Kongsberg: jesteśmy gotowi budować okręty Vanguard w Polsce [WYWIAD]

4 maja 2021, 08:32
Zrzut ekranu 2021-05-4 o 10.15.05
Fot. Kongsberg
Reklama

Program z założenia obejmuje szerokie wykorzystanie produktów polskiego przemysłu zbrojeniowego oraz transfer technologii. Konserwacja w ciągu 40 lat cyklu życia okrętu będzie się odbywać w polskich stoczniach – mówi o propozycji okrętów Vanguard w programie Miecznik w rozmowie z Defence24.pl Arild Skoge, Manager Marketing & Business Development VANGUARD, Kongsberg.


Jakub Palowski: Kongsberg oferuje okręty typu Vanguard Polsce.
To relatywnie nowy typ jednostki nawodnej. Jakie są jego główne cechy?

Arild Skoge: Vanguard stanowi odzwierciedlenie nowego sposobu myślenia o Operacjach Morskich. Elastyczność i niezawodność w połączeniu z modułowością i orientacji na określone zadania zapewnia zasięg i zdolności nieosiągalne do tej pory w Marynarce Wojennej.

Okręt ma 90 metrów długości, a na pokładzie może zostać zaokrętowany średni śmigłowiec bądź Bezzałogowy System Powietrzny. W zakresie uzbrojenia, system zbudowano na okręcie bazowym Vanguard, wraz z pokładowymi, załogowymi i bezzałogowymi pojazdami - w domenach podwodnej, nawodnej i obrony powietrznej. Niektóre z kluczowych zdolności obejmuję pociski NSM, system obrony powietrznej NASAMS z szeroką gamą różnych efektorów, uzbrojenie artyleryjskie, zdalnie-sterowane moduły uzbrojenia, a także szeroki zakres sensorów m.in. podwodnych, śledzących sytuację nawodną, czy obserwujących przestrzeń powietrzną. Wszystkie te elementy zintegrowane zostały w jeden, nowoczesny system walki.

Projekt Vanguard połączył najlepsze ze sprawdzonych komercyjnych i wojskowych technologii w celu zwiększenia zdolności bojowych. Projekt korzysta z nowoczesnych technologii i rozwoju w dziedzinie operacji morskich, aby zwiększyć liczbę dostępnych okrętów, zmniejszając jednocześnie zapotrzebowanie na personel.

System Vanguard zapewnia zwiększone zdolności bojowe i najnowocześniejsze technologie, gotowe do tego by stać się częścią Marynarki Wojennej RP na najbliższe 40 lat. Nowoczesny Okrętowy System Walki stanowi zdolność nowej generacji dla platform morskich. Vanguard umożliwia bezpośrednią integrację z platformami powietrznymi takimi jak F-35, P-8 i nowy NATO AGS Global Hawk dla zwiększonej świadomości sytuacyjnej oraz ze środkami naziemnymi, takimi jak Patriot, Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy oraz NASAMS w systemie Narew w celu prowadzenia połączonego ognia. Wszystko to uczyni Polską Marynarkę Wojenną bardzo istotną w NATO jako flotę o najwyższych zdolnościach na Bałtyku, zaprojektowaną z myślą o dalszym wzmocnieniu z wykorzystaniem rozwoju technologii w przyszłości.

 

Koncepcja okrętów Vanguard jest oparta o wcześniejsze projekty cywilne. W jaki sposób jednostka tego typu jest w stanie sprostać wysokim wymogom Marynarki Wojennej, w tym w zakresie operowania w warunkach silnego zagrożenia?

Modułowa koncepcja okrętu Vanguard wspiera zdolności NATO, od działań polegających na dozorze morskim i ochronie sił własnych, po operacje o wyższym poziomie ryzyka, jak zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) czy działania obrony dostępu. Obejmuje to też nadzór nad przestrzenią powietrzną, obronę powietrzną, zdolność do wykonywania połączonych uderzeń precyzyjnych, czy też wsparcie operacji amfibijnych. Jednostkę z łatwością będzie można zintegrować w połączonych Okrętowych Grupach Zadaniowych na Bałtyku, czy na jakimkolwiek innym teatrze działań, na którym zdecyduje się ją rozmieścić Polska.

Vanguard spełnia komercyjne standardy w zakresie działań w najtrudniejszych warunkach klimatycznych, w połączeniu z koncepcją wykorzystania w działaniach wojskowych. Dodatkowo korzysta z bogatego doświadczenia w zakresie najlepszych praktyk w obszarze całego cyklu życia i konserwacji okrętu. Dzięki temu Vanguard pozwala na jak najlepsze wykorzystanie środków budżetowych na zaawansowane systemy sensorów i uzbrojenia, dając jednocześnie możliwie największą siłę ognia flocie na Morzu Bałtyckim.

image
Rys. Kongsberg

Vanguard zapewnia też o 30 proc. dłuższy czas operacyjnego wykorzystania systemu w stosunku do tradycyjnych okrętów. Jest to możliwe dzięki dobrze rozplanowanej konserwacji zapobiegawczej (ang. preventive maintenance), prowadzonej w oparciu o stan platformy i jej systemów, oraz ciągłej aktualizacji i ulepszania systemu walki. Celem jest utrzymanie okrętu jak najdłużej w morzu, tak by jednostka spędzała w porcie jak najmniej czasu.

 

W jakim stopniu okręty Vanguard wdrożono już we flotach na całym świecie?

Ponad 60 jednostek, podobnych do okrętów Vanguard, jest obecnie wykorzystywanych w działaniach morskich na całym świecie. Kongsberg dysponuje ponad 5 dekadami doświadczenia w domenie morskiej jako projektant okrętów nawodnych oraz jako integrator systemów dla okrętów podwodnych. Dostarczyliśmy już sprzęt dla ponad 40 tysięcy jednostek na całym świecie, z czego ponad 10 tysięcy to okręty wojskowe. Uzbrojenie dostarczane przez Kongsberg jest eksploatowane i używane operacyjnie w USA, a także wielu innych krajach.  

 

W jaki sposób okręty Vanguard mogą wesprzeć obronę powietrzną prowadzoną na morzu? W jakim stopniu wyposażenie wykorzystywane na okrętach jest zbliżone do tego, używanego w systemie NASAMS?

Vanguard to jednostka wyposażona w radar AESA wewnątrz masztu, zapewniający obserwację sytuacji w powietrzu. System obrony powietrznej na okrętach Vanguard korzysta z tego samego efektora co F-35 i NASAMS.  Kongsberg jest producentem systemu NASAMS, wybranego do tej pory przez 12 państw z całego świata. Dla jednostek Vanguard oferujemy system oparty o NASAMS, dostosowany jednak do platformy morskiej. NASAMS wykazał już zdolność integracji z szerokim zakresem sensorów i efektorów, na przykład pocisków naprowadzanych radarowo, na podczerwień, czy CLOS, z których wszystkie są dostępne dla okrętów Vanguard.

Jeśli Polska wybierze system NASAMS w programie Narew, pojawi się szereg unikalnych możliwości prowadzenia operacji połączonych, z wykorzystaniem platform w domenach morskiej, lądowej i powietrznej.


Co z okrętowym systemem walki?
Jaka będzie jego konfiguracja i jak można w tym obszarze wykorzystać doświadczenie koncernu Kongsberg?

System zarządzania walką - Kongsberg Combat Management System (CMS) to doskonalone od dekad rozwiązanie modułowe. Okręt Vanguard, zostanie wyposażony w wojskowe Bojowe Centrum Informacji (CIC), wraz ze stanowiskiem planowania opartym na dużym ekranem ściennym wraz ze stanowiskami operatorskimi. Interfejs dla operatorów będzie można łatwo dostosować do wykonywanych zadań, zaś system będzie wspierał działanie wszystkich modułów zadaniowych wybranych przez użytkownika.

Kongsberg przez lata zintegrował ze swoim rozwiązaniem więcej sensorów i systemów uzbrojenia dostarczanych przez firmy trzecie, niż większość dostawców z większych państw. Integracja systemów to nasza specjalność. Korzystamy z metod i narzędzi sprawdzonych w ramach dostawy wielu systemów, dzięki czemu możliwe jest zintegrowanie wyposażenia preferowanego przez klienta wyposażenie. Dostawa  dostawy odbywają się na czas, w 3 lata po podpisaniu umowy, i co obejmuje w pełni zintegrowany Okrętowy System Walki, w tym sensory i uzbrojenie.

 

Na czym polega oferta przemysłowa Kongsberga? W jakim stopniu polskie stocznie będą zaangażowane w produkcję okrętu?

Kluczową zaletą naszej propozycji jest fakt, że okręt Vanguard w całości zostanie zbudowany w Polsce, przez polski przemysł. Program z założenia obejmuje szerokie wykorzystanie produktów polskiego przemysłu zbrojeniowego oraz transfer technologii. Konserwacja w ciągu 40 lat cyklu życia okrętu będzie się odbywać w polskich stoczniach. To zapewni miejsca pracy dla kolejnego, dziś dorastającego, pokolenia. Myślę, że Kongsberg pokazał jak poważnie traktuje zobowiązania z zakresu offsetu i transfer technologii wobec Polski w ramach kontraktu pozyskania systemu NSM.

Kolejną znaczącą zaletą, w stosunku do innych ofert, jest fakt, że możemy dostarczyć przynajmniej sześć w pełni wyposażonych jednostek Vanguard w ramach budżetu, z czego pierwsza zostałaby przekazana już trzy lata po podpisaniu kontraktu.

 

Wyjdźmy nieco poza same okręty Miecznik. W jakich obszarach mogłaby zostać poszerzona współpraca z Polską, także z myślą o rynkach trzecich, jeśli Warszawa wybierze projekt Vanguard?

Kongsberg dokonuje w Polsce znaczących zakupów w ramach naszego globalnego łańcucha dostaw, szeroko współpracujemy również z polskimi uczelniami wyższymi, motywując młodych ludzi do wybierania kierunków ścisłych i edukując kolejne pokolenie inżynierów. Bliska współpraca norweskich i polskich stoczni sprawia, że budowa okrętów w Polsce to dla nas część codziennej działalności.

Otwarta sieciocentryczna struktura systemu, elastyczność i modułowa budowa tworzą środowisko sprzyjające integracji rozwiązań narodowych proponowanych przez polski przemysł obronny, jak na przykład morskie radary obserwacyjne czy radary dozoru przestrzeni powietrznej. W Norwegii cały czas prowadzone są badania w zakresie nowych zdolności nawodnych. Nowe okręty dla Norwegii stworzą również dodatkowe miejsca pracy w Polsce, a także pozwolą na zacieśnienie współpracy między naszymi państwami.

 

Chciałbym również zapytać o pociski NSM. Są już wykorzystywane w Polsce, Norwegia natomiast informowała o podjęciu współpracy z Niemcami nad nowym wariantem. W jakim zakresie przewidywany jest rozwój pocisków NSM, również w kontekście wymagań polskiej Marynarki Wojennej?

Norwegia i Niemcy podpisały umowę Program Arrangement (PA) w zakresie wspólnego pozyskania pocisków NSM BL1A dla marynarek wojennych obu państw w listopadzie 2017 roku. NSM BL1A to zmodernizowany wariant NSM, przede wszystkim o zwiększonym zasięgu. NSM BL1A pozyskała także US Navy. Dostawy trwają, a pociski zostały już zamontowane na jednostkach LCS. NSM BL1A na okrętach Vanguard stanowi uzbrojenie precyzyjne dalekiego zasięgu, zapewniając zdolności uderzeniowe.

Podsumowując, system Vanguard może stać się atrakcyjnym rozwiązaniem dla MW RP i dla programu Miecznik, zwiększając także obszar działania i sprawność operacyjną bez jakichkolwiek kompromisów w ramach zdolności. Wraz z polską stocznią jesteśmy gotowi budować jednostki Vanguard w Polsce, w ramach naszej codziennej działalności. Modułowa budowa systemu Vanguard zapewni Marynarce Wojennej RP elastyczność i umożliwi sprostanie wyzwaniom obecnym, jak i tym, które mają się dopiero pojawić. Dostarczymy więcej takich, najnowocześniejszych technologicznie, jednostek.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 101
Reklama
facetoface
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:22

Podczas Balt Military Expo 2021toczyła się dyskusja dotycząca wyboru fregat ale też dokończenia dozbrojenia Ślązaka. Prace są ponoć na ukończeniu/

Ciemny Lud
środa, 5 maja 2021, 21:25

6 x Tuo Chiang zamiast 3 x wielka fregata

Fajne
środa, 5 maja 2021, 20:31

Bierzemy najlepiej z 6

easyrider
środa, 5 maja 2021, 18:43

Weźmy inżynierów, dajmy im zlecenie żeby skopiowali okręt i róbmy sami. To jest wykonalne.

123 abc
czwartek, 6 maja 2021, 16:22

Tak, model w kartonie jest wykonalny. Nawet da się zrobić formę do wtryskarki do modelu plastikowego :)

easyrider
piątek, 7 maja 2021, 10:25

Gdyby wszyscy myśleli tymi kategoriami, to niczego by nie budowano samodzielnie, bo po co? Trudne i ktoś już to produkuje.

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 17:57

Jestem bardzo ZA.

Gar
środa, 5 maja 2021, 16:39

To jest tylko oferta na pokaz. Po to by zaprezentować Vanguard’a na przyszłość. Coś co będzie do rozważenia po mieczniku. Taka Polska długoletnia faza analityczno-koncepcyjna. Po mieczniku będą jeszcze prawdopodobnie próbowali skombinować jakieś OP wiec te patrolowce nie doczekają sie realizacji. A generalnie to rzeczywiście trochę kształt PSV. A te moduły zadaniowe też trzeba gdzieś trzymać i chronić. Na czas pokoju to jeszcze ok, na czas W tak średnio. Jako jednostka pomocnicza to ok. Szkoda ze nie biorą w tym udziału ludzie z MMC np 133 lub 221. Jak juz wywalać pieniądze to na coś ładnego.

neo
środa, 5 maja 2021, 15:33

Ta makieta wygląda jak wypasiony holownik na sterydach. Nie wiem jaki ten statek ma możliwości stealth ale jego pękata sylwetka chyba raczej nie pomaga.

Krist
środa, 5 maja 2021, 15:32

Ciekawa propozycja

swoj
środa, 5 maja 2021, 15:02

Chyba to nie ten okręt co koło bergen uderzył w tankowiec bo niby go nie widział!!!!!! A zlewał się z wybrzeżem bo tankowiec był za bardzo oświetlony kumacie

Perun Shogun
sobota, 8 maja 2021, 12:06

Nie. Tamto to fregata - KNM (HNoMS) Helge Ingstad. Vanguard jest rozwazany jako zastepca ze wzgledu na niskokosztowosc. My potrzebujemy 2-3 dozorowce oni dla samego bezpieczenstwa portow rurociagow i najblizszych wiez wiertniczych kilkanascie. Nie oznacza to rezygnacji z fregat - chca zwiekszyc swoje dozorowce do czegos takiego jak Vanguard czyli i tak powiekszyc swoje okrety a nie pomniejszyc.

TRZCINQ
środa, 5 maja 2021, 14:21

Ciekawa oferta

Marcin
środa, 5 maja 2021, 13:41

Ale pokraka.

Pjoter
środa, 5 maja 2021, 12:45

Bardzo podobnie wyglądają patrolowce 80m zamówione przez filipiny a nas powinno interesować coś na wzór Visby jak mało to żeby porządne były

Daro
środa, 5 maja 2021, 12:35

Pytanie tylko , czy My jestesmy gotowi.

Viktor
środa, 5 maja 2021, 12:33

Chamsuri 211 korea to 53 mln usd uzbrojony 76mm oto melara korea. rim 116 korea, kvls korea Piękny

Maciek
środa, 5 maja 2021, 11:31

Koncept znacznie lepiej przystający do naszych potrzeb niż bezsensowne fregaty

kaktus
środa, 5 maja 2021, 11:13

Czy to bliźniacza jednostka tej którą staranował tankowiec i poszła na dni jak puszka sardynek? Tak się tylko pytam.

Hiszpańska Inkwizycja
środa, 5 maja 2021, 10:47

Ktoś znalazł głębokość zanurzenia tegoż? Brak danych w internecie, albo moje przeoczenie. Interesuje mnie, czy taka "patrolówka" ma możliwość przepłynąć Mierzeją Wiślaną. Sądząc po stosunkowo niewielkich wymiarach, było by to prawdopodobne... Swoją drogą, ciekawa koncepcja. Ja już dałbym sobie spokój z naszymi nieudolnymi próbami zwodowania czegokolwiek. Mierzi mnie już ślimacze tempo i mizerny efekt przy olbrzymich kosztach.

JB
środa, 5 maja 2021, 09:36

"szerokie wykorzystanie produktów polskiego przemysłu zbrojeniowego" Jakie to polskie produkty nadają się na nowoczesną fregatę? Farmazony dyskwalifikujące oferenta. Nie ma pojęcia o czym mówi.

dropik
czwartek, 6 maja 2021, 13:06

druty zbrojone i blachy pancerne :P

MateuszS
środa, 5 maja 2021, 17:37

Tryton, może komunikacja wewnetezna i spawanie kadłuba:) ale ich okręt to rsczej korweta

Meska
środa, 5 maja 2021, 11:55

Choćby elektronika, radary, sensory, rakiety Piorun itd.

Alex
środa, 5 maja 2021, 01:17

Na Czaplę się może nadaje. Ale pewnie ta korweta jest w cenie fregaty.

czwartek, 6 maja 2021, 11:16

Patrolowe motorówki(MOR) to może zrobić chociażby Remontowa i wyjdzie 2x taniej.

Pan Grzegorz
środa, 5 maja 2021, 16:17

Trafnie to ująłeś. A właściwie trafnie zdefiniowałeś największe zagrożenie płynące z takiego programu. Już to przerabialiśmy przy Gawronie (czyli nie zakładaliśmy, że okręt będzie tyle kosztował przy takiej wielkości). Za 300-350 mln Euro (po obecnym kursie) wraz z modułami było by dla Czapli jak najbardziej ok. Zaleta tego okrętu to otwarta architektura, zarówno systemów jak i samego okrętu. Przy niedużej wielkości, można sporo wyciągnąć (np. opcjonalny hangar dla AW101, jak widać na renderach).

Viktor
środa, 5 maja 2021, 16:03

52 mln usd tyle kosztuje chamsuri 211 z Korei full wypas

abra kadabra
środa, 5 maja 2021, 00:13

Ta propozycja świadczy o tym jak nas postrzegają. To wygląda bardo niepoważnie, nie przystaje do naszych planów pozyskania okrętów dla MW.

Wojtek36
wtorek, 4 maja 2021, 22:29

Około 1997 jak miałem 12 lat to mówiliśmy z bratem o przyszłości, że w 2020 to w Polsce będą nawet okręty podwodne.

Pol
wtorek, 4 maja 2021, 20:21

Znając podejscie Błaszczaka do MW kupi używany złom z USA lub Niemiec

Roman
wtorek, 4 maja 2021, 19:59

bardzo ładna wprost futurystyczna makieta tego Vanguarda wygląda jak jakiś wypasiony model pełnomorskiego jachtu dla rosyjskiego oligarchy lub arabskiego szejka naftowego

Korpomuł
środa, 5 maja 2021, 21:45

To samo pomyślałem. Ciekawe czy jest stanowisko bojowego jacuzzi? Nowoczesny krajowy system bojowy - SBJ :P

rezerwa 77r.
wtorek, 4 maja 2021, 19:50

BARDZO CIEKAWA OFERTA , WSZAK JUŻ MAMY ICH WYROBY

Wnuk Błochina
sobota, 8 maja 2021, 08:39

Kolega rezerwa 77 jako wielki przyjaciel Rosji, bardzo by chciał żeby Polska kupiła coś takiego

KrzysiekS
wtorek, 4 maja 2021, 19:10

Żarcik?

bropata
wtorek, 4 maja 2021, 19:01

Cudactwo.

ddd
wtorek, 4 maja 2021, 16:56

Nie widzi mi się... Dobre jako łajba patrolowa ale nie Okręt Wojenny. Tylko fregaty rakietowe mają sens i okręty podwodne z uzbrojonymi głowicami nuklearnymi i to najlepiej gdyby stacjonowały gdzieś na nabrzeżach innego kraju z dala od zasięgu rakiet z Kaliningradu.

Pan Grzegorz
środa, 5 maja 2021, 16:19

Czyli wedle Twojego toku rozumowania PMW nie ma sensu i nie będzie mieć ;)

anakonda
wtorek, 4 maja 2021, 20:29

długość tego czegoś jak inaszego Ślązaka odpowiada możliwościom wpłyniecia do Elbląga !!

Pl
wtorek, 4 maja 2021, 20:22

A zrozumiałeś co czytałeś i co to jest system modułowy?

Sternik
wtorek, 4 maja 2021, 16:13

Miecznik NIE JEST odpowiedzią na potrzeby polskiej obronności tylko życzeniem strony amerykańskiej. Wobec tego powinni nam podrzucić ze 3 LCS-y i byłoby po sprawie.

Meska
środa, 5 maja 2021, 11:57

W jaki sposób Miecznik nie jest potrzebny polskiej obronności? Rozwiniesz swoją kontrowersyjna wypowiedź?

Big Jim
wtorek, 4 maja 2021, 23:47

Dokładnie tak, ale pamiętać należy, że wstępując do NATO wzięliśmy na siebie zobowiązanie wystawienia okrętów eskorty dla ewentualnych konwojów oceanicznych... Stąd właśnie wynika "potrzeba" zakupu fregat, bo korwety do takich celów się nie sprawdzą.

JB
środa, 5 maja 2021, 10:37

O czym Ty bzdurzysz? Jakie zobowiązanie? Nie masz pojęcia i zmyślasz - przy wstępowaniu do NATO nic takiego nie deklarowaliśmy i nikt takich deklaracji nie wymagał/nie oczekiwał. Okręty do stałych zespołów deklaruje się z wyprzedzeniem bodajże 5-letnim, a okręty na "W" to już zupełnie inna bajka. Więc nie zmyślaj.

rydwan
wtorek, 4 maja 2021, 20:26

tak a nasze zdolności budowy okrętów jak i wiecej miejsc pracy to uj bo sternik sobie wymyslił ze maja nam dac i już !!! Skad sie biorą takie żebraki ja sie pytam ?

kmdr
wtorek, 4 maja 2021, 15:27

Ta łupinka to na Jezioro Śniardwy czy Wigry?

czwartek, 6 maja 2021, 11:19

Flotę Wiślaną i zalew we Włocławku.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 5 maja 2021, 07:31

Patrz na wyporność. Ta łupinka jest na Morze Północne na przykład.

Polak
wtorek, 4 maja 2021, 20:15

Ta " łupinka " zatopi każdy ruski okręt w jej zasięgu :P

kmdr
środa, 5 maja 2021, 14:30

Chyba śmiechem. To patrolowiec. Włosi niech sobie kupią jako wozidełko dla uchodźców.

123 abc
wtorek, 4 maja 2021, 15:25

Wygląda na korwetę. 5 sztuk możnaby zbudować i zakupić, plus dwie fregaty zamiast trzech.

QUETZ
sobota, 8 maja 2021, 08:49

Korwete? Z zaloga 16-20 osob /tylu podaje producent/ jaki mozliwosci mialby reprezentowac? Reklamowany jest jako wielizadaniowa jednostka mogaca pelnic role przeciwminowa, zop, op... Zastanawia mnie tylko gdzie pomiesciloby sie te cale uzbrojenie - dzialo 57 mm lub wieksze, pocuski przeciwokretowe, wt zop, pocuski opl, zestaw obrony bardzo krotkiego zasiegu,. Jakim cudem 16 - 20 osob daloby rade obsluzyc to. I istotna kwestia ile taka jednostka moglany spedzic na morzu bez zawijania do bazy? I ostatnia sprawa, do tej pory nie powstal ani jeden taki okret, a wizualuzacja jest przedstawiana jako projekt koncepcyjny.

Namiestnik Nowosilcow
wtorek, 4 maja 2021, 14:51

Polska MW powinna być uzbrojona wyłącznie w aparaty latające, załogowe lub nie, oraz pomocnicze jednostki pływające.

codybancks
wtorek, 4 maja 2021, 19:28

Ty powinieneś dostać order i medal im.Tomasza Siemoniaka, wybitne znawcy Tablic Mendelejewa i lampki-mikrofonu !!

tłokfm
środa, 5 maja 2021, 18:33

Doskonale!:)

zeneq
wtorek, 4 maja 2021, 14:25

"Jeśli Polska wybierze system NASAMS w programie Narew"... Czyli to propozycja połączona z promocją. Apetyty rosną...

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 17:58

A czemu nie. Podobna szansa byla kiedyś a konkretnie chodzi o firme SaaB

10
wtorek, 4 maja 2021, 14:18

Wygląda jak kuter rybacki a nie fregata. Do propozycji Babcock się nie umywa.

z branży
wtorek, 4 maja 2021, 14:04

Dziwy i cuda! Po najbardziej bojowym kontenerowcu świata (Arrowhead 140 Babcocka) do konkurencji o polskie zamówienie staje najbardziej bojowy PSV świata od Kongsberga! A tak na poważnie, nie zazdroszczę roboty panu Arildowi, pewnie ma obowiązek promować nowy produkt (skądinąd niezły dla sił morskich biedniejszych państw, które nie planują konfliktów z równorzędnymi przeciwnikami) nawet jeśli nie pasuje on nic a nic do przetargu na Miecznika (o ile jakikolwiek przetarg będzie miał miejsce).

kolo
wtorek, 4 maja 2021, 13:24

Wygląda raczej jak statek do obsługi wież wiertniczych.

vailore
wtorek, 4 maja 2021, 16:45

Sprawa najważniejsza, (o ile coś z tego by wyszło, w co nie wierzę, bo przecież stępka leży w Szczecinie, a to znak, jak będzie wyglądał w najbliższym czasie nasza flota), żeby w takie przedsięwzięcia swoje paluchy pchała jakakolwiek spółka skarbu państwa. To by oznaczało wszystko, co najgorsze w takim biznesie: niepanowanie nad kosztami, nieterminowość, niefachowość i zarządzanie przez związki zawodowe.

owidio
wtorek, 4 maja 2021, 16:37

Niektórzy wyglądają na inteligentnych, ale jak coś napiszą, to czar pryska.

jaan
wtorek, 4 maja 2021, 13:22

90m długości. Czyli nadal możliwości skrycia w portach cywilnych pozostają podobne jak dla fregat. Dochodzi tylko port w Kołobrzegu.

Ciemny Lud
czwartek, 6 maja 2021, 06:07

Pełna zgoda. Zwolennicy fregat zakładają chyba, że okręt do portu wejść nie musi. A prawda jest taka, że w wypadku konfliktu fregatom pozostanie wykonać plan Pekin. Jak w 39r. I dokładnie z tych samych powodów.

mick8791
wtorek, 4 maja 2021, 15:25

Tak z ciekawości - jak jakikolwiek okręt lub statek ma się niby "skryć" w porcie? Stanie się tam niewidzialny czy co? Mistrzu - kieszenie okrętu w porcie to dla jednostki tylko i wyłącznie zagrożenie, bo jest tam poniekąd bezbronny, a już na pewno nie manewrowy. Okręt jest najbezpieczniejszy i przy okazji najgroźniejszy na morzu!

Aster
wtorek, 4 maja 2021, 13:18

Ok nam by sie przydalo to 3 Fregaty Miecznik i 4 Korwety najlepiej wzorowane na Visby.

Gustlik
wtorek, 4 maja 2021, 16:10

Nam to by się przydała technologia produkcji rakiet wszelakiego rodzaju i licencja na nowy czołg. Poza tym postawiłbym na rozwój bardziej perspektywicznych dziedzin jak fabryki silników do ciężarówek i czołgów. Bez nowych okrętów się spokojnie obejdziemy mając wzmocniona MJR. Rosjanie doskonale o tym wiedzą.

Ryszard 56
wtorek, 4 maja 2021, 13:06

Niech najpierw Slazaka dokoncza i dozbroja

xXx
wtorek, 4 maja 2021, 17:34

No właśnie. Co jak co, ale jakieś kompetencje przy budowie Ślązaka vel Gawron zdobyto przez te 18 lat. Wypadałoby wreszcie zrobić coś od początku do końca. Czyżby MEKO A-100 były tak kiepskie, że nie ma sensu dalej brnąć w ten projekt? Wydaje się, że chyba nie. Może warto by po fregatach wrócić do tego pomysłu.

bezprawie i bezkarność
wtorek, 4 maja 2021, 13:01

Następny chętny wydoić polińskie społeczeństwo, piękne bajki o offsetach już słyszeliśmy i transferze technologii słyszeliśmy.

Tomasz34
wtorek, 4 maja 2021, 16:23

Nie ma takiego społeczeństwa jak "polińskie". Jak dojdzie do podpisania umowy i jej realizacji, to zobaczymy ile z offsetu i transferu technologii udało się zrealizować.

kmdr
środa, 5 maja 2021, 14:32

Calutkie zero. Przy tej krypie to Ślązak wygląda na postrach mórz i oceanów.

kmdr
wtorek, 4 maja 2021, 15:32

100/100

rozczochrany
wtorek, 4 maja 2021, 13:00

Tak według nich wygląda fregata na pełnospektaklową wojnę? Przecież to patrolowiec. Poza tym okręty powinny zostać wybudowane w polskich stoczniach.

Lord Godar
wtorek, 4 maja 2021, 15:07

To coś to się może nadaje do patrolowania akwenów morskich jakiegoś wyspiarskiego państwa jak Filipiny czy Indonezja , a nie do roli fregaty na Bałtyk gdzie pływają ruskie matrosy . Przecież to zakrawa na żart taka propozycja ...

Piotr
wtorek, 4 maja 2021, 20:22

Ruskie złomy to żaden przeciwnik...

Lord Godar
środa, 5 maja 2021, 15:16

Dla naszej MW , która praktycznie nie ma ani jednego nowoczesnego i dobrze uzbrojonego okrętu , to bardzo groźny przeciwnik .

TTTT
wtorek, 4 maja 2021, 12:24

A Polska się spyta amerycy czy mają tam jakieś statki na wysypisku by nam odsprzedać za niebotyczne kwoty ....

Tomasz34
wtorek, 4 maja 2021, 16:25

Polska chce nowe a nie używane.

Monkey
wtorek, 4 maja 2021, 14:36

@TTTT: Mają, i to nawet w służbie. To LCS typów Freedom i Independence. Szumnie brzmiące nazwy, ale produkt to gniot. A zwłaszcza Independence. I tutaj się zastanawiam, jak dużo Kongsberg chce zaczerpnąć technologii z rynku cywilnego. Bo to właśnie one w znacznej mierze załatwiły program Littoral Combat Ship. I jeszcze jedno. Każdy z większych oferentów będzie sobie ostrzył ząbki przy okazji programu Miecznik na program Narew. Co akurat powinno przynieść korzyści naszym siłom zbrojnym.

facetoface
wtorek, 4 maja 2021, 11:57

Raczej dyskwalifikuję Vangurda do Miecznika. Nie da się go określić jako typowej fregaty. Okręt przypomina morską jednostkę patrolową eksploatowaną przez straż wybrzeża. Ale to szczegół może jest miejsce dla NSM ale nie widzę w nim miejsca przykładowo dla CAMM.Owszem okręt zabiera też łodzie motorowe i ma duże lądowisko dla 11-tonowego śmigła. Może jako jednostka pomocnicza, dla mnie to liderami są Babcock i włoski PPA. Ze wskazaniem na Arrowhead 140, 9000 mil zasięgu to rzadkośc w tej klasie.

Kalmir
wtorek, 4 maja 2021, 14:33

A te fregaty mają bronić polskiego wybrzeża, czy tonąć za amerykańskie interesy na Pacyfiku?

facetoface
wtorek, 4 maja 2021, 18:35

Tak za Rodinu!

SirAdi
wtorek, 4 maja 2021, 11:44

Na korwete w sam raz (o ile taki program wróci). Ale na podjetą ostatnio decyzję o budowie 3 Fregat za mały...

kmdr
wtorek, 4 maja 2021, 15:34

Na korwetę ? To bida patrolowiec. I to więcej bida niż patrolowiec.

Marcin
wtorek, 4 maja 2021, 11:33

Nasza władza prawicowa z alergią na Niemców (ale euro im odpowiada ) raczej nie skorzysta nawet gdyby za darmo dawali Głupota albo celowe działanie ? Prędko nie dowiemy sie tego

Nikt
wtorek, 4 maja 2021, 18:28

Przecież to nie jest opcja niemiecka, a norweska

xXx
wtorek, 4 maja 2021, 17:19

Masz jeszcze jakieś wątpliwości co do swoich rozważań?

Patry
wtorek, 4 maja 2021, 15:20

a po... to niby co ... uważają się za prawicę a są opcją skrajnie niemiecką ... która słuchała się naszych z. sąsiadów z wychodzeniem przed szereg ... a pis tak samo słucha się sojusznika zza oceanu i b. wschodu i zaopatruje w sprzęt z półki bez kompensat przemysłowych i transferu technologii ... - taki mamy klimat ....

wtorek, 4 maja 2021, 14:15

Raczej pragmatyzm. Niemcy jeszcze nikomu nic za darmo nie dali...

Niuniu
wtorek, 4 maja 2021, 20:28

Izraelowi dają.

10
wtorek, 4 maja 2021, 14:13

Lepsza prawicowa niż lewicowa . A jak kolega tak kocha Niemcy to droga wolna...

realizm
wtorek, 4 maja 2021, 10:59

Ta oferta Norwegów wygląda bardzo dobrze pod każdym względem: od czysto wojskowego, przez aspekty ekonomiczne i high-tech, po politykę. Norwegia to kraj nam tradycyjnie przyjazny, warto z nimi kooperować w każdej dziedzinie. Trzeba będzie szybko czymś bronić na morzu dostarczanego przez Baltic Pipe gazu, a i pewnie dywersyfikacyjnych dostaw norweskiej ropy. Ale tu jest też po prostu podana naprawdę dobra oferta na szybkie wejście polskiej MW na zupełnie nowy poziom zdolności. Na moje oko to jest bardzo poważna, partnerska oferta Norwegów wobec nas.

Nikt
wtorek, 4 maja 2021, 18:29

Vanguard to jakiś śmieszny żart w Mieczniku. Zdecydowanie za mały i za słabo uzbrojony

Perun Shogun
wtorek, 4 maja 2021, 18:23

Przychylam sie do wypowiedzi z jednym zastrzezeniem. I to powaznym. Nam potrzebne sa na teraz DWIE FREGATY. Te malutkie patrolowce maja miejsce w naszej MW w ilosci podobnej jak OP, przy czym mamy juz Kaszuba wiec tylko dwa. Czy to dalej bedzie zachecajace dla Kongsberga? Nasze bezwzgledne potrzeby to 3 OP, 2 fregaty, 2 patrolowce i 2 korwety z podzialem zadan - i to tylko dzieki temu, ze mamy NJR. Poza kormoranami reszta tralowcow i kutrow rakietowych do kosza - chyba zeby zostawic do jakichs szkolen i wspomagania patrolii. Na czas wojny i tak caly ten sprzed zostanie odparowany bo jest go po prostu za malo. Niemniej rezygnacja z niego dzis to bylby duzy blad.

montechristto
wtorek, 4 maja 2021, 17:02

Oferta faktycznie ciekawa, gdyby nasi decydenci chcieli myśleć o korwetach. Chociaż ten model jest deczko za mały na wyposażenie okrętu do zadań, o których myśli "góra". Dlatego cisną na fregaty, zresztą sami amerykanie do tego nas popychali. Ogólnie reasumując współpraca z Norwegią czy Szwecją powinna być dla Polski naprawdę ważna. Ale jeśli "góra" chciałaby podejść do tematu poważnie i zamiast 3 okrętów klasy fregaty, ktoś by rozważył możliwość za właściwie te same środki budowy 5 a może i + 1okrętów klasy korweta, to warto by się pochylić nad projektem korwet "Al Zubarah" dla Kataru, bardzo ciekawe okręty, które także mogły by korzystać z portu w Kołobrzegu. Silnie uzbrojone i niewiele mniejsze zdolności od fregaty. Zdroworosądkowo zamiast 3 okrętów mielibyśmy 5, a to już wiele zmienia.

Perun Shogun
wtorek, 4 maja 2021, 20:32

To co napisales to prawda gdybysmy trzymali sie tylku Baltyku - stad byl pomysl na 6+1 MEKO 100 zaniechane przez SLD i PiS i po macoszemu potraktowane prze PO - dlatego Slazak jest jaki jest. Na Baltyk potrzebujemy 3 OP i 2 - 4 korwety/patrolowce ale mamy interesy nie tylko na baltyku a nasze expedycyjnosc nie jest tylko na pokaz jest konkretna wartoscia - zwlaszcza jezeli chodzi o Zatoke Perska i Ameryke Poludniowa - to zmusza nas do posiadania co najmniej 2 fregat a ja one zostana skonfigurowane to to najlepiej wiedza sztaby (nie MON oczywiscie). Dlatego Babcock jest faworytem i pewnie zostanie wybrany.

00101
środa, 5 maja 2021, 12:17

Jakie my mamy interesy w Ameryce Południowej

Perun Shogun
czwartek, 6 maja 2021, 22:52

z sama Brazylia mamy obrot 6,5 mld dolarow. I to nie tylko banany od nich ale nasze nawozy do nich, calkiem sporo handlu z Chile i Peru - miedz boksyty i nasza bron. dla porownania bilans z USA to 16 Francja 20 UK 20 z Krajami WNP 15 Kanada 2 a Chinami deficyt 30 mld a koszt transportu wzrosl o prawie 30% i zaczyna sie oplacac sprowadzac towary Ameryki Lacinskiej i to mimo cel. Pelna informacaj w rocznikach statystycznych z podzialem na towary. Tam tez jest dowod jaka wartosc ma dla nas fregata.

Dr House
wtorek, 4 maja 2021, 10:58

A co to ? Jakiś duży jacht przerobiony na a la'fregatę.

Tweets Defence24