Reklama
Reklama

Kuwejt kupi 24 śmigłowce Caracal

12 czerwca 2015, 17:39
H225M Caracal
Fot. Airbus Helicopters

W najbliższym czasie Kuwejt zakupi 24 śmigłowce Airbus Helicopters H225M Caracal w ramach - jak czytamy w oficjalnym komunikacie Pałacu Elizejskiego – „partnerstwa obronnego, które jednoczy Francję i Kuwejt”. Wartość kontraktu ma wynosić około miliarda euro.

Umowę ma podpisać „tak szybko, jak to będzie możliwe” minister obrony Kuwejtu, szejk Khaled Al Jarrah Al Sabah i jego francuski odpowiednik Jean-Yves le Drian, który miał uzgodnić szczegóły transakcji podczas wizyty w tym kraju 6 czerwca. Jest to prawdopodobnie kolejny już efekt dużej aktywności francuskich polityków w rejonie Zatoki Perskiej. Wcześniej zakup 24 myśliwców Dassualt Rafale ogłosił Katar.

Sprawa sprzedaży śmigłowców Caracal do Kuwejtu została potwierdzona podczas niedawnej rozmowy telefonicznej prezydenta Francji Francoise Hollande’a z emirem Kuwejtu, szejkiem Sabahem al-Ahmedem al-Dżaberem as-Sabahem.

Wliczając w to 50 maszyn, które zamierza pozyskać Polska w ramach przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, czyni to H225M Caracal najlepiej sprzedającym się na rynku wojskowym śmigłowcem firmy Airbus Helicopters. Jak podaje producent, na całym świecie jest obecnie ponad 60 maszyn tego typu w czynnej służbie. 

KomentarzeLiczba komentarzy: 126
Marek
sobota, 13 czerwca 2015, 13:25

Caracal wygrał,bo najbardziej spełniał wymogi, (skądinąd bardzo specyficzne) naszego wojska.Niestety, wszystkim zachwyconym tym rozwiązaniem ,należy przypomnieć,że wybrany został śmigłowiec najstarszy z całej trójki(moderka Pumy z lat 60-tych), najdroższy pod względem ceny jednostkowej, ale co gorsza, bezapelacyjnie najdroższy w eksploatacji,co nie najlepiej wróży na przyszłość-warto tu choćby przypomnieć problemy nieporównywalnie bogatszych od nas Niemców, z eksploatacją Eurofighter'ów,których ogromna większość stoi dziś na przysłowiowych kołkach...Oby ewentualne korzyści dla polskiego przemysłu też nie okazały się bańką mydlaną,bo coraz częstsze wypowiedzi francuskich związków zawodowych, można skwitować krótko...żadnych marzeń Polacy!

K
sobota, 13 czerwca 2015, 17:09

proszę podać źródła tych danych że "najdroższy pod względem eksploatacji i ceny jednostkowej" - bo takie dane przetargowe to raczej ciężko dostępne są i jako że ja ich w internecie nie znalazłem to nie wiem co nam zaproponował Airbus a co Sikorski i Agusta - więc z chętnie te dane na które się Pan powołuje zobaczę. ponadto poproszę o jakieś linki do tych wypowiedzi "związkowców" - z opisem kim oni są i jaki mają wpływ na podejmowanie decyzji w koncernie Airbus. co do "moderki" to zapytam - po co więc kupować nowe procesory np. 4 rdzeniowe skoro też przecież są tylko "moderką" rozwiązań z lat 70 czyli takiego prosesora 8086 ?

Obywatel IV RP
sobota, 13 czerwca 2015, 16:07

Idąc twoim tokiem myślenia to BlackHawk nie jest też taki młody, historia jego to lata '70 XX wieku. Parafrazując od tego, Golf VII to wg ciebie to samo co Golf I?

jsvp
sobota, 13 czerwca 2015, 12:48

Wszystkie tu zamieszczone posty wypaczają okoliczności zakupu francuskiego śmigłowca. Tylko Francja zamierza stworzyć w Polsce absolutnie wszystko to co ma u siebie. Żaden inny oferent nie rozumie że w obecnym świecie takich "Francji" trzeba stworzyć jakieś najwięcej aby swojemu krajowi zapewnić bezpieczeństwo na następne setki lat. Z takim krajem trzeba się wiązać a nie brać odpadki z pańskiego stołu USA czy z Włoch, którym coraz bliżej do Moskwy.

andy
sobota, 13 czerwca 2015, 14:49

gdzie ty to słyszałeś ...??? podaj bazę tego info ... z prasy francuskiej wynika że żadna kluczowa technologia nie zostanie przeniesiona do Polski ... tylko koncowy montaż i 300 osób w montowni w Łodzi , 50 osób przy końcowym montażu w Dęblinie ... i 10 inżynierów w Łodzi - jeżeli nawet każde takie miejsce generuje 3 poza firmą u poddostawców to chodzbyś jak mnożył to nie wyjdzie kilka tysięcy tak jak Świdniku

Gottard
piątek, 12 czerwca 2015, 20:45

Przetarg na te przestarzałe Caracale dla Polski będzie jak zapowiedział Macierewicz uwalony przez nowe władze a jak się domyślam zamieszani w tą mega-aferę poniosą odpowiedzialność karną. USA weszły tu do gry i zrobią porządek jak z FIFA, Rest Obamy się skończył. Ufam że będziemy mieć piękne, supernowoczesne i trzy razy tańsze niż Caracale, moje ulubione Superhawki H-92, specjalsi otrzymają wymarzone Blackawki a Marynarka Seahawki i pozamiatane.

cynik
sobota, 13 czerwca 2015, 11:29

Polska pod wladza PiS skonczy jak tupolew

vvv
sobota, 13 czerwca 2015, 05:19

Taaa...Sikorskyemu to mon powiedział ze nie interesuje ich s-70i e superhawk. Oni stowerdzili ze mon sie noe zna i nie beda przenosić serwisu i montarzu bo Polska stawia taki warunek:) tak samo jęczącą i płacząca aw olała mon i chciała przepchnąć aw-149 a mogła idealny aw-101 lub nh-90

b3rs
sobota, 13 czerwca 2015, 01:46

Miałem tylko 20 lat. Uwielbiałem Antoniego tak bardzo! Miałem wszystkie "niepodważalne fakty" i "niezbite dowody"...

asdf
sobota, 13 czerwca 2015, 00:52

Gottard, Macierewicz (znany i szanowany ekspert lotniczy od parówek i piwa:) specjalnie dla ciebie zerwie umowę z Airbusem i kupi twoje ulubiene H-92 żebyś się cieszył:)

Willgraf
piątek, 12 czerwca 2015, 22:53

żadne z nich nie maja mocniejszych silników od Caracalli ..ITD..ITD... a i tak nikt ich nam nie oferował.. zatem przestań bredzić

edi
piątek, 12 czerwca 2015, 22:30

Chyba jak zerwiesz umowę i zapłacisz miliardowe odszkodowanie :) A potem Maciarewicza pogonią związkowcy z Łodzi,Radomia i Dęblina :)

ja
piątek, 12 czerwca 2015, 22:12

Dyziu marzysz gdyby miały startować w przetargu to by startowały. Byli tak wierutnie pewni siebie że do tej chwili mają czkawkę i starają się polskimi rękami wpłynąć na polskie prawo. Trochę późno Dyziu na te marzenia choć tak naprawdę śnisz głęboko.

grogreg
piątek, 12 czerwca 2015, 22:01

Sikorski nie zaoferował S-92 tylko S-70.

rabarbarus
piątek, 12 czerwca 2015, 21:38

Macierewicz dopilnuje by kupowany był wyłącznie amerykański sprzęt?

hp7
piątek, 12 czerwca 2015, 21:19

Skąd te cuda?? Przecież firma krzak sikorsky już pozwalniała pracowników.

aaaa
piątek, 12 czerwca 2015, 21:12

Sam SAC stwierdził w swoim oswiadczeniu, że nie wystawi H-92, bo nie styknie na to tych 13 mld, wiec pana bajania o 3 razy tańsze helikoptery są bzdurne.

gromek
piątek, 12 czerwca 2015, 21:10

chcesz jeszcze czym sie z nami podzielic gottard, zanim pojdziesz odrobic lekcje z biologii?

arkantos
piątek, 12 czerwca 2015, 21:06

Nie kompromituj się.

jsvp
sobota, 13 czerwca 2015, 12:46

Wszystkie tu zamieszczone posty wypaczają okoliczności zakupu francuskiego śmigłowca. Tylko Francja zamierza stworzyć w Polsce absolutnie wszystko to co ma u siebie. Żaden inny oferent nie rozumie że w obecnym świecie takich "Francji" trzeba stworzyć jakieś najwięcej aby swojemu krajowi zapewnić bezpieczeństwo na następne setki lat. Z takim krajem trzeba się wiązać a nie brać odpadki z pańskiego stołu USA czy z Włoch, którym coraz bliżej do Moskwy.

ks
piątek, 12 czerwca 2015, 20:34

w czym jest lepszy od s-70i - a w czym jest gorszy pomijając tak oczywisty fakt ,że w liczbie miejsc dla żołnierzy lub rannych ? bo nie w zasięgu, bo nie w pułapie, bo nie w prędkości, bo nie w kosztach eksploatacji, bo nie w jakości technologi, bo nie w jakości uzbrojenia, bo nie w dostępie do serwisu i możliwości prowadzenia modernizacji, ale to tylko porównanie w oparciu o dane podawane na stronach producentów

vvv
sobota, 13 czerwca 2015, 00:43

hahaha :) s-70i to ubogo krewny uh-60 i masa s-70i jest mniejsza o 500kg (500kg wyposazenia). to jest cywinly smiglowiec z rysa wojskowego i z uh-60 to ona ma wspolny...wspolny ksztalt kadluba ale i ten jest uproszczony

QBA
piątek, 12 czerwca 2015, 23:43

Zasięg ma o dobre 250 km większy. Do tego większą ładowność, mocniejsze silniki, większą długotrwałość lotu, większy offset i transfer technologii.

zdzich
piątek, 12 czerwca 2015, 22:14

Bezdyskusyjnie Caracal lepszy jest od S-70i:w liczbie miejsc dla żołnierzy lub rannych,w pułapie,w zasięgu,w prędkości,w jakości technologii,w jakości uzbrojenia,w dostępie do serwisu i możliwości prowadzenia modernizacji i to porównanie w oparciu o dane podawane na stronach producentów.Koszty eksploatacji zbliżone.S70i#UH60;S70B Seahawk#SH60 Seahawk.

Ciekawski
piątek, 12 czerwca 2015, 19:52

Ciekawe dlaczego nie wybrali S-70i albo AW-149

b3rs
sobota, 13 czerwca 2015, 01:42

Z treści wynika, że to nie był przetarg, więc ani S-70i ani AW149 nie brały udziału.

Fancik
sobota, 13 czerwca 2015, 00:07

Bo Caracal jest maszyna bardzie odpowiadająca naszym wymaganiom, a AW149 po prostu nie mogła zostać wybrana- producent obiecywał pierwsze transportowe wersje śmigłowca za 4 lata, podczas gdy my już za 2 lata musimy mieć nowe śmigłowce morskie (Agusta nie ma jeszcze nawet prototypu tej maszyny w tej wersji).

Qba
piątek, 12 czerwca 2015, 23:45

Bo zostały zaproponowane bez uzbrojenia, ponadto S-70i z en w dolarach, a AW149 z terminem dostawy o 2 lata późniejszym niż wymagany.

vigg
piątek, 12 czerwca 2015, 22:41

Może Niesiołowski wie więcej,gdyż on przerwał posiedzenie komisji MON w momencie gdy pytano w czym jest lepszy, w czym jest gorszy.

baca
piątek, 12 czerwca 2015, 21:37

bo nikt nie dawał odpowiednich zachęt ...

orkan
piątek, 12 czerwca 2015, 21:35

Dlatego, że nie chce im sie produkować u siebie. wolą kupić dając zarobić francuzom. Polska potrzebuje produkcji na miejscu, w Polsce, BO TAK BEZPIECZNIE. W dodatku, mamy wystarczająco wielu wyspecjalizowanych pracowników z kooperacyjnych branż. Przez zły wybór, Świdnik i Mielec zwalnia pracowników liczonymi w setkach.

BI
piątek, 12 czerwca 2015, 19:14

Panowie to są naprawdę dobre śmigłowce!

Black Hawk jeszcze lepszy !
piątek, 12 czerwca 2015, 19:46

Taaak ? a w czym lepszy od S-70i Black Hawk ? Tylko nie mów mi o liczbie zołnierzy !

Harven
piątek, 12 czerwca 2015, 18:56

Ten Caracal jakoś tak podoba mi się na tym zdjęciu. Ładne są te maszynki.

baca
piątek, 12 czerwca 2015, 18:38

już czekam na hejt o jedynie słusznym "korzystnym dla nas ..." zakupie i pomstowanie na płytkość analizy krytyków tego dealu i reprezentowanie interesów AW i Sikorskiego ...

ja
piątek, 12 czerwca 2015, 19:40

dlaczego AW nie była w stanie wypełnić terminu dostawy a Sikorski dał naszej armii mokrą szmatą w buzię oferując cywilną maszynę bez uzbrojenia. Odpowiedz sobie na te pytania a potem raz jeszcze zastanów się nad tym co napisałeś. Pzdr.

Darek
sobota, 13 czerwca 2015, 09:25

Odnosze wrazenie ze te zakupy wlacznie z polskim maja Francuzom zrekompensowac straty na desantowcach Mistral.

Rafał
sobota, 13 czerwca 2015, 15:33

Francuzi robią po prostu wysokiej jakości sprzęt wojskowy a do tego mają korzystniejsze warunki współpracy i przekazania technologii.

P9
sobota, 13 czerwca 2015, 12:54

Też mam takie odczucia. Wszystko mam nadzieję wyjdzie po wyborach. Czy spotkał się ktoś z opiniami pilotów mających latać tymi śmigłowcami?

latacz
poniedziałek, 15 czerwca 2015, 16:00

Po przekręcie polityków z Caracalem MON ma problem, bo potrzebuje na teraz 17 Black Hawk już teraz. Jak to zrobić? Tęgie głowy w MON pracują nad tematem. Ale się porobiło.

asas
sobota, 13 czerwca 2015, 21:44

Ja tylko przypomnę, że nasz kontrakt będzie wart około 13 mld złotych. Przed ogłoszeniem decyzji była mowa o około 10 mld złotych. Następnie zaczęto mówić o 13 mld.

Qba
niedziela, 14 czerwca 2015, 12:52

9 bo przecież 4 mld mają być przeniesione na program Kruk.

bzdczik
sobota, 13 czerwca 2015, 23:22

Zmieniono ilość wersji specjalistycznych które są dużo droższe od wersji bazowej https://www.youtube.com/watch?v=MyToUA7SAlU

smuteczek
sobota, 13 czerwca 2015, 07:17

H225M Caracal, zwany również jako Super Cougar, czyli wersja rozwojowa AS532 Cougar, wersji wojskowej helikoptera AS332 Super Puma, który był podrasowanym SA 330 Puma, który z kolei został oblatany pod koniec lat sześćdziesiątych - za duży na średni helikopter, za mały na ciężki i nie ma rampy [więc można do niego wsadzać rzeczy tylko przez boczne drzwiczki], a jakby tego było mało to francuskie związki zawodowe wywalczyły sobie, że większość produkcji zostanie we Francji. Zresztą z tego co się dowiedzieliśmy wynika, że offset nie był punktowanym elementem umowy. Kiedy się okazało, że Duda, a nie Komorowski zostanie prezydentem to MON podjął decyzję o skróceniu testów z 33 do 7 dni. Eh.

K
sobota, 13 czerwca 2015, 17:22

polecam nauczyć się czegoś przez analogię: http://pl.wikipedia.org/wiki/X86 proszę podać nazwę lepszego procesora od i7 nie wywodzącego się z linii rozwojowej x86 poza tym - proszę podać źródła gdzie się Pan dowiedział że offset nie był punktowany. oraz źródła na to że przez te 7 dni nie przetestowano wszystkich kluczowych parametrów? (ja jak mam płacone od godziny a nie od zlecenia to mogę robić pewne rzeczy naprawdę długo)

Gottard
sobota, 13 czerwca 2015, 12:25

@smuteczek, kolego nic dodać nic ująć w 100% popieram opinie o Caracalu. Oczywiście tym którzy gustują w modzie na lata 60-te taki brzydal z epoki jak na zdjęciu może się podobać, miłośnicy średniowiecza nawet powiedzą że zbyt nowatorski w porównaniu do siodła konia bojowego z bitwy pod Grunwaldem. Mnie rozbijają szczególnie te pocieszne rozchylane drzwi boczne jak od wagonika z paryskiego metra. Na szczęście nowy rząd to anuluje, czekam na nowoczesnego Superhawk H-92.

Boleck
sobota, 13 czerwca 2015, 11:15

Znowu pisowski hejt, pożyjemy zobaczymy, podpiszą umowę to obgadamy. To o związkach zawodowych to wymysliłeś na poczekaniu, czy rewelacje Antoniego?

Marcin
środa, 10 sierpnia 2016, 15:01

Polska za równowartość ponad 3 mld euro wynegocjowała 50 Caracali H225M (czyli sztuka za 62 mln). Kuwejt za 1 mld euro wynegocjował 30 (czyli sztuka za 33 mln). Co na to PO? :D

jacek
sobota, 8 października 2016, 20:10

my kupujemy z technologia oni nie my uzbrojone oni lekkie uzbrojenie do 10 moze 12 maszyn , oni niechca fabryki u siebie my tak chcemy korzystac z ich wiedzy i doswiadczen w budowie i miec technologie dla siebie oni tego niechca stad ta cenna

df
piątek, 12 czerwca 2015, 18:10

Ale my z transakcją wiązaną mamy otrzymać 48 myśliwców Rafael.

Rafale
sobota, 13 czerwca 2015, 01:33

Nie istnieje myśliwiec o takiej nazwie...

vigg
piątek, 12 czerwca 2015, 22:44

Podaj źródło nie pisz bzdur!

olo
piątek, 12 czerwca 2015, 18:09

A u nas dalej płacz za cywilami z Mielca i Świdnika. Jakiś portal płacze że ruska firma naftowa kupuje AW a my nie chcielismy dla wojska.

marek!
piątek, 12 czerwca 2015, 19:02

olo - oslabiasz mnie - pokaz kto kupil i gdzie cywilnego BH !!! BH od poczatku byl "w wojsku", nie dana mu ani emerytura, ani slodkie dziecinstwo.....rozumiem, ze w tym ujeciu i z tym wyposazeniem Karakan robi wrazenie, a co Zrobimy jak po "gwarancji" zaczna sie problemy, a sprawnosc spadnie ponizej 50%...? Kuwejt, jak straci - pal szesc, na biednego nie trafilo...... U nas pobieznie dokonano testow i stwierdzono, ze lata....Mi1 tez latal, Mi4 tez. (jeszcze mu sie tylek otwieral...i na benzyne byl )

pragmatyk
niedziela, 14 czerwca 2015, 19:52

Jeżeli oddzielimy politykę od wojska ,to sie okaże ,że to całkiem udany zakup.Jeżeli jeszcze Francuzi pozwolą je "spolszczyć" co jest niemozliwe w Mielcu ,czy Świdniku ,to wojsko bedzie mialo w końcu czym latać , czyli będzie aeromobilne" nie tylko z nazwy.

Silbermond
poniedziałek, 15 czerwca 2015, 11:30

Nic nie 'spolszczymy' Smiglowiec bedzie dany jako produkt gotowy i tyle. Jakimi silami chcesz 'spolszczac'? Przeciez zaklady sprzedane. Nie ma potencjalu.

say69mat
poniedziałek, 15 czerwca 2015, 09:21

H225M Caracal jest, z jednej strony, zdecydowanie za duży aby realizować misję desantu taktycznego w strefie kontaktu ogniowego z n-plem. Ponadto wydaje się szalenie wrażliwym śmigłowcem na ostrzał z ziemi. Z drugiej strony, jest zdecydowanie za mały aby realizować misje stricte transportowe, w zestawieniu z potencjałem np. CH47. Ponadto, brak tylnej rampy poważnie nadwyręża uniwersalność tego śmigłowca, jako maszyny transportowej.

Anty Rusek
sobota, 13 czerwca 2015, 02:03

Powiem tak od początku podobał mi się Caracal i jak wygrał to byłem zadowolony z jego wyboru. AW-149 wygląda jak luksusowy śmigłowiec dla VIPów, a nie dla wojska. A "black hawk" fajny śmigłowiec, ale nie w takiej wersji jaką nam oferowali.

ks
sobota, 13 czerwca 2015, 02:03

w czym jest lepszy s-70i - a w czym jest gorszy pomijając tak oczywisty fakt ,że w liczbie miejsc dla żołnierzy lub rannych , nie w zasięgu, nie w pułapie, nie w prędkości, nie w kosztach eksploatacji, nie w jakości technologi, nie w jakości uzbrojenia, nie w dostępie do serwisu i możliwości prowadzenia modernizacji, ale to tylko porównanie w oparciu o dane podawane na stronach producentów, korekta po poprzedniej literówce

andy
piątek, 12 czerwca 2015, 18:05

to było do przewidzenia ... że są o prawie połowę tańsze niż te które kupują nasi MON-owcy i przy okazji zawalają możliwości rozwoju naszego przemysłu...

Paweł
piątek, 12 czerwca 2015, 19:41

A ty wiesz,że my kupujemy w większości specjalistyczne wersje? Takie wersje są dużo droższe niż podstawowa tzw.transportowa. Najdroższa jest wersja ZOP

aaaa
piątek, 12 czerwca 2015, 19:28

Tylko konkretnie jakie typy kupuił Kuwejt. Jesli zwykłe transportowce to raczej nie przepłacilismy, a do porównywania zabierzmy sie po podpisaniu umowy.

Sky
piątek, 12 czerwca 2015, 18:53

"Naszego przemysłu"? Naszego przemysłu już dawno nie ma. Nie daj sobie wcisnąć kitu.

jjj
niedziela, 14 czerwca 2015, 19:37

podpisanie umowy na caracala we wrześniu... (zapowiedz MON caracal będzie domowiony w liczbie 20 szt w wersji transportowej gdy będziemy wycofywac mi-17). Ci co nie sa zadowoleni z Caracala stanowisko MON "zostanie uruchomiony program smiglowca wsparcia bojowego" AW i Sikorsky mogą szukac swojej szansy w następnym przetargu. Ani Sikorsky ani AW nie zaskarzyl przetargu. Obie firmy zakceptowaly roztrzygniecie przetargu. Wiec po co te spory????

koko
poniedziałek, 15 czerwca 2015, 11:46

Jak to po co? Aby mącić! Ktoś obecał/dał kasę, a tu figa! Więc teraz zaczyna się bicie przysłowiowej piany i wkładanie kija w mrowisko. Należy jak najszybciej podpisać kontrakt i rozpocząć budowę/montaż śmigłowców by Łódź! Ta nowa firma, wbrew bredzeniom niektórych środowisk, niczym nie będzie się różniła od Mielca i Świdnika!!! A jeśli sprawdzą się medialne doniesienia o wkomponowaniu Polski w cały krwiobieg Airbusa i zakup części udziału przez nas w tej firmie, to byłoby już nieźle. Pozdrawiam wszystkich niezadowolonych z wyboru caracala, znających się na wszystkim i posiadających szczegółowe dane, zawarte w niejawnych umowach MON-u z dostawcami, "specjalistów" piszących na tym, i nie tylko tym, forum.

Marek
sobota, 13 czerwca 2015, 19:02

Z przyjemnością czytam te komentarze i "wykłucanki". Dużo ludzi interesuje się i " zna" na uzbrojeniu i wszystkiemu co się z tym wiąże. Jeśli by doszło do konfliktu zbrojnego RP to najważniejsze aby jak najwięcej naszych wojaków wróciło adwersarzy naszych jak naj mniej. Mys sobie sami śmigłowców nie wyprodukujemy, to jest pewne. AW i BH też nie nasze. Tak w ogólne to Wszyscy piszecie ciekawe komentarze, te trafne, nie trafne i pod puszczając. Naprawde

yo
piątek, 12 czerwca 2015, 17:45

Ciekawe ile za sztukę zapłaci Polska, ile Kuwejt

fx
piątek, 12 czerwca 2015, 22:22

Tyle samo :) Oni 1 miliard za 24 a my 2,1 miliarda $ za 50 sztuk paniał :)

Legion
piątek, 12 czerwca 2015, 18:22

Jest to kwestia śliska zależy ile biorą wersji specjalistycznych vs zwykłych, arabowie nigdy nie chcą montowni to wyjdzie taniej, z serwisem też jest różnie.

Sky
piątek, 12 czerwca 2015, 18:13

Taka informacja Ci nic nie powie - zależy od konkretów w kontrakcie. Np. my będziemy mieli centrum serwisowe - wątpię, żeby Kuwejtczycy zdecydowali się na to samo, a nawet jeśli to pozostaje kwestia zakresu serwisowania w tymże centrum.

vvv
piątek, 12 czerwca 2015, 18:05

Nie da sie tego tak przeliczyć. Transportowe są najtańsze a my głównie kupujemy specjalistyczne które mogą by i dwu lub trzy krotnie droższe. Do tego serwis gwarantowane części zamienne po stałej cenie itp itd

Michał
piątek, 12 czerwca 2015, 17:54

Jak już chcesz płakać jak my to drogo kupujemy,radzę wziąść pod uwagę,że kupimy w większość wersje specjalistyczne.

Mietek
sobota, 13 czerwca 2015, 18:53

Czy zdajecie sobie sprawę że Caracal jest jedynym śmigłowcem zaprojektowanym do ekstremalnych warunków pogodowych, np. do ratownictwa morskiego na morzu w czasie sztormu ? Superwytrzymała konstrukcja, silnik z zapasem mocy. Inni ofrenci to zabawki.

say69mat
niedziela, 14 czerwca 2015, 11:27

Nie jestem pewien czy to zdolność do działania w ekstremalnych warunkach pogodowych. Powinna być paradygmatem, przy wyborze śmigłowca - z definicji wielozadaniowego - dla potrzeb naszej armii. Bo nie jestem pewien, czy to ekstremalne warunki atmosferyczne będą generować największe zagrożenia dla naszych żołnierzy operujących w realiach TDW. Z drugiej strony, jeżeli myślimy o wykorzystaniu danego typu śmigłowca w warunkach pokojowych. To rzeczywiście zakup jest ... udany, bo o jego sensowności będą świadczyć wyłącznie ekonomiczne koszta eksploatacji. A nie, na ten przykład ... życie żołnierzy.

kzet69
niedziela, 14 czerwca 2015, 09:58

No poszedłeś trochę po bandzie z tym jedynym, ale zgodzę się że jedynym spośród tych zaoferowanych w przetargu :)

bestia
niedziela, 14 czerwca 2015, 09:32

Jest tez jedynym który nie jest przystosowany do współczesnego pola walki a wytrzymalosc ekstremalne warunki pogodowe jest ważna jak się pobija rekordy Guinnessa albo mieszka na Islandii

DD
piątek, 12 czerwca 2015, 17:45

Jeszcze Meksyk chce zakupić Caracale ;)

m
piątek, 12 czerwca 2015, 18:25

Żeby zastąpić te zestrzelone bronią ręczną przez narkobiznes? ;) Swoją drogą, kto w Kuwejcie wziął w łapę od Francuzów? Myślałem, że to niedemokratyczna monarchia. U nas Sikorsky i Agusta robili kampanie medialne i spotkania w Sejmie (Airbusa tam nie było, pamiętacie?), a Francuzi od razu wiedzieli, że trzeba posmarować odchodzącemu rządowi - szkoda że taśmy są sprzed roku, bo może Pani Premier przeprosiłaby Polaków też za śmigłowce i Patriota:(

Irek
sobota, 13 czerwca 2015, 18:50

Może by tak zapytać wojsko co by chcieli,.wasza opinia jest mało ważna znawcy z przed komputera.To nie są śmigłowce dla was

jasio
sobota, 13 czerwca 2015, 20:32

Szkoda że na świecie nikt się nie pyta co wojsko by chciało i na tej podstawie robi zakupy To jest tylko jednym z elementów układanki Jeszcze ważniejszy jest przemysł bo to daje pieniądze na jakiekolwiek zakupy Nie mieliśmy wielu zakładów typu Świdnik gdzie polscy inżynierowie potrafili coś zaprojektować a polscy pracownicy coś wyprodukować Błąd popełniono już dużo wcześniej sprzedając zakład i mamiąc Włochów że tam będzie produkcja Jak sprzedali krzyknęli prywatny spadajcie Jeden zakład zmarnowali ale z drugiego chleba nie będzie bo po zimnej wojnie nikomu nie potrzeba takiej ilości helikopterów więc po tej 50 będzie koniec A Carakala mogli produkować i w Świdniku

Gottard
sobota, 13 czerwca 2015, 20:26

Znamy opinię: specjalsi wg. słów gen. Polko chcieli jednoznacznie Blackhawka, marynarze marzyli o Seahawku a reszta pewnie chciałby zostać przy ich ulubionych zmodernizowanych Mi-17 (gadałem z pilotami takiego badziewia w stopniu kapitana i chyba podporucznika parę lata temu)

Marek
sobota, 13 czerwca 2015, 19:18

Właśnie tak. Najważniejsze aby w razi konfliktu RP z napastnikiem wróciło jak najwięcej naszych żołnierzy, a adwersarzy jak najmniej. Interesujące jednak, że tak wiele osób interesuje się materią zbrojno-ekonomiczną. Wszystkie komentarze są ciekawe- te trafne, nie trafne i "podpuszczone". Jedno jest pewne my sami naradzie śmigłowców sami nie wybudujemy BH i AW też nie nasze .

Arkadiusz
sobota, 13 czerwca 2015, 01:22

No. To Francuzi mają zbyt na dodatkowe 24 śmigłowce, które będą wyprodukowane w Polsce w zamian za 20-kilka sztuk produkowanych na początku we Francji. Tak, żeby liczba 50 szt wyprodukowanych śmigłowców w Polsce się zgadzała. ;) Brawo! Można wiele PO zarzucić, ale Siemoniak jest chyba najlepszym MONem w wolnej Polsce.

Olo
sobota, 13 czerwca 2015, 11:44

To jeszcze tylko postaw w 5 lat linię produkcyjną... Oj, nie zgadza się z terminem dostaw, no cóż. Pozostaje montownia.

Tyberios
sobota, 13 czerwca 2015, 11:39

Tak... Arabowie poczekają kilka lat na to aż się wybuduje montownie w Polsce i wyszkoli zespół a potem kolejne kilka lat na dostarczenie maszyn z tej montowni. Czyś ty z byka spadł?

no i fajnie
sobota, 13 czerwca 2015, 00:59

sukces 60 maszyn w służbie bajka! Toż Sokołów jest więcej...paranoja.

Obywatel
sobota, 13 czerwca 2015, 00:58

różnica jest taka : 1 ich stać na s nie. 2. mamy 200 śmigieł do wymiany oni wymienią wszystkie...

K
sobota, 13 czerwca 2015, 18:02

przejrzałem Państwa komentarze i pozwolę sobie zwrócić Państwa uwagę na kilka faktów: -w przetargu ocenialiśmy nie pobożne życzenia czy foldery ale 3 konkretne oferty które wpłynęły -przetarg był otwarty więc nie było obostrzeń by zgłosić inne śmigłowce np. Rosyjski mi-17 - jednak takie oferty nie wpłynęły -pomimo wyraźnego braku wiedzy wyrażają Państwo "Opinie" - i choć mają Państwo do tego pełne prawo - to proszę choć postarać się wyrabiać Opinie w oparciu o fakty a nie o Opinie innych ludzi które jak nazwa wskazuje też jednak wciąż tylko Opiniami. Wikipedia nie boli. -to nie Państwo będą latać tymi śmigłowcami nad wrogim terytorium, ani korzystać z nich na co dzień - a do tej pory nie słyszałem ani jednej negatywnej wypowiedzi pilota, czy dowódcy skarżącej się na wybór tych śmigłowców - za to słychać wypowiedzi polityków i związkowców. na koniec proszę zastanowić się nad zdaniem "brak decyzji to najgorsza decyzja" i porównać sytuację w której powiedzmy za 6 lat będziemy posiadali 50 śmigłowców Caracal do sytuacji w której śmigłowców nie będzie za to będzie wciąż trwał nowy doskonały przetarg na śmigłowce dla SZ.

Olo
niedziela, 14 czerwca 2015, 21:50

Czy analizowano także oferty gospodarcze, czy na zasadzie jakoś to będzie, jakoś dadzą? No chyba nie był otwarty. To pierwszy przetarg na świecie, gdzie wymogi formalne spełnia jeden na trzech. Nad wrogim terytorium te śmigłowce latać nie będą. Proszę poczytać o użyciu śmigłowców na polu walki. Słychać też wypowiedzi związkowców francuskich o produkcji we Francji. "Brak decyzji to najgorsza decyzja" to nie tłumaczenie do braku kompetencji w organizacji przetargu i braku dbałości o gospodarkę. Lepsza organizacja przetargu miała miejsce w 2006 roku, gdy planowan S-92, NH-90 i AW-101, bo planowano pozyskanie śmigłowców TRANSPORTOWYCH.

Witek
sobota, 13 czerwca 2015, 16:25

Jeszcze lepsze jest pytanie o cenę - dlaczego tak tanio? Nasze są (nam) najdroższe na Świecie, gdyż jeszcze nikt nie wskazał kraju który by kupował śmigłowce drożej niż Polska. Przypomnę że cena jednego polskiego EC 725 = cenie jaką zapłaciliśmy w ciągu 10 lat (!) za 1 szt. F-16!!! I nikogo to nie dziwi???

kzet69
niedziela, 14 czerwca 2015, 10:04

Widzisz Witku, Mercedes Sprinter w wersji buda do przewożenia poczty kosztuje circa 180 000 PLN, ten sam Sprinter w wersji karetka pogotowia kosztuje... 450 000 PLN, mówi ci to coś?

jjj
sobota, 13 czerwca 2015, 18:31

Nie nikogo nie dziwi taka cena... Fakt jest taki ze nie ma co porownywac wersji transportowej z wersja specjalna. Polska chce posiadac 25 maszyn w wersji specjalnej. A dla uzmysłowienia Tobie to porownaj sobie wersje uh-60m z wersja ZOP seahawk jakie ceny sa. A sam zobaczysz jak drogie mogą być takie konstrukcje. MON kilka razy zmienial ilość wersji specjalnych. Zwiększono ilość wersji ZOP dodatkowo zamiast wersji SAR wybrano CSAR droższe wersje. I prosba nie zaśmiecajcie posty takimi tekstami "Nasze są (nam) najdroższe na Świecie" jesli nie wiecie o czym piszecie. Nie kupuje sie smiglowca lecz caly system: szkolenie pilotow technikow, czesci zamienne (miedzy innymi zapasowe silniki) wsparcie techniczne (ile lat???), symulatory oraz konfiguracje maszyn (wersje specjalne). Dopiero wtedy jak ma sie takie dane mozna powiedziec ze cos jest drogie albo tanie. I na koniec MON zlozyl deklaracje ze domowi Caracala w wersji transportowej liczba 20szt jak bedzie wycofywal mi-17

Darek
sobota, 13 czerwca 2015, 18:26

Pytanie retoryczne...To przetarg PO POlsku.By wszystkim(naszym) żyło się lepiej.

tre
sobota, 13 czerwca 2015, 18:05

No, ale jak to się pisze, to wszyscy od debili, pajaców wyzywają...

Silbermond.
niedziela, 14 czerwca 2015, 13:40

Maly wycinek z art opublikowanego na Portalu : http://wpolityce.pl/polityka/254774-kolejny-sukces-platformy-i-psl-u-czyli-likwidacja-setek-miejsc-pracy-w-mielcu-i-swidniku Cytuje: "Ponadto, jak ujawnili niedawno posłowie Prawa i Sprawiedliwości z sejmowej komisji obrony narodowej, 25 śmigłowców Caracal przyleci do Polski z Francji, natomiast pozostałe 25 według zapewnień koncernu Airbus ma być montowane w Polsce." Macie wasza "Fabryke",,,,,,,,,LOL.

Qba
poniedziałek, 15 czerwca 2015, 02:54

Ale kolejne 25 powstanie w Polsce na eksport.

Sido
sobota, 13 czerwca 2015, 15:43

Przetarg uniwaznic ,rozpisać nowy,do czasu kupic pare nowych Mi 17 ,wiadomo ze w przypadku konfliktu i tak tylko 1/3 wróci do bazy reszta będzie zastrzelona lub uszkodzona wiec po co ta kłótnia.

K
sobota, 13 czerwca 2015, 16:57

od kogo kupić te mi 17? od Rosji? czy używane jakieś 30-letnie? a wersje specjalistyczne np. ZOP to nasi mają sobie wyczarować czy mamy liczyć że kupimy ZOP od Rosji do zwalczania rosyjskich okrętów.... //słaby komentarz nawet jak na rosyjskiego trolla - ani kopiejki nie powinieneś za to zarobić.

ile to kosztuje!!!!
piątek, 12 czerwca 2015, 23:18

Kuwejt - 24 Caracale - 1 mld euro, w Polsce - 50 Caracali - 3.25 mld euro !!!!!!! Czyli Kuwejt za 50 Caracali zapłaciłby 2, 08 mld euro!!!!!

Slee
sobota, 13 czerwca 2015, 21:50

Tyle ze Kuwejt transportowe kupuje, specjalistyczne sa 2-3x drozsze.

Qba
sobota, 13 czerwca 2015, 17:38

Od kiedy to 9 mld zł to 3.25 mld Euro?

amoroso
sobota, 13 czerwca 2015, 12:37

Pajacu, zakup śmigłowców to około 60% teoretycznej ceny polskiego pakietu! Teoretycznej, bo jeszcze nie ma żadnej umowy. Nawet nie chce mi się wspominać o różnicy wersji i planowanym serwisie, bo i tak byś nie zrozumiał.

RAJ
sobota, 13 czerwca 2015, 12:11

Kolejny któremu się wydaje, że jest genialnym matematykiem. Ponieważ śmigłowce to dla większości abstrakcja, więc użyję przykładu z samochodami. Można kupić jednego VW Passata za 90 tys zł lub za 242 tys zł. To skandal! Taki sam passat a taka różnica w cenie! No właśnie, może nie taki sam? Inny silnik, inne wnętrze, inne wyposażenie itd itp. Nie wierzycie? wejdźcie na stronę dowolnego producenta i pobawcie się konfiguratorami i cennikami.

rolnikZpola
sobota, 13 czerwca 2015, 11:37

Czyli wychodzi 73 MLN $ za Caracala Za takie pieniądze lepiej było kupować Chinooki albo w wersji MH-47 po 39 mln $ o zasięgu 1200 km , albo w wersji HH-47 po 69 mln $ o zasięgu 2000 km i ładowności 55-60 żołnierzy czyli 2 razy tyle co oferują helikoptery w Europie , plus do chinooka można wjechać pontonem do środka, gdy ten wisi na wodzie i ma otworzoną tylną rampę.

pozdr
piątek, 12 czerwca 2015, 22:48

Gadacie co chcecie amerykanie sami je już wymieniają one pamietaja lata 70 a francuskie konstrukcja powstała w 92 jest lepsza pod względem wielkości parametrów obronnych zresztą widziałem je w akcji na pokazach i robią wrażenie swoją potęga przy nim blackhawk to pryszcz manewrowosc mają taką samą z tym ze caracel jest większy

Tyberios
sobota, 13 czerwca 2015, 10:11

Błąd KONSTRUKCJA została oblatana w 1965 a jej modyfikacja w 2000. To nie jest NOWY śmigłowiec tylko modyfikacja.

Obywatel
sobota, 13 czerwca 2015, 01:01

mam pomysł weź zapakuj się w tego karakana i polec nad Ukrainę. Jak wrócisz przyznam ci racje.

DDt
wtorek, 17 listopada 2015, 12:46

Kupuje bo na już poprzedników: Pumy i Super Pumy czy Gazelle. Caracal jest na obecne czasy pełen ułomności i niezdatny do dalszych modernizacji a nam "podaje" się go do służby na kilka następnych dekad podczas gdy producent deklaruje rychłe wprowadzenie jego następcy. UI nie ma na względzie dobra doskonale wyszkolonych żołnierzy a jedynie zastąpienie jednego pudełeczka innym podobnej wielkości tyle że ... mniej funkcjonalnym! Gdzie tam podwyższona odporność na przestrzelenia w tym czas pracy suchej przekładni, duża wytrzymałość konstrukcji na uderzenia (g) oraz stosunkowo niska sygnatura radarowa. Nic z tego nie ma ten nasz "zwycięzca".

DDt
wtorek, 17 listopada 2015, 14:27

... o rampie przy tej wielkości wiropłacie już nie wspomnę (gdyby nasze 8/17-ki nie miały takiej możliwości olbrzymia część lotów nie miałaby sensu)

DDt
sobota, 13 czerwca 2015, 14:42

Mnie nie interesuje zdolność obronna mojej Ojczyzny!!! Dlaczego takich dobrych ''karakali'' nie kupują inne liczące się armie świata? Ano dlatego że mają wiele wad, których nie chce zauważyć (jakimś cudem?) ''inspektorat u(ro)zbrojenia''. Idąc tropem Rosomaka moglibyśmy stworzyć podobnego poziomu produkt przejmując R&D AW149 jak kiedyś AMV8x8. Niestety decyzje polityczne wypaczają naszą Rację Stanu.

MB
niedziela, 14 czerwca 2015, 00:57

Panowie, wielu pilotów śmigłowców wojskowych w naszej armii uważa, że zakup Caracali to najlepszy wybór. Nie będę się odnosił do śmigłowców w Mielcu, gdyż ta oferta była najsłabsza. Natomiast Świdnik, no cóż skoro Agusta ma problem z efektywnym serwisowaniem Głuszcza i dostarczaniem zmodernizowanych maszyn na czas to jak możemy poważnie traktować ofertę sprzedaży nowych wiropłatów? Zakup francuskiego helikoptera gwarantuje całkowity nadzór armii nad eksploatacją maszyn oraz wzrost konkurencji. Teraz Świdnik powinien wyciągnąć wnioski i zacząć poważnie traktować armię.

m1a1
sobota, 13 czerwca 2015, 17:42

A zadałeś sobie pytanie dlaczego tak "dobrych" AW149 i S-70i nie kupiły żadne armie świata. Czy to liczące się czy też nie liczące się ? Żadne. Czy to idąc twoim tropem myślenia nie dowodzi ze obie te konstrukcje maja jeszcze więcej wad niż H225M.

DDt
sobota, 13 czerwca 2015, 16:13

Mnie interesuje zdolność obronna mojej Ojczyzny!!! ... oczywiśśście tak miał brzmieć początek wpisu ...

Filemon
sobota, 13 czerwca 2015, 15:26

Ciebie nie interesuje, ale ty nic nie masz do gadania. Naszą Racją Stanu jest nie słuchanie twoich uwag, będących świadectwem naiwności i braku wiedzy.

grendel
piątek, 12 czerwca 2015, 22:27

Chciałem NH 90 ale widać że Caracal rządzi. BH idzie na sprzedaż i jest taka możliwość że Mielec będzie własnością AIRBUSA z Caracalem :)

lel
piątek, 12 czerwca 2015, 23:25

NH90 nie ma wszystkich wymaganych wersji, a w samej produkcji są opóźnienia pomimo tego że część państw zrezygnowała bądź zmniejszyła zamówienia. Producenci nawet gdyby otworzyli kolejną montownię to i tak prawdopodobnie nie wyrobili by się bo poddostawcy są ci sami co u reszty.

Koko
sobota, 13 czerwca 2015, 14:42

Kuwejt wybrał Caracale, czy Świdnik i Mielec startowały do przetargu? Jeśli tak, to dlaczego nie wygrali. Panie p... Duda proszę zwołać komisję sejmową i Trybunał Stanu !!!

Monk
sobota, 13 czerwca 2015, 16:11

W Kuwejcie nie było przetargu a zakup bezpośrednio na szczeblu rządowym/ministerialnym. Rozważana była jeszcze opcja UH-60.

Piotr
sobota, 13 czerwca 2015, 15:28

Dobre pytanie, dlaczego nie wybrali Świdnika i Mielca, a wybrali Caracale.

yes yes yes
piątek, 12 czerwca 2015, 22:25

Wszyscy kupują CARACALE bo są najlepsze - POLSKA,KUWEJT,MEKSYK,FRANCJA a BH tylko Słowacja i to UH-60 z USA a nie z Mielca cywilnego.

ka
sobota, 13 czerwca 2015, 01:16

Nic nie wiesz o produkcji BH w Mielcu , proszę nie wypowiadaj się.

Wojmił
sobota, 13 czerwca 2015, 00:10

najlepszym obecnie śmigłowcem średnim jest NH-90... francuzi także się w niego wyposażają a caracale są na eksport... NH-90 kupuje pierwsza liga krajów świata...

klops
sobota, 13 czerwca 2015, 00:06

a przypadkiem Francja nie zamówiła NH90?

tun
piątek, 12 czerwca 2015, 22:09

Ktokolwiek twierdzi, że zrobiliśmy źle kupując nowocześniejsze Caracale, zamiast przestarzałych Black Hawków ten jest dyletantem.

HEhe
sobota, 13 czerwca 2015, 01:47

a jeśli fakty nie przystają do teorii, tym gorzej dla faktów...

Herman
niedziela, 3 grudnia 2017, 03:48

Ze Świdnika tanie ale brak koncepcji użycia maszyn w służbach policyjnych i ratowniczych. Caracale natomiast najlepsze ale i najdroższe!

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama