Kolejne rosyjskie lodołamacze atomowe

11 sierpnia 2019, 14:56
thumbnail_DSC_0550
Fot. Defence24.pl

Stocznia Bałtycka z Sankt Petersburga została zwycięzcą przetargu na budowę dwóch lodołamaczy atomowych proj. 22220, przeznaczonych do służby na rosyjskich akwenach arktycznych.

Oferta stoczni była jedyna. Wyceniono ją na ponad 100 mld rubl. Użytkownikiem oddanych do służby lodołamaczy będzie przedsiębiorstwo Atomflot. odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym.

Nowe lodołamacze, mające wejść do służby w 2024 i 2026 r, będą czwartą i piątą jednostką tego typu, zbudowaną przez Stocznię Bałtycką. Obecnie, w różnych fazach budowy, znajdują się trzy lodołamacze proj. 22220. Stępkę pod budowę pierwszego z nich - „Arktika” - położono 5 listopada 2011 r., statek zwodowano 16 czerwca 2016 r. a do służby ma wejść w maju przyszłego roku. Budowę pierwszej jednostki seryjnej „Sibir” rozpoczęto 26 maja 2015 r., zwodowano ją 22 września 2017 r., rozpoczęcie służby planowane jest na 2021 r. Z kolei stępkę lodołamacza „Urał” położono 25 lipca 2016 r., zwodowano go 25 maja 2019 r., a do służby ma wejść w roku 2022.

Lodołamacze proj. 22220 mają 33 540 t wyporności i wymiary 173,3x33x10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez okres 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

image
Fot. Defence24.pl
Reklama
Tweets Defence24