Litwa: BMS nie tylko dla nowych transporterów

21 lutego 2020, 16:24
Vilnius-1-768x511
Fot. MON Litwy

Rozpoczął się szeroko zakrojony proces wdrażania na wyposażenie litewskich sił zbrojnych nowych systemów zarządzania polem walki (BMS). Otrzymają je nie tylko pododdziały wyposażone w nowe bojowe wozy piechoty Wilk, ale także inne jednostki.

Według oficjalnego komunikatu ministerstwa obrony jest to kolejny krok w sprawie modernizacji litewskich sił zbrojnych oraz modernizacji ich systemu dowodzenia. Wyposażenie jednostek wojskowych różnych szczebli w systemy zarządzania walką klasy BMS umożliwia sprawne i szybkie sprawowanie kontroli nad polem walki dzięki płynnemu transferowi informacji o sytuacji w rejonie działań. Dodatkowo ma on poprawić także wymianę danych i współpracę z sojusznikami z NATO.

Litewski resort obrony zdecydował się wcześniej na wybór systemu zarządzania polem walki Systematic SitaWare Frontline oferowanego przez spółkę Systematic. Nowy BMS trafi m.in. na wyposażenie kołowych bojowych wozów piechoty Vilkas, które są obecnie sukcesywnie dostarczane do Brygady Piechoty Zmotoryzowanej "Żelazny Wilk", co zdecydowanie zwiększy możliwości w zakresie ich wykorzystania w ramach poszczególnych pododdziałów. Pierwotny kontrakt zakładał zakup tego rozwiązania dla wspomnianej brygady. Zgodnie z wydanym ostatnio komunikatem, BMS otrzymają jednak również inne jednostki. 

Interoperacyjność z sojusznikami i partnerami ma kluczowe znaczenie dla litewskich sił zbrojnych dla wzmocnienia odporności w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w regionie, zapobiegania potencjalnym zagrożeniom. Jako członek NATO zawsze współpracujemy z naszymi sojusznikami, a zdolność szybkiego dzielenia się i otrzymywania informacji czyni nas silniejszymi

- minister obrony narodowej Republiki Litewskiej Eimutis Misiūnas

System zarządzania polem walki, w skrócie BMS (Battlefield Management System) zapewnia możliwość śledzenia sił własnych i sojuszniczych oraz nieprzyjaciela w czasie rzeczywistym. Dzięki wykorzystaniu tego typu urządzeń zwiększa się efektywność współpracy pododdziałów wojskowych, obniża ryzyko rażenia sił własnych oraz przyśpiesza podejmowanie kluczowych decyzji i przekazywania informacji pomiędzy poszczególnymi szczeblami dowodzenia.

image
Fot. Systematic

Systemy i oprogramowanie klasy BMS firmy Systematic są wykorzystywane przez siły zbrojne wielu państw NATO, które współpracują militarnie z Litwą. Od początku br. Łotewskie Narodowe Siły Zbrojne rozpoczną wykorzystywanie tego systemu. Z kolei Bundeswehra zdecydowała się na wprowadzenie systemu SitaWare Frontline dla zestawu sił natychmiastowego reagowania NATO VJTF (tzw. szpicy), jaki obejmie dyżur bojowy w 2023 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 60
Reklama
Kkk
niedziela, 23 lutego 2020, 13:47

Dają taki sprzęt Litwinom a tam mieszkaxwiecej Ruskow niż ich samych teraz pewnie wywiad Ruski zaciera ręce. Bo pozyska tajne informacie od Litwinów ruskiego pochodzenia.

mobilny
poniedziałek, 24 lutego 2020, 16:04

Rosjanie mają Bumeranga więc tech z bieda Wilka im nie potrzebna

Ralf_S
wtorek, 25 lutego 2020, 01:13

Bumerang? No weź... Wygląda jak odmalowany SKOT. Postaw tego "bieda Wilka" przy wypaśnym Bumerangu. Nasze Rośki o niebo lepiej się prezentują. A sądząc po ilości elementów wypornościowych są również lepiej opancerzone

Maciek
poniedziałek, 24 lutego 2020, 23:18

Chyba nie zrozumiałeś o czym jest tekst. Nie mówimy o prototypowych transporterach, które w przyszłości wejdą do linii. Mówimy o bms do transporterów, które już w linii są.

mobilny
wtorek, 25 lutego 2020, 07:25

Otóż zrozumiałem. Odpowiadam tylko na post kolegi kkk. A tak na marginesie to bumerang jest po probach

Leopardzik
niedziela, 23 lutego 2020, 11:55

Nasze Twarde na Litwie bez BMS świadomość operacyjna to chorągiewka

Cyborg
niedziela, 23 lutego 2020, 11:28

Duński systematic jest programowany częściowo w Warszawie.Chlopaki klepia go po nocach A wiec mamy kadrę

Strażnik Teksasu
sobota, 22 lutego 2020, 16:29

Tak wygląda prawdziwy nowoczesny kołowy bwp...

Trzcina
sobota, 22 lutego 2020, 18:16

No tego komentarza nie mogło zabraknąć :) niech tylko o ppk nie zapomną.

sobota, 22 lutego 2020, 21:08

Bo to prawda ale Polsce wielkie EGO specjalistów z netu nie pozwala spojrzeć na realną rzeczyeistosc

Trzcina
niedziela, 23 lutego 2020, 17:22

A nie za wysoki ci jest tak jakoś? Trolle Roskowi czy Borsukowi zarzucają wysoką sylwetkę. Napisz do Niemiec by go obniżyli:D

Strażnik Teksasu
niedziela, 23 lutego 2020, 18:42

Rzeczywiście bokser jest wysoki AŻ o 1cm od rosomaczka..!

trzcina
poniedziałek, 24 lutego 2020, 15:21

to sarkazm kowboju

Strażnik Teksasu
wtorek, 25 lutego 2020, 09:45

Na końcu sarkazmu nie stawia się pytajnik!A po drugie nie pisze się bym coś nakazywał Niemcom!!!

mobilny
niedziela, 23 lutego 2020, 15:24

Czyli jaką realną? KTO Rosomak produkowany na podstawie licencji. Sprawdzony w Afganie. Niebawem dostanie Polską wieżę ZSSW30 z ppk. Jak to nie jest nowoczesny KTO to nie mamy o czym rozmawiać boś trolling uprawiasz. BMS faktycznie winą MONu bo dawno taki powinien być. Ich Wilki jeszcze nie dostały BMS a i ppk nie widać. Współpraca z najwiekszymi kochasiami Putina w EU zachodniej też jeat ryzykowna. Wolę nasze Rośki i tyle a ty nir trolluj

Trzcina
niedziela, 23 lutego 2020, 14:35

Jaką chłopie? To że nabylismy licencje na Rosomaka od Patrii i klepiemy u nas całkiem udany produkt? To ze brak ppk i bms to wiem ale wieża zssw 30 NASZA rozwiązuje problem ppk a bms to wina monu nie że jeszcze nie ma takowego. Odbij od rosomaka bo piszesz jak potluczony. Ciekaw jestem jak Litwini wyjda z niemcami na tym zakupie.

Do strażnika Teksasu
sobota, 22 lutego 2020, 22:49

Polacy kupili juz czołgi od zachodnich sąsiadów teraz je modernizują z tymi sasiadami :):) wiedzą jak wygląda robienie interesów z tymi sąsiadami --- Rosomaki są suwerennym produktem

MAP
niedziela, 23 lutego 2020, 10:28

Polski nieudolny MON chciał bieda modernizacji to i taką dostał i zaakceptował i teraz do kogo żal?? Zamiast modernizować Leo do wersji 2a7 jak reszta Europy i mieć spokój na lata to zachciało się cyrk urządzać,więc jest cyrk i ta bieda modernizacja skończy się dużo drożej i duzo później

Strażnik Teksasu
niedziela, 23 lutego 2020, 00:12

1 Polacy a4 dostali a nie kupili 2 mogli dokupić a4 ale woleli reanimować t72 pt. Twardy 3 kupili a5 których nie chcą modernizować A to wszystko nie Polacy a tymczasowy rząd który nie potrafi niczego nawet prostej modernizacji załatwić ba nawet kupić coś w barterze...! Tylko zastanawiam się czy ty to zrozumiesz...?!

Pol
sobota, 22 lutego 2020, 14:58

Zgadzam się z @ Waldi - główny komponent tego systemu już mamy. Jest nim szeroko eksploatowany system (oprogramowanie) HMS C3IS Jaśmin, który już ma zdecydowaną większość funkcjonalności oprogramowania/głównego komponentu BMS i do tego pracuje w warunkach mobilnych. Około 15% brakujących mu funkcjonalności można mu dodać za tzw. pstryknięciem palca i to za nieduże pieniądze

Trzcina
sobota, 22 lutego 2020, 11:02

Wisła, Homar i F-35 zjadają większość środków MON. BMS musi poczekać i taka prawda więc eady panowie bez bzdurnych komentarzy

bvcxbcvxbvcn
poniedziałek, 24 lutego 2020, 11:09

Brak BMSa, to wynik pisiorzenia i układów towarzyskich (zamiast merytorycznych) między MON, a PGZ. Mamy co najmniej dwie firmy, które bardzo szybko mogą dać armii b. dobre BMSy :Teldat i WB. Podobnie jest z nienasyceniem artylerii środkami rozpoznania, łatwe do osiągnięcia, ale trzeba się przeprosić z WB zamiast stawiać na PGZ i wyważać otwarte drzwi.

Danisz
sobota, 22 lutego 2020, 14:48

Bzdurny to jest akurat twój komentarz, bo BMS to nie są koszty idące w miliardy, tylko miliony - zamiast wydawać 600 milionów rocznie na policję, więzienia, drogi lokalne, śpiewające ławeczki czy kopalnie powinni pieniądze przeznaczone na obronność przeznaczać na obronność! Gdyby tak było, to już od lat mielibyśmy nie tylko system zarządzania polem walki, ale też granatniki przeciwpancerne, nowe hełmy a nie odmalowane z lat 60. czy mikrodrony. MON źle zarządza środkami które ma i to jest powód zapaści armii, a nie F-35 na który nie wydaliśmy jeszcze nawet złotówki

mobilny
sobota, 22 lutego 2020, 20:51

To odpowiedz sobie na pytanie dlaczego BMS jeszcze nie wprowadzono. Koszta z MoN są albo przekłamane albo ktoś chce by wojsko było słabe. Wisła Homar i F35 pomijając że są ******* to zerzra wszelkie finanse na inne modernizację. A teraz od dialogu do dialogu i uważamy i wszczynamy i tak w kółko Macieju. Więc nie pitolcie mi o budżecie wiekszym

Sum
sobota, 22 lutego 2020, 16:15

Mam takie samo zdanie w tej kwestii jak Ty. Między rokiem 2015 a 2018 wydatki na wojsko wzrosły o 6%. Policja i służby specjalne w tym samym czasie dostały 80% więcej. Minister ON wyraźnie kocha policję nie wojsko. Powtarza tylko slogany i bzdury. Pewnie dlatego bo nigdy w wojsku nie był.

MAP
sobota, 22 lutego 2020, 12:21

Zamiast 8 baterii Patriot będą dwie,zamiast 56 a nawet 160 wyrzutni Himars będzie 20 i kilkanaście samolocików i budżet MON pożarty na wieki.Ale na defiladzie będzie co pokazać

46
sobota, 22 lutego 2020, 10:39

Polskie technologie są i w dodatku rozwiązania w nich zastosowane znajdują uznanie. Trzeba tylko kupić polski produkt a do tego potrzebne mądre decyzje polityczne.

Strażnik Teksasu
sobota, 22 lutego 2020, 16:33

Jakie polskie technologie?!

michalspajder
sobota, 22 lutego 2020, 13:54

Szczegolnie, ze takie kraje jak Dania, tylez przeciez mniejsza od nas daja rade. Ten caly Systematic Inc. to dunska firma, nieco sie zdziwilem (ale nie kompletnie, bo przeciez maja np.Terma, MAERSK, sa w stanie budowac fregaty). A przynajmniej byli, bo MAERSK zlikwidowal stocznie w Odense, ktora je wyprodukowala. Tak wiec czas na nasz BMS, na 100%, przy naszych umiejetnosciach IT takie spolki jak Teldat, Kenbit, moze nawet PIT-Radwar, WB Electronics przy wspolpracy z instytutami i uczelniami wojskowymi (np. WITU, WAT) sa w stanie dostrczyc dzialajacy produkt. Potrzebne tylko finanse z MON, przeciez niby zaoszczedzilismy okolo 4 mld PLN na offsecie za F35...

Szpicbrodka
piątek, 21 lutego 2020, 21:01

Szpica niemiecka w Estonii?

Bon Ton
piątek, 21 lutego 2020, 20:58

BMS JAŚMIN GOTOWY

TakTak
sobota, 22 lutego 2020, 10:51

I zdecydowanie lepszy od opisywanego w tym materiale

Władysław III Wazonik
piątek, 21 lutego 2020, 18:34

A w Koronie mizeryja, mój Panku !

Tomasz33
piątek, 21 lutego 2020, 22:26

Takie komentarze nie mają nic wspólnego z prawdą i nic nie wnoszą do dyskusji. Jedynie ten który je pisze może poczuć się lepiej. Nie porównuj Polskich sił zbrojnych z Litewskimi bo nie ma to większego sensu. Polska kupuje znacznie większe ilości sprzętu za znacznie większe pieniądze.

Masz
sobota, 22 lutego 2020, 10:04

Jeśli swoje dane masz z telewizji to masz Tomasz rację, jeśli przeanalizujesz fakty to niestety Wazonik ma rację

LMed
sobota, 22 lutego 2020, 09:30

Twój komentarz merytorycxny jednak nie jest. Takie zbędne wyznanie wiary. Pieniądze wydajemy duże, a sprzętu nie ma.

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 11:01

Jest, tylko nie trzeba być ignorantem. 3 małe kontrakty ne helikoptery, 12-16 samolotów szkolnych Bielik, I faza programu WIsła, I dwywizjon Homara, 32 - F35, regularnie wprowadzane Kraby(już ponad 48 sztuk), Raki, (64 sztuki), Poprady. O mniejszych programach albo o tym co jest nie ma co wspominać np 2 dywizjony NSM, kilkadziesiąt pocisków JASSM i JASSM ER, Rosomakach. Generalnie 1/3 sprzętu jest nowoczesna a 2/3 nie. I trzeba robić dalsze zakupy.

Masz
sobota, 22 lutego 2020, 20:23

np braki w środkach ppanc, opl, w zasadzie nie dają szans na obronę, i na prawdę nikt nie pije do żadnej władzy, tylko myślmy realnie. Co zrobi załoga czołgu jeśli nie ma nawet kilku sztuk nowoczesnych pocisków mimo , że można kupić je "za drobne",.

Danisz
sobota, 22 lutego 2020, 15:03

F-35 mamy 0 sztuk, Patriotów 0 sztuk, Homarów 0 sztuk, M-346 Master kupiono za poprzedniej władzy, ale niech będzie że dokupili 4 sztuki, 32 nowe Kraby, 64 Raki, 32 Poprady, 7 śmigłowców z których operacyjnie działa 0 sztuk, NSM to również zakup poprzedniego rządu, dorzuciłbym jeszcze holownik sztuk 1 - i to są efekty ostatnich 4 lat jeśli chodzi o sprzęt podnoszący naszą obronność. Przypominam, że w tym czasie MON dysponował 140 miliardami złotych - czyli tak jak napisał kolega wyżej "Pieniądze wydajemy duże, a sprzętu nie ma."

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 16:24

Wiadomo że to co Polska kupiła musi zostać wyprodukowane. A która władza odpowiada za który program, to dla obroności Polski nie ma żadnego znaczenia. Jest program modernizacji technicznej, są i będą dalsze zakupy.

adams
sobota, 22 lutego 2020, 12:22

Bardzo piękne zakupy,widać budujemy armię na parady bo wzmocnienie naszej obronności to prawie żadne

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 12:54

"Prawie". Jest program modernizacji technicznej i będzie jeszcze więcej sprzętu, tylko kwestia czasu. Nie napisałem co już Polska ma bo nie ma czasu.

ryba
sobota, 22 lutego 2020, 10:30

nie żebym usprawiedliwiał ale jest teżsprzet którego nie wiac a ma on wielkie znaczenie .Zreszta wojna to nie tylko latanie z karabinem po krzakach ,to jest ostateczny efekt braku rozstrzygnięc wojny bezkrawawej a nie tylko zakupienie bata to wtedy zbijemy ich wszystkich.Najpierw i to jest chyba najważniejsze musimy wyrobić sobie ( elity polityczne ) jakis cywilizowany konsensus nielubienia sie i rywalizacji aby obywało sie bez Palikotowania i Lichocczyzny. Bez tego to nawet supertajna siła niszczaca nam nic nie da.

fdsfdsgdfg
poniedziałek, 24 lutego 2020, 11:18

Palikotowania, i tego typu rzeczy, się nie pozbędziemy bo robi to specjalnie opłacana agentura. Polska leży w strefie oddziaływania kultury onucowej (turańskiej), i tego typu zachowania w jakimś procencie zawsze będą występowały.

Ja
sobota, 22 lutego 2020, 01:55

Taaa..... Zwłaszcza BMS ów...

JSM
sobota, 22 lutego 2020, 01:05

Jeśli popatrzeć na proporcje ludności i PKB to Litwa przy nas jest mocarstwem. Jedyne czego nie mają to lotnictwo ale my praktycznie też nie mamy lotnictwa. To co mamy liczącego się w większości jest oddelegowane pod rozkazy NATO.

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 10:52

NATO nie ma zwierzchności nad polskim lotnictwem, to polskie dowództwo decyduje ostatecznie, i tak jest w każdym kraju NATO. Litwa ma 13,5 razy mniej ludności a jej pkb jest niższe o 12,5 razy, więc jak?

Aha
sobota, 22 lutego 2020, 00:21

A czemu nie? Teoria, ze Polska wiecej kupuje za wiecej pieniedzy jest... dziecinna, niestety, poniewaz porownac to mozna zakupy na 1 milion mieszkancow. Polska ma 13 razy tyle ludnosci co litwa, wiec takie same proporcje w zakupie uzbrojenia zastosuj!

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 10:47

Jakiej ludności? Wydatki na armię odnoszą się do pkb, i liczba ludnośći nie ma tu nic do rzeczy. Są małe kraje która mają bardzo duże pkb czyli generalnie całą gospodarkę, chociaż Litwa taka nie jest akurat.

Aha
sobota, 22 lutego 2020, 14:24

Oczywiscie, ze ma! A jak juz chcesz porownywac do PKB to prosze bardzo - PKB Litwy jest mniej wiecej tyle razy mniejszy od polskiego PKB ile razy mniej ludnosci ma Litwa. Procentowy udzial wydatkow na MON sa tez podobne w PL i na Litwie czyli 2% PKB. Teraz porownaj co kupuje Litwa i przede wszystkim jakiej jakosci, potem pomnoz razy 13 i masz porownanie z Polska! matematyka nie klamie!

Tomasz33
sobota, 22 lutego 2020, 18:23

Litwa ma 2 armatohaubice, a 19 planpowanych . I koniec artylerii. A Polska ma 75 Langust, 75 Gradów, 30 RM- 70, 342 Goździki(część zmodernizowana z Topazem) 111 armatohaubic DANA, i 48/120 Krabów, 64/82 moździerze Rak. Polska ma 742 sztuki sprzętu, Litwa 2, a będzie mieć 19. To tylko przykład, bo reszty nie ma co porównywać dlatego że Litwa nie ma odpowiedników wogóle w swoim uzbrojeniu, albo przewaga jest podobna. A szkoda bo to nasz sojusznik.

Dazed and Confused
piątek, 21 lutego 2020, 18:20

U nas niestety to jest w powijakach bo gotowe rozwiązania mają tylko firmy prywatne np. WB Electronics więc zlecono opracowanie systemu PGZ która „ buduje kompetencje”...

Miś
sobota, 22 lutego 2020, 00:02

WB Electronics już nie ma BMS, bo sprzedało, niestety, do Kenii.

bender
piątek, 21 lutego 2020, 21:55

Teldat robi SWD C3IS JAŚMIN

Sternik
sobota, 22 lutego 2020, 01:11

W skład którego wchodzi BMS C3IS JAŚMIN. Nie rozumiem dlaczego skoro stosuje się HMS Jaśmin na poziomie dywizji to czemu nie można wdrożyć BMS-a na poziomie kompanii czy plutonu?

Waldi
sobota, 22 lutego 2020, 11:03

Zwłaszcza, że wdrożony HMS C3IS Jaśmin posiada już około 85% funkcjonalności oprogramowania BMS i chociażby z uwagi na racjonalność wydatkowania środków publicznych, unifikacje tego typu rozwiązań i znajomość tego systemu przez wojsko niezasadnym jest pozyskiwanie ich ponownie

rozpłaszczony
piątek, 21 lutego 2020, 17:51

A my kiedy ? Zachłyśnięci zakupem F-35 zapomnieliśmy o modernizacji innych rodzajów wojsk ? Czy też już kasy nie styka ?

eVa
piątek, 21 lutego 2020, 21:46

Po 20 latach zaległości na pewno kasy nie styka!. Przecież modernizacja naszej całej armii to pewnie koszt >100MLD

zsadklksaldksla
poniedziałek, 24 lutego 2020, 11:25

Modernizacja naszej armii i to nie super wypaśnie, ale na przyzwoitym poziomie to kwota ok. 750 mld. PLN. W tej chwili w planach jest wydanie ok. 500 mld. PLN.

Karol
sobota, 22 lutego 2020, 07:54

Skąd ta kwota?

Tweets Defence24