Marines ćwiczą na nowych transporterach [WIDEO]

4 marca 2021, 08:25

Jak poinformował Korpus Piechoty Morskiej USA, pierwszy przezbrojony w nowe kołowe transportery opancerzone Amphibious Combat Vehicle (ACV) pododdział Marines przeprowadził kompleksowy cykl ćwiczeń poligonowych. W czasie ich trwania całościowo przetestowano pierwsze prototypowe wozy tego typu znajdujące się w służbie liniowej.

Wspomniany pododdział to kompania D z 3. Amfibijnego Batalionu Szturmowego 7. Pułku Piechoty Morskiej 1. Dywizji Piechoty Morskiej USA, która prowadziła wspomniane działania w ramach większych manewrów Marine Air Ground Task Force Warfighting Exercise (MWX), które odbyły się w bazie Marine Corps Air Ground Combat Center (MCAGCC) "29 Palms" w Kalifornii  w dniach 14-20 lutego br.

Ćwiczenia te mają być kulminacyjnym wydarzeniem pozwalających na kompleksowe sprawdzenie zdolności Marines w starciu z konwencjonalnym przeciwnikiem o podobnych zdolnościach i sile. Marines odebrali pierwszych 18 egzemplarzy tych wozów 15 października u.br., po czym trafiły one do plutonu szkoleniowego stacjonującego w największej bazie USMC, czyli wspomnianej kalifornijskiej "29 Palms".

Czytaj też: Rusza produkcja seryjna wozów ACV dla Marines

Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Jak dotąd opracowane zostały dwie wersje tego wozu: kołowy transporter opancerzony i kołowy rakietowy niszczyciel czołgów. Dwa kolejne warianty: wóz dowodzenia (ACV-C) i kołowy bojowy wóz piechoty (ACV-30) z systemem wieżowym z armatą automatyczną kal. 30 mm są obecnie rozwijane.

image
Reklama

Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines,  używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Obecnie jednak po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca br. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.

KomentarzeLiczba komentarzy: 4
kibic
sobota, 6 marca 2021, 22:21

A co z naszym Borsukiem się dzieje? Wiosna idzie, więc powinien się wybudzić z zimowego snu. Trochę smutno, bo jedyne związane wiadomości w ostatnim czasie to były takie, że ZSSW jest właściwie gotowa, tylko przez wiele lat nie załatwiono licencji na produkcję armat, a teraz trochę trudniej negocjować i może będą tylko zakupy z półki. Nawet jeśli, to Borsuk jest już pewnym symbolem i trzeba go pokazywać. Niech przynajmniej przejedzie się znowu po poligonie.

Plusik
czwartek, 4 marca 2021, 14:14

Tylko wody zabrakło by ją wpław pokonać

czwartek, 4 marca 2021, 20:18

Rosomak 2 szkoda że nas tak poniżają

Kazik :)
niedziela, 7 marca 2021, 00:36

Nikt nikogo nie poniża. Polska ma od listopada 2019 licencję na AMV Patria XP 8*8. Co jest przyczyną, że nie produkuje? - a może to - faza anlityczno-koncepcyjna programu Serwal- edycja 2020. :)

Tweets Defence24