Reklama

Technologie

Link 16 dla śmigłowców Viper i Venom

Fot. Cpl. F. Cordoba/U.S. Marine Corps
Fot. Cpl. F. Cordoba/U.S. Marine Corps

Koncern Northrop Grumman Systems otrzymał zamówienie o wartości niemal 31 mln dolarów na dostawę i instalację łączy Link 16B dla śmigłowców UH-1Y Venom i AH-1Z Viper należących do US Marines. Jest to element szerszego programu ulepszeń, mających na celu zapewnienie platformie H-1 zachowanie przewagę techniczną i zdolnści bojowe przez cały okres jej eksploatacji. Dzięki temu możliwa będzie np. wymiana danych pomiędzy śmigłowcami AH-1Z Viper i maszynami 5. generacji F-35B Lightning II. Obie konstrukcje znajdują się na wyposażeniu amerykańskiej piechoty morskiej.

Kontrakt zawarty 21 września 2021 roku ma zostać zrealizowany w ciągu 2 lat i obejmuje instalację 25 zestawów Link 16B na śmigłowcach UH-1Y i AH-1Z, dostawę 3 zestawów zapasowych oraz dwóch modułów treningowych Link 16B. W skład pakietu wchodzi też wsparcie logistyczne, instalacja oraz obsługa. Zleceniodawcą jest Naval Air Systems Command a prace mają być realizowane przez zakłady koncernu Northrop Grumman w Woodland Hills i San Diego. Całkowita wartość kontraktu to 30 919 420 dolarów.

Jest to tylko pierwszy kontrakt, gdyż US Marines posiadają w służbie niemal 160 UH-1Y oraz ponad 180 AH-1Z, które mają być eksploatowane co najmniej do roku 2040. Planowane jest doprowadzenie wszystkich maszyn w służbie do jednolitego standardu. Modyfikacja floty poprzez instalację Link 16B jest efektem współpracy między programem USMC H-1 Light/Attack Helicopter (PMA-276), Bell Textron i Northrop Grumman mającej na celu optymalizacje możliwości śmigłowców UH-1Y Venom i AH-1Z Viper.  

Grupa ds. integracji technologii Northrop Grumman zaprojektowała i zintegrowała pakiet misji dla łącza Link 16, w tym nowoczesne rozwiązanie do mapowania cyfrowego, dla platformy H-1, podczas gdy zespół programowy Bella H-1 dostarczył wszystkie niezbędne analizy i modyfikacje płatowca, aby uwzględnić wyposażenie misji we wszystkich istniejących zintegrowanych systemach AH-1Z. Zespoły wykorzystały komercyjne praktyki metodologii Agile Development, dzięki czemu udało się przejść w ciągu 12 miesięcy całą drogę od wymagań koncepcyjnych do testów realnego rozwiązania przeprowadzonych w czerwcu bieżącego roku i zawarcia umowy we wrześniu.

Reklama
Reklama

Reklama

Komentarze (1)

  1. Piotr II

    Pozazdrościć udanej konstrukcji, od Wietnamu po dzień dzisiejszy, należy też wspomnieć o możliwościach modernizacyjnych co zostało napisane w tym artykule, to jest duży plus.

    1. ale jaja

      Jakiej udanej? w Wietnamie strzelali do tego jak do kaczek.

    2. Daniel S.

      W jakim Wietnamie? AH-1Z odbył pierwszy lot 8/12/2000 czyli 25 lat po zakończeniu wojny w Wietnamie. Rozumiem, ze nie każdy musi się interesować lotnictwem ale wtedy po co komentować. AH-1 i AH-1Z to dwie różne konstrukcje. Nie zmieni to fakt, iż nowa konstrukcja jest poniekąd rozwinięciem starszej. To samo jest w przypadku Lynxa i Wildcat’a, Pumy i Caracal’a.

    3. nieździwiony

      Tylko te kaczki się odgryzały

Reklama