Kolejne mieleckie Black Hawki na Filipinach [FOTO]

10 czerwca 2021, 15:06
Zrzut ekranu 2021-06-10 o 15.45.22
Fot. SZ Filipin
Reklama

Należące do koncernu Lockheed Martin zakłady PZL Mielec przekazały kolejnych pięć śmigłowców S-70i Black Hawk dla Sił Powietrznych Filipin (PAF) do Clark Air Base. Zwiększa liczbę już dostarczonych maszyn wersji „bojowo – wielozadaniowej” do 11 - poinformowały zakłady. W sumie Filipiny zamówiły 16 takich maszyn.

Rząd Republiki Filipin złożył zamówienie w PZL Mielec na dostawę 16 śmigłowców S-70i Black Hawk w kwietniu 2019 roku w ramach Ustawy o Modernizacji Sił Zbrojnych Filipin. Pierwszą partię sześciu śmigłowców Black Hawk dostarczono w grudniu 2020 roku. Trzecia, ostatnia partia pięciu maszyn ma zostać dostarczona pod koniec 2021 roku.

Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim Republika Filipin obdarzyła PZL Mielec i śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk, wprowadzając je do swojej floty śmigłowców bojowo -wielozadaniowych […] Zrealizowaliśmy dostawę na czas, zgodnie z harmonogramem, dzięki mocnemu partnerstwu PZL, Sikorsky oraz Departamentu Obrony Narodowej Filipin i Sił Powietrznych Filipin.

Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny PZL Mielec

Dysponując śmigłowcami Black Hawk w wersji bojowo - wielozadaniowej, PAF będzie w stanie szybko skonfigurować swoją nową flotę na potrzeby szeregu misji wojskowych i humanitarnych. W na przełomie stycznia i lutego br. prezydent Filipin zatwierdził zakup kolejnych 15 maszyn Black Hawk, które dołączą do 16 już zamówionych.

PZL Mielec jest największym zakładem produkcyjnym należącym do koncernu Lockheed Martin zlokalizowanym poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Posiada ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji lotniczej, a od 2009 roku w zakładach wyprodukowano 75 śmigłowców S-70i Black Hawk dla 10 krajów.

MSz

image
Fot. SZ Filipin
image
Fot. SZ Filipin
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
BUBA
piątek, 11 czerwca 2021, 14:57

Kolejne mieleckie Black Hawki na Filipinach a w WP ???

Davien
sobota, 12 czerwca 2021, 08:50

A w WP przegrał sromotnie przetarg bo Polska potrzebuje wersji specjalistycznych a nie zwykłych transportowych.

Gnom
niedziela, 13 czerwca 2021, 12:48

Polska nie wie do czego potrzebuje śmigłowców, a zatem tym bardziej jakich. Polski przetarg wyewoluował w końcu na zastąpienie śmigłowców rodziny Mi-8 (czyli: 8/14/17) najlepiej w stosunku 1:1. Stąd 11 tonowy Caracal stał się jedynym możliwym następcą i zastosowano różne sztuczki prawne aby pozostał sam w przetargu. Gdyby w Polsce opracowano rzeczywisty program modernizacji lotnictwa śmigłowcowego to może zestaw amerykański UH-60/AH-64/CH-47 byłby lepszy o bałaganu z Europy, albo pomysł Bella rodziny H-1 uzupełniony przez CH-47, a może podobny pomysł włoski AW-149/AW-249/AW-101 byłby lepszy. A może jeszcze coś innego. Zatem nic dziwnego, że S-70/UH-60 przegrał, choć i ta rodzina dostępna jest w różnych wersjach specjalistycznych i to większym urozmaiceniu jak rodzina H-215/225.

Wawiak
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 00:37

Sama obecność w przetargu Caracala obok S-70 świadczy o braku koncepcji ich użycia.

Gnom
piątek, 18 czerwca 2021, 12:42

Popatrz na Perkoza - ewenement na skale światową. Następca śmigłowca lekkiego mogło być śmigło 2 lub 3 razy cięższe. Na szczęście program jest w zawieszeniu.

Ag
piątek, 11 czerwca 2021, 10:29

Jakie odnotowano wpływy podatkowe do budżetu z tyt tej transakcj?

Romek
piątek, 11 czerwca 2021, 15:22

@Ag to napisz zapytanie do ministerstwa czy też skarbówki i się tam zapytaj jak taki ciekawy jesteś.

Piotr Skarga
piątek, 11 czerwca 2021, 10:02

My też powinniśmy kupić tak ze 32 sztuki wersji uzbrojonej albo w Spike albo Hellfire'y i natychmiast zredukować liczbę wciąż latającego (lub nie) ale nieuzbrojonego szmelcu. Mamy na stanie niemal 230 śmigłowców z czego praktycznie żaden nie posiada nowoczesnego współczesnego uzbrojenia na dzisiejsze pole walki. To jest ARMADA, ale nie jest uzbrojony ŻADEN!! Tak skutecznie MON nas rozbraja. I to od lat!! W MON rządzi od lat jakaś "V kolumna" skutecznie blokując i pozbawiając nasze Siły Zbrojne zdolności bojowych. Mamy niemal 70 śmigłowców tylko rodziny Sokół/W3 i mimo wielokrotnych prezentacji wersji Głuszec uzbrojonej m.in. w doskonałe rakiety Spike, MON uporczywie nie przerobił ani jednej sztuki na Głuszca. Bo co?? Niepotrzebne nam takie uzbrojone? Za drogo? Mamy jakiś lepsze?? To oczywista dywersja! Mieliśmy ponad 30 śmigłowców Mi24, które "ktoś" z MON najpierw pozbawił rakiet ppanc, a potem nie podjął decyzji o ich remoncie i unowocześnieniu. Tymczasem przy ich udźwigu obwieszając je nawet najcięższymi rakietami mogliśmy mieć z nich znakomity odwód ppanc. Ale "ktoś" w MON przekonał Ministra , ze się "nie opłaca"?? Mając gotowe nasze lekkie SW4, nie podjęto żadnych działań by np. zrobić z nich - po odpowiednich modyfikacjach - lekkie nosiciele rakiet kierowanych czyli tanie platformy do manewru ogniem. Amerykanie mają lekkie AH6. Nam niepotrzebne? Ale utrzymujemy stare Mi2, bo są bardziej potrzebne?? Nowocześniejsze czy tańsze i łatwiejsze w eksploatacji?? Znowu "ktoś" w MON "dobrze" podpowiedział Ministrowi?? Mając opracowaną wersję bezzałogową SW4 nasz MON - co oczywiste - nie zainteresował się możliwością opracowania bojowego drona "made in Poland" na jego bazie. Bo co? Zbędny? Nienowoczesny? Nieperspektywiczny? Znowu "ekspert" z MON zrobił "dobrą" robotę podpowiadając czekanie Ministrowi? W każdym z w/w przypadków WP absolutnie zyskałoby na zdolnościach bojowych. Ale nieee! MON analizuje....... Minęło 6 lat i NIC się w MON w tym zakresie nie zmieniło!!! Nic mnie nie przekona, że: a) min Błaszczak nie jest absolutnie niekompetentny na tym stanowisku, b) w MON nie siedzą jacyś zakamuflowani dywersanci, nadzwyczaj skutecznie sabotujący poprzez analizy, dialogi, wielokrotne zmiany kierunków modernizacji, blokowanie już rozpoczętych programów śmigłowcowych, a potem wprowadzanie kompletnie nowych, idących w innych kierunkach programów co spotkało np. Kruka potem Perkoza, a teraz mamy Kondora. I jaki jest efekt "pracy" tych fachowców w MON? 3 śmigłowce AW101??? Wszyscy - dotąd zaangażowani we wszystkie programy śmigłowcowe oraz wszyscy tzw doradcy z biur IU oraz MON, natychmiast powinni być ROZLICZENI Z EFEKTÓW.

79
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:41

A w Pl dalej zastanawiają się jaki śmigłowiec wybrac. BH jest sprawdzony w boju, u Nas są produkowane, nasz serwis, nasze części, i po części technologia oraz przeszkolona załoga. Po co szukać poza granicami?? Nasze WP potrzebuje śmigłowców już i teraz.

Julio
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:55

czemu ma okna zalepione ?

Alaris
piątek, 11 czerwca 2021, 16:27

Bo jest w trakcie malowania.

Zboczek
piątek, 11 czerwca 2021, 12:45

@Julio ... bo to pseudo UH60 a nie oryginał. Dobrze mówię?

;)))
piątek, 11 czerwca 2021, 09:13

Bo malowanie robią

piątek, 11 czerwca 2021, 07:08

Lata w nocy, to i tak nic nie widać

Quetz
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:05

75 maszyn przez 12 lat ( 6 saiglwocow rocznie) trudno to nazwac sukcesem, utrzymywanie produkcji na takim poziomie opalca sie Mielcowi?

Clash
piątek, 11 czerwca 2021, 10:58

Bo oni nie tylko całe śmigłowce robią , robią mnóstwo komponentów i części zamiennych które gwarantują przyzwoity dochód

KrzysiekS
piątek, 11 czerwca 2021, 00:11

Quetz Milec nie produkuje śmigłowców tylko skorupy do nich praktycznie do większości i to się opłaca Mielcowi czyli Lockheed Martin Corporation inaczej by ten zakład nie istniał.

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 13:16

Mielec produkuje całe S-70i wiec nie kłam. A to ze komponenty jak silniki czy awionika są z innych firm to co w tym dziwnego, Sikorsky zdaje sie nei produkuje silników czy awioniki?:)

toż to potęga !!!
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:01

Co za sukces od 2009 roku wyprodukowano 75 śmigłowców co daje 6 i 1/4 rocznie !!!

Arrakis
czwartek, 10 czerwca 2021, 19:25

Może by tak kupić z 50 maszyn dla naszych jeśli uda się wynegocjować dobrą cenę ?

Gnom
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:43

Jak uzasadnisz dlaczego z Mielca a nie ze Świdnika to pewnie tak.

Andrzej
piątek, 11 czerwca 2021, 19:33

Bo Świdnik NIE PRODUKUJE ŻADNYCH ŚMIGŁOWCÓW. Pod rządami Włochów stał się poddostawca klamek itp. ważnych podzespołów. A pomyśleć że W-3 miał na Filipinach bardzo dobrą opinię i kontrakt na kolejne 12 szt. Był w zasięgu ręki

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 13:16

Bo Świdnik nie ma maszyny tej klasy co S-70i?

Gnom
piątek, 11 czerwca 2021, 19:45

A jak uzasadnisz konieczność posiadania S-70 zamiast AW-139, czy AW-149, czy AW-101? Ten ostatni też za chwilę będzie w uzbrojeniu SZ RP. Dlaczego musimy mieć akurat BH?

K.
sobota, 12 czerwca 2021, 17:55

Spytam inaczej . Dlaczego mamy się ograniczać do Świdnika i Mielca ?

Gnom
niedziela, 13 czerwca 2021, 12:38

Tylko w kontekście produkcji w Polsce. Jak arbuz postawi nowy zakład (lub rozbuduje Okęcie) do produkcji śmigłowców (ale za swoje) to również i on powinien mieć preferencje jako produkt z Polski. Podobnie Bell, czy Boeing ze swoimi produktami. A tym co ciągle wyjeżdżają z hasłem o swobodnych zakupach uzbrojenia w UE sugeruję zapoznać się z adekwatnymi zapisami prawnymi w Hiszpanii, Francji, Włoszech, czy Niemczech. U nich też podobno obowiązują te same prawa co u nas, ale niech rząd spróbuje coś kupić poza krajem jak odpowiednie jest w kraju produkowane. O prawach USA, które wymuszają stworzenie zakładu produkcyjnego na terenie USA i wg prawa USA nawet już nie warto wspominać. I dlatego na dziś powinniśmy się ograniczać do zakładów produkujących w Polsce.

K.
niedziela, 13 czerwca 2021, 16:40

Bo tak chcą związkowcy napuszczani przez zagranicznych właścicieli ? To nie jest dobra droga . Kupujemy sprzęt nieprzydatny , tak jak S70i dla Wojsk Specjalnych albo drogi , w zbyt małych ilościach , nie mogący zastąpić wycofywanych maszyn . W obu przypadkach bez transferu technologii . Niby dla kogo to jest opłacalne ? Dla właścicieli obu zakładów . Niech pan poda przykłady zakupu z wolnej ręki , bez postępowania przetargowego w wymienionych przez pana państwach . Dla nas idealnym wyjściem jest duży przetarg , wybranie korzystnej gospodarczo oferty a nie zakup nieuzbrojonych maszyn lub maszyn bez wersji specjalistycznych wykorzystywanych do lotów komercyjnych skazując się na się na serwis w Mielcu lub Świdniku bo to nie jest opłacalne dla nas podatników . Spytam się jeszcze raz . Jeżeli wymagamy samodzielnego serwisu , maszyn specjalistycznych , transferu technologii to co nam dawały oferty dwóch już produkujących w Polsce firm ? Nie spełniały wymogów formalnych , co tam było atrakcyjnego ? Nie lepiej wpuścić na nasz rynek szerzej trzecią firmę spełniającą nasze oczekiwania ?

Gnom
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:26

Jako przykłady wystarczą ostatnie zakupy Francji, Niemiec, czy Włoch. Jawnie powiedziane jest, że to wsparcie covidowe.

Davien
piątek, 18 czerwca 2021, 18:05

Gnomie a kiedy kupiono AW-101, kiedy kupiono S-70i. Może skończ już bo wtedy o COVIDZIE-19 to nawet Chiny nie bardzo wiedziały

K.
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 15:33

Konkretnie , jakie zakupy ? podaj proszę przykłady postępowań które nie były finalizowane przetargiem . Spytam kolejny raz : dlaczego mamy wybierać oferty firm które nie spełniają naszych oczekiwań ? Wychodzą z założenia , że wystarczy sam fakt posiadania u nas zakładów do zmuszania nas do zakupów nie tego co potrzebujemy , tylko tego co chcą sprzedać . Dlaczego mamy to tolerować ?

Gnom
piątek, 18 czerwca 2021, 12:34

Mniej piany, więcej treści proponuję. Zamiast się denerwować odpowiedz sobie na pytanie czy nasz MON (nie żołnierze) i tzw. nasz rząd wie sam czego potrzebuje. A co do zakupów bez przetargu to przeszukaj informacji tylko z ostatniego roku na D24 odnośnie zakupów interwencyjnych w Europie, ciekawe czy znajdziesz tam jakiś przetarg (choc jeden).

Davien
piątek, 18 czerwca 2021, 18:06

Finlandia, Szwajcaria, ot tak na starcie

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 16:07

Gnomie miał byc zakład Airbusa w Łodzi, miała byc fabryka silników i przekładni w Dęblinie czyli coś czego nie ma ani Mielec ani Świdnik. I jakoś w Europie kupują wyroby z innych państw mimo że sami produkuja podobne, patrz choćby Francja. Nawet te twoje znienawidzone USA kupuje za granicą, ostatnio z Leonardo i Fincantierri. I nie, przepisy USA nei wymuszaja budowy zakładu w USA, wymuszają jedynie produkcje w USA, stoczni dla Constellation czy fabryk dla smigłowcó tez nie budowano po ich wyborze:)

Gnom
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:29

Przeczytałeś mój post - jak zwykle chyba nie. Powiedziałem, że jak wybudują za swoje, a nie za moje. Trzecia (czwarta) fabryka H-225 (FRancja, Brazylia, Indonezja) byłaby nam potrzebna jak wrzód na dupie. Ciekawe jak bys odzyskał środki z owej inwestycji.

Davien
piątek, 18 czerwca 2021, 18:08

Zwyczajnie, modernizacje, serwis i obsługa Caracali, do tego miąłbym cos czego nei ma ani Mielec ani Świdnik czyli fabryke silników i przekładni bedąca tak jak zakłady własnością Polski.

K.
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 15:37

Poprzez serwis i modernizację Caracali . W całym cyklu użytkowania to większe wydatki niż sam zakup maszyn . Dlatego Mielec i Świdnik ( przepraszam , ich właściciele ) nie chcą tego odpuścić . Produkcja silników i przekładni miała wykraczać po za nasz kontrakt . To nam gwarantowało niezależność techniczną i pieniądze .

Gnom
piątek, 18 czerwca 2021, 12:31

Widziałeś podpisany papier - to były deklaracje, a nie złożone zobowiązania.

Monkey
czwartek, 10 czerwca 2021, 17:41

Filipiny kupują czasem u nas. Dobrych kilka lat temu zakupiły też Sokoły ze Świdnika. Chociaż obie fabryki są w składzie zagranicznych konsorcjów, to jednak działają na terenie RP i zatrudniają Polaków, także tu odprowadzają podatki.

piątek, 11 czerwca 2021, 09:19

Jes5s oe

alkaprim
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:55

Monkey-no tak..bądźmy szczęśliwi,że ktoś wykupił polskie zakłady i teraz łaskawie zatrudnia polskich robotników i inżynierów ,,Na dodatek płacą podatek i zus Polakom.

X
piątek, 11 czerwca 2021, 09:15

Gdyby nie kupili, to te POLSKIE zaklady byłyby zarządzane z takimi samymi "sukcesami" jak PGZ. Niestety, taki namy klimat.

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 07:26

Alka, ale wykupili i te zakłady przetrwały, są i produkują a inaczej miałbys tam zaorane place i jakis supermarket .

ziemniak
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:56

a mógłby kupić Janusz i doprowadzić do upadłości...

Polish blues
czwartek, 10 czerwca 2021, 17:39

Szkoda, że nie dla nas....

Tweets Defence24