Leopardy 2PL jadą do Wesołej

28 czerwca 2021, 13:11
Dragon21_1
Fot. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl
Reklama

1 Brygada Pancerna z Wesołej otrzymała dwa czołgi Leopard 2PL. Odbiory kolejnych dwóch wozów już się zakończyły i oczekują one na transport z Gliwic do miejsca stacjonowania jednostki.

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy poinformowały o przeprowadzeniu w ubiegłym tygodniu odbiorów dwóch czołgów Leopard 2PL. Spółka podała, że użytkownikowi przekazano łącznie szesnaście czołgów, co oznacza, że Wojsko Polskie jak na razie otrzymało w 2021 roku cztery wozy. W 2020 roku przekazano bowiem armii 12 czołgów, z których sześć trafiło do Wesołej, a sześć do Ośrodka Szkolenia Leopard, znajdującego się w strukturach 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie.

W rozmowie z Defence24.pl mjr Przemysław Lipczyński rzecznik 18 Dywizji Zmechanizowanej, w skład której wchodzi 1 Brygada Pancerna, poinformował, że dwa czołgi zostały już dostarczone do Wesołej, a dwa kolejne są przejęte przez żołnierzy po odbiorach i oczekują na transport, powinny zostać dostarczone do jednostki w tym lub w przyszłym  tygodniu. Niebawem więc 1 Brygada, której głównym uzbrojeniem są Leopardy 2A5, będzie dysponować dziesięcioma czołgami w wersji 2PL. Planowane są kolejne dostawy.

Łącznie kontrakt zawarty w 2015 roku, wraz z aneksem z grudnia 2019 roku obejmuje modernizację do 31 lipca 2023 roku 142 czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL. Oznacza to objęcie programem wszystkich pojazdów w wersji 2A4, a takie znajdują się na wyposażeniu 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa i 1. Brygady Pancernej z Wesołej. Wartość umowy wynosi 3,29 mld zł.

image
Reklama

Realizacja tego programu jest jednak opóźniona, bo w momencie podpisywania kontraktu w 2015 roku zakładano, że 142 czołgi zostaną dostarczone armii do końca bieżącego roku. Jest też prawdopodobne, że termin wymieniony w aneksie z 2019 roku (lipiec 2023 roku) nie zostanie dotrzymany, biorąc pod uwagę, że w marcu br. PGZ deklarowała dostarczenie w roku bieżącym łącznie 18 czołgów. W takim wypadku od początku 2022 do lipca 2023 roku musiałoby zostać przekazanych więcej niż 100 czołgów.

Zmiany wprowadzone ramach programu Leopard 2PL, obejmują m.in. dodatkowe, modułowe opancerzenie wieży oraz nowe przyrządy celownicze. Działonowy i dowódca otrzymali polskie kamery termowizyjne III generacji KLW-1 Asteria produkcji PCO. Dodatkowo zabudowana w czołgach Leopard 2A4 głowica PERI R17A1 została zmodyfikowana do wersji z dalmierzem laserowym, stosowanej w najnowszych wozach Leopard 2A7. Kierowca również otrzymał nowy dzienno-nocny system obserwacji, wyposażony m.in. w kamerę cofania KDN-1 Nyks produkcji PCO.

Armatę i system kierowania ogniem dostosowano do nowocześniejsze amunicji przeciwpancernej DM63A1 oraz programowanej, odłamkowo-burzącej DM11. Zastosowano również elektryczny mechanizm obrotu wieży i ruchu armaty w miejsce starszego systemu hydraulicznego, co wymusiło zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (APU) i zmiany w instalacji elektrycznej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 273
Reklama
merso
sobota, 17 lipca 2021, 11:57

Czy większość komentatorów to Rosyjskie trolle czy jednak zaprzańcy?

Z czym do ludzi...
środa, 30 czerwca 2021, 09:32

gdy czytam takie wiadomości, to po głowie mi chodzi motyw muzyczny z bajki "sąsiedzi" W takim tempie, to potrwa ta modernizacja jeszcze z pół wieku!

AXM
środa, 30 czerwca 2021, 09:30

Leo 2PL to w tej chwili jest bieda modernizacja której sporo brakuje do najnowszych 2a7V a jak będą kończyć tą modernizację to ten czołg będzie zupełnie przestarzały......

kmdr
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:36

Tło dla Błaszczaka. Czy tylko ja zauważyłem ze ten i tylko ten egzemplarz nie miał dodatkowego kamuflażu czy to z siatki czy z gałęzi, żeby pokazać że jest. Może setka pójdzie w telewizji. Setka materiału bo pojazdów jest może z pięć.

Fort
środa, 30 czerwca 2021, 13:14

Tło dla błaszczaka bez błaszczaka?

kmdr
środa, 30 czerwca 2021, 15:43

Bo ktoś się ośmielił zrobić zdjęcie z innej strony bez ministra. Obejrzyj relacje telewizyjne z tego dnia.

To
wtorek, 29 czerwca 2021, 21:29

Czyli wolniej niż dostawy T14 Armata.

mc.
środa, 30 czerwca 2021, 10:34

Zapytaj się dlaczego ? Dlaczego Niemcy z takim opóźnieniem wysyłają części do remontów ? Dlaczego nie mamy pełnej specyfikacji części wraz z prawem ich wytwarzania ? Bo Łabędy wielokrotnie mówiły że mogą dorobić części ale muszą mieć ich pełną specyfikację oraz PRAWO do ich wytworzenia. Czołgi stoją rozgrzebane, a Łabędy "w między czasie" modernizują T-72 choć Leopardy były zadaniem pierwszoplanowym - DLACZEGO ?

basis
wtorek, 13 lipca 2021, 13:53

ty się zapytaj jak nie wiesz

Tak
środa, 30 czerwca 2021, 09:12

Jak można czołg nazwać armatą?

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 15:02

Myślę, że to ze względu na docelowy kaliber armaty.

Robert tlumacz rosyjsko angielsk
wtorek, 29 czerwca 2021, 21:12

Jak to jest w ogole mozliwe ze Niemcy Maja czolgi,w tym po 2WS na sprzedal? Kiedys Dali Nam czolgi za darmo,a potem zaczeli sprzedawac za niewiele EURO ,a Wiec skad MLD w PLN kontrakty

Fsaa
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:00

Dobrze, że są ale trzeba szybciej i więcej. Po za tym ta brygada nadal nie ma batalionów piechoty a to poważny błąd.

Abrams
środa, 30 czerwca 2021, 17:20

Rozróżnia kolega piechotę , której tak naprawdę już nie ma i piechotę zmotoryzowaną , albo wręcz oddziały wyszkolone do wsparcia czołgów czyli grenadierów pancernych ? W wesołej potrzeby jest i to od zaraz minimum jeden batalion grenadierów pancernych z pododdziałami rozpoznania , p-panc , i piechoty zmotoryzowanej .Swoją drogą ciekaw jestem z jakiej przyczyny nie zrobiono tak prostych rzeczy ze aż boli , czyli nie dodano fartuchów pancernych i pancerza reaktywnego można bylo zrobic i inne nie drogie modyfikacje podnoszące ochronę załogi , no ale to przekracza zdolnośi myślowe naszych wojskowych , a szkoda!

GRD
środa, 30 czerwca 2021, 07:44

Tworzy się w Białej Podlaskiej. Tempo jest naprawdę spore. Szkolenie mimo formowania idzie pełną parą.

cosma
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:28

czyli jeszcze 10 lat to chyba od razu może na złom

kmdr
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:39

Daliśmy się naciąć na te Leopardy. Teraz trzeba się szczerzyć do kamer. Kto się na to złapał?

hnnhkyui
środa, 30 czerwca 2021, 17:34

Tylko masowa produkcja z Koreą K2PL albo niech sobie nierząd zakupi łódź i na Atlantyk wiosłuje. Czas, by polscy patrioci w służbach obalili wreszcie ten nierząd.

AXM
środa, 30 czerwca 2021, 09:06

Żeby nie te Leopardy to dzisiaj trzonem naszych wojsk pancernych byłyby odmalowane T-72 i PT-91 :) Byłoby bardziej cudownie,prawda

Wojtek
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:31

Jest radość z każdej sztuki ale to tempo i wydajność Bumaru napawa przerażeniem jak wygląda przebudowa polskiego przemysłu zbrojeniowego. Żenada i tyle. Zróbcie coś z tym bo jak przyjdzie wojna będziemy w dużo gorszej sytuacji niż w 1939.

mc.
środa, 30 czerwca 2021, 10:41

Widzę "kolejnego specjalistę". Temat Leopardów został "położony" w 2001 roku po tym kiedy Minister (vice) Romuald Szeremietiew w trakcie negocjacji o zakupie czołgów Leopard zażądał prawa do ich remontów i modernizacji w Polsce. Niemcy wstępnie się zgodzili, ale Ministra pod fikcyjnymi zarzutami aresztowano, a temat (remontów i modernizacji) w Polsce ZNIKNĄŁ.

asdf
piątek, 2 lipca 2021, 15:21

z tym aresztem dla ministra Szeremietiewa to chyba bardziej chodzilo o to ze za bacznie pilnowal kontraktu na samolot wielozadaniowy. co do czolgow to przeciez przez kilka lat bylismy nawet wlaczeni w system zaopatrzeniowy Bundeswehry.

derty
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:27

czyli tak jak mowino ta modyfikacja miala tylko i wylacznie dawac kroplowke przed dekade dla niudolnych polskich zakladow. ilosci sa tak smieszne tej modernizacji ze plakac sie chce.

Driver25
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:14

Koszmarnie droga ta modernizacja i uzależnienie na długie lata od Niemiec, poza tym bardzo małe tempo modernizacji Leoparów. Podziękować antypolskim ekipom Po-Psl za taki " prezent" w postaci starych niemieckich czołgów rujnujących nasz budżet , odsuwajacych w czasie pozyskanie nowych MBT

basis
wtorek, 13 lipca 2021, 13:55

Wolisz uzależnienie od Rosji

vb
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:06

dzięki prawico

Oli
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:26

Może stare i niemieckie ale reszta jeszcze starsza a o jakości lepiej nie mówić bo ich zdolności bojowe przetestowano dawno temu w Iraku. Po prostu złom

mobilnyPL
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:13

.... I dlatego m. in. K2pl....

obserwator
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:11

Gdyby nie Leopardy 2, to wszystkie inne czołgi należałoby wycofać z uzbrojenia !!! Wojsko powinno mieć broń co najmniej równorzędną w stosunku do potencjalnych przeciwników, a nie czołgi będące potencjalnymi łatwopalnymi trumnami dla załóg !!!

wert
środa, 30 czerwca 2021, 09:22

pomyśl logicznie: wycofanie trumien zmusiłoby do opracowania nowego dekla ia takie prace były czynione. Możliwości w 2000r mieliśmy bez porównania WIĘKSZE niż dziś. Mieliśmy fabrykę czołgów, mieliśmy fabrykę silników które Leoszroty ZAORAŁY, mieliśmy CAWA-2 który przez Leoszrota zardzewiał. Dziś jesteśmy na łasce niemieckiej. I OTO CHODZIŁO, dlatego Szeremietiew wylądował tam gdzie wylądował

xXx
środa, 30 czerwca 2021, 16:22

Co? Co? Co? Co by zmusiło do opracowania nowego czołgu? Co Ci się przyśniło? A i jeszcze za co? Za Szeremietiewa, to mogliśmy budować czołgi z drewna. A i to nie do końca by się sprawdziło z takimi brakami kasy jakie mieliśmy. Zejdź na ziemię. Budowa czołgu (zaprojektowanie, zbudowanie makiety, dalej budowa pierwszej wersji prototypu, potem kolejnej, przetestowanie prototypu, naniesienie poprawek, przygotowanie parku maszynowego, przeszkolenie pracowników itd. itp.) kosztuje ca trochę miliardów PLN. Za Szeremietiewa nie było kasy na emerytury, dla bezrobotnych, na lekarzy. Praktycznie na wszystko. A Ty chciałeś czołgi budować? A i jeszcze jak czyta się i słucha co my nie mieliśmy, to aż dziw, że tych technologii np. Mercedes albo jakieś BMW nie chciało zakupić. Świąt Za nami nie mógł nadążyć:) Jeszcze raz jak chcesz coś sensownego napisać, to zejdź na ziemię i przemyśl to. I na koniec. Czołg, to nie BWP coby nie chodziło Ci coś dxiwnego po głowie. Miłego dnia.

wert
środa, 30 czerwca 2021, 22:45

mówimy o TYM CO Szeremietiew WYNEGOCJOWAŁ i co zostało dużym połączonym wysiłkiem SKASOWANE. Tylko tyle i AŻ tyle. Twoje wynurzenia mają nikły związek z tematem

rezerwa 77r.
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:44

przyjęcie LEOPARDÓW przez POLSKĘ zrealizowało NIEMIECKI plan położenia BUMARU NA ŁOPATKI , to samo dotyczy MIG-29 , przypominam że zrezygnowano z jednej eskadry F-16

MICK4532
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:46

Bumar niech się nauczy spawać.

xXx
środa, 30 czerwca 2021, 16:24

Może najpierw niech zaczną od malowania, a potem pozbycia się garbu w postaci związkowców. To będzie dobry początek.

wert
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:56

o kruchości wodorowej rzecz jasna ignoranci nie słyszeli

obserwator
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:14

Warunkiem istnienia BUMARU powinna być produkcja NOWOCZESNYCH czołgów, a nie JAKICHKOLWIEK czołgów. Jeśli tak się nie dzieje, to trzeba kupować czołgi za granicą !!!

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:16

Przecież Bumar nie potrafi nawet wyremontować 50 letnich T-72

DefBot
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:36

Ja proponuję wysyłać transporty do Wesołej PO JEDNEJ SZTUCE. Co by się nie spaliły po drodze...;((((

Esteta
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:31

Dobrze ze dwie sztuki a nie jedna. Inaczej to brzmi w nagłówku jak mówi się o liczbie mnogiej: czolgach - a nie o 1 przekazanym czołgu. ..

Anonim
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:02

W ciągu 6 miesięcy zmodernizowano 4 czołgi, czy to żart ? Zmodernizowac to oni powinni przynajmniej 5 miesięcznie, jeśli sobie nie dają rady to zabrać im kontrakt i poszukać prawdziwej firmy zamiast dziadów. Natomiast dziady ze Śląska niech klepia T 72 bo tylko do tego się nadają.

ali
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:48

Do wszystkich "znafcuw" tematu. Oprócz modernizacji wykonywany jest też szczegółowy remont wynikowy na podstawie weryfikacji zatwierdzanej przez MON. Niestety armia nie dopuszcza stosowania odpowiedników części zamiennych a na niemieckie czeka się niekiedy ponad rok bo już dawno nie są produkowane. to jest największy problem o którym inspektorat nie pomyślał wcześniej. Partnera niemieckiego nie wybierał Bumar

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:37

Skoro nie są produkowane to skąd biorę te na które czeka się ponad rok? Bo czegoś tu nie rozumiem

Marcx
niedziela, 18 lipca 2021, 12:21

Nie rozumiesz , zgoda. To kwestia informacji których nie posiadasz. NIKT w RFN nie produkuje/wytwarza nowych Leo. Linie produkcyjne kadłubów, wież itp. zostały zdemontowane wiele lat temu. Czy to jest jasne ?! KAŻDA modyfikacja do wersji A7 polega na modernizacji z z a s o b ó w magazynowych zgromadzonych na zapleczu konstrukcji/kadłubów czołgów A5 oraz ...na modernizacji obecnie użytkowanych wersji A6. Czy to jest jasne ? Łącznie wyprodukowano ca. 4300 szt --- > Leopard 2 A4 był pierwszym modelem produkcyjnym ! Liczba jest skończona i zamknięta. Użytkownikami tej konstrukcji są armie 20!! państw. Z A4 nie ma fizycznej możliwości modernizacji do A7 z powodu innej konstrukcji wanien. No naprawdę ludziska , ogarnijcie się. To podstawowa wiedza.

Leon
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:22

No no dwa Leo w Rosji wybuchła panika.

kmdr
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:49

Pewnie, że panika ze śmiechu wypadają im złote zęby. Jak taki Wania parsknie wiesz jak daleko to leci, a dostań takim w oko. Strach się bać.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:21

Na co MON czeka? Aneksować albo wypowiedzieć umowę dać połowę zamówienia albo więcej do Poznania i to będzie najlepsza weryfikacja który zakład ma przyszłość a który nie.

Marcx
niedziela, 18 lipca 2021, 12:26

A części zamienne też z Gliwic do Poznania czy skąd ? Opisz proszę na czym polega, jak wygląda remont F6 Leo, uwzględniając podpisaną umowe z 2015 to może wyczaisz w czym jest problem.

Ben ten
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:15

Mając dodatni bilans w wymianie handlowej z Niemcami to raczej oni dotują naszą gospodarkę... Takie małe przemyślenie

Obywatel
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:08

Przestańcie podawać takie kompromitujące informacje. Co to za ilość zmodernizowanych czołgów czy w 20 czy w 21 roku? To jakieś kpiny albo niekompetencja w zakładach. Przez dwa lata nawet połowa bcz nie została zmodernizowana. To jest modernizacja? Czy nabijanie kasy zakładom przez MON. Oczywiscie moderator tego nie pusci bo musi byc cudownie w Pl.

Marcx
niedziela, 18 lipca 2021, 12:31

Nie masz zielonego pojęcia w temacie Leo 2o wersji PL wg. nie ma co wspominać. Na początek proponuję nie zajrzeć! tylko przeczytać umowę z 2015. Następnie zapoznać się z profilem produkcyjnym Leo 2. Kto, co , kiedy, w jakich ilościach. Twoja wiedza opiera się na czytaniu komentarzy. I tyle.

Dropik
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:06

wychodzi ,że przez poł roku 4 sztuki i to nie ma pewności czy nie były one gotowe juz w zeszłym roku. Jesli tak to wykonanie tegorocznego planu jest nierealne. Wychodzi też, że program jest pomyłką , że trzeba było podpisac kontrakt z KMW a nie Rh. PGZ nie dostałby nic lub prawie nic ale przynajmniej czołgi by był dobre i gotowe... Co do Wesołej to przypomnę ,że ich poligon to nadaje się do ćwieczeń plutonu (3 szt) czołgów. To duzy błąd przeniesienie tu najlepszych czołgów.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:47

Pluton to 4 czołgi a w Wesołej jest miejsce by zrobić pas dla co najmniej kompani trzeba tylko chcieć.

Gts
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:17

Tyle, ze to nie problem po stronie RH, ale naszej. Naszych decydentow i niezdolnosci wybranego przez PiS bumaru, choc byly lepsze zaklady. Poznan swietnie sobie radzil w utrzymaniu A5... To naszych oczekiwan za te pieniadze nie dalo sie spelnic, a dodatkowo wozy w wersji A4 okazaly sie byc mocno niedoinwestowane przez lata uytkowania. Nalezalo wiec je najpierw wyremontowac. Potem okazalo sie, ze nalezy wzmocnic wanne kadluba... co do KMW, pojawily sie glosy zeby dac to KMW i poddac modernizacji do A7 zamawiajac w miedzyczasie jeszcze jedna partie, a potem znow zmodernizowac A5 do A7 i zamowic nastepna partie, pozbywajac sie Teciakow. Jednak pewien oszolom z broda uznal, ze nalezy oprzec sie o produkcje bumaru, co skazalo nas na taka piekna katastrofe. To rowniez ten oszolom przesuwal czolgi do Wesolej gdzie nie ma infrastruktrury, poligonu, bocznicy kolejowej, nawet garazy dla Leopardow nie bylo i staly pod chmurka nie jedna zime. Tak zarzadzal, ze zostal po nim smrod, brod i balagan.

Dropik
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:34

Ze stolicą na B. I J. Za założeniami nie kupimy. Taka polityka. Wie o A7 mozesz za po mieć. Chwilowo ponownie abramsy na tapecie

wert
środa, 30 czerwca 2021, 09:25

jako element wpływu na Koreańczyków jestem ZA. "Chcę Abramsa". Wszyscy powinni chcieć "Abramsa"

dropik
środa, 30 czerwca 2021, 12:15

koeranska oferta nigdy nie była poważna. co więcej , ona była niepoważna. Nikt jej nie rozważał poza ludźmi w internetach.

wert
środa, 30 czerwca 2021, 17:39

i dla tej nieoferty Andrzejczak jeździł do Korei. Potencjalny rynek na 1000 szt dekla to coś niepoważnego. Uważasz koreańczyków za ograniczonych umysłowo? Mają potencjał, możliwości, kasę i NIE chcą zarobić. To ci "dziwaki" bo na Krabie chcieli jak najbardziej i to z dużym zyskiem dla siebie

Janko z Pokładu Idy
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:48

Trzeba było w 2013 jechać z Gepardem....

Fort
środa, 30 czerwca 2021, 13:17

Gepard miał zastępować czołgi, których liczba miała być ograniczona do 400. Wracaj do Moskwy z takimi tuskowymi pomysłami

kmdr
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:52

Z PL-01 coś by było. A teraz to są tylko plany w realizacji i faza analityczno-koncepcyjna.

Kłopotek
czwartek, 1 lipca 2021, 05:58

Pl01 to był obudowany CV90 zejdź na ziemię

kmdr
niedziela, 4 lipca 2021, 16:27

A teraz masz odmalowanie T-72.

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:39

Problem nie jest po stronie Rh tylko Bumaru.

wert
piątek, 2 lipca 2021, 20:02

a świstak te sreberka...

say69mat
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:31

Hmmm ... 12/18 czołgów rocznie??? To sukces Narodowego Przemysłu Obronnego??? Czy synonim ... bałaganu??? Po forach internetowych pojawiają się informacje, że liczba modernizowanych Leopardów do standardu 2Pl. Jest wypadkową dostaw komponentów dostarczanych przez niemieckiego partnera projektu. Z kolei liczba rzeczonych komponentów jest efektem umowy pomiędzy Polską, czyli Narodowym Przemysłem Obronnym. A niemieckim partnerem projektu, czyli Rheinmetall AG.

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:41

Nikt nie broni Bumarowi zamówić więcej komponentów

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:46

Skoro Bumar nie wykonał umowy w terminie to należy ją zerwać z winy wykonawcy i obciążyć kosztami.

Dropik
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:10

skąd wiesz co jest w umowie i kto czego nie wykonał. problem chyba leży w dostępie do części które musza być wymienione i które dostarczyć może tylko KMW . Ogólnie jest źle lub jeszcze gorzej i nikt tu nie jest bez winy : i PGZ i MON i Rh.

wert
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:58

przede wszystkim winni są ci którzy posadzili Szeremietiewa

dropik
środa, 30 czerwca 2021, 08:31

oczywiście oczywiście :P

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:42

Umowa jest znana. Winny jest Bumar bo to on powinien zamówić części.

de łiczer
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:45

I co wtedy? Obijesz je blachą w garażu?

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:44

Wysłałbym do HSW która z powodzeniem realizuje modernizację Leopardów 2A5. Bez problemu poradzi sobie z 2A4

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 06:06

Niezła bzdura i brak pojęcia.

pytajnik
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:06

A w jakim zakresie?

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:17

Może nawet w większym

K.
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:14

Jaką modernizację A5 przeprowadziła HSW ?

biczer
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:23

obić wszystkich i wszystko

tut
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 23:01

No Panowie. Decyzje. Nowy czołg już, nie na MSPO, niema na to czasu. I elektrownia również nie z amerykanami, tylko z Koreańczykami. Amerykanie mogą dojść do wniosku, że dla dobra Rosji nam taka elektrownia nie potrzebna.

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:47

Właśnie na MSPO ma być ogłoszony zakup Abramsów

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:55

Abramsy to można było kupować z 6 lat temu. Teraz to by była najgłupsza rzecz jaką dało by się zrobić. Chociaż w wykonaniu Płaszczaka wszystko jest możliwe. Doprowadził do zapaści nasz przemysł dronowy wyrzucając do kosza większość zamówienia Macierewicza i nie kupując praktycznie nic przez kolejne 4 lata w polskim przemyśle, rozwalił homara i wisle gdzie od 3 lat nic się nie dzieje, przez 4 lata nie zrobił nic z Narwią i czolgiem, mimo świetnych ofert z wielkiej Brytanii i Korei, które leżą na stole, a na koniec absurdalny kontrakt na chromowane samochody, które mają zastępować honkery, gdzie żołnierze przed oddaniem strzałów rozkładają maty na maskę, żeby jej nie zarysować. Więc jak teraz wyskoczy z abramsami i wprowadzi kolejny rodzaj czołgu z perspektywa jeszcze jednego jak będziemy chcieli stworzyć własny, co łącznie da 5 typów czołgów, to już mnie to nie zaskoczy jakoś specjalnie. Oczywiście pewnie wtedy kupi ich nie więcej niż 100 i przez kolejne lata będzie mógł je wymieniac obok swoich pozostałych sukcesów, o których mówi w każdym wywiadzie

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:17

Teraz są dostępne

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:19

O ile dobrze pamiętam w tedy było chyba około 600 do wzięcia. Ostatecznie ktoś inny je kupił

wert
środa, 30 czerwca 2021, 17:58

do wzięcia jest parę tysięcy, Stoją w Nevadzie. GDLS chętnie "odstąpi". Swego czasu były oferowane w cenie rozkonserwowania i transportu. Chcieli Grecy 400 bodajże i się wycofali. Wzięli Marokańczycy 200 szt z podmienioną biedawieżą A1coś po 7mln dol/szt

tut
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:16

Abrams to bardzo dobry czołg, nawet bez uranu w pancerzu, ale wolał bym nie. Wolał bym coś nad czym mam kontrolę. A nie potem okaże się, że nie możemy użyć bo brak smaru, albo umowa nie przewiduje użycia...

Gts
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:19

Wszystko od USA nawet jesli nas na to nie stac. Widze juz mine tankujacych turbiny gazowe. Pojawiaja sie glosy, ze nasza armia ma nie byc nasza ale calkowicie zwasalizowana wzgledem USA. Tak, zebysmy czasem sami nie wyskoczyli z koncepcja ktora nie zostala uszgodniona przez USA i Rosje.

Maciek
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:10

Jakoś wątpię w te informacje. A jeszcze bardziej wątpię, że USA sprzedadzą nam czołgi w specyfikacji dla US Army, czyli z pancerzem uranowym. Innych (czyli te dla Arabii S., Iraku etc.), jak pokazuje doświadczenie nie warto kupować. Ponadto - sam zakup to może i da się zrobić, ale my nie mamy żadnego zaplecza do serwisu tych maszyn, a to poważne wyzwanie!

mobilnyPL
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:10

.... Katastrofa choć po K2pl najlepsza oferta ale skoro jest lepszą to po co Abrams....

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:21

Choćby dlatego że K2PL mógłby powstać dopiero za 10 lat

wert
czwartek, 1 lipca 2021, 07:46

ostatnia oferta Koreańczyków to pierwsze dekle ok 2024. Pod warunkiem podjęcia szybkich decyzji. Szybko znaczy drogo jak w przypadku Kraba

Kłopotek
czwartek, 1 lipca 2021, 06:02

A za 10 lat będzie nieco przestarzały

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:21

Skąd takie daty? Gdyby podpisano umowę teraz to chyba przez 5 lat by sobie poradzili z przebudowaniem K2 do k2pl. Za 10 lat moglibyśmy mieć 600 a własnych czołgów z pełnymi prawami i moglibyśmy gpo dalej rozwijać i zamawiać kolejne.

AXM
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:54

Niech zgadnę kupimy pierwsze wersje Abramsów i serwis będzie w USA..... Najważniejsze dla tego rządu to jest jak widać robienie "łaski" dla USA

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:22

Alternatyw brak

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:24

Alternatywa leży na stole i czeka. zastanawiam się skąd obecny rząd ma przekonanie, że usa będzie nas za 10 lat wspierac. No chyba że padniemy na kolana i wprowadzimy wszystkie lewackie pomysły. Ale w tedy to te abramsy nam i tak nie będą potrzebne bo zaraz potem przestaniemy istnieć jako państwo

Kłopotek
czwartek, 1 lipca 2021, 06:03

Będzie i za dwadzieścia, geopolityka chłopie

Extern
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:15

Czyli to oznacza upadek Bumaru! I już na zawsze stracimy zdolność produkcji własnych czołgów. Czy Leo za złotówkę naprawdę nic nie nauczyły naszych decydentów? Tylko własne zdolności produkcyjne na długi czas realnie podnoszą znaczenie państwa w geopolityce, a nie "Afrykańskie" zakupy sprzętu który co 10 lat trzeba modernizować a za 30 lat znowu będzie do wymiany.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:22

Bumar zawalił modernizację Leopardów

obserwator
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:23

W Polsce na złom powinno się posłać wszystkie T-72, BWP-1, wszystkie samoloty z wyjątkiem F-16 i M-346, wszystkie fregaty i okręty podwodne. Utrzymywanie tego złomu to wyrzucanie pieniędzy w błoto - ze względu na niski współczynnik wartości bojowej do kosztów utrzymania !!! Lepiej mieć 25% stanu sprzętu, ale sprzętu NOWOCZESNEGO i SPRAWNEGO, niż złomu na ewidencji, który nijak nie podnosi wartości bojowej !!!

mobilnyPL
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:10

.... I z szabla na czołgi....świetny plan rozbrojeniowy

Ciekawy
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:49

Przybliż temat.

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:44

400 sztuk po Marines

Kłopotek
czwartek, 1 lipca 2021, 06:04

A to ciekawe jakim cudem, skoro ofertę złożyło US Army

Z prawej flanki
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:28

Nie ma co przybliżać. Rozmowy trwają od dłuższego czasu, a decyzja podobno już zapadła- chcemy wziąć 4 bataliony.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:55

Hmm tak się składa że 11 Dywizja ma etatowo 4 bataliony czołgów i Brygadę na Abramsach po sąsiedzku.

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 18:44

Haha czyli nawet nie 400 tylko 240? Będziemy mieli 4 bataliony Leo, 4 abramsow, 4 twardych i 3 t72? I potem zaczniemy produkować własny piąty?

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:24

Modernizacja Leopardów leży o nie skończy się w ciągu 10 lat. T-72 i PT-91 czas wycofać.

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:31

Zaraz. Skoro abramsy mają zastąpić t72 to po co wywalono na ich remont 2mld złotych? Dwa: skoro te abramsy są kupowane na szybko bo remonty Leo się wloką i mają zastępować t72 do dlaczego faktycznie nie wzięto 400 żeby zastąpić wszystkie t72 i twarde i ograniczyć liczbę rodzajów czołgów? I w końcu trzy: skoro to jest zakup na szybko żeby łatać dziury to rozumiem, że nie jest realizowany w ramach programu wilk i teraz już można na spokojnie podpisac umowe z Koreą, żeby stworzyć z ich pomocą własny czołg bo już nie mamy noża na gardle i te niewiadomo skąd wzięte mistyczne 10 lat nie ma znaczenia?

trzcinq
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:24

Oby nie

Driver25
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:07

Właśnie, oby tylko nie mimo ze najnowsze wersje Abramsa są bardzo dobre ale tylko dla USA a dla nas to uzależnienie prawie w 100 % i zapaść zbrojeniówki, miliardy za granicę. Takie fakty

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:45

To już pewne po tym jak Bumar zawalił modernizację Leopardów

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 18:47

Bumar albo przekazać pod zarząd hsw albo zlikwidowac. A produkcja nowego czołgu albo 50% bumar (hsw) i 50% Cegielski albo całość ten drugi. A nie kupować kolejne czołgi które nas uzalezniaja tym razem od USA, a nasz przemysł nie istnieje

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:38

Produkcja nowego czołgu nie jest realna w ciągu 10 lat

wert
piątek, 2 lipca 2021, 20:05

tak właśnie szwargoczą. Sehr gut

asdf
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:49

oby tak, inaczej zobaczymy nowe czolgi jak swinia wielkanoc

mobilnyPL
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:15

.... Oby nie bo to oznacza the end naszych zakładów i dalsze uzależnienie się od dealera z USA.... Korea złożyła podobna propozycje Norwegii.... Iść z Koreą to jest nasza szansa.... @Driver25 nie najnowsze a używki do modernizacji maksymalnie sep2

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:37

Ofert Korei przewiduje dostawy za 10 lat

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:40

Bo? Podpisać umowę z Koreą i jak najszybciej rozpocząć produkcję ale w Polsce bez czekania, aż Korea będzie miała wolne moce produkcyjne od 2028, tylko zagwarantować jej, że swoją część naszego zamówienia dostarczy po tym terminie. W tedy moglibyśmy przyjąć technologie i rozpocząć produkcję u nas gdzieś od 2026. Do 2028 można wyprodukować 120 czołgów. Potem od 2028 do 2030 Korea wyprodukowała by np swoich 180 i my kolejne 180 u nas. I do 2032 mielibysmy 600 polskich czołgów z pełną kontrolą nad nimi. I możemy je zamawiać, produkować i rozwijać jak teraz groty. I w tedy wejść we wspólna pracę np nad czolgiem k3pl albo robić go samemu. A tak nie będziemy mieli nic, żadnej technologi, błaszczak kupi 100 albo max 400 sztuk i będzie chodził przez kolejne lata się chwalił jak to wzmocnił wojsko polskie. Dzień w którym podpisze tą umowę i to jeszcze po tym jak usa sprzedały Europę środkowa Putinowi dając zielone światło ns2, powiem być dniem jego dymisji

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:36

Nie da się rozpocząć produkcji w Polsce bez czekania. Trzeba na to 10 lat przygotowań. Bumar modernizację 120 Leopardów chce robić 10 lat, więc twoje wyliczenia są nierealne.

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 14:13

A to 10 lat przygotowań wynika z czego? Co by trwało te 10 lat? Przywiezienie maszyn z Korei? Wyszkolenie pracowników? Bo jeśli kupujemy technologie, a Korea przysyła nam inżynierów to nie wyobrażam sobie, żeby zamontowanie maszyn i przeszkolenie ludzi trwało więcej niż 2 lata i to już chyba z wybudowaniem nowej hali, bo 2 lata to i tak chyba nadmiar czasu. Rozumiem, że czołg trzeba przeprojektować ale to chyba też nie będzie trwało 10 lat. Jeśli problemem jest, to że Korea chce mieć coś dla swojego przemysłu, a sama ma zamówienia w nim do 2028 to można jej zabezpieczyć produkcję u niej jakiejs części zamówienia po tym terminie, ale to nie przeszkadza, żeby budowa linii produkcyjnej i przekazywanie technologii do Polski mogło rozpocząć się wczesniej. Bo chyba nie chodzi o to, że bumar będzie teraz robił Leo 10 lat więc nie może produkować narazie k2pl. Bo jeśli to byłby by powód to było by to tak głupie, że aż brakuje słów, że nie wdrażamy nowego czołgu, do którego będziemy mieli pełnie praw, bo jakiś nieudolny zakład nie potrafi wyremontować staroci, gdzie głównym problemem jest to, że do tych staroci nie mamy właśnie wszystkich praw ani własnych zdolności... To jest tworzenie błędnego koła. Jeśli bumar utknął na Leo to niech K2 produkuje Cegielski, a bumar włączyć do hsw i jak już skończy się bawić z leopardami, to niech tam powstanie np druga linia produkcyjna dla borsukow, żebyśmy mogli ich produkować więcej niż 50 rocznie, bo taka ilość to kolejna paranoja

xXx
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:02

Ale bajki wymyślasz i terminy cudowne. Tylko, że po drodze pewnie zmieni się ekipa rządowa i wszystkie przetargi się odwoła i wszystko znowu przesunie się na 10 lat później. lepiej mieć teraz nawet używane Abrams'y niż MOŻE koreański czołg za 10 lat. Niedawno był artykuł, że Francja przygotowuje się na poważna wojnę w Europie w ciągu 10 lat. Szybki rzut oka na mapę i raczej widać, że Francji nic nie grozi od Zachodu, Północy i Południa...więc pewnie powinniśmy się zacząć martwić.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:28

Przede wszystkim nie byłoby gdzie uruchomić produkcji

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:54

Oczywiście. Bez Narwi, Wisły, wyrzutni rakiet napewno te 400 abramsow nas uratuje. A skąd wiesz że usa będzie chciało za 10 lat wysyłać do nas do nich części? I co w tedy. Usiądziesz i będziesz płakał że nas oszukali i pójdziesz na czołgi z kamieniami?W tak podstawowej broni potrzebujemy samodzielności i mogliśmy ją w ciągu 10 lat, co jest blyskawiczym terminem, uzyskać. Jeśli mamy brać abramsy to ile będziemy mieli rodzajów czołgów? Bo jeśli będziemy chcieli budować własny to jeśli dobrze liczę 5. Czy w własnego już rezygnujemy? A jeśli mają zastąpić t72 i twarde to po co wywalismy na nie 2mld? I w ogóle te abramsy to w nagrode dla usa że sprzedały nasz region Putinowi? To jest kompromitacja. Świetna oferta dającą nam zupełnie nowe możliwości i pełną samodzielność leży nas stole. Jeśli ja wywalimy to ociera się to o zdradę. Przypominam że już na początku swojego urzędowania Błaszczak raczył stwierdzić mówiąc o wojskach rakietowych, że skoro nie posiadamy zdolności w tym obszarze to nie ma sensu ich rozwijać i kupować licencji. I jak widać to realizuje. Po 4 latach nasze wojska rekietowecnje nie istnieją. Mimo zerowej polonizacji kupiliśmy 20 wyrzutni i prawdopodobnie docelowa ilość została ponownie trzyktonie zmniejszona do 56 sztuk

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:34

Zwróć uwagę że modernizacja Leopardów potrwa 10 lat

Box123
środa, 30 czerwca 2021, 13:34

Jeżeli modernizacja 140 Leopardow potrwa 10 lat czyli 3 x dłużej niż miała to powinnio się tak skończyć wysokimi wyrokami dla wszystkich którzy mieli w tym swój udział

Lew
środa, 30 czerwca 2021, 11:00

Nie musi trwać 10 lat, wystarczy, że ktoś zrobi wreszcie porządek w Bumarze i wyjaśni dlaczego tak olewają tempo ich modernizacji. A jak politycy nie chcą to zrobić, to dzienikarze powinni się tym zająć.

Ok bajdur.
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:52

Dlaczego nie można dokupić batalionu A7 dLa 11 Dywizji? To ma być nasz odwód.

Gts
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:21

Oczywiscie, ze mozna. Tak zrobili Wegrzy na nikogo sie nie ogladajac. W dodatku dokupili sobie Lynxa z fabryka u siebie. A my jak zwykle innych pouczamy a sami z rekoma w nocniku.

rydwan
środa, 30 czerwca 2021, 08:10

Bo my szukamy wyjscia jak stać sie mocarstwem nic nie robiąć zyjąc jedynie z jałmuzny !!!!

wtorek, 29 czerwca 2021, 09:25

Bo 11 DPanc nie jest odwodem - to nie II WŚ że dywizjie pancerne robią za odwody...

LMed
wtorek, 29 czerwca 2021, 05:45

No można by.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:51

To już mimo tego, że chciałbym K2PL albo współpracą z Włochami wolę Abramsy.

rusznikarz
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:50

przecież czołgi są potrzebne na już, dlatego te Abramsy są takie ważne, bo działają i strzelają i nie są starym szrotem (choć nie najnowsze); równolegle nie mniej potrzebne są zdolności wytwórcze własnych nowoczesnych maszyn, tak, by nie sponsorować niemiec ani sojuszników - dlaczego, skoro inni nie mają i w takie koszty nie idą, a jeśli już to w ograniczonym zakresie: ponieważ to nasz kraj leży na szerokich równinach i oddziela ich własnym ciałem od niebezpieczeństwa, dlatego im wystarczę selektywne długie miecze i dalekosiężne kusze, może trochę okretów, a my potrzebujemy tarana przebijającego szyki przeciwnika, czegoś o znaczeniu niegdyś husarii, jak ten "nowy czołg" osiągnie taką zdolność operacyjną, to już inna sprawa. Na pewno musi być przynajmniej po części bezzalogowy, w miarę masowy, liczny, szybki a więc lekki, raczej odporny, bo inaczej go zatrzymają i niczego nie sforsuje, no i na pewno nie tani. To oznacza, oznacza, że stworzenie czegoś takiego będzie wymagało wielkiego projektu zaplanowanego na kilka dziedzin, gruntownych badań podstawowych, na ich podstawie wielu projektów, wreszcie opracowania technologii i jej wdrożenia. To naprawdę duży projekt, zmieści się w nim i K2PL i kooperant włoski i Bumar i inne ośrodki tez. Odwagi!

wes
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:10

a kogo interesuje co wolisz? nikogo

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:46

Na MSPO zostanie ogłoszone kupno Abramsów

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:05

Dlatego że mamy mieć własne czołgi, a nie uzależniać się w tak kluczowej sprawie od niemiec i do tego jeszcze dotowac niemiecką gospodarkę, która i bez tego ma wystarczającą przewagę nad nami

Gts
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:26

Skad te wlasne czolgi? Zakup i uruchomienie produkcji wersji K2PL to dlugie lata. Pis opie***al sie 6 lat zamiast kupic jak Wegrzy Leopardy i teraz znow bedzie interewencyjny zakup abramsow, ktorych pozbywa sie Marine Corps. Byla nam proponowana wspolrpaca i transfer wielu technologi min do zakladow w Poznaniu. Pis uznal Niemcow (i Francuzow) za takich samych wrogow jak Rosjan. Efektem jest nasza oplakana sytuacja i zakupy w USA sprzetu ktory nie do konca nam odpowiada a do tego jest kosmicznie drogi jesli nie w zakupie to utrzymaniu. 6 lat opowiadania bajek o wzmacnianiu Polskiej Armii i mamy... defiladowe ilosci wielu typow sprzetow.

Mixi
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:09

Całkowita racja a omawiana modernizacja i tak ogromnie wydrenowała nasz budżet

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:46

Już widzę jak Bumar opracuje polski czołg

ałtor
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:44

Wydaje ci się, że K2 zbudujemy "sami", temy rencamy? Że wyprodukujemy każdą śrubkę i każdy podzespół w Polsce? Obudź się, każdy sprzęt wojskowy na świecie jest obecnie mniejszym czy większym składakiem z elementów produkowanych w państwach z którymi nie będziemy raczej toczyć wojny.

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:27

Dlatego mamy brać z pułki od niemiec? Dobrze cię zrozumiałem?

AXM
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:12

Powiedz niech rząd nie dotuje niemieckiej gospodarki poprzez ciągłe dokupowanie niemieckich limuzyn :) Tyle na początek :)

Wawiak
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:58

Porównujesz zakup rodzynek do zakupu mieszkania.

Box123
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:54

Nie wiedziałem, że chcemy wydać na limuzyny 40 mld złotych i że możemy je produkować samemu. Możesz podać szczegóły?

AXM
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:54

Republika bananowa nic sama nie produkuje tylko bierze u swoich Panów.Skąd wiesz ile ten rząd wydaje na pancerne limuzyny skoro co chwila jakaś rozbijają :)

Wawiak
środa, 30 czerwca 2021, 00:58

Akurat rozbijanie jest constans - po prostu wcześniej tego tak nie ogłaszali, bo media miały "sztamę" z rządem.

Alfret
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:21

Ten kontrakt to beda konczyc chyba juz dla muzeum, bo tempo slimacze jest szybsze niz to co dzieje sie w polskich zakladach remontowych Leopardow! Moze nie trzeba tak pilnowac oryginalnosci tych wszystkich czesci?! W koncu do Migow czesci sa regenerowane. Ja wiem, ze to zadna alternatywa, ale czesci sa oryginalne, a ich jakosc pewnie troche slabsza niz oryginalu prosto z magazynow niemieckiej armii. Zreszta Niemcy nie musza wiedziec o wszystkich remontach.

wsa
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:11

taaaa....ale ci tajemnica.....

Stefania Harper
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:50

To malowanie jest niepokojące

wtorek, 29 czerwca 2021, 06:01

Jak to?

edda
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:12

tak to, jak patrzę na te zdjęcia to czuje niepokój, żal, żenadę i wstyd....aż oczy bolą

22
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:07

Dwa czołgi. Aż strach się bać na myśl co może uczynić nasza pancerna pięść.

szarik
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:18

Jeden Rudy 102 wystarczył (Gajos, Pieczka, Press, Gołas - wszyscy żyją).

Ale beka
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:40

2 wystarcza żeby lutować bandytów z Rosji kaput

Extern
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:27

Weź nawet tak nie żartuj, bo jeszcze ktoś pomyśli że Polacy to idioci. Przypominam że całą Rosja w samej tylko linii ma 3,5 tysiąca czołgów (drugie tyle w płytkiej konserwacji), a w zachodnim okręgu wojskowym jest ich ponad tysiąc sto. Żeby w razie czego mieć szansę choć zatrzymać ich atak lądowy, potrzebujemy minimum około 800 maszyn, przynajmniej na adekwatnym do ich czołgów poziomie.

anakonda
środa, 30 czerwca 2021, 08:12

Ta sama Rosja z każdej strony ma też poważnych przeciwników wiec te 3.500 czołgów stoi porozkładane i nijak sie ich przesunąć nie da.

Tor
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:59

Czołgi są nieefektywne, spowalniają ruch wojska usztywniają pole walki. Nie polecam jeśli ktoś chce wygrać wojnę

ryba
środa, 30 czerwca 2021, 08:12

ale robią to w obie strony ,polecam jak ktoś chce wojny nie przegrać !!!

xXx
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:06

Pewnie dlatego Rosja na zachomikowane 20 tyś czołgów. Pytanie, czy NATO ma dość amunicji, by rozwalić choć 5 tyś? Bo potem do pozostałych 15 tyś to będzie można najwyżej pomachać.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:00

Nie ma tyle, tego co można by jeszcze nazwać czołgiem ma w różnym stanie łącznie z 4 tysiące w tym z 2 tysiące z termowizją.

Extern
środa, 30 czerwca 2021, 11:32

Dokładnie tak, 3,5 tyś w linii i około 4 tyś w płytkiej konserwacji do ruszenia w ciągu roku. Reszta z tych 20 tyś, zostawiona pod chmurką rdzewieje w różnych trupiarniach. Pewno jednak w razie wielkiej potrzeby dali by radę z tych "rdzewiejących rezerw" poskładać jeszcze z kilka tysięcy jeżdżących maszyn.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:16

W której grze komputerowej?

Extern
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:29

To jakaś nowa koncepcja taktyczna? Przypominam że czołgi powstały właśnie po to żeby przełamać fronty i właśnie przywrócić wojnę do formy manewrowej.

de łiczer
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:44

Tak, tak - a Bałtyk to płytki staw. Macie tam w rosji jakieś inne teksty?

prawda
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:52

Akurat Bałtyk to tylko co najwyżej kałuża.

Bosman
wtorek, 29 czerwca 2021, 00:20

Polecaj to ruskim.

tyle w temacie
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:17

No to Bumar-Łabędy w tym tempie ma roboty z 2PL na najbliższe 10 lat ! Z sąsiadem po codziennej flaszce na głowę we dwóch byśmy przerobili te 142 czołgi góra w rok i to w przydomowym garażu !

X
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:06

To u nas standard.

Eter
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:41

Zobacz ile Rosja wprowadza zmodyfikowanych i nowych czołgów. Od kilku do kilkunastu sztuk rocznie. Przy co najmniej 30% budżetu wydawanych na zbrojenia.

abc
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:34

W roku 2020 zamówienie obejmowało modernizacje 120 czołgów T-72 podobne w poprzednich latach. Więc żadne tam kilka do kilkunastu sztuk tylko około 100 rocznie realnie modernizowanych ( nowa armata, system kierowania ogniem, silnik) czołgów rocznie.

Jagoda
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:24

Nie patrz na ruskich bo tam 1/3 kasy wyparowuje niczym dotrze do fabryki i do tego inflacja. Później Wolodia musi osobiście ustalać ceny na poszczególne wyroby przemysłu zbrojeniowego jak to miało miejsce np. z Su-57 ....

Odyn i jego młot
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 19:49

Brawo, dzieje się coś pozytywnego, "dobra" zmiana tego nie popsuła, trzymam kciuki, czekam na kolejne takie wiadomości.

Grzyb
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:18

Chyba "Thor i jego młot" powinno być...

mobilnyPL
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:52

10 szt/rocznie panowie to jest bieda a nie sam Leo2pl....

Monkey
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:46

@mobilnyPL: Fakt, to po prostu żałosna ilość. Pracują w ZM Bumar - Łabędy także nad T72M1R, ale powiedzmy sobie szczerze, dużo pracy przy poppularnych "teciakach" to nie ma. czyli muszą mieć słabe mozliwości produkcyjne.

trzcinq
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:25

Zakład powinien przejść w ręce np HSW

trzcinq
wtorek, 29 czerwca 2021, 12:12

Dokładnie. To duże oszczędności np. Na kadrze najwyższego szczebla

Monkey
środa, 30 czerwca 2021, 00:18

@trzcinq: Ani rządowi oficjele ani wąsaci Janusze ze związków zawodowych na takie coś nie pozwolą. Zbyt duże straty w ilości ciepłluteńkich posadek.

ja
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:19

No to za 30 lat i kilka lat zrobią wszystkie brawo.

LMed
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:48

Trudno krytykować zakres modernizacji. Nieźle to dobrano. PCO weszło mocno. Stabilizacja elekryczna. Nowa amunicja. Dobry sprzęt teraz w sumie. Tempo prac na pewno trudne do akceptacji. No i pozostaje pytanie o wynikową niezawodność przechodzonego jednak wozu.

werd
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:15

Tak tak. Wybitna modernizacja, WYBITNA. Radiostacje już do wymiany bo tego nie zrobili, ASOP? ktoś wogóle o tym pomyslał?, stare kmy, BMS? jaki BMS? opancerzenie kadłuba? no po co prawda???? ten czołg już się nadaje do kolejnej modernizacji. TO TYLE W SPRAWIE TYCH TWOICH ACHÓW. Rozumiem że macie taki przekaz dnia w MON.

ja
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:16

To ostatnie zdanie mógłbyś sobie darować to nie jest auto o kllkumilimetrowej grubości blachy. Korozja wiele tu nie zdziała, a sam twierdzisz że trudno krytykować zakres modernizacji

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:41

Problemem jest zakres remontów

LMed
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:51

No tak . Myślałem o parametrach niezawodnościowych (typu MTBF) zmodernizowanych i wyremontowanych wozów, które pozwalają oszacować ich gotowość i koszty obsługi technicznej.

Wojciech
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:29

Wszyscy są niezwykle głodni postępu i chcieliby żeby co roku wychodziło nie mniej niż 50 sztuk ale to nierealne. Zakład nie może kalkulować pracy tak, że zrobi za wszelką cenę wszystko w ciągu 2 lat a później będzie czekał kilkanaście lat na następne zlecenie. To droga do nikąd. Dajcie Bumarowi zlecenie na produkcję czegoś co będzie się produkowało przez 10-15 lat a wtedy przyspieszy z remontami.

Prawda
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:55

A kto broni Bumarowi wymyślec i zbudować coś dobrego i to eksportować? Po prostu Bumar jest tak słaby.

Alfret
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:32

Wielkie koncerny, ktore posiadaja produkcje wojskowa, produkuja wiele innych urzadzen na rynek cywilny. Tak dziala cywilizowany swiat. W Polsce oczywiscie panstwowa firma musi byc bardzo wasko wyspecjalizowana. Pewnie zadne ekonomiczne wskazniki o tym nie mowia! Moze czas najwyzszy, aby firmy zrzeszone w niby koncernie zbrojeniowym w Polsce, zaczely produkowac urzadzenia na rynek cywilny. Przed 1939r. byla manufaktura, obecnie jest manufaktura, w PRL, to tez byla manufaktura, szczegolnie bylo to widoczne na rynku motoryzacyjnym. Dopiero jak weszlo do Polski Daewoo, w latach 90tych XXw. to nagle okazalo sie, ze samochody mozna produkowac w liczbie kilkuset tysiecy rocznie. Przypomne jeszcze, ze Niemcy w latach 30tych osiagneli wysokie wskazniki produkcji militarnej, dzieki amerykanskim liniom technologicznym w fabrykach, m.in. Opla. Nie chodzi o to, aby produkowac niewiadomo ile niepotrzebnego zlomu, ale 4szt/6miesiecy, to chyba lakka przesada. Przeciez to nie sa krazowniki oceaniczne. Wymiary 7,7mx3,5m.

anakonda
środa, 30 czerwca 2021, 08:16

sam kontrakt ma być realizowany barzo szybko ,tak aby nie zawyżać kosztów projektu ,potem część załogi musi oejść .Ci najpotrzebniejsi zostaja.

Zbyszek
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:59

Oświeć mnie więc co General Dynamics Land Systems produkuje na rynek cywilny.

ryba
środa, 30 czerwca 2021, 08:15

Japońskie stocznie z rekordem prędkości. Trzecia fregata Mogami zwodowana zapraszam do lektury !!!

Virtus
wtorek, 29 czerwca 2021, 07:23

Fakt...przed wojną Warszawska Fabryka Karabinów produkowała....znakomite maszyny do pisania Łucznik...rowery i dla cywilów,i dla wojska.Mało tego,te rowery były przebojem eksportu do Chin i Ameryki Łacińskiej....

rydwan
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:19

tak sie to właśnie robi , proces ma być szybki a załoge kompletuje sie na potrzebą zlecenia .Po wszystkim pozostaja tylko najpotrzebniejsi reszta zmienia prace .

Tomek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:03

Widać że nie rozumiesz. Rozumiesz z pozycji związkowca bumaru. Umowa była na 4.lata i w tyle powinien bumar się wyrobić. Zapłaci karę to może w końcu przejdzie terapię szokową i może nie upadną

alan
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:46

Pytanie co powinno być priorytetem- potrzeby wojska czyli obronność, czy zadowolenie załogi Bumaru. Niestety ale w tym tempie zanim skończą modernizację ostatnich Leopardów to te pierwsze będą już wymagały kolejnej modernizacji. Strach pomyśleć co by było gdyby te czołgi były potrzebne "na już".

prawda
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:58

*one już wymagaja modernizacji np. armaty wersji o pełnej długości zakupu nowoczesnej amunicji, modernizacji napędu i dopancerzenia kadłuba i stropu wieży.

Rick73
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:15

Przecież to nie budowa tylko modernizacja.skoro wied zieli że nie dotrzymają terminów więc po co skladali nierealne oferty.i nikt nie wymaga 50 szt.rocznie tylko kilkunastu tak jak w kontrakcie a nie 16 sztuk przez prawie dwa lata

nick
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 16:53

A jak ma się wersja 2PL do wersji 2A7 ?

abra kadabra
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:19

2PL to 2A5+

verty
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:19

praei takie same. powiedzialbym ze moze 10% gorsze

SŁAWEK
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 19:41

2A5 Z drobnymi zmianami w stronę 2A6

W
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 19:04

Ma się tak, że Leopard 2a7 jest znacznie lepszym czołgiem niż 2PL

ryba
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:20

te twoje 2A7 posłuża max 15 lat i nastąpi zmiana wiec po co sie pakowac w koszta skoro i nas taka zmiana czeka.

Prawda
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:01

To że jezeli w ciągu tych 15lat cos się odwali to niemcy sami twierdzą ze A7+ mogą byc juz nie wystarczająco skuteczne a poniżej A6 z krótką lufa całkowicie nieskuteczne na najnowsze Rosyjskie czołgi.

Wera
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:52

Jak Fiat do Mercedesa

AXM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:48

Leo 2PL to taki 2a5+ więc do 2a7 to mu trochę dużo brakuje ale miała być bieda modernizacja i taka jest

Gts
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:29

To jest bieda modernizacja A4. Po prostu dolozony pancerz rheinmetalla, zmodernizowane systemy wizyjne i zamieniony naped wiezy na elektryczny, ale so A7 to mu daleko. Przede wszystkim to zmiana wiezy i zlikwidowanie pulapki balistycznej, nowa dluzsza armata i wiele innych. Sama zmiana wiezy, dyskwalifikuje sens modernizacji, lepiej jak Wegrzy zamawiac nowe.

Eter
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:56

Węgrzy dostali wozy zmodernizowane z nadwyżek magazynowych. Nikt nie produkuje leopardow.

edda
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:18

Podobno do Wegier pojechały nasze 2PL bo to modernizacja najlepsza na świecie a w zamian dostaliśmy Węgierskie do moderki. Koszt tej zamiany to już 26mld euro ale Niemiec tak chciał.

Tomek
wtorek, 29 czerwca 2021, 06:39

Jak masz pisać bzdury to lepiej zamilcz. W Grecji produkowane są nowe skorupy

Wot
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:06

Ma głowicę z dalmierzem laserowym z 2A7.

SimonTemplar
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:45

2PL to standard nieco wyższy od 2A5. Jednak poniżej 2A6. Dodatkowo Polska nie ma skutecznej amunicji ppanc do tych armat, DM63 o przenikalności około 650RHA na aromacie L44 jest niewystarczające na każdy rosyjski czy białoruski czołg od standardu T72B3 w górę. No i ilości są pozwalające. Juz mamy aż 8 czolgow tej wersji. Do konca roku pozyskamy kolejne 2 i bedzie az 10. Jak dobrze pojdzie to w tym tempie za 80 do 90 lat ukończyły moderke wszystkich 114 czołgów. Fajnie co?

Bobek
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:17

Masz nieaktualne informacje. Polska zakupiła dużą partię najnowszych DM.

TAK
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:33

Dokładnie 8 tysięcy sztuk amunicji DM63A1 o penetracji około 700-750mm RHA te parametry pozwalają na przebicie większości rosyjskich czołgów szczególnie w kadłub np: T-90A, T-80BW, T-80U, T-72B3 i inne odmiany T-72B i więcej... . Amunicja w wersji DM63A1 została też przystosowana do strzelania ze starszych armat takich jak L/44 nie tylko L/55 oznacza to, że i wersja PL i 2a5 mogą jej używać. około 32 pociski przypadają na każdą maszynę.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:31

Szkoda tylko że mamy raptem 16 czołgów dostosowanych do tej amunicji

Fak sejk
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:48

Nie kłam, DM63 jest już na magazynach...

poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:58

Przenikalność na aromacie, a co to takiego?

Antek Muzykant
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:49

przenikalność na aromacie?

123
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:32

Jak T-72B3 do T-90A Nowe - to nowe...

xxx
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:24

Seba, jak Golf II do Golfa III.

JSM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:21

Dramatu nie ma. Ale Leo ma swoje wady i wyżej pewnego poziomu nie podskoczysz.

Kazik :)
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 16:43

Co nasza drogówka na to!!!!! Leopardy 2PL jadą do Wesołej!!!!! A polisę OC mają?? :)

JSM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 16:16

Czeka nas wymiana niemieckich, starych radiostacji na porządne i postępowanie na ASOP. O wymianie karabinów nie wspominam bo to powinno być już dawno zrobione.

Autor komentarza
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:51

A niby na co te karabiny mają wymieniać? na polską moderkę radzieckiego PK czyli ten śmieszny UKM?? przecież te co są (w sumie też moderka tylko że MG42) jest o niebo lepsza. Jest celniejsza, bardziej funkcjonalna, posiada coś nieznanego w PK czyli ergonomię, i co najważniejsze jest niezawodna.

asdf
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:42

przeciez byly juz zainstalowane polskie kmy na leopardach ciekawe dlaczego wrocono do niemieckich, ja sie domyslam.

Rain Harper
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:02

O to, to. Może jeszcze system see- through, jak izraelski iron vision.

tut
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:54

ASOP mamy swój opracowany i przetestowany. Ale trzeba bały było podjąć decyzję produkcji, instalacji, integracji. A to ryzyko że się nie uda.

ed
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:21

właśnie i najlepszy na świecie bo święty

werd
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:47

Na wieży jeden MG.....bida ...bida....bida....wystarczy popatrzeć na czołgi innych państw, wieże obładowane kmami, działkami, nawet w zdalnie sterowanych wersjach.....u nas bieda. Te czołgi już nadają się do kolejnej modernizacji, system ASOP aż sie prosi o zainstalowanie, teraz, podczas tych pseudo modernizacji a nie za 20 lat.

Dropik
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 23:23

Asop mógł być krajowy ale Mon ostatnio zmienil wymagania i ma zwalczać wszystko czyli gwiazda śmierci.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:05

Jak o tym czytam, to myślę, że MONowi zależy, żeby go wcale nie było.

Dropik
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:00

w sumie na jedno wychodzi. za wiele probujemy sami opracować i nic z tego nie wychodzi.

wert
wtorek, 29 czerwca 2021, 21:36

dlaczego? Opracowali ASOP zwalczający wystrzeliwane parami np Chrizantemy. Zlecenie jest na ASOP zwalczający podkalibrowe i widać są szanse skoro NCBiR to finansuje. Założysz na dekle starszy model a okaże się że za chwilę będzie dostępny lepszy. I co? Kto będzie krzyczał o marnowaniu kasy?

dropik
środa, 30 czerwca 2021, 08:32

nikomu się nie udalo, to nam sie uda. To moze się udać :P

Czołgista
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 19:58

I jeszcze powinno się zamontować rakiety balistyczne.....

wd
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:21

i basen dla załogi

Radek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:45

Tylko po co? Zdalnie sterowane moduły w środowisku nasyconym artylerią, odłamkami itp. optoelektronika szybko "zdechnie".

ads
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:22

jakoś wszystkie inne państwa dookoła mają inne spojrzenie na ten temat....no ale widomo w Polsce się nie da

JAck
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 16:58

My mamy armię defiladową. Żołnierze na pickupach z rakietkami. 10 czołgów w rok. Żenada

JSM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:24

Zobacz ile lat zajęło żebyśmy mieli chociaż te 10-12. I nie zapomnij, że równolegle idą remonty t-72.

Lolo
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:41

Te remonty to żal Pl

Dudley
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:39

CZY MALOWANIE OZNACZA REMONT?

Faktor
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:15

Ile czołgów zmodernizowano za rządów PO PSL?

Tomek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 22:08

Kupiono 2 transze leopardów. A ile obecna zmiana kupiła????

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 29 czerwca 2021, 08:19

W latach 2002-2003 CDU dopiero pracowała nad tym, żeby ich polskojęzyczna filia doszła tu do władzy. Za za tak zwaną złotówkę pierwszą transzę Leosiów wzięło SLD z pominięciem tego, co wynegocjował Szeremietiew.

Adam
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:44

400 Abramsów

as
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:05

to wtedy je sprowadzono właśnie i przygotowano plan modernizacji.

Dudley
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:51

Umiesz czytać ze zrozumieniem, i logicznie myśleć? Pewnie według ciebie powinni zapłacić, później zmodernizować, następnie podpisać umowę, a na samym końcu dojść do tego co powinni i w jaki zakresie zmodernizować. Dom też chcesz zacząć budować od dachu? Wyobraź sobie lepiej jaką bronią pancerne byśmy dysponowali obecnie za rządów dojnej zmiany. Bo napewno nie byłoby niemieckich Leosi. Same malowane T72

Rick73
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:17

Za rządów PO PSL zakupiono zakupiono te czolgi

Profesor
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:19

Zakupiono stary złom który na długo zablokował produkcję u nas czegokolwiek nowego.

Zenek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 20:15

za tych rządów te czołgi pozyskano, modernizację jako prostszą, zostawiono następcom. Jak widać, to był błąd.

asdf
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:39

1,5 roku i zmodernizowano 16 czolgow, ludzie na forach bredza o budowie polskiego czolgu

dropik
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 23:15

No ale w tym półroczu tylko 4 sztuki ;)

SimonTemplar
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:46

Chyba w ciągu 5 lat zmodernizowali te 16 czołgów.

Herr Wolf
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 16:36

Już 5 lat mija!!@

wert
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 19:59

np aż 8 mln PLN POtrafimy zapłacić za remont przekładni. Demontaż, wysłanie do Renka, czekanie, czekanie, montaż. Leoszrot jest wyjechany na maxa. Bardziej to odbudowa niż remont

qwe
wtorek, 29 czerwca 2021, 13:42

No jak się nie dba na bieżaco to nie dziwne że potem koszty lecą

Dropik
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 23:17

Fakt. To my je zajechalismy i taki jest efekt

AXM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:36

Dobrze że jest co nie zmienia faktu że jest to bieda modernizacja Leoparda 2a4 dla Turcji udała się zdecydowanie lepiej

King
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:36

To jest szczyt żenady. Państwo z tektury.

rer
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:08

Z tektury to nie, woda w kranie i napięcie w gniazdku jeszcze jest, ale powszechne znieczulenie jak po głupim jasiu a już szczególnie w Warszawce.

wtorek, 29 czerwca 2021, 14:22

Sugerujesz że państwo kolesi było lepsze?

Misiek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:03

Twoja rosja jest z tektury?

AXM
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:56

Zwolenniku pisu nie wiem jak byś się starał to każdy wie że jest to bieda modernizacja Leoparda której bardzo dużo brakuje do najnowszego Leoparda 2a7V i takie są fakty.Armia na defilady

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 29 czerwca 2021, 09:04

Nieśmiało pragnąłbym przypomnieć, że zakres modernizacji posiadanych przez nas Leopardów został określony wtedy, kiedy rządziło PO. To samo zresztą, które zwróciło do centralnego budżetu tyle pieniążków, ile kosztowały Finów holenderskie Leopardy 2A6 dokładnie w tym samym czasie, kiedy Finowie je kupowali.

tagore
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 23:16

2a7 to konstrukcyjnie inna bajka niż upchnięte Polsce Leo.

123
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 21:17

Już pomijając, że Leo2PL dużo brakuje do A7, już pomijając te 2 mld pln na TVPiC ale mając w garażu A4 i A5 to pasuje chyba pomyśleć o tym, aby oba wozy w nieodległej przyszłości sprowadzone zostały do tego samego standardu chyba??.........

Udo
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:56

Kurde nie można teraz skrytykować dobrej zmiany bo od razu nazywają cię lewakiem, Niemcem, ruskim, zdrajcą,co za czasy

Profesor
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:22

Dziwnym trafem ruska propaganda idzie ramię w ramię z poglądami naszej totalnej opozycji. Sugerujesz więc że ruska propaganda chce "dobra dla Polski"? A może....

Abef
wtorek, 29 czerwca 2021, 01:03

Do Udo: Tak działa totalitarna dynamika i w ostateczności totalitaryzm. Nie tylko u nas. Wszędzie na świecie. I to nawet wtedy kiedy twórcy totalitaryzmu w początkowej fazie szczerze wierzą że nie tworzą totalitaryzmu.

Wawiak
wtorek, 29 czerwca 2021, 10:09

Trybalizacja. Współczesna odsłona polityki "dziel i rządź" plus wojna informacyjna. jak w 'Archiwum x": trust no one...

dropik
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:30

Już pędzę do Wesolej gdzie beda ćwiczyć na olbrzymim poligonie w ilości 3 sztuk ;)

Janka
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:28

Te ilości! Ten pośpiech! Powalają!!!! Brawo my.

Tomek
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 15:27

Ale te związki dbają o pracę na dekadę

Tweets Defence24