Reklama
Reklama

IMDS 2019: Nowy okręt podwodny z rodziny Piranja

12 lipca 2019, 13:36
piranja1
Fot. Defence24.pl

W czasie targów IMDS 2019 rosyjskie biuro konstrukcyjne SPMBM Małachit z Sankt Petersburga przedstawiło swój najnowszy projekt okrętu podwodnego z napędem niezależnym od powietrza P-750B.

Jednostka ta jest największym jak dotąd przedstawicielem miniaturowych i małych okrętów podwodnych z typoszeregu Piranja. Rodzina ta stale się powiększa i obok ww. projektu stanowią je jednostki Piranja, Piranja-M, Piranja-T, P-550, Piranja-T.1 i P-650E. Z wymienionych zbudowano, jeszcze za czasów Związku Radzieckiego, tylko dwa miniaturowe okręty podwodne projektu 865 Piranja. Pozostałe, przygotowywane z myślą o klientach zagranicznych, nie zdobyły jak dotąd żadnego nabywcy, stąd nie miały szans zostać przekute w metal.

image
Fot. Defence24.pl

Projekt P-750B jest propozycją skierowaną do odbiorców poszukujących niewielkiego okrętu podwodnego wyposażonego w napęd niezależny od powietrza (AIP). W przypadku tej jednostki jest to nowatorskie rozwiązanie w postaci turbiny gazowej pracującej w cyklu zamkniętym. Prace nad nią rozpoczęto w 2010 r. Obecnie jest ona testowana na lądowym stanowisku badawczym. Do pracy turbiny w położeniu podwodnym wykorzystywany ma być ciekły tlen zmagazynowany w zbiornikach zainstalowanych na pokładzie okrętu, tam też po oczyszczeniu i zamrożeniu trafiać mają spaliny. Dzięki czemu na zewnątrz nie wydostają się żadne produkty spalania.

Sam okręt ma mieć wyporność 1450 t i wymiary 65,5x7x5,2 m, zbudowany będzie ze stali co ma pozwolić na schodzenie na głębokość 300 m. Silnik napędowy o mocy 2500 kW ma pozwalać mu na osiągnięcie maksymalnej prędkości podwodnej wynoszącej 18 w., zaś napęd AIP o mocy 2x400 kW ma umożliwiać osiągnięcie prędkości 10-12 w. Uzbrojenie składać się będzie z wyrzutni torpedowych kal. 533 mm z zapasem 12 sztuk środków bojowych (pociski rakietowe, torpedy, miny). Autonomiczność to 30 dni, a załoga liczyć ma do 20 ludzi.

image
Fot. Defence24.pl
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
GB
niedziela, 14 lipca 2019, 16:21

W ZSRR już w połowie lat 50 zastosowano tlen jako paliwo w okrętach podwodnych Projektu 615. Ale były nieudane, dochodziło do wybuchów i pożarów. Okręty były nazywane przez załogi Zapalniczki. Ale jak widać Rosjanie nie potrafiąc zbudować dobrego systemu AIP wracają do tej niebezpiecznej dla okrętu i załogi technologii.

7plmb
wtorek, 16 lipca 2019, 17:53

Nie do końca jest prawdą to co napisałeś.Skroplony tlen był stosowany na tych jednostkach do zasilania tradycyjnego (mniejszego-trzeciego) silnika diesla przeznaczonego tylko do napędu w zanurzeniu.Tlen ten w połączeniu z olejem napędowym tworzył tradycyjną niezbędną do działania tego silnika mieszankę paliwowo-powietrzną.Także paliwem był olej napędowy,a skroplony tlen zastępował powietrze atmosferyczne.Ale zgadza się było to rozwiązanie bardzo awaryjne i następnie odrzucone.

GB
środa, 17 lipca 2019, 10:29

Sądzę że w tym najnowszym rosyjskim projekcie będzie podobnie. Tlen będzie po prostu utleniaczem, a nie paliwem.

biały
sobota, 13 lipca 2019, 10:46

zbiornik na spaliny to lipa , spaliny powinny być oczyszczone a następnie tak mieszane z wodą morską by nie pozostawiały śladu dla obcych jednostek

Jak Zwykle
sobota, 13 lipca 2019, 02:13

TYlko jeden malutki problemik..ich AIP to na razie tylko propaganda i nic wiecej.Nikt tego "cudu" nie widział.No chyba że mają juz toto zamontowane na jakimś okręcie ??? Nie nie mają,mają mrzonki.

Boczek
sobota, 13 lipca 2019, 23:32

...ale są z całą pewnością dalej niż Francuzi.

GB
poniedziałek, 15 lipca 2019, 10:06

Powinieneś wiedzieć, że w marcu 2019 roku oficjalnie wstrzymano finansowanie systemu AIP w Rosji... To oficjalnie, bo nieoficjalnie wstrzymano go 1,5 roku temu wedle rosyjskich źródeł.

złośliwy
poniedziałek, 15 lipca 2019, 00:08

Nie. Francuzi mają taki napęd używany operacyjnie. Rosjanie próbowali ale im nie wyszło.

Szymon
piątek, 12 lipca 2019, 18:39

Ciekawy ten pomysł na zamrażanie spalin. Wydaje mi się, że powinno to zmniejszyć wykrywalność i ułatwić trymowanie.

Konował
piątek, 12 lipca 2019, 18:27

Takie Polska by kupiła i można by kokę z Kolumbi sprowadzać do UE bez limitu. Inwestycja się szybko zwraca. Pakistan wysyła do USA herę z Afganistanu i dobrze na tym zarabia. Narkotyki powinny zmonopolizować wielkie koncerny to by mafię wykończyli wojną cenową i nietylko. Tylko akcyza by musiałaby być zniesiona.

M.
piątek, 12 lipca 2019, 18:15

Kolejny projekt z klocków :-)

LLd
piątek, 12 lipca 2019, 16:49

Bardzo dobra koncepcja dla nas jeśli już jakieś okręty mielibyśmy kupować - mały, cichy, z AIP. Okręty z pociskami manewrującymi to tylko bardzo drogie zabawki, bez realnego wpływu na przebieg działań bojowych w razie W. Wystarczy takie małe niewykrywalne coś uzbrojone w torpedy i pociski przeciwokrętowe.

Polak
sobota, 13 lipca 2019, 12:04

Koncepcja może i tak. Ale nam wystarczy koncepcja szwedzkich op. Od lat sprawdzona technologia, od lat dedykowana dla Bałtyku, od lat w seryjnej produkcji. A rosyjskie prototypy, cóż, ciekawostka.

Marek
sobota, 13 lipca 2019, 11:20

Pomijając oczywisty absurd związany z kupowaniem czegokolwiek od Rosjan guzik wiemy na temat ich AIP. Co więcej oni także za dużo na jego temat nie wiedzą, bo na razie sprawdzają go sobie na stanowisku testowym. Tymczasem AIP oferowane nam przez Szwedów czy Niemców to konstrukcje niezawodne już od dawna pracujące w podwodnych okrętach.

GB
poniedziałek, 15 lipca 2019, 10:07

Finansowanie rosyjskiego AIP zostało wstrzymane w marcu 2019.

Jasio
piątek, 12 lipca 2019, 17:19

Kupować uzbrojenie od kraju który nam zagraża...... Tylko pogratulować inteligencji :)

Palmel
sobota, 13 lipca 2019, 15:59

nie zrozumiałeś takie okręty wg tej specyfikacji powinniśmy kupić w historii Orzeł i Sęp były za duże na Bałtyk

cynik
poniedziałek, 15 lipca 2019, 00:09

Nie. Nie były za duże. Bzdura wiecznie żywa i powtarzana przez ignorantów.

Lld
sobota, 13 lipca 2019, 13:03

Napisalem, ze to dobra koncepcja okretu, a nie ze mamy cos kupowac od rosjan

mietek
sobota, 13 lipca 2019, 11:33

Nie mamy z Rosją żadnych konfliktów, nie ma wzajemnych pretensji terytorialnych czy mniejszości. Tylko zachód straszy nas rzekomą rosyjską agresją.

złośliwy
poniedziałek, 15 lipca 2019, 00:10

Przypomnij nam kto nas straszy bronią atomową i iskanderami z Obwodu?

biały
sobota, 13 lipca 2019, 10:44

koledze chodziło o rodzaj okrętu , wielkość rodzaj napędu uzbrojenie , a nie to z jakiego kraju , po resztą kto jest naszym wrogiem obecnie ?? kto grozi nam sankcjami , kto żąda od nas wielo miliardowych odszkodowań co , ostatnio grozili nam nasi niby przyjaciele sankcjami za wycinkę lasu , za zmiany w prawie sadowniczym , podaj przykład czym groziła nam Rosja

Davien
środa, 17 lipca 2019, 12:32

Biały moze juz nie zmyslaj bo to nie Niemcy czu UE ćwiczy ataki jądrowe na polskei miasta czy ustami swoich parlamentarzystów twierdzi że Poski powinno nei byc wiec ...

Marek1
piątek, 12 lipca 2019, 23:57

Jasiu - można kupować broń od KAŻDEGO, kto tylko zechce sprzedać, O ILE zadba się o 100% autonomię jej użycia. Zresztą spór jest zbędny - Moskwa nie sprzeda nam NIC, co mogłoby podnieść potencjał PSZ. Robi zresztą wszystko(skutecznie) byśmy takiej broni NIE pozyskiwali z innych źródeł.

JHWH
sobota, 13 lipca 2019, 19:00

Bardzo trafny komentarz.

Jaro
piątek, 12 lipca 2019, 22:40

Nic nie ma w komentarzu o kupowaniu od Rosjan, tylko że okręt to dobra koncepcja także dla nas i takie okręty powinniśmy kupić

Pogratulować zrozumienia
piątek, 12 lipca 2019, 20:26

A w którym miejscu on pisze, że chciałby kupować od Rosji ?

Fanklub
piątek, 12 lipca 2019, 20:02

Nie zauważyłem by Rosja nam zagrażała. Za to Izrael z jego 300 mld USD roszczeniami i USA z act 447 owszem. Podobnie jak Niemcy, których Trybunał Konstytucyjny uważa, że mają granice z 1937 na nasze Ziemie Zachodnie nazywa "niemieckimi terenami pod tymczasowym zarządem Polski" i zezwala na nadawanie niemieckiego obywatelstwa każdemu urodzonemu na naszych Ziemiach Zachodnich... :)

Taka prawda !
piątek, 12 lipca 2019, 16:33

Ruscy są niezrównani w budowie wszelkiej maści modeli ... ciekawe czy Gwiazdę Śmierci za Księżycem mają?

KAR
piątek, 12 lipca 2019, 15:55

Rosjanie mają bardzo ładne wzornictwo jeśli chodzi o okręty podwodne. Dobrym przykładem jest nasz OP "Orzeł". Piranja też jest ładna. Myślę, że na Bałtyk w sam raz.

Marek
piątek, 12 lipca 2019, 15:51

Czyli Rosjanie zrobili coś na kształt Turbiny Waltera, tyle tylko, że zamiast nadtlenku wodoru chcą stosować ciekły tlen?

Marek1
sobota, 13 lipca 2019, 00:03

Nadtlenek wodoru to cholernie nietrwały i egzotermiczny środek silnie reagujący z wieloma metalami. Tlen jest mniej agresywny, bezpieczniejszy i łatwiejszy w składowaniu.

Davien
piątek, 12 lipca 2019, 23:46

Ciekawe czy opracowali to od poczatku, czy odkopali stare plany z lat 40-50 XX wieku.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama