Kanada: stare Hornety z radarami AESA

26 września 2021, 17:48
CF-18 RIAT
CF-18 z Kanady. Fot. Jacek Siminski
Reklama

Raytheon Intelligence & Space poinformował o przyznanym kontrakcie na dostawę radarów ze skanowaniem aktywnym dla kanadyjskich myśliwców CF-18 Hornet. Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) dzięki temu zabiegowi chce przedłużyć resurs tych samolotów prawdopodobnie do czasu, aż maszyny, które zostaną zakupione w 2022 roku nie zyskają pełnej gotowości bojowej.

Za kwotę 140,3 mln dolarów amerykańskich (około 551,3 mln zł) Raytheon Intelligence & Space sprzeda Kanadyjskim Królewskim Siłom Powietrznym radary APG-79(V)4 AESA (Active Electronically Scanned Array) w ramach procedury Foreign Military Sales, przy nadzorze NAVAIR, czyli dowództwa systemów powietrznych US Navy. Urządzenia zastąpią dotychczas zainstalowane systemy ze skanowaniem mechanicznym AN/APG-73, obecne w kanadyjskich Hornetach od lat pierwszych lat obecnego wieku. Jest to więc już druga wymiana radaru w kanadyjskich myśliwcach, bo wcześniej wymieniono stacje AN/APG-65 (charakterystyczne dla starszych wersji Hornetów, w tym F/A-18A/B z których wywodzą się CF-18) na AN/APG-73.

Jak podał portal The Drive, wymiana radarów jest pierwszym elementem w nadchodzącej modernizacji floty CF-18. Dziś Kanada posiada tych 75 odrzutowców, ale ich liczba stale się powiększa, gdyż do Kanady niebawem z Australii trafią kolejne Hornety (18 egzemplarzy).

Ten konkretny oddział Raytheona poinformował, że już w ubiegłym roku rozpoczął prace rozwojowe mające na celu doposażenia "klasycznych" myśliwców F/A-18 Hornet Korpusu Piechoty Morskiej USA (tak Amerykanie odnoszą się do myśliwców F/A-18C/D, w odróżnieniu od Super Hornetów) w nowocześniejsze radiolokatory AESA.

Kanadyjskie myśliwce zostaną wyposażone w nowoczesne w pełni cyfrowe radary APG-79(V)4 ze skanowaniem aktywnym. Są nieco mniejsze od radiolokatorów AESA AN/APG-79, jednakże zdaniem producenta w zdecydowanej większości składa się z tych samych elementów co większy pierwowzór. Większych radarów AESA AN/APG-79 używa się m.in. w Super Hornetach amerykańskiej piechoty morskiej czy w samolotach walki elektronicznej EA-18G Growler.

Reklama
Reklama

Radary AESA od Raytheona cechują się znacznie lepszymi parametrami od analogowych odpowiedników. Szybciej i precyzyjniej wykrywają oraz śledzą cele na dalekim dystansie. Zdaniem producenta są odporniejsze na zakłócenia czy ataki elektroniczne dzięki zwiększonej mocy radiolokatora. Jednocześnie są lżejsze i mniej wrażliwe na awarie ze względu na fakt braku elementów mechanicznych.

Dodajmy też, że kupno radarów, czy ogółem rzecz ujmując – modernizacja Hornetów – to nie jedyne plany Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych. Rząd kanadyjski spodziewa się, że w 2022 roku wybierze dostawcę 88 nowych myśliwców, które będą powoli zastępowały leciwe Hornety. Kanada analizuje rozwiązania od Lockheed Martin (F-35A), Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet) oraz Saaba (Gripen E). Niemniej wobec powyższego do 2032 roku przewidziano służbę myśliwców CF-18, niespełna pół wieku po pierwszych dostawach dla RCAF.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 22
Reklama
dim
poniedziałek, 27 września 2021, 16:03

Nie bardzo wiem, z czego ma być "edukowane" społeczeństwo. Dane o wpływie pól elektromagnetycznych b.w.cz. np. na zmiany częstotliwości rezonansowych komórek i wywołane tym zmiany w zachowaniu komórki - te dane nie są przecież nigdzie dostępne. Przynajmniej nie w internecie, gdyż osobiście owszem, znam je. Biznes to biznes i firmy, które wiedzą wolą, czy może muszą milczeć. W każdym razie do tych Polaków ostro przeciw 5g proszę doliczyć także jednego pologreka.

Davien
poniedziałek, 27 września 2021, 23:54

No cóz , płaskoziemców wszędzie się znajdzie, nawet jak widać w Grecji po twoim przykładzie:))

Dropik
poniedziałek, 27 września 2021, 12:15

najlepsza opcja dla nich to f15. szybki samolot o duzym zasięgu.

dim
poniedziałek, 27 września 2021, 07:18

O F16V, przy tak rozszerzony zakresie wymian, jaki zastosowali, Grecy mówią, że faktycznie jest to zupełnie nowy samolot, w starszym kadłubie.

Chyży Rój
poniedziałek, 27 września 2021, 00:47

Wiecie może ile jest rosyjskich samolotów z takim radarem AESA?

Davien
poniedziałek, 27 września 2021, 15:15

Obecnie całe zero, i długo chyba tak pozostanie.

Chyży Rój
poniedziałek, 27 września 2021, 17:43

Tak myślałem ale pewności nie miałem.

poniedziałek, 27 września 2021, 17:27

A ile jest samolotów uzbrojonych w twoje AIM-120 z 1973 roku?

poniedziałek, 27 września 2021, 14:03

Null czyli zero.

rED
niedziela, 26 września 2021, 22:19

Rząd kanadyjski spodziewa się, że w 2022 roku wybierze dostawcę 88 nowych myśliwców, które będą powoli zastępowały leciwe Hornety. Kanada analizuje rozwiązania od Lockheed Martin (F-35A), Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet) oraz Saaba (Gripen E).

Funklub Daviena i GB
niedziela, 26 września 2021, 20:23

Odkupić stare radary i włożyć do naszych 29-tych. Do tego wlasny komputer misji i mamy na kolejne 10 lat jedna eskadrę zmodernizowanych maszyn. Przerobienie pylonów nie będzie problemem, ponieważ powstał już prototypów takowych w WZL2 w 2014 roku. Do tego od SAABa system WRE i na AirPolicing i na stare Su wystarczy.

sparrow
poniedziałek, 27 września 2021, 16:29

szkoda radarów do samolotów które co chwila spadają

GB
poniedziałek, 27 września 2021, 14:16

No widzisz... Czyli nawet wedle ciebie stare radary F-18 są lepsze od tych z MiG-29, a przecież samoloty oblatano praktycznie w tym samym okresie...

Da(łn)vien
czwartek, 30 września 2021, 06:56

Tak ignorancie, radary z CF-18 są lepsze od używanych w ekwsploatowanych przez Polskę MiGach-29. Chyba jest wyraźnie napisane w artykule, że "urządzenia zastąpią dotychczas zainstalowane systemy ze skanowaniem mechanicznym AN/APG-73, obecne w kanadyjskich Hornetach od lat pierwszych lat obecnego wieku.". Czyli są to radary z poczatku XXI wieku, które zastapiły pierwotnie używane radary AN/APG-65. Radar stoswany w "polskich" MiGach-29 to okrojona wersja o ile dobrze pamietam radaru S-29 Topaz. Więc znowu nie udała ci sie manipulacja.

Dropik
poniedziałek, 27 września 2021, 11:50

haaaaahaaaaaahaaaa. Ale największym problemy są silniki a nie radary, zwłaszcza przy airpolicing. To piękny samolot ale nic więcej .

Olgino
poniedziałek, 27 września 2021, 10:19

No nie wiem czy WASZE .29 mogłyby otrzymać radary z Kanady. A sankcje?

Xzibit
poniedziałek, 27 września 2021, 08:50

Nasi spece już majstrowali przy fotelach Migów czego efektem była bezsensowna śmierć pilota.... Migi na złom a zamiast nich dokupić F-16V

Davien
poniedziałek, 27 września 2021, 07:44

To juz tak tragicznie w Rosji że chcecie odkupować od kanady antyczne radary z Hornetów?? A wasze "cudowne" Chibiny-M to taki złom ze chcecie WRE od SAAB-a?:))

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 26 września 2021, 20:01

Wolą stare Hornety od nowego dziada F-35... :D

Dropik
poniedziałek, 27 września 2021, 12:11

a jak kupią f35 to odszczekasz ? :P

Davien
poniedziałek, 27 września 2021, 07:43

Jak widać na rosyjskei Su-35/57 wystarcza stare kilkudziesięcioletnie Hornety:)

dim
poniedziałek, 27 września 2021, 07:21

Modernizują stare, czyniąc to za środki, jakie wystarczyłyby raptem na półtorej sztuki nowego.

Tweets Defence24