Krok w stronę europejskiego myśliwca przyszłości

5 września 2021, 08:16
Zrzut ekranu 2021-05-17 o 14.24.02
Rys. Maciej Szopa
Reklama

Francja, Niemcy oraz Hiszpania podpisały porozumienie, rozpoczynające kolejny etap w powstawaniu europejskiego myśliwca przyszłości. Przez najbliższe kilka lat powinien się pojawić w pełni sprawny demonstrator, zaś gotowość operacyjna została przewidziana na 2040 rok.

Trójstronną umowę podpisano na początku tygodnia pomiędzy ministrami obrony Francji, Niemiec i sekretarzem stanu w ministerstwie obrony Hiszpanii. Dotyczyła ona ustalenia wstępnego planu opracowania myśliwca szóstej generacji w programie Future Combat Air System w ramach fazy 1b i zaprojektowania latającego demonstratora w fazie 2.

Jest to efekt osiągniętego w maju bieżącego roku porozumienia, dotyczącego kolejnych etapów powyższego programu. Obawiano się o kwestie dotyczące własności intelektualnej w tym międzynarodowym projekcie. W sporze, jaki zaistniał, pojawiło się ryzyko, że powstaną dwa odrębne demonstratory: francuski i niemiecki. Francuski koncern Dassault Aviation założyło nawet, że na wypadek upadku międzynarodowego projektu, strona francuska mogłaby zrealizować część projektu FCAS, skupiając się na samym myśliwcu.

Porozumienie, będące w zasadzie preliminarzem zakłada wydanie przez najbliższe lata, tj. do 2027 roku, do 8,6 mld euro (38,8 mld zł), z których to 3,6 mld euro (16,2 mld zł) zostanie poświęconych w ramach fazy 1b, czyli w pracach badawczo-rozwojowych. Pozostała kwota, czyli 5 mld euro przeznaczona będzie na tworzenie prototypu.

Warto dodać, że niemal połowę całej kwoty, tj. 4,5 mld euro (około 20 mld złotych), sfinansuje strona niemiecka. Nastąpiło po uzyskaniu zgody przez tamtejszy parlament. Równocześnie przewiduje się, że pozostałe z państw mogą przeznaczyć znacznie mniejsze kwoty, wynoszące około 750 mln dolarów (2,8 mld zł) na rozwój lokalnych programów, mogących zostać zintegrowanych z FCAS.

Program FCAS zakłada stworzenie nie tylko niewidzialnego dla radarów myśliwca 6. generacji, ale również wielu typów bezzałogowców rozpoznawczych i uderzeniowych, także stealth Wraz z tym mają powstać nowe komponenty pokroju silników z obniżoną sygnaturą, uzbrojenia, sensorów oraz chmury bojowej, służącej do wymiany informacji pomiędzy myśliwcami i dronami. Do końca bieżącej dekady powinien zakończyć się proces integracji poszczególnych komponentów z samolotem, tak by w 2035 roku ruszyła produkcja a w 2040 system FCAS miałby osiągnąć pełną gotowość operacyjną.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 86
Reklama
Paranoid
poniedziałek, 6 września 2021, 13:02

Szkoda, że artykuł nie zawiera stwierdzenia "Polska oraz PGZ świadomie odrzuciły propozycję uczestniczenia ww. programie, zamiast tego Polska przystąpiła do programu XYZ deklarując środki w kwocie ABC mln EUR" ... ale kogóż to w MON obchodzie, będzie nowy inspektorat, będzie tylko lepiej

Realista66
poniedziałek, 6 września 2021, 14:28

Człowieku mamy grupę WB jak by ktoś miał mózg w MON to już dawno by szło finansowanie tam. Po kiego grzyba nam myśliwce. Skoro drony dobrze wyposażone mogą pełnić ta samą funkcję za grosze.

Ciekawski Jurek
poniedziałek, 6 września 2021, 10:24

Proszę o wyjaśnienie ,,europejskości'' tego projektu. Czy dlatego, że tworzą go firmy europejskie. A może jest finansowany z budżetu Unii, albo...

Piotr II
poniedziałek, 6 września 2021, 16:10

Według mnie ta europejskość jest nadużywana, ale to jest ideologia pewnych sił politycznych, które chciały by widzieć i stworzyć Stany Zjednoczone Europy na wzór stawiając sobie USA, tylko że USA powstały oddolnie, a SZE odgórnie, poszczególne stany mają sporą autonomię, a kraje SZE scentralizowane, Euro to waluta polityczna, ideologicznie ta idea sięga cesarza Karola I Wielkiego, trochę trwała aż się rozsypała, forsują ją Niemcy i Francuzi bo to ich teren, cesarz urzędował w Akwizgranie, obecnie na terenie Niemiec, ale wtedy nie było tych państw, było państwo Franków, ale wszystko można zrobić dla idei i ideologii, nic nie mam do nazewnictwa europejskie, ale to jest i śmieszne i smutne,a przecież np. Włoch wie gdzie znajduje się jego państwo na jakim kontynencie,USA ,jak powiedzieć o mieszkańcu USA?, proste Amerykanin, a Kanadyjczyk, też jest mieszkańcem Ameryki,to co, kim jest, a wracając do Europy, z pewnych mentalności i praw przysługujących obywatelom, które wywalczyli, nie zrezygnują, nie zrezygnują z własnych/ własnej waluty bo to niezależność, współpraca z takim tworem jakby powstały SZE to tak, ale wejście w ich struktury nie.Tak to widzę,czy mam rację?, nie wiem, przedstawiłem to chaotycznie, bardzo skrótowo za co przepraszam.

wifi
poniedziałek, 6 września 2021, 09:29

W takim tempie to my Kormorany budujemy. Kiedy ten samolot powstanie to będzie już przestarzały

Ech
poniedziałek, 6 września 2021, 00:36

Dobrze. Kazdy normalny kraj dba o swoj przemysl. Normalne.

Zxxc
poniedziałek, 6 września 2021, 00:30

Daje Francuzom 5 lat na obrazenie się i odłączenie z projektu.

xXx
poniedziałek, 6 września 2021, 15:03

Biorąc pod uwagę wcześniejszą partycypację Francji w podobnych projektach to bardzo prawdopodobne. Pod szpiegują rozwiązania i know-how, a potem zrobią już swojego prawi na gotowca.

andys
niedziela, 5 września 2021, 22:28

Malkontenci!, Francja i Niemcy i ich sojusznicy zbuduja ten samolot, jak zbudowali Concorde, tunel pod Kanałem Angielskim, most nad ciesninami , przemysl kosmiczny itd. Marzy mi sie , aby wsród tych sojuszników nie zabrakło Polski.

rozsądnypatriot
poniedziałek, 6 września 2021, 13:02

a my co wniesiemy do projektu ?

poniedziałek, 6 września 2021, 18:32

Pieniądze ?

andys
niedziela, 5 września 2021, 22:25

1. Strasznie głośni na tym forum sa amerykańscy lobbysci ! 2. Świat przyszlości dla mnie, to 3 potęgi , mniej więcej jednakowo silne gospodarczo i militarnie - Chiny, USA i UE. Amerykanie wycofaja sie z Europy. 3. Oczywiscie kazda z tych poteg bedzie posiadać porównywalny techologicznie potencjał militarny, czyli kazdy bedzie posiadał samoloty 6 generacji, porównywalne czołgi i systemy OPK. Jasne , że te systemy nie beda klonami, choć różnice funkcjonalne będa minimalne. 4. Fanom Rosji powiem tak - Rosja bedzie miała mniejsze znaczenie niz wymienione 3 potegi, ale jednoczesnie to ja zadowoli , jesli zagrozenie ze strony UE, USA i Chin bedzie akceptowalne. W perspektywie Rosja wejdzie w skład UE z wszystkimi tego konsekwencjami, i , jesli ktos chce wiedzieć , kiedy będzie koniec historii , to właśnie wtedy.

DDR
poniedziałek, 6 września 2021, 15:14

Jeden ZSRR juz był i wystarczy

mike
poniedziałek, 6 września 2021, 13:01

A co z atomem co tam czolgi

Monkey
niedziela, 5 września 2021, 22:12

Jedno jest pewne: nas tam nie będzie. Więc trzeba się skoncentrować na dołączeniu do programu Tempest, do programu CAMM (jako Narew, ale też isystemy OPL dla Miecznika), do programu Arrowhead (jako Miecznik) i finalnie do programu A26 jako Orka. Mam watpliwości, czy tak się stanie, ale miejmy nadzieję.

Thian
wtorek, 7 września 2021, 10:49

Od AH140 lepsza jest propozycja Hiszpanii czyli F-100, co do Tempesta to nie mamy z czym dołaczyć, zreszta będzie to strasznie droga maszyna, CAMM na Narew jest taki sobie, lepszy to CAMM-ER ale tego na fregaty nie dasz, a przy A26 jak chcesz robic za królika doswiadczalnego, twoja wola, Australijczycy już to przerabiali.

Xeiz
niedziela, 5 września 2021, 21:16

Hahaha jak chcecie to wam wybuduje heh

Tarcza Xeiz
niedziela, 5 września 2021, 21:09

Haha ciekawe z jakiego hangaru to wyjdzie psssssa.

easyrider
niedziela, 5 września 2021, 19:01

Ładnie wygląda ale za mało europejski. Powinien być na tle tęczy :D

codybancks
niedziela, 5 września 2021, 13:10

Szkoda....może lepiej, jak by weszli w układ z Chinami, to 10...20 lat krócej by to trwało !!!! Na pewno będzie tak drogi , że nie warto go kupować !! I wiadomo , nam go nie sprzedadzą , a my go nie kupimy bo już mamy , nie za 40 lat !!

rmarcin555
niedziela, 5 września 2021, 17:42

@codybancks. Chcesz wchodzić w kooperację z krajem totalitarnym?

I
niedziela, 5 września 2021, 18:08

Np Arabia Saudyjska lub Wietnam?

Thian
wtorek, 7 września 2021, 10:49

A wchodzimy z nimi w kooperację?

bna
niedziela, 5 września 2021, 17:52

Jakoś Niemcy nie mają problemu ze współpracą z Putinem pomimo sankcji.

rmarcin555
poniedziałek, 6 września 2021, 08:58

@bna. @I. Czy ta współpraca dotyczy R&D najnowszego uzbrojenia, czy może czegoś innego?

Wojmił
niedziela, 5 września 2021, 12:01

Jeśli nie będziemy w core EU to będziemy państwem frontowym... nie przyjmujmy tęczowych ani emigrantów ale ta afera z sądami (nic nie dała, "wymiar sprawiedliwości" nadal kulawy) jest zupełnie nie potrzebna...

BadaczNetu
poniedziałek, 6 września 2021, 11:00

My jesteśmy państwem frontowym i zawsze będziemy dopóki będzie istniała Rosja. UE nie ma nic do tego.

Autor
niedziela, 5 września 2021, 19:32

To nie 'UE' buduje myśliwca a Niemcy wraz z Francją i Hiszpanią.

niedziela, 5 września 2021, 14:33

To w temacie myśliwca?

ostatnia nadzieja
niedziela, 5 września 2021, 11:49

Kiedyś na pewno będzie, może szybciej od naszych F-35 w wersji bieda.

xXx
poniedziałek, 6 września 2021, 08:44

Nasze biada F-35 mają być za kilka lat max, więc ja zaczną produkować ten Europejski, to nasze F-35 będą się kwalifikowały do mid-life refit i kto wie czy Polska wtedy nie będzie wymieniać już F-16 na ten nowy Amerykański lekki i tani myśliwiec nowej generacji, które ma zastąpić F-16 (jako uzupełnienie drogiego F-35).

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 6 września 2021, 17:17

Mówisz o MR-X, jako tym nowym tanim następcą / uzupełnieniem F-35?

Thian
wtorek, 7 września 2021, 10:51

O MR-X to na razie urban legend, nie wiadomo czy w ogóle coś takeigo powstanie, na razie mamy Kongres nie zgadzajacy sie na żadne redukcjie zakupów F-35

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 13:44

To się już okaże w 2023 roku. Nikt nie redukuje tych zamówień, ale też nikt na te głoszone przez was ilości złożen nie zamówił. To sa tylko dalekosiężne plany.

AA
niedziela, 5 września 2021, 11:36

Jak Ameryka zaprezentuje swój nowy myśliwiec to USA wciągnie nosem ten europejski wynalazek wyprzedzając go o dziesięć lat jak nie więcej:D

Żołnierz
niedziela, 5 września 2021, 21:18

Dokładnie

Nikt
niedziela, 5 września 2021, 20:23

Już wciągneli, bo demonstrator NGAD lata

Kruk
niedziela, 5 września 2021, 14:03

Poważnie? Mówisz o tych wyprzedzających o 10 lat amerykańskich niewidzialnych samolotach zestrzelonych przez ruskich? Czy też masz na myśli super myśliwiec przewagi powietrznej który przegrywa symulowane walki z Ef/Rafale? A może masz na myśli super radary których plany ukradł James Bond PRL-u - Marian Zacharski? A może masz na myśli Bradley-e które zapewniają podobny poziom ochrony jak Samochody 4x4 zaprezentowane przez Hute stalową wolę? To co Amerykanie mają takiego wyprzedzającego czego Europa nie ma?

ddt
niedziela, 5 września 2021, 18:05

"....przez Hutę Stalowa Wola..."

Funklub Daviena i GB
niedziela, 5 września 2021, 14:58

Niemal każdy rodzaj uzbrojenia z USA przewyższa europejki odpowiednik- o ile taki istnieje. Wyjątki są nieliczne jak konwencjonalne OP czy rakiety MBDA Meteor.

Ernst Stavro Blofeld
niedziela, 5 września 2021, 19:31

Żaden ale to kompletnie żaden nie przewyższa europejskiego odpowiednika a często odwrotnie.

Funklub Daviena i GB
niedziela, 5 września 2021, 20:41

Który jest lepszy twoim zdaniem? Tiger vs. Apache, EF vs. F35, Alright Burke vs. F125, M1A2 vs. 2A7? Himars vs. Nic, Patriot vs. Nic, Sm2 vs. Nic, H1 vs. Klasa G?

M
poniedziałek, 6 września 2021, 09:11

Nie kłóćcie się. Są porównywalne. Ale, co ważniejsze, są lepsze od ich ruskich "odpowiedników".

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 6 września 2021, 00:06

Tiger nie jest zły, EF lepszy, F125 to fregata manipulancie do OHP ją porównaj!!!, 2A7, dlaczego nic w europie jest jeszcze Ukraina i tam Wilcha lepsza od Himars, SAMP-T, ASTER-30, Klasa G. i jeszcze wiele wiele więcej. Najlepszy to ten M1A2 pancerz wymyślony przez Brytyjczyków a armata Niemiecka i co tym M1 chcesz udowodnić?

Thian
wtorek, 7 września 2021, 10:59

EF-2000 jest gorszy do F-15EX czy najnowszych F-15AE. do burke'a istotnie nei ma co porównac w Europie bo niszczycieli nie sa w stanie produkować, a Constellation bije dowolna fregatę europejską, Wilcha do MRLS nawet sie nie zbliża, gorsze pociski, o mniejszym zasięgu i znacznie gorszej celnosci, M1A2 to cziołg z amerykjańskim pancerzem, bo brytyjski Chobcham był jedynie w M1/M1A1, potem opracowano nowy z wkładami z zubozonego uranu. Działo M256 to silnie zaawansowana modernizacji dział 120mm L44 Rheinmetalla nie majaca wiele wspólnego z oryginałem. Tiger jest maszyną ogólnie słabsza od Apache'a bo powstała wg nieco innych założeń . SAMP/T ustepuje Patriotowi pod kazdym chyba wzgledem. Pociski Standard nie maja odpowiednika w Europie, PAAMS to morska wersja SAMP/T ze wszystkimi jego wadami i zaletami. Nie bez powodu większość okrętów w Europie ma Vls Mk-41 i SM2MR IIIA

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 13:40

Nie wiesz kolego, że żaden F-15AE nie istnieje? Istnieją F-15C/D, F-15E, F-15EX, F-15K, F-15I, F-15S, F-15SA, F-15QA, F-15J. Ale nikt nigdy nie słyszał o F-15AE. Sam Boeing najnowsze eskportowe wersje F-15 okresla mianem "Advanced F-15".

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 13:40

Davien, to ty? Czy nie ty? Ale chyba jednak ty, narracja taka sama - wszystko co amerykańskie najlepsze. W sumie nie ważne. Nie wiesz kolego, że żaden F-15AE nie istnieje? Istnieją F-15C/D, F-15E, F-15EX, F-15K, F-15I, F-15S, F-15SA, F-15QA, F-15J. Ale nikt nigdy nie słyszał o F-15AE. Sam Boeing najnowsze eskportowe wersje F-15 okresla mianem "Advanced F-15".

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 08:36

Davien, to ty? Czy nie ty? Ale chyba jednak ty, narracja taka sama - wszystko co amerykańskie najlepsze. W sumie nie ważne. Nie wiesz kolego, że żaden F-15AE nie istnieje? Istnieją F-15C/D, F-15E, F-15EX, F-15K, F-15I, F-15S, F-15SA, F-15QA, F-15J. Ale nikt nigdy nie słyszał o F-15AE. Sam Boeing najnowsze eskportowe wersje F-15 okresla mianem "Advanced F-15".

Davien
niedziela, 5 września 2021, 15:50

Akurat nic dziwnego w kwestii konwencjonalnych OP bo USa takich nie produkuje. A Meteor jest porównywalny do AIM-120D.

bna
niedziela, 5 września 2021, 17:55

No raczej nie, AIM-120D to jest trudna dla pilotów rakieta, trzeba spełnić wiele warunków dotyczących wysokości lotu i prędkości samolotu, kąta w stosunku do przeciwnika itp. aby była skuteczna. Meteor nie jest tak wybredny.

Thian
wtorek, 7 września 2021, 11:01

USA testowało oba pociski wybierając nowa rakietę dla F-18E i Meteor przegrał z AIM-120D nie mając zadnej przewagi nad AMRAAM-em.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 13:43

Davien, już wiem, że to ty. Pisałes juz to kiedys. To, że US Navy wybrało AIM-120D nie dowodzi, że jest lepszy od Meteora. Może chodziło o integracje Meteora z F-18E/F? Brytyjczycy wolą Meteora dla swoich F-35. Co powiesz na to?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 13:42

To, że US Navy wybrało AIM-120D nie dowodzi, że jest lepszy od Meteora. Może chodziło o integracje Meteora z F-18E/F? Brytyjczycy wolą Meteora dla swoich F-35. Co powiesz na to?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 08:39

Davien, już wiem, że to ty. Pisałes juz to kiedys. To, że US Navy wybrało AIM-120D nie dowodzi, że jest lepszy od Meteora. Może chodziło o integracje Meteora z F-18E/F? Brytyjczycy wolą Meteora dla swoich F-35. Co powiesz na to?

DDR
niedziela, 5 września 2021, 11:29

Czyli kolejny europotworek za gigantyczne pieniądze o wątpliwych walorach bojowych którego nikt nie kupi oprócz trzech producentów:))

anakonda
niedziela, 5 września 2021, 13:22

nie wydaje mi sie , francuzi robią całkiem dobre samoloty .Szkoda że my nie iziemy do tego programu .

Narzekacz
niedziela, 5 września 2021, 14:44

A co mielibyśmy zaoferować, technologii nie mamy, kasy nie mamy, a Francja, Hiszpania i Niemcy nie potrzebują kolejnego do podziału.

Fanlub Daviena i GB
niedziela, 5 września 2021, 11:27

Każdy myśliwiec niekupiony w USA to cios dla amerykańskiego imperializmu! Brawo Europejczycy! :D

Olaf
niedziela, 5 września 2021, 11:19

2040 wstępna gotowość, bardzo optymistyczna wizja, jak wszyscy trzej kooperanci dotrwają do tej daty.

Uniusz
niedziela, 5 września 2021, 14:44

W punkt.

droma
niedziela, 5 września 2021, 11:11

była już akcja budowy wspólnego gps ''galileo '' co wyszło -ga,wno ,co z samolotu wyjdzie -wiemy ...

Piotr II
niedziela, 5 września 2021, 10:54

Potencjał mają, chęci też są, zobaczymy jak sobie poradzą , odstają jednak moim zdaniem od USA technologicznie , przynajmniej na razie, szkoda że Brytyjczycy w ten projekt nie weszli, ale to ich decyzja.

Jan z Krakowa
niedziela, 5 września 2021, 13:41

Jeżeli samolot ma być w roku 2040, to dane opóźnienie technologiczne wyrażone w latach można oszacować dość dokładnie, wynosi ono (2040 - 2021 + czas od momentu kiedy zaczęły latać F35). Poza tym przypomnieć warto historię powstawania francusko-niemieckiego czołgu (powstały dwa czołgi francuski osobno i niemiecki osobno). Budowanie takiego samolotu nie służy interesom Europy skoro jest NATO a samolot amerykański już lata (przemysły fr. i niem. dawno mogły się włączyć do jego produkcji). Nikt tego samolotu w rozsądnej (tj. opłacalnej ekonomicznie) ilości nie kupi, czyli ekonomicznie już na starcie -- to przedsięwzięcie jest przewalone. A w dodatku, jak przypomina poniżej KrzysiekS, jest nowy amerykański projekt NGAD. (Obecność Hiszpanii w tym projekcie niczego nie zmienia, ole!).

rmarcin555
niedziela, 5 września 2021, 17:32

@Jan z Krakowa. " Budowanie takiego samolotu nie służy interesom Europy skoro jest NATO". Nie rozumiem, to znaczy, że przemysł europejski nie jest nikomu potrzebny? Zechcesz to może rozwinąć? W NATO żądzą Amerykanie? Dlaczego uważasz, że NATO reprezentuje interes Europy? Czy wycofanie się Amerykanów z Afganistanu jest w interesie Europy? Co do opóźnienia to będzie je można ocenić dopiero jak maszyna powstanie. Przewał mówisz? To F35 już się zbilansował? Co zrobisz jak jutro Amerykanie stwierdzą, że NATO nie jest im potrzebne, bo ważniejsza jest Azja?

Piotr
niedziela, 5 września 2021, 15:18

NGAD ma zastąpić F 22 w pierwszej kolejności, druga wersja ma być w ofercie dla Europy,już się mówi o sporych kosztach które znacznie wzrosły, od tych które planowano, a cena jednostkowa będzie spora, wiadomo kto zarobi, Europę stać na opracowanie własnego odpowiednika ale politycy nie mogą lub nie chcą się dogadać, ambicje biorą górę nad rozsądkiem.

Davien
niedziela, 5 września 2021, 15:53

NGAD w pierwszej kolejnosci zastapi F-15 dopiero potem F-22 wiec pierwsza wpadka. Nie będzie żadnej wersji dla Europy ale wersje na europejski i pacyficzny teren działań rózniące sie głownie zasiegiem. Cena bedzie na pewno nizsza od europejskich maszyn( efekt skali). Europa nie opracuje jednego odpowiednika bo sa rózne wymagania dla takeij maszyny, tak było z ef-2000/Rafale/Gripen, tak jest i z FCAS/Tempest

Piotr II
niedziela, 5 września 2021, 19:43

Różne źródła różnie podają, czytałem wypowiedź generała, ze wersja dla USA zastąpi F 22 głownie na Indo-Pacyfiku i będzie miała większy zasięg niż wersja dla Europy, takie słowa padły, a jak będzie to się zobaczy.

Niuniu
niedziela, 5 września 2021, 16:45

Tego Davien nie wiesz, to kongres zdecyduje, czy NGAD zastąpi F-15 i F-22 i w jakiej kolejności.

Davien
niedziela, 5 września 2021, 17:26

Niuniu, no popatrz a wg USa to własnei F-15 mają byc zastępowane w pierwszej kolejnosci:))

Niuniu
niedziela, 5 września 2021, 22:26

Na tą chwilę nic nie wiadomo ale wielce oświecony amerykański rzymianin Dejw wie wszystko.

niedziela, 5 września 2021, 19:32

kogo z usa ?

KrzysiekS
niedziela, 5 września 2021, 10:52

Ciekawe jak daleka z programem FCAS są w tyle za programem NGAD.

Davien
niedziela, 5 września 2021, 15:55

NGAD ma byc w latach 2030-35, FCAS jak widac pózniej . Wiec troche czasu upłynie nim powstana FCAS/Tempest.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 5 września 2021, 15:28

Oczywiscie chodziło mi, że nie wytoczyli prptotypu FCAS.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 5 września 2021, 12:58

Podobno po cichu oblatano juz NGAD, wię sa daleko. Nie wytoczyli nawet jeszcze prototypu.

:))
niedziela, 5 września 2021, 10:50

Ciekaw jestem w czym będzie lepszy od F15 QE, F18 Glover, F22, F35, NAGA i PAKFA. Czy będzie konkurował ceną i dostępnością dla rynków 3?

Davien
niedziela, 5 września 2021, 15:58

Od F-22/35 niekoniecznie będzie lepszy, zobaczymy jak im wyjdzie bo ani Francuzi/niemcy, ani Brytyjczycy nie robili maszyn V gen i chca ja przeskoczyc. Brytyjczycy mają lepiej bo moga liczyc na pomoc USA. Od F-15QA/Growlera czy Su57 będzie na pewno lepszy chocby w stealth, elektronice czy uzbrojeniu

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 6 września 2021, 13:15

Brytyjczycy brali udział w programie F-35 błazenku. Zapomniałeś? Po klapie programu JSF wszyscy juz wiedzą, jakich błedów nie popełniać. Od F-22/F-35 na pewno bedzie lepszy. Gdyby miał byc gorzy od F-35, to nikt by sie nie bawił w kobnstruowanie FCAS i Tempesta, bo po co?

Thian
wtorek, 7 września 2021, 11:04

Brytyjczycy mistrzu urojeń o A!M-120 nie brali udziału w produkcji krytycznych podzespołów dotyczących choćby stealth. Nie ma żadnej klapy programu JSF to tylko twoje chore marzenia. Ale co sie dziwić, wy Rosjanei nawet porządnie skopiować F-22 nie potrafiliscie i wyszedł wam potworek Su-57:)

Fan Daviena vel Thian, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 08:46

Twoj rewelację Davienku vel Thian o pociskach AIM-120 i AIM-9L, przenoszonych, według ciebie, w 1973 roku przez samoloty F-4F należące do Luftwaffe, polecam artykuł na portalu Defence 24 pod tytułem "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe?". Jeżeli zapomniałes co pisałeś o "tankowcach napędzanych kotłami opalanymi oparami benzyny", to polecam artykuł na Defence 24 zatytułowany "Chiny stawiają na lotniskowce". A pisał tak: @Davien,środa, 20 lutego 2019, 09:19 " Turbiny parowe utrzymały się na zbiornikowcach i gazowcach z jednego prostego powodu: mozliwosci palenia w kotłach oparami benzyny...", a jeżeli chcesz poczytać o jego łopatkach widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym, to odsyłam do artykułu z Defence 24 pod tytułem: "„Su-57 na eksport. Debiut na Paris Air Show 2019?", a pisał tak, @Davien, sobota, 9 marca 2019, 15:57 „Panie Gracz, nie dysze sa problemem, ale konstrukcja kanałów dolotowych powietrza do silników która umozliwia radarowi przeciwnika widzenie łopatek turbin AL-41 i bez zmiany tego zapomnij o redukcji RCS do sensownego poziomu.". To są tylko niektóre z przykładów twojej twórczości.

Davien
piątek, 10 września 2021, 16:00

I znowu pokazałeś że mam rację a tobie uroiły się AIM 120 jak ci już inni nawet wytykają

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 08:43

Davienku, a co ty możesz wiedzieć o tym, jakie pozdezpoły produkowali brytyjczycy?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 08:42

Twoje bzdurki Davienku mozna to latwo znalezc na portalu Defence 24 pod artykulem "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe". jak chcesz to masz jeszzce raz. "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe". Cała dyskusja w tym temacie aby wszystko jasne było: " zenobii środa, 9 października 2019, 19:32 Z tym zakupem Phantomów to była afera, Po zakupie F-104 i ogromnej seri katastrof tych maszyn politycy zakupili Phantomy, które okazały sie duzo gorszymi maszynami od F-104, jedyną ich zaleta było to ze sie mniej rozbijały. Nie pisz prosze że lotnicy niemieccy byli z nich zadowoleni, bo nie byli. Davien czwartek, 10 października 2019, 00:35 Zenobii, dawno takich bajek nie czytałem:) I te Phantomy były w Niemczech uzywane aż do XXI wieku i piloci niemieccy byli z nich zadowoleni:) No ale jak zwykle masz pan zerową wiedzę. zenobii czwartek, 10 października 2019, 14:22 Przestań bredzić, zakup Pahantomów to czysto polityczna sprawa była . Oklazała się taką samą afera jak zakup F-104, owszem używali tych samotów bo co mieli zrobić, ale poszukaj i poczytaj wypowiedzi wojskowych na temat tej maszyny. Phantom miał dużo gorszy radiolokator od F-104, oraz gorsze z poczatku uzbrojenie, pierwsze niemieckie Phantomy(RF-4E) były nieuzbrojone, te w wersji uzbrojonej mogły przenosić żałosne uzbrojenie, oraz jak już wczesniej pisałem miały żałosny radiolokator. Dopiero w drugiej połowie lat 80 zaczeli je modernizowac aby jako tako to wygladało. Wskaż jednego pilota niemieckiego jaki był zadowolony z tych maszyn jakie nie miałyby szans w walce z naszymi Limami nie mówiac o Mig-21. Co z nimi zrobiłyby Mig-23 albo 29 to szkoda gadać. Przestań zatem się ośmieszać. Masz zerową wiedze szczegółach, nie masz pojecia jakich maszyn używała luftwaffe i potem bredzisz bez sensu. Davien piątek, 11 października 2019, 16:45 Taak, rozumiem że wg ciebie pociski AIM-7 Sparrow i nowsze wersje Sidewinderów były gorsze od Sidewinderów na F-104?? RF-4E panie Zenobii to wersje rozpoznawcze wiec nic dziwnego że nie były uzbrojone, wiesz w ogóle o czym piszesz?? A co do spotkań Phantomów z MiG-ami to rzez MiG-ów w Wietnamie i na Bliskim Wschodzie swiadczy ze zwyczajnie kłamiesz. I to tyle, z taz żałosnym osobnikiem jak pan panie zenobii dyskusja zwyczajnie nie ma sensu. poniedziałek, 14 października 2019, 18:12 "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " Davien wtorek, 15 października 2019, 01:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:) bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120”.

Widziałeś defilade w Kabulu pieknie się prezentują BH
poniedziałek, 6 września 2021, 00:10

Od kanibalizowanych F-22 i bubla F-35 to lepszy jest nawet SuperTucano bo ten przynajmniej lata bez problemów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

y
niedziela, 5 września 2021, 13:50

Od PAKFA to będzie na pewno lepszy! Zresztą mając taki potencjał, trudno, by zrobić coś gorszego. Ale jeśli powstanie, to raczej będzie drogi.

rezerwa 77r.
niedziela, 5 września 2021, 10:29

przypominam że FRANCJA i NIEMCY ,budowały samolot rozpoznawczy , jednak dla NS-2 , NIEMCY ZDECYDOWAŁY KUPIĆ POSEJDONY ORAZ F-18 , FRANCJA ZOSTAŁA Z RĘKĄ W NOCNIKU

Davien
niedziela, 5 września 2021, 12:14

Przypominam że zwyczajniem kłamiesz bo Francuzoi liczyli ze Niemy kupia ich wycofane Breguet Atlantique 2 po modernizacji.

Gnom
poniedziałek, 6 września 2021, 08:43

Ale tylko jako doraźny sprzęt do czasu stworzenia nowego, wspólnego samolotu patrolowego, zatem i ty mijasz się z prawdą. Dlaczego wiec człowieka obrażasz?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 6 września 2021, 13:16

Tak on się odzywa do innych ludzi. . Defence 24, artykuł "Rosja: rozbił się bombowy Suchoj", niejaki @Davien, w sobote, 28 sierpnia 2021 o godzinie 19:29 w odpowiedzi na komentarz jednego z komentujących odpowiedział tak: "Zrozum biedny idioto że w Rosji wSZYSTKIE Su-24 /Su-24M zmodernizowano do standardu M2 albo wycofano. do tego dochodzi ok 60 Su-24MR. Reszty towich kłamstw nawet nei ma sensu komentowac.". Pełna "kultura".

Viktor
niedziela, 5 września 2021, 10:28

Koreański kf21 to już tylko 4+ Lista kluczowych kooperantów długa Silniki 2xGE Ale powłoki nikt im nie sprzeda To i los euro fighter 7 Ale na su wystarczy

ciekawy
niedziela, 5 września 2021, 11:41

A nie przyszło ci do głowy, że Koreańczycy mogą opracować swoją?

Tweets Defence24