Reklama

Konsorcjum HSW zbuduje system minowania Baobab-K

15 czerwca 2018, 13:21
Baobab-K
Źrodło: MON

Konsorcjum kierowane przez Hutę Stalowa Wola zgłosiło wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na realizację etapu pracy rozwojowej w programie systemu minowania narzutowego Baobab-K.

"Do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynął jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w przedmiotowym postępowaniu, złożony przez Konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz Sp. z o. o., Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne BELMA S.A. oraz Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej" - poinformował Defence24.pl Oddział Mediów Ministerstwa Obrony Narodowej, w odpowiedzi na zapytanie dotyczące postępowania na realizację etapu Projektowanie i Rozwój pracy pt. „Pojazd Minowania Narzutowego” kr. BAOBAB-K. Liderem konsorcjum, które zgłosiło wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu jest Huta Stalowa Wola. HSW już wcześniej prezentowała różne warianty systemu minowania narzutowego na podwoziu pojazdu Jelcz, oznaczonego Baobab.

Przedmiotem zamówienia jest realizacja etapu projektowanie i rozwój (PiR) pracy rozwojowej pt. „Pojazd Minowania Narzutowego” kr. BAOBAB – K, a dokładnie wykonanie prototypu i dokumentacji technicznej DTW. Jak zaznacza resort obrony, praca ma zostać zrealizowana w trzech etapach: wykonanie modelu PMN, wykonanie prototypu PMN, opracowanie dokumentacji technicznej wyrobu DTW. Co więcej, etapy I i II powinny być zakończone badaniami potwierdzającymi spełnienie wymagań zawartych w Założeniach Taktyczno-Technicznych (ZTT) „Pojazd Minowania Narzutowego” kr. BAOBAB-K.

Czytaj też: Nowoczesne minowanie dla wojska. Baobab-K po raz czwarty

Zgodnie z Kartą Opisu Pojazdu Minowania Narzutowego PMN, przeznaczony jest on do ustawiania narzutowych pól minowych przy wykorzystaniu min narzutowych MN-123. Zgodnie z wymogami IU, Baobab-K powinien być posadowiony na podwoziu o napędzie 8x8, z kabiną opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej, platformy ze sterowanymi elektrycznie zainstalowanymi 6 miotaczami (spełniającymi 1 poziom ochrony balistycznej) wraz z układem hydraulicznym rozsuwu miotaczy, umożliwiającym automatyczne „przejście” z trybu transportowego w bojowy (i odwrotnie).

SYSTEM BAOBAB-K W WARIANCIE PREZENTOWANYM NA MSPO 2016.
SYSTEM BAOBAB-K W WARIANCIE PREZENTOWANYM NA MSPO 2016. Fot. Defence24.pl.

To już czwarte podejście resortu obrony narodowej do realizacji etapu Projektowanie i Rozwój (PiR) pracy rozwojowej pt. „Pojazd Minowania Narzutowego” kr. BAOBAB-K. W pierwszym, rozpoczętym w sierpniu 2015 roku postępowaniu nie wpłynął żaden wniosek niepodlegający wykluczeniu. Drugą procedurę rozpoczęto w listopadzie tego samego roku. Trzecie postępowanie, z 2017 roku, także zakończyło się niepowodzeniem. Dokumenty związane z obecnym postępowaniem zostały przez Inspektorat Uzbrojenia opublikowane w pierwszej połowie maja br. Z kolei techniczne na system powstały jeszcze w 2010 roku. 

Pozyskanie systemu minowania narzutowego ma na celu umożliwienie Siłom Zbrojnym RP szybkiego stawiania zapór minowych, w celu powstrzymania/utrudnienia przemieszczania się nieprzyjacielskich formacji pancernych i zmechanizowanych. Obecnie WP dysponuje tylko niewielką liczbą systemów minowania Kroton na podwoziu gąsienicowym. Z kolei Baobab-K, oparty na samochodzie ciężarowym mógłby potencjalnie być wykorzystywany zarówno przez jednostki operacyjne, jak i Wojska Obrony Terytorialnej.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
rmarcin555
poniedziałek, 18 czerwca 2018, 16:08

Czy ktoś może podać personalia osoby wymyślającej kryptonimy naszych programów zbrojeniowych? Chciałbym wiedzieć,czym on/ona się kieruje w swojej pracy. Skąd czerpie inspiracje.

skiud
poniedziałek, 18 czerwca 2018, 15:02

Ile to czasu, niezliczonych lat, trzeba kombinować z tym Baobabem? Teraz to już SuperBaobab. Już dawno powinno być w linni z kilkadziesiąt sztuk.

i jeszcze to
niedziela, 17 czerwca 2018, 17:48

I żeby ten Baobab miał też możliwość zaminowania przybrzeżnych wód Bałtyku w razie desantu z morza, którego nasze wojska lądowe nie zatrzymają.

Harry 2
niedziela, 17 czerwca 2018, 16:35

Potrzebny jest BAOBAB na nowym podwoziu gąsienicowym np z BORSUKa, a nie na kołowym bo ten drugi ma słabe właściwości trakcyjne w terenie gdzie wojsko zwykle działa.

Paweł
sobota, 16 czerwca 2018, 21:47

Do dwudziestu razy sztuka...

nick
sobota, 16 czerwca 2018, 20:32

IU chce 8X8 jest 6x6 więc nie pasuje.Znowu nikt sie nie zgłosi

mgg
sobota, 16 czerwca 2018, 03:36

Budować i to szybko bo dobry sprzęcik

Danisz
sobota, 16 czerwca 2018, 03:04

Dlaczego 3 poprzednie postępowania zakończyły się niepowodzeniem?

Lekka Rączka
sobota, 16 czerwca 2018, 14:27

Za 100 mln pln kupią z 20 sztuk już opracowanych ale po co? Jak rozpiszą nowe postępowanie to za te 100 mln pln zaprojektują nowy, a następnie za 100 mln kolejny i jeszcze jeden. Fajnie....

Perun
sobota, 16 czerwca 2018, 13:12

Pewnie z tego samego powodu co wszystkie inne postępowania. Nie ma pieniędzy na zakupy więc na każdy przetarg przeznacza się o połowę za mało kasy niż to ma kosztować. A potem anuluje się przetarg mówiąc, że wszystkie oferty były dwukrotnie droższe niż zaplanowane środki.

kim1
sobota, 16 czerwca 2018, 23:57

To po co robić przetarg jak nie ma pieniędzy?

Bartek 1
niedziela, 17 czerwca 2018, 14:40

Po to żeby np. uaktualnić wymagania - świat nie stoi w miejscu i za kilka lat trzeba mieć coś nowego. Poza tym można dzięki temu lekko wycisnąć producenta, tak żeby maksymalnie zszedł z kosztów. A jak nie chce to nie ma kontraktu.

ZZZ
poniedziałek, 18 czerwca 2018, 14:35

Wymagania są uaktualniane w ramach dialogów technicznych i FAKów. Przetargi są po to, żeby coś kupić. Tylko czasem okazuje się, że oferty nie są zadowalające.

Yerba mat
sobota, 16 czerwca 2018, 23:46

Wymagania rosną a jak adresatem jest przemysł krajowy to na ogół posiadają nierealne do spełnia albo wręcz wykluczające się wymagania. Brak lobbystów i dużej kasy przekreśla programy i zamówienia.

kriss
piątek, 15 czerwca 2018, 16:57

Jest gotowy prototyp a tyle lat kombinują :)

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama