Reklama
Reklama

Łukasiewicz – Instytut PIAP wraz z CRW Telesystem-Mesko pokażą robota uzbrojonego w rakiety GROM [WIDEO]

2 września 2019, 13:09

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP wspólnie z firmą CRW Telesystem-Mesko przedstawią Autonomiczny System Bojowy Obrony Powietrznej ASBOP – PERKUN na zdalnie sterowanym robocie mobilnym IBIS, kołowego robota mobilnego uzbrojonego w polskie pociski rodziny Grom/Piorun.

Rozwiązanie to, będące na razie demonstratorem technologii, będzie można obejrzeć na stoisku 52 w Hali D. System ASBOP - PERKUN to połączenie wysokiej mobilności taktycznej z błyskawiczną reakcją na pojawiające się zagrożenia z powietrza takie jak m.in.: rakiety skrzydlate, BSL (Bezzałogowe Statki Latające), śmigłowce i samoloty bojowe. 

Podwoziem dla ASBOP - PERKUN jest sześciokołowa platforma mobilna robota IBIS® z niezależnym napędem na każde z kół, które sprawia, że robot bojowy z łatwością porusza się w trudnym i zróżnicowanym terenie (podłoże skalne, tereny podmokłe i grząskie, rumowiska).  ASBOP - PERKUN jest robotem szybkim (10 km/h). Konstrukcja zawieszenia bazy mobilnej zapewnia optymalny kontakt kół z podłożem, a co za tym idzie sprawne pokonywanie nierówności terenu, dużą stabilność podczas jazdy oraz właściwe rozłożenie mocy na poszczególne koła. Dzięki tym rozwiązaniom robot charakteryzuje się dużą zwrotnością i mobilnością. 

System ten może być rozmieszczany w trudnych warunkach geograficznych, tam gdzie przebywanie człowieka może okazać się kłopotliwe bądź niebezpieczne. Robot dysponuje własnymi środkami wykrywania (celownik termowizyjny i celownik dzienny), jest także przystosowany do współpracy z systemami rozpoznania „swój-obcy”. Cele dla niego będą mogły być wskazywane z zewnętrznego systemu dowodzenia, radiolokatora współpracującego z systemem, alertera podczerwieni lub wykrywane za pomocą własnych urządzeń optoelektronicznych. Jednocześnie jego operator systemu pozostaje w bezpiecznym miejscu, oddalonym od stanowisk bojowych i ma możliwość koordynowania działań kilku robotów bojowych na raz.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 36
Maciek
wtorek, 3 września 2019, 23:15

Kuriozalny i absurdalny koncept. Lądowy dron bojowy ma sens kiedy trzeba oszczędzać życie żołnierzy a on sam jest trudny do zniszczenia. Tymczasem wyrzutnie manpads z definicji operują z miejsc bezpiecznych. Po co je montować na dronie? Ta zabawka sprawdziłaby się jako ruchome stanowisko ogniowe do walki w mieście, długotrwałego dozorowania itp. Tyle, że jeśli miałaby wchodzić w bezpośrednią styczność z nieprzyjacielem, musiałaby mieć chyba jakieś opancerzenie. Widzę przyszłość tego wynalazku, ale jako pojazdu rozpoznawczego.

w
wtorek, 3 września 2019, 21:15

sztuka dla sztuki. Nic zgodnego z rozumem. Moze w ppanc to tak. Ale plot ????

Extern
środa, 4 września 2019, 19:00

Dokładnie bez sensu. Dać tam Granatnik automatyczny i jakiś wkm do prowadzenia walk w mieście, Ale MANPADS po kiego grzyba?

Łukasz
wtorek, 3 września 2019, 15:17

Wyrzutnia Grom nie jest przewidziana do pracy na platformach kołowych czy gąsienicowych. Nie spełnia wymagań środowiskowych przewidzianych dla tego typu sprzętu (drgania, przeciążenia). Robocik z wyrzutniami to zabawka dużych chłopców.

Marek
środa, 4 września 2019, 12:37

Jeśli tak, to co Gromy robią na Białych i Popradach?

Infernoav
wtorek, 3 września 2019, 23:15

A skad takie dane?

Gds
wtorek, 3 września 2019, 09:32

Bardzo dobry wyrób. Kilkadziesiąt sztuk pozwala stworzyć szeroki pas opl. Czas reakcji znacznie krótszy niż żołnierza z pociskami na ramieniu. Nie wszędzie jest sens stosować Poprady. Pozostaje tradycyjne pytanie o koszty. Czy cena nie zabije rentowności projektu? Na tym samy podwoziu lub na kompatybilnym powinien być oferowany system karabinu maszynowego.

Infernoav
wtorek, 3 września 2019, 03:09

Poprosimy wersje ppanc. Z ckm i dwoma ppk. Świetny pojazd dla OT do prowadzenia dywersji, zasadzek ect.

Perswazja
wtorek, 3 września 2019, 01:28

Proponuję spróbować układ z piorunami -2x2 - większa siła rażenia i szansna na osiągnięcie celów

SOWA
wtorek, 3 września 2019, 00:32

Brawo, wreszcie ktoś pomyślał.

Pinkie
poniedziałek, 2 września 2019, 23:54

Kurde, co to jest i po co to komu? Czy robot skrycie musi podjechać pod nadlatujące zagrożenie?

wojt
poniedziałek, 2 września 2019, 23:40

Jestem pod wrażeniem!!! Robot jest rewelacyjny!!! Ale chciałbym, aby miał nie 2 rakiety, tylko 4 i nie Gromy, ale Piraty lub Spike. Po bo rakiety przeciwlotnicze na zdalnej platformie? Ale przeciwpancerne by byłoby coś.

Fert
poniedziałek, 2 września 2019, 23:26

Idealny do parku

Cywill
poniedziałek, 2 września 2019, 23:08

Lepszą przydatnosć miałby quad (dron) z ppk.

w
poniedziałek, 2 września 2019, 22:28

mogli by zastosowac belki pod te pociski jakie były w Mi-2 w latach 80-tych. Byłoby wtedy 2 x wiecej pocisków. Ale czy nie lepiej ustawic, w nieprzyjaznym, miejscu, kontenera z min 9 pociskami startujacymi pionowo ???

Doktor
poniedziałek, 2 września 2019, 21:56

Bardzo niszowa i w sumie bez sensowna maszyna na naszym teatrze działań. Może gdzieś w jakiejś dżungli gdzie doktor samo zło chce bronić swojej tajnej bazy przed nalotem komandosów to się przyda ale nie w Europie.

Rob
poniedziałek, 2 września 2019, 21:55

Nie bardzo widzę sens z gromami, ale z ppanc przyczajony w dobrym punkcie , to może mieć sens

Tak myślę
poniedziałek, 2 września 2019, 21:37

O ile się nie mylę to także opracowano taki pojazd transportowy dla żołnierzy odciążający ich od dźwigania sprzętu i wyposażenia. O zakupach dla armii cisza.

Szach mat w jednym ruchu.
poniedziałek, 2 września 2019, 21:29

No no jestem pod wrażeniem.

Gość
poniedziałek, 2 września 2019, 20:02

To jest przyszłość i w tym kierunku będzie się zmieniać obraz przyszłego pola walki.

radarowiec
poniedziałek, 2 września 2019, 19:53

Coś takiego lub pojazd Poprad powinny pełnić stałą służbę wartowniczą w 4 punktach w odległości 10 km wokół każdego lotniska samolotów cywilnych, wojskowych, sportowych, regularnie używanego lądowiska helikopterów itp. W czasie pokoju to by było ćwiczenie dla żołnierzy obsługujących i obserwujących obraz radaru i kamer z jakiejś ukrytej bazy, a w razie ataku - stosowna reakcja.

CodyBancks
poniedziałek, 2 września 2019, 19:47

No no ,robi wrażenie ! Chociaż konstrukcja wygląda trochę niestabilnie, ale działa. Brakuje maskowania! Generalnie koncepcja bardzo dobra ! Czekamy na większe pojazdy mogące zabrać rannych lub zwiad.!

tut
poniedziałek, 2 września 2019, 19:07

W końcu jakieś pozytywne informacje. Zmienić lub dodać efektor i będziemy mieli robota przeciw pancernego lub wielozadaniowego. A wszystko wskazuje na to, że piraty będą. I to właśnie te rakiety widział bym na tej platformie. Bo nasze. Nie muszą być najlepsze. Jeszcze chłopaki od IT popracują nad softem + parę czujników i będzie platforma autonomiczna. Niech kupią takich ze 20 żeby zebrać doświadczenia i aby była kasa na drugą generację.

ddddddd
poniedziałek, 2 września 2019, 19:01

Taki sam robot zrobic tylko ppanc

pociskiemwblachę
poniedziałek, 2 września 2019, 18:16

Z powierzchni ziemi niewiele widać ale gdyby toto powiązać z jakąś latającą droną do obserwacji nieba, to kto wie. Lepiej myślmy nad wydajniejszymi źródłami zasilania i dajmy robotom więcej autonomii, przynajmniej w sektorze prowadzenia działań defensywnych. Operator w postaci człowieka musi stać się opcją. Wersja z pociskami przeciwpancernymi mogłaby być bardziej użyteczna.

WojtekMat
poniedziałek, 2 września 2019, 18:15

Taki system byłby doskonały jako nosiciel rakiet ppanc.

uzbrojony
poniedziałek, 2 września 2019, 18:11

Do tego taka sama wersja pirata, po kilkaset sztuk wraz z opcja przynajmniej czasowej pelnej autonomii w przypadku calkowitego zamkniecia strefy dzialan na zasadzie wykrywania swoj-obcy i kazdego po kilkaset sztuk. I maly karabinek zamontowany obok do zwalczania potencjalnej sily zywej mogacaj zagrozic robotowi.

sPIT
poniedziałek, 2 września 2019, 17:47

Ogólnie super, ale coś takiego z p-pancem by było potrzebne.

ursus
poniedziałek, 2 września 2019, 17:42

Wygląda obiecująco, ale potrzebne są moim zdaniem wersje przenoszące więcej rakiet (najlepiej minimum 6), a także dedykowane do zwalczania pojazdów opancerzonych. Uważam, że lepiej uzbrojonych robotów przydałoby się dużo o ile będzie można je łatwo holować m.in. za pomocą quadów.

Rzyt
poniedziałek, 2 września 2019, 17:39

I takich ppk, plot i wkm oraz granatnikiem, po 100 takich. Te 400 robotów byłoby więcej warte niż nasze czołgi

Szczur z twierdzy.
środa, 4 września 2019, 22:02

Zgadzam się po raz pierwszy z Rzyt, masz rację, te roboty są więcej warto niż Wasze tanki.

Grechuta
poniedziałek, 2 września 2019, 16:29

Gdyby tak jeszcze na odzielnych ppk pirat i zsmu z tarnowa i mini samojezdne miny przeciowpancerne z pojazdem matką.

JaRek
poniedziałek, 2 września 2019, 16:12

Wszystko co ograniczy narażanie życia naszych żołnierzy jest mile widziane. Tylko trochę mało ruchliwy (chodzi mi o ramię wyrzutni i tylko na jeden cel - chyba powinno się odpalać po dwa pociski na cel)

Paweł P.
poniedziałek, 2 września 2019, 15:51

Sam nie wiem czy to nie za słaby, za wolny, nośnik, niby wrażenie robi – ale jakiś mam niedosyt, brak wystrzału to inna sprawa... Ale na plus! Brawo!

sża
poniedziałek, 2 września 2019, 15:47

Nie bardzo wiem jaki jest cel uzbrajania robota w wyrzutnie Grom? No chyba, że chodzi o to, aby było drogo? Co innego by było, gdyby go uzbroili w ppk lub rakietki z głowicą termobaryczną, a do tego dodali jakiś system z karabinem maszynowym + odpowiednie sensory.

fox
wtorek, 3 września 2019, 11:17

pirat jest dopiero w fazie tworzenia a pioruny już mamy. jako przedstawienie prototypu i kierunku uzbrojenia wsparcia piechoty wg. mnie ok. dodanie drona rozpoznawczego i może być skuteczne ppanc albo plot. lepiej żeby żołnierz był schowany za rogiem budynku i na ostrzał wystawiony sprzęt niż człowiek.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama