznia 2016, 23:58

Chłopaki w Dęblinie już się nie mogą doczekać - jakby się przesiąść z Trabanta do Ferrari.

zorro
czwartek, 21 stycznia 2016, 09:21

ja rozumiem ze sie cos kupuje, tylko po co panstwowy Instytut Lotnictwa, panstwowa agencja ds kosmonautyki rzadzona przez humanistow, .... synekury panstwowe... , a gdyby tak sprywatyzowac armie, ciekawe jaki sprzet by kupowali wojskowi nie sluchajac MON'u?

mirek
piątek, 29 stycznia 2016, 21:41

kupowali by za 1 mld zł niewidzialny latawiec

MK
wtorek, 19 stycznia 2016, 16:20

"Będą przeznaczone do całorocznego przechowywania M-346A Master oraz bieżącej obsługi maszyn". Sądzę że w tekście jest błąd, a naprawdę obsługa będzie w innym miejscu, a to tylko tak, przed deszczem/gradem, dodatkowo. Po prostu nie da się w PL sensownie obsługiwać żadnych maszyn w miesiącach listopad, grudzień, styczeń, luty, marzec w NIEOGRZEWANYM budynku. Koszt wybudowania izolowanej termicznie hali o powierzchni 450m2 z instalacjami to około 1.000.000zł (dobry standard). Czyli 8mln zł za 8 szt. To jest około 2/3 promila kosztu zakupu tych samolotów. Nie rozumiem po prostu.

Mondry
wtorek, 19 stycznia 2016, 11:45

Patrząc na syczącą nienawiścią Polskę dziwię się,że wybrano konstrukcje pochodną od rosyjskiego jak-130. Czyli co Polska nie dotuje Rosji ale już projekty powstałe po części z nią kooperacji to już tak?

aurel
wtorek, 19 stycznia 2016, 16:25

a może napiszesz że to jak 130 jest podobny do Mastera? bo bez włoskiej kasy ruscy dalej by latali Albatrosami

xc
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:50

Syczącą z nienawiści? Najadłeś się "mondrości"? Od kiedy to w wyborze sprzętu wojskowego decydenci kierują się "nienawiścią"?

Eryk
wtorek, 19 stycznia 2016, 11:45

Te hangary to jakiś głupi dowcip ? Szpary liczone w metrach kwadratowych !. W Polsce temperatury spadają poniżej 30 stopni , nawiewa śnieg , w lato rozgrzana blacha podniesie temp. do 50 stopni . Takie wahania nie wytrzyma elektronika a i nie jest to obojętne na pozostałe podzespoły samolotu ? Nie wspominając o komforcie pracy obsługi naziemnej. Jak coś robić to porządnie z głową.

Henio
wtorek, 19 stycznia 2016, 13:32

A czasem też się jakiś mocniejszy wiaterek przetoczy i te hangary ze sobą może zabrać...

vvv
wtorek, 19 stycznia 2016, 13:07

samolot lata w gorszych warunkach a powiedz ty mi kiedy temperatura spadla ponizej -30`C? sprzet wojskowy musi dzialac w temp -50/+50`C

tagore
wtorek, 19 stycznia 2016, 23:14

W czasie wojny falklandzkiej szkolny samolot tej firmy zatopił brytyjską fregatę, szkolenie w obsłudze uzbrojenia jest znacznie tańsze na tej maszynie niż na F16.

Pepe
sobota, 30 stycznia 2016, 17:11

Którą?

say69mat
środa, 20 stycznia 2016, 08:03

No ... i co z tego??? Zatem ile to - Twoim zdaniem - okrętów, są w stanie zatopić zakupione przez nasze Ministerstwo Alenie Aermacchi M346 Master???

marek!
wtorek, 19 stycznia 2016, 11:28

czy w zwiazku z tym jest mozliwosc utworzenia w Polsce bazy szkoleniowej, dla wszystkich, czy tylko uzytkownikow konkretnych maszyn ? czy w tym przypadku tych samolotow nie jest za malo, bo nie znam "przepustowosci" szkolenia.... czy ktos moze napisac dlaczego wybralismy wariant nieuzbrojony i yo jakos logocznie uzasadni. Czy wzieto pod uwage eksploatacje Masterow "bez szachownic" lub stale bazowanie "obcych" ? jak sie ma Master do przyszlego F35? Jezeli "ZPF" - to znaczy "z przyczyn formalnych" nie mozna udzielic odpowiedzi, lub czegos skomentowac, proponuje uzywanie tego skrotu w cudzyslowiu, zeby niektorym niepotrzebnie nie spalily sie bezpieczniki w goracych glowach...... Mam tez cicha naszieje, ze Master od Jaka na prawde sie powaznie rozni, bo jezeli nie to zaprosmy Rosjan na wspolne szkolenia - "?"

Qba
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:07

Dla różnych. W sam raz. Wariant uzbrojony nie ma sensu bo jest dużo droższy, a i tak stanowi łatwy cel nawet dla MiGa-21. Wzięto. Znakomicie się nadaje do szkolenia na F-35.

Otek
wtorek, 19 stycznia 2016, 11:13

Budowa ośmiu hangarów w szeregu na pewno bardzo ułatwi ich szybką neutralizację.

MW80
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:18

M-346 w wersji dla Polski nie ma zdolności bojowych. Po co toto niszczyć? Tym bardziej, że jest podobny do Jak-130 więc ewentualnie mógłby się przydać Rosjanom.

a
wtorek, 19 stycznia 2016, 15:15

zakup przez naszą armię Masterów to przykład jak NIE POWINNIŚMY KUPOWAĆ SPRZĘTU - KOMPLETNIE BEZ JAKIEGOKOLWIEK UDZIAŁU NASZYCH PRZEDSIĘBIORSTW I ZA TAK KOLOSALNE PIENIĄDZE - PO CO NAM TAKI DROGI SPRZĘT KTÓRY NIC NIE WNOSI W NASZ REALNY WZROST POTENCJAŁU OBRONNEGO ( nieporównywalny do kosztów tych zabawek generałów -jest to wyłącznie transfer pieniędzy podatników za granicę i nic więcej taniej z takim samym efektem szkoleniowym było wypożyczyć podobny sprzęt - Izrael który zakupił włoskie M-y zrobił to w ramach transakcji wiązanej a nie transferu kasy za granicę ...)

BUBA
poniedziałek, 25 stycznia 2016, 22:31

Fabryki lotnicze sprzedane przez obie najsilniejsze opcje polityczne, nie ma już polskiego przemysłu lotniczego mogącego seryjnie wyprodukować nawet coś klasy Dromadera lub Wilgi, wiec gdzie i co chcesz produkowa?

Franz
wtorek, 19 stycznia 2016, 21:36

Jest to tragedia skorumpowanego rzadu niemiecko ruskiego. Bo nie istnieje zaden offset. Nie istnieje zaden kontrakt na service abo na jakiekolwiek gwarancje. Ten samolot to zakamuflowany sowiecki produkt. Niestety ta zupe musimy zjesc. Wyliczenie w tym kontrakcie ze ta niby firma z laski udostepnikla polsce dokumentacje zakrawa na ponury zart. Brak mozlieosci uzbrojenia - brak kompoatibilnosci i rozwoju mozliwosci treninigowych do przyszlych modernizacji F-!6 jest wlasciwie komprmitacja. Nie szukajmy juz powodow tego skandalu, sprobujmy to wszystko naprawic!

ekonomista
wtorek, 19 stycznia 2016, 21:20

Transakcje wymienne to dobry pomysł, problem w tym, że Włosi prawie wszystko produkują sami. Ja bym spróbował z Duńczykami, oni planują kupić 21 sztuk artylerii samobieżnej.

rabarbarus
wtorek, 19 stycznia 2016, 17:02

Ciekawe kto będzie ci dawał offset i partycypację lokalnego przemysłu za 8 sztuk zakupionych maszyn.

scorpion
wtorek, 19 stycznia 2016, 16:12

Stary tu chodzi o 8 (słownie: osiem) samolotów. Koszt polonizacji tych 8 szt. chyba by przekroczył ich wartość.

wolf
wtorek, 19 stycznia 2016, 15:58

Ma kolega rację. Niestety dotyczy to też sfery cywilnej. Kupili Pendolino i choć mamy Newag i Pese nie było żadnego transferu technologii oraz udziału naszych firm w tym projekcie, Nawet uchwyt do papieru toaletowego zrobiono na zachodzie. A tak naprawdę Pesa miała juz porównywalny pociąg, a i okazało się, że Pendolino to nie Pendolino bo nie ma wahadła wychylnego. Jak Pesa sprzedała 400 maszyn do Niemiec to związki postawiły warunek: silniki mają byc niemieckie.... Ciekawy przykład zakupu to powozie K9. Transfer technologii, zgoda na wykorzystanie do innych produktów i sprzedaż za granicę.

dobrze , że nie plandeka
wtorek, 19 stycznia 2016, 10:40

Dlaczego lekkie hangary ? Co to beton w Polsce taki drogi ? Jak ktoś z kałacha strzeli to przez połowę z nich pocisk przeleci - musimy myśleć nie tylko o czasach pokoju ale i też wojny . Nie można było betonowych schono-hangarów ? Żeby chronić samoloty przed amunicją strzelecką i odłamkami pocisków artyleryjskich ? Chińczycy dla przykładu kują hangary dla samolotów w górach a u nas lekka konstrukcja - dobrze , że nie jest plandeka .

vvv
wtorek, 19 stycznia 2016, 13:08

bo to samolot szkoleniowy nie bojowy

....
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:48

schrono-hangary dla samolotów szkolnych ?

ccc
wtorek, 19 stycznia 2016, 10:39

Mastery powinny być szkolno - bojowe ! Nie stać nas na tej klasy samoloty typowo szkolne i to w tak znikomej ilości - co najmniej 24 sztuki !

Marek
środa, 20 stycznia 2016, 08:48

Bośnia. 28.02.1994r. Pamiętasz tą datę? Piloci serbskich maszyn szkolono-bojowych pewnie pamiętają. Na sześć wysłanych spadły cztery. Sprute przez dwie amerykańskie szesnastki.

....
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:47

za to ma nas stać na uzbrojony latawiec - gratuluję braku myślenia

Boruta
wtorek, 19 stycznia 2016, 12:17

Nie, właśnie nie stać nas na takie fanaberie. Lepiej dokupić mniej, ale normalnych myśliwców, niż inwestować w szkolno-bojowe, szturmowe, czy co tam jeszcze.

gfgh
wtorek, 19 stycznia 2016, 10:34

Ładne te masterki ;)

Zbigniew
wtorek, 19 stycznia 2016, 10:19

Ooo... pełna dokumentacja techniczna... jestem pod wrażeniem.

Kamil
wtorek, 19 stycznia 2016, 10:18

Piękna sprawa :)

Ortodoksyjny Ateista
czwartek, 21 stycznia 2016, 13:15

Fajerwerki na sylwestra też są fajne. Do czasu...

rebeliant80
wtorek, 19 stycznia 2016, 14:42

Ciekawe czy doczekam czasów, kiedy Polska wyprodukuje własny samolot wojskowy

dankan
wtorek, 19 stycznia 2016, 18:29

nie !!!!!...............pomijając fakt szerokiego spektrum słowa samolot wojskowy - bryza to też samolot wojskowy:)

Tweets Defence24