- Wiadomości
Kontrakt wagi ciężkiej. US Navy finalizuje zakup dwóch lotniskowców
Amerykańska Marynarka Wojenna podpisała z należącą do koncernu Huntington Ingalls Industries stocznią Newport News Shipbuilding warty 15,2 miliarda dolarów kontrakt na pokrycie reszty kosztów budowy trzeciego i czwartego z lotniskowców atomowych typu Gerald R. Ford.

Zamówienie złożone przez Marynarkę Wojenną USA w stoczni firmy Huntington Ingalls Industries-Newport News Shipbuilding (HII-NNS) dotyczy budowy jednostek CVN 80 i CVN 81. Wcześniejsze umowy na budowę obu tych lotniskowców osiągnęły dotychczas łączną wartość 9 miliardów USD. Szacuje się, że pozostałe koszty prowadzonej już budowy wyniosłyby w ramach odrębnych zamówień po 14 miliardów USD. US Navy zawarło jednak z wykonawcą umowę zbiorczą opiewającą ostatecznie na 24 miliardy USD, dzięki czemu zaoszczędzono prawie 4 miliardy USD.
Oszczędności wynikają z tego, że stocznia może podpisać z dostawcami i podwykonawcami długoterminowe umowy na materiały oraz lepiej planować pracę swoich kadr, unikając przerw generujących straty. Umowa zakłada równocześnie sztywny pułap cenowy realizacji pełnego zamówienia (Firm Target), zabezpieczając ściślej interes US Navy i zobowiązując stocznię do maksymalizacji wyników pracy.

Poza wspomnianymi oszczędnościami, umowa obejmuje w całości koszty nieuwzględnionych pierwotnie, a kluczowych modyfikacji systemów okrętowych, w tym dostosowania do obsługi samolotów F-35C Lightning II, zainstalowania uzbrojenia okrętowego MK 38 oraz bezzałogowych statków powietrznych Stingray MQ-25. Modyfikacje te mają zwiększyć siłę uderzeniową lotniskowców klasy FORD, stanowiąc przy tym dodatkowe 100 milionów USD oszczędności, które są dodatkiem do wspomnianych 4 miliardów jako wartość dodana nieobecna w oryginalnym zestawienia kosztów USS Navy.
Pierwszy z wyprodukowanych dotąd lotniskowców aktualnej generacji, Gerald R. Ford (CVN 78) przechodzi już testy i jest przygotowywany do służby. Zmaga się przy tym z problemami powodowanymi przez zamontowane na nim prototypowe systemy mające podnieś jego zdolności bojowe. Dotyczy to zwłaszcza nowych elektromagnetycznych katapult (EMALS), wind przewożących uzbrojenie na pokład startowy z magazynów znajdujących się pod linią wodną i systemu lin hamujących lądujące samoloty (AAG). Pierwszy rejs bojowy tego okrętu spodziewany jest dopiero w 2022 roku.
Drugi lotniskowiec tego typu, John F. Kennedy (CVN 79) znajduje się w trakcie budowy w stoczni Newport News Shipbuilding w Wirginii. Zwodowany ma być w tym roku, a wejdzie do służby za pięć lat. Trzeci lotniskowiec o nazwie Enterprise (CVN 80) ma być gotowy w 2028 roku. Czwarty - jeszcze nienazwany CVN 81 w 2032 roku. Te dwa ostatnie okręty są przedmiotem podpisanego właśnie kontraktu.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS