Kto zajmie się serwisem Mi-2?

8 stycznia 2019, 13:54
Mi-2
Fot. DGRSZ

3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na serwisowanie śmigłowców Mi-2. Wykonawca realizował je będzie w latach 2019÷2022. 

Jak informuje wojsko, przedmiotem zamówienia jest świadczenie w latach 2019÷2022 na rzecz jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP usług dotyczących serwisowania śmigłowców Mi-2. Będzie to dokładnie wykonywanie napraw (usprawnień), prac obsługowych (obsługiwań), modyfikacji, realizacji biuletynów technicznych oraz udzielanie pomocy technicznej (wsparcie inżynierskie), w tym dostawy oraz wymiany technicznych środków materiałowych (tśm) niezbędnych do usprawnienia sprzętu w ramach wykonywanych usług. Baza podkreśla jednak, że serwisowanie nie będzie obejmować silników lotniczych GTD-350 wszystkich wersji oraz przekładni WR-2. 

Na liście warunków udzielenia zamówienia na realizację usług znajdziemy m.in. dokładne okresy gwarancji oraz wymóg, by potencjalny wykonawca w okresie ostatnich 5 lat co najmniej raz zrealizował usługę serwisowania statków powietrznych eksploatowanych w Siłach Zbrojnych RP, o wartości nie mniejszej niż 80 tys. złotych. 

Na razie 3 RBLog wskazuje jedynie, że całkowita wartość zamówienia wyniesie na pewno ponad 443 tys. euro. Rozpoczęcie świadczenia usług planuje się już na 18 stycznia br., a zakończenie na 31 grudnia 2022 roku. Dlatego też zamówienie realizowane jest w ramach procedury ograniczonej przyspieszonej. Jak podkreśla 3 RBLog w ogłoszeniu, pośpiech wynika z "pilnej potrzeby udzielenia zamówienia wynikającej z ważnego interesu Zamawiającego polegającego na zabezpieczeniu potrzeb jednostek wojskowych w zakresie serwisowania śmigłowców Mi-2", a także pisma Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej IWsp SZ – Głównego Inżyniera WL z grudnia 2018 roku, który także podkreślał pilną potrzebę w tym zakresie. Terminy przewidziane dla trybu przetargu skrócone więc zostaną do 10 dni. Na składanie ofert podmioty mają więc czas do 17 stycznia br. 

Za powyższym przemawia specyficzny charakter przedmiotu zamówienia tj. wykonanie usprawnień i prac przygotowawczych do przedłużenia resursu. Ponadto, serwisowanie przedmiotowych śmigłowców jest niezbędne do zabezpieczenia szkolenia lotniczego jednostek Sił Zbrojnych RP. W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe aspekty oraz rozpoczynający się rok budżetowy 2019 (grudzień roku przedplanowego), zastosowanie pełnych terminów dla ww. trybu stanowiłoby duże zagrożenie dla realizacji założonych celów oraz duże utrudnienia w eksploatacji sprzętu techniki lotniczej w jednostkach wojskowych Sił Zbrojnych RP.

Fragment ogłoszenia 3 Regionalnej Bazy Logistycznej

Kryteria udzielenia zamówienia to oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem dodatkowych czynników ocenianych przez 3 RBLog, czyli sumy wartości roboczogodzin na poszczególne lata realizacji usługi.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 43
Reklama
bender
czwartek, 10 stycznia 2019, 22:07

A to dobre: rozliczmy poprzedników za decyzje ministrów Antoniego i Mariusza. Powiedziałbym, że komiczne, gdyby nie to, że straszne... merytoryczny wiesławie.

wieslaw
czwartek, 10 stycznia 2019, 11:24

Z tych wpisów widać, ze większość z was to dyletanci szczególnie w tej dziedzinie Jasno trzeba powiedzieć Czas na rozliczenie ówczesnych decydentów karnie a nie politycznie za wcześniejsze decyzje które rozmontowały polski przemyśl w tym zbrojeniowy To nie był przypadek czy gafa, to było świadome działanie decydentów, którzy wykonywali polecenia swoich mocodawców Zamiecenie tej sprawy pod dywan powoduje, ze nadal mamy krętów nie tylko w MON i to tolerujemy Wystarczy spojrzeć na mapę i stwierdzić, ze Polska jest zawsze krajem frontowym i na tyle dużym, ze musi mięć własny przemyśl zbrojeniowy niezależny od obcych decyzji 1939 rok pokazał, ze na traktatowych sojuszników nie możemy liczyć Obecnie, dopóki USA mają w tym interes, będą Polskę wspierać, a z interesami bywa Roźnie, zależnie choćby od opcji politycznych. Tylko Polski Rząd może reaktywować przemyśl zbrojny i z pomocą zagranicznych licencji produkować nowoczesny sprzęt, technicznie adekwatny do nowoczesnego sprzętu wojskowego naszych państw frontowych Tak jak Turcja to zrobiła, a teraz wszyscy chcą mięć ja za partnera politycznego i wojskowego Zacznijmy wypowiadać sie merytorycznie, a nie obrzucać sie epitetami czy gołosłowem

Piotr
czwartek, 10 stycznia 2019, 10:25

..."spróbuj po nawet najintensywniejszym szkoleniu na mi2 wystartować dowolnym, współczesnym typem śmigłowca wykorzystywanym przez naszych zachodnich sojuszników z NATO" ... widać, że masz bardzo wysublimowane pojęcie nt. lotnictwa :D . Tak, po krótkim instruktarzu poleci, jeśli wiedzialbyś na czym polega latanie śmigłowcem to nie pisałabyś takich bzdur.

Kssjwj
czwartek, 10 stycznia 2019, 07:36

Mi-2 można przewozić 500+

-CB-
środa, 9 stycznia 2019, 19:20

@Piotr - jaka maszyna szkolna? Przecież Mi-2 jest normalnie (o ile można to uznać w ogóle za normalność) wykorzystywany w jednostkach lotniczych chociażby w wersjach ratowniczych, stawiania zasłon dymnych czy uzbrojonych śmigłowców wsparcia... One już naprawdę wymagają jak najszybszej wymiany.

asdf
środa, 9 stycznia 2019, 16:31

To raczej ktos z Museum Lotnictwa w Krakowie powinien sie wypowiedziec.

say69mat
środa, 9 stycznia 2019, 14:12

@Piotr ... spróbuj po nawet najintensywniejszym szkoleniu na mi2 wystartować dowolnym, współczesnym typem śmigłowca wykorzystywanym przez naszych zachodnich sojuszników z NATO. Good Luck ;)))

23lata
środa, 9 stycznia 2019, 13:25

A one nie są jeszcze na gwarancji??

opel
środa, 9 stycznia 2019, 12:31

@Popo...tak masz rację. W Polsce musimy produkować wszystko, nie mamy ani kasy, ani kadry ani fabryk za to mamy wielkie EGO i przekonanie o naszej wyjątkowości. Brak realnego myślenia, brak jakiejkolwiek wizji za to żyjemy w jakiejś urojonej rzeczywistości. Nas nie stać na zakup 4 porządnych śmigłowców dla MW a ty tu wypisujesz brednie o wywaleniu miliardów złotych na zakup licencji i budowę fabryki.....no naprawdę pogratulować....

edsa
środa, 9 stycznia 2019, 12:28

@Piotr....no i dobrze że nie poleci bo mamy XXI wiek, czas na nowe umiejętności i nową wiedzę. Czy nam się to podoba czy nie trzeba iść z duchem postępu. Po drugie nie poleci bo nikt o zdrowych zmysłach nie uzytkuje już takich prymitywnych śmigłowców. Trudno to zrozumieć prawda?

edsa
środa, 9 stycznia 2019, 12:26

@JAS....człowieku czy ty wiesz w ogóle o czym piszesz? co ma piernik do woiatraka że wyprodkukowano 5500 tych śmigłowców? to są już stare graty, przedpotopowa niebezpieczna konstrukcja, słabe silniki, awionika na poziomie kamienia łupanego. TE ŚMIGŁOWCE NADAJĄ SIĘ DO MUZEUM a ich remont i utrzymywanie w sprawności to wywalanie milionów w błoto. Idąc twoim tokiem rozumowania najlepszym czołgiem dla Polski byłby T34 lub Sherman, dlaczego? bo to sprawdzone konstrukcje wyprodukowane w setkach tysięcy sztuk. Co prawda podobie jak MI2 nie nadają się do niczego w XXI wieku ale to w Polsce nie ma znaczenia bo decyzje podejmują dyletanci szastając publiczną kasą na prawo i lewo.

say69mat
środa, 9 stycznia 2019, 09:37

Czy ktokolwiek o zdrowych zmysłach w MON przeprowadził analizę kosztów utrzymywania śmigłowców Mi2 w linii??? W odniesieniu do kosztów zakupu oraz wprowadzenia do linii nowych maszyn??? Biorąc pod uwagę, ewentualną przydatność bojową tych wiekowych śmigłowców. Ponieważ utrzymywanie w linii tych wiekowych śmigłowców składa na dysponentów odpowiedzialność za ewentualne straty bojowe lub wypadkowe załóg rzeczonych maszyn. Chyba, że utrzymywanie w linii Mi2 ma znaczenie jako element przemyślnej operacji z zakresu psyops. Odwołującej się do wzbudzania wzruszeń i pozytywnych emocji w szeregach potencjalnego przeciwnika.

Skup złomu
środa, 9 stycznia 2019, 09:21

Świetne komentarze nic dodać.

jas
środa, 9 stycznia 2019, 07:54

Tyle słów krytyki, a jest to jeden z najpopularniejszych śmigłowców na świecie. Wyprodukowano ok. 5500 sztuk i całkiem sporo jeszcze lata./ Stosunkowo mało awaryjny i wielu przypadkach spełnia swą rolę. Oczywiście zawsze można te same zadania wykonywać nowymi śmigłowcami i można na to wydać setki milinów tylko po co? Oczywiście powoli trzeba myśleć o następcy ale to co jest do czasu wymiany trzeba utrzymać.

Loco
środa, 9 stycznia 2019, 06:19

PIS mydli oczy defiladą a nasza armia ??..strach latać!! Strach pływać!! I żołnierze z hipermarketów!! Dajcie mi broń a sam się obronie !!Żenada

Gts
środa, 9 stycznia 2019, 04:51

Akurat tej klasy smiglowce eferuja wszyscy liczacy sie na swiecie producenci (Bell 429, Leonardo AW109, Airbus H135), takze wzorem poprzednich wpisow tez sie zastanawiam ile ten zlom ma byc jeszcze w wojsku trzymany zamiast zastapiony masowo przez taka konstrukcje np produkowana w Polsce, co przy 300 sztukach ma juz znaczenie i jest mozliwe.

Piotr
środa, 9 stycznia 2019, 01:39

Mi-2 to maszyna szkolna, ma służyć do szkolenia pilotów i spełnia swoje zadanie. Nie posiada systemu FADEC co powoduje, że pilot musi dobierać parametry pracy silnika i podzespołów manualnie a to skłania do myślenia, mamy świetną kadrę pilotów śmigłowcowych co przekłada się na znikomą ilość katastrof śmigłowców w lotnictwie wojskowym jak i w cywilnym gdyż sporo pilotów szkolonych w wojsku lata np. w LPR. Inną prawdą jest fakt, że pilot szkolony na Mi-2 bez problemu wsiądzie do każdego innego nowoczesnego śmigłowca i poleci nim, natomiast pilot szkolony na nowoczesnej maszynie z FADEC-iem nie będzie w stanie polecieć Mi-2.

Karol
wtorek, 8 stycznia 2019, 23:35

Konserwator zabytków

clash
wtorek, 8 stycznia 2019, 23:19

Kto zajmie się serwisem Mi-2? Odp: Muzeum Wojska Polskiego

Kol
wtorek, 8 stycznia 2019, 23:01

Wstyd tym latać - serio.

MyPolacy
wtorek, 8 stycznia 2019, 22:27

Sprzedać je jakiemuś krajowi w Afryce, Azji i wyprodukować nowe SW 3 lub inne...

Popo
wtorek, 8 stycznia 2019, 22:27

Robiliśmy je na licencji. Ponad 5tyś sztuk. A teraz? Nie ma polskiego przemysłu lotniczego. W ramach offsetu albo za psi grosz przejęto fabryki i anulowano zamówienia. Może kupić od Turcji plany helikoptera i postawić fabrykę . W dłuższej perspektywie bilans wyjdzie pewnie na zero.

Szacun
wtorek, 8 stycznia 2019, 22:00

Piloci Mi-2 to bohaterowie. Natychmiast przyznałbym im wszystkim medale "za ofiarność i odwagę".

MI6
wtorek, 8 stycznia 2019, 21:55

Może muzeum lotnictwa?

woit
wtorek, 8 stycznia 2019, 21:44

Taa. Ani Świdnik ani Mielec,niepolskie, nic dobrego nam nie przyniosą. Myślę, że jednak przydał by się rodzimy zakład lotniczy, z apolitycznym zarządzaniem, nie koniecznie do pudrowania trupów. Pozdrawiam.

ryba
wtorek, 8 stycznia 2019, 21:35

jak czytam o serwisowaniu mi 2 to chce mi się żygać ,ja pikole ile to jeszcze lat nasz system będzie się opierał na takich starociach ? to już nie wstyd to jest po prostu niebezpieczne .

oblatywacz
wtorek, 8 stycznia 2019, 20:53

Przecież z automatu powinien to robić Świdnik. Ale Świdnik sprzedano za grosze łochom a oni są niezainteresowani.Ponieważ właściciele dokumentacji serwisowej jest MON, to ktoś musi mieć dostępdo tej dokumentacji, aby złożyć ofertę.Ciekawe kto?

Gość
wtorek, 8 stycznia 2019, 20:31

Ten przetarg to jakieś kpiny: W Krakowie w muzeum lotnictwa płaci sie 15pln za oglądanie tych śmigłowców Mi2.

Gość
wtorek, 8 stycznia 2019, 20:03

Najbardziej smieszny przetarg roku 2019.

SOWA
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:55

Trudno zrozumieć czemu w ramach jednego przetargu dla armii, SG, Policji nie zakupiono śmigłowców H125 i EC135 i ich odmian militarnych. Tym bardziej, że baza szkoleniowa już jest.

Davien
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:53

Do mojego fałszywego imiennika: Wszystkie Mi-2 były produkowane wyłacznie w Polsce w zakładach WSK Świdnik wiec Rosja tez nic ci nie da:))

Podbipieta
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:40

Radzę zapytać pilotow co sądzą o Mi 2 i wtedy wam szczena opadnie......

eMeM
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:22

Powinien demobil...

j23
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:12

SKUP ZŁOMU ....

Moro
wtorek, 8 stycznia 2019, 18:56

Modernizacja śmigłowców starszych niż T-72. Tylko jak T-72 się rozkraczy to nie spada na ziemię. SZ i MON robią wszystko, żeby doszło do kolejnej katastrofy.

MI6
wtorek, 8 stycznia 2019, 18:47

Kto zajmie się serwisem? Może muzeum lotnictwa...?

lis
wtorek, 8 stycznia 2019, 18:39

Teraz już taki nie produkują klasy.

Miszcz
wtorek, 8 stycznia 2019, 16:35

Serwisowac taki śmigłowiec? Dajcie spokój

NsZ
wtorek, 8 stycznia 2019, 16:18

Już dawno powinny być nowe śmigłowce bo to wstyd że wojsko nadal lata tymi wiekowymi wrakami.Ale tak zwana "dobra zmiana" od 3 lat prowadzi analizę i do tej pory nie wie co ma kupić.

GUMIŚ
wtorek, 8 stycznia 2019, 16:16

Serwisem Mi-2 powinien zająć się miejscowy skład złomu przy pomocy zgniatacza do obiektów metalowych. Śmigłowiec zawiera części ze stopów aluminium , które na złomie mają wysoką cenę. Jest to jedyne i najlepsze wyjście , radykalnie rozwiązujące problem utylizacji Mi-2. Czekanie na rozpadnięcie się Mi-2 w powietrzu i ewentualną śmierć ich załóg w katastrofie , jest działaniem z pogranicza dywersji. Należy jak najszybciej zamówić nowoczesne śmigłowce w Leonardo lub Airbusie , które oferują bogaty wybór dobrych modeli.

Davien
wtorek, 8 stycznia 2019, 15:27

Rosjanie - Ukraińcy raczej takich specjalistycznych zakładów nie posiadają .

bender
wtorek, 8 stycznia 2019, 15:06

Ha, a więc mamy śmigłowce i nowoczesny przemysł obiecane przez Antioniego. Żal mi biedaków, którzy maja tym latać. Czemu rząd się nie przesiądzie na Mi-2?

Zawisz_zielony
wtorek, 8 stycznia 2019, 15:01

Serwisem Mi2 powinno się zająć Muzeum Wojska Polskiego i to bez żadnego przetargu

Tweets Defence24