Reklama

Siły zbrojne

Kuwejt kupi 24 śmigłowce Caracal

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

W najbliższym czasie Kuwejt zakupi 24 śmigłowce Airbus Helicopters H225M Caracal w ramach - jak czytamy w oficjalnym komunikacie Pałacu Elizejskiego – „partnerstwa obronnego, które jednoczy Francję i Kuwejt”. Wartość kontraktu ma wynosić około miliarda euro.

Umowę ma podpisać „tak szybko, jak to będzie możliwe” minister obrony Kuwejtu, szejk Khaled Al Jarrah Al Sabah i jego francuski odpowiednik Jean-Yves le Drian, który miał uzgodnić szczegóły transakcji podczas wizyty w tym kraju 6 czerwca. Jest to prawdopodobnie kolejny już efekt dużej aktywności francuskich polityków w rejonie Zatoki Perskiej. Wcześniej zakup 24 myśliwców Dassualt Rafale ogłosił Katar.

Sprawa sprzedaży śmigłowców Caracal do Kuwejtu została potwierdzona podczas niedawnej rozmowy telefonicznej prezydenta Francji Francoise Hollande’a z emirem Kuwejtu, szejkiem Sabahem al-Ahmedem al-Dżaberem as-Sabahem.

Wliczając w to 50 maszyn, które zamierza pozyskać Polska w ramach przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, czyni to H225M Caracal najlepiej sprzedającym się na rynku wojskowym śmigłowcem firmy Airbus Helicopters. Jak podaje producent, na całym świecie jest obecnie ponad 60 maszyn tego typu w czynnej służbie. 

Reklama

Komentarze (42)

  1. Herman

    Ze Świdnika tanie ale brak koncepcji użycia maszyn w służbach policyjnych i ratowniczych. Caracale natomiast najlepsze ale i najdroższe!

  2. Marcin

    Polska za równowartość ponad 3 mld euro wynegocjowała 50 Caracali H225M (czyli sztuka za 62 mln). Kuwejt za 1 mld euro wynegocjował 30 (czyli sztuka za 33 mln). Co na to PO? :D

    1. jacek

      my kupujemy z technologia oni nie my uzbrojone oni lekkie uzbrojenie do 10 moze 12 maszyn , oni niechca fabryki u siebie my tak chcemy korzystac z ich wiedzy i doswiadczen w budowie i miec technologie dla siebie oni tego niechca stad ta cenna

  3. DDt

    Kupuje bo na już poprzedników: Pumy i Super Pumy czy Gazelle. Caracal jest na obecne czasy pełen ułomności i niezdatny do dalszych modernizacji a nam "podaje" się go do służby na kilka następnych dekad podczas gdy producent deklaruje rychłe wprowadzenie jego następcy. UI nie ma na względzie dobra doskonale wyszkolonych żołnierzy a jedynie zastąpienie jednego pudełeczka innym podobnej wielkości tyle że ... mniej funkcjonalnym! Gdzie tam podwyższona odporność na przestrzelenia w tym czas pracy suchej przekładni, duża wytrzymałość konstrukcji na uderzenia (g) oraz stosunkowo niska sygnatura radarowa. Nic z tego nie ma ten nasz "zwycięzca".

    1. DDt

      ... o rampie przy tej wielkości wiropłacie już nie wspomnę (gdyby nasze 8/17-ki nie miały takiej możliwości olbrzymia część lotów nie miałaby sensu)

  4. latacz

    Po przekręcie polityków z Caracalem MON ma problem, bo potrzebuje na teraz 17 Black Hawk już teraz. Jak to zrobić? Tęgie głowy w MON pracują nad tematem. Ale się porobiło.

  5. jjj

    podpisanie umowy na caracala we wrześniu... (zapowiedz MON caracal będzie domowiony w liczbie 20 szt w wersji transportowej gdy będziemy wycofywac mi-17). Ci co nie sa zadowoleni z Caracala stanowisko MON "zostanie uruchomiony program smiglowca wsparcia bojowego" AW i Sikorsky mogą szukac swojej szansy w następnym przetargu. Ani Sikorsky ani AW nie zaskarzyl przetargu. Obie firmy zakceptowaly roztrzygniecie przetargu. Wiec po co te spory????

    1. koko

      Jak to po co? Aby mącić! Ktoś obecał/dał kasę, a tu figa! Więc teraz zaczyna się bicie przysłowiowej piany i wkładanie kija w mrowisko. Należy jak najszybciej podpisać kontrakt i rozpocząć budowę/montaż śmigłowców by Łódź! Ta nowa firma, wbrew bredzeniom niektórych środowisk, niczym nie będzie się różniła od Mielca i Świdnika!!! A jeśli sprawdzą się medialne doniesienia o wkomponowaniu Polski w cały krwiobieg Airbusa i zakup części udziału przez nas w tej firmie, to byłoby już nieźle. Pozdrawiam wszystkich niezadowolonych z wyboru caracala, znających się na wszystkim i posiadających szczegółowe dane, zawarte w niejawnych umowach MON-u z dostawcami, "specjalistów" piszących na tym, i nie tylko tym, forum.

  6. pragmatyk

    Jeżeli oddzielimy politykę od wojska ,to sie okaże ,że to całkiem udany zakup.Jeżeli jeszcze Francuzi pozwolą je "spolszczyć" co jest niemozliwe w Mielcu ,czy Świdniku ,to wojsko bedzie mialo w końcu czym latać , czyli będzie aeromobilne" nie tylko z nazwy.

    1. say69mat

      H225M Caracal jest, z jednej strony, zdecydowanie za duży aby realizować misję desantu taktycznego w strefie kontaktu ogniowego z n-plem. Ponadto wydaje się szalenie wrażliwym śmigłowcem na ostrzał z ziemi. Z drugiej strony, jest zdecydowanie za mały aby realizować misje stricte transportowe, w zestawieniu z potencjałem np. CH47. Ponadto, brak tylnej rampy poważnie nadwyręża uniwersalność tego śmigłowca, jako maszyny transportowej.

    2. Silbermond

      Nic nie 'spolszczymy' Smiglowiec bedzie dany jako produkt gotowy i tyle. Jakimi silami chcesz 'spolszczac'? Przeciez zaklady sprzedane. Nie ma potencjalu.

  7. Silbermond.

    Maly wycinek z art opublikowanego na Portalu : http://wpolityce.pl/polityka/254774-kolejny-sukces-platformy-i-psl-u-czyli-likwidacja-setek-miejsc-pracy-w-mielcu-i-swidniku Cytuje: "Ponadto, jak ujawnili niedawno posłowie Prawa i Sprawiedliwości z sejmowej komisji obrony narodowej, 25 śmigłowców Caracal przyleci do Polski z Francji, natomiast pozostałe 25 według zapewnień koncernu Airbus ma być montowane w Polsce." Macie wasza "Fabryke",,,,,,,,,LOL.

    1. Qba

      Ale kolejne 25 powstanie w Polsce na eksport.

  8. K

    przejrzałem Państwa komentarze i pozwolę sobie zwrócić Państwa uwagę na kilka faktów: -w przetargu ocenialiśmy nie pobożne życzenia czy foldery ale 3 konkretne oferty które wpłynęły -przetarg był otwarty więc nie było obostrzeń by zgłosić inne śmigłowce np. Rosyjski mi-17 - jednak takie oferty nie wpłynęły -pomimo wyraźnego braku wiedzy wyrażają Państwo "Opinie" - i choć mają Państwo do tego pełne prawo - to proszę choć postarać się wyrabiać Opinie w oparciu o fakty a nie o Opinie innych ludzi które jak nazwa wskazuje też jednak wciąż tylko Opiniami. Wikipedia nie boli. -to nie Państwo będą latać tymi śmigłowcami nad wrogim terytorium, ani korzystać z nich na co dzień - a do tej pory nie słyszałem ani jednej negatywnej wypowiedzi pilota, czy dowódcy skarżącej się na wybór tych śmigłowców - za to słychać wypowiedzi polityków i związkowców. na koniec proszę zastanowić się nad zdaniem "brak decyzji to najgorsza decyzja" i porównać sytuację w której powiedzmy za 6 lat będziemy posiadali 50 śmigłowców Caracal do sytuacji w której śmigłowców nie będzie za to będzie wciąż trwał nowy doskonały przetarg na śmigłowce dla SZ.

    1. Olo

      Czy analizowano także oferty gospodarcze, czy na zasadzie jakoś to będzie, jakoś dadzą? No chyba nie był otwarty. To pierwszy przetarg na świecie, gdzie wymogi formalne spełnia jeden na trzech. Nad wrogim terytorium te śmigłowce latać nie będą. Proszę poczytać o użyciu śmigłowców na polu walki. Słychać też wypowiedzi związkowców francuskich o produkcji we Francji. "Brak decyzji to najgorsza decyzja" to nie tłumaczenie do braku kompetencji w organizacji przetargu i braku dbałości o gospodarkę. Lepsza organizacja przetargu miała miejsce w 2006 roku, gdy planowan S-92, NH-90 i AW-101, bo planowano pozyskanie śmigłowców TRANSPORTOWYCH.

  9. asas

    Ja tylko przypomnę, że nasz kontrakt będzie wart około 13 mld złotych. Przed ogłoszeniem decyzji była mowa o około 10 mld złotych. Następnie zaczęto mówić o 13 mld.

    1. bzdczik

      Zmieniono ilość wersji specjalistycznych które są dużo droższe od wersji bazowej https://www.youtube.com/watch?v=MyToUA7SAlU

    2. Qba

      9 bo przecież 4 mld mają być przeniesione na program Kruk.

  10. Mietek

    Czy zdajecie sobie sprawę że Caracal jest jedynym śmigłowcem zaprojektowanym do ekstremalnych warunków pogodowych, np. do ratownictwa morskiego na morzu w czasie sztormu ? Superwytrzymała konstrukcja, silnik z zapasem mocy. Inni ofrenci to zabawki.

    1. bestia

      Jest tez jedynym który nie jest przystosowany do współczesnego pola walki a wytrzymalosc ekstremalne warunki pogodowe jest ważna jak się pobija rekordy Guinnessa albo mieszka na Islandii

    2. kzet69

      No poszedłeś trochę po bandzie z tym jedynym, ale zgodzę się że jedynym spośród tych zaoferowanych w przetargu :)

    3. say69mat

      Nie jestem pewien czy to zdolność do działania w ekstremalnych warunkach pogodowych. Powinna być paradygmatem, przy wyborze śmigłowca - z definicji wielozadaniowego - dla potrzeb naszej armii. Bo nie jestem pewien, czy to ekstremalne warunki atmosferyczne będą generować największe zagrożenia dla naszych żołnierzy operujących w realiach TDW. Z drugiej strony, jeżeli myślimy o wykorzystaniu danego typu śmigłowca w warunkach pokojowych. To rzeczywiście zakup jest ... udany, bo o jego sensowności będą świadczyć wyłącznie ekonomiczne koszta eksploatacji. A nie, na ten przykład ... życie żołnierzy.

  11. Irek

    Może by tak zapytać wojsko co by chcieli,.wasza opinia jest mało ważna znawcy z przed komputera.To nie są śmigłowce dla was

    1. Marek

      Właśnie tak. Najważniejsze aby w razi konfliktu RP z napastnikiem wróciło jak najwięcej naszych żołnierzy, a adwersarzy jak najmniej. Interesujące jednak, że tak wiele osób interesuje się materią zbrojno-ekonomiczną. Wszystkie komentarze są ciekawe- te trafne, nie trafne i "podpuszczone". Jedno jest pewne my sami naradzie śmigłowców sami nie wybudujemy BH i AW też nie nasze .

    2. Gottard

      Znamy opinię: specjalsi wg. słów gen. Polko chcieli jednoznacznie Blackhawka, marynarze marzyli o Seahawku a reszta pewnie chciałby zostać przy ich ulubionych zmodernizowanych Mi-17 (gadałem z pilotami takiego badziewia w stopniu kapitana i chyba podporucznika parę lata temu)

    3. jasio

      Szkoda że na świecie nikt się nie pyta co wojsko by chciało i na tej podstawie robi zakupy To jest tylko jednym z elementów układanki Jeszcze ważniejszy jest przemysł bo to daje pieniądze na jakiekolwiek zakupy Nie mieliśmy wielu zakładów typu Świdnik gdzie polscy inżynierowie potrafili coś zaprojektować a polscy pracownicy coś wyprodukować Błąd popełniono już dużo wcześniej sprzedając zakład i mamiąc Włochów że tam będzie produkcja Jak sprzedali krzyknęli prywatny spadajcie Jeden zakład zmarnowali ale z drugiego chleba nie będzie bo po zimnej wojnie nikomu nie potrzeba takiej ilości helikopterów więc po tej 50 będzie koniec A Carakala mogli produkować i w Świdniku

  12. Marek

    Z przyjemnością czytam te komentarze i "wykłucanki". Dużo ludzi interesuje się i " zna" na uzbrojeniu i wszystkiemu co się z tym wiąże. Jeśli by doszło do konfliktu zbrojnego RP to najważniejsze aby jak najwięcej naszych wojaków wróciło adwersarzy naszych jak naj mniej. Mys sobie sami śmigłowców nie wyprodukujemy, to jest pewne. AW i BH też nie nasze. Tak w ogólne to Wszyscy piszecie ciekawe komentarze, te trafne, nie trafne i pod puszczając. Naprawde

  13. Witek

    Jeszcze lepsze jest pytanie o cenę - dlaczego tak tanio? Nasze są (nam) najdroższe na Świecie, gdyż jeszcze nikt nie wskazał kraju który by kupował śmigłowce drożej niż Polska. Przypomnę że cena jednego polskiego EC 725 = cenie jaką zapłaciliśmy w ciągu 10 lat (!) za 1 szt. F-16!!! I nikogo to nie dziwi???

    1. tre

      No, ale jak to się pisze, to wszyscy od debili, pajaców wyzywają...

    2. Darek

      Pytanie retoryczne...To przetarg PO POlsku.By wszystkim(naszym) żyło się lepiej.

    3. jjj

      Nie nikogo nie dziwi taka cena... Fakt jest taki ze nie ma co porownywac wersji transportowej z wersja specjalna. Polska chce posiadac 25 maszyn w wersji specjalnej. A dla uzmysłowienia Tobie to porownaj sobie wersje uh-60m z wersja ZOP seahawk jakie ceny sa. A sam zobaczysz jak drogie mogą być takie konstrukcje. MON kilka razy zmienial ilość wersji specjalnych. Zwiększono ilość wersji ZOP dodatkowo zamiast wersji SAR wybrano CSAR droższe wersje. I prosba nie zaśmiecajcie posty takimi tekstami "Nasze są (nam) najdroższe na Świecie" jesli nie wiecie o czym piszecie. Nie kupuje sie smiglowca lecz caly system: szkolenie pilotow technikow, czesci zamienne (miedzy innymi zapasowe silniki) wsparcie techniczne (ile lat???), symulatory oraz konfiguracje maszyn (wersje specjalne). Dopiero wtedy jak ma sie takie dane mozna powiedziec ze cos jest drogie albo tanie. I na koniec MON zlozyl deklaracje ze domowi Caracala w wersji transportowej liczba 20szt jak bedzie wycofywal mi-17

  14. DDt

    Mnie nie interesuje zdolność obronna mojej Ojczyzny!!! Dlaczego takich dobrych ''karakali'' nie kupują inne liczące się armie świata? Ano dlatego że mają wiele wad, których nie chce zauważyć (jakimś cudem?) ''inspektorat u(ro)zbrojenia''. Idąc tropem Rosomaka moglibyśmy stworzyć podobnego poziomu produkt przejmując R&D AW149 jak kiedyś AMV8x8. Niestety decyzje polityczne wypaczają naszą Rację Stanu.

    1. Filemon

      Ciebie nie interesuje, ale ty nic nie masz do gadania. Naszą Racją Stanu jest nie słuchanie twoich uwag, będących świadectwem naiwności i braku wiedzy.

    2. DDt

      Mnie interesuje zdolność obronna mojej Ojczyzny!!! ... oczywiśśście tak miał brzmieć początek wpisu ...

    3. m1a1

      A zadałeś sobie pytanie dlaczego tak "dobrych" AW149 i S-70i nie kupiły żadne armie świata. Czy to liczące się czy też nie liczące się ? Żadne. Czy to idąc twoim tropem myślenia nie dowodzi ze obie te konstrukcje maja jeszcze więcej wad niż H225M.

  15. smuteczek

    H225M Caracal, zwany również jako Super Cougar, czyli wersja rozwojowa AS532 Cougar, wersji wojskowej helikoptera AS332 Super Puma, który był podrasowanym SA 330 Puma, który z kolei został oblatany pod koniec lat sześćdziesiątych - za duży na średni helikopter, za mały na ciężki i nie ma rampy [więc można do niego wsadzać rzeczy tylko przez boczne drzwiczki], a jakby tego było mało to francuskie związki zawodowe wywalczyły sobie, że większość produkcji zostanie we Francji. Zresztą z tego co się dowiedzieliśmy wynika, że offset nie był punktowanym elementem umowy. Kiedy się okazało, że Duda, a nie Komorowski zostanie prezydentem to MON podjął decyzję o skróceniu testów z 33 do 7 dni. Eh.

    1. Boleck

      Znowu pisowski hejt, pożyjemy zobaczymy, podpiszą umowę to obgadamy. To o związkach zawodowych to wymysliłeś na poczekaniu, czy rewelacje Antoniego?

    2. Gottard

      @smuteczek, kolego nic dodać nic ująć w 100% popieram opinie o Caracalu. Oczywiście tym którzy gustują w modzie na lata 60-te taki brzydal z epoki jak na zdjęciu może się podobać, miłośnicy średniowiecza nawet powiedzą że zbyt nowatorski w porównaniu do siodła konia bojowego z bitwy pod Grunwaldem. Mnie rozbijają szczególnie te pocieszne rozchylane drzwi boczne jak od wagonika z paryskiego metra. Na szczęście nowy rząd to anuluje, czekam na nowoczesnego Superhawk H-92.

    3. K

      polecam nauczyć się czegoś przez analogię: http://pl.wikipedia.org/wiki/X86 proszę podać nazwę lepszego procesora od i7 nie wywodzącego się z linii rozwojowej x86 poza tym - proszę podać źródła gdzie się Pan dowiedział że offset nie był punktowany. oraz źródła na to że przez te 7 dni nie przetestowano wszystkich kluczowych parametrów? (ja jak mam płacone od godziny a nie od zlecenia to mogę robić pewne rzeczy naprawdę długo)

  16. Marek

    Caracal wygrał,bo najbardziej spełniał wymogi, (skądinąd bardzo specyficzne) naszego wojska.Niestety, wszystkim zachwyconym tym rozwiązaniem ,należy przypomnieć,że wybrany został śmigłowiec najstarszy z całej trójki(moderka Pumy z lat 60-tych), najdroższy pod względem ceny jednostkowej, ale co gorsza, bezapelacyjnie najdroższy w eksploatacji,co nie najlepiej wróży na przyszłość-warto tu choćby przypomnieć problemy nieporównywalnie bogatszych od nas Niemców, z eksploatacją Eurofighter'ów,których ogromna większość stoi dziś na przysłowiowych kołkach...Oby ewentualne korzyści dla polskiego przemysłu też nie okazały się bańką mydlaną,bo coraz częstsze wypowiedzi francuskich związków zawodowych, można skwitować krótko...żadnych marzeń Polacy!

    1. Obywatel IV RP

      Idąc twoim tokiem myślenia to BlackHawk nie jest też taki młody, historia jego to lata '70 XX wieku. Parafrazując od tego, Golf VII to wg ciebie to samo co Golf I?

    2. K

      proszę podać źródła tych danych że "najdroższy pod względem eksploatacji i ceny jednostkowej" - bo takie dane przetargowe to raczej ciężko dostępne są i jako że ja ich w internecie nie znalazłem to nie wiem co nam zaproponował Airbus a co Sikorski i Agusta - więc z chętnie te dane na które się Pan powołuje zobaczę. ponadto poproszę o jakieś linki do tych wypowiedzi "związkowców" - z opisem kim oni są i jaki mają wpływ na podejmowanie decyzji w koncernie Airbus. co do "moderki" to zapytam - po co więc kupować nowe procesory np. 4 rdzeniowe skoro też przecież są tylko "moderką" rozwiązań z lat 70 czyli takiego prosesora 8086 ?

  17. Sido

    Przetarg uniwaznic ,rozpisać nowy,do czasu kupic pare nowych Mi 17 ,wiadomo ze w przypadku konfliktu i tak tylko 1/3 wróci do bazy reszta będzie zastrzelona lub uszkodzona wiec po co ta kłótnia.

    1. K

      od kogo kupić te mi 17? od Rosji? czy używane jakieś 30-letnie? a wersje specjalistyczne np. ZOP to nasi mają sobie wyczarować czy mamy liczyć że kupimy ZOP od Rosji do zwalczania rosyjskich okrętów.... //słaby komentarz nawet jak na rosyjskiego trolla - ani kopiejki nie powinieneś za to zarobić.

  18. Koko

    Kuwejt wybrał Caracale, czy Świdnik i Mielec startowały do przetargu? Jeśli tak, to dlaczego nie wygrali. Panie p... Duda proszę zwołać komisję sejmową i Trybunał Stanu !!!

    1. Piotr

      Dobre pytanie, dlaczego nie wybrali Świdnika i Mielca, a wybrali Caracale.

    2. Monk

      W Kuwejcie nie było przetargu a zakup bezpośrednio na szczeblu rządowym/ministerialnym. Rozważana była jeszcze opcja UH-60.

  19. Darek

    Odnosze wrazenie ze te zakupy wlacznie z polskim maja Francuzom zrekompensowac straty na desantowcach Mistral.

    1. P9

      Też mam takie odczucia. Wszystko mam nadzieję wyjdzie po wyborach. Czy spotkał się ktoś z opiniami pilotów mających latać tymi śmigłowcami?

    2. Rafał

      Francuzi robią po prostu wysokiej jakości sprzęt wojskowy a do tego mają korzystniejsze warunki współpracy i przekazania technologii.

  20. jsvp

    Wszystkie tu zamieszczone posty wypaczają okoliczności zakupu francuskiego śmigłowca. Tylko Francja zamierza stworzyć w Polsce absolutnie wszystko to co ma u siebie. Żaden inny oferent nie rozumie że w obecnym świecie takich "Francji" trzeba stworzyć jakieś najwięcej aby swojemu krajowi zapewnić bezpieczeństwo na następne setki lat. Z takim krajem trzeba się wiązać a nie brać odpadki z pańskiego stołu USA czy z Włoch, którym coraz bliżej do Moskwy.

    1. andy

      gdzie ty to słyszałeś ...??? podaj bazę tego info ... z prasy francuskiej wynika że żadna kluczowa technologia nie zostanie przeniesiona do Polski ... tylko koncowy montaż i 300 osób w montowni w Łodzi , 50 osób przy końcowym montażu w Dęblinie ... i 10 inżynierów w Łodzi - jeżeli nawet każde takie miejsce generuje 3 poza firmą u poddostawców to chodzbyś jak mnożył to nie wyjdzie kilka tysięcy tak jak Świdniku

  21. jsvp

    Wszystkie tu zamieszczone posty wypaczają okoliczności zakupu francuskiego śmigłowca. Tylko Francja zamierza stworzyć w Polsce absolutnie wszystko to co ma u siebie. Żaden inny oferent nie rozumie że w obecnym świecie takich "Francji" trzeba stworzyć jakieś najwięcej aby swojemu krajowi zapewnić bezpieczeństwo na następne setki lat. Z takim krajem trzeba się wiązać a nie brać odpadki z pańskiego stołu USA czy z Włoch, którym coraz bliżej do Moskwy.

  22. ile to kosztuje!!!!

    Kuwejt - 24 Caracale - 1 mld euro, w Polsce - 50 Caracali - 3.25 mld euro !!!!!!! Czyli Kuwejt za 50 Caracali zapłaciłby 2, 08 mld euro!!!!!

    1. rolnikZpola

      Czyli wychodzi 73 MLN $ za Caracala Za takie pieniądze lepiej było kupować Chinooki albo w wersji MH-47 po 39 mln $ o zasięgu 1200 km , albo w wersji HH-47 po 69 mln $ o zasięgu 2000 km i ładowności 55-60 żołnierzy czyli 2 razy tyle co oferują helikoptery w Europie , plus do chinooka można wjechać pontonem do środka, gdy ten wisi na wodzie i ma otworzoną tylną rampę.

    2. RAJ

      Kolejny któremu się wydaje, że jest genialnym matematykiem. Ponieważ śmigłowce to dla większości abstrakcja, więc użyję przykładu z samochodami. Można kupić jednego VW Passata za 90 tys zł lub za 242 tys zł. To skandal! Taki sam passat a taka różnica w cenie! No właśnie, może nie taki sam? Inny silnik, inne wnętrze, inne wyposażenie itd itp. Nie wierzycie? wejdźcie na stronę dowolnego producenta i pobawcie się konfiguratorami i cennikami.

    3. amoroso

      Pajacu, zakup śmigłowców to około 60% teoretycznej ceny polskiego pakietu! Teoretycznej, bo jeszcze nie ma żadnej umowy. Nawet nie chce mi się wspominać o różnicy wersji i planowanym serwisie, bo i tak byś nie zrozumiał.

  23. Arkadiusz

    No. To Francuzi mają zbyt na dodatkowe 24 śmigłowce, które będą wyprodukowane w Polsce w zamian za 20-kilka sztuk produkowanych na początku we Francji. Tak, żeby liczba 50 szt wyprodukowanych śmigłowców w Polsce się zgadzała. ;) Brawo! Można wiele PO zarzucić, ale Siemoniak jest chyba najlepszym MONem w wolnej Polsce.

    1. Tyberios

      Tak... Arabowie poczekają kilka lat na to aż się wybuduje montownie w Polsce i wyszkoli zespół a potem kolejne kilka lat na dostarczenie maszyn z tej montowni. Czyś ty z byka spadł?

    2. Olo

      To jeszcze tylko postaw w 5 lat linię produkcyjną... Oj, nie zgadza się z terminem dostaw, no cóż. Pozostaje montownia.

  24. pozdr

    Gadacie co chcecie amerykanie sami je już wymieniają one pamietaja lata 70 a francuskie konstrukcja powstała w 92 jest lepsza pod względem wielkości parametrów obronnych zresztą widziałem je w akcji na pokazach i robią wrażenie swoją potęga przy nim blackhawk to pryszcz manewrowosc mają taką samą z tym ze caracel jest większy

    1. Obywatel

      mam pomysł weź zapakuj się w tego karakana i polec nad Ukrainę. Jak wrócisz przyznam ci racje.

    2. Tyberios

      Błąd KONSTRUKCJA została oblatana w 1965 a jej modyfikacja w 2000. To nie jest NOWY śmigłowiec tylko modyfikacja.

  25. Anty Rusek

    Powiem tak od początku podobał mi się Caracal i jak wygrał to byłem zadowolony z jego wyboru. AW-149 wygląda jak luksusowy śmigłowiec dla VIPów, a nie dla wojska. A "black hawk" fajny śmigłowiec, ale nie w takiej wersji jaką nam oferowali.

Reklama