Kolejny etap budowy ORP „Ślązak” zakończony. MON nie potwierdza opóźnień

4 listopada 2015, 15:13
Fot. M.Dura

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że budowa okrętu patrolowego ORP „Ślązak” przebiega zgodnie z harmonogramem. Stocznia Marynarki Wojennej nie potwierdza też występowania problemów technicznych.

Redakcja Defence24.pl otrzymała z kilku różnych źródeł informacje, według których oddanie okrętu patrolowego ORP „Ślązak” może być opóźnione nawet o 14 miesięcy. Poinformowano dodatkowo o wykryciu na tym okręcie kilku wcześniej nierozpoznanych problemów technicznych. Stwierdzono m.in. „przekoszenie linii wałów”, uszkodzenie przekładni i części wcześniej położonych linii kablowych oraz złe rozplanowanie rozstawienia systemów elektronicznych (miano dokonać tylko obrysu urządzeń na pokładzie bez uwzględnienia pochylenia burt).

Pogłoski stanowczo zdementowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Według rzecznika MON pułkownika Jacka Sońty: „budowa okrętu realizowana jest zgodnie z umową i przyjętym harmonogramem. W październiku zrealizowano kolejny etap budowy oraz dostarczono 100 % elementów Zintegrowanego Systemu Walki, który będzie sukcesywnie montowany. Zamontowane urządzenia (przekładnia i linia wałów) są pod ciągłą kontrolą producenta (podpisane umowy serwisowe) i Wykonawca tj. Stocznia Marynarki Wojennej SA nie potwierdza informacji o wspomnianych problemach technicznych”.

Według informacji otrzymanej ze strony Inspektoratu Uzbrojenia nie będzie też wzrostu kosztów budowy: „Nie planujemy wzrostu wartości umowy zawartej ze stocznią MW”.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
Tomasz Stelmach
środa, 4 listopada 2015, 20:10

Widzę, że konkurencja SMW robi czarny piar w mediach. Chodzi o nowe kontrakty na Czaple i Mieczniki. Plotki nawet jeśli nieprawdziwe to powtarzane będą robić swoje. Efekt będzie taki, że okręty nie powstaną w Polsce tylko za granicą. Zarobią zachodnie firmy, zagraniczni pracownicy a ich podatki pójdą do obcych państw. I o to chyba w tym chodzi.

dudek
środa, 4 listopada 2015, 22:54

No i bardzo dobrze. Może budowa przez zagraniczną stocznię z ogromnym doświadczeniem w budowie tego typu okretów spowoduję że powstana one w wszybkim tempie i bez zwłoki która generuje wielkie koszty. Może groźba giagntycznych kar w stosunku do zamawiającego za nieterminowe finasowanie inwestycji zmusi MON do przelewania pieniązków na czas i zgodnie z umową a nie budowe okrętów "bezkosztowo" jak to jeden z magików kierujących MONem okreslił. Nie wszystko co budowane w zachodnich stoczniach jest beeee ale kontrakt zagraniczny uniemożliwi zabieranie funduszy z MONu jak to juz wielokrotnie robiono no i budowa nie będzie trwała 150 lat.

123456
poniedziałek, 9 listopada 2015, 15:10

Coś jest na rzeczy. 1. W wiadomościach prasowych jest informacja, że wydokowanie związane jest z centracją linii wałów. 2. Na najnowszych fotografiach z wydokowania widać dospawane nowe blachy (chyba powiększenie pomieszczeń bo sprzęt nie wchodził). 3. O kablach wiedzą wszyscy w branży. 4. Co z przekładnią - nie wie nikt. Czy była obracana i w jaki sposób ręcznie ? Jak była sprzęglona z wałem i jest centracja wałów to może być różnie. 5. Kiedy pierwsze próby morskie ?

Osprey
środa, 4 listopada 2015, 19:42

A planują zakup przekroju okrętu?

Mietek
czwartek, 5 listopada 2015, 10:40

Oczywiście, będzie to przekrój pływający i mieszczący się do C-130 i z polskiej fabryki należącej do włoskiego właściciela. Głupie pytanie.

Moshe Schwantz
czwartek, 5 listopada 2015, 08:44

...nawet dwa - sekcja rufowa i dziobowa. A w tej chwili masz zwodowaną makietę okrętu, by nasze dzieci w ramach zajęć szkolnych wiedziały , jak wygląda okręt.

say69mat
czwartek, 5 listopada 2015, 07:35

Ja bym stawiał jedynie na przekroje i trenażery wyposażenia i uzbrojenia pokładowego. Wyobraź sobie minę specjalistów LM, na zamówienie naszego MON-u opiewające na przekrój i trenażer VLS Mk41!!! ... bezcenne ;)))

wtajemniczony
czwartek, 5 listopada 2015, 10:53

" ...budowa okrętu realizowana jest zgodnie z umową i przyjętym harmonogramem" - papier wszystko przyjmie. A Świstak .....

Piotr
czwartek, 5 listopada 2015, 20:13

Czy wiecie może czy MON podtrzymuje wymóg pływalności? Podobno mają z niego zrezygnować na rzecz opancerzenia:)))) chyba przyjmą wspólne stanowisko razem z BWP :)))

fwa
środa, 4 listopada 2015, 16:49

Miał być okręt jest motorówka , a opóźnienie yyyyyyyy 10 lat ? . W USA wybudowali by 2 lotniskowce .

Tomek
środa, 4 listopada 2015, 16:46

to jakas bzdura - kupic ze trzy Freedom LCS (littoral combat ship) i po temacie. W sam raz na Bałtyk.

NicRam
środa, 4 listopada 2015, 20:52

LCS? mam nadzieję, że wiesz ile palą na godzinę? No i ma nadzieję, że wiesz jak jest ich prawdziwa cena? Eeeee, chyba jednak nie wiesz.

janusz
środa, 4 listopada 2015, 18:58

Kupić 10 LCS i do tego lotniskowiec

OPFOR
środa, 4 listopada 2015, 17:35

Te niedozbrojone łupinki? I co śmiechem mamy rozbrajać przeciwników? Już lepiej kupić Ambassadory III.

Leo
środa, 4 listopada 2015, 17:24

Jak chcesz to kupuj, kto ci broni

123456
czwartek, 5 listopada 2015, 08:46

Czy okręt wyjdzie w grudniu na próby ? To będzie prawda o okręcie czy jest opóźniony czy nie. Czekamy na meldunek - okręt wyszedł za główki o własnych siłach. Poniekąd redakcja ma chyba bardzo dobre informacje. Ciekawe kto serwisuje przekładnię jak producenta już dawno nie ma, a przekładnia jest wyrobem unikatowym w ilości 1 szt. Czekamy na wyjście w morze.

chorąży
czwartek, 5 listopada 2015, 12:04

Zawsze można zatrudnić wioślarzy :) Kolejny "sukces". Dobrze, ze to tylko patrolowiec a nie korweta bo to byłaby już całkowita kompromitacja, albo by się ktoś postrzelił lub utopił.... . Miejmy nadzieję, ze to tylko plotka z tym "przekoszeniem" i przekładnią ....

igo
środa, 4 listopada 2015, 16:10

Ładna to nowa makieta okrętu.

scifer
środa, 4 listopada 2015, 16:09

Trzeba przyznać, ze pomimo ogromnego opóźnienia sylwetka nadal prezentuje się bardzo zgrabnie i nowocześnie. Szkoda ze tylko ma na chwilę obecną na takie słabe uzbrojenie . . .

chorąży
czwartek, 5 listopada 2015, 12:09

Cytując: " .... sylwetka nadal prezentuje się bardzo zgrabnie ..." dlatego doskonale nadaje się na pomnik, przynajmniej nie utonie i nie bedzie tzreba martwić sie o przekładnie :) A tak na serio to masz całkowita racje, szkoda, że nie ma "bliźniaków" i nie jest wyposażony/uzbrojony tak jak planowano .

ZSMW
środa, 4 listopada 2015, 16:07

HeHe ORP Półtusk ledwo zipie a dopiero co go zwodowali teraz będą wyposażać i wdrażać następne 15 lat a w międzyczasie będzie kilka remontów żeby łajba nie zatonęła!!!

asdasd
środa, 4 listopada 2015, 15:39

A ten system walki to do czego za przeproszeniem? Do sterowania ogniem 4 karabinów 12,7mm? Bo innego uzbrojenia to chyba nie będzie na tym okręcie... A powinno być, rakiety przeciwokrętowe, przeciwlotnicze krótkiego i średniego zasięgu, woda-ziemia no i jakiś Phalanx plus może wyrzutnie torped.

bender
środa, 4 listopada 2015, 21:33

Wydaje sie, ze od pewnego czasu wiadomo, ze patrolowiec bedzie korweta. Poprzedni artykul na wortalu byl o tym, ze wyciagnieto okret z wody, zeby zamontowac sonar :-)

Extern
środa, 4 listopada 2015, 17:10

Będzie działo na śródokręciu, i wyrzutnia Gromów, no i oczywiście te karabinki o których piszesz, co oczywiście nie zmienia faktu że nic to na wypadek W nie warte.

As
środa, 4 listopada 2015, 15:36

Trzeba było iść za ciosem i spawać kolejne kadłuby a nie szukać teraz projektu dla Miecznika i Czapli.

bolo
środa, 4 listopada 2015, 17:54

Gdyby te okręty miały tomahawki to byłby sens spawać kolejne. Ale ponieważ nie maja to dobrze sie stało, że zamiast serii Gwaronów mamy rakiety NSM na ciężarówkach. Z północno-wschodniej Polski moga one niszczyć cele w Kaliningradzie ale i na Białorusi.

panie Max może to winien pan zbadać?!
środa, 4 listopada 2015, 15:23

Ciekawe, komu tak bardzo zależy na robieniu wokół SMW tak ostrego czarnego PR-u?

TJ
czwartek, 5 listopada 2015, 09:44

Lobbystom Damena i DCNS. Maks bardzo dobtze o tym wie.

NicRam
środa, 4 listopada 2015, 21:02

Temu, kto chce, by kolejne polskie okręty, o ile będą, nie były oparte na wykupionej już licencji MEKO A100 :)

Hammer
środa, 4 listopada 2015, 23:32

Z takim tempem i zapałem to MW RP nie odbuduje się do końca XXI w. A skończy się na tym że Ślązak zostanie hydrografem;-)

Luke
czwartek, 5 listopada 2015, 15:10

Oby go dokoncyli, to i tak jest wstyd!

Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama