Kolejny rok czarterowania Embraerów przez MON? Trwają negocjacje

7 grudnia 2017, 13:49
Embraer 175
Fot. Björn Strey, Wikipedia, CC BY-SA 2.0

Jeszcze przez rok samoloty Embraer 175 należące do PLL LOT mogą wozić polskich VIP-ów. Inspektorat Uzbrojenia negocjuje przedłużenie umowy leasingu dwóch samolotów wykorzystywanych dotąd do lotów HEAD. Jest to związane z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550. 

"W celu zapewnienia ciągłości zabezpieczenia przewozu najważniejszych osób w państwie, konieczne jest udzielenia zamówienia na świadczenie usługi czarteru samolotów ze względu na trwający i nie zakończony jeszcze proces wdrażania do Sił Zbrojnych RP samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – dwóch samolotów Gulfstream oraz trzech samolotów Boeing B737-800/BBJ2. W 2018 r. Siły Zbrojne RP nie osiągną pełnej gotowości operacyjnej umożliwiającej realizację lotów o statusie HEAD, ze względu na proces doposażenia pozyskanych dwóch samolotów Gulfstream G550 w systemy IFF oraz trwające szkolenie pilotów na pozyskanym samolocie Boeing. Wstępną gotowość operacyjną samoloty osiągną w I połowie 2018 r., natomiast loty o statusie HEAD rozpoczną się w II połowie 2018 r" - czytamy w datowanym na 6 grudnia 2017 roku dokumencie dotyczącym trwającej od 1 grudnia procedury negocjacji bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu.

Czytaj też: Kownacki: Pierwsze loty HEAD nowych samolotów w przyszłym roku

Zgodnie z powyższym dokumentem MON chce zabezpieczyć transporty HEAD poprzez czarter dotychczas używanych maszyn przez kolejne 12 miesięcy od wygaśnięcia obecnej umowy. Obecnie obowiązująca umowa kończy się z dniem 31 grudnia 2017 roku. Przewozy HEAD realizowane przez należące do PLL LOT samoloty Embraer 175 były dotąd uzupełniane przez transportowe Airbusy C295M z Bazy Lotniczej w Krakowie. Zapotrzebowanie na Embraery będzie malało wraz z uzyskaniem przez pierwsze załogi Boeinga 737 oraz kolejne załogi G550 uprawnień do realizacji przewozów HEAD.

Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w bieżącym roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku. 

Czytaj też: Pierwszy B737 dla VIP-ów wylądował w Warszawie [FOTO]

Reklama
Tweets Defence24