„Mądrala” wrócił do służby po renowacji [FOTO]

5 kwietnia 2021, 09:09
b52 Wise Guy Paul Shirk USAF 4
Fot. Paul Shirk/USAF
Reklama

Jak podało biuro prasowe bazy sił powietrznych Tinker, zakończył się proces renowacji bombowca B-52H „Wise Guy”. Maszyna była poddana kompleksowej obsłudze technicznej, a po roku prac powróciła do czynnej służby.

Rok temu, w kwietniu, z Arizony do Centrum Logistyki Lotniczej w Oklahoma City przyleciał bombowiec Boeing B-52H „Stratofortress” o numerze bocznym 60-0034, w celu przeprowadzenia przeglądu i napraw po długotrwałym okresie spoczynku. Został on poddany trzyetapowemu procesowi regeneracji, której ostatnia część zwana PDM (Programmed Depot Maintenance – okresowy przegląd generalny) polegała między innymi na przeglądzie instalacji elektrycznej i pozbyciu się usterek podwozia.

Cały proces renowacji podsumował dowódca Centrum:

Wszyscy ludzie z różnych jednostek pracujący nad B-52 pracowali jak jeden zespół, którego celem było przywrócenie gotowości (bombowca – przyp. red.) (...) Używając „sztuki tego, co możliwe”, w tym czasie walcząc z globalną pandemią, udało się im to osiągnąć. Nie potrafię wyrazić, jak bardzo jestem dumny z pracy, którą wykonali i nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę zdjęcia „Mądrali” w rękach naszych załóg latających na misjach operacyjnych.

gen. bryg. Jeff King, dowódca Centrum Logistyki Lotniczej w Oklahoma City

Cała operacja była możliwa dzięki wysiłkowi wielu jednostek, w tym specjalistów z Centrum Zarządzania Cyklem Życia Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, które było odpowiedzialne za wsparcie logistyczne i inżynieryjne, 76. Ekspedycyjnej Eskadry Obsługi Technicznej odpowiedzialnej za sprowadzenie samolotu z Arizony, a natomiast drobiazgowy proces odnowienia samolotu przed wylotem do bazy Tinker przeprowadziła 309. Grupa Konserwacji i Regeneracji Lotniczej. Następnie w Oklahomie 76. Grupa Obsługi Napędów zajęła się naprawą silników, 565. Eskadra Obsługi Statków Powietrznych była odpowiedzialna za regenerację poszycia, a 10. Eskadra Prób Powietrznych przeprowadzała testy bezpieczeństwa.

Powyższe starania zakończyły się 10 marca br., po czym powrócił on do służby w 5. Skrzydle Bombowym, stacjonującym w Minot Air Force Base w Dakocie Północnej. „Wise Guy” dzięki wytężonej pracy techników Centrum Logistyki Lotniczej dołączył do uprzednio wyremontowanego B-52 „Ghost Rider”, który był pierwszym zregenerowanym bombowcem. Obecnie liczba czynnych B-52H określa się na 76 sztuki i zostaną one w służbie amerykańskiego lotnictwa strategicznego do 2050 roku, przy czym wcześniej będą stopniowo zastępowane przez produkowane obecnie bombowce B-21. Northrop Grumman planuje je wdrożyć w połowie 2022 roku.

Kacper Bakuła

Reklama
Reklama
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
Reklama
boobooo1234
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 19:57

Zadziwia jakość projektu. Nadal jest elastyczny i mozliwy do stosowania w zmieniajacych sie warunkach pola walki. Projektu, przy którym wspomaganie komputerowe było sladowe (lata 50 XXw.), zaś technologie budowy rodem wprost z drugiej wojny światowej. przewidywane 90 lat słuzby - tyle nie żyja nawet okręty, niewiele jest broni tak długowiecznych i dotyczy to raczej broni palnej jak nieśmiertelny Browning 12,7mm.

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 00:15

Bo obecnie to jedynie nosiciel rakiet o zasięgu 2400km nie wchodzący w styczność z lotnictwem i OPL wroga. No może jeszcze odpalac JASSMy albo zrzucac bomby ale to poboczne funkcje.

Borsq
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 11:57

Mam nadzieję, że po zakończeniu służby nadal będą cieszyć oczy (i uszy :) wielbicieli latających klasyków jako egzemplarze zabytkowe w stanie lotnym. Tak bardzo brakuje mi "howl" Vulcana, niech chociaż B-52 pozostaną w powietrzu jako pamiątki tamtej Złotej Ery.

Tani
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 16:57

Ruscy robia to samo tylko u producenta. W zakladach remontowych wykonuje sie tylko naprawy zwykle. Tam gdzie ingerencja jest w platowiec robi to producent i daje gwarancje. Tylko w Rosji producent jest panstwowy a w USA prywatny stad ta mordega z tym platowcem. Pisze mordega bo robili to zolnierze nie robotnicy. Zolnierze kosztuja drozej jak cywile. Co do reszty to prawda, to jest Ikona nieba przy nim B-2 to taki prymityw

Leon zawodowiec
wtorek, 6 kwietnia 2021, 13:14

To prawda!Rosjanie też u producenta sprawdzali i remontowali naszego "Tutka".W którym po kilku miesiącach odpadło skrzydełko!

Tsunami
wtorek, 6 kwietnia 2021, 00:20

Pod jakim względem "prymityw " ? Czy " państwo robotników i chłopów" ma coś podobnego może ?

Tani
wtorek, 6 kwietnia 2021, 19:47

Estetyczny przyjacielu. Mnie nie interesuje technika tylko urok lub po naszemu disign. Z ruskich tylko Su-35s bo jest ladny,57 to klocek. Mnie 52 sie podoba bo jest ladny. B-2 to prymitywny spodek i nic wiecej ,samolot dla mnie musi miec ,,dusze,,. Taka dusze maja stare samochody i stare samoloty. Bo jak mial powiedziec Tupolew ,,ladny samolot zawsze dobrze lata,, Dlatego 52 bedzie jeszcze bardzo dlugo latal i bedzie tak jak tu na Defence24 ktos napisal. Zalogi odstawia B-2 na zlomowisko i wsiada do B-52 ktorym wroca do bazy. B-2 nie jest dobry bo to dziecko chorej koncepcji tzw stealth ktorego tak naprawde nie ma. B-52 jest dzieckiem zdrowej koncepcji samolotu ktory weznie duzo i poleci daleko.

bender
środa, 7 kwietnia 2021, 11:59

Stealth nie ma i dlatego nowy rosyjski bombowiec ma być stealth.

Tani
środa, 7 kwietnia 2021, 18:40

A co to rosjanie to jacys guru? Z tego co oni pisza u siebie ma byc stealth tez. Znajac zycie ten bomber bedzie za 50 lat albo i nie. Ja obstawiam ze nie. Zapytaj sie Serbow. Oni przeprosili USA za zestrzelenie F-117 i tlumaczyli sie logicznie. Nie wiedzieli ze byl niewidzialny. A teraz powaznie ruscy nie sa w stanie cos takiego zrobic bo dopiero musza opracowac kompozyty. Te elementy ma robic Suchoj w Nowosybirsku ale na razie robi elementy Tu-160m gondole silnikowe to robi bo sa fotki ale to sa stalowe elementy. Ja powtorze jeszcze raz jak wzleci 7my egz MS-21 bedzie oznaczalo ze cos maja bo na szesc materialy maja z importu. Dla stacji naziemnych stealth nie istnieje bo nie wytlumisz silnego sygnalu to fizyka i nic wiecej.

rED
wtorek, 6 kwietnia 2021, 09:06

Tu-95

bender
wtorek, 6 kwietnia 2021, 10:37

Turbośmigłowy Tu-95 ma porównywalny zasięg, ale osiąga mniejsze prędkości, pułap, prędkość wznoszenia i, przede wszystkim, dwa razy mniejszą ładowność.

block
wtorek, 6 kwietnia 2021, 10:33

B52 zabiera 2x więcej 'ładunku' niż Tu95 (choć gabaryty podobne).

Tweets Defence24