Katar kupił europejskie śmigłowce. Kontrakt na 3 mld euro

16 marca 2018, 13:10
nh90 Airbus
Fot. Airbus Helicopters

Ministerstwo obrony Kataru zawarło umowę zakupu 16 śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) i 12 maszyn morskich NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) za sumę ponad 3 mld euro. Głównym wykonawcą umowy, odpowiedzialnym za dostawy oraz montaż, ale również za szkolenie i wsparcie eksploatacji, jest Leonardo Helicopters.

Umowa została zawarta podczas trwającej w Ad-Dauha targów DIMDEX 2018. Śmigłowce NH90 są oferowane przez firmę NHIndustries, która jest konsorcjum firm Airbus Helicopters, Fokker i Leonardo Helicopters. W kontrakcie katarskim głównym wykonawcą będzie ostatni z wymienionych koncernów, mający 32% udziałów. NH90NFH będą powstawać w weneckich zakładach Leonardo natomiast "lądowe" NH90TTH w zakładach Airbusa we francuskim Marignane. Dostawy maszyn mają być realizowane w latach 2022-2025.

NH90 jest wielozadaniową maszyną o modułowym wyposażeniu. Zasięg śmigłowca przy prędkości przelotowej 260 km/h to 982 km, a pułap działania wynosi 6 tys. metrów. W wersji morskiej NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) może przenosić sprzęt i uzbrojenie niezbędne do zwalczania okrętów podwodny, lub do realizacji misji SAR. Wariant lądowy NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) może zabrać do kabiny wyposażonej w obszerne drzwi boczne i tylną rampę do 20 żołnierzy, 12 noszy lub ładunek o masie 2,5 t.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 64
Reklama
Jacek
czwartek, 29 marca 2018, 04:02

Qatar nie kupuje helikopterow tylko poparcie europejskich krajow I USA. Ceny ktore kraje zatoki perskiej placa as sprzet wojskowy ma sie nijak do jego wartosci.

dropik
sobota, 17 marca 2018, 20:48

na te śmigłowce jestesmy za biedni. koszty zakupu i eksploatacji by nas zabiły.

fefe
sobota, 17 marca 2018, 17:02

Skoro ten nh90 jest taki zuyyyyy to dla czego wszyscy się tak na niego rzucili i są takie kolejki po niego hmmmm?Pomimo jego wielkiej ceny i wielkiej liczby nie doróbek ?

Kowalskiadam154
sobota, 17 marca 2018, 14:26

Pamiętam krytykę jaka płynęła z Bundeswehry po zakupie z NH90 z politycznego klucza Wysoka cena śmigłowca i części zamiennych których ciągle brak notoryczne awarie problemy z podwoziem tylna rampa rdza etc Krytyka została szybko ucieta przez polityków którzy zaczęli oskarżać oficerów Bundeswehry o sypanie piachu w tryby europejskiego przemysłu a nawet faszyzm co jest typowym zachowaniem gdy zaczyna brakować argumentów

Żenada
piątek, 16 marca 2018, 22:00

A my remontujemy Mi-2... i znowu zmieniamy specyfikację w przetargu... ha ha ha

Irek
piątek, 16 marca 2018, 21:37

Czytałem że koszty eksploatacji są ogromne problemy z częściami zamiennymi i opóźnienia z dostawami

Kozi
piątek, 16 marca 2018, 19:40

I co Panowie dużo mieliśmy przepłacić za nasze Carcale ?? Szkoda że Antoni z Mariuszem nie pochwalili się ceną za swój przetarg na 12-16heli

Anonim
czwartek, 29 marca 2018, 04:12

Qatar placi za poparcie Europy w sporze z Arabia Saudyhska a nie za helikoptery....

zdziwiony
sobota, 17 marca 2018, 14:52

Zrobił to podsekretarz stanu, marne 7,2 mld zł.

ryszard56
piątek, 16 marca 2018, 18:10

a My mamy za to dialogi i nowe komisje ,plakać ,czy smiać sie??

Buba
piątek, 16 marca 2018, 18:04

Drożej niż za Caracale. Ciekawe

NH90
sobota, 17 marca 2018, 12:45

drożej bo to najnwszyhelikopter który bedzię jeszzcze długo modernizowany i dopiero rozkreca się jego czas.minus taki ze duzo zamawiajacych<a wiec w gre wchodza opoznienia choc nie tylko z tego wzgledu> no i nie jest tani w utrzymaniu

adrian
piątek, 16 marca 2018, 21:38

drożej bo mniejsza ilosć

Davien
sobota, 17 marca 2018, 10:44

NH-90 jest o połowę droższy od Caracala, do tego wiekszość maszyn dla nas miała być wersjami specjalnymi wiec za NH-90 wyszłoby tak ze 2x tyle co za Caracale przy tej samej ilośći.

Irek
piątek, 16 marca 2018, 17:47

Trzy razy liczyłem ile to jest 16+12 straszne pieniądze 3 miliardy za 28

Autor
piątek, 16 marca 2018, 20:30

Wcale nie tak drogo(szczegolnie jak porownamy z amerykanskimi cenami dla tych odbiorcow), poniewaz jest to pewnie full-opcja ze wszystkim na 20-30 lat(normalka w tych rejonach, poniewaz sami nic nie potrafia) a do tego dochodzi bonus(raczej handicap) arabsko-zatokowy - po polsku oznacza to, ze dla tych odbiorcow ceny sa zawsze kosmiczne.

vvv
piątek, 16 marca 2018, 19:59

tyle to kosztuje.

Anty 50 C-cali przed 500+
piątek, 16 marca 2018, 17:46

hehe ...czekam na \"doradztwo\" w rodzaju : \"może przenosić sprzęt i uzbrojenie niezbędne do zwalczania okrętów podwodny, lub do realizacji misji SAR\" - to Bzdura, z czasu UW, orli intelekt itp A w sprawie siania propagady -cd- z Janes defence: The Kuwaiti government is to investigate the 2016 procurement of 30 Airbus Helicopters H225M Caracal multi-role helicopters

nano
piątek, 16 marca 2018, 16:50

i takie powinna polska kupic. a nie zadne caracale czy black hawki.

Gts
piątek, 16 marca 2018, 20:17

Dostepnosc maszyn masz jasno napisane 2022, podejrxewam ze jest tak drogo bo Katar zaplacil za przyspieszenie montazu. Oficiajlnie linie byly zajete do 2024r. Smiglowiec jest znacznie drozszy od Caracala co widac po werjsach ktore zamowil Katar. Nasze smiglowce mialy byc dostarczane juz od 2018r. Gdzie widzisz mozliwosc dostarczenie takich smiglowcow? Pozatym NH90 nie jest jakas cudowna maszyna, w trakcie jej projektowania poelniono mase bledow, a maszyna dalej ma teudnosci z korozja w naszym klimacie. Moze na pustyni bedzie radzic sobie lepiej.

vvv
piątek, 16 marca 2018, 20:01

to miej pretensje do LEONARDO czyli oferenta slabego aw149 a obecnie super drogiegi aw101 ze nie zgodzil sie na wspolne oferowanie z AH smigla nh-90. Airbus chcial zaoferowac nh-90 ale Wlosi chcieli nam wepchnac swojego aw149

EUropa
sobota, 17 marca 2018, 16:28

Dziwisz sie? W NHI Aibus ma 68% a Leonardo tylko 32%, wiec woleli cala pule z AW149 zgarnac(szczegolnie biorac pod uwage, ze maja w Polsce Swidnik), niz tylko niecala 1/3! O terminach itp. nie bedziemy sie rozpisywac, bo jak widac teraz, nie bylyby one najwazniejsze. Jedyne to, co przemawialo przeciwko, to bardzo wysoka cena i brak wersji CSAR. Airbus zaoferowal jednak w zamian bardzo dobrego, chociaz wywodzacego sie ze starej(ale sprawdzonej) rodziny Puma, Caracala. I to na bardzo dobrych warunkach! Najlepszym wyjsciem byloby przeskoczyc swoj cien, zapomniec o tym co bylo, zrobic reset do momentu Oferta AIrbus Heli H225MCaracal PL i podpisac umowe!

Davien
niedziela, 18 marca 2018, 14:43

Nh-90 nie spełniał praktycznie zadnego kryterium: ceny, dostepności i istniejących wersji. Nawet jakby wystartował skończyłby jak S-70i czy AW-149. Swidnik spróbował z AW ale tez nie wyrobił siez czasem. Caracal był i jest dalej najlepszą propozycją dla nas ale czy PIS przyzna sie do błedów?? Szczerze watpię.

Velasco
piątek, 16 marca 2018, 15:58

Katar 28 smiglakow za 3mld €, nasze 50 Caracali mialo kosztowac 3.1mld € Czy tonaprawde byl taku kiepski kontrakt? Odpowidzcie sobie sami..

adrian
piątek, 16 marca 2018, 21:40

ale NH90TTH jak ogólnie droższy od caracala

Davien
sobota, 17 marca 2018, 10:47

Tyle ze nasze Caracale to 34 maszyny specjalne i 16 transportowych a tu przy tej samej cenie masz tyle samo transportowych i 12 półspecjalnych NFH wiec sam sobie policz czy Caracale były drogie.

asd
piątek, 16 marca 2018, 20:27

Tylko, ze nam te 50caracali jest niepotrzebnych. Celów dla opl potencjalnego przeciwnika i tak mamy nadto. Nam potrzeba silnej opl i wojsk pancernyc.

Ertsa
sobota, 17 marca 2018, 21:16

Nam wogole nic nie potrzeba tylko czołgów. ...jak można wypisywać takie brednie? Armia to nie tylko czołgi a 1939 był dawno temu

Gts
piątek, 16 marca 2018, 20:19

Nie przekonasz ich bo naczytali sie steku bzdur w GP i im to wystarczy. Nawet jak A plul im w twarz to twierdzili ze to swiecona woda.

W3 - pl
sobota, 17 marca 2018, 19:03

Janes defence wbij sobie Thailand egzotyczna. Caraczali kupili PO Cobra AH1F I dodatkowe uh60. Bez opluwania I polewania wody

LOL
piątek, 16 marca 2018, 19:56

\"Nasze\" 50 caracali miało kosztować ~2,44mld € Netto. Reszta to nasz VAT, czyli wyprowadzanie pieniędzy z MON do budżetu centralnego.

Kozi
sobota, 17 marca 2018, 11:56

I to kolejny przykład jak wygląda nasz mityczne 2%

Vincold
piątek, 16 marca 2018, 19:51

nh90 jest nowoczesnym śmigłowcem, Caracal konstrukcja z lat 60 (Puma). Nie stać nas na zakup złomu.

Pablo
sobota, 17 marca 2018, 12:03

Co w Caracalu jest z lat 60? Bryła kadłuba? Czy od lat 60 zmieniły się w jakiś sposób prawa fizyczne? Analogicznie- co w NH90 jest nowsze niż w Caracalu? Kompozytowe kadłub? Gdzie głupie przyciągnięcie okablowania dodatkowej anteny wymaga długich obliczeń, w którym miejscu zrobić dziurę i jak ona wpłynie na wytrzymałość struktury płatowca?

W3 - pl
sobota, 17 marca 2018, 18:51

Oblicz ile France niemcy Szwecja hiszpania holandia kupili nh90 I ile caraczali dla wojsk floty. Wszystko w necie

Davien
sobota, 17 marca 2018, 10:48

WoW czyli całe Stany i Rosja lataja na złomie, czyli Francja do sił specjalnych tez wybiera złom?? Oj vincold, moze sie poducz zanim znowu wpadkę zaliczysz:)

Mielo
piątek, 16 marca 2018, 19:40

Nie porownuj NH90 TTH do Caracala,a poza tym 3mld euro to zdecydowanie za duzo za ta ilosc.

Davien
sobota, 17 marca 2018, 10:49

No ogólnie masz rację Caracal jest maszyną lepszą od NH-90TTH.

iryda
piątek, 16 marca 2018, 15:58

Taniej nas wyszło F-16

Bo lek
piątek, 16 marca 2018, 20:33

F-16 bylo przed piramidami a nie w 2018, no i wcale nie tak taniej.

Grzyb
piątek, 16 marca 2018, 15:44

A kiedy my się doczekamy helikopterów dla komandosów, operacji morskich i śmigłowców uderzeniowych? Moim zdaniem w dwóch pierwszych przypadkach najlepszy byłby AW101 a do zwalczania czołgów Viper. No bo jak brać Black Hawka z gorszym wyposażeniem exportowym i bez uzbrojenia to lepiej już może nieco gorszego ale też dającego radę AH1z. Oczywiście hipotetycznie, kiedyś w dalekiej przyszłości, kiedy skończą się fazy analityczne koncepcyjne.

vvv
piątek, 16 marca 2018, 20:01

aw101 kosztuje 1,5x wiecej niz caracal

Grzyb
sobota, 17 marca 2018, 12:05

AW101 jest także bardzo drogi w eksploatacji ale jak się popatrzy na to co ta maszyna potrafi, to raczej warta tych pieniędzy. Przynajmniej dla ratownictwa morskiego. Dla mnie nr 1. Nie wiem jak naprawdę jest z niezawodnością tych maszyn, bo to że ostatnimi czasy były trzy incydenty, może nic nie znaczyć. Trzeba by sprawdzić ilość wylatanych godzin w stosunku do wypadków.

erergfrg
piątek, 16 marca 2018, 15:28

czy nie mozemy my ich kupić ?

LOL
piątek, 16 marca 2018, 19:54

A stać nas na kupno 28 śmigłowców za 3mld €? I na późniejsze utrzymanie (odsyłam do francuskiego raportu)?

Max
piątek, 16 marca 2018, 15:11

My mieliśmy za 2,1 mld euro netto 50 maszyn, w tym 34 wersje specjalne, do tego produkcja, serwis w Polsce, symulatory, części na 30 lat etc. i to była zła oferta ?

Dropik
sobota, 17 marca 2018, 17:28

Części nie. Tylko stałe ceny. No centrum serwisów- szkokeniowe

rolo
sobota, 17 marca 2018, 09:46

tylko jakoś mało tych caracali lata. śmiglak na polu walik to latająca tarcza wszystko go może zestrzelić-działka ,wkmy,ppk,nowszej generacji ppance,

zbibi
sobota, 17 marca 2018, 09:28

to nie o to chodzi, że oferta na Caracale była zła , tylko że \"niewłaściwa\" partia go wynegocjowała i dlatego ten przetarg rozłożyli....

Czytelnik
sobota, 17 marca 2018, 04:43

W Polsce to mili byśmy malowanie śrubek do skręcania kół. Ogarnij się - już sami Francuzi pisali, że nie obiecywali w żadnej propozycji montażu w Polsce. Miło być max do kilkudziesięciu osób chyba w Łodzi jeżeli dobrze pamiętam. Te Caracany potrzebne były Francuzom tylko po to by upierniczyć nas finansowo na lata. Kasa w błoto. Nie warto tematu caracanów poruszać. Są ważniejsze zakupy.

Boczek
sobota, 17 marca 2018, 19:02

\"Ogarnij się - już sami Francuzi pisali, że nie obiecywali w żadnej propozycji montażu w Polsce. \" - czy Francuzi o tym wiedzą? Może jakiś cytat?

Dropik
sobota, 17 marca 2018, 17:30

Ważniejsze były samoloty VIP za ponad 3 mld. Wot za 2 mld I parę innych zbędnych pozycji

mati
piątek, 16 marca 2018, 23:51

jaka produkcja w Polsce ???? w których zakładach ???? produkcja to miała być we Francji, a u nas co najwyżej montownia. poza tym nie stawia się fabryki dla wybudowania 50 szt., skoro te karaczany są takie dobre to czemu nikt ich nie kupuje ???

Boczek
sobota, 17 marca 2018, 19:10

Jak to nikt? Przecież co parę miesięcy maszt na portalu artykuł na ten temat. W ostatnich latach poszło 100-120 maszyn i to tylko w wersji H225M. Poszły też H215M etc.

Pablo
sobota, 17 marca 2018, 14:58

Od czasu uwalnia kontrakt na Caracale przez Polskę, śmigłowce te zostały kupione przez 4 różne kraje. To raz. Dwa- biorąc pod uwagę że mieliśmy produkować silniki i integrować awionikę, to polski udział w ich produkcji był by nieporównywalnie większy niż w przypadku pozostałych zaproponowanych maszyn.

Loa
piątek, 16 marca 2018, 23:41

No jak widzisz zła. Może był to szmelc jak piszą jedni dziennikarze z Francji o uziemionych Caracalach a może przeczytaj list intencyjny i wyjaśnienia Airbusa (ja to zrobiłem) po rezygnacji z nich o przez MON. Francja gwarantowała montaż a szczególnie produkcję w 20% co pisały media a reszta to były obietnice bez gwarancji.

A.M.
piątek, 16 marca 2018, 20:08

Bardzo zla oferta caracale nie umywaja sie do nh 90

Mateusz
sobota, 17 marca 2018, 12:15

A aw 149 nie umywa się do caracala xd

kol
sobota, 17 marca 2018, 12:04

Jak Cię stać to na droższy śmiglak to kup sobie i Apache.

sylwester
sobota, 17 marca 2018, 11:18

Caracal jest większy , ma większy udźwig , jego konstrukcja jest ze stopów metali czyli dużo bardziej odporna , mikro pęknięć w w 90 nie da się usunac z powodu iz jest to tworzywo stuczne , ogólnie nh 90 jest dużo gorszym śmigłowcem od Caracala

W3 - pl
sobota, 17 marca 2018, 19:13

Ile jest tego h 225M w flocie Francji Finlandii a ile nh90

Davien
niedziela, 18 marca 2018, 14:47

Maszyn rodziny Super Puma/Cougar/Caracal jest znacznie wiecej w armii francuskiej niz NH-90 wiec niezła wpadka:) I dalej je kupują a zakupy dalszych NH-90 zdechły:)

K.
sobota, 17 marca 2018, 11:11

NH90 ma tyle wad , że mógłby nimi obdarować parę innych konstrukcji .Może za wiele lat kiedy się z nimi uporają ... , na dzień dzisiejszy nie posiada też wszystkich wersji jakie nas interesują . W tej chwili Caracal to optymalna maszyna dla nas .

Davien
sobota, 17 marca 2018, 10:50

Masz rację nie umywaja sie bo są znacznie lepsze od NH-90 wiec już skończ sie ośmieszać:)

zbibi
sobota, 17 marca 2018, 10:32

a konkrety jakieś podasz?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama