Jelcze dla logistyków zamówione

30 maja 2019, 17:35
s662d43
Jelcz S662D.43/Fot. Jelcz.com.pl

W środę 29 maja zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia a Jelcz Sp. z o.o. na dostawę samochodów dużej ładowności powiększonej mobilności w wersji skrzyniowej w latach 2019 – 2022.

Jak czytamy w komunikacie Inspektoratu Uzbrojenia, przedmiotem zamówienia jest dostawa 114 samochodów Jelcz S662D.43 w wersji skrzyniowej, w tym 14 szt. w części gwarantowanej zamówienia oraz 100 szt. w ramach prawa opcji. Odbiorcą samochodów są głównie jednostki logistyczne wojsk operacyjnych. Wartość umowy wynosi 111,464 mln zł brutto, w tym 13,506 mln zł przypada na zamówienie gwarantowane, a 97,96 mln zł na prawo opcji.

Jest to druga umowa zawarta z Jelcz Sp. z o.o. na dostawy samochodów Jelcz S662D.43 w wersji skrzyniowej. Pierwsza umowa o wartości ponad 37 mln zł brutto obejmująca dostawę 44 pojazdów została podpisana 31 lipca 2014 roku. Biorąc pod uwagę wszystkie dostawy, do chwili obecnej pozyskano łącznie ponad 700 pojazdów Jelcz 662D.43 różnych wersji zabudowy, które są wykorzystywane do zadań operacyjnych, logistycznych i szkoleniowych w kraju i poza jego granicami.

IU zaznacza, że dostawy dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej kolejnych samochodów dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz 662D.43 stanowią dalszą unifikację sprzętu wojskowego w tej grupie eksploatacyjnej, która zwiększa kompatybilność użytkowania, obsługiwania, napraw i zaopatrzenia w części zamienne parku samochodowego w Wojsku Polskim.

Samochód dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz S662D.43 przeznaczony jest do transportu ładunków luzem, spaletyzowanych lub przewożonych w kontenerze. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 25 ton. Samochód może współpracować z przyczepami o masie całkowitej do 19 ton tworząc zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton.

Wyposażony jest w sześciorzędowy silnik o zapłonie samoczynnym IVECO CURSOR EURO 3+ o mocy 316 kW (ok. 430 KM). Zbiorniki paliwa pozwalają na pokonanie dystansu ponad 800 km. Międzyosiowy mechanizm różnicowy oraz mechanizmy różnicowe mostów napędowych po zablokowaniu pozwalają na przekazywanie mocy na trzy osie. Manualna skrzynia biegów posiada 16 przełożeń. Pojazd posiada dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych oraz transportu materiałów niebezpiecznych klas 1, 2 i 9 (grupa A).

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 21
Reklama
Tak myślę
niedziela, 2 czerwca 2019, 01:29

To ładnie, że zakupuje się ciężarówki w krajowej fabryce ale niektóre jednostki, zwłaszcza te przewożące żołnierzy powinny pomyśleć o nabyciu takich pojazdów jak TITUS. Toć to mamy XXI wiek i czas pomyśleć o jakimś minimalnym komforcie dla piechoty.

7plmb
piątek, 31 maja 2019, 02:37

Autorze tego tekstu..co to jest silnik sześciorzędowy ??? Jeśli już to silnik rzędowy-sześciocylindrowy..

Wawiak
piątek, 31 maja 2019, 14:37

sześciorzędowy jednocylindrowy.. ..albo na odwrót...

Joo
piątek, 31 maja 2019, 10:21

Tski co ma 6 rzędów

Wyrwymiech
piątek, 31 maja 2019, 02:10

Sześciorzędowy silnik - niesamowite - każdy cylinder ma własny rząd!! :-)

autor
piątek, 31 maja 2019, 00:30

Mam nadzieję, że aktualnie zamawiane wersje przeszły jakaś modernizację względem wersji zamawianych w 2014 roku...

Dalej patrzący
czwartek, 30 maja 2019, 23:51

Rząd powinien reaktywować FSC Star jako państwową firmę, wznowić produkcję modelu 266. Tylko wtedy wojsko będzie miało dobre ciężarówki za darmo (bo finansowane z budżetu MON). Skąd możemy mieć pewność, że w razie wojny Jelcz (prywatna firma) nie sprzeda technologii przeciwnikowi albo nie zwinie interesu? Wojsko bez transportu to będzie powtórka z 1939 gdzie niemcy mieli już RPG-7 a Polacy nie mieli opracowanej żadnej bazooki.

mick8791
piątek, 31 maja 2019, 17:10

Reaktywować FSC Star i wznowić produkcję modelu 266? Człowieku na swoje czasy był to pewnie dobry pojazd ale technika idzie do przodu! Na tej samej zasadzie można reaktywować FSO i wznowić produkcję Fiata 125p... Jelcz Komponenty to prywatna firma? Tak się składa, że należy w 100% do HSW, ta wchodzi w skład PGZ, a ten jest kontrolowany przez MON. O darmowym sprzęcie (bo finansowanym przez MON) nawet nie będę się wypowiadał...

mechanik
sobota, 1 czerwca 2019, 11:48

266 i 660 w porównaniu do Jelczy mają jedną potężną zaletę - zero elektroniki. Da się je naprawić przysłowiowym sierpem i młotem. O ile 660 nie ma sensu wznawiać ze względu na silnik benzynowy tak 266 bije na głowę praktycznie każdą ciężarówkę skonstruowaną po 2005 roku.

Adam z Rożek
piątek, 31 maja 2019, 15:56

Ale Jelcz sp. z.o.o. jest przedsiębiorstwem pod nadzorem kapitału polskiego. Ponadto państwowego, przez 100% udział akcji Huty Stalowa Wola

GOSC
piątek, 31 maja 2019, 14:04

A JELCZ NIE NIE JEST WŁASNOŚCIĄ HSW?

sfsdafhgkg
piątek, 31 maja 2019, 13:27

Jeśli ktoś się zwinie to kierownictwo, maszyn i pracowników nikt nie wywiezie, więc potencjał zostanie. Wiekszym problemem jest tu brak OPL, bo to oznacza zniszczenie zakładu. Na szczęście Polska to potęga TIRowa, i jest co konfiskować.

piątek, 31 maja 2019, 09:53

Chyba nikt ci nie mówił, że w razie W takie firmy też przechodzą pod zarząd państwa.

Bosman
czwartek, 30 maja 2019, 20:46

Czy ktoś może poteierdzić że sá produkowane takie silniki?Bo gdyby było napisane silnik sześciocylindrowy rzędowy to bym wiedział że to dobry diesel a tak to nie jestem pewien.

SOWA
czwartek, 30 maja 2019, 20:35

Kiedy Jelcz zacznie eksportować ciężarówki? Pora udowodnić, że spółka jest dobrze zarządzana a nie sztucznie podtrzymywana na kroplówce.

Tak myślę
sobota, 1 czerwca 2019, 01:44

Nigdy! Każde szanujące się państwo (a tych jest coraz więcej) chce produkować składać u siebie ciężarówki dla wojska i nie tylko ciężarówki.

AM
czwartek, 30 maja 2019, 20:18

Sześciorzędowy silnik?

słabnik
piątek, 31 maja 2019, 09:32

Pewnie Pratt & Whitney R-1830

Eksport Zero
czwartek, 30 maja 2019, 20:13

Skąd ta miłość do włoskiej myśli technicznej ? Nie potrwa to długo i tak ta fabryka upadnie

-
czwartek, 30 maja 2019, 19:55

Nie ma jak.... kolejne Jelcze o poranku

I am
czwartek, 30 maja 2019, 19:54

To już mogli kupić ciężarówki z automatem.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama