Reklama

Kownacki o śmigłowcach: najpilniejsze "specjalne" i morskie

30 października 2016, 12:49
Kownacki
Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON

Polskie wojsko najpilniej potrzebuje śmigłowców dla wojsk specjalnych, a także śmigłowców do zwalczania zagrożeń na morzu - mówił w niedzielę wiceszef MON Bartosz Kownacki. 

Kownacki wziął w niedzielę udział w śniadaniu Radia Zet i Polsat News. Po programie był pytany przez dziennikarzy, jakie zapytanie ofertowe wystosowała Polska do potencjalnych producentów śmigłowców, po zakończeniu rozmów w sprawie zakupu Caracali.

Wiceszef MON odpowiedział, że "najpilniejsze są śmigłowce dla wojsk specjalnych, które muszą być certyfikowane do NATO". "Druga grupa to są śmigłowce morskie, które też chcielibyśmy jak najszybciej pozyskać" - zaznaczył. Kolejny typ, jak mówił, to śmigłowce dla ratownictwa morskiego.

"Chcemy, i to jest założenie podstawowe, by zdolności serwisowe miały zakłady WZL w Łodzi" - podkreślił Kownacki. Ta zdolność serwisowa byłaby, jak dodał, "nie tylko na potrzeby polskiej armii, ale także innych armii Europy Środkowej". "Chcemy o tym rozmawiać, to jest wartość dodana tych zakładów, bo to daje miejsca pracy na kolejne kilkadziesiąt lat" - powiedział.

Zaznaczył, że jednym z krajów, które serwisowałyby w Łodzi swoje śmigłowce mogłaby być Słowacja, mogłoby to też dotyczyć takich państw, jak Czechy, Węgry i Litwa. Na uwagę, że to de facto oznacza wybór Black Hawków, które wybrała Słowacja, Kownacki przekonywał, że "prowadzimy także rozmowy ze Świdnikiem, zaprosiliśmy też do rozmów Airbusa". "Nie wiemy, jaki inny śmigłowiec będzie w innych państwach wybrany" - przekonywał. Polska chce jednak sobie zapewnić, żeby zdolności serwisowe dotyczyły wszystkich śmigłowców - mówił Kownacki.

Kownacki był pytany również o piątkowy komentarz prezydenta Andrzeja Dudy do słów szefa MON Antoniego Macierewicza o sprzedaży za dolara Mistrali z Egiptu do Rosji, że "ma w tej sprawie odmienną wiedzę". "Sprawa Mistrali jest sprawą trzeciorzędną z punktu widzenia obronności Polski" - przekonywał.

Inaczej komentował tę sprawę uczestniczący w programie szef klubu PO Sławomir Neuman. "Po raz pierwszy prezydent zachował się na poziomie, tak jak powinien zachować" - ocenił. "Pokazał, że głupstwa opowiadane z trybuny sejmowej przez ministra Macierewicza o sprzedaży dwóch wartych półtora miliarda dolarów Mistrali przez Egipt za dolara do Rosji były wyssanymi z palca głupstwami" - dodał Neuman.

W wydanym wczoraj komunikacie Ministerstwa Obrony Narodowej podkreślono, że w związku z planowanym zakupem śmigłowców wszyscy trzej oferenci (PZL Mielec, PZL Świdnik oraz Airbus Helicopters) rozpoczęli w mijającym tygodniu rozmowy z prowadzącym zakupy Inspektoratem Uzbrojenia MON. Dodano też, że przedstawione nowe oferty w pełni odpowiadają potrzebom Sił Zbrojnych, a w zakresie niektórych parametrów są nawet znacznie ciekawsze od ofert składanych poprzednio. Dotyczy to m.in. uzbrojenia śmigłowców oraz zdolności do zwalczania okrętów podwodnych. Znacznie szersza jest także oferta w zakresie offsetowej współpracy  z polskimi zakładami przemysłu lotniczego – w tym przede wszystkim z zakładami WZL nr 1 w Łodzi.

PAP - mini

 

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Pisar
niedziela, 30 października 2016, 17:33

Zastanawia mnie kto ustalił wymogi przetargu?

skipper
poniedziałek, 31 października 2016, 12:10

Macierewicz

Tom
niedziela, 30 października 2016, 17:31

Czas zacząć działać. Może trzecim typem śmigłowca który należałoby zacząć implementować w armii jest śmigłowiec szturmowy ? Jeżeli nie można mieć od razu tego co się chce w odpowiednich ilościach to chyba lepiej działać metodą " żabich skoków" nich odsuwać programy w nieokreśloną przyszłość i tak w kółko ? Ja uważam że " lepszy rydz niż nic". A więc idąc tą ścieżką może należałoby wybrać śmigłowiec szturmowy i kupować np. po 2-3 sztuki rocznie, może to jest jakiś sposób ? Wiem że nie tak powinno to wyglądać ale lepsze to niż ciągłe gadanie bez żadnych efektów.

anakonda
niedziela, 30 października 2016, 21:51

czemu nie miało by to tak wygladac? kazdy sposób pozyskania nowego sprzetu odpowiadajacy naszym ekonomicznym mozliwosciom staje sie jedna z wielu opcji ktora mozna sie posłuzyc , wazne tylko aby zaden szpieg czy inny agent sponsorowany przez obcy kapitał nie namieszał

PGR Jackowo
niedziela, 30 października 2016, 17:02

Wszystko już zostało ustalone i słowa pana, który pozostaje viceministrem to tylko puste gadanie pod publikę. Śmigłowce są, że się tak wyrażę: na widelcu...

szybko
niedziela, 30 października 2016, 16:58

Na szybko zakupić śmigłowce uzbrojone po zęby BH nowe leopardy albo używki jeśli ktoś sprzedaje, opl, homara, kraby i z 50 f-16.

rydwan
poniedziałek, 31 października 2016, 10:11

na szybko to sie do kibla leci a w zyciu trzeba wszystko dobrze przemyslec i poukładac

Thorsten
niedziela, 30 października 2016, 16:41

Na 90 % specjalsi dostaną BH, tylko jest pytanie, jak będą wyposażone? To jest kluczowa sprawa! Dalej, kto będzie dostarczał śmigłowce ZOP, obawiam się że będzie to AW149... Moim zdaniem, najlepszą opcją mógłby być AW159 Wildcat, śmigłowiec do tego zaprojektowany, gotowy od razu da zadań ZOP i co istotne, może lądować na naszych okrętach Czapla i Miecznik. Brytyjczyce właśnie teraz realizują zamówienie, jakby się tak podłączyć z zakupem w ramach pilnej potrzeby operacyjnej?

Tom
poniedziałek, 31 października 2016, 12:38

Brytyjczycy realizują kontrakt na AW-101 a nie na AW -159. Natomiast zgadzam się z Tobą w 100% że AW-149 nie nadaje się na morski śmigłowiec ratowniczy oraz na śmigłowiec ZOP. Jest za mały. To muszą być duże ciężkie maszyny o dużym udźwigu i dużym zasiegu.

KrzysiekS
niedziela, 30 października 2016, 21:43

Thorsten masz rację według mnie BH tak jak piszesz. Natomiast pamiętaj Miecznik i Czapla odłożone ja bym postawił na AW101 są obie wersje ZOP i SAR.

wieczorek
niedziela, 30 października 2016, 20:06

Musisz kupic lepsze okulary bo juz o tym pisano, ze BH beda takie jakie maja amerykanskie sily specjalne...wiem ze wiekowym funkcjonariuszom UB sa okulary potrzebne, ale to juz na wlasny rachunek...takie czasy towarzyszu Thorsten...czy jak mu tam

olo
niedziela, 30 października 2016, 16:24

A co z SAR ? Pewnie jak będzie coś tonąć to pontonami popłyniemy. Caracal ma wersję ZOP którą kupiła Brazylia ,a wojska specjalne Francji śmigają też na Caracalach. NIKT nie używa cywilnego BH S70i z Mielca. Aby doposażyć mieleckiego cywila trzeba czasu,zgody USA i masy $$$.

mfm
niedziela, 30 października 2016, 22:10

Brazylia nie kupila wersji ZOP, tylko wersję do zwalczania okrętów nawodnych.

Thorsten
niedziela, 30 października 2016, 21:49

Caracal ZOP jest za duży na nasze okręty. Więc co, mają tylko operować z baz lądowych, mam nadzieję że decydeci to rozumieją?

Kos
poniedziałek, 31 października 2016, 07:17

Faktem jest, że produkowany w Mielcu S70 nie ma wszystkich tych urządzeń które są na uh60, co wymaga podobno zgody Kongresu, ale nikt ze zolenników opcji francuskiej nie napisał, czy te urządzenia są na pokładzie Caracala?

Boczek
poniedziałek, 31 października 2016, 12:10

To co jest na H225M, będzie częściowo brakować na wszystkich innych aktualnych heli. H225M jest aktualnie state of art jeżeli chodzi stosowana najnowocześniejszą technikę i do niego muszą równać wszyscy inni - NH90, BH i cała reszta. Na niektóre elementy awioniki może być taka zgoda USA konieczna.

vvv
niedziela, 30 października 2016, 14:53

byl oficialny przetarg w 2012 roku ktory wygral airbus. PIS nie znalazl zadnych rewelacji ze PO i AH mialy jakies niejasne powiazania i nie mogli uwalic tego przetargu z powodu afery. AH dawal rewelacyjyne warunki offsetowe i Polska w koncu moglaby sie odbic od dna montowni ale AM musial sie sluchac ZZ bo one wiedza lepiej pomimo ze klamia w zywe oczy. obecnie nie ma niczego, AM co chwila sie kompromituje oglaszajac zwyciesce zanim LM zlozyl nam ofertę a na dodatek AM oskarza AH o negocjowanie z zlej wierze :) klamstwa i pomowienia ze strony AM nikogo nie dziwia ale jest to straszne ze on jako minister nie patrzy na to co mowi. 2$ za mistrale, smiglowce, smolensk, atak terrroru, misiewicze w PGZ itp itd. PMT jest zatrzymany i jest calkowita stangacja i wszystko jest albo tajne albo "porazajace"

333
niedziela, 30 października 2016, 18:09

Vvv" daje rewelacyjne warunki ofsetu"-dnem jest to co piszesz! Jaki offset... Na poczatku kazda sztuka miala powstac w Francji potem stwierdzili ze moga przekazac nam know-how na przekladnie (to jest ok)tylko ze ile tyh carakali powstanie jeszcze 30-50 i to wszystko za 13,5miliarda złotych! Wychodz 240 miliony za sztuke...

x
niedziela, 30 października 2016, 17:49

Zgoda w 100%

~ronin
niedziela, 30 października 2016, 16:53

Odnośnie mistrali jest pewne, że będą posiadały uzbrojenie rosyjskie i spełniały wszystkie rosyjskie specyfikacje, które to sobie Rosja zażyczyła od Francji. To, że bandera będzie powiewała Egipska to o niczym nie świadczy bo może się okazać, że w razie "W" nagle zmienią banderę a załoga będzie płynnie mówić po rosyjsku. Nikt nie zabroni odsprzedać tych okrętów Egiptowi. A ani ty ani ja nie wiemy kto tak naprawdę wyłożył na ten zakup pieniądze! Więc bajki o 1 dolarze za sztukę mogą być prawdziwe pod warunkiem, że to Rosja wcześniej zapłaciła za zakup Mistrali przez Egipt! Rosja akurat jest bardzo dobra w sianiu dezinformacji i dobijaniu układów za plecami innych. A jak wiesz wycofali się z kar umownych, które miała im płacić Francja. Do Egiptu zostały odsprzedane taniej więc Rosja mogła jeszcze na tym zyskać spory upust.

Afgan
niedziela, 30 października 2016, 14:40

Przestańcie już gadać i zacznijcie coś robić, bo jak na razie działania MON to tak zwana "mowa-trawa".

eryk
poniedziałek, 31 października 2016, 00:18

Mieszają jak tylko mogą. Mogę się założyć że na początek wezmą kilka śmigłowców Black Hawk dla wojsk specjalnych a reszta to będzie te 15 Caracali dla sił morskich bo się wystraszyli odszkodowania dla Airbusa a tak powiedzą że to jednak dobry śmigłowiec. I za kilka miesięcy znów będą się zarzekać te tumany że oni nic do Francuzów nie mieli a całą sytuację wykreowały media prywatne które jak wiadomo wszystkie są akurat tylko przeciw nim.

Kobretti
niedziela, 30 października 2016, 14:37

Mam nadzieje że w końcu wojsko otrzyma potrzebne śmigłowce odpowiadajace potrzeba do działań odpowiednim jednostka wojskowym

Mireq
niedziela, 30 października 2016, 23:06

Niestety politycy w Polsce od lat opóźniają zakupy dla armii, pewnie dlatego że się na tym nie znają a wojskowych nie chcą słuchać.

Boczek
poniedziałek, 31 października 2016, 12:17

To co jest na H225M, będzie częściowo brakować na wszystkich innych aktualnych heli. H225M jest aktualnie state of art jeżeli chodzi stosowana najnowocześniejszą technikę i do niego muszą równać wszyscy inni - NH90, BH i cała reszta. Na niektóre elementy awioniki może być taka zgoda USA konieczna.

Radek79
poniedziałek, 31 października 2016, 11:23

Dla czego nie kupimy Merlin HC3A,bardzo dobre i nowoczesne śmigłowce.

Boczek
wtorek, 1 listopada 2016, 11:36

Bo potrzebujemy heli, które wejdą do hangarów na M+C.

anakonda
poniedziałek, 31 października 2016, 18:03

bo lepiej juz kupic 101

m
poniedziałek, 31 października 2016, 11:19

Jest zdaje się, dokładnie odwrotnie, niż powiada minister .....

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama