Reklama

Indie odebrały pierwsze myśliwce Rafale

10 października 2019, 09:28
206478_1
Pierwszy indyjski Dassault Rafale. Fot. Dassault Aviation

Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o odebraniu w zakładach Dassault Aviation w Bordeaux-Mérignac czterech pierwszych z 36 ogółem zamówionych myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale. Na tych maszynach do połowy 2020 r. będą szkolić się pierwsi indyjscy piloci, po tym terminie planowana jest dostawa tych maszyn do indyjskich sił powietrznych.

W oficjalnej, uroczystej ceremonii przekazania zakupionych przez Indie maszyn wzięli udział minister sił zbrojnych Republiki Francuskiej Florence Parly, minister obrony Republiki Indii Rajnath Singh oraz dyrektor generalny Dassault Avation Eric Trappier. Po zakończeniu uroczystości szefowie resortów obrony obu państw odbyli rozmowę na temat współpracy w zakresie obronności.

Na początku 2012 roku francuski Dassault Rafale został wybrany w przetargu na nowy myśliwiec wielozadaniowy dla indyjskich sił powietrznych w ramach programu MRCA, gdzie do rywalizacji o to zamówienie stanęły również inne konstrukcje, takie jak Eurofighter Typhoon, MiG-35, F-16IN, F/A-18E/TF i Gripen NG. Program przewidywał nabycie 126 myśliwców wielozadaniowych (z czego 18 miało powstać w kraju producenta, a kolejnych 108 miało być zmontowanych w Indiach) z opcją na 74 dodatkowe egzemplarze.

Ostatecznie jednak negocjacje pomiędzy Dassault Aviation a indyjskim resortem obrony przeciągnęły się, co spowodowało trwający aż trzy lata impas i opóźnienie programu. Przełom nastąpił 10 kwietnia 2015 roku w czasie wizyty premiera Indii Narendry Modiego w Paryżu, kiedy to ogłosił zakup 36 egzemplarzy myśliwca Rafale na potrzeby dwóch eskadr lotnictwa taktycznego sił powietrznych Indii bez transferu technologii i prowadzenia montażu w kraju odbiorcy. Decyzja ta miała być motywowana wysoką ceną tych maszyn. Ostatecznie wartość podpisanej umowy wyniosła 3,42 mld euro z terminem dostaw w latach 2019-2025.

Zakup 36 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale stanowi znaczące wzmocnienie potencjału bojowego indyjskiego lotnictwa. Obecnie na wyposażeniu lotnictwa taktycznego Sił Powietrznych Indii znajduje się 249 z 272 zamówionych egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych Su-30MKI, 112 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych MiG-21 Bison, 66 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych MiG-29UPG, 41 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych Mirage 2000H/I oraz 16 ze 123 zamówionych egzemplarzy lekkich myśliwców wielozadaniowych HAL Tejas Mk I. Zakup myśliwców Rafale pozwoli na stopniowe wycofywanie ze służby najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych maszyn MiG-21 Bison i Mirage 2000H/I.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Reklama
DP
czwartek, 10 października 2019, 23:18

A dlaczego by nie kupić tez od Ruskich maszyn jeśli szykować się na wojnę z nimi to tylko ich sprzętem . Nie ma gwaranci ze te od Amerykanów były testowane na Alasce wiec nie wiadomo jak sobie poradzą w zimę

GB
piątek, 11 października 2019, 10:16

O czym bredzisz??? O F-35? Te były testowane na Alasce przez Amerykanów i w Norwegii (także przez Norwegów) w zimę.

obalaczbredni
niedziela, 13 października 2019, 14:06

Tak były testowane że Testy przeprowadzono dopiero w 2017 r !!!!! wcześniej to były tylko testy laboratoryjne. I okazało się że mają problemy z akumulatorami. Norwedzy powiadasz? a to ciekawe kiedy i gdzie i jak tam spadochrony hamujące, które muszą mieć z uwagi na długość i oblodzenie lotnisk. A teraz najlepsze - ciekawe jak taki F35 zachowa się po nocce spędzonej na powietrzu przy -30 stopniach - tego nie testowano - bo bez klimatyzowanego hangaru nie odpali - miszczu.

Jdjakq
piątek, 11 października 2019, 09:35

Dawno takich bzdur nie slyszalem

dd
czwartek, 10 października 2019, 18:47

Jak już kupią Rafale to nie będą chcieli Su-57, jest gorszy od Francuza. Dopiero F-35 oferuje skokowy wzrost możliwości bojowych względem Rafale.

GB
piątek, 11 października 2019, 10:18

Więc właśnie w tym tygodniu nowy dowódca hinduskiego lotnictwa kolejny raz powiedział, że Indie nie kupią Su-57.

obalaczbredni
niedziela, 13 października 2019, 14:09

Ale miszczu nie dodałeś że nie kupią też F35 ani innego myśliwca V generacji - bo??? sami go zbudują. A jak im to idzie widać po Tejasie - gdzie miał być gotów dawano dawno temu - a teraz na gwałt dokupują rosyjskie su i mig-i a Tejas gdzieś tam majaczy. I tak samo będzie z Su-57. Na Armii-2019 inny dowódca mówił że może kupią jak je Rosjanie wprowadzą. Hindusi chcą iść drogą Chińczyków - kupić i skopiować - ale nikt nie chce im na to pozwolić

Fanklub Daviena
czwartek, 10 października 2019, 12:45

Zakup Rafale nie zastąpi żadnych wycofywanych MiGów. Ten zakup to w celu podpatrzenia technologii. Wystarczyłby jeden ale Francuzi nie chcieli sprzedać mniej niż 36...

Indian
czwartek, 10 października 2019, 18:46

Po wcześniejsz ej katastrofie transferu technologii który dokładnie pokazał hinduski hi tech Postanowilii na produkt z polki ktory będzie nośnikiem nuków

rmarcin555
czwartek, 10 października 2019, 17:49

@Fanklub Daviena. Pierwotnie kontrakt miał obejmować większą ilość samolotów. Wszystko rozbiło się o produkcje na miejscu. Hindusi mieli robić sami, a Francuzi odpowiadać finalnie. Francuzi wykonali gest Kozakiewicza, bo zdawali sobie sprawę, że to nierealne. O kopiowaniu to w ogóle zapomnij. Nie, nie i jeszcze długo nie.

Davien
czwartek, 10 października 2019, 16:44

Funku, znowu... To ci wyjasnię: Indie chciały 126 Rafale ale tez chciały by Dassault odpowiadał w pełni za produkowane w Indiach samoloty tak jakby powstały one we Francji. Ale masz rację, MiG-i 29 i MiG-i 21 w pełni ma zastapic maszyna z nowego przetargu gdzie wasz MiG-35 jest najgorsza propozycja:)

czwartek, 10 października 2019, 22:59

Tia, oni chcieli super myśliwca który ma turbinę w silniku od strony wlptu powietrza albo F29AE. Sęk w tym, że żadne z tych maszyn nie istnieją.

Davien
piątek, 11 października 2019, 14:35

Wow, jak widac wg ciebie nie istnieje ani MiG-21, ani Mig-29 ani Mig-35??? No to cos nowego w twoich bajaniach:)

środa, 16 października 2019, 03:29

O czym ty breadzisz? To twierdzisz ze F29AE istnieje?

Obalaczbredni
czwartek, 10 października 2019, 20:42

Już zrozumiałeś różnice pomiędzy wentylatorem a turbina w silniku odrzutowym i na czym polega dwuprzeplywowosc? Jak na razie hindusi nie ekspaltowali rafaeli - zaczną to porównają. Mig-35 najgorsza? Dobre dobre. I popatrz za 2 mld dolarów odkupują migi-29 i su-30 - głupi czy jak?

Davien
piątek, 11 października 2019, 14:37

Obalacz przecież ty nawet na oczy nie widziałes silnika dwuprzepływowego, to o czym piszesz:) A MIG-35 to najgorsza z oferowanych Hindusom maszyn, nawet nasze 20-sto letnie Jastrzebie są od niego lepsze:)

sobota, 12 października 2019, 19:25

To jak to jest z tą turbiną? Wiesz do czego ona służy w silniku odrzutowym?

GB
czwartek, 10 października 2019, 15:21

To tylko Rosja tak sprzedaję samoloty, szczególnie Chinom, którzy później w mniej lub bardziej udany sposób je kopiują. Hindusi nie mają takiej technologii, aby skopiować, a później produkować Rafale. Bez licencji i wsparcia technologicznego Francuzów żaden Rafale nie zostanie wyprodukowany w Indiach.

czwartek, 10 października 2019, 19:01

Oni mają najlepsze na świecie technologie np latają sami na księżyc

GB
piątek, 11 października 2019, 10:20

Co z tego? Technologia do produkcji rakiet to co innego niż technologia do produkcji samolotów myśliwskich. Widzę że przykładowo nie rozróżniasz silnika odrzutowego od rakietowego.

sobota, 12 października 2019, 19:31

Tia, to według ciebie wysłanie pojazdu na księżyc jest łatwiejsze od zbudowania samolotu myśliwskiego? Dobre, dobre...

Davien
niedziela, 13 października 2019, 17:05

Nie, jest inna, czego dowodzi chocby fakt że Chiny na księżyc lataja a nie moga poradzic sobie z nowoczesnymi silnikami dwuprzepływowymi:) Ale, ale , ty widziałes w ogóle silnik rakietowy i odtzutowy??

środa, 16 października 2019, 03:38

Lataja na ksiezyc i buduja lepsze samoloty od amerykanskich jak chociazby J-20.

środa, 16 października 2019, 03:32

Ty nie wiesz jak dziala silnik odrzutowy, bo nie kto inny jak nie ty twierdzi, ze turbina jest od strony wlotu powietrza. I nie ma to znaczenia czy jest to silnik dwuprzeplywowy czy jednoprzeplywowy.

k;lw,s
czwartek, 10 października 2019, 16:47

Mimo wszystko woleli te Rafale od super hiper Su-57, w którym mieliby swój udział.

GB
piątek, 11 października 2019, 10:21

Oczywiście. Tylko że większość technologi od Su-57 już mają. Su-57 to taki przerobiony Su-30/35, a Su-30MKI robią u siebie na licencji.

środa, 16 października 2019, 14:52

F-35 to taki przerobiony F-16, a F-22 to taki przerobiony F-15. Tylko te nowsze sa bardziej kanciaste.

środa, 16 października 2019, 03:33

F-35 to taki przerobiony F-16, a F-22 to taki przerobiony F-22. Tylko te nowsze sa bardziej kanciaste.

Marek
czwartek, 10 października 2019, 12:31

Wzięli te myśliwce bez transferu technologii i montażu u siebie. Więc kolejny dowód jaką to piątą generacją są ruskie Su-57.

Davien
czwartek, 10 października 2019, 16:45

Marek, Indie stwierdziły że Su-35 nie nadaje sie by zastapic Su-30MKI:)

Maras
piątek, 11 października 2019, 09:22

Davien za 30 mln sztuka zmodernizuje swoje mki a większość zostawia w Rosji. Zrobią to co teraz Rosjanie robią z sm. Radar irbis, silniki al-41, wre i najnowsze rakiety, ruscy na mki będę jeszcze lata zarabiać.

Davien
piątek, 11 października 2019, 14:39

Maras, własnie widziałem ta modernizacje: antyczne rakiety, stare nawet wg rosyjskich standardów, kupowanie kilku MiG-29SMT by załatac dziury w Kaszmirze i zdaje sie 30 Su-30MKI bez żadnych zmian:) Ale jak Su-30MKI jest dla nich lepszy od Su-57...

środa, 16 października 2019, 03:34

Dla nich Mig-29SMT jest lepszy od F-35.

obalaczbredni
niedziela, 13 października 2019, 14:16

A gdzie ją widziałeś - zdobyłeś magiczną umiejętność teleportacji z zakładów sukchoja, do zakładów miga i do HAL w Indiach - wow - czy jak zwykle widziałeś na viki - przyznaj się gdzie tak widziałeś tą modernizację

Davien
poniedziałek, 14 października 2019, 09:47

No popatrz obalacz i Rosja i Indie ogłosiły co kupuja i był to stary eksportowy szrot jak pierwsze R-73 czy R-77 wiec znowu sami Rosjanie cie załatwili:)

Gnom
środa, 16 października 2019, 10:23

Davien, czy AIM-120A i AIM-10C-7 lub D to to samo. Podobnie jest u ruskich. R-27 ma cały szereg dodatkowych oznaczeń (nie tylko R,T ER, ET), które mówią o tym co to jest naprawdę. Ja ich nie znam dla kontraktów indyjskich - a ty znasz to się podziel wiedzą (ale sądzę, że takim jak ty - pożytecznym i.. jej nie dostarczono). Wszyscy chętnie o tym poczytają, a szczególnie pakistańczycy i chińczycy.

bania Davien
czwartek, 10 października 2019, 21:42

A to Rafale mają zastąpić Su30? Logika norek?

Davien
piątek, 11 października 2019, 14:41

I znowu usmiałem się jak norka:) Rafale miały zastapić MiG-21 i MiG-29 ale poniewaz kupili tylko 36 a nie 126 to rozpisali nowy przetarg. A Su-30MKI miały zostać zastapione przez Su-57 ale Hindusi stwierdzili ze ta maszyna bez poprawek jest zwyczajnie za słaba na to i olali Rosjan:)

twoj placz rani me serce
środa, 16 października 2019, 03:46

Bredzisz. Hindusi chcieli pelny transfer technologi PAK-FA, nie dostali to sie obrazili. I tyle w kwestii twoich wynurzen. Bylo o tym nawet pisane na portalu Defence24, cytuje: "obydwa państwa współpracowały też przy programie PAK-FA, którego efektem jest samolot Su-57, choć akurat ten wspólny projekt zakończył się w nie najlepszej atmosferze - po serii sporów związanych z dostępem do wyników badań i kodów źródłowych Indie zakręciły kurek z pieniędzmi". Teraz udowodnij ze bylo inaczej.

Ryszard 56
czwartek, 10 października 2019, 12:15

A My nawet swoich F16 nie modernizujemy i części brak masakra

Marek
czwartek, 10 października 2019, 16:44

Na dodatek wychodzi na to, że prócz zakupu F-35, F-16 także chcemy sobie dokupić.

GB
czwartek, 10 października 2019, 15:18

Właśnie zmodernizowaliśmy, musisz więcej czytać, a mniej pisać.

Zenon
czwartek, 10 października 2019, 14:08

Bo odkładamy na f35, wszak są mam tak niezbędne na najbliższej wojnie.

Marek
czwartek, 10 października 2019, 16:45

Czytałeś co ostatnio było na Defence? Bo z tego wychodzi, że prócz F-35 chcemy dokupić dodatkowe F-16.

Zbuntowany
czwartek, 10 października 2019, 14:04

Ale za to podwyżki dostanie armia! Śmiech szeregowy po gimnazjum będzie więcej zarabiał jak iżynier w sektorze prywatnym. Jak niejednokrotnie ma to miejsce

7plmb
czwartek, 10 października 2019, 18:08

Ależ kto Tobie broni zostania żołnierzem ???

222
czwartek, 10 października 2019, 16:13

Jedno ale. Inżynier nie ryzykuje własnym życiem. Żołnierskim żongluje byle oficerzyna. Uważasz że ludzkie życie ma być tanie? Ile wg Ciebie jest warte?

Gnom
środa, 16 października 2019, 10:27

Jak byś nie zauważył, ten "byle oficerzyna" też jest żołnierzem i to zazwyczaj nie gorzej wykształconym niż inżynier z przemysłu (czasem w podobnym kierunku). I przez pierwsze 10-15 lat służby zapieprza z tymi samymi żołnierzami ( w tym pod ogniem Iraku czy afganu). A jako saper, czasami sam rozminowuje najtrudniejsze przypadki.

Pirania
piątek, 11 października 2019, 23:43

I tu masz 100%racje. Na przyklad ostatni wypadek polskich saperow. To ciezki kawalek chleba zolnierka

sobota, 12 października 2019, 14:55

Ja bym ten wypadek przemilczał.Bo jak wychodza kolejne fakty to niestety ale lepiej przemilczeć.

Davien
niedziela, 13 października 2019, 17:05

Akurat nie, to powinno byc szeroko omówione by uniknac podobnych zdarzeń w przyszłosci.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama