Kazachstan kupuje Airbus A400M Atlas

1 września 2021, 13:00
A400M Kazachstan
Fot. Airbus
Reklama

Koncern Airbus Defense & Space poinformował o zawarciu z Kazachstanem umowy dotyczącej dostawy dwóch samolotów transportowych Airbus A400M Atlas. Negocjacje na ten temat trwały od kilku lat, wiążąc się z kilkukrotną prezentacją tych ciężkich maszyn transportowych decydentom z Nur-Sułtanu. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony w 2024 roku. W obecnej chwili nie jest znana wartość kontraktu. 

Zainteresowanie Kazachstanu pozyskaniem ciężkich samolotów transportowych, które mogłyby zastąpić kurczącą się flotę przestarzałych An-12 było znane od lat. W 2021 roku, zgodnie z informacjami FlightGlobal, w służbie pozostaje ostatnia maszyna tego typu. W 2018 zamówiono ich chińską kopię, Shaanxi Y-8 i zgodnie z oficjalnymi informacjami dostarczono co najmniej jeden egzemplarz. Jednak dla sił powietrznych Kazachstanu istotne jest zastosowanie nowocześniejszych rozwiązań oraz komplementarność A400M Altas względem eksploatowanych już 8 samolotów C-295, stanowiących obecnie trzon lotnictwa transportowego.  

Firmowy A400M pojawił się w 2018 roku na lokalnych targach przemysłu obronnego KADEX 2018, natomiast we wrześniu 2020 roku do Kazachstanu przyleciał brytyjski Atlas, promując bilateralną współpracę między tymi krajami, ale też prezentując możliwości samolotu Airbus. Transport lotniczy jest dla Kazachstanu bardzo istotny, gdyż jest to kraj o powierzchni niemal 3 mln km2 i słabo rozwiniętej sieci komunikacyjnej.

Kazachstan stanie się dziewiątym operatorem A400M Atlas na świecie, wspólnie z Niemcami, Francją, Wielką Brytanią, Hiszpanią, Turcją, Belgią, Malezją i Luksemburgiem. Łączna liczba zamówionych samolotów tego typu osiągnęła poziom 176 maszyn. Można spodziewać się, ze po dostawie 2 pierwszych samolotów Kazachstan będzie zamawiał kolejne, aby zapewnić możliwości operacyjne i zwiększyć synergie z używanymi już i sprawdzonymi C-295. Wraz z umową na dostawę 2 A400M podpisano porozumienie (memorandum of understanding) o współpracy w zakresie usług utrzymania i remontów oraz pierwszego etapu tworzenia lokalnego centrum utrzymania C295.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
Emil
czwartek, 2 września 2021, 08:21

Zastanawiając, że państwo mające tak dobre relacje z Rosjąnie zdecydowało się na zakup rosyjskiego samolotu np. Antonowa czy Iła.

Davien
piątek, 3 września 2021, 14:56

Antonow to ukraińska firma a Ił nie robi maszyn tej klasy wagowej, Ił 76 to większa maszyna.

Joe B.
sobota, 4 września 2021, 12:24

Antonov jest tak "ukraiński" jak Krym czyli w 100% rosyjski! Już było tutaj wałkowane, ale krótko jeszcze raz: Rosja to jedyny spadkobierca wszystkiego po ZSRR a Antonov został założony przez Rosjanina w Rosji! Później w ramach podziału w ZSRR zakłady zostały przeniesione do Kijowa, ale nie oznacza to, że Antonov jest ukraiński, co jest prawnie potwierdzone i wszyscy na swiecie to akceptują a AN-124 produkowane są w Uljanowsku. Ukraincom Antonov spadł jak manna z nieba, jak wiele innych firm i produktów, które były konstruowana i zakładane przez Rosjan w ZSRR a rozmieszczano je w różnych republikach. Tak to Antonov jest "ukrainski", mniej więcej tak, jak "polska" jest fabryka Mercedesa w Jaworze, Opla w Gliwicach czy VW w Poznaniu!

Wojmił
środa, 1 września 2021, 22:44

Rozumiem chęć sprzedaży ale ma to swoje granice - Kazachstan utrzymuje bliskie relacje z Rosją i Chinami i z pewnością technologie zastosowane w Atlasie wpadną w ich ręce... Zachód ciągle karmi tę żmiję Chińską pieniędzmi i technologiami..

AA
środa, 1 września 2021, 20:18

Całe dwa :))

Herr Wolf
czwartek, 2 września 2021, 09:17

Ile ma takich Polska?

Herr Wolf
czwartek, 2 września 2021, 13:59

Kazachstan ma 3 tys kilometrów długości a Polska?

ito
czwartek, 2 września 2021, 08:14

A my ile kupiliśmy? Ups! Całe 5, ale nie takich, tylko o dwie kategorie mniejszych i do tego znacznie starszych niż piloci, którzy nimi latają.

Davien
czwartek, 2 września 2021, 13:46

A my mamy Herculesy dla nas wystarczajace, choc skąd ci sie wzięły te dwe kategorie mniejsze o nawet sam pewnei nie masz pojecia;)

Oba Ma
sobota, 4 września 2021, 12:28

Pewnie chodzi mu o dwa razy takie możliwości transportowe a nie dwie kategorie. Nie dwie kategorie a dwa razy taki udźwig.

Qaz
środa, 1 września 2021, 17:06

A my kupujemy kolejne 40 letnie C130 z amerykańskiej pustyni, a była okazja odkupić od RAFu C130J30 to nie wykorzystano okazji a skorzystali na tym Bahrajn i Bangladesz.

y
środa, 1 września 2021, 18:03

Nie kupujemy Herculesów, a dostajemy! A to jest "drobna" różnica!

ZSMW
czwartek, 2 września 2021, 12:59

Dostajemy od USA!? Nic nie ma za darmo od naszych tzw. sojuszników - niemieckie leopardy 2a4 "za darmo" kosztowały już nas setki mln euro - dla Niemiec to samo było z poprzednimi 50 letnimi C-130!!!

ddt157
czwartek, 2 września 2021, 11:46

Różnica jest taka, że nie zapłacimy za samoloty, ale zapłacimy za ich modernizację, naprawy, szkolenie załogi, wymianę sprzętu łączności ... itd. A potem będziemy płacili za części i naprawy starych gratów.

Davien
piątek, 3 września 2021, 14:57

I za modernizację wszystkich maszyn zapłacimy mniej niz za jeden nowy.

Asd
środa, 1 września 2021, 19:17

Niczego nie dostajemy od amerykanow za darmo zapamiętaj to nie jesteśmy Izraelem.

Niuniu
środa, 1 września 2021, 18:00

Bzdury.

Davien
środa, 1 września 2021, 17:39

A niby kiedy UK sprzedawała C-130 J-30?? Bo planuja dopiero wycofać zwykłe C-130J i to w 2023r. I Bahrajn i bangladesz dostały stare C-130J.

Zx
środa, 1 września 2021, 19:29

W 2017 roku Bahrajn kupil 2 sztuki C130 J 30 z nadwyżek RAFu wprowadzone do służby w 1999 r. RAF zdecydował o ich sprzedaży po zakupie C17 i A400M.

Davien
czwartek, 2 września 2021, 08:45

Nie C-130J30 ale zwykłę C-130J, podobnie jak Bangladesz.

Asd
środa, 1 września 2021, 19:16

C130J to najnowsza wersja C130 a C130J30 to przedłużona wersja C130J. Poczytaj zagraniczne artykuły nie tylko te na defence24.

ddt157
czwartek, 2 września 2021, 11:48

Najnowsza wersja produkowana od 1999 r. Czyli od 22 lat ;-)

Davien
czwartek, 2 września 2021, 08:45

I nie sprzedali ani jednego C-130J30 ale Bangladesz i bahrajn kupiły zwykłe C-130J

bgj
środa, 1 września 2021, 17:23

bo nie mamy 3 mln km2 terytorium i słabej sieci transportowej

Dawo
środa, 1 września 2021, 15:46

Jaki koszt transakcji?

Pilot.
środa, 1 września 2021, 15:40

Wybrali najlepsze.

Nie inż.
środa, 1 września 2021, 16:44

Tragedia. Znów produkt z półki bez transferu technologi i przetargu.

Nico
środa, 1 września 2021, 17:44

Tragedia to zakup przez Polskę starych c 130 Herkules a nie nowych samolotów transportowych

Nie inż.
czwartek, 2 września 2021, 14:57

A jak rozumiem ty Nic o masz nowe meble i nowe Ferrari w domu. I to wszystko po to aby tylko stało. Bogacz.

Tweets Defence24