Jelcz z "automatem". Kiedy trafi do wojska?

25 marca 2021, 08:10
zdj-nr-1
Fot. mjr mgr inż. Tomasz Smoła/Centrum Szkolenia Logistyki
Reklama

Na terenie poligonu Centrum Szkolenia Logistyki w mieście Grupa odbyły się testy samochodu ciężarowego Jelcz 442.32 "Automatic" wyposażonego w przekładnię automatyczną Allison 3000 SP. Doświadczona kadra instruktorów nauki jazdy z Centrum porównała walory jazdy w terenie dwóch typów Jelczy – jednego wyposażonego w manualną przekładnię, a drugiego z „automatem”. 

Jelcz 442.32 to podstawowy samochód ciężarowy wysokiej mobilności eksploatowany przez Wojsko Polskie, do tej pory produkowany w konfiguracji z 9-biegową skrzynią manualną firmy ZF Friedrichshafen AG. Od pewnego czasu prowadzone są w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) we współpracy z firmą Tezana Sp. z o.o., która jest przedstawicielem Allison Transmission i generalnym importerem, prace badawcze nad Jelczem wyposażonym w sześciostopniową automatyczną przekładnię. W ich ramach prowadzone są właśnie prób trakcyjne w warunkach terenowych na poligonie CSL. Porównywane pojazdy są jednakowo obciążone masą zastępczą.

Zastosowana w Jelczu 442.32. automatyczna skrzynia biegów Allison 3000 SP przeznaczona jest do współpracy z silnikami o mocy do 336 kW/450 KM i momencie obrotowym do 2305 Nm. Przypomnijmy, że w tym modelu Jelcza użyta jest jednostka napędowa MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM (240 kW) i wysokim momencie obrotowym, sięgającym 1300 Nm.

Wokół automatycznych skrzyń biegów narosło wiele mitów i negatywnych opinii związanych z ich eksploatacją, obsługą, trwałością. Wynikają one głównie z niewiedzy, błędów użytkowników, nieprzestrzegania terminów przeglądów, wymian oleju, zaleceń producenta, z których wiele związanych jest z niską kulturą techniczną użytkowników.

Stąd w naszym kraju wciąż pokutują opinie o wysokiej awaryjności i wysokich kosztach serwisu przekładni automatycznych, zwiększonym zużyciu paliwa i niższej dynamice pojazdów wyposażonych w takie skrzynie. Oczywiście jest to mylna opinia, czego dowodem jest szerokie zastosowanie przekładni automatycznych w pojazdach użytkowych i wojskowych, w tym także stricte bojowych jak bojowe wozy piechoty czy czołgi.

W zasadzie każdy kto miał okazję zasiąść za kierownicą samochodu, czy innego pojazdu z automatyczną skrzynią biegów i kierować nim np. w trudnych warunkach terenowych, docenia zalety tego rozwiązania. Potwierdzają to też dotychczasowe testy Jelcza 442.32 „Automatic”, także te prowadzone na poligonie w m. Grupa. Do zalet tego rozwiązania można zaliczyć płynną, nieodczuwalną zmianę biegów, lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach za sprawą ciągłej, nieprzerywanej transmisji momentu obrotowego do układu napędowego. Warto też wspomnieć o korzyściach ekonomicznych wynikających z niższych kosztów eksploatacji i wyższej „produktywności” pojazdu. 

image
Skrzynia biegów Allison 3000 SP. Fot. Allison Transmission

Tak więc „automaty” wybierane są przez tych użytkowników, którym zależy na precyzji w prowadzeniu pojazdu, pełnej nad nim kontroli szczególnie w trakcie trudnych manewrów, dynamice, komforcie pracy, niezawodności, obniżeniu kosztów eksploatacji a także redukcji czynności obsługowych i związanych z tym kosztów.

Wspomniana wcześniej firma Allison Transmission to największy producent i dystrybutor średnich i ciężkich w pełni automatycznych skrzyń biegów oraz hybrydowych układów napędowych na świecie. Przekładnie Allison wykorzystywane są w różnych aplikacjach, w tym w samochodach ciężarowych, autobusach, kamperach, pojazdach terenowych i maszynach oraz pojazdach wojskowych (kołowych i gąsienicowych).

Obecnie Allison Transmission zatrudnia 2700 pracowników a jego udział w światowym rynku przekładni automatycznych montowanych w pojazdach użytkowych wynosi ok. 60%.

Przekładnie produkowane są w USA, Indiach (od 2010 r.) oraz na Węgrzech, gdzie w mieście Szentgotthárd wytwarzane są skrzynie serii 3000, 4000 (najbardziej popularne serie stosowane w kołowych pojazdach wojskowych) oraz Torqmatic.

Istotnym argumentem, przemawiającym za wyborem amerykańskiego producenta, jest jego szeroka oferta pozwalająca na dopasowanie przekładni do potrzeb konkretnego odbiorcy oraz stosowane rozwiązania techniczne.

Jednym z nich jest konwerter momentu obrotowego płynnie zwiększający moment obrotowy silnika przekazujący więcej mocy do kół. Istotną korzyścią wynikającą ze stosowania konwertera momentu obrotowego jest również mniejsze zużycie eksploatacyjne i dłuższa żywotność silnika oraz układu przeniesienia napędu dzięki kompensacji drgań silnika. Także wyjątkowo precyzyjna praca układu napędowego możliwa dzięki elektronicznej komunikacji skrzyni biegów z silnikiem wpływa na wydłużenie okresu bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

Zauważyli to również instruktorzy Centrum Szkolenia Logistyki, podkreślając komfort pracy kierowcy, który może skupić się na prowadzeniu pojazdu, doborze najkorzystniejszego toru jazdy, a wyborem najefektywniejszego przełożenia zajmuje się komputer sterujący pracą skrzyni biegów.

image
Jelcz "automatic" w trakcie pokonywania przeszkód terenowych. Fot. mjr mgr inż. Tomasz Smoła/Centrum Szkolenia Logistyki

Dzięki elektronicznej kontroli pracy samej przekładni, jak i jej „synchronizacji” z jednostką napędową możliwe jest wykorzystanie technologii FuelSense®, która dzięki swoim funkcjom umożliwia redukcję zużycia paliwa. W przypadku Jelcza odnotowano m.in. mniejsze o 21% zużycie paliwa i zasięg do 1080 km.

Biorąc pod uwagę wartość cyklu życia, pojazdy wyposażone w hydrokinetyczne automatyczne przekładnie, charakteryzują niższe koszty operacyjne w porównaniu z wyposażonymi w inne rodzaje przekładni. To też istotny argument przemawiający za ich stosowaniem we flocie pojazdów logistycznych. Przykładem mogą być ciężarówki Iveco Defence Vehicles dostarczane od 2017 roku do Fuerzas Armadas Españolas. Wszystkie zamówione przez hiszpański resort obrony w 2014 roku w ilości 700 szt. pojazdy wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów Allisona serii 3000/4000 SP z hydraulicznymi retarderami.

Korzyści płynące z zastosowania przekładni automatycznych potwierdziły również przeprowadzone w 1973 r., przez armię amerykańską, testy porównawcze ciężarówek wojskowych wyposażonych w kilka typów i marek skrzyń biegów. Zalety w postaci oszczędności paliwa i niezawodności przekładni automatycznych Allison Automatic (ówczesna nazwa producenta) były tak przekonujące, że armia uczyniła automatyczną skrzynię biegów standardem dla wojskowych ciężarówek.

W 1978 r. Allison rozpoczął dostarczanie automatycznych przekładni do producentów OEM wojskowych pojazdów kołowych. Od tego czasu prawie wszystkie średnie i ciężkie kołowe pojazdy transportowe, taktyczne i bojowe trafiające do Sił Zbrojnych USA wyposażone są automatyczne skrzynie biegów

Warto podkreślić, że automatyczne przekładnie Allisona przeznaczone do zastosowania w pojazdach wojskowych przystosowane są do transmisji wyższych momentów obrotowych oraz pracy przy większych obciążeniach, co w połączeniu z elektronicznym sterowaniem daje optymalne wykorzystanie mocy silnika a w efekcie lepsze osiągi pojazdu.
Z punktu widzenia użytkowników w mundurach istotną cechą tych przekładni jest również ich kompatybilność elektromagnetyczna.

Seria specjalistycznych skrzyń Allison Transmission (oznaczonych literami SP) dedykowana do kołowych pojazdów wojskowych z silnikami o mocy do 597 kW/800 KM, została zaprojektowana z myślą o łatwej adaptacji i wydajnej pracy. Są one wyposażone m.in. w dwie charakterystyki zmiany przełożeń, przystawki odbioru mocy (PTO) oraz zaawansowaną elektronikę sterującą. Większość z nich jest dostępna z opcjonalnym zintegrowanym hydraulicznym retarderem zwiększającym siłę/skuteczność hamowania pojazdu przy jednoczesnymi zmniejszeniu zużycia hamulców.

image
Oba Jelcze 442.32 biorące udział w próbach, z lewej pojazd wyposażony w skrzynię automatyczną Allisona. Fot. mjr mgr inż. Tomasz Smoła/Centrum Szkolenia Logistyki

Także w Polsce automatyczne przekładnie powoli zdobywają rynek militarny. Są to zarówno przekładnie do pojazdów gąsienicowych: koreańskie podwozia K9 dla AHS Krab (przekładnia X1100 – 5A3) oraz prototyp NPBWP (Nowy Pływający Bojowy Wóz Piechoty) Borsuk, jak i kołowych: KTO Rosomak, HMMWV, Oshkosh M-ATV (skrzynia Allison 3500 SP), SandCat/Szop, czy nośniki elementów SPZR (Samobieżny Przeciwlotniczy Zestaw Rakietowy) Poprad – czyli Żubry z AMZ Kutno (skrzynia serii 3000 SP). Także W Jelczach 8x8 CSS, które znajdą się na wyposażeniu baterii systemu Wisła, zamontowane będą automatyczne skrzynie biegów.

Co ciekawe automatyczne skrzynie biegów Allisona były również oferowane, jako element modernizacji samochodów ciężarowych Star 266. W 2016 roku w trakcie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego firma Autobox Innovations zaprezentowała prototyp zmodernizowanego Stara 266 wyposażony w przekładnię amerykańskiego producenta.

Należy mieć nadzieję, że w efekcie testów Jelcza 442.32 „Automatic”, które w zasadzie udowodnią to co wielu użytkowników dawno już doceniło, podjęta zostanie decyzja o wyposażeniu podstawowych „koni roboczych” polskiej armii w automatyczne skrzynie biegów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 90
Reklama
stanislaw bednarz
środa, 19 maja 2021, 01:11

Chcialbym sie podzielic opinia o Automatycznej skrzyni biegow jestem uzytkownikiem automatycznych skrzyni biegow od 1994 roku wtedy nabylem pierwsz samochod z automatyczna skrzynia to byl Nisan Sentra male auto pojemnosc silnika 1600 w tamtych latach byly co prawda problemy z automatikami ale to byly dawne czasy na zien dzisiejszy to sporadyczne wypadki teraz zalewaja taki plyn w fabryce ze jusz nie trzeba wymieniac oleju w automacie ciezarowe nie jestem zorientowany jazda jest wspaniala i bez niepotrzebnego szrpanoa dzwignia biegow kto raz sie przejedzie to nie zechce jusz biegowki napewno nie nalezy szalec na automatiku ale jesli nie bedziesz szalal to bedzie bezawaryjny jest tylko jeden problem w Polsce badania techniczne na rolkach to jest zabojstwo dla automatika w U.S.A a konkretnie w Chicago i stanu IL zrezygnowano z tego dobrodziejstwa kilkanascie lat temu byly ze podczas testow spalin i przy okazji te rolki do sprawdzenia chamolcow razlatywaly sie transmisje wiec zrezygnowano z tego dobrodziejstwa to tak dla informaci pozdrowienia z Chicago

gsjj
sobota, 27 marca 2021, 16:14

Jeśli ktoś uważa, że automatyczna skrzynia biegów jest dobra to polecam przejechać się czwartą generacją Mazdy MX-5 w automacie i manualu. Automat prowadzi się strasznie, brak przyspieszenia, auto wydaje się zamulone i ociężałe jak Yaris z silnikiem 1.0. Na skrzyni manualnej można na prawdę fajnie poszaleć po mieście jak na Miatę przystało.

Paweł
sobota, 27 marca 2021, 09:08

Kto naprawi skrzynie biegów jak się zepsuje , na przykład na poligonie ? Już nie mówiąc w trakcie konfliktu .

Janusz
niedziela, 28 marca 2021, 16:34

Pan Janusz, ten sam co zawsze

ludzik Joyce
piątek, 26 marca 2021, 17:28

Niech się dadzą tym przejechać chłopakom z Terenwizji. Jeździli Uralem, Krazem, Starem, więc będą mogli porównać wrażenia pod względem sensu montowania takiej skrzyni do samochodów, które mają jeździć w terenie.

WojtekMat
piątek, 26 marca 2021, 13:06

"Wynikają one głównie z niewiedzy, błędów użytkowników, nieprzestrzegania terminów przeglądów, wymian oleju, zaleceń producenta, z których wiele związanych jest z niską kulturą techniczną użytkowników" Czyli ogólnie wynikają z warunków jakie często panują w wojsku w czasie pokoju, nie wspominając już o warunkach w czasie działań wojennych, w czasie których wyżej opisane przyczyny są wręcz normą.

prawdziwy itd.,itd.
piątek, 26 marca 2021, 16:20

Te Jelcze,bo jest ich więcej niż jeden ,są wręcz katowane na piaskowniach i żwirowni, jak radzą sobie wokół Bałkału ,gdzie rozgrywano Dakar to poradzą sobie wszędzie.

kibic
piątek, 26 marca 2021, 11:18

Zwykłych osobówek z automatem nie można holować. Czy wojskowa ciężarówka będzie pozbawiona tej wady? W warunkach wojennych, a nawet poligonowych, taka wada typowych automatów jest bardzo dotkliwa.

Szwej
piątek, 26 marca 2021, 05:19

Heheh i ten komunistyczny napis AUTOMATIC, już widzę jak to będzie działało na Toruńskich piaskach

;))
piątek, 26 marca 2021, 00:05

to zachwieje "równowagą" sił na wschodnioeuropejskim TDW !

Sebastian
czwartek, 25 marca 2021, 23:16

Amerykańskie ciężarówki mają skrzynie głównie... manualne. Tadam!

QVX
piątek, 26 marca 2021, 10:30

I to bez synchronizacji. Ale trzeba dodać, że tamtejsi kierowcy ciężarówek w ogóle nie używają pedału sprzęgła (clutching), tylko wbijają biegi samą dźwignią (shifting). A gdy skrzynia zacznie siadać, to jadą do warsztatu i wymieniają ją jak zwykłą część eksploatacyjną. Natomiast ciężarówki wojskowe mają automaty. Shifting - trzebaby zapewnić częste wymiany. Clutching - zbyt absorbujący.

Mamy się cieszyć?
czwartek, 25 marca 2021, 22:45

Silnik od MTU albo Iveco, skrzynia od Allison albo ZF, mosty pewnie też nie z FON, ale Jelcz nazywa się polskim samochodem ciężarowym. Polska to montownia obcej myśli technicznej i jak się nie zmieni myślenie, tak już zostanie. Tymczasem duże programy wojskowe mają potencjał aby podnosić poziom techniczny w kraju. Zamiast sprowadzać z Węgier, można kupić licencję i produkować skrzynie w kraju, tak samo silniki. Wielkość zamówienia z wojska gwarantuje zwrot takiej inwestycji, a zyskujemy wtedy niezależność w postaci produkcji sprzętu w kraju. Można tez byłoby dokonać od razu skoku technologicznego i samemu opracować skrzynię eCVT albo hCVT. To żadna magia, bardzo proste rozwiązanie składające się z zestawu kół planetarnych i układu regulacji, bądź w formie układu prądnica-silnik elektryczny, lub pompy hydraulicznej i pędnika hydraulicznego. To jeszcze lepsze wykorzystanie mocy, gdyż nie ma strat na konwerterze i brak fizycznych stopni przełożenia - silnik podczas przyspieszania cały czas pracuje na maksymalnym momencie obrotowym, a po osiągnięciu prędkości dobiera przełożenie do najbardziej ekonomicznej pracy silnika. Silnik jest cały czas fizycznie połączony z kołami za pośrednictwem przekładni. Przykładem udanego zastosowania hCVT jest japoński czołg Type-10. Dlaczego inni tego nie stosują? Bo mają swoje gotowe rozwiązania i nikomu nie opłaca się robić zmian. Zawsze sprzedadzą swoją przestarzałą technologię do jakiegoś Bantustanu. Dlatego Japończycy są znacznie do przodu przed resztą świata w napędach hybrydowych - oni nie boją się nowości. W Europie nowości są wymuszane przepisami o ekologii. U nas zamiast wizji, rząd ma do zaproponowania New Deal, nowy ład. Zadęcie iście patetyczne.

Panstraszy
czwartek, 25 marca 2021, 20:21

Manual (przynajmniej ze Stara 266) jest prosty jak budowa cepa - dwa główne wały, kilka pomocniczych osiek, trochę łożysk, zębatek i widełki do poruszania tym wszystkim. Nawet w razie trafienia z Ur-a lub .50 BMG da się to naprawić dysponując spawarką elektrodową i prostą tokarką. Już widzę jak w razie W żołnierze rozbierają automat Allisona, żeby pospawać uszkodzony element.

jm
piątek, 26 marca 2021, 09:18

I ile trwa taka naprawa a ile wymiana całej skrzyni? Akurat skrzynia przy trafieniu to pewnie najmniejszy problem.

Yu
piątek, 26 marca 2021, 00:28

Wymienią skrzynię na nową. Po co spawać?

Panstraszy
piątek, 26 marca 2021, 10:53

Kiedy w czasie wojny magazyny wojskowe zostaną zmienione w gruzowiska w stylu Donieckiego Aeroportu to skąd weźmiesz nową skrzynię? Będziesz kanibalizował pozostałe wozy?

Ktoś
sobota, 17 kwietnia 2021, 23:10

Jak już dotrę do momentu, gdzie wszystkie magazyny będą zniszczone to może nie być o co walczyć. A już tym bardziej czym, bo wozy bojowe też części potrzebują.

meeem
czwartek, 25 marca 2021, 20:13

Ja to żyłem w przekonaniu, że w XXI wieku to one już dawno mają automat. Nie sądziłem, że to ich przerosło...

gość
piątek, 26 marca 2021, 08:51

Przeceniasz pan MON...

Franiu
czwartek, 25 marca 2021, 17:14

Allison jest w USA, Indiana ( taki stan w USA) . Obecnie produkowane automatyczne skrzynie biegów pozwalają nie tylko na zaoszczędzenie na paliwie ale również znacznym zwiększeniu żywotności komponentów silnika dzięki bardziej płynnym przejściu między poszczególnymi stopniami przełożenia . Bezawaryjność może być zwiększona nawet parokrotnie w zależności od zachowania kierowcy. Ponieważ automat redukuje wpływ zachowania kierowcy na trwałość komponentów można lepiej przewidzieć czas ich zużycia ( i poprzez zaplanowane przeglądy i wymiany prewencyjne ) zwiększyć procent niezepsutych pojazdów. W ostateczności można zmniejszyć zapotrzebowanie na ciężarówki o10-30% poprawiając komfort jazdy. Pytanie tylko czy to się finansowo opłaca?

Ira
czwartek, 25 marca 2021, 17:06

Przy naszej kulturze serwisowej,wiecznej prowizorkce i oszczędzaniu na wszystkim żle wróżę temu udogodnieniu w WP

wysoka kultura techniczna
czwartek, 25 marca 2021, 17:00

Czy takiego pojazdu z automatem też nie można (tak jak cywilnego) holować ani wypychać jak ugrzęźnie?

endrju
piątek, 26 marca 2021, 05:26

Na bardzo krótkim dystansie można każdy.

Extern
czwartek, 25 marca 2021, 23:45

Jak ustawisz dźwignie na pozycję N to można.

Wojciech
czwartek, 25 marca 2021, 23:44

Opowieści o tym, że nie można holować automatu to bzdury. Jakiś nieuk usłyszał że to niewskazane i zrozumiał że nie wolno.

ryko
czwartek, 25 marca 2021, 17:44

Cywilne na neutralu można, choc nie jest to zalecane. Militarne mogą mieć taki tryb bez problemu.

prawdziwy itd.,itd.
czwartek, 25 marca 2021, 16:17

Wokół " Bałkału" i po piaskowniach można zaobserwować jak dzielnie radzi sobie w terenie.Szkoda że nigdy nie będzie wersji z żurawiem typu hydro.

gnago
czwartek, 25 marca 2021, 15:36

Kiedy wejście z powrotem na rynek cywilny ?

asd
czwartek, 25 marca 2021, 19:03

Po co? Nie mają na nim szans.

Елч и Стар
piątek, 26 marca 2021, 00:19

Myślę że ma to sens ponieważ Straż Pożarna lubi polskie samochody ( osp ) jeszcze jak będą w dobrych cenach

Panstraszy
czwartek, 25 marca 2021, 15:36

Też tak ustawiam moje miniaturowe ciężarówki - obok siebie. A potem jeżdżę nimi, która dalej zawiezie żołnierzyki. Nikt jednak mi za to nie płaci...

KAR
czwartek, 25 marca 2021, 14:57

Węgry mają całkiem sporo zagranicznych fabryk. Kto by pomyślał, że "ALLISONY" są produkowane u Madziarów...

bc
czwartek, 25 marca 2021, 20:36

80% eksportu z Węgier to zagraniczne montownie.

Dalej patrzący
czwartek, 25 marca 2021, 13:23

Jak będzie wojna a w miejscu portów morskich, kolejowych i samochodowych terminali przeładunkowych będą tylko grzyby atomowe to też będziemy się bawić w regularne przeglądy i wymiany oleju przekładni automatycznej? Skąd wtedy weźmiemy olej? Bo raczej nie z najbliższej Biedronki. T-72 projektowany do walki w warunkach wojny totalnej i użycia broni atomowej ma manualną skrzynię biegów, raczej nie z przypadku.

piątek, 26 marca 2021, 11:19

W sumie to nie jest typowy manual w T-72

SOWA
czwartek, 25 marca 2021, 20:23

Rosjanie nigdy nie robili dobrych skrzyń biegów a co dopiero mowa o automatach. Porównaj pracę skrzyni biegów nawet w starym T-34 ze StuG III to przypaść jakościowa, technologiczna i użytkowa. Oczywiście na korzyść niemieckiej konstrukcji. Odnośnie wymiany oleju w automacie. Uwierz mi, że podczas wojny większość tego sprzętu szybciej zostanie zniszczona niż dotrwa do okresowej wymiany oleju w skrzyni biegów (dotyczy samochodów).

ryko
czwartek, 25 marca 2021, 17:58

Nie ma obawy! Technologia automatów jest dopracowana od dziesiątek lat. W większości automatów nie zaleca się wymiany oleju, jeżeli juz to po przebiegach rzędu 100+ tys. km. Mój SAAB 220KM/340Nm z automatem, ma na liczniku ponad 300 tys. km i olej na moja usilną prośbę wymieniono tylko raz. Kilkanaście już lat holuję nim przyczepę 1400kg i ani automatowi ani sprzęgłu nic się nie dzieje! Także automat nie obniży serwisowalności samochodu tylko go poprawi (komputer steruje biegami, sprzęgłem i jak trzeba to obniża też moc silnika - optymalizuje ich pracę) bo sprawi, że całość będzie idiotoodporna - a w wojsku przy dużej rotacji i używaniu państwowego (niczyjego) sprzętu to bardzo ważny czynnik!!!

Tomasz34
czwartek, 25 marca 2021, 16:12

A Afganistanie były jakieś grzyby atomowe(jak ZSRR tam walczyło)? A jak Turcja zestrzeliła rosyjski samolot? A w Karabachu, jak Rosja straciła śmigłowiec? Jest coć takiego jak drabina eskalacyjna. Trzeba też przypomnieć, że Rosja nie ma do końca poprawnych stosunków zaczynając od Wielkeij Brytanii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, na Ukrainie i Gruzji kończąc. A mówimy tylko o najbliższym sąsiedztwie w Europie. Więc czemu Akurat Polska miałaby być głównym celem? Jeśli już to jednym z wielu, ale nie byle jakim.

Kierowca tzw tir
czwartek, 25 marca 2021, 13:00

Skrzynia automat super po mieście i na szosie ale w terenie i w zimie sukcesów tylko Mercedesie jest opcja bujania by wyjść z lodu inaczej łańcuchy a najlepiej niech ktoś pomoże szarpnąć . Wojskowe auta ratuje wyciągarka albo kolega

Człowiek z lasu
piątek, 26 marca 2021, 07:22

Państwowa Straż Pożarna ma dokładnie takie samo zdanie. Szkoda że w tym kraju ci na górze nie rozmawiają z tymi na dole. Ale kto bogatemu zabroni?

LeAN
czwartek, 25 marca 2021, 12:57

Od kiedy Grupa to miasto?

Maciek
czwartek, 25 marca 2021, 11:33

Automat w wojskowym pojeździe, jak najbardziej OK, zgadam się z tezami w artykule, ale w bojowym i specjalistycznym pojeździe. Dla podstawowej ciężarówki przerost formy nad treścią i sztuczne podrożenie konstrukcji - może zajmijmy się więc prawdziwymi, a nie sztucznie wygenerowanymi problemami...

hermanaryk
czwartek, 25 marca 2021, 16:40

"W przypadku Jelcza odnotowano m.in. mniejsze o 21% zużycie paliwa". Tyle w kwestii kosztów. Wciąż uważasz, że to sztucznie wygenerowany problem?

asd
czwartek, 25 marca 2021, 19:05

To może niech kierowcy nauczą się jeździć manualem, a nie piłują obroty do czerwonego pola.

QVX
piątek, 26 marca 2021, 10:39

To jest taki problem, jak ze strzelaniem. Po co wojsko marnuje tyle amunicji, kiedy trafiam do tarczy idealnie, może niech nauczą się strzelać. Zrobiono taki eksperyment - wzięto takich "mistrzów" i na strzelnicy (polowej) przy nich strzelano, rzucano granaty hukowe, a obok biegał i darł się były sierżant. Chybiali koncertowo. Więc drogi ASD pojeźdź sobie po poligonie podczas ćwiczeń i zobaczysz, jakie będziesz miał zużycie paliwa.

Herr Wolf
czwartek, 25 marca 2021, 18:43

To jak stary Jelcz palił 30l/100km to ten spala 26l.?!

Maciek
czwartek, 25 marca 2021, 17:58

A kto to zmierzył? Instytut który razem z prywatną firmą Tezana chce to sprzedać za kasę??? Normalnie palił przykładowo 30l/100, a po zamontowaniu automatu w magiczny sposób 23-24 l/100km? Przy dobrych kierowcach i obu sprawnych wozach? Tak, sztucznie wygenerowany problem i wspólnie promowany....

QVX
piątek, 26 marca 2021, 10:41

Pojeźdź sobie nie sam po torze, ale po poligonie, kiedy wokół wybuchają (choćby i sztuczne) pociski, a radiostacja się drze. Wtedy znajdziesz odpowiedź.

wojownikPL
czwartek, 25 marca 2021, 11:08

Tak się wyrzuca potrzebne pieniądze na modernizacje sprzętu „skutecznego” do likwidacji siły żywej wroga. Ba – nawet amerykanie nie są tak rozrzutni, a kto biednemu zabroni.

Olakolak
czwartek, 25 marca 2021, 16:22

Akurat Amerykanie mają większość sprzętu w ,, automatach "

kmdr
czwartek, 25 marca 2021, 23:05

W Stanach jest tak ,że jak masz w samochodzie skrzynie manualną ,masz większa pewność że auta Ci nie ukradną. Tak tam jest dla nich to za trudne. To nie dziwne że mają wszędzie automaty.

SOWA
czwartek, 25 marca 2021, 20:30

W terenie automat ma więcej zalet niż wad.

Księgowy
czwartek, 25 marca 2021, 19:44

Bo oni nie potrafią jeździć na manualu. W USA najrzadziej kradzione auto to z ręczną skrzynią, bo żaden młodzieniec ani nawet starszy wyga tym nie ruszy ;)

Akurat?
czwartek, 25 marca 2021, 19:41

Jak my zaczniemy produkować w Polsce polskie automaty i montować w polskich ciężarówkach to w t e d y twój post nabierze sensu.

Bobo
czwartek, 25 marca 2021, 17:04

Cała Ameryka jeździ na automatach,na manualnych podejrzewam nie potrafią,taka już tradycja

Kolot
czwartek, 25 marca 2021, 11:06

Technologia z kosmosu wkracza do armii...

Skibb
czwartek, 25 marca 2021, 10:49

Zazwyczaj tego typu artykuły opatrzone są mniejszą lub większą informacją „Materiał promocyjny partnera”. Troszkę to trąci.

Wołodia
czwartek, 25 marca 2021, 10:25

Manualne skrzynie biegów to pozostałość sowieckiej okupacji Polski. W Rosji skrzynie manualne są nadal preferiwabe, ponieważ w tym kraju występuje wspomniana niska kultura techniczna, wymagane są produkty odporne na użytkowanie przez ludzi prostych. Do Polski niestety ta niska kultura nie tylko z resztą techniczna, została zawleczona przez narzucone nowe "elity", generałów po sowieckich uczelniach i mniej lib bardziej zakamuflowaną agenturę.

zaniepokojony
czwartek, 25 marca 2021, 10:18

myślę, że za moment odkryją koło ot polska w XXI w

Tomasz34
czwartek, 25 marca 2021, 16:16

Na tym forum nie ma przymusu pisania komentarzy. Artykuł mówi o pozytywnej informacji, do której nie ma się jak przyczepić. Można dyskutować jedynie o tym, jak taka przekładnia sprawdzi się w trudnych warunkach pogodowych. Bo kultura technicza(sądząc po małej ilości wypadków w polskim wojsku) jest na dobrym poziomie.

asd
czwartek, 25 marca 2021, 10:16

Szanowny autorze, jako inżynier mechanik o specjalności budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych jestem zszokowany. Od kiedy to niby automaty mają mniejsze zużycie paliwa niż manualne??? Jakieś badania, wyniki Pan ma na poparcie tych bzdur? Jest dokładnie odwrotnie to skrzynie manualne w autach powodują, że mają one mniejsze spalanie niż pojazdy z automatem przy identycznych jednostkach napędowych.

Inz mech w spoczynku
czwartek, 25 marca 2021, 19:34

Waldemar Pawlak tez byl inżynierem od samochodów i powiadał takie frazesy..ze samochód zeby jechał to musi mieć kierownice i 4 koła.. ot to mamy geniusza. Automat ma mniejsze spalanie i to jest udowodnione. Rozumiem ze w ciężarówkach montują automaty dla kierowców którzy nie potrafią używać manulanej skrzyni? Czy dla frajdy? Czy mają za dużo kasy?

Jusper
piątek, 26 marca 2021, 00:44

W warunkach testowych mogę się zgodzić. Mi w praktyce to samo auto z manualem pali około litra ON mniej (osobowe). Nie tak dawno jeszcze pamiętam jak komunikacja miejska w moim mieście robiła testy i porównywała autobusy z automatem do manuali. Wyszło im ok. 3 l ropy mniej na korzyść ręcznej skrzyni. Nawiąże jeszcze do jednego wątku. Sprzęt wojskowy powinien być prosty w naprawach i mało wrażliwy na warunki. Bardziej mechanika, pneumatyka niż elektronika. Nawet jeżeli wiąże się to z mniejszą wygodą. Brak części, atak na elektronikę (impuls-może broń przyszłości) i jesteśmy w lesie. Pamiętam kiedyś program jak na Syberii w warsztatach robi się części, bo na dostawy czeka się tygodniami. Elektronika raczej jest tu bezużyteczna...

rmarcin555
czwartek, 25 marca 2021, 19:07

@asd. Dawno temu tak było, ze względu na sprzęgło hydrokinetyczne. Ale to dawno zostało poprawione, uślizg występuje tylko przy niewielkiej mocy. Sugeruje zobaczyć sobie co produkuje chociażby ZF.

Eter
czwartek, 25 marca 2021, 15:28

30 lat temu gdy być może bronił Pan swojej pracy dyplomowej zdanie to było prawdziwe. Teraz jest fałszywe. Wszystkie skrzynie automatyczne posiadają obecnie przewagę nad ręcznymi w zakresie zużycia paliwa. Jeżeli ma Pan dowody na tezę o niższym zużyciu paliwa przez skrzynie manualną niż automatyczną przy tej samej jednostce napędowej to wszyscy będziemy zainteresowani. Wywróci Pan świat automotive do góry nogami.

Czesław
czwartek, 25 marca 2021, 22:02

Bajki eterku opowiadasz. Każdy konwerter hydrauliczny, a tu z takim mamy do czynienia, pracuje z poślizgiem czyli ma mniejszą sprawność od sprzęgła mechanicznego w manualnej skrzyni biegów. Poślizg ten powoduje zwiększone zużycie paliwa przez silnik sprzęgnięty ze skrzynią hydrauliczną. Tylko skrzynie automatyczne dwusprzęgłowe mają obecnie przewagę w zakresie zużycia paliwa nad manualami, ale tych w ciężarówkach raczej nie stosuje się.

LOL
piątek, 26 marca 2021, 10:10

Proszę się douczyć. Nowoczesne automaty "konwencjonalne" mają zredukowany problem strat na sprzęgle hydro-kinetycznym, bo mają dodatkowo tradycyjne sprzęgło, załączające się w określonych warunkach. Teorie o zwiększonym zużyciu paliwa przy automatach, jest od co najmniej 15 lat nieaktualne.

rmarcin555
piątek, 26 marca 2021, 09:16

@Czesław. Od 30 lat skrzynie automatyczne mają mechaniczny sprzęg powyżej pewnej mocy. Uślizg jest tylko podczas ruszania/zatrzymywania.

piątek, 26 marca 2021, 06:47

I masz racje wiesz coś na temat

QVX
czwartek, 25 marca 2021, 22:51

I tu jest problem testu laboratoryjnego vs rzeczywiste warunki. Po prostu automat zapewnia powtarzalność niezależnie od warunków. A tutaj w terenie kierowca zajęty mnóstwem innych czynności nie jest w stanie optymalnie zmieniać przełożeń.

Jaro
czwartek, 25 marca 2021, 15:21

Tu raczej chodzi o specyficzny rodzaj użytkownika, który w sposób nieumiejętny korzysta z skrzyni manualnej w wojskowym pojeździe, bo sam za paliwo nie płaci i może sobie przykładowo jechać na wysokich obrotach i niskim biegu. W automacie to sama skrzynia, a w zasadzie mechatronika decyduje jaki bieg w danym momęcie jest najbardziej optymalny.

QVX
czwartek, 25 marca 2021, 22:53

Raczej o użytkownika, który obciążony innymi zadaniami nie jest w stanie bawić się w optymalne zmiany przełożeń

Admirał
czwartek, 25 marca 2021, 15:21

Może i tak było, ale jakieś 15 lat temu :).

nds;q;
czwartek, 25 marca 2021, 14:37

Z inżynierami jest tak, że jak się nie rozwija, to się cofa.

Kot
czwartek, 25 marca 2021, 14:31

Wyjątkiem są służbowe auta.

Oczekiwania
czwartek, 25 marca 2021, 09:56

Automat i ruszanie zestawem (TIR) na oblodzonej nawierzchni to koszmar. Automat w zestawach drogowych jest potrzebny gdzie jedzie się trasy dzienne non stop ale w terenie to porażka gdzie używa się innych prędkości i techniki jazdy.

He
piątek, 26 marca 2021, 08:22

Pamiętaj że auta terenowe posiadają dodatkowe napędy, blokady i etc...

Eter
czwartek, 25 marca 2021, 15:33

Skomputeryzowany automat analizujący nawierzchnie i warunki jazdy ma najlepsza „technikę” do pokonywania terenu.

Jusper
piątek, 26 marca 2021, 00:47

Jeżeli automat to prosty, oparty na mechanice a nie elektronice. W razie czego łatwo to naprawić a nawet wytworzyć prowizoryczne części. Projektować pod kątem prostoty. Żadnej elektroniki.

WOSS
czwartek, 25 marca 2021, 14:50

Jak Oczekiwania siądą za kierownicą w trudnym terenie (bezdroża, poligon) to może doceni zalety automatycznej skrzyni biegów a jeśli doświadczenia nabywa się na autostradach (TIR) to chyba nie należy oceniać rozwiązań przed ich przetestowaniem.

czwartek, 25 marca 2021, 19:12

Wystarczy śnieg

Mateusz Multarzyński
czwartek, 25 marca 2021, 14:47

Skrzynie automatyczne używane są w pojazdach poruszających się także w terenie i świetnie sobie w trudnych warunkach terenowych radzą. Co sam wiele razy organoleptycznie sprawdziłem.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 25 marca 2021, 14:40

Widocznie goście, którzy zaprojektowali AMV i inne zachodnie KTO to idioci, którzy nie wiedzą tego, co ty.

jurgen
czwartek, 25 marca 2021, 09:36

fabryka tych skrzyń Allisona jest na Węgrzech - niech Allison zrobi fabrykę w Polsce, to wtedy byłoby jakieś uzasadnienie i sens

SOWA
czwartek, 25 marca 2021, 20:44

Pewnie, Jelcz to światowy potentat w produkcji ciężarówek, a w polskich miastach Jelcze widać na każdym skrzyżowaniu. Ta firma padnie bez zamówień rządowych i do dzisiaj nie rozumiem czemu obrano taki model antybiznesowy nie próbując wejść na rynek z tanim autem dostawczym, budowanym z zagranicznym partnerem.

Eter
czwartek, 25 marca 2021, 15:31

Manualny ZF jest produkowany w Polsce? Oj Janusze motoryzacji. :)

AM
czwartek, 25 marca 2021, 14:16

Wybuduj sobie piekarnię, żeby upiec bochenek chleba i przekonaj się o sensowności budowy.

Ra
czwartek, 25 marca 2021, 13:31

Może Bumar Mikulczyce niech się zainteresuje.

sdf
czwartek, 25 marca 2021, 19:08

Może lepiej nie. Będzie drożej i gorzej. Jak wszystkobz naszej państwowej zbrojeniówki.

Tweets Defence24