Kanada kupi śmigłowce uderzeniowe? Rekomendacja dla rządu

16 maja 2017, 10:04
CH-146 Griffon. Fot. DoD
Fot. US Army
Reklama

Jednym z priorytetów dla kanadyjskich sił zbrojnych jest zakup 24 śmigłowców uderzeniowych – rekomenduje w swoim ostatnim raporcie Stała Komisja Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony. Jest to jedna z określonych w dokumencie około 30 „naglących luk w zdolnościach operacyjnych”. Warto zaznaczyć, że Kanada obecnie nie posiada ani jednego śmigłowca szturmowego, a jedynie uzbrojone w karabiny maszynowe wielozadaniowe CH-146 Griffon. 

Raport Senackiej Stałej Komisji Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony obejmuje zalecenia dla rządu Kanady w zakresie floty śmigłowców. Poruszono w nim kwestie takie, jak potrzeba zwiększenia floty ciężkich śmigłowców transportowych CH-147F Chinook (CH-47F) czy ratowniczych CH-149 Cormorant (wariant AW101 Merlin), jak również planowaną wymianę średnich maszyn wielozadaniowych CH-146 Griffon, czyli specjalnej wersji cywilnego Bell 412EP na maszyny stricte bojowe.

Szczególnie pilne jest zdaniem Komisji nie tylko zastąpienie silnie wyeksploatowanych w misjach zagranicznych śmigłowców CH-146 Griffon maszynami stricte wojskowymi, posiadającymi znacznie wyższe walory w zakresie bezpieczeństwa i uzbrojenia, ale też zakup maszyn uderzeniowych.

CH-146 Griffon Kanada
CH-146 Griffon. Fot. DoD

Czytaj też: Kanada kupuje Super Hornety. Wysłano LoR

Dotąd kanadyjskie siły powietrzne nie posiadały na uzbrojeniu śmigłowca bojowego klasy AH-64 Apache. Do zadań eskorty i wsparcia ogniowego używano właśnie Griffonów, czyli zmodyfikowanych na potrzeby Royal Canadin Air Force cywilnych śmigłowców Bell 412EP. Podczas misji w Afganistanie były one uzbrojone w karabiny Dillon M134D Minigun kalibru 7,62 mm, co okazało się dalece niewystarczające.

Dlatego też Komisja zaleca rządowi Kanady w raporcie z 8 maja br. zakup 24 śmigłowców uderzeniowych klasy AH-64E Apache Guardian czy AH-1Z Viper. Uznano to za priorytet wyższy nawet od wymiany floty 95 śmigłowców CH-146 Griffon, których służba ma się zakończyć w 2021 roku. Może to być zmiana rewolucyjna nie tylko ze względu na znaczne koszty, ale również w związku z potrzebą wyszkolenia zarówno załóg, jak i oficerów dowodzących jednostkami o całkiem nowym dla kanadyjskiego lotnictwa przeznaczeniu i specyfice działania. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
MARIAN
wtorek, 16 maja 2017, 13:00

Kanadę mogą uratować tylko i wyłącznie jak w przypadku Polski śmigłowce "specjalsów",..MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird ...reszta to próżność.. ..

ewa
wtorek, 16 maja 2017, 14:54

co za głupoty wypisujesz...jako modele na TV są fajne to fakt.

PP
wtorek, 16 maja 2017, 11:57

A my kiedy odbudujemy zdolności w tym zakresie?

echo
wtorek, 16 maja 2017, 14:48

Jak dowództwo OT zamarzy sobie mieć w posiadaniu śmigłowce.

Tomcat
środa, 17 maja 2017, 06:14

Kanada z tak okromnym terytorium może sobie pozwolić na tak słabą armię dla tego że jest strategicznie położona względem swojego sojusznika USA który to sojusznik nie pozwoli by Kanadzie stało się coś złego

prawnik
wtorek, 16 maja 2017, 11:37

Parafrazując klasyków tego forum "Griffony do wzięcia -95 sztuk -brać ":)

raffff
wtorek, 16 maja 2017, 16:25

A choćby dla Gwardii Narodowej by się Twoim zdaniem nie przydały?

Ad_summam
wtorek, 16 maja 2017, 14:17

To my to mamy złomować, czy jak?

cc
wtorek, 16 maja 2017, 13:08

brać

Vox
wtorek, 16 maja 2017, 12:28

Zapomniałeś dodać "na wczoraj".

Junger
wtorek, 16 maja 2017, 11:09

Prostota budowy, łatwość obsługi, wysoki poziom gotowości bojowej, mniejszy zespół obsługi naziemnej i w konsekwencji niższe koszty utrzymania przemawiają za Ah-1Z Viper. Ponadto, na uwagę zasługują zdolności głowicy optoelektronicznej i awionika. Natomiast radar nad wirnikiem Guardiana i możliwość wykorzystania Hellfire Longbow powoduje, że Ah-64 pod tym względem nie ma sobie równych. Co prawda Viper też ma możliwość przenoszenia radaru na skrzydle, co jednak wystawia w większym stopniu sylwetkę śmigłowca.

Abc
wtorek, 16 maja 2017, 18:04

Guardian nie ma radaru nad wirnikiem.

kuki
wtorek, 16 maja 2017, 13:06

Nie da rady. Po pierwsze tylko dwóch użytkowników tej wersji: USA i Pakistan, nawet starszych wersji Cobra i Super Cobra to w Europie tylko niezbyt stabilna ostatnio Turcja używa a reszta to jakieś "egzotyczne" dla nas kraje, więc w tym względzie dużo lepiej wypada Apache (większa/szybsza dostępność części) no i serwisowany mógłby być w Europie, może nawet i montaż końcowy (co prawda nie u nas, ale brytyjskie były składane przez Westland Helicopters, które jest częścią Augusty Westland, więc może u nich). Po drugie my prawdopodobnie nie będziemy chcieli rakiet Hellfire tylko będziemy chcieli zintegrować ze Spike lub tym co zostanie wybrane w programie Karabela (a sądzę, że będzie to właśnie Spike-ER lub NLOS). No i po trzecie: biorąc pod uwagę to jak śmiesznie małą liczbę zamierzalibyśmy kupić to Apache wydaje się najlepszym wyborem, bo po prostu dysponuje największą siłą ognia n jedną maszynę (16 ppk + działko 30 mm z zapasem amunicji 1200 sztuk).

say69mat
środa, 17 maja 2017, 08:52

@def24.pl: Kanada kupi śmigłowce uderzeniowe? Rekomendacja dla rządu say69mat: Trudno się dziwić, skoro FR wkracza ze swoimi siłami zbrojnymi na obszar Arktyki. Pojawia się problem szczelności północnej granicy Kanady. Oraz - potencjalnie - perspektywa wojny, np ... hybrydowej.

gnago
środa, 17 maja 2017, 20:03

Myślisz że bryły metalu naszpikowana elektroniką i martwa ,bo producent gwarantuje tylko do - 50 stopni funkcjonalnośc produktu coś dadzą?

klaus
środa, 17 maja 2017, 10:54

Perspektywa wojny hybrydowej? A komu tam separatyzm przyjdzie do głowy?! Niedźwiedziom polarnym?!

Tweets Defence24