Indie będą produkować T-90MS

13 listopada 2019, 09:17
1280px-T-90SM_-_RAE2013-04
Fot. Aleksey Kitaev/CC BY-SA 3.0

Według informacji upublicznionych przez lokalne media, Ministerstwo Obrony Indii podpisało umowę z państwowymi zakładami zbrojeniowymi Heavy Vehicles Factory (HVF) na licencyjną produkcję łącznie 469 rosyjskich czołgów podstawowych T-90MS, które mają trafić na wyposażenie indyjskich wojsk lądowych.

W kwietniu 2019 roku Indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa ogłosił złożenie zamówienia na zakup 464 egzemplarzy rosyjskich czołgów podstawowych T-90MS dla indyjskiej armii za kwotę rzędu ok. 1,93 mld USD. Zakup ten był podyktowany ponownym zaostrzeniem trwającego już od blisko siedmiu dekad konfliktu indyjsko-pakistańskiego o Kaszmir. Nowe czołgi zasilą pododdziały pancerne rozlokowane w zachodniej części granicy indyjsko-pakistańskie znacząco wzmacniając ich zdolności bojowe.

Zakup ten zwiększył także liczbę posiadanych przez indyjską armię czołgów podstawowych rodziny T-90 do 1640 egzemplarzy. Czołgi te pod lokalną nazwą T-90M "Bhishma" są produkowane w Indiach siłami miejscowego przemysłu zbrojeniowego w państwowych zakładach HVT w Avadi w stanie Tamil Nadu. Pierwsze dostawy czołgów T-90 dla indyjskich wojsk lądowych odebrano w sierpniu 2009 roku. Docelowo do 2020 roku planowane jest przezbrojenie w czołgi rodziny T-90 aż 21 pułków czołgów.

Czołg podstawowy T-90MS miał swoją premierę podczas międzynarodowej wystawy przemysłu obronnego Russian Expo we wrześniu 2011 roku. Stanowi on głęboką, eksportową modernizację czołgu podstawowego T-90 w celu poprawienia jego zdolności bojowych na współczesnym polu walki.

W ramach modernizacji wpoprawiono charakterystyki głównych elementów tego czołgu, w tym m.in. wzmocniono siłę ognia poprzez instalację nowej, udoskonalonej armaty gładkolufowej 2A46M-5 kal. 125 mm, wzmocniono ochronę bierną poprzez montaż pancerza reaktywnego Relikt w przedniej części wieży i kadłuba, czy też zainstalowano silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM.

Obecnie na uzbrojeniu indyjskich wojsk lądowych znajduje się 2410 egzemplarzy czołgów podstawowych T-72 Ajeya MK I/MK II, 1640 egzemplarzy czołgów podstawowych T-90M/MS "Bhishma" oraz odpowiednio 124 i 118 egzemplarzy czołgów podstawowych Ajrun MK I i MK II. Łącznie na wyposażeniu indyjskiej armii znajduje się 4292 egzemplarzy czołgów podstawowych kilku różnych modeli i wersji, co czyni Indie jedną z największych potęg w zakresie liczebności czołgów podstawowych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 30
Reklama
taka różnica
środa, 13 listopada 2019, 22:33

Indie nie będą "produkować" T-90MS tylko je "montować" z komponentów dostarczanych z Rosji.

GB
czwartek, 14 listopada 2019, 01:46

Póki co hinduskie MO zdementowalo produkcję czy montaż (jak kto woli) T-90MS. Będzie dalej realizowana umowa na T-90S

taka różnica
czwartek, 14 listopada 2019, 13:33

Bzdura. Hindusi z planowanych 1000 czołgów T-90 jakie miały być wyprodukowane na licencji do 2020 r. zakłady Avadi w Cennaj dostarczyły zaledwie połowę i opóźnienie zadecydowało o podpisaniu w/w kontraktu.

GB
czwartek, 14 listopada 2019, 14:07

I dlatego będą produkować T-90S. Hinduskie MO nie potwierdziło zakupu T-90MS.

taka różnica
czwartek, 14 listopada 2019, 22:55

Czy to naprawdę takie trudne do zrozumienia, że Indie w trybie pilnym potrzebują kilkuset czołgów a ich rodzime zakłady nie są w stanie tego zrobić więc zawierają nowy kontrakt na czołgi które faktycznie "będą"? Czy to tylko frustracja wywołana faktem że jakiś kraj kupuje następne setki czołgów w Rosji a nie ...Abramsy?

GB
piątek, 15 listopada 2019, 04:21

Czy to tak trudno zrozumieć że hinduskie MO nie potwierdza zakupu T-90MS, tylko produkcję T-90S? Czy tak trudno zrozumieć że w warunkach hinduskich lepszy jest czołg jak najlżejszy, a nie ciężki jakim jest Abrams, tym bardziej że i przeciwnicy preferują czołgi lżejsze.

taka różnica
środa, 20 listopada 2019, 23:59

Dziecko, daj se spokój. Lepiej skup się na "czytaniu".

laki
środa, 13 listopada 2019, 13:15

przecież mieli kupić licencje na t-14 armata ,mieli wyprodukować około 300 t-14 za około 4,5 mld to zdecydowali się na t-90ms czemu niech mi ktoś odpowie.

Mcgregor
sobota, 23 listopada 2019, 01:20

Bo T-14 to jak na razie niedopracowany prototyp. Rosjanie posiadają zaledwie kilka sztuk na chodzie aby pokazywać je na paradach i ewentualnym kontrahentom. Reszta czołgów wróciła do fabryki a realizacja kontraktu dla Armii Rosyjskiej jest zawieszona

Ikal
środa, 13 listopada 2019, 14:15

Bo im Rosjanie nie sprzedali i tyle ... poza tym doszli do tego samego wniosku co Rosjanie, T90MS jest tak samo dobry jak czołgi Leclerc, Abrams, Leopard nie potrze na to Armaty ...

GB
środa, 13 listopada 2019, 14:49

Jasne. Hindusi nie mają szans potykać się Leclerkami, Anramsami, Leopardami, słowem z czołgami zachodnimi. Pakistan użytkuje post sowieckie czołgi, a Chiny swoje wynalazki. To tylko na nie potrzeba Armat.

anglik
środa, 13 listopada 2019, 12:49

ale czy indie maja takie ilosc tektury i gipsu jak rosja imperium inaczej /podstawowa wartosc imperium ;nie ma co zryc / no i najwazniejsze ,czy maja tivi-bajke w indyjskim wydaniu .

sża
piątek, 15 listopada 2019, 13:19

@Anglik, Ty nas nie wypuszczaj, bo przed wojną też żeście nam wmawiali, że Niemcy mają czołgi tektury...

Majster klepka
środa, 13 listopada 2019, 11:22

Wszyscy szykują się do wojny a my będziemy przemalowywać 72ki

LMed
środa, 13 listopada 2019, 10:57

Ci to sobie kupują do woli. To jest klient. Kiedyś chcieli kilkaset WZT-3 w drugim rzucie od Bumaru. Eeech...

GB
środa, 13 listopada 2019, 10:36

Póki co, nie będą. Indyjskie MO zaprzecza że podpisało kontrakt na 464 czołgi T-90MS. Będzie tylko kontynuowana produkcja na T-90S wedle umowy z 2006 roku na dostawę 1000 T-90S.

jhgjkhkjhkl
środa, 13 listopada 2019, 10:31

Może byśmy kupili, 2 mld USD czyli ok 7-8 mld PLN za 500 czołgów i można złomować teciaki.

Grzyb
środa, 13 listopada 2019, 11:46

Trzeba iść do przodu a nie oglądać się wstecz. Mam potrzeba licencji na porządny czołg a nie relikt przeszłości. Myślisz czemu ruskie opracowali T14 Armata? Bo czołgi poprzedniej generacji są nieprespektywiczne.

klawiatura
środa, 13 listopada 2019, 14:12

i pewnie dlatego modernizują swoje T-72

Grzyb
środa, 13 listopada 2019, 15:11

Pamiętaj, że Rosja to stan umysłu. Z jednej str chcą pokazać, że są ciągle światowym mocarstwem a z drugiej str panuje u nich bida. Jedyne co mają to kopaliny na sprzedaż. Kiedyś to chociaż ludzi mieli mnogo, teraz nawet i tym nie mogą straszyć. Dlatego opracowują super nowoczesny czołg i samolot, których nie mogą produkować ze wzg na finanse. I trzeba remontować stare teciaki. A T55, 60, 72, 80, 90 to ciągle ta sama ciasna bryła.

sża
środa, 13 listopada 2019, 18:27

Na sprzedaż mają jeszcze m.in. tytan, pszenicę [są największym eksporterem na świecie], rakiety, czołgi, samoloty i okręty podwodne. A co my eksportujemy, nie licząc zachodnich montowni, które są u nas?

bender
czwartek, 14 listopada 2019, 11:38

Fajnie, że zapytałeś. Zapewne sobie nie uświadamiasz, ale RP posiada o 6 co do wielkości gospodarkę UE. Generujemy większe dochody ze sprzedaży żywności niż Rosja na tych zachwycających Cię rakietach czy czołgach. Ba, tramwaje i autobusy sprzedajemy do Rosji, bo są tak zajęci produkcją czołgów, że sami nowoczesnych nie robią. Nawet jeśli chodzi o zboża, to są takie gatunki, gdzie średnich rozmiarów RP bije ogromną Rosję na głowę. Ale moim ulubionym przykładem jest wymiana handlowa Polski i Niemiec. Jej wielkość w tym roku przebiła wymianę handlową Wielkiej Brytanii i Niemiec. Rosja, choć sprzedaje Niemcom węglowodorów za miliardy, to nie jest nawet blisko naszego wyniku.

obalaczbredni
piątek, 15 listopada 2019, 19:53

Wymiana handlowa abyś zrozumiał i głupot nie pisał - fragment samochodu np wiązka kabli przyjeżdża do Polski z Niemieckiej fabryki za 100 Euro - w Polskiej fabryce zostaje złożona z innymi częściami przyjeżdzającymi do nas z Innych krajów np za kolejne 100 euro i wraca do fabryki samochodów za 210 Euro - łączna wymiana handlowa to 100+100+10 210 Euro a wkład polskiej gospodarki to 10 euro - teraz rozumiesz. W tych tramwajach wózki jezdne, silniki itp pochodzą z Niemiec. Rosja buduje więcej nowych tramwajów i autobusów czy lokomotyw niż Polska. Poczytaj które miasto w Europie ma najwięcej elektrobusów i jakiej marki to się zdziwisz. Poczytaj ile składów metra ile nowch autobusów dostarczono w tym roku do Moskwy. Ale co tam. Słyszałeś o czymś takim jak Rostelmash / pewnie nie, poczytaj/ , poczytaj ile produkują u siebie pralek. Aha i poczytaj ile samochodów kupują i ile z nich wyprodukowano w Rosji - Kia, Hyunday mają tam fabryki, Skoda, Mercedes, Renault, Lada - poczytaj ile ich miesięcznie produkują. Szkoda dalej pisać bo i po co - nie dotrze

bania bender
czwartek, 14 listopada 2019, 22:57

Co masz na myśli pisząc "sprzedajemy do Rosji tramwaje i autobusy"? Przecież USA nic takiego do Rosji nie sprzedaje.

GB
czwartek, 14 listopada 2019, 08:45

Eksport rosyjskiego uzbrojenia to wartościowo około 15 mld USD. Jeśliby odjąć od całości eksportu rosyjskiego eksport surowców to poziom rosyjskiego eksportu byłby porównywalny z eksportem Polski. Co do polskich tzw wedle ciebie montowni to także nie masz pojęcia, bo przykładowo polski przemysł samochodowy generuje więcej przychodów z eksportu części samochodowych (produkcja w Polsce) niż z eksportu "zmontowanych" samochodów... Doucz się.

bania GB
czwartek, 14 listopada 2019, 22:59

"...bo przykładowo polski przemysł samochodowy generuje więcej przychodów z eksportu części samochodowych (produkcja w Polsce) niż z eksportu "zmontowanych" samochodów..." Ty masz pojęcie o czym w ogóle piszesz przytaczając ten przyklad, co to jest PKB a co to budżet państwa?

GB
piątek, 15 listopada 2019, 04:23

Oczywiście, w kontekście tego co napisał sża moja odpowiedź jest prawidłowa.

bania GB
piątek, 15 listopada 2019, 17:14

Widzę, że jednak nie.

Grzyb
czwartek, 14 listopada 2019, 02:43

Po pierwsze my nie aspirujemy do roli światowego mocarstwa więc nie musimy porównywać się z Rosją. Po drugie Rosjanom sprzedaż technologii wojskowych idzie bardzo miernie, bo są słabo zaawansowane technicznie. Ich system S400 nie odpalił w Syrii dwukrotnie, udowadniając, że jest nic nie wart. Przykłady można mnożyć. Poza złożami naturalnymi nie mają Ruskie zbyt wiele do zaoferowania. Przecież wieprzowine i jabłka importowali od nas. A jak budowano szybką kolej Moskwa - St. Petersburg to wszystko począwszy od lokomotyw a skończywszy na trakcji kupiono w Niemczech. Poza produkcją wojskową oni naprawdę niewiele wytwarzają. Zamin wpadnie się w zachwyt nad naszym wschodnim sąsiadem, proponuję poczytać coś innego niż Sputnik.

GB
środa, 13 listopada 2019, 14:50

A co im pozostało jak Armata jest droga i niedopracowana, co ze względu na bezzałogową wieżę ma kluczowe znaczenie dla skuteczności bojowej.

Tweets Defence24