Kolejne amerykańskie F-16 w Polsce

3 czerwca 2014, 12:46
Amerykański F-16 przed wylotem do Polski. Fot. Senior Airman Alexis Siekert/USAF.
Samoloty F-16 przygotowują się do wylotu z bazy Spangdahlem. Fot. Senior Airman Alexis Siekert/USAF.
Samolot transportowy C-17 wylatuje z personelem, który będzie wspierał rotację jednostki Aviation Detachment w Polsce.
W kolejnej rotacji jednostki Aviation Detachment wezmą udział myśliwce F-16 stacjonujące w Spangdahlem. Fot. Senior Airman Rusty Frank/USAF.

Do Polski przebazowano kolejne samoloty F-16 sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, w ramach działań rotacyjnej jednostki Aviation Detachment stacjonującej w Łasku.

W kolejnej rotacji amerykańskich sił powietrznych w Polsce uczestniczyć będą samoloty F-16 480. eskadry myśliwskiej, stacjonującej w Spangdahlem. Będą one także prawdopodobnie wykonywać zadania związane z wizytą prezydenta Baracka Obamy w Polsce w dniach od 3 do 4 czerwca, z czym wiąże się pojawienie się amerykańskich F-16 na warszawskim Okęciu.

W marcu bieżącego roku do Polski przybyło łącznie 12 samolotów F-16, stanowiących wzmocnienie jednostki w Łasku w związku z wydarzeniami na Ukrainie. Amerykańskie myśliwce pochodziły z 555. eskadry myśliwskiej, stacjonującej w Aviano. Przedstawiciele Stanów Zjednoczonych zapewniali wielokrotnie, że stała obecność myśliwców F-16 w Polsce w związku z wydarzeniami na Ukrainie zostanie utrzymana co najmniej do końca roku.

Niewielka jednostka Aviation Detachment została sformowana w Łasku w 2012 roku. Jej głównym zadaniem było przygotowywanie rotacyjnych ćwiczeń myśliwców F-16 i samolotów transportowych sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w Polsce. Jednakże, w świetle wydarzeń na Ukrainie zdecydowano o jej wzmocnieniu stałą obecnością myśliwców F-16 w Łasku przynajmniej do końca 2014 roku.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
podbipięta
wtorek, 3 czerwca 2014, 23:33

full combat ready polskich efów 2015/2o16 sprawnosc 79

ryszard56
wtorek, 3 czerwca 2014, 20:34

A kiedy najnowsze EF?

_Arek
wtorek, 3 czerwca 2014, 14:09

Może ktoś mi wyjaśnić (rzetelnie), jak to jest z tymi F-16, czy osiągnęły 100% zdolność bojową, a jeśli tak jaki procent samolotów jest w pełni uzbrojony. Z czego wynika zwłoka amerykanów? Brak zaufania, bezpieczeństwo transferu technologii - jeśli nasz sojusznik NATO nam nie ufa to co to za sojusznik, czy ja mogę liczyć na takiego sojusznika?

walerianda
sobota, 7 czerwca 2014, 12:53

Absolutnie nie.

Sandman
wtorek, 3 czerwca 2014, 16:31

Nie jestem specjalistą ale postaram się odpowiedzieć. Zdolność bojową uzyskują całe jednostki a nie same maszyny bo jest to wypadkową wielu czynników. Dyżury bojowe w ramach Air Policing F-16 pełnią od 2010 roku (32 BLT a 31 BLT od 2011). Dodatkowo od 2011 roku po zaliczeniu egzaminu TACEVAL uzyskaliśmy gotowość do wystawienia w każdej chwili komponentu lotniczego w postaci 4 F-16 plus około 500 osób personelu, zdolnego działać poza granicami kraju. Do 2013 roku planowano uzyskać wskaźnik 1,5 pilota ze statusem combat ready na jeden samolot F-16. Czy to się udało niestety nie wiem. Dokładny stan combat readiness jest niejawny. Sprawność techniczna F-16 w roku 2011 była na poziomie 70%, czyli w danej chwili 70% maszyn było gotowych do lotu. Nie mam danych jak to wygląda dzisiaj, niemniej można przypuszczać że jest on nieco większy, z racji powiększającego się doświadczenia personelu obsługi naziemnej jak i sprawniejszej logistyki. Uzbrojenie samolotu jest uzależnione od misji jaką ma wykonać w danym momencie. W dużym skrócie, przy zadaniach typu Air Policing samoloty zawsze są uzbrojone w amunicję bojową, natomiast misje szkoleniowe realizowane są z pomocą amunicji ćwiczebnej ze względu na koszty jak również ograniczenia poligonowe. Podsumowując, Tak F-16 osiągnęły zdolność bojową. Do kolejnych pytań nie jestem w stanie się odnieść, proszę doprecyzować o jaką zwłokę Amerykanów chodzi ?

gregor
wtorek, 3 czerwca 2014, 15:17

Jesienią 2011 polskie F-16 zaliczyły TACEVAL, czyli certyfikowano zdolność do wystawienia komponentu lotniczego do misji NATO. Nie bardzo rozumiem co znaczy w pełni uzbrojony? Przecież uzbrojenie jest w Polsce. To że rzadko widać je podwieszone wynika z ograniczonych możliwości jego użycia na polskich poligonach. Dlatego samoloty przeważnie latają ze szkolnymi wariantami AIM-9 i AGM-65 oraz bombkami BDU-33.

Legion
wtorek, 3 czerwca 2014, 14:50

Dobre USA i transfer technologii... USA nikomu nie ufają jeśli chodzi o ten aspekt...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama