Jest zgoda na "bratnią pomoc" ze strony Egiptu w Libii

14 lipca 2020, 16:15
Abrams Egipt
Egipski Abrams w 2017 roku. Fot. Staff Sgt. Michael Battles/USAF

Egipt rozpoczął olbrzymie manewry wojskowe w pobliżu granicy z Libią, wskazując że żołnierze mają pokazać możliwość szybkiej projekcji sił oraz zdolność do zwalczania jednostek nieregularnych przeciwnika oraz najemników. Jednocześnie władze w Tobruku dały zielone światło dla możliwej "bratniej interwencji" Egipcjan na libijskim terytorium. Wszystko ma być zależne od decydujących zmagań toczonych w pobliżu Syrty, a przede wszystkim od woli politycznej Turcji.

Parlament – Izba Reprezentantów – rezydujący w Tobruku miał wyrazić zgodę na możliwość bezpośredniej interwencji wojsk egipskich na terytorium Libii. Oczywiście jeśli wojska rządu z Trypolisu zagrożą bezpieczeństwu samej Libii oraz Egiptu. Rząd Porozumienia Narodowego (GNA), uznawany przez społeczność międzynarodową, a także bezpośrednio wspierany militarnie przez Turcję prowadzi bowiem kontrofensywę na kierunku wschodnim. Tym samym, może osiągnąć rejony kluczowe dla władz w Tobruku oraz przybliżyć się do granicy egipskiej.

Wszystko będzie oczywiście zależało od rozwoju sytuacji na linii frontu, ulokowanej w głównej mierze w pobliżu strategicznego, portowego miasta Syrta. To właśnie tam została wyznaczona kluczowa rubież obrony wojsk Libijskiej Armii Narodowej (GNA) gen. Chalify Haftara, odrzuconej wcześniej od stołecznego Trypolisu. Egipt już wcześniej wysyłał dyplomatyczne oraz polityczne sygnały, że nie zaakceptuje dalszych postępów wojsk należących do GNA wspieranych przez Turcję oraz wzmocnionych przerzuconymi do Libii przez Turków najemnikami (przede wszystkim z Syrii). Uznając, że pojawienie się formacji paramilitarnych dyslokowanych do Libii przez Ankarę stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa regionalnego.

Zauważa się, że teraz decydujący głos będzie należał właśnie do wspomnianej Ankary. Albowiem Turcy mogą zgodzić się na de facto podział Libii oraz wpływów, akceptując pojawiające się raz po raz inicjatywy w zakresie zawieszenia broni. Lub wręcz przeciwnie liczyć na pełne pokonanie LNA oraz zniszczenie władztwa Izby Reprezentantów z Tobruku. Jednakże, w tym drugim przypadku ryzykując już nie tylko zakulisowe starcia z innymi państwami (tajemnicze ataki na bazę lotniczą etc.), ale pełne i otwarte walki z wojskami egipskimi oraz być może innymi formacjami z państw zaangażowanych w Libii.

Na razie władze Turcji w żadnym razie nie wyrażają zaniepokojenia względem pojawiających się wezwań do zaprzestania ofensywy na Syrtę i twierdzą, że wojska GNA mają ich pełne poparcie w ich działaniach względem tego miasta oraz rejonu Dżufra. Szczególnie, że ich zdaniem nie można ufać w poczynania gen. Haftara.

Zapowiedzi Egiptu należy brać poważnie, gdyż do retoryki ostrzeżeń względem GNA i Turcji włączył się sam prezydent Abdel Fattah al-Sisi. Trudno przypuszczać, żeby nie działał teraz czynnik zarówno geostrategiczny, jak również związany z psychologią oraz możliwą utratą twarzy przez rządzących w Egipcie. Trzeba podkreślić, że egipskie wojska rozpoczęły szeroko zakrojone ćwiczenia wojskowe w rejonie przygranicznym. Skupiając uwagę na działaniach sił powietrznych, marynarki wojennej oraz wojsk specjalnych i jednostek powietrznodesantowych.

Plany obejmują także strzelania artylerii czy też zaopatrywanie wysuniętych jednostek lądowych przez lotnictwo. „Hasm 2020” mają sprawdzić zgranie jednostek z całego Zachodniego Regionu sił zbrojnych Egiptu. Scenariusze mają przy tym zakładać potrzebę reagowania na wtargnięcie obcych sił najemniczych, a także przeprowadzanie operacji desantowych. Zmianą ma być wskazanie, że domniemanym przeciwnikiem są jednostki nieregularne, a nie jak było to dotychczas wojska konwencjonalne przeciwnika. Ten fakt uwypuklają szczególnie egipscy analitycy ds. obronności.

Należy przy tym pamiętać, że właśnie tureckie wsparcie morskie oraz lotnicze i przeciwlotnicze odegrało podstawową rolę we wcześniejszym zatrzymaniu ofensywy LNA gen. Haftara na Trypolis i przejściu GNA do kontrofensywy. Stąd akcentowanie komponentu morskiego, lotniczego oraz wojsk specjalnych przez Egipt to już wprost wskazanie na Turcję oraz jej formy zaangażowania się w pogrążonej w wojnie domowej Libii. Szczególnie, że oprócz Egiptu o swoją pozycję w Libii oraz wymiar symboliczny względem możliwości oddziaływania na konflikt grają cały czas Zjednoczone Emiraty Arabskie. Władze tego państwa również wskazują na decydującą kwestię zmagań wokół Syrty, odnosząc się do pojęcia „bębnów wojny” i zagrożenia dla bezpieczeństwa. To również należy potraktować nader poważnie, szczególnie biorąc pod uwagę język dyplomacji.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 76
Reklama
easyrider
czwartek, 16 lipca 2020, 13:14

Tylko kubeł zimnej wody w postaci głowic nuklearnych może okiełznać islam. Dogadać się z Moskwą, wspólnie ich spacyfikować a ziemiami się podzielić. Inaczej oni nas spacyfikują. Czasu żeby to zrobić coraz mniej.

Milutki
sobota, 18 lipca 2020, 14:06

To z czasem ten islam też znajdzie sposób aby okiełznać tych co ich atakują np bronią chemiczną gdy nie będą mieli nic do stracenia. Akcja wywołuje reakcję

gliwiczanin
środa, 15 lipca 2020, 18:34

I bardzo dobrze. Wejście Egiptu do Libii spowoduje wycofanie się turków, którzy nie mają szans w walce z regularną armią egipską. Im szybciej Egipt pogoni turków tym szybciej ta wojna się skończy.

Milutki
sobota, 18 lipca 2020, 14:05

Zdaniem Egiptu i Haftara wojna się skończy gdy jedna strona wyrżnie drugą , Turacja nie dopuści do takiego obrotu sprawy , już nie dopuściła pomagając w udanej obronie Trypolisu

Leopardzik
środa, 15 lipca 2020, 21:42

Egipska armia to pudrowany TRUP dzięki,wspaniałwj kulturze technicznej zajechali doownie abramsy Hahahaha To co wyślą, do libii? Teciaki

plusik
środa, 15 lipca 2020, 20:42

Same asy jak widze. Turcy wraz z GNA mogą zaprowadzić pokój w Libii ale jak widać nie wszyscy tego pragną a tylko dlatego że boją się wzmocnienia Turcji w regionie. Widzę że lubicie te przypływające łodzie do Europy. Przypominam też że Turcja jest członkiem NATO.

Jabadabadu
czwartek, 16 lipca 2020, 00:15

Komuś się marzy Imperium Osmańskie-bis? Po zmianie statusu Sofii w Stambule też? Po określeniu Morza Śródziemnego strefą wyłącznych wpływów Turcji też?

Milutki
niedziela, 19 lipca 2020, 00:20

Ten budynek był meczwtfm przez setki lat, gdyby Osmanie postąpił jak robią to inne imperial to zbuzyliby Haga Sofię zaraz bo zdobyciu Istambułu. Turcja nigdy nie twierdziła że ma wyłączność na Morze Śródziemne

Derwisz
środa, 15 lipca 2020, 13:46

Co miesiąc haftar prosi o BRATNIA pomoc finansową Arabie Saudyjska Brak kasy to bunt wojska

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 23:27

No i bardzo dobrze. Niech Turczyn zapomni o nowym Imperium Osmańskim i szantażowaniu Europy uchodźcami z połowy świata.

Milutki
sobota, 18 lipca 2020, 14:07

Turcja pomogła obronić Trypolis który miał już upaść. Turcja tworzy potęgę moralną już dziś i o tym nie zapomni

plusik
środa, 15 lipca 2020, 20:43

Przypomnij pan czym USA straszy jak nie po jej myśli jest?

spoko
środa, 15 lipca 2020, 22:12

Plusik USA straszy sanjkcjami i nie tylko straszy ale je naklada

Orthodox
czwartek, 16 lipca 2020, 01:18

I do tego są one skuteczne.

plusik
czwartek, 16 lipca 2020, 10:23

Brawo wy!

Filipidos
środa, 15 lipca 2020, 13:14

Turek użył chytrego Greka a ten puścił milion uchodźców przez swoje granice Może i za KASĘ bo to grecki sport narodowy

Orthodox
środa, 15 lipca 2020, 19:33

Jasne, i to Grecy dowozili tych uchodźców masowo pod swoje zewnętrzne granice.

plusik
czwartek, 16 lipca 2020, 10:24

Nie. Bronili reszty Europy tak jak na członka NATO i UE przystało!

Ceska Meska
wtorek, 14 lipca 2020, 21:34

Czesi tez dostali BRATNIA interwencję od POLSKI Dziękujemy do dziś za takie braterstwo

Jabadabadu
czwartek, 16 lipca 2020, 00:18

Ceska Meska, czy pamiętasz tzw. plan Lipavsky'ego? To przełom lat 70 i 80. Nie przyniósł on zaszczytu Czeskiemu Narodowi. Tak to jest w polityce. Lepiej więcej wiedzieć i mniej mówić.

wert
środa, 15 lipca 2020, 17:27

Ty misiu jednak z Olegino jesteś

Fantasta
środa, 15 lipca 2020, 14:09

Kolego zapomnia ze WP cofnęlo 2-bataliony za ich wklad w grabieży gwałtów i pijaństwa do Brzegu gdzie zorganizowano OBÓZ koncentracyjny Niemniej jed ci ludzie,sa wśród nas PZPR NIE DAKA ŻADNYCH PRZEPROSIN

wza
środa, 15 lipca 2020, 12:54

ZAOLZIE. I wszystko na ten temat.

wert
środa, 15 lipca 2020, 12:35

Tak że drogi czeski kolego zanim wytkniesz komuś drzazgę w oku zobacz czy w Twoim nie tkwi belka

wert
środa, 15 lipca 2020, 12:33

Tzw polscy komuniści w 68 nie palili się do interwencji. Ustąpili po wydanych rozkazach z moskwy. W przeciwieństwie w 80 roku to czesi z DDRami najmocniej naciskali na rozjechanie czołgami Solidarności. Tylko Caucescu wtedy pokazał kochones

wert
środa, 15 lipca 2020, 12:21

140 żołnierzy którzy ustąpili pod naporem czeskiego pułku i poddali się zostało zadźganych bagnetami. O przymusowych wysiedleniach bezwględnej bismarckowskiej czechizacji WIĘKSZOŚCI polskiej na Zaolziu też należy przypomnieć. O arogancji masaryka który odmówił przyjęcia spacjalnego wysłannika Piłsudskiego, arogancji benesza który puźniej odrzucił sojusz z Polską mimo nacisków czeskiej generalicji, bardzo dobrej współpracy wywiadów też należy wiedzieć. Czeska arogancja i pogarda dla niedawno podległych w CK Polaków doprowadziły do II wojny. Dali się francuzom rozegrać jak dzieci.

x
środa, 15 lipca 2020, 09:17

To byla pomylka.Czesi domagali sie Czerwonych Gitar a wyslano im czerwone berety.

duch
środa, 15 lipca 2020, 02:31

po kiego tu siedzisz ???

środa, 15 lipca 2020, 02:10

A pamiętają kto stał za całą akcją?

Sarmata
środa, 15 lipca 2020, 01:59

A Polacy dostali wsparcie od Czechów podczas walk z ukraincami w 1919 roku.Wsparcie te polegało na zajęciu przez Czechów Polskiego Zaolzia i wymordowaniu przez Czechów polskich żołnierzy którzy dostali sie do niewoli. Czesi jak zawsze bohatersko walczyli z nieuzbrojonymi ludzmi.

Bartholem
środa, 15 lipca 2020, 19:44

Zaolzie nigdy nie było polskie

Paragraph23
środa, 15 lipca 2020, 22:28

@Bartholem Oczywiście Zaolzie było od zawsze Chińskie. W Hawiyrzowie językiem większości jest Mongolski, a Most Sikory na Ostrawicy w Ostrawie dzieli regiony na Azję Mniejszą i Etiopię. Jest nawet takie przysłowie "Ostrawica to nasza granica". Jadąc z Cieszyna na Helsinki, przed Pruchną po prawej stronie jest krzyż pokutny, jedyny na Śląsku Cieszyńskim... Kawałek dalej w prawo jest miejsce gdzie zginął kpt. Cezary Haller, brat "tego" generała podczas potyczki z Masajami.

Davien
środa, 15 lipca 2020, 12:07

Nie było zadnych walk z Ukraincami ale z bolszewikami.

Wiktor
czwartek, 16 lipca 2020, 00:36

Orlęta lwowskie broniły miasta przez Zakonem Najświętszej Marii Panny Panie Davien... Napisz Pan do ministerstwa oświaty aby sprostowali do w szkolnych podręcznikach.

Davien
czwartek, 16 lipca 2020, 10:44

Wiktor, zajęcie Zaolzia nastapiło podczas wojny polsko-bolszewickiej która zaczeła sie 4 stycznia 1919r i do tego sie odnosiłem a oblezenie Lwowa zaczęło sie zdaje nieco pózniej. O tym że w 1918-19r trwała wojenka z ZURL to akurat dobrze wiem. Ale przeczytaj post Sarmaty na przyszłość.

Aquirre
środa, 15 lipca 2020, 16:05

W latach 1918-19 była wojna z Zachodnioukraińską Republiką Ludową ZURL.To nie byli bolszewicy.Poziom szkoły podstawowej w Polsce.Skąd ty nadajesz?

Davien
czwartek, 16 lipca 2020, 10:45

Wiem o tym ,ale tez od 4 stycznia 1919r trwała wojna z bolszewikami i do tego się odnosiłem. Choc istotnie niezbyt szczesliwy dobór słów z mojej strony i za to przepraszam.

Paragraph23
środa, 15 lipca 2020, 13:59

@Davido Dziwne rzeczy prawisz. O Lwów w latach 1918-1919 Polacy walczyli z bolszewikami ?? Konkretnie od 1 listopada 1918 do 22 maja 1919 roku walczyliśmy z bolszewikami ?? Strzelcy Siczowi to bolszewicy ?!?!?!?!

plusik
środa, 15 lipca 2020, 20:45

On swej historii (USA) nie zna a chcesz by Polską ogarnął. To Davien jest

spoko
środa, 15 lipca 2020, 22:18

Dziwne ze Davien cos takiego pisze Bardzo czesto kremll trole podszywaja sie pod niego w celach prowokacji

Paragraph23
czwartek, 16 lipca 2020, 13:06

@spoko Mylisz się: Davido normalnie coś takiego pisze.To jego poziom.

Davien
piątek, 17 lipca 2020, 21:34

Jak na razie to jedynie ty pokazujesz ze masz odlot za odlotem, no cóz taka jak widac u was norma w Olgino:0

Davien
czwartek, 16 lipca 2020, 10:46

Tu akurat to moja pomyłka sorry.

Paragraph23
środa, 15 lipca 2020, 10:21

Czescy legioniści i zbrodnia na Polskich jeńcach w Stonawie. Co nie zmienia faktu, że tak można się cofać w stecz i znajdywać inne zbrodnie, czy to z Niemcami,

Grredo
środa, 15 lipca 2020, 09:39

Cieszy mnie to, że przypomniałeś o tej ewidentnej zbrodni wojennej. Po II wojnie Czesi próbowali podobnego zagrania lecz Stalin rozstawił oba państwa po kątach.

Azaz
środa, 15 lipca 2020, 00:22

Podziękowania proszę kierować do Moskwy, do wielkich przyjaciół narodu czeskiego.

Polak też pamięta
wtorek, 14 lipca 2020, 23:20

A to nie ci sami czesi co blokowali i nie przepuszczali tranzytu broni i pomocy wojskowej do Polski w wojnie z rosją w1920 ??

spoko
środa, 15 lipca 2020, 22:20

Nie Dostawy broni blokowal zawsze Komintern na rozkaz z kremla

Gnom
wtorek, 14 lipca 2020, 23:18

Ale sami są bez winy? Poczynając od zerwania porozumienia i zajęcia Zaolzie wykorzystując polskie problemy na wschodzie, a potem podobny numer chcieli zrobić w czerwcu 1945 roku z Kotliną Kłodzką. Wtedy nie tłukliśmy się już ani z Niemcami, ani z sowietami i tylko Stalin was uratował przed odpowiedzią kilku polskich dywizji na tą zaczepkę. Ale jak 1 Korpus Pancerny gnał do Pragi by wspomóc tzw. powstanie ponosząc spore straty już w ostatnich dniach wojny to nie pamiętacie. Ale Czesi to zawsze "bohaterowie" lepsi nawet od Francuzów, a jak jakiś Czech ma jaj to i tak okazuje się w końcu Słowakiem.

gość
środa, 15 lipca 2020, 00:22

Czesi zajęli Zaolzie kiedy Polska jeszcze nie miała żadnych problemów na wschodzie- bo tam stacjonowały wojska niemieckie. Przypomnę- styczeń 1919. Co do Kotliny Kłodzkiej to jeszcze wtedy nie było wiadomo komu przypadnie. Wg umowy Sikorski-Benes miała być czeska. Stalin nie zdecydował, choć ponoć proponował Czechom nie tylko Kotlinę ale i zagłębie wałbrzyskie. Tak jak ze Szczecinem- raz dawał go Polakom, raz oddawał Niemcom. A i 1.KPAnc nie ruszył na pomoc Czechom, tylko aby wyprzedzić ew. amerykańskie uderzenie na Pragę. Amerykanie proponowali Stalinowi to, dlatego ten przyspieszył o dwa dni uderzenie na Pragę.

Davien
czwartek, 16 lipca 2020, 10:48

Wojna polsko-bolszewicka zaczeła się 4 stycznia 1919r, wojna polsko -ukraińska trwała od 1918r

Pitek1
wtorek, 14 lipca 2020, 22:21

Polska nie była wtedy suwerennym państwem, a Egipt dziś jest.

Milutki
wtorek, 14 lipca 2020, 23:10

Egipt jest tak suwerenny że rządzi nim dyktator który został wyniesiony do władzy przy wsparciu zewnetrznych sił. Egipt jest tak suwerenny pod władzą tego dyktatora oddał Arabii Saudyjskiej część swojego terytorium bo Arabia Saudyjska wyniosła tego dyktatora do władzy. Prezydent USA Donald Trump nazwal Sisiego swoim ulubionym dyktatorem tak jakby naczelnik Egiptu był jego zabawką. Nie ma chyba drugiego tak "suwerennego" kraju na świecie

Pitek1
środa, 15 lipca 2020, 12:16

Przepraszam, zapomniałem, że kolega jest miłośnikiem terrorystów. Przed Sisim w Egipcie rządziło Bractwo Muzułmańskie, które dąży do fundamentalizmu religijnego, a do wojny w zatoce perskiej byli finansowani przez Arabię Saudyjską. A co się tyczy dyktatora, to powiedz mi, jak demokracja wyglądała wcześniej w tym krajui na całym Bliskim Wschodzie.

Milutki
środa, 15 lipca 2020, 14:13

Partia którą obalił Sisi była pierwszą cywilną demokratyczną władzą w Egipcie, jeżeli byli źli to nie ujawmili swoich cech , zostali spazani za winy ktorych nie popełnili. Zwolennikami terrorystów są zwolennicy Haftara i Asada którzy podkładają miny pod domy cywilów, bombardują szpitale, prowadzą masowe egzekuje i dokonują innych zbrodni

pdrbosw
wtorek, 14 lipca 2020, 21:59

My pamiętamy nóż w plecy w 1919 roku! Tylko napisz jaki to ma związek z Libią? Taką wrzutkę to może tylko ruski troll zrobić.

WLAD
wtorek, 14 lipca 2020, 21:59

Nie od Polski ,tylko od okupujacych ją rosyjskich komunistow

bono
wtorek, 14 lipca 2020, 21:53

Swoje żale wylewaj na swoich forach, albo na organizatora tej akcji czyli Rosji. A 1968r. to było zwieńczenie, tego, do czego dążyliście od początku XIX w - zakładam, że wiesz co to Panslawizm. Kombinowaliście z Sowietami od 1920r, kiedy blokowaliście dostawy broni dla nas , gdy my walczyliśmy na śmierć i życie. Kombinowaliście przed 1939r. I wreszcie do Was przyszli! I co? Wielki lament, no jak oni tak mogą, przecież my taki spokojny, kulturalny Naród, gnębią nas, no jak tak można? A no można i mówiliśmy, że tak będzie. Chcieliście- dostaliście. Zawsze możecie pokazać kojones i zwrócić się o odszkodowanie do Putina he he. Priwiet.

bono
wtorek, 14 lipca 2020, 22:45

Pardon powinno być od 1919r. i zamiast kojones- cojones.

Pitek1
wtorek, 14 lipca 2020, 21:31

No i dobrze. Islamista Erdogan będzie miał problem, a Rosja straci wpływy, bo Haftar dostanie pomoc od innego państwa.

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 23:21

Nic bardziej mylnego, co do pozycji Rosjan w tej układance. Ona tylko teoretycznie usunęła się w cień.

Niuniu
wtorek, 14 lipca 2020, 20:27

Obecnie Egipt i Emiraty Arabskie to państwa prawie świeckie. Rząd libijski z Trypoli i w coraz większym stopniu Turcja to islamiści. Ubolewając nad Dyktatorem SIsi i dyktatorem Haftarem popieramy fundamentalizm islamski stanowiący obecnie większe zagrożenie dla południa i środka Europy niż Rosja dla Naszych wschodnich granic. Jak ktoś ma jakieś wątpliwości to proponuję poczytać co się działo w Trypolisie i okolicach od czasu obalenia Kadafiego i przyjęcia władzy przez tzw. Rząd z Trypoli. I to od samego początku swojego istnienia właśnie ten Rząd kożystał z usług najemników i zwykłych bandytów. Była armia Libijska popierała z koleji Parlament z Tobruku. A wojna w Libii ma nie tylko wymiar religijno-światopoglądowy. To przede wszystkim wojna o kontrolę nad olbrzymimi złożami ropy i gazu. Wojna o dostęp do olbrzymich pieniędzy. Kadafi zarabiał ponad 150 miliardów dolarów rocznie z eksportu ropy i gazu. Z pieniędzy tych finansował szereg regionalnych biednych afrykańskich Państw (15 mld rocznie różnych "dotacji"), to właśnie dostęp do takiej kasy nieobliczalnego dyktatora był zapewne przyczyną jego obalenia. A teraz dostęp do podobnych środków ma dostać rząd o islamistycznym zapleczu? Toż to jeszcze bardziej nieakceptowalne jak rządy watażki Kadafiego. położenie łapy przez Ankarę na takich środkach wobec jej mocarstwowych ambicji też jest niedopuszczalne. Szczególnie, że wszystko wskazuje na wspólną grę Turcji z Rosją wobec przyszłości Libii. Stąd rosnące zaangażowanie Egiptu który od czasu wojny w Jemenie jest zbrojnym ramieniem Arabii Saudyjskiej i Emiratów Arabskich. Jest raczej oczywiste, że jeśli Egipt aktywnie, militarnie zaangażuje bezpośrednio swoją armię w walki w Libii to zrobi tam co będzie chciał. Turcja nie jest w stanie w takiej odległości od swojego terytorium przeciwstawić się regularnej armii Egiptu. A Egipt może spokojnie skierować do Libii setki tysięcy żołnierzy, tysiące czołgów i dziesiątki samolotów. Musi się tylko na to zdecydować.

Bravo
środa, 15 lipca 2020, 18:19

Pan doskonale rozumie co się dzieje..

Milutki
środa, 15 lipca 2020, 11:19

W krajach arabskich islam jest dominującą religią i ta religia zawsze będzie miała jakiś wpływ na państwo. Egipt i ZEA są bardziej religijne już Turcja pod rządami Erdogana kiedykolwiek mogłaby być.

Orthodox
środa, 15 lipca 2020, 19:17

Między islamem, a islamskim fundamentalizmem, jest taka różnica, jak między krzesłem, a krzesłem elektrycznym.

bono
wtorek, 14 lipca 2020, 21:54

Prawie świeckie z prawem szriatu.

Derwisz
wtorek, 14 lipca 2020, 20:11

Haftar daje zgodę na,egipska inwazję? Ciekawe

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 23:16

Haftar to już tylko pionek na tej szachownicy. Rosja przestała go wspierać w dosyć oficjalny sposób i zaczęła realizować swoją politykę, nawet w większym wymiarze, w bardziej zakulisowy sposób w porozumieniu z Egiptem.

Turecki
wtorek, 14 lipca 2020, 19:41

Czekamy na te abramsy Bedzie syria bis 67sztuk dronow juz w Libii

Derwisz
wtorek, 14 lipca 2020, 19:40

Olbrzymie manewry to 32 stare abramsy bo reszta NIE JEŹDZI CZĘŚCI BRAK a paliwo to tak do Tobruku na,3-dni i KICHA

Milutki
wtorek, 14 lipca 2020, 18:44

Egipt nie udziela Libii bratniej pomocy ale dyktator Sisi udziela pomocy dyktatorowi Haftarowi, to nie bezpieczenstwo Egiptu jest zagrożone ale władza dyktatora Sisiego jest zagrożona. Haftar ogłosił się już dyktatorem do czasu stabilizacji Libii i możliwości przeprowadzenia wyborów (czyli nigdy), Izba Reprezentantow w Tobruku istnieje tylko na potrzeby wizerunku dla zachodniej opinii publicznej i pozorów rozmów pokojowych , gdyby chodziło o ZEA i Egipt to ta fasadowa instytucja dawno temu zostałaby zlikwidowana przez Haftara, wielu członków Izby Reprezentantów już z niej odeszło nie chcąc brać udziału w cyrku. Z najemników intensywnie korzysta Haftar , z rosyjskich Wagnerowców, z Sudańczyków i Czadijczyków, zaczął to robić jako pierwszy łamiąc przy tym embargo na broń, przy milczeniu Francji która podnosi larum gdy Turcja wspiera GNA.

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 23:06

Pewnie, że nie do końca o bezpieczeństwo Egiptu w tym wszystkim chodzi, a bardziej o ustabilizowanie sytuacji w regionie, gdzie Turcja stała się kierownikiem zamieszania. Putin wycofał swoje Wagnerowskie charty w porozumieniu z Egiptem, więc jedynymi najemnikami, do tego spod znaku dżihadu są ci opłacani przez Turczyna. W przypadku faktycznego zaangażowania Egiptu, Turcja wraca z podkulonym ogonem, poraz kolejny niejako upokorzona przez Rosję. Ewentualny podział Libii to na dziś mniejsze zło, jednak dopełnieniem powinno być przeorientowanie większości społeczności międzynarodowej na stronę przeciwną Trypolisowi i jego zbójeckiemu wspólnikowi.

Milutki
środa, 15 lipca 2020, 11:26

Turcy wzięli najemników z Syrii, ludzie ci walczą za pieniądze, ich poglądy polityczne i religijne są bez znaczenia. Po stronie Haftara wciąż walczą Wagnerowcy, Sudanczycy i Czadijczycy, sttacjonują w Syrcie i Jurfie, jest masa zdjęć, filmów i świadków, nie da się temu zaprzeczyć. Rosja kłamie że nie wysyła tam najemników, tak samo jak kłamie w masie innych spraw , Sudan twierdzi że ich nie wysyłać, w praktyce wysyłają ich różne sudańskie grupy zbrojne zarabiające pieniądze i formę na z ZEA którą mami pracą jako zwykli ochroniarze. Z Chaty to są różne grupy zbrojne dla zarobku

Insider
wtorek, 14 lipca 2020, 21:22

Jest artykuł o Libii jest i imam Milutki, którego przewymiarowanej tureckiej propagandy nie kupuje tu nikt.

Milutki
wtorek, 14 lipca 2020, 23:15

Nie potrzebuję wiary w to co piszę ale zrozumienia i krytycznego spojrzenia. Być może prawda sama się obroni

PLC
wtorek, 14 lipca 2020, 20:08

W artykule z najemnikami jest jakoś inaczej.

Tweets Defence24