Roboty do spawania wież Krabów - i nie tylko

27 kwietnia 2018, 17:21
krab
Fot. Jerzy Reszczyński

Huta Stalowa Wola poinformowała o rozpoczęciu wdrażania zrobotyzowanej technologii spawania. Zostanie ona wykorzystana do produkcji elementów haubic Krab, moździerzy Rak, czy nowych wież ZSSW-30.

Prezes HSW SA Bernard Cichocki podkreślił, że wprowadzanie nowych technologii jest jednym z elementów o kluczowym znaczeniu dla utrzymania przewag konkurencyjnych spółki i całej grupy PGZ. – Wchodzimy w nową erę – zaznaczył. – Znamy realia zaostrzonej konkurencji na rynku krajowym i zagranicznym, dlatego HSW musi kłaść olbrzymi nacisk na nowoczesne technologie, by móc sprostać ciągle rosnącym wymaganiom płynącym z rynku. Tylko tak znaczące zmiany w zapleczu technologicznym, fachowa wiedza pracowników, doświadczenie i najnowsze rozwiązania mogą skutecznie i w dłuższej perspektywie budować przewagę konkurencyjną z rodzimymi i zagranicznymi producentami podobnych wyrobów  stwierdził prezes HSW.

W komunikacie HSW podkreśla się, że zrobotyzowane systemy spawania będą wykorzystywane do budowy systemów wieżowych dla haubic Krab i moździerzy Rak, ale też zdalnie sterowanych systemów wieżowych ZSSW-30, jak również systemów podwozi pojazdów takich jak wozy dowodzenia WD, bojowe wozy piechoty (Borsuk), czy wreszcie moździerze Rak na podwoziu gąsienicowym M120G.

Spółka zaznacza, że dotąd spawano wszystkie zespoły z blach pancernych metodą tradycyjną (ręcznie), przy użyciu nowoczesnych narzędzi spawalniczych. Użycie zrobotyzowanych systemów pozwoli jednak na podniesienie jakości, ale i wydajności oraz powtarzalności prac spawalniczych. To powinno mieć pozytywny wpływ na terminowość prac na potrzeby polskiej armii, ale i możliwości eksportowe. HSW dodaje, że automatyzacja jest „jednym z najbardziej skutecznych i coraz częściej wybieranych sposobów poprawy jakości procesów”.

Wykorzystanie zrobotyzowanego stanowiska uważamy za ogromny progres, który będzie widoczny na tle branży spawalniczej w polskim przemyśle zbrojeniowym. Da przewagę nie tylko nam jako spółce HSW, ale i całej Grupie Kapitałowej PGZ – podkreślił prezes Bernard Cichocki.

Huta Stalowa Wola prowadzi obecnie kilka programów modernizacji Sił Zbrojnych. W spółce powstają elementy dywizjonowych modułów ogniowych Regina oraz moździerzy samobieżnych Rak. Opracowywane są też zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30 (w konsorcjum z WB Electronics), bojowy wóz piechoty Borsuk czy haubica samobieżna Kryl.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
technolog
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 01:27

Pan prezes jak zwykle niewiele wie i widział. Polecam wycieczki do fabryk Caterpillara czy Komatsu to zobaczyłby jak się od wielu wielu lat spawa konstrukcje stalowe. Jak HSW wdroży te technologie to i tak będzie co najmniej 20 lat w tyle za firmami które wymieniłem. Może się też wybrać do każdej fabryki samochodów aby zobaczyć ja się spawa i zgrzewa karoserie i podwozia samochodów, co wbrew pozorom jest o wiele trudniejsze niż spawanie wieży Kraba. Kto się uczył to wie.

Waldemar
niedziela, 29 kwietnia 2018, 14:54

Trudno zrozumieć niektóre wypowiedzi!? \"Znawcy\" biznesu nie rozumieją, że firma aby się rozwijać, unowocześniać swoje produkty musi mieć zamówienia. HSW właśnie otrzymała w końcu konkretne zamówienia i robi to co powinna. Marudzenie o zapóźnieniu polskiego przemysłu to infantylne popisy, wszyscy to wiemy, więc nie krytykują wychodzenia z zacofania rozsądni, czego wszystkim życzę.

Teodor
sobota, 28 kwietnia 2018, 23:18

\"wprowadzanie nowych technologii jest jednym z elementów o kluczowym znaczeniu dla utrzymania przewag konkurencyjnych spółki i całej grupy PGZ.\" - wydaje sie, ze jest to kwestia wtorna! \"Użycie zrobotyzowanych systemów pozwoli jednak na podniesienie jakości, ale i wydajności oraz powtarzalności prac spawalniczych. \" - wydajnosc zalezy od pieniedzy, sprawnego dzialania systemu logistycznego oraz wiedzy i checi pracownikow. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma: powtarzalnośc prac spawalniczych. Takie prace juz dawno wykonywane sa na duzych obiektach przemyslowych, gdzie jednorodnosc spawu ma bezposrednie znaczenie dla wytrzymalosci konstrukcji i spaw wykonuje sie np. przez 48 godzin bez przerwy.

Synek
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 00:53

To nie beton, nie trzeba lać non stop;) wystarczy zeszlifować spaw szlifierką i jedziesz dalej;)

VictorVector
sobota, 28 kwietnia 2018, 22:30

Tak czytam komentarze i się uśmiecham;))) Poniżej kolega mądrze zauważył: a do czego wcześniej mieli kupować automaty? Teraz mają zamówienia, ale co ważniejsze to perspektywę na wiele lat tych zamówień. Spawarka CNC to duży postęp i mega przyspieszenie produkcji, o ile nie będzie czkawek z oprogramowaniem i ustawieniem maszyn. No i chłopakom ręce w końcu odpoczną;). Kilka ładnych lat pracowałem przy budowie gazociągów, 1200mm średnicy, grubość stali ok. 25mm - pierwsze trzy spawy \"z ręki\", kolejne sześć maszynka spawalnicza na prowadnicach. Spaw prosty, bo po okręgu, nie to co pojazdy czy wieże, a i tak kupa roboty. Kuuupa. Także jest się z czego cieszyć bo będą więcej produkować, a o to nam wszystkim chodzi;)))

Ciemniak
sobota, 28 kwietnia 2018, 19:40

Spokojnie fachowy spawacze... Proponuje najpierw przeliczyć sobie od jakiej długości spawu i np skali trudności podejścia z uchwytem opłaca się zastąpić spawacza i ewentualnie pozycjoner, samym robotem spawalniczym. Jest też kwestia dostępności na rynku profesjonalnych spawaczy a nie \"hewtaczy\" . Może komuś to ciężko zrozumieć ale są prace które szybciej, dokładniej i taniej zrobi Pan Henio spawacz niż Pan inż. Henryk z swoimi robotami spawalniczymi :) Tak samo jak profesjonalny tokarz do jednostkowej roboty użyje zwykłej obrabiarki a nie stanowiska CNC

VictorVector
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 01:08

Ja na mojej CNC jestem w stanie obrobić granit do drugiego miejsca po przecinku w mm. Żaden Henio tego nie zrobi, tekie są realia. Pan Henio będzie uzupełniał pracę CNC. A właściwie to oba te elementy będą się uzupełniać, zwiększając jakość i wydajność. Pozdrawiam.

Stroopwafel
sobota, 28 kwietnia 2018, 18:56

Kiedy protest związków zawodowych?

Jan Kowalski
sobota, 28 kwietnia 2018, 14:54

\"dla utrzymania przewag konkurencyjnych spółki i całej grupy PGZ\" - jakich przewag? nad kim?

Kaszlak
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 01:09

No w Polsce mają przewagę nad konkurencją....

kim1
sobota, 28 kwietnia 2018, 12:10

To wcześniej ręcznie spawano wieże?? To już w XX były technologie zrobotyzowanego spawania. Dlaczego u nas wszystko jest zapóźnione technologicznie? Na co idą pieniądze podatników? To zamiast już dawno zrobotyzować w HSW spawanie to oni dopiero teraz za ten temat się wzięli. Ciekawe jak np. z malowaniem wież? Też ręcznie człowiek lata i maluje czy już jest to zrobotyzowane? W sumie zakup lini zrobotyzowanego spawania jest na plus. Lepiej późno niż wcale.

Janeczek
sobota, 28 kwietnia 2018, 23:51

Tak wcześniej spawano wieże ręcznie . Najpierw należało wdrożyć technologię spawania blach pancernych , a to nie takie proste jak spawanie płotów. Dla produkcji jednostkowej i małoseryjnej nikt nie wprowadza zautomatyzowanych lini spawalniczych .Dopiero produkcja seryjna sh KRAB daje podstawy do robotyzacji spawania .

M
sobota, 28 kwietnia 2018, 09:42

PGZ, jako właściciel pewnej szczecińskiej wytwòrni fundamentòw farm wiatrowych, powinna najpier przeanalizować ile trwa wdrożenie zrobotyzowanego spawania i jaka jest jego jakość przez pierwsze 2 lata wdrażania.

vvv
sobota, 28 kwietnia 2018, 04:01

w koncu.

małe be
sobota, 28 kwietnia 2018, 02:11

nie wiem o tym za wiele. wiem, że od czasów II RP nie zbudowaliśmy własnego czołgu. na szczęście program 500+ i inne kolejne rozdawnictwo ubije wszystkie programy wojskowe. jeśli ktoś zapyta: to co mamy nie inwestować? to odpowiem: oczywiście że tak. w prywatne firmy. np. wb. a przede wszystkim żeby mieć środki na rozwój to należy się pozbyć raka rozdawnictwa i socjalizmu. inaczej próżny trud. jakoś tak się składa, że opracowanie broni nie kosztuje 2 złote. podejdźmy do tego jak zwykły biznesmen. jest zadanie to muszą być środki - inaczej sami sobie róbcie. naprawdę dla wielu zdolnych ludzi szkoda czasu na marnowanie na projekty, które nie zaowocują. z pewnością politycy nie zasługują na takich ludzi. mechanicy samochodowi, ci dobrzy już wyjechali. gramy dalej?

Amator kremówki.
niedziela, 29 kwietnia 2018, 14:33

Trudno zrozumieć niektóre wypowidzi. HSW otrzymała w końcu konkretne zamówienia więc ma dochody, które inwestuje. Pisanie o socjaliźmie to jakieś nieporozumienie. \"Znawcy\" biznesu nie rozumieją, że aby się rozwijać, unowocześniać produkty najpierw firma musi mieć zamówienia i zyski. Brawo HSW!

Marek1
niedziela, 29 kwietnia 2018, 13:52

małe be - w II RP również NIE zbudowaliśmy polskiego czołgu(TKS-y to były tankietki, a 7TP były licencyjnym rozwinięciem Vickersa-E). Reasumując - NIGDY nie mieliśmy polskiego czołgu.

rED
sobota, 28 kwietnia 2018, 21:10

\"bije wszystkie programy wojskowe. \" -jaki? Jakie do programy do PO PiS ubije tym 500+ dla którego w całości samo zorganizowało kasę z VAT?

Pgz
sobota, 28 kwietnia 2018, 01:27

Zatkało mnie, to jakiś opóźniony 1 kwietnia? Jest rok 2018 a oni to ciągle spawają ręcznie? Przecież to nie jest jeden guzik i chodzi tylko oni się będą dopiero tego uczyć przez kolejnych 5 lat

Pl
niedziela, 29 kwietnia 2018, 14:29

Jeżeli maja doświadczonych spawaczy to nauka nie potrwa długo . Pracowałem przy takiej linii w Szwecji ,polscy spawacze opanowali technologie w ciągu kilku tygodni

Sg
niedziela, 29 kwietnia 2018, 01:31

Spawanie ręczne jest obecne na całym świecie w każdej gałęzi przemysłu i długo ale to bardzo długo nic go nie zastąpi. Roboty zwiększają jedynie wydajność w ograniczonych zakresach produkcji. A i jeszcze jedno robot to jest jeden przycisk, pracuje z robotem już kilka lat i jedyne czego panuje to żeby nie zrobił jakiejś głupoty i nie rozwalił siebie i instalacji gazowych wokół siebie.

lol
sobota, 28 kwietnia 2018, 00:39

Ciekawe jakie działania podejmuje Bumar, żeby poprawić swoją konkurencyjność? Może jakiś strajk generalny związkowców, czy inne postulaty zwiększenia zamówień kosztem konkurencji?

xyz
piątek, 27 kwietnia 2018, 22:54

Kiedy planują zakończyć wdrażanie?

rydwan
piątek, 27 kwietnia 2018, 22:49

jeszcze żeby tak mesko chciało produkować nowoczesna amunicje do krabów raków ,czołgów i tych nowych ZSSW 30 to było by idealnie noale mesko tak narazie to jak kura wśród ptaków -nielot !!!

sad
piątek, 27 kwietnia 2018, 21:45

lol...w innych firmach też są roboty do spawania i jakoś nikt się tym nie przejumuje

Mateusz
niedziela, 29 kwietnia 2018, 11:22

Szawki na ubrania spadają roboty. Drzwi spadają roboty :) W Polsce już od dawna jest taka technologia. Ale w PRYWATNYCH firmach..

Marek1
piątek, 27 kwietnia 2018, 20:51

Przerażenie bierze jak sie słyszy w 2018r z ust Prezesa HSW(fachowiec?!?!), który \"odkrywa\", że istnieją na świecie fabryki masowo wykorzystujące zautomatyzowane linie spawalnicze i ze może to poprawić jakość i wydajność produkcji. Panie Prezesie na wschodzie i zachodzie takie, zrobotyzowane linie spawalnicze /monterskie funkcjonują masowo od 30-40 lat !! O jakiej PRZEWADZE konkurencyjnej HSW ten człowiek bredzi, rozgłaszając, ze niedługo ROZPOCZNIE się w HSW wdrażanie zrobotyzowanej linii spawalniczej ?? Nad KIM mamy tę \"przewagę\" za kilka lat osiągnąć ? Nad Burkina Faso, czy może Górną Woltą ... ? No bo przecież NIE nad FR, czy zachodnimi krajami UE/NATO ...

Olo
sobota, 28 kwietnia 2018, 16:14

10/10. BTW Burkina Faso to obecna nazwa Górnej Wolty ;-)

marc
sobota, 28 kwietnia 2018, 15:02

Zadam inne pytanie: za co mianowicie mieli kupić nowoczesne zautomatyzowane linie spawalnicze jak ledwie wiązali koniec z końcem i o mało nie upadli? Brak regularnych zamówień z MON właśnie do takiego stanu rzeczy doprowadza. Złapali oddech bo poszły zamówienia. Jeśli mądrze wykorzystają środki na poprawę efektywności i zaplecze maszynowe to i marże będą mogli zmniejszyć stając się coraz bardziej konkurencyjni w stosunku do innych firm.

ghj
sobota, 28 kwietnia 2018, 14:55

Z jakością to HSW problemów nie miało i nie ma w przeciwieństwie do pewnego zakładu - niedoszłego dostarczyciela podwozi Kraba. Automatyka to przede wszystkim wzrost wydajności. Do tej pory HSW nie potrzebowało tak dużej wydajności, ale z nowym kontraktem to się zmieniło. Widać że poważnie podchodzą do tematu, podczas gdy inne roszczeniowe firmy wolałyby w nieskończoność odwlekać budowę klepiąc sprzęt jak w manufakturze, licząc na poparcie związkowców w razie kar umownych.

Sprawiedliwy
sobota, 28 kwietnia 2018, 22:50

Kolego sympatyczny. Bumar dostał dokumentację od HSW. Z tego co pamiętam nie było zastrzeżeń co do wykonania. Bumar stwierdził że projekt nie był dopracowany. A HSW powinna wykonać jedno podwozie aby udowodnić Bumarowi jego winę. Ja nikogo nie bronię ani nie oskarżam ale tak się nie robi. Nawet nie przyjeli do wiadomości możliwych błędów konstrukcyjnych.

Gts
sobota, 28 kwietnia 2018, 18:20

Z jednej strony masz racje z drugiej widximy teraz uke jest zaklinania przyszlosci w wypowiedziach tych prezesow i ministrow. Oni to juz wszystko maja lepsze od niemcow i amerykanow, dopiero pozniej sie okazuje ze nie lepsze a gorsze i nie wyprzedzam a moze dogonia stan jaki tam byl 40 lat temu.

Lewandos
piątek, 27 kwietnia 2018, 20:39

No to szykujmy się na przejściowe problemy z jakością spawow...

Spawacz
piątek, 27 kwietnia 2018, 20:30

Automatyzacja spawania to temat, który na świecie jest od 50 lat. Naprawdę gratulacje!!!!! Jak tak dalej pójdzie, to może za następne 50 lat odkryjemy silnik odrzutowy.......

Propolski
piątek, 27 kwietnia 2018, 20:24

I tak powinno być: inwestycja w maszyny a nie w sprowadzanie Ukraińców! Inaczej Polska będzie zgubiona!

Xd kek
sobota, 28 kwietnia 2018, 15:51

Zgadzam się z tobą. Jedną maszyną można zastąpić pracę kilku ludzi. Dodam że wskaźnik automatyzacji I robotyzacji produkcji w naszym kraju jest na poziomie ok 5% gdy w Niemczech ponad 20%

Marick
piątek, 27 kwietnia 2018, 19:58

To dobre wieści , choć spawacze z HSW mają dobrą opinię, w przeciwieństwie do niektórych \"spawaczy\" z zakładów w PGZ. Pytanie co z ZSSW-30 ? na jakim etapie jest obecnie i czy pozyskaliśmy już amunicję programowalną do testów? Pozdrawiam

Tweets Defence24