Izrael jest zdeterminowany w swojej reakcji na ostrzał rakietowy [RELACJA]

13 maja 2021, 08:25
1078px-Disorders_in_Lod,_May_2021._VII
Fot. Israel Police, licencja CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Reklama

W związku z obecnym kryzysem oraz eskalacją ostrzału Izraela przez organizacje terrorystyczne, izraelskie ministerstwo spraw zagranicznych zaprosiło wczoraj wieczorem dziennikarzy z całego świata na specjalny briefing. W trakcie spotkania głos zabrali Lior Haiat, rzecznik MSZ Izraela, a także ppłk Jonathan Conricus, rzecznik Izraelskich Sił Obronnych IDF oraz Micky Rosenfeld, rzecznik izraelskiej policji. Zwrócili oni uwagę na fakt, że znaczna część pocisków rakietowych wystrzeliwanych przez terrorystów trafia w cele palestyńskie nim nawet zmierzy się z izraelskim systemem Iron Dome. Zaś, jak podkreślono wielokrotnie, ten system obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej charakteryzuje się 90 proc. skutecznością i dziś jest ponownie jednym z największych "bohaterów" obrony kraju i jego obywateli.

W Izraelu trwa cały czas operacja o kryptonimie Guardian of the Walls. Jak wskazał Lior Haiat, rzecznik resortu spraw zagranicznych, Hamas zagroził obecnie milionom cywilów i żaden kraj nie może sobie pozwolić na zaakceptowanie takiego ataku względem swoich obywateli. Reprezentujący izraelski MSZ podkreślał, co naturalne, że jego państwo ma prawo do samoobrony i będzie to oznaczało działania skierowane przeciwko terrorystom oraz ich infrastrukturze. Izraelczycy wskazują jednocześnie, że przy tak zmasowanym ostrzale własnych miast i ich ludności, militarna reakcja państwa charakteryzuje się przede wszystkim dążeniem do uzyskania jak największej precyzji w rażeniu celów terrorystycznych. Ma to być oznaka, że władze opowiadają się za wyważoną formą reakcji.

W trakcie briefingu wskazano, że bardzo istotną konstatacją jest to, że Hamas jest organizacją terrorystyczną i nie możemy tego szczególnie teraz zapominać. W swojej długiej i krwawej historii wspomniany Hamas odpowiada rzeczywiście za liczne ofiary, zarówno wśród Izraelczyków jak i samych Palestyńczyków, z racji dążenia do przejęcia kontroli w rejonie Strefy Gazy. W kontekście obecnego zagrożenia rakietowego Izrael uważa, że specjalne celowanie w cywilów oraz używanie przestrzeni cywilnej do chronienia własnych systemów rakietowych jest zbrodnią wojenną, a więc nawet czymś więcej niż tylko samą formą terroru.

Według strony izraelskiej Hamas i jemu podobne struktury terrorystyczne stosują sprawdzoną taktykę tzw. żywych tarcz chcąc wywołać jak najwięcej ofiar wśród ludności Strefy Gazy. Podkreśla się przy tym, że być może nawet 20-30 proc. wszystkich wystrzelonych rakiet wylądowało na terenie samej Strefy Gazy.  Tworzy to niespotykaną dotychczas sytuację, że tak wiele ataków rakietowych jest de facto skierowana wobec ludności palestyńskiej i stanowi również dla nich śmiertelne zagrożenie. Szczególnie, że nie są oni świadomi zagrożenia, jeśli chodzi o działania Hamasu czy też chociażby Palestyńskiego Islamskiego Dżihadu.

Zdaniem Izraelczyków nie da się pominąć tego, że Hamas prowadzi z użyciem rakiet wymierzonych w Izrael swoją własną rozgrywkę z władzami Autonomii Palestyńskiej. Przywódcom terrorystów chodzi przede wszystkim o to, żeby pokazać się jako jedyny strażnik ludności palestyńskiej. Jest to oczywiście naturalna próba przejęcia narracji w związku z problemem, który wcześniej wyłonił się w Jerozolimie. Według Lior Haiata należy widzieć szersze spektrum obecnej próby zdobycia jeszcze szerszych wpływów politycznych przez terrorystów. Dodał, że jeśli Hamas przejmie większą władzę to będzie to problem dla stabilności regionu, nie mówiąc o sprawie dalszych losów wypracowywania porozumienia pokojowego z Palestyńczykami. Obecnie jednak Izrael musi skoncentrować się na zadaniach postawionych wszystkim instytucjom państwa, które są niejako bardzo proste co do zasady, ale jednocześnie wysoce wymagające pod względem operacyjnym. Trzeba bowiem w pierwszej kolejności zniszczyć możliwości atakowania celów w Izraelu, a czas na zawieszenie broni przyjdzie wraz z zapewnieniem bezpieczeństwa własnym obywatelom.

Uczestnicy briefingu pytali również o możliwość wybuchu nowej intifady czy też wpływ relacji regionalnych na kształtowanie się obecnej eskalacji przemocy. Rzecznik izraelskiego MSZ zauważył, że jego państwo otrzymuje obecnie liczne głosy wsparcia od osób z innych państw na Bliskim Wschodzie, co może nawet zaskakiwać. Lecz może to być przede wszystkim pochodna tego, że wielu dostrzega terroryzm Hamasu jako zagrożenie dla bezpieczeństwa nie tylko Izraela, ale również regionu, przede wszystkim poprzez rozprzestrzenianie się kolejnej fali radykalizmu. Jeśli zaś chodzi o rolę Iranu, to w toku wspomnianej konferencji prasowej podkreślono, iż Teheran wspierał wcześniej terrorystów i stanowi ważny element destabilizujący bezpieczeństwo w regionie. Jednakże, rzecznik MSZ zauważył, iż nie ma danych wywiadowczych, ażeby Iran odpowiadał za rozpoczęcie obecnej eskalacji w związku z ostrzałem rakietowym.

Izraelskie Siły Obronne (IDF) reprezentował wczoraj ppłk Jonathan Conricus, rzecznik sił zbrojnych kraju. On również wskazywał, że po 48 godzinach walk w ramach Operacji Guardian of the Walls odnotowywane są palestyńskie ofiary nieudanych ataków, co ma być nieznanej dotychczas słabości pocisków rakietowych Hamasu i innych organizacji terrorystycznych. Szczególnie w momencie, gdy oczy mediów są zwrócone na niebo nad samym Izraelem, gdzie walkę z rakietami toczą żołnierze z jednostek obrony przeciwlotniczej. Tym samym, należy również być bardzo ostrożnym jeśli chodzi o informacje o ofiarach wśród mieszkańców Strefy Gazy. Albowiem często zniszczenia są wskazywane jako uderzenia izraelskie na cele cywilne, a w rzeczywistości jest to pochodna awarii i problemów masowo wystrzeliwanych rakiet ze strony terrorystów.

Również ppłk Jonathan Conricus stwierdzał, że to system Iron Dome jest bohaterem tego starcia. Ścierając się de facto z różnymi rakietami o zmiennej specyfikacji technicznej, a także prowadząc obronę przy wysokim nasyceniu ataków. IDF mówi, że 90 proc. celów zmierzających w rejony kluczowe dla ochrony życia i zdrowia obywateli zostaje przechwycona i dzięki temu możliwa jest minimalizacja strat wśród ludności cywilnej. Lecz, niestety żaden system nie gwarantuje pełnej ochrony, co pokazał fakt śmierci 5 cywilów właśnie w związku z uderzeniami rakietowymi. Pojawiła się także ofiara śmiertelna wśród samych izraelskich wojskowych. Pocisk przeciwpancerny terrorystów bezpośrednio raził izraelski pojazd wojskowy w którym śmierć poniósł żołnierz, a także dwie inne osoby zostały ranne.

Zauważa się też, że Hamas prowadzi działania informacyjne względem próby przejęcia narracji o realiach izraelskich ataków. Dziś, celowo i z premedytacją Hamas i Palestyński Islamski Dżihad wchodzą w strefy silnie zabudowane, aby sprowokować straty wśród ludności cywilnej. Unaocznia się przy tym kontrast między działaniami IDF a postępowaniem Hamasu i Islamskiego Dżihadu. Według ppłk Conricusa izraelskie wojsko stara się uzyskać rażenie stricte celów militarnych. Zaś terroryści z założenia biorą na cel ludność cywilną Izraela i nie kryją się z tym, nie interesuje ich również starcie z wojskiem. Według danych rzecznika IDF (na wczorajszy wieczór) w toku podjętych operacji zbrojnych udało się zneutralizować 25 terrorystów, w większości należących do Hamasu. IDF pochwalił się też informacją, że udało się zlokalizować już przygotowany do ataku tunel. Po wykryciu został on zniszczony, a w środku zginęła pięcioosobowa grupa uderzeniowa szykująca się do działań ofensywnych.

Zapytany o możliwość dalszych selektywnych uderzeń na liderów Hamasu, ppłk Conricus stwierdził, że muszą oni zdawać sobie sprawę, że są odpowiedzialni za ataki na cywilów. Tym samym muszą zdać sobie sprawę z tego, iż są celami wojskowymi z racji swej aktywności terrorystycznej.

Reklama
Link do produktu: https://sklep.defence24.pl/produkt/zasadzka-w-dzialaniach-lekkiej-piechoty/
Reklama 

Odniósł się on również do kontrowersji względem uderzeń na wybrane budynki w Strefie Gazy. Podkreślając, że wybór konkretnego miejsca to efekt wcześniejszych wręcz miesięcy gromadzenia danych oraz ich analizy. Pozwala to na wybór celów i wpływanie na Hamas oraz Palestyński Islamski Dżihad również z perspektywy ich przyszłych zdolności operacyjnych. Jednakże, ppłk Conricus zastrzegł, że to przyszłość pokaże jak to ostatecznie poskutkowało wobec planów Hamasu i innych terrorystów. Wojskowy zakwestionował również liczby podawane przez ministerstwo zdrowia Hamasu, przypominając, że ta organizacja terrorystyczna jest znana z przekłamywania i należy być ostrożnym z przyjmowaniem danych przez nią prezentowanych.

Ostatnią osobą wypowiadają się w toku wieczornego briefingu był Micky Rosenfeld, rzecznik izraelskiej policji w sferze relacji z mediami zagranicznymi. Odniósł się on do faktu, że obecnie setki policjantów zostało dyslokowanych do działań w przestrzeni miejskiej w celu niesienia pomocy w zapewnieniu bezpieczeństwa obszarom cywilnym w Izraelu. Jak stwierdził, częstokroć to są sekundy są kluczowe w zakresie niezbędnej reakcji ludności cywilnej na ostrzał rakietowy. Zaś atakowane są wysoce zaludnione obszary miejskie, stąd też izraelska policja musi delegować kolejne jednostki i zasoby, żeby zapewnić wsparcie dla izraelskiego Home Front Command. Zadanie jest o tyle skomplikowane dla policyjnych planistów, że jednocześnie widać również zamieszki wśród ludności arabskiej. Podejmowane są obecnie działania niespotykane nawet od dekady.

Zauważył, że policja musi działać dwutorowo – pomagając zapewnić bezpieczeństwo przed atakami rakietowymi oraz w zakresie napięć społecznych. Jak stwierdził dotychczas już 20 policjantów zostało rannych w trakcie zamieszek. Co ciekawe również Micky Rosenfeld odniósł się do pewnej kwestii militarnej. Uważa bowiem, że zaobserwowano silniejsze głowice wśród typów rakiet spadających obecnie na Izrael. Jego zdaniem można to zauważyć przez pryzmat wywoływanych zniszczeń. Zdaniem funkcjonariusza trzeba dziś mówić wprost o systemie Iron Dome, który działa skutecznie, co widać z perspektywy również służb policyjnych, które operują w rejonie znajdującym się pod ostrzałem ze strony terrorystów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 86
Reklama
Hektor
sobota, 15 maja 2021, 10:48

Partyzantka palestyńska ma ogromny arsenał rakietowy (w tym pociski o zasięgu 250 km) i bojowych dronów. Izraelska armia ma zaawansowane systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe. Na tle obu stron konfliktu Polska wygląda blado zarówno pod względem systemów ofensywnych jaki i defensywnych.

JerzyS
sobota, 15 maja 2021, 08:20

Są dwie strony medalu. Co i komu wcześniej się skończy? Analiza Wartości Rachunek kosztów, zysku i strat. Czy Izrael szybciej potrafi produkować przeciw rakiety, o reklamowanej/deklarowanej 90 proc. skuteczności, czy Palestyńczycy tanie rakiety i małych Palestyńczyków?

Davien
sobota, 15 maja 2021, 14:28

Izrael moze zlikwidowac Strefe Gazy w 24h nie zostawiajac tam kamienia na kamieniu.

Trzcinq
wtorek, 18 maja 2021, 18:01

Nie wątpię Rabi Davi nie wątpię

mobilnyPL
piątek, 14 maja 2021, 12:41

Drodzy koledzy. Jakby nie było to Izrael jest stroną agresora i wyjaśniam dlaczego.... Proszę byście zapoznali się z mapą która ukazuje jak to Izrael na przestrzeni lat swego początku sukcesywnie zawłaszcza ziemię należącą do Palestynczykow... Czy Palestynczycy mają prawo do protestów nawet z użyciem siły? Wnioski wyciągnijcie sami.... Proszę tylko o obiektywizm....

Dżonytomala
poniedziałek, 17 maja 2021, 05:22

To jest wynik agresywnych wojen przeciwko Izraelowi (Jordania, Syria) Przegrane wojny agresywne mają konsekwencje w postaci utraconych terytoriów -legalnie.

Alek
sobota, 15 maja 2021, 00:11

Tak, to prawda. Izrael ma na co zasłużył.

Wawiak
sobota, 15 maja 2021, 14:25

Rozpatrujemy ten kontekst w perspektywie, powiedzmy, ostatnich 100 lat - a to zaszłości sięgające znacznie dalej. Dociekając do dna, dotrzemy do Imperium Romanum, a może i dalej. Dodatkowego ognia dodaje fakt, że to poniekąd konflikt "rodzinny" - wszak tak Izraelici, jak i Palestyńczycy to ludy semickie, choć różniące się językiem i kulturą, to same też nie są monolitami. Dodajmy do tego fakt, że obecna eskalacja jest na rękę obecnemu premierowi Izraela, z racji postawionych mu zarzutów korupcyjnych. Kolejna warstwa to aspekt geostrategiczny. Szybko to w tym kotle raczej nie przestanie wrzeć...

Trzcinq Wyjaśnia
niedziela, 16 maja 2021, 13:11

K### fakty są faktami i to się dzieje tu i teraz. Co ty chcesz rozpatrywać sięgając 1000 lat wstecz? Czytaj posty Daviena tam jest wszystko co myślą i co mogą lub nawet chcą zrobić przedstawiciele narodu wybranego

Wawiak
poniedziałek, 17 maja 2021, 00:54

Z jednej strony "naród wybrany", z drugiej "szeroko pojęta" druga strona interesów politycznych i geostrategicznych (obie siebie warte). W środku zwykli ludzie, emocje plus animozje sięgające tysięcy lat. A naiwni łudzą się, ze to można z dnia na dzień uspokoić. Teraz rozumiesz? Nie potrzeba niczyich postów. Wystarczy znajomość historii, podstaw geopolityki oraz orientacja w sprawach "bieżących".

wtorek, 18 maja 2021, 18:03

Ależ ja rozumiem animozje które mają swoje źródło wieki temu ale nie zmienia to faktu że w XIX wieku po doświadczeniach holocaustu "naród wybrany" zachowuje się jak Waffen SS prowadząc swoją politykę mająca na celu kradzież resztki ziem należących do Palestynczyków. Rozumiem że Oskara może wywołać Pożar.

RZESZOW
czwartek, 13 maja 2021, 21:37

WALCZA TAM JUŻ PONAD 2 TYSIACE LAT I BEDE WALCZYC......A CO DO Iron Dome...IZRAEL -Powierzchnia • całkowita 20 770km² --POLSKA 312,696 km2---PODKARPACKIE-Powierzchnia17 845,76 km.....---------------Unit coST 50 million per battery 40,000 per missile....There are currently 10 Iron Dome batteries.. Iron Dome has shot down about 80 percent of its targets...

trzcinq
piątek, 14 maja 2021, 11:49

Święta Prawda

byliśmy/jesteśmy Palestyńczykami
czwartek, 13 maja 2021, 22:17

sami doświadczyli okrucieństwa (Izraelici) a teraz sami to okrucieństwo okazują innym. Sami byli traktowani jak podludzie a teraz Palestyńczyków traktują jaka podludzi. Godnie potępienia jest państwo Izrael i ludzie którzy nim rządzą oraz ci którzy takich "krwawych" polityków wybierają

SOWA
piątek, 14 maja 2021, 21:08

Żydzi są bardzo samolubni. Nie obchodzi ich ilu Estończyków, Łotyszy, Polaków, Jugosłowian czy Greków zostało zamordowanych lub wysiedlonych, liczą się tylko Żydzi których należy szczególnie traktować. Dajcie im fizyczną, finansową lub polityczną siłę a natychmiast zapominają jak ich traktowano i postępują w podobny sposób wobec innych. Harry Truman, 33 prezydent Stanów Zjednoczonych

Dżonytomala
poniedziałek, 17 maja 2021, 05:27

Żydów interesują tylko zbrodnie popołnione w II WŚ przez Estończyków, Łotyszy, Polaków, Jugosłowian czy Greków.

mobilnyPL
wtorek, 18 maja 2021, 17:44

Racja swoich nie widzą a jest ich co nie miara.....

V.S.O.P
czwartek, 13 maja 2021, 19:41

Getto w Gazie jeszcze się broni.

Dżonytomala
poniedziałek, 17 maja 2021, 05:28

Jak to ? przecież Hamas wygrywa.

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:29

Nie getto a matecznik terrorystów i nie broni sie bo to terrorysci z Hamasu zaczeli ta zabawę.

Wawiak
sobota, 15 maja 2021, 14:33

W powstaniu Hamasu swój udział ma wywiad Izraela.

Trzcinq
sobota, 15 maja 2021, 10:57

Niemcy tak samo twierdzili na temat AK

i
sobota, 15 maja 2021, 00:57

Walcza o wypwdzenie okupanta.

Davien
sobota, 15 maja 2021, 14:31

Sorry, ale kiedy Izrael zajmował te tereny to były tereny Jordanii. jakoś nei widac by Jordańczycy walczyli z ta "okupacją".

ret
wtorek, 18 maja 2021, 20:03

Większość Jordańczyków to Palestyńczycy. Gdyby mogli to nawet nie chcę myśleć co by zrobili z Izraelczykami.

Trzcinq
niedziela, 16 maja 2021, 13:12

Bo się boją? Bo już się sprzedali? Gruzini o Osetię też nie walczą i co z tego wynika rabi Davi?

Shine
piątek, 14 maja 2021, 14:25

Terroryści to Żydzi a nie Palestyńczycy. A niestety większość wieży, że s narodem uciśnionym.

Zontek
piątek, 14 maja 2021, 13:46

A to nie Izrael teraz zaczął atakując i wyrzucając ludzi z domów w okupowanej części Jerozolimy?

Noityle
piątek, 14 maja 2021, 17:20

Przecież cała ta afera jest o dostęp do al aksy, a nie o te domy

Wawiak
sobota, 15 maja 2021, 14:35

Mylisz się. Zaczęło sie od wysiedlania. Ja tylko przypomnę, że, przymusowe przesiedlanie ludności to według Konwencji Genewskiej (której sygnatariuszem jest Izrael) zbrodnia wojenna...

Dżonytomala
poniedziałek, 17 maja 2021, 05:34

Te domy są własnością kilku Żydów, one były wynajmowane przez Arabów przez wiele lat . aż ci przestali płacić czynsz. To jest spór pomiędzy właścicielem i najemcą.

Trzcinq
wtorek, 18 maja 2021, 17:45

Drogi rabi Sam nie wierzysz w to co piszesz

Wawiak
wtorek, 18 maja 2021, 12:50

Jasne, z powodu kilku najemców państwo opracowuje plan przesiedleń...

AlMighty
czwartek, 13 maja 2021, 18:52

Tytuł sugeruje, że po 75latach Izrael przestanie okupować Palestynę..

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:30

Nie, tytuł sugeruje ze w końcu pewnei wyeliminuja terrorystów z Hamasu.

SOWA
piątek, 14 maja 2021, 21:21

Nigdy Izrael nie wygra i nie zakończy wojny z Palestyńczykami. Dlatego, że prawda i moralność leży po stronie słabszej Palestyny. Syjoniści nic nie zrobili aby naprawić obustronne stosunki. Wręcz szkodzili Żydom którzy szukali porozumienia. Dzisiaj Palestyńczycy są w podobnej sytuacji jak europejscy Chasydzi podczas II WŚ.

wtorek, 18 maja 2021, 20:21

Nie był bym taki jednoznaczny. Prawdą jest, że Żydzi wykupili lub dostali ziemię jeszcze za imperium osmańskiego, potem w czasie mandatu brytyjskiego. Niestety utworzyli swoje żydowskie państwo nie oglądając się na miejscowych, których w razie konieczności wypędzili. Reszcie pozwolili zostać. Ale w 2018 roku np. zabrali ara

AUTOR
czwartek, 13 maja 2021, 17:16

Kto sieje wiatr, ten zbiera burze.

Santander World
piątek, 14 maja 2021, 08:43

Mówisz o Powstaniu w Gettcie W czy powstaniu W? Bo Niemcy mówili dokładnie to samo co ty

w.
czwartek, 13 maja 2021, 16:51

Powstanie w Getcie Warszawskim. Jakoś mi tak przyszło do głowy. Walka jednostek z Niemcami spowodowała zagładę całej dzielnicy. Podobna argumentacja.

SOWA
piątek, 14 maja 2021, 21:26

Jest jedna różnica Żydzi w getcie nie mieli wyboru. Wiedzieli, że zginą. Z drugiej strony getta na terenach okupowanych tworzyły lokalne władze żydowskie współpracujące z okupantem. Palestyńczycy nie zamknęli się na własne życzenie.

Krystian
czwartek, 13 maja 2021, 17:06

Więc lepiej "żyć" pod okupacją niż walczyć. To z pewnością nie zachęci wroga do dalszych kroków. :D

cietrzew
czwartek, 13 maja 2021, 16:28

Zauważam często pomijanie kontekstu wydarzeń. To znaczy powszechnie uznawanej za skandaliczne okupacji i kolonizacji Terytoriów Palestyńskich. Przecież obecny wybuch przemocy miał swoje początku w próbach wyrzucenia z domów Palestyńczyków w okupowanej części Jerozolimy...

Noityle
piątek, 14 maja 2021, 17:23

Nie, nie miał. Chodziło o dostęp do meczetu al aksa.

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:30

Najpierw to palestyńczycy wyrzucali stamtad Żydów.

wiekszy kierownik
piątek, 14 maja 2021, 19:11

Kiedy? Bo gdy powstawał Izrael, zanim jeszcze arabskie kraje starły się z Izraelczykami, to Palestyńczycy byli wyganiani ze swoich domów. W liczbie setek tysięcy. Tak dla twojej wiedzy.

hermanaryk
piątek, 14 maja 2021, 15:05

Najpierw to Żydzi wyrzucili Kananejczyków. A właściwie to urządzili im holokaust.

hermanaryk
piątek, 14 maja 2021, 15:00

Palestyńczycy to też Żydzi, tylko innego wyznania. Z badań genetyków z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie wynika nawet, że są bardziej Żydami niż nachodźcy, którzy się za Żydów podają.

Dżonytomala
poniedziałek, 17 maja 2021, 05:40

Czyli ta cała wojna to conflikt rodzinny. Mało jest konfliktów rodzinnych? W moim bloku co najmniej siedem. Ale mnie interesuje konflikt 3000km od mojego bloku.

Zayzaer.
czwartek, 13 maja 2021, 22:22

Święta prawda. Ysrael nie respektuje też żadnych rezolucji ONZ. To terrorystyczny kraj. Itp.itd.

Smuteczek
czwartek, 13 maja 2021, 17:25

Celnie. Ta informacja wydaje się pomijana przez media

Noityle
piątek, 14 maja 2021, 17:24

Gdyż jest nieistotna w kontekście konfliktu.

Wawiak
czwartek, 13 maja 2021, 19:23

Temat był poruszony w radiu WNet.

piątek, 14 maja 2021, 09:02

No wiesz sam lubię posłuchać tego radia ale z całą sympatią do nich, ich zasięg jest zdecydowanie mniejszy od mediów głównego nurtu. Syjonizm światowy kontroluje media w Polin. Polin to już prawie kahał. Zresztą nie ma wstydu skoro USA są 7 dystryktem Izraela.

Eee tam
czwartek, 13 maja 2021, 18:05

Podczas egipskiej okupacji Gazy Żydzi zostali zostali wyrzuceni pierwsi

cietrzew
czwartek, 13 maja 2021, 18:57

Nie wiem co to ma do tematu. To niech się w tej sprawie dogaduje Egipt z Izraelem. Co mają do tego Palestyńczycy?

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:31

To po co Hamas wywołał ta wojenke??

Santander World
piątek, 14 maja 2021, 14:00

No nie bardzo bo miał ku temu powody co? Wg mnie aferę rozpętał Izrael

Davien
piątek, 14 maja 2021, 18:06

Santander, Hamas, a dokładneij jego przodkowie z Bractwa Muzułmańskeigo odrzucili propozycję ONZ z 1947r o powstaniu dwóch niezaleznych państw a jak tylko powstał izrael od razu go zaatakowali. Izrael niczego tu nei rozpetał, zajał jerozolime Wschodnia po pokonaniu agressji jordańskeij i teraz zaczął odwrotne działania. Aha, jakoś to Hamas pierwszy zaczął ostzreliwac izrael i chowac sie za plecami cywili w Gazie, wot "obrońcy".

wiekszy kierownik
piątek, 14 maja 2021, 19:18

Fajnie, ale jako osoba tak często wypowiadająca się w temacie zapewne wiesz, że wypędzenia Palestyńczyków zaczęły się jeszcze PRZED wybuchem wojny w 1948 roku. Zresztą, co to ma do dzisiejszej sytuacji. Jasnym jest kto jest okupowany a kto jest okupantem. Wie to cały, szeroki świat.

Wawiak
wtorek, 18 maja 2021, 12:53

Samo powstanie było bardzo krwawe - OBIE strony mają na sumieniu bardzo brzydkie sprawy - od zamachów po eksterminację ludności..

frog7
czwartek, 13 maja 2021, 13:17

Nie mają żadnego prawa do zabijania Palestyńczyków

Syl
czwartek, 13 maja 2021, 15:30

A Hamas ma??

Haman
piątek, 14 maja 2021, 14:46

Hamas został wymyślony przez Mosad jako przeciwwaga dla OWP. OWP było organizacją w nurcie powszechnego ówcześnie arabskiego socjalizmu. Hamas ma korzenie izraelskie, ale się zerwał. Tak jak ISIS, tak jak talibowie czy nawet Islam. Islam był tworzony i wspierany przez żydów jako opozycja do znienawidzonych chrześcijan.

czwartek, 13 maja 2021, 16:35

Hamas to produkt izraelskiego wywiadu. I oczywiście nie ma:)

Adr
czwartek, 13 maja 2021, 23:48

Dokładnie, po prostu jak to często bywa w wywiadowczych grach przakalkolowali. Hamas miał rozbić jedność w ruchu Palestynskim, udało się ale lekarstwo okazało się gorsze od choroby. Chociaż z drugiej strony Hamas jest na froncie ropagandowym łatwiejszym nplem niż Fatah. Wreszcie to nie ten Izrael co w latach 50,60,70.......mówił o tym Avigdor Ben Gal,IMHO słusznie twierdząc że IDF mógłby zepchnąć Hamas do morza tak jak kiedyś OWP uciekło z Bejrutu ale politycy i społeczeństwo nie maja juz jak jak ich dziadkowie

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 18:23

Jak co to rosyjskeigo i finansowany przez Rosje i Iran.

eeekman
czwartek, 13 maja 2021, 21:51

A to przypadkiem Izrael i Rosja to nie są od lat serdeczni przyjaciele?

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:37

Taak, zwłaszcza po tym jak Izrael kazał sie rosyjskim maszynom wynosic znad Golan i regularnie atakuje "sojuszników" Rosji:))

biały
czwartek, 13 maja 2021, 21:06

jak by tak było to Izrael nie dał by się sprowokować , przecież w Izraelu mieszka coraz więcej wyznawców islamu a wyznawcy judaizmu tak jak zachodnia Europa ma problem z ujemnym przyrostem naturalnym , taki stan rzeczy może doprowadzić do sytuacji że w przeciągu 40 lat islam będzie miał większość w Izraelu , narastająca nienawiść między tymi dwiema religiami i demografia doprowadzą do upadku Izraela i prześladowań masowych żydów w tamtym regonie świata , Izrael jako mądre państwo na pewno to widzi , szansą dla nich na przetrwanie jest poprawienie stosunków z islamem a nie zwiększanie poziomu nienawiści

Wawiak
czwartek, 13 maja 2021, 19:25

Teraz - możliwe, ale jego geneza sięga początku lat 80-tych i jak najbardziej, wywiad Izraela ma tu swój wkład.

Davien
piątek, 14 maja 2021, 09:35

Wawiak, Hamas nie ma nic wspólnego z Izraelem, to organizacja powiązana z Bractwem Muzułmańskim które już w 1948r uprawiało ataki terrorystyczne na Zydów. Hamas powstał( z nazwy) w 1987r

piątek, 14 maja 2021, 14:02

Pierwszym na świecie terrorysta był Izrael

adr
piątek, 14 maja 2021, 13:52

Hamas miał taryfę ulgowe w latach 80 po to żeby powstała silna konkurencja dla \Fatah

Davien
piątek, 14 maja 2021, 18:09

W latach 80-tych HAMAS jako taki( nazwa ) nei istniał, powstał dopiero w 1987ri istotnie jego powstanie wywołało własnei pewne zadowolenie wywiadu jako konkurencja dla FATAH. Ale Izrael z jego powstaneimnei ma nic wspólnego.

sobota, 15 maja 2021, 16:24

Wiesz, ja nie widze nic nielogicznego w działąniach Izraela - zwyczajnie

Adr
sobota, 15 maja 2021, 13:20

87 ...to nie lata 80 :):):) Ruch Islamski miał taryfę ulgową .

Marco Polo
czwartek, 13 maja 2021, 11:53

Czyli jak zawsze, zydzi niewinni, oni zawsze tylko się bronią...czemu jest tak, że gdzie ten naród się pojawi tam są wojny, może powinni zadać sobie pytanie, dlaczego większość ludzi na świecie ich nienawidzi...

Baba Jaga
piątek, 14 maja 2021, 01:02

Masz rację, tylu ich było przed 39 w Niemczech, Polsce, i proszę: wojna. To ma pewno była ich wina!

Deszczownie.
czwartek, 13 maja 2021, 11:26

Tłumaczę tytuł na polski: Izrael jest zdeterminowany powiększyć swą przestrzeń życiową, ostatecznie rozwiązując problem palestyński. Cieszę się, że mogłem pomóc.

DamianO
czwartek, 13 maja 2021, 11:13

Nie ufam rzecznikom w trakcie wykonywania ich pracy. A co dopiero trzem rzecznikom... Część Palestyny jest teraz okupowana przez Izrael, więc atak na Izrael ze strony Palestyny jest usprawiedliwiony. Siły zbrojne oraz policja Izraela też sieją terror. Odpowiadają za liczne ofiary wśród ludności palestyńskiej. Trzeba porównać ilość zgonów po obu stronach, by określić, kto sieje tego terroru więcej. USA też walczyło z terroryzmem. A kto okazał się większym oprawcą?

Mirosław
czwartek, 13 maja 2021, 15:45

Statystyki mają chyba podobne jak Niemcy w Warszawie. 1 zabity po jednej stronie, a po drugiej z 50ciu.

Deszczownia
czwartek, 13 maja 2021, 16:33

Niedoszacowałeś. W Warszawie 1600 walczących po stronie niemieckiej (co nie znaczy Niemców) do (circa)160000 Polaków. Jesteśmy mistrzami świata w tej konkurencji.

Alek
czwartek, 13 maja 2021, 17:26

Źle zrozumiałeś tekst Mirosława. Pisze o proporcjach w zabitych, a nie o proporcjach walczących po jednej czy drugiej stronie.

Deszczownia
czwartek, 13 maja 2021, 20:10

Doskonale zrozumiałem. W czasie Powstania Warszawskiego zginęło około 1600 walczących po stronie Niemiec. Nieprecyzyjnie napisałem, bo faktycznie z mojego wpisu można wyciągnąć wniosek, że walczyło 1600 Niemców.

Piotr
czwartek, 13 maja 2021, 17:19

Serbowie kiedyś mi pisali że ich partyzantka w IIWŚ też miała takie "rekordy"

Tweets Defence24