Kolumbia: ponad miliard na nowe myśliwce

28 lipca 2019, 11:37
colombian-kfir-red-flag 2
Kolumbijskie Kfiry i samolot tankowania powietrznego KC-767. Fot. Colombian Air Force

Dowództwo sił powietrznych Kolumbii ujawniło ile pieniędzy chce wydać na nowe myśliwce, które zastąpiłyby używane obecnie samoloty Kfir. Do wiadomości publicznej podano również też kto stara się o kontrakt w tym kraju.

Kolumbia jest obecnie użytkownikiem około 20 myśliwców Kfir produkcji izraelskiej. Są to maszyny jednosilnikowe i relatywnie tanie w utrzymaniu. Bogota chce najwyraźniej pozyskać konstrukcje podobnej klasy. Wśród rozważanych przez nią maszyn znajdują się dwie jednosilnikowe: JAS 39E/F Gripen (prawdopodobnie produkowane w Brazylii) i F-16 Block 70 oraz jeden samolot dwusilnikowy: Eurofighter Typhoon należący do trzeciej (najnowszej) transzy produkcyjnej, oferowany za pośrednictwem Hiszpanii. W kontekście kolumbijskiego zakupu mówiło się także o ofercie rosyjskiej, która początkowo miała dotyczyć myśliwców MiG-29, a obecnie „innego samolotu” (pozostaje MiG-35 lub coś z rodziny Su-27/Su-30). Z ofertą Kfir Next Generation wystąpiły także Israel Aerospace Industries.

Kolumbijczycy chcę pozyskać samoloty fabrycznie nowe i dysponujące sporymi możliwościami prowadzenia walki. Presja może wynikać z sąsiedztwa niestabilnej Wenezueli, która w ubiegłej dekadzie doprowadziła do zmiany układu sił w regionie poprzez zakup 24 potężnych, jak na tamtą część świata, samolotów Su-30MK2.

Kolumbijczycy prowadzą analizy na temat znalezienia następcy dla Kfirów od czterech lat i chcieliby wejść w posiadanie 15 samolotów, czyli wyposażenia dla jednej eskadry bojowej. Na zakup wydać planują co najmniej miliard USD, co sprawia że przedsięwzięcie jest jak najbardziej realne. Zakup, pomimo problemów finansowych kraju, ma duże poparcie polityczne, m.in. prezydenta Ivana Duque. Obecnie piłeczka jest po stronie sił powietrznych Kolumbii, które mają zarekomendować preferowane konstrukcje. Ostatecznego wyboru dokonają politycy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
klawiatura
niedziela, 28 lipca 2019, 22:47

albo kupią z usa albo sankcje za popieranie wrogów ameryki czy jak to sie tam nazywa i tyle w temacie

Paco
niedziela, 28 lipca 2019, 21:35

ciekawy jestem czy w Kolumbijskiej prasie piszą że Polska kupi F-35 , albo wyremontują T-72 ...

KOSA
niedziela, 28 lipca 2019, 19:52

Niech odkupią od nas Mig 29. Nawet w barterze. KOSA.

Monster
poniedziałek, 29 lipca 2019, 12:07

"Kolumbijczycy chcą pozyskać samoloty fabrycznie nowe i dysponujące sporymi możliwościami prowadzenia walki" no nasze nie są zbytnio nowe.

Navigator
poniedziałek, 29 lipca 2019, 10:41

Su30Mk to nie jest nowa bryka na działce ale paliwo żerny samolocik nielubiacy ostrych kątów natarcia Przypominam ze kultura prowadzenia i obslugi rodem z Su22

Gracz
niedziela, 28 lipca 2019, 17:55

Panowie z L&M już wiedzą kto wygra.

Fanklub Daviena
niedziela, 28 lipca 2019, 17:14

Niech biorą JF-17!

Davien
poniedziałek, 29 lipca 2019, 11:54

A może twoja Rosja wezmie te chińskei przeróbki MiG-21:))

mobile aggresive
poniedziałek, 29 lipca 2019, 22:38

I kolejna glupota twa. JF-17 dla Kolumbii to nie jest zły pomysł zwłaszcza w najnowszej konfiguracji

Davien
wtorek, 30 lipca 2019, 12:10

Panie mobile może juz nie płacz jak zwykle. A JF-17 dla Kolumbii to akurat kiepski pomysł w porównaniu do reszty tego co jej oferują wiec głupoty sam wypisujesz ale funka musisz przecież wspierać:)

Evangelista
niedziela, 28 lipca 2019, 16:16

Jako regionalna potęga możemy im skytrucki zaproponować. Tylko niech się szybko zastanowiaja bo inne państwa już stoją w kolejce.

zeus89
poniedziałek, 29 lipca 2019, 10:54

Ale po to ta złośliwość? Skytrucki to dobre samoloty ale transportowe, desantowe. Nie potrzebują długiego pasa, a w razie potrzeby mogą praktycznie w szczerym polu lądować i startować.

bolek
poniedziałek, 29 lipca 2019, 21:47

Przecież jemu wcale nie o to chodziło.

Tomasz32
niedziela, 28 lipca 2019, 21:53

Skytrucki to bardzo dobre samoloty transportowe krótkiego startu. Jakby takich potrzebowali to czemu nie. My myśliwców nie produkujemy, ale jak widać rosyjskiej "myśli technicznej" Kolumbijczycy też nie chcą.

Zbigniew
niedziela, 28 lipca 2019, 15:23

Refleksje budzi fakt produkowania samolotów Jas Gripen przez Brazylię gdy Polska nie może się pochwalić obecnie żadnym swoim samolotem myśliwskim mimo naszych historycznych przewag z czasów II RP. Uważam za błąd fakt że Polska nie rozwijała współpracy przemysłu obronnego ze Szwecją i Norwegią.

Maciek
poniedziałek, 29 lipca 2019, 08:20

Jakie refleksje? Brazylia to potężna gospodarka i nie ma wrogów. A naszych rzekomych przewag z okresu ll RP jakoś nie widzę. Nie stworzyliśmy żadnego udanego samolotu, wszystkie silniki to były licencje, a przede wszystkim nie udało się stworzenie przemysłu. Przez to nie było produkcji wielkoseryjnej, a tylko taka się wtedy liczyła. W 1939r. kiedy zdano sobie sprawę, że tyłek mamy goły, zaczęły się paniczne zakupy za granicą. Nic z nich jak wiadomo nie wyszło. A jak bezsensownym projektem był P37 okazało się we wrześniu.

Boczek
poniedziałek, 29 lipca 2019, 07:49

"naszych historycznych przewag z czasów II RP". Konkretnie jakich?

tow. Zbigniew - wierny brat
poniedziałek, 29 lipca 2019, 00:19

Porównaj sobie potencjał Polski i Brazylii. Wystarczą podstawowe dane na poziomie rosyjskiej szkoły podstawowej.

Azaz
niedziela, 28 lipca 2019, 22:15

Historyczna przewaga z czasów II RP. Brzmi to pięknie, aż naiwnie.

Tweets Defence24